چطور یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار داشته باشیم؟

0

اگر صاحب فروشگاه اینستاگرامی باشید حتماً بارها در مسیر حرکت از خود پرسیده‌اید، چطور یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار داشته باشم؟

در این مقاله در مورد مفهوم مشتری مداری و اهمیت آن برای مدیریت فروشگاه اینستاگرامی صحبت خواهیم کرد. همچنین با شما از راهکارهایی برای داشتن یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار و کمک به افزایش رضایت مشتریان و بالابردن میزان فروش خواهیم گفت.

به نظر شما یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار باید چه اصولی را رعایت کند؟ مشتری مداری یک اعتقاد، یک فلسفه، یک نگرش یا رویکردی است که به موجب آن نه فقط مدیر بنگاه اقتصادی، بلکه همه عوامل سازمانی باید در ارتباط با مشتری، خود را با آن سازگار کرده و در آن راستا حرکت کنند.

مشتری مداری شعار نیست. مشتری مداری مجموعه عملیاتی است که مدیر بنگاه اقتصادی با قرار دادن مشتری در محور توجهات و اقدامات شرکت، سعی می‌کند با تولید کالا یا خدمت مورد انتظار مشتری، موجبات تأمین نیاز و رضایت او را فراهم سازد.

هرم سازمانی در سازمان‌های مشتری گرا واژگون شده است. در سازمان‌های محصول‌گرا، در رأس هرم سازمانی، مدیران عالی و به ترتیب مدیران میانی، مدیران عملیاتی و نهایتا مشتری یا ارباب رجوع قرار دارند. ولی در سازمان‌های مشتری گرا، این ترتیب معکوس شده و مشتری یا ارباب رجوع، در رأس هرم و سایرین در ردیف‌های پایین‌تر قرار دارند.

فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار

نکاتی که یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار باید از آنها آگاهی داشته باشد

  • شناسایی مشتری؛
  • هم‌فرهنگ شدن با مشتری؛
  • درک نیازها و خواسته‌های مشتری؛
  • دوست داشتن مشتری؛
  • شنیدن صدای مشتری؛
  • احترام گذاشتن و تکریم مشتری؛
  • لذت بردن از کار برای مشتری؛
  • حل مشکل مشتری.

اصولا در یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و چه قوانینی در آن حاکم است؟

اصول مشتری مداری اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر در جلب رضایت مشتریان خود ناتوان باشید خود را به شکست قطعی نزدیک کرده‌اید.

به مشتریان خود فکر کنید برای برقراری ارتباط با آنها از هیچ فرصتی دریغ نکنید. باید برای ما اهمیت داشته باشد که درک درستی از مشتری در ذهن خود ایجاد کنیم.

همیشه مهم است که از مشتری یا محصول مدیر خود و شرکت یا سازمان خود درک درستی داشته باشیم.

خیلی مهم است که به دنبال راهی برای سازش با مشتری باشیم هر خدمتی که به مشتری می‌شود یک سود خالص برای سازمان محسوب می‌شود مشتری باید بداند که یک ارزش افزوده محسوب می شود.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    اگر ادعا می‌کنید که یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار هستید، نباید اجازه دهید کالاهای قدیمی و تاریخ گذشته و از مد افتاده و ضعیف در معرض دید و انتخاب مشتری باشد. شما باید در ساختار سازمانی خود یک واحد تحقیق و توسعه داشته باشید و همه امور بازسازی، به‌سازی و نوسازی محصولات قدیمی و ضعیف را در آنجا متمرکز کنید.

    مشتری شناسی قبل از مشتری مداری

    یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار در ابتدای امر، تمام مشتریان احتمالی را شناسایی و با تفکیک مشتریان بالقوه و بالفعل، همچنین تفکیک بازارهای اصلی و فرعی، چندین بانک اطلاعاتی از مشتریان در بخش‌های مختلف تشکیل داده و برای هر بخش، آمیخته بازاریابی ویژه‌ای را طراحی می‌کند.

    مشتریان خود را از پیشرفت، برنامه‌های فروش، به روز رسانی محصول و هر محتوای دیگری که فکر می‌کنید آن‌ها را جالب و مرتبط خواهند یافت آگاه کنید. از فروشنده‌های خود بخواهید که فعالیت‌های خود را با مشتری به اشتراک بگذارند یا رقابت‌هایی را برای تشویق به مشارکت برگزار کنند زیرا این کار به رضایت مشتری کمک می‌کند.

    اگر مدتی است که از مشتری خاصی خبر ندارید، از اینکه به آن‌ها فکر کنید نترسید و نگران وفاداری مشتری نباشید. حتی اگر تلاش‌های شما منجر به فروش نشود، آن‌ها نام تجاری شما را به مدت طولانی در ذهن خواهند داشت.


    بیشتر بخوانید: حفظ مشتری فروشگاه اینستاگرامی با 10 تکنیک کاربردی

    ارجاع مشتریان نا‌امید شده به یک صفحه پرسش و پاسخ و یا ارسال ایمیل، به احتمال زیاد وضعیت را بدتر خواهد کرد. به کارمندان خود توصیه کنید تا هنگام بروز مشکلات، مشکلات را حل کنند. کارمندانی که به خوبی آگاه شده‌اند و بر این باورند که می‌توانند تغییر ایجاد کنند، انگیزه بیشتری برای مراقبت و پذیرفتن مسئولیت دارند.

    همیشه ارتباط کاری‌تان را با یک یادداشت خوب به پایان برسانید. به یاد داشته باشید، نحوه برخورد شما می‌تواند وفاداری مشتری و رضایت مشتری را مشخص و نیز تعیین کند که آیا آن‌ها شانس دیگری به شما خواهند داد یا ناپدید می‌شوند و شما را با یک نتیجه بد تنها خواهند گذاشت.

    فروشگاه اینستاگرامی مشتری محور

    یکی از رکن‌های داشتن یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار این است که با مشتریان به طریقی رفتار کنیم که انتظار دارند با آن ها رفتار شود، به مشتری آنچه را که می‌خواهند ارائه دهیم و چگونگی درخواست محصول و زمانی که آن را می‌خواهند در نظر داشته باشیم.

    پاداش دادن به مشتری برای داشتن یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار

    یکی از روش‌های مشتری مداری این است که به مشتریان خود پاداش دهید و یا برای آن‌ها یک هدیه بفرستید. مشتریان می‌توانند از طریق عملکرد خوب شما تکنیک‌های فروش حرفه‌ای را بیاموزند. گاهی محصولاتشان را خریداری کنید. هیچ راهی بهتر از این برای ایجاد وفاداری مشتری وجود ندارد.

    به آنچه می‌گویید عمل کنید، هیچ چیزی بدتر از این نیست که مشتری شما مطمئن شود، شما احتمالا بله حتی احتمالا به وعده‌های خود عمل نخواهید کرد.

    برای آنکه یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار باشید باید همیشه در دسترس باشید و به مشتریان خود نشان دهید که تمایل دارید هر زمان که مشکلی وجود دارد به آن‌ها کمک کنید، کسب و کار شما باید برای رفع نیازها و ارتباط با مشتری به روی آنان گشوده باشد که این امر سبب افزایش رضایت مشتری خواهد شد.

    فردی که یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار دارد، همیشه در تلاش است تا اصول مشتری مداری را برای جلب رضایت مشتریان رعایت کند. او هر مرحله‌ای را با دقت بررسی می‌کند، برایش ارسال سفارش مشتری مهم است و در کارگاه‌های آموزش مشتری مداری و تکنیک های مشتری مداری شرکت می‌کند.

    این امکان را برای مشتریان خود فراهم کنید تا با راحتی و اطمینان خاطر بیشتری با شما کار کنند. کارهایی را برای رفاه آنها و نه خودتان انجام دهید. هر چه که بتوانید تسهیلات بهتری برای آنها فراهم کنید، تجارت بیشتری با آنان خواهید داشت.

    به کارکنان خود آموزش دهید تا در هنگام گفتگو و برقراری ارتباط با مشتریان، با نهایت ادب و احترام رفتار نموده و حتی بیش از انتظار مشتری به او احترام بگذارند. طبیعی است که مشتریان نیز در مقابل احساس خوشایندی داشته و قدردانی خود را با وفاداری و تکرار خرید نشان خواهند داد.

    مشتریان می‌توانند به سرعت قیمت سایر تامین کنندگان را بدست آورند. بنابراین درصورتیکه قیمت شما با کیفیت ارائه شده متناسب نباشد، مشتری شما را به زودی ترک خواهد.

    مشتری مداری در اینستاگرام

    مشتری یا محصول!

    برای کسب و کارهای محصول محور، همه‌ چیز از محصول آغاز می‌شود. آن‌ها معتقدند که باید تلاش خود را برای تولید و عرضه‌ بهترین محصول صرف کنند.

    چون بهترین محصول، مشتریان بیشتر و بهتری هم به همراه خواهد داشت. این محصول می‌تواند یک خودرو، یک گوشی موبایل، یک محصول آموزشی، یک قهوه‌ خوش‌طعم، یک تور مسافرتی و یا هر چیز دیگری باشد که شما تصور می‌کنید.

    این کسب و کارها، وقتی محصول خود را آماده کردند، به سراغ فروش می‌روند و می‌کوشند با تبلیغات بیشتر، فروش خود را افزایش دهند. برای چنین کسب و کارهایی، این مشتری با آن مشتری تفاوتی ندارد. هر کس پول بدهد و محصول را بخرد، مشتری است.

    اما یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار، مشتری را نقطه‌ی آغاز تصمیم‌ها و انتخاب‌ها می‌داند. برای کسب و کار مشتری مدار، همه‌ی مشتریان نمی‌توانند مثل هم باشند. چون اگر همه‌ی مشتریان را مثل هم فرض کنیم و نامشان را بازار بگذاریم، باز هم به سمت نگاه محصول محور سوق داده خواهیم شد.

    مشتری مداری در اوج خود، باید به جایی برسد که هویت و ویژگی‌های تک تک مشتریان دیده شده و جدی گرفته شود.

    بر خلاف نگاه محصول محور که می‌پرسد: حذف این محصول، مشتریان را چقدر ناراضی می‌کند؟ نگاه مشتری محور می‌پرسد: «حذف این محصول، کدام مشتریان را ناراضی می‌کند؟»

    تبلور مشتری مداری در پادروشاپ

    فروشگاه ساز اینستاگرام پادروشاپ پلتفرمی هوشمند برای ارائه خدمات به کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ در حوزه های پرداخت، ارسال بسته ها، مدیریت سفارشات و ارتباط با مشتریان است.

    پادروشاپ مناسب فروشندگانی است که یک یا چند فروشگاه در اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی دارند. با استفاده از این سیستم، شما می توانید تمامی سفارش ها و مشتریان خود را از طریق یک پنل مدیریت کنید و با استفاده از امکانات متنوع از قبیل داشبورد مدیریت کسب وکار، مدیریت ارتباط با مشتریان، خدمات پرداخت متنوع و … به سادگی کسب وکار خود را به صورت حرفه ای مدیریت کنید و با گزارش های دوره ای که به صورت هوشمند از پادرو دریافت می کنید، کسب وکار خود را توسعه دهید.

    در این سیستم فروشگاه های اینستاگرامی می توانند با دریافت لینک اختصاصی پرداخت، امکان پرداخت آنلاین را به مشتریان خود بدهید و علاوه بر آن، پس از ثبت سفارش توسط مشتریان سفارش آن ها را با شرکت های پستی مختلف برای مقاصد مختلف در سطح کشور ارسال کنید. این سیستم با توجه به نیازمندی هر فروشگاه، میتواند سرویس پستی مناسب آن فروشگاه را به صورت هوشمند پیشنهاد کند. برای این کار می‌توانید از افزونه حمل و نقل ووکامرس – حرفه‌ای استفاده کنید.

    از مهم ترین خدمات مورد نیاز فروشندگان اینستاگرامی، دریافت وجه از مشتریان به صورت آسان، جلوگیری از کلاهبرداری و ارسال سفارش ها در حداقل زمان برای مشتریان است. پادرو امکانات متنوعی در حوزه پرداخت (از قبیل پرداخت امن، پرداخت آنی، عودت وجه به مشتریان، تسویه لحظه‌ای) و بخش ارسال (مانند دسترسی به شرکت‌های پستی متنوع، پیکاپ بسته‌ها از محل شما و ارائه کارتن‌های پستی ارزان) به شما ارائه می‌کند و شما می‌توانید صرفا با ثبت‌نام در پادروشاپ، به تمامی این خدمات دسترسی داشته باشید.

    کوتاه در مورد ویژگی‌های یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری محور

    مشتری مداری می‌تواند یک استراتژی ارزشمند و اثربخش برای شما باشد. یادتان باشد که باید کسب و کار خود را از ابتدا بنا کنید و همه‌ی سوال‌ها و دغدغه‌ها و تصمیم‌ها و استراتژی‌ها را حولِ مشتری سامان دهید. باید جرأت داشته باشید بین مشتریان فرق بگذارید و با هر مشتری، متناسب با ویژگی‌ها و نیازها و دغدغه‌هایش برخورد کنید.

    متاسفانه رایج ‎ترین و شاید بزرگترین مانع بر سر راه عملکرد مبتنی بر مشتری مداری، در اصل، فقدان فرهنگ مشتری مداری سازمانی است. هنوز هم بیشتر سازمان‎ ها غالباً بر مبنای تمرکز بر محصول و فروش عمل می‌کنند.

    در یک فروشگاه اینستاگرامی مشتری مدار هیچ چیزی مهمتر از نام مشتری نیست، در چنین فضایی اصول مشتری مداری در اوج خود رعایت می‌شود و کارفرما یا صاحب ایده و کسب و کار برای جلب رضایت مشتریان و ارسال سفارش مشتری به بهترین شکل ممکن تمام تلاش خود را خواهد کرد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.