لیست کامل شبکه‌های اجتماعی برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین

0

در چند سال اخیر که فروشگاه‌های آنلاین مانند فروشگاه‌های اینستاگرامی و فیسبوکی رشد گسترده‌ای داشته‌اند، توجه کسب‌وکارها به آگاهی نسبت به لیست کامل شبکه‌های اجتماعی برای ساخت سایت فروشگاهی بیشتر شده است. شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب، توییتر، لینکدین، اسنپ‌چت و تیک‌تاک به محل مناسبی برای تجارت و فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی تبدیل شده‌اند. اما سؤالی وجود دارد و آن هم اینکه کدام یک برای فروش محصولات مناسب‌تر هستند. در این مقاله از وبلاگ پادرو شما را با رسانه‌های اجتماعی کاربردی برای فروش آشنا خواهیم کرد. مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

لیست کامل شبکه‎‌های اجتماعی برای فروش محصول

لیست کامل شبکه‎‌های اجتماعی برای تجارت

در دهه‌های اخیر شاهد روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی متنوعی بوده‌ایم. از (Sixdegrees.com) که در اواخر قرن بیستم و پیش از لیست کامل شبکه‌های اجتماعی معروف روی کار آمد تا تیک‌تاک که در سال 2016 راه‌اندازی شد و توجه تعداد قابل توجهی از کاربران را به خود جلب کرد. اما این سؤال مهم وجود دارد که کدام یک برای تجارت قابل استفاده هستند. در ادامه به انواع پلتفرم‌هایی می‌پردازیم که کسب‌وکارهای مختلف برای تجارت و بازاریابی به آنها روی آورده‌اند.

فیسبوک، محبوب‌ترین بستر در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی

فیسبوک بعد از حدود دو دهه دارای بیشترین تعداد کاربر و میزان استفاده در سراسر جهان است. به همین دلیل برای کسب‌وکارهای مختلف در صدر لیست کامل شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. در واقع بازاریابان و تاجران با مشاهده حضور فزاینده کاربران در فیسبوک به این نتیجه رسیدند که می‌توانند اصول دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اجتماعی را در بستر با موفقیت اجرا کنند. آنها با بررسی الگوریتم‌های فیسبوک، نیازسنجی مشتریان و سایر جوانب فعالیت تجاری در این پلتفرم سعی کردند که نام تجارب خود را به گروه بسیار بزرگی از کاربران در سراسر دنیا معرفی کنند. سپس محصولات و خدمات خود را با جذب مشتریان در کشور خود و سایر نقاط جهان به فروش برسانند.

فروش محصول در فیسبوک

فیسبوک یکی از شبکه‌های اجتماعی است که در ایران و جهان در دسترس است. برای فروش محصولات در فیسبوک باید پیجی را ایجاد کرد. نام، دسته‌بندی (Category) و توصیف (Description) آن را آماده نمود تا بتوان صفحه اولیه فروشگاه آنلاین را به وجود آورد. یک گزینه اختیاری وجود دارد و آن هم اخذ تأیید از سوی فیسبوک است. اگر فیسبوک فروشگاه اینترنتی شما را تأیید کند، کاربران با خیال آسوده از آن خرید خواهند کرد.

فروشگاه‌های اینستاگرامی، بهترین بستر برای فروش محصول

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران و جهان به حساب می‌آید. اگرچه نام‌های دیگری پیش از اینستاگرام در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی می‌توان دید، اما اینستاگرام در این سال‌ها، به ویژه در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، به عنوان موفق‌ترین پلتفرم برای فروش محصول شناخته شد. صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین بزرگ یا خرده‌فروشان به واسطه آشنایی با الگوریتم‌های اینستاگرام، یادگیری و به کاربردن استراتژی‌های مارکتینگ در این شبکه و همچنین استفاده از قابلیت‌های مختلفی مانند لایو، ریلز، فیلترهای مختلف و حتی هایلایت اینستاگرام توانستند کسب‌وکارهای رقابتی و موفقی را داشته باشند.

آشنایی با لیست کامل شبکه‌های اجتماعی، امکان بررسی مناسب‌ترین بستر را برای فروش محصول در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

فروش محصول در اینستاگرام

راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی با در اختیار داشتن یک اکانت بیزینس و استفاده از ابزارهایی مانند اینسایت (insight)، به دارندگان کسب‌وکارهای آنلاین کمک می‌کند که بتوانند ویترینی مناسب برای عرضه محصولات خود داشته باشند. برای کسب اطلاعات کامل درباره راه‌اندازی و موفقیت در فروشگاه اینستاگرامی خود، می‌توانید مقاله «فروشگاه اینستاگرامی و هر چیزی که باید برای موفقیت آن بدانید» را مطالعه کنید.

یوتیوب، بستری برای بازاریابی دیجیتال

یوتیوب یکی دیگر از پلتفرم‌هایی است که در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. شاید از دیدگاه افرادی که برای تفریح به یوتیوب می‌روند، این بستر فضایی مناسب برای سرگرم شدن به حساب آید، اما این پلتفرم علاوه بر سرگرمی یا حتی آموزش، ابزاری کاربردی برای اجرای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ بیش از نیمی از بازاریابان محسوب می‌شود.

شاید جالب باشد بدانید که 25 درصد از کاربران یوتیوب 10 ساعت یا بیشتر از وقت خود را صرف مشاهده ویدیوهای یوتیوب می‌کنند. در همین راستا بازاریابان این فرصت را دارند که فروشگاه‌های آنلاین را در یوتیوب بسازند و نام تجاری مورد نظر خود را از این طریق معرفی کنند.

فروش محصولات در یوتیوب

اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید که کانال فروشگاه اینترنتی خود را در یوتیوب راه‌اندازی کنید، باید به استراتژی‌های بازاریابی در یوتیوب مسلط باشید. علاوه بر این باید مراحل مختلفی را که در ادامه اشاره می‌کنیم، پیروی کنید تا در یوتیوب فروشگاه خود را ایجاد کنید.

مراحل ایجاد فروشگاه اینترنتی در یوتیوب عبارتند از:

  • ایجاد اکانت گوگل
    • یوتیوب که در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی قرار دارد، از زیرمجموعه‌های گوگل محسوب می‌شود.
    • با ساختن اکانت گوگل، به آسانی به یوتیوب نیز دسترسی خواهید داشت.
  • ورود به یوتیوب
    • برای شروع به کار در یوتیوب که نامش در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی قرار دارد، باید یک کانال بسازید.
    • شما می‌توانید علاوه بر کانال خود، از یک استادیوی یوتیوب (YouTube Studio) و تلویزیون یوتیوب (YouTube TV) استفاده کنید.
    • با تهیه (YouTube Premium) می‌توانید از امکانات دیگر یوتیوب بهره‌مند شوید.
      • امکان دانلود ویدیوها
      • درآمدزایی بیشتر
      • دسترسی به محتواهای اختصاصی یوتیوب
      • مشاهده ویدیوها در پس‌زمینه گوشی، تبلت یا لپ‌تاپ
  • شخصی‌سازی و ارتقا دادن یوتیوب
    • قرار گرفتن یوتیوب در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی بر اعتبار و محبوبیت آن افزوده است.
    • شما باید کانال خود را شخصی‌سازی کنید تا معرفی نام تجاری خود را به خوبی معرفی نمایید.
    • استفاده از عکس، توضیحات اختصاصی، اطلاعات تماس و لینک کانال می‌تواند به موفقیت شما کمک کند.

تلگرام، پیام‌رسانی محبوب در ایران و جهان

تا اینجا به چند مورد از پلتفرم‌های کاربردی پرداختیم که در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی قرار دارند. اما نباید از پیام‌رسان تلگرام غافل شویم. این پلتفرم از سال 2013 روی کار آمد. در این حین توجه افراد به استفاده از قابلیت‌های مختلف برای گفتگو بود، همانطور که در وایبر تعامل بین افراد و تماس تلفنی آنها به آسانی انجام می‌شد. اما تلگرام که به دلیل امنیت بالا روزانه در ایران و سایر کشورها محبوب‌تر می‌شد، با افزودن قابلیت راه‌اندازی کانال توانست بستر مناسب‌تری برای کسب‌وکارهای آنلاین فراهم آورد.

اگرچه کسب‌وکارهای مختلف برای ارتباط با کاربران خود، اطلاع‌رسانی و تبلیغات از کانال استفاده می‌کردند. اما امکانات مختلف کانال مانند نظرسنجی، آپلود فایل تا 4 گیگابایت، افزودن عکس پروفایل متحرک، دانلود سریع، ایموجی‌ها جذاب‌تر و تبدیل صدا به متن مشوق خوبی برای کاربران بوده‌اند تا فروشگاه آنلاین خود را در این پیام‌رسان مانند مواردی که در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی قرار دارند، راه‌اندازی کنند.

تلگرام و واتس‌اپ دو پیام‌رسان پرطرفدار در ایران و جهان هستند که با توجه به اصول دیجیتال مارکتینگ، می‌توان فروش محصولات را در آنها به سهولت انجام داد.

فروش محصولات در تلگرام

یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام سه پلتفرمی هستند که در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی قرار دارند و شما با توجه به آنچه توضیح دادیم، می‌توانید فروشگاه خود را در آنها راه‌اندازی کنید. برای فروش محصولات در تلگرام نیز باید با شماره تماس خود اکانت تلگرامی بسازید. پس از آن باید کانال مربوط به فروشگاه آنلاین را بسازید. افزودن عکس پروفایل و کانال، توصیف کانال و افزودن لینک فروشگاه در صورت لزوم می‌تواند به شما کمک کند تا فروشگاه خوبی را ایجاد نمایید.

در سال 2022 میلادی شاهد روی کار آمدن تلگرام پرمیوم بوده‌ایم. استفاده از امکانات این تلگرام مستلزم پرداخت هزینه اشتراک است. تلگرام مانند بسیاری از پلتفرم‌هایی که در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی قرار دارند، قابلیت‌های اضافه‌تری نسبت به نوع رایگان خود دارد. برای مثال ایموجی‌های متنوع، امکان آپلود فایل‌های حجیم‌تر و تعامل گسترده‌تر نمونه‌های آنها هستند. با تلگرام پرومیوم می‌توانید تبلیغات متنوعی را منتشر کنید و در اجرای اصول برندسازی موفق‌تر باشید.

سایر شبکه های اجتماعی برای فروش محصول

سایر شبکه‌های اجتماعی برای فروش محصول

تا این بخش از مقاله شما را با پلتفرم‌هایی آشنا کردیم که در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی قرار دارند و در ایران و جهان برای فروش محصولات بسیار کاربردی هستند. اما در ادامه به توضیح لینکدین، توییتر، اسنپ‌چت، تیک‌تاک و واتس‌اپ خواهیم پرداخت که پتانسیل لازم را برای دیجیتال مارکتینگ دارند.

لینکدین، شبکه اجتماعی حرفه‌ای

یکی از پلتفرم‌هایی که می‌توان در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی قرار داد، لینکدین نام دارد که به عنوان شبکه اجتماعی حرفه‌ای شناخته شده است. بسیاری از کسب‌وکارها برای معرفی برند خود، تعامل با همکاران و متخصصان و همچنین جذب نیرو از آن استفاده می‌کنند. شناخت بخش‌های مختلف لینکدین، قرار دادن عکس مناسب، معرفی دقیق از فروشگاه آنلاین و تولیدمحتوای مناسب امکان موفقیت در برندسازی را فراهم می‌آورد.

برندسازی موفق به جلب توجه کاربران و خریداری محصولات آنها در بسترهای دیگر مانند فروشگاه اینستاگرامی، فروشگاه فیسبوک یا فروشگاه تلگرام تأثیر چشم‌گیری دارد. زیرا مشتریان برای دنبال کردن و بهره‌مندی از محصولات کسب‌وکارهایی که در لینکدین شناخته‌اند، در سایر شبکه‌های اجتماعی وارد می‌شوند.

توییتر، شبکه اجتماعی مناسب برای مارکتینگ

شبکه اجتماعی دیگری که در طی دو دهه اخیر توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند، توییتر است. طبق آخرین آمار 2022، ماهیانه 385 میلیون عضو فعال در توییتر وجود دارند. بنابراین کسب‌وکارهایی که به لیست کامل شبکه‌های اجتماعی تسلط دارند، می‌توانند استراتژی‌های مارکتینگ خود را در توییتر نیز اجرا کنند. توییتر حرفه‌ای امکان پروموت کردن پیام‌های تبلیغاتی را فراهم می‌کند. از طرفی عمومی (Public) بودن پروفایل‌ها، امکان افزودن توصیفات، لینک‌های مرتبط و حتی استفاده از (Spaces) امکان موفقیت در برندسازی را افزایش می‌دهد.

آنچه اهمیت دارد، استفاده از قابلیت‌های مختلف توییتر است. تا بتوان نام تجاری خود را به درستی معرفی کرد و محصولات را در قالب تصویر و ویدیو به نمایش گذاشت. مهم‌تر از همه امکان افزودن استوری و برقراری جلسات گفتگوی صوتی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را به درستی اجرا کنند.

آنچه باعث موفقیت کسب‌وکارها برای فروش محصولات می‌شود، استفاده از تمام قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی است که راه برای اجرای استراتژی‌های مارکتینگ را فراهم می‌کنند.

اسنپ‌چت در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی

اسنپ‌چت که در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی قرار دارد، به عنوان بستری برای به اشتراک‌گذاری لحظات به‌یادماندنی کاربران محسوب می‌شود. اما حضور افراد مختلف در این شبکه اجتماعی در کنار قابلیت‌های مختلفی که آن را برای تبلیغات مناسب می‌کند، باعث شده که گروهی از کسب‌وکارهای آنلاین از آن برای اجرای استراتژی‌های بازاریابی و انتشار انواع تبلیغات استفاده کنند.

در این شبکه اجتماعی ماهیانه 185 میلیون کاربر فعالیت دارند. این در حالی است که به خاطر کم بودن رقابت در این پلتفرم، فروشگاه‌های آنلاینی که روال درستی را پیش می‌برند، می‌توانند محصولات خود را نه تنها در اسنپ‌چت، بلکه در سایر پلتفرم‌هایی که در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی قرار دارند، به فروش برسانند. در واقع کاربران اسنپ‌چت تشویق می‌شوند که برای دنبال کردن کسب‌وکارهای مورد علاقه به سایر شبکه‌های اجتماعی بروند.

تیک‌تاک، پلتفرمی برای اجرای اصول بازاریابی دیجیتال

تیک‌تاک یکی از شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید که در سال 2016 ایجاد شد. اما در 2022 به عنوان یک پلتفرم بسیار محبوب نام گرفت. با اینکه به عنوان بستری برای سرگرمی شناخته شده، بسیاری از کسب‌وکارهایی که با اصول اجرای مارکتینگ در تیک‌تاک آشنا هستند، توانسته نام تجاری خود را به درستی در این بستر معرفی کنند. این گروه از کسب‌وکارها توانستند روابط سازنده‌ای با مشتریان و کاربران خود داشته باشند، محصولات خود را در آن بفروشند. بعد از ارائه خدمات مختلف به مشتریان، بازخوردهای متنوع آن مشتریان را از تیک‌تاک دریافت کرده و کار خود را ارتقا دهند.

واتس‌اپ، پیام‌رسان شناخته شده در حوزه مارکتینگ

فروش محصولات در واتس‌اپ

واتس‌اپ یکی دیگر از پیام‌رسان‌هایی محسوب می‌شود که کسب‌وکارها با کمک کانال و قابلیت گفتگوی مستقیم با مشتریان، کار دیجیتال مارکتینگ را به سهولت در آن انجام دهند. حتی به یک راه ارتباطی مناسبی برای گسترش ارتباط کسب‌وکارهای اینستاگرامی با مشتریان شده است. بنابراین شما و فروشگاه‌های آنلاین این امکان را دارید که با پیام‌رسان واتس‌اپ و سایر پلتفرم‌ها که در لیست کامل شبکه‌های اجتماعی قرار دارید، محصولات خود را به فروش برسانید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    جمع‌بندی

    • یک گزینه اختیاری وجود دارد و آن هم اخذ تأیید از سوی فیسبوک است. اگر فیسبوک فروشگاه اینترنتی شما را تأیید کند، کاربران با خیال آسوده از آن خرید خواهند کرد.
    • اینستاگرام در این سال‌ها، به ویژه در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، به عنوان موفق‌ترین پلتفرم برای فروش محصول شناخته شد.
    • تلگرام و واتس‌اپ دو پیام‌رسان پرطرفدار در ایران و جهان هستند که با توجه به اصول دیجیتال مارکتینگ، می‌توان فروش محصولات را در آنها به سهولت انجام داد.
    • آنچه باعث موفقیت کسب‌وکارها برای فروش محصولات می‌شود، استفاده از تمام قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی است که راه برای اجرای استراتژی‌های مارکتینگ را فراهم می‌کنند.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع

    wordstream

    hootsuite

    hubspot

    hootsuite01

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.