راهنمای جامع افزایش نرخ کلیک (CTR) به صورت ارگانیک

0

موتورهای جستجو، یکی از منابع اصلی جذب ترافیک به وب‌سایت شما محسوب می‌شوند. افزایش نرخ کلیک (به اختصار: CTR) به صورت ارگانیک، می‌تواند از مهمترین گام‌ها برای بهره‌گیری حداکثری از پتانسیل‌های موتورهای جستجو و بالا بردن تعداد بازدیدکنندگان سایت به حساب آید.

در این مطلب، ما ابتدا به تعریف نرخ کلیک و اهمیت آن خواهیم پرداخت. در ادامه، مهمترین تکنیک‌ها برای بررسی و افزایش نرخ کلیک مورد اشاره قرار خواهند گرفت. در پایان، به نکات تکمیلی مهمی اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند از بالا رفتن نرخ کلیک سایت برای افزایش مشتریان خود استفاده کنید.

افزایش نرخ کلیک، می‌تواند نقش کلیدی در سئوی سایت و بالا بردن ترافیک سایت از طریق موتورهای جستجو داشته باشد. در این مقاله، ما بهترین روش‌های افزایش نرخ کلیک ارگانیک برای وب‌سایت‌های فروشگاهی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

نرخ کلیک یا CTR، یک عدد بر حسب درصد است که از تقسیم تعداد کلیک‌های صورت گرفته بر روی لینک سایت شما، به تعداد دفعات نمایش آن در صفحهٔ نتایج گوگل به دست می‌آید. این عبارت، معادل فارسی عبارت Click-through rate است که به اختصار CTR نامیده می‌شود.

در یک بیان ساده‌تر، هر بار که سایت شما در صفحهٔ نتایج گوگل ظاهر شود، یک Impression برای سایت شما ثبت می‌شود. تعداد دفعاتی که کاربران تصمیم می‌گیرند روی لینک سایت شما کلیک کنند، بر عدد Impression تقسیم شده و در نهایت به یک درصد تبدیل می‌شود که بیانگر عدد CTR است.

فرمول محاسبه نرخ کلیک

افزایش نرخ کلیک چه اهمیتی دارد؟

بسیاری از صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها، تمرکز زیادی بر روی سئوی سایت و رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو و به خصوص گوگل دارند. اغلب افراد تصور می‌کنند قرار گرفتن در صفحهٔ اول نتایج گوگل، به خودی خود تضمین کنندهٔ افزایش ترافیک و بازدید از سایت است.

با این حال، اگر کسی بر روی اسنیپت سایت شما کلیک نکند، دستیابی به رتبه‌ٔ بالا در گوگل فایدهٔ چندانی نخواهد داشت. بنابراین، افزایش نرخ کلیک، به اندازهٔ رسیدن به صفحهٔ اول نتایج جستجوی گوگل اهمیت دارد.

علاوه بر این، نرخ کلیک و رتبهٔ سایت ارتباط تنگانگی با هم دارند. اگر شما تمامی معیارهای رتبه‌بندی گوگل را کسب کنید، اما همچنان محتوای تولید شده توسط شما، مخاطبان را به کلیک روی لینک ترغیب نکند، این موتور جستجو لحظه‌ای برای پایین بردن سایت‌ شما درنگ نخواهد کرد.

افزایش نرخ کلیک، همچنین روش مطمئنی برای بهبود رتبهٔ سایت است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که ۳ درصد افزایش نرخ کلیک به صورت ارگانیک، می‌تواند یک پله جایگاه شما در صفحهٔ نتایج گوگل را ارتقاء دهد. در حقیقت، افزایش نرخ کلیک محتواهای موجود، یکی از روش‌های عالی برای افزایش ترافیک سایت بدون تولید محتوای جدید است.

افزایش نرخ کلیک به میزان ۳ درصد، می‌تواند به یک پله صعود در صفحهٔ نتایج گوگل کمک کند.

چگونه نرخ کلیک وب‌سایت خود را پیدا کنیم؟

پیش از اینکه بتوانید تصمیمی برای افزایش نرخ کلیک سایت خود بگیرید، لازم است از عملکرد فعلی خود مطلع باشید. خوشبختانه، صاحبان وب‌سایت‌ها به ابزارهای مناسبی برای این منظور دسترسی دارند.

بهترین و آسان‌ترین ابزاری که می‌توانید برای پیدا کردن نرخ کلیک سایت خود به کار گیرید، سرچ کنسول گوگل است. برای این منظور، پس از وارد شدن به حساب کاربری سرچ کنسول خود، روی سربرگ Performance کلیک کنید. با انتخاب باکس Average CTR، نمودار تغییرات میانگین نرخ کلیک سایت را مشاهده خواهید کرد.

نرخ کلیک متوسط در سرچ کنسول گوگل

متوسط نرخ کلیک یا Average CTR، میانگینی از نرخ کلیک کل پست‌های سایت شماست. اگر به قسمت پایین صفحه مراجعه کنید، می‌توانید نرخ کلیک مربوط به هر یک از کلمات کلیدی (از طریق سربرگ Queries) و صفحات سایت (از طریق سربرگ Pages) را نیز مشاهده کنید.

با کلیک روی عبارت CTR، پست‌ها/ کلمات کلیدی به ترتیب از بیشترین به کمترین CTR مرتب خواهند شد. بنابراین، شما می‌توانید متوجه شوید در کدام کلمات کلیدی یا صفحات، بهترین عملکرد را دارید.

بهبود وضعیت نرخ کلیک را از کجا شروع کنیم؟

با کسب اطلاع از عملکرد فعلی سایت‌تان برای کلمات کلیدی و صفحات مختلف، می‌توانید گام‌های بعدی را برای افزایش نرخ کلیک پست‌های سایت خود بردارید. توصیه می‌شود ویرایش را از پست‌هایی شروع کنید که رتبهٔ بالایی در فهرست نتایج جستجوی گوگل دارند اما میزان CTR آنها پایین است.

سپس به تدریج، به سراغ پست‌هایی بروید که رتبه‌های ضعیف‌تری در صفحهٔ نتایج گوگل دارند. افزایش نرخ کلیک برای محتواهایی که در صفحات دوم و سوم گوگل قرار گرفته‌اند، می‌تواند به بهبود رتبه و رسیدن به صفحهٔ اول کمک کند.

چگونه نرخ کلیک و CTR سایت خود را افزایش دهیم؟

پس از تعیین پست‌هایی که قصد دارید نرخ کلیک آنها را افزایش دهید، لازم است از تکنیک‌های کاربردی و مؤثری برای رسیدن به هدف خود استفاده کنید. در ادامه به معرفی بهترین روش‌های افزایش نرخ کلیک به صورت ارگانیک می‌پردازیم.

برای صفحات خود عنوان قدرتمند و جذاب انتخاب کنید

عنوان مطلبی که نوشته‌اید، برجسته‌ترین بخش در صفحهٔ نتایج گوگل است. عنوان باید مرتبط، جذاب و قدرتمند باشد تا بتواند مخاطب را به کلیک روی لینک صفحه مجاب کند. برای نوشتن عناوین جذاب و تأثیرگذار باید نکات متعددی را رعایت کنید. ۵ نکته از ۱۰ تکنیک پیشنهادی ما برای افزایش نرخ کلیک و CTR وب‌سایت، به عنوان مطلب اختصاص دارد.

عناوین مختلف را امتحان کنید

اولین قدم برای نوشتن عناوین فوق‌العاده این است که به خودتان تمرین داده و گزینه‌های مختلف را امتحان کنید. اولین جمله‌ای که به ذهن‌تان خطور می‌کند لزوماً بهترین عنوان نیست. Joh Morrow، یکی از بلاگ‌نویسان مشهور، می‌گوید در اولین روزهای شروع فعالیت خود در حوزهٔ تولید محتوا، هر روز ۱۰۰ عنوان برای تمرین نوشته است.

ممکن است نخواهید در این حد زیاده‌روی کنید، اما نوشتن حداقل ۱۰ گزینهٔ مختلف برای انتخاب از میان عناوین پیشنهادی، می‌تواند مهارت‌های شما در نوشتن عناوین قدرتمند و مؤثر را تا حد زیادی افزایش دهد.

عنوان نویسی برای افزایش نرخ کلیک

بر روی احساسات تمرکز کنید

بسیاری از تصمیمات، از احساسات افراد نشأت می‌گیرند و تصمیم به کلیک روی یک عنوان نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل، برخی از بلاگرهای حرفه‌ای توصیه می‌کنند در نوشتن عنوان به جای تمرکز حول کلمات کلیدی، بر روی برانگیختن احساساتی همچون کنجکاوی، اشتیاق و تعجب، تمرکز کنید. یک عنوان غیرمنتظره، می‌تواند تأثیر زیادی در جلب نظر مخاطب و برانگیختن حس کنجکاوی آنان داشته باشد.

از پست‌های لیستی استفاده کنید

تولید محتواهای فهرست‌وار یکی از روش‌های تأیید شده برای افزایش نرخ کلیک است. مخاطبان به قدری عاشق خواندن پست‌های فهرستی هستند که بعضی از سایت‌ها به طور اختصاصی تنها همین نوع پست‌ها را تولید می‌کنند.

محتواهای لیستی با عناوینی همچون «معرفی ۱۰ محصول برتر X در سال ۲۰۲۱» و یا «معرفی ۱۰ وب‌سایت کاربردی برای X»، حداقل میزان بار شناختی را دارند و مطالب آنها برای خواننده روان و قابل فهم است. به همین جهت، چنین محتواهایی نرخ کلیک بالایی نیز دارند.

به طور معمول، عناوین دارای اعداد رند همچون ۱۰، ۲۰، ۳۰، بیشتر از اعدادی نظیر ۷، ۱۶ و ۲۳ نظر مخاطب را جلب می‌کند. همچنین عدد بهینه برای نوشتن یه مطلب فهرست‌وار، ۱۰ الی ۲۰ آیتم است.

از ابزارهای آنالیز عنوان استفاده کنید

در حال حاضر، ابزارهای متعددی برای آنالیز عنوان مطالب وجود دارند که به شما کمک می‌کنند عنوان نوشته‌های خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید. یکی از این ابزارها، پلاگین MonsterInsights است که در اصل برای دریافت آمار گوگل آنالیتیکس و مطالعهٔ رفتار کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قابلیت آنالیز عنوان (Headline Analyzer) این افزونه، می‌تواند برای ارزیابی و افزایش کیفیت عنوان مطلب به کار رود. خبر خوب اینکه، قابلیت آنالیز عنوان، در نسخهٔ رایگان این پلاگین نیز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. روش آسان و جایگزین، استفاده از وب‌سایت‌های مخصوص ارزیابی عنوان محتواست.

از عنوان‌های داینامیک استفاده کنید

برخی ابزارها به شما کمک می‌کنند، عنوان‌های متغیر برای صفحهٔ خود تعریف کنید. پلاگین سئوی All in One SEO، یکی از این ابزارهاست. با کمک این پلاگین، شما می‌توانید الگوهایی را برای تغییر عنوان سئوی مطالب خود تعریف کنید.

به عنوان مثال، تعیین کنید که همیشه عدد سال فعلی به عنوان اضافه شود. استفاده از چنین قابلیت‌هایی، برای برخی از سایت‌های فروشگاهی که لازم است محصولات به روز و جدید ارائه کنند می‌تواند کارایی زیادی داشته باشد.

توضیحات متای کاربردی و مؤثر بنویسید

توضیحات متا، مطلبی کوتاه است که درست در زیر عنوان سایت در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. بسیاری از موتورهای جستجو به طور خودکار بخشی از متن شما را که به جستجوی کاربر مرتبط است، به عنوان توضیحات متا در نتایج جستجو نمایش می‌دهند.

با این حال، در برخی موارد، نتایج نمایش داده شده توسط موتورهای جستجو چندان مناسب نیستند. به همین دلیل که توصیه می‌شود برای تمامی پست‌ها و صفحات خود، به طور اختصاصی توضیحات متا درج کنید.

از پلاگین‌های سئو برای پیش‌نمایش عنوان و متا استفاده کنید

توضیحات متا نباید بیش از ۱۶۰ کاراکتر باشد. در غیر این صورت، جملات شما در صفحهٔ نتایج گوگل به صورت ناتمام نمایش داده خواهد شد که جلوهٔ مناسبی ندارد. اغلب پلاگین‌های سئو قابلیت مشاهدهٔ پیش‌نمایش عنوان، توضیحات متا و آدرس URL صفحه را دارند.

بدین ترتیب، می‌توانید ترکیب ظاهری توضیحات خود را بررسی کرده و مطمئن شوید که هیچ یک از بخش‌ها به صورت نیمه نمایش داده نمی‌شوند. اگر از پلاگین All In One SEO برای سئوی سایت خود استفاده می‌کنید، می‌توانید یک دستورالعمل برای ایجاد توضیحات متا به صورت داینامیک تعریف کنید.

توضیحات متا

توضیحات متا را از نظر سئو بهینه‌سازی کنید

استفاده از کلمات کلیدی در نوشتن توضیحات متا را فراموش نکنید. توضیحات متا باید بتواند به صورت مختصر و مفید، محتوای صفحه را به مخاطبان معرفی کند. با این کار، به کاربران کمک می‌کنید که محتوای شما را بهتر درک کنند و اشتیاق بیشتری برای کلیک و خواندن ادامهٔ مطلب داشته باشند.

از اسلاگ‌های معنی‌دار استفاده کنید

ساختار URL که در سایت‌های وردپرسی به کار گرفته می‌شود، برای بهبود سئوی سایت ایده‌آل است. این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد تا آدرس‌های معنی‌دار برای صفحات خود تولید کنید. به عنوان مثال، آدرس زیر به خوبی نشان می‌دهد که محتوای درج شده، به معرفی بهترین کافی شاپ‌های تهران اختصاص دارد.

https://example.com/best-coffee-shops-in-Tehran

بر اساس تحقیقات شرکت مایکروسافت، گویا بودن آدرس سایت، نرخ کلیک را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

آخرین قسمتی که در آدرس سایت وارد می‌کنید، URL Slug نام دارد. معمولاً وردپرس، آدرس صفحات را به طور خودکار از روی عنوان مطلب تولید می‌کند. با این حال، ممکن است آدرس تولید شده، نیازمند ویرایش باشد.

  • اگر عنوان مطالب شما طولانی یا شامل اعداد و ارقام است، بهتر است آن را کوتاه کنید.
  • در نوشتن اسلاگ انگلیسی، از حروف بزرگ استفاده نکنید.
  • در صورتی که از اعداد استفاده می‌کنید، آنها را با خط تیره از حروف جدا کنید.

از اسکیما مارک آپ (Schema Markup) استفاده کنید

حتماً در هنگام جستجوی گوگل، متوجه تفاوت ظاهری بعضی از نتایج با نتایج عادی گوگل شده‌اید.

اسکیماها یا طرحواره‌ها، اطلاعات ساختار یافته‌ای هستند که شما در هنگام تولید محتوا به صورت کد یا با کمک پلاگین‌های مخصوص، در کنار محتوای خود درج می‌کنید. فرمت‌های استاندارد اسکیماها برای هر نوع از مطالب از سایت Schema.org قابل دریافت است.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    موتورهای جستجو از این اطلاعات برای نمایش بهتر محتوای سایت شما در نتایج جستجو استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود صفحهٔ شما، در بین نتایج دیگر شاخص شود. با همین کار ساده، شانس کلیک کاربران بر روی لینک مربوط به صفحهٔ شما به نحو چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

    بسیاری از پلاگین‌های سئو، از جمله پلاگین‌های Yoast SEO، Rank Math، و All In One SEO امکان ساخت اسکیماها را برای شما فراهم می‌سازند. به عنوان مثال، در تصویر زیر می‌توانید سربرگ تنظیم اسکیماها در پلاگین رنک مث را مشاهده کنید.

    طرحواره یا اسکیما مارک آپ

    استفاده از اسکیما مارک آپ‌ها، تا ۳۰٪ به افزایش نرخ کلیک ارگانیک کمک می‌کند.

    برای ظاهر شدن در باکس پاسخ گوگل (Google Answer Box) هدف‌گذاری کنید

    احتمالاً دقت کرده‌اید که گاهی در هنگام جستجو برای مطلبی، گوگل تعدادی از سؤالات پرتکرار مرتبط با جستجو را در داخل باکس‌های مخصوصی نمایش می‌دهد. چه چیزی بهتر از اینکه در باکس پاسخ به سؤالات پرتکرار گوگل ظاهر شوید؟

    روش میانبر و مشخصی برای قرارگیری در میان نتایج سؤالات پرتکرار وجود ندارد. به طور کلی، تنها روش تضمینی افزایش شانس قرارگیری در باکس پاسخ گوگل، افزایش کیفیت محتواست. با این حال، شما با رعایت برخی نکات، می‌توانید شانس محتوای خود برای نمایش در باکس پاسخ گوگل را افزایش دهید.

    بر اساس مطالعات انجام شده توسط Advanced Web Ranking، ظاهر شدن در باکس پاسخ گوگل، به طور متوسط نرخ کلیک ۳۲ درصدی را تضمین می‌کند. متناسب با نوع موضوع، نرخ کلیک تا ۵۱ درصد نیز می‌تواند افزایش پیدا کند.

    • سؤالات پرتکرار کاربران در حوزهٔ کلمات کلیدی، برند، محصول و یا خدمات خود را پیدا کنید. برای این منظور، می‌توانید از سؤالات پیشنهادی گوگل و جستجوهای پرتکرار که به صورت سؤالی مطرح می‌شوند کمک بگیرید.
    • سعی کنید در محتوای خود، پاسخی دقیق و در عین حال کوتاه برای سؤالات درج کنید. این پاسخ می‌تواند پس از مطرح کردن پرسش مورد نظر نوشته شود. پس از نوشتن پاسخ کوتاه، اطلاعات و جزئیات بیشتر را ارائه کنید.
    • مقالهٔ خود را از نظر سئو بهینه کنید. تجزیه و تحلیل محتوایی که به خوبی عنوان‌بندی شده و ساختار مشخصی دارد، برای گوگل ساد‌ه‌تر خواهد بود. درج فهرست محتوا و جداول، می‌تواند شانس حضور شما در باکس‌های پاسخ را افزایش دهد.
    • از داده‌های ساختار یافته همچون اسیکماها، و به خصوص اسکیمای سؤالات پرتکرار (FAQ) استفاده کنید.

    افزایش نرخ کلیک پایان کار نیست

    افزایش نرخ کلیک، اگرچه یک گام مهم و مؤثر برای افزایش ترافیک و تعداد بینندگان سایت شماست، اما پایان راه نیست. شما باید بتوانید از این دستاورد، به طور مؤثر برای رسیدن به اهداف نهایی خود در کسب‌وکار آنلاین استفاده کنید. در ادامه، به چند نکتهٔ کاربردی در این زمینه اشاره می‌کنیم.

    به سرعت لود صفحات سایت دقت کنید

    بررسی‌ها نشان می‌دهند که رتبهٔ سایت در نتایج جستجوی گوگل، ارتباط مستقیمی با سرعت بارگذاری صفحات دارد. کلیک بر روی لینک صفحات شما زمانی به نتیجه می‌رسد که مخاطب صفحه را باز کرده و مطالعه کند. اگر سرعت بالا آمدن سایت پایین باشد، ممکن است مخاطب از مشاهدهٔ مطلب منصرف شود.

    اگر سرعت اتصال کاربران پایین باشد یا از گوشی همراه برای مشاهدهٔ صفحات وب استفاده کنند، پایین بودن سرعت لود می‌تواند باعث شود سایت به کلی باز نشود. بنابراین، بهتر است علاوه بر سرمایه‌گذاری ویژه بر روی افزایش سرعت سایت، صفحات را برای نمایش روی گوشی همراه نیز بهینه‌سازی کنید.

    افزایش نرخ تبدیل

    مخاطب را سرگرم نگه دارید

    گاهی، برخی از پست‌های سایت شما نرخ کلیک بالایی دارند. با این حال، سرعت خروج کاربران از سایت زیاد است و مخاطبان اوقات زیادی را در سایت صرف نمی‌کنند. این موضوع، نشان می‌دهد برای سرگرم نگه داشتن مخاطب در سایت برنامه‌ریزی نکرده‌اید. از صفحات پربازدید، برای درج لینک‌های داخلی و ارجاع مخاطب به سایر مطالب پرکاربرد خود بهره بگیرید.

    همچنین از پلاگین‌های مخصوص برای پیشنهاد مطالب مشابه یا محبوب به مخاطب در حاشیه‌ٔ صفحات بهره بگیرید. بدین ترتیب، می‌توانید مخاطب را به مدت طولانی‌تری در سایت خود مشغول نگه دارید.

    بازدید کنندگان را به دنبال کنندگان تبدیل کنید

    این موضوع، به خصوص برای کسب‌وکارها و سایت‌های فروشگاهی اهمیت زیادی دارد. هدف نهایی شما، به حداکثر رساندن ترافیک سایت و بالا بردن تعداد بازدیدها نیست. بلکه باید بتوانید به صورت معقولی، مراجعین را به دنبال کنندگان و در نهایت مشتریان سایت خود تبدیل کنید.

    یکی از روش‌های برای افزایش نرخ تبدیل مخاطبان به مشتریان، استفاده از پلاگین‌هایی همچون OptinMonster است که با باز شدن پاپ آپ‌های سبک، آفرها و کمپین‌ها را به بازدید کنندگان اطلاع می‌کنند یا آنها را به عضویت در خبرنامهٔ ایمیلی سایت دعوت می‌کنند. با این حال دقت کنید که زیاده‌روی در این کار، موجب پراکنده شدن افراد از سایت شما خواهد شد.

    جمع‌بندی

    • در این مطلب، تکنیک‌ها و نکات کاربردی برای افزایش نرخ کلیک یا CTR، مورد توجه قرار گرفت.
    • نرخ کلیک، به اندازهٔ رتبهٔ سایت در نتایج گوگل برای افزایش ترافیک سایت از طریق موتورهای جستجو اهمیت دارد.
    • افزایش نرخ کلیک می‌تواند به بهبود رتبهٔ سایت کمک کرده و در مقابل، پایین بودن نرخ کلیک، می‌تواند منجر به پایین آمدن رتبه شود.
    • اولین گام برای بالا بردن نرخ کلیک سایت، بررسی عملکرد فعلی سایت از طریق سرچ کنسول گوگل است.
    • پست‌هایی که بهترین رتبهٔ گوگل و پایین‌ترین میزان نرخ کلیک را دارند، بهترین نقطه برای شروع ویرایش و افزایش CTR هستند.
    • نوشتن عناوین جذاب و تأثیرگذار، یکی از مهمترین نکات برای افزایش CTR است. با کمک نکات و ابزارهای توصیه شده در این مقاله، می‌توانید کیفیت عناوین محتوای خود را تا حد زیادی ارتقاء دهید.
    • نوشتن توضیحات متای دقیق، مختصر و مفید می‌تواند به ایجاد انگیزه در کاربران برای مطالعهٔ مطلب کمک کند.
    • درج آدرس‌های معنی‌دار برای صفحات سایت و استفاده از اسکیما مارک آپ‌ها، از دیگر تکنیک‌هایی هستند که نقش مؤثری در جلب توجه مخاطب دارند.
    • با افزایش کیفیت محتوا، سئو کردن و ساختاربندی محتوا، می‌توانید تجزیه مطلب برای گوگل را ساده‌تر کرده و شانس خود برای دیده شدن در باکس پاسخ‌های گوگل را افزایش دهید.
    • بالا بردن ترافیک، هدف نهایی کسب‌وکار آنلاین نیست. افزایش سرعت سایت برای بهبود تجربهٔ کاربری، سرگرم نگه داشتن مخاطب در داخل سایت، و تکنیک‌های تبدیل بازدید کننده به مشترک از راهکارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند حداکثر بهره را از ترافیک ورودی ببرید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.