فروشگاه تلگرامی و 8 نکته برای موفقیت آن‌

0

در سال‌های اخیر سرعت پیشرفت تکنولوژی افزایش بسیار زیادی داشته و امروزه استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند گسترش بسیاری یافته است. شبکه‌های اجتماعی یکی از مواردی هستند که با این گسترش استفاده محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند و تلگرام در میان آن‌ها محبوبیت بسیار بالایی دارد. یکی از دلایل محبوبیت تلگرام نسبت به بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند واتساپ ابزارهای پیشرفته‌ای است که در آن وجود دارد و افراد مختلف می‌توانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. یکی از کارهایی که با این ابزار می‌توان انجام داد، ساخت فروشگاه تلگرامی است. در این مطلب از پادرو قصد داریم تا در خصوص فروشگاه‌های تلگرامی، کاربرد و نحوه ساختن آن‌ها نکاتی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

فروشگاه تلگرامی چیست؟

در سال‌های اخیر و مخصوصاً پس از همه‌گیری ویروس کرونا، فروشگاه‌های اینترنتی با استقبال بسیار زیادی مواجه شدند. مزایای بسیاری مانند راحتی در خرید، مشاهده کالاهای متنوع با سادگی بسیار زیاد، قابلیت مقایسه قیمت و بسیاری موارد دیگر را باید تنها بخشی از دلایل محبوبیت این نوع فروشگاه‌ها دانست. این فروشگاه‌های اینترنتی انواع بسیار زیادی دارند و شامل مواردی مانند سایت‌های متفاوت، فروشگاه‌های اینستاگرامی و موارد دیگر می‌شوند. فروشگاه تلگرامی هم یکی از انواع فروشگاه اینترنتی است که با توجه به پرکاربر بودن این پلتفرم توانسته جای بسیار خوبی در میان بسیاری از کسب‌وکارها پیدا کند.

فروشگاه تلگرامی چیست؟

تلگرام با ویژگی‌ها و امکانات بسیار خوب و متنوعی که در اختیار افراد قرار داده توانست به بستری مناسب برای فروشگاه‌های متفاوت تبدیل شود. فروشگاه تلگرامی به کانال یا گروهی در تلگرام گفته می‌شود که صاحب کسب‌وکار اقدام به منتشر کردن اطلاعات کالا مانند قیمت در آن می‌کند.

در سال‌های اخیر و مخصوصاً پس از همه‌گیری ویروس کرونا، فروشگاه‌های اینترنتی با استقبال بسیار زیادی مواجه شدند.

ساخت فروشگاه تلگرامی

به طور کلی دو روش برای ساخت فروشگاه تلگرامی وجود دارد. صاحبان کسب‌وکار با توجه به استراتژی و نیاز خود می‌توانند از یکی از این دو روش یا حتی هر دوی آن‌ها استفاده کنند. این دو روش شامل موارد زیر می‌شوند.

1- کانال تلگرامی

کانال (Channel) را باید یکی از ویژگی‌های تلگرام دانست که با ساخت آن در این پلتفرم می‌توان به شکلی ساده و آسان پیام‌های متفاوت را منتشر کرد تا تمام افراد عضو در کانال بتوانند این پیام را مشاهده کنند. کانال‌های تلگرام ساختار و فرایندی ساده دارند و می‌توان به راحتی آن‌ها را مدیریت کرد. یکی از امکانات این کانال‌ها، وجود قابلیت مشخص کردن چند نفر متفاوت به عنوان مدیر با دسترسی‌های مختلف است.

باید بدانید که به صورت کلی در تلگرام می‌توان دو نوع گروه ساخت. این گروه‌ها شامل کانال خصوصی و کانال عمومی می‌شوند. کانال‌های خصوصی بیشتر برای گروه‌های دوستانه و کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و کانال‌های عمومی گزینه مناسب‌تری نسبت به کانال‌های خصوصی برای فروشگاه تلگرامی محسوب می‌شوند.

از ویژگی‌های کانال عمومی می‌توان به قابلیت جست‌وجوی ساده و عضویت در آن‌ها برای تمام افراد اشاره کرد. افراد برای عضویت در کانال‌های خصوصی نیاز به دعوت سازنده یا ادمین‌ها دارند. همچنین آدرس تلگرامی گروه‌های عمومی توسط مدیر در هنگام ساختن مشخص می‌شود. در حالی که این آدرس برای گروه‌های خصوصی به طور خودکار توسط تلگرام تعیین می‌شود.

ساخت کانال برای فروشگاه تلگرامی

برای این که بتوانید در تلگرام یک کانال بسازید، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. ابتدا وارد تلگرام شوید و گزینه سه خطی را که در بالای صفحه قرار دارد انتخاب کنید.
  2. با انتخاب این گزینه منوی تلگرام برای شما باز می‌شود که باید در آن گزینه (New Channel) را انتخاب کرد.
  3. در این زمان صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که باید در آن نام کانال را وارد کنید.
  4. مرحله بعدی دعوت افراد و انتخاب ادمین است. البته این کار را می‌توان به آینده موکول کرد.
  5. با انتخاب گزینه (Done) کانال شما ساخته شده و می‌توانید کار فروشگاه تلگرامی خود را با انتشار محتوا آغاز کنید.

2- گروه تلگرامی

گروه تلگرام یکی دیگر از امکانات موجود در این پلتفرم است. اساسی‌ترین تفاوت گروه و کانال در این است که در گروه اعضا هم می‌توانند مطالب ارسال کنند و با یکدیگر به گفت‌وگو و تعامل بپردازند. گروه‌های تلگرامی بر خلاف کانال‌های این پلتفرم محدودیت در تعداد اعضا دارند و هر گروه حداکثر 20 هزار عضو می‌تواند داشته باشد.

گروه‌های تلگرامی هم مانند کانال‌های آن به دو دسته خصوصی و عمومی تقسیم‌بندی می‌شوند. گروه‌های عمومی هم مانند کانال‌های عمومی قابلیت جست‌و‌جو در تلگرام را دارند و هر فردی می‌تواند در آن‌ها به راحتی عضو شود. اما تنها با استفاده از لینک یا دعوت مدیر می‌توان در یک گروه خصوصی عضو شد.

ساخت گروه برای فروشگاه تلگرامی

برای این که بتوانید یک گروه برای فروشگاه تلگرامی خود بسازید، تنها کافی است مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  1. ابتدا وارد تلگرام شوید و از قسمت بالای صفحه گزینه سه خط را انتخاب کنید.
  2. در منویی که باز خواهد شد، گزینه (New Group) را پیدا و آن را انتخاب کنید.
  3. پس از آن باید اسم گروه را مشخص کنید و برای آن عکس آپلود کنید.
  4. مرحله بعدی مشخص کردن افرادی است که می‌خواهید به عنوان ادمین در آن فعالیت کنند و مشخص کردن چند عضو است. البته مانند کانال می‌توان انجام این کار را به آینده موکول کرد.
  5. پس از آن گروه شما ساخته شده و می‌توانید در آن فعالیت کنید.

نکات مهم در ساخت کانال تلگرام

به طور کلی باید بگوییم که کانال عمومی بهترین گزینه برای فروشگاه‌ تلگرامی است. به همین دلیل در خصوص این نوع فروشگاه تلگرامی اطلاعات بیشتری را بیان خواهیم کرد. در هنگام ساخت و استفاده از کانال تلگرام باید به برخی نکات توجه داشت. این نکات عبارتند از:

1- نام کانال

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام ساختن فروشگاه تلگرامی باید به آن توجه شود، نام کانال است. هر چه نام کانال ارتباط بیشتری با کسب‌وکار شما داشته باشد، قابلیت در خاطر ماندن داشته باشد و در آن از خلاقیت بیشتری استفاده شده باشد، در یاد افراد و مخاطبان بیشتر خواهد ماند. از دیگر مزایای انتخاب نام مناسب جست‌وجوی بهتر و ساده‌تر برای پیدا کردن کانال شماست. این موارد می‌توانند در تعداد اعضای کانال و افزایش آن‌ها نقش مهمی داشته باشند. افزایش اعضا را به نوعی می‌توان مساوی با فروش بهتر نیز دانست.

2- تصویر کانال

تصویر هر کانال اولین موردی است که افراد در تلگرام آن را مشاهده می‌کنند. به همین دلیل انتخاب تصویر مناسب بسیار مهم است. یکی از نکاتی که در هنگام انتخاب تصویر کانال تلگرام باید به آن توجه کنید، نحوه نمایش تصویر است. در تلگرام تصاویر به صورت دایره نمایش داده می‌شوند. به همین دلیل باید تصویری انتخاب کرد که پس از این برش نمایی بد یا نامناسب نداشته باشد. همچنین انتخاب تصاویر شلوغ و یا بی‌کیفیت را نمی‌توان گزینه‌های مناسبی برای یک فروشگاه تلگرامی دانست.

بسیاری از متخصصان مارکتینگ پیشنهاد می‌دهند که تصاویر کانال‌های فروشگاهی را تغییر ندهید. این کار باعث می‌شود تا افراد راحت‌تر بتوانند کانال شما را در میان پیام‌های متفاوت تلگرام پیدا کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در خصوص انتخاب عکس دقت بیشتری به خرج دهید زیرا بهتر است دیگر آن را تغییر ندهید.

3- بخش توضیحات

کامل کردن بخش توضیحات کانال تلگرام یکی دیگر از مواردی است که برای فروش بهتر باید به آن توجه شود. تقریباً تمام مشتریان شما قبل از خرید به این بخش مراجعه می‌کنند و مطالب موجود در آن را بررسی می‌کنند. صاحب فروشگاه تلگرامی باید در این بخش با استفاده از جملات کوتاه، اطلاعات مناسب را در اختیار مخاطب قرار دهد و این جملات به گونه‌ای باشند که بتوانند اعتماد او را نیز جلب کند. در قسمت توضیحات بهتر است به سه نکته توجه داشته باشید. وجود این سه نکته در توضیحات کانال از جمله مواردی هستند که می‌توانند در افزایش فروش نقش داشته باشند. این سه نکته عبارتند از:

بیان مزیت رقابتی فروشگاه تلگرامی

اولین خطی که در بخش توضیحات کانال باید به آن پرداخته شود، مزیت رقابتی فروشگاه تلگرامی شماست. باید بدانید که این بخش تأثیر بسیار مهمی در موفقیت و میزان فروش، فروشگاه دارد و به همین دلیل باید برای آن وقت صرف کرد و به بهترین شکل ممکن این بخش را نوشت. این مزیت می‌تواند هر چیزی باشد. به عنوان مثال می‌توان به کیفیت بالاتر کالا، تنوع بیشتر، ارسال رایگان و یا حتی داشتن فروشگاه فیزیکی اشاره کرد.

لینک اکانت پشتیبان برای موارد و مشکلات احتمالی

شاید مشتریان شما هیچ‌گاه نیاز به برقراری ارتباط و ارسال پیام به اکانت پشتیبان فروشگاه نداشته باشند. اما وجود این بخش در قسمت توضیحات باعث افزایش اعتماد مشتریان به کسب‌وکار می‌شود. علاوه بر این مشتریان در صورتی که سؤالی داشته باشند، می‌توانند برای اکانت پشتیبان پیام ارسال کنند تا تجربه خرید بهتری داشته باشند. این موارد به ظاهر ساده تأثیر بسیار زیادی در موفقیت یک فروشگاه دارد.

لینک سایت فروشگاه

البته این مورد بیشتر به آن بستگی دارد که شما سایت فروشگاهی دارید یا خیر. در صورت عدم داشتن سایت فروشگاهی می‌توانید از خدمات مجموعه‌هایی که سایت فروشگاهی در اختیار شما قرار می‌دهند، مانند پادرو استفاده کنید. زیرا داشتن سایت یکی دیگر از مواردی است که در افزایش اعتماد مخاطب و مشتری به کسب‌وکار و فروشگاه تلگرامی نقش بازی می‌کند.

ربات تلگرامی

همان‌طور که از اسم آن می‌توان به راحتی حدس زد، ربات تلگرامی یکی از انواع امکانات تلگرام است. با استفاده از این قابلیت می‌توان در تلگرام ابزارهای جدیدی را برای کارهای متنوعی ساخت. بسیاری افراد با استفاده از این ربات کارهای متفاوتی مانند اعلام وضعیت آب‌وهوا، نمایش نرخ ارزهای متفاوت و بسیاری موارد دیگر انجام می‌دهند تا بتوانند به اعضای کانال خود امکانات بیشتری ارائه کنند. از ربات‌های تلگرام می‌توان برای فروشگاه تلگرامی نیز استفاده کرد.

با استفاده از این ربات می‌توان پاسخ برخی از سؤالات مشتریان را با سرعت بسیار بیشتری و بدون نیاز به حضور فرد داد. مواردی مانند قیمت کالا، سایزهای موجود و بسیاری موارد مشابه دیگر را می‌توان به راحتی و بدون نیاز به حضور ادمین به اطلاع مشتریان رساند. از دیگر مزایای استفاده از ربات‌ها برای فروشگاه تلگرامی فعالیت 24 ساعته آن‌هاست. همین امر سبب می‌شود تا مشتریان و مخاطبان در هر ساعتی از شبانه روز بتوانند جواب برخی سؤال‌های خود را به راحتی بگیرند.

مواردی مانند عدم نیاز به مراجعه حضوری، قابلیت خرید و مشاهده کالاها در هر مکانی و تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه و اینترنت، مقایسه قیمت‌ها و دسترسی به تنوع بسیار بالا را باید از مهم‌ترین مزایای فروشگاه‌های اینترنتی دانست.

مزایای داشتن فروشگاه تلگرامی

مزایای داشتن فروشگاه تلگرامی

فروشگاه تلگرامی مزایایی مخصوص به خود را دارد و همین مزایا باعث شده تا کسب‌وکارهای بسیاری در آن فعالیت کنند. از مهم‌ترین مزایای فروشگاه تلگرامی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عدم نیاز به ساخت یا ورود به حساب کاربری
  • عدم نیاز به لود شدن صفحات
  • مصرف کمتر اینترنت به دلیل دانلود عکس‌ها به صورت انتخابی
  • قابلیت به اشتراک‌گذاری راحت محصولات مورد علاقه با دوستان و اطرافیان
  • دسترسی ساده و تنها با استفاده از گوشی و اپلیکیشن تلگرام
  • قابلیت تماس و ارتباط ساده‌تر با کسب‌وکار

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    نکاتی برای افزایش احتمال موفقیت فروشگاه تلگرامی

    تمام کسانی که اقدام به ساخت فروشگاه تلگرامی می‌کنند، لزوماً به موفقیت نمی‌رسند. یکی از مواردی که باعث می‌شود برخی فروشگاه‌ها، فروش مناسبی نداشته باشند و به موفقیت نرسند، عدم توجه به برخی نکات ساده اما بسیار کاربردی و مهم است. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد.

    1- جلب اعتماد کاربر

    شاید بتوان گفت مهم‌ترین عاملی که در موفقیت یک فروشگاه تلگرامی و به طور کلی فروشگاه‌های اینترنتی نقش دارد، اعتماد کاربران به آن‌هاست. برخی موارد مانند بخش توضیحات در افزایش اعتماد کاربران نقش دارد اما این تنها مورد نیست. موارد دیگری نیز وجود دارند که با توجه به آن‌ها می‌توان بر میزان اعتماد مخاطبان افزود. این نکات عبارتند از:

    انتشار رضایت مشتریان

    تا زمان رسیدن کالا به دست مشتریان، پیگیر باشید. این کار باعث اطمینان بیشتر مشتریان می‌شود. علاوه بر آن پس از رسیدن کالا به دست مشتری، در صورتی که او رضایت داشت، متن پیام رضایت او را در گروه منتشر کنید تا افراد دیگر نیز مشاهده کنند. این کار در جلب اعتماد بیشتر مخاطبان تأثیر بسیار زیادی دارد.

    عدم استفاده از اعضای فیک

    زمانی که یک کانال اعضای زیادی داشته باشد اما بازدید پست‌های آن بسیار کمتر از حد لازم باشد، افراد احتمال می‌دهند که بسیاری از اعضا فیک و غیرواقعی هستند. همین امر باعث می‌شود که از میزان اعتماد آن‌ها به آن کسب‌وکار کاسته شود. پس به همین دلیل باید توصیه کنیم که به هیچ عنوان از اکانت‌های غیرواقعی برای افزایش اعضا استفاده نکنید.

    2- مشخص بودن روندهای کاری

    روندهای کاری مانند نحوه سفارش، زمان ارسال، فاصله میان سفارش تا دریافت و برخی موارد مشابه دیگر را به طور شفاف در کانال قرار دهید. این شفافیت باعث می‌شود تا افراد با روند کاری فروشگاه تلگرامی آشنا شوند.

    3- استفاده از عکس‌های مناسب

    عکسی که از محصولات فروشگاه تهیه می‌شود باید کیفیت بالا و قابل قبولی داشته باشد. استفاده از عکس‌های بی‌کیفیت و نامناسب باعث می‌شود تا میزان فروش کاهش پیدا کند.

    در هنگام ساختن کانال یا گروه برای فروشگاه تلگرامی به مواردی مانند نام، تصویر کانال و بخش توضیحات توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشید.

    4- اطلاع‌رسانی در خصوص زمان کاری

    در خصوص زمان کاری و پاسخ‌دهی به پیام‌ها در فروشگاه تلگرامی خود اطلاع‌رسانی کنید. این کار باعث می‌شود افراد بدانند در چه زمانی می‌توانند منتظر پاسخ شما باشند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که آخرین بازدید اکانت پشتیبان را مخفی نکنید. این کار باعث می‌شود مشتریان حس آرامش و اطمینان بیشتری داشته باشند.

    از دیگر مواردی که باید به آن توجه کرد، روزهای غیرکاری یا تعطیلی فروشگاه است. قبل از این روزها با ارسال پیامی در فروشگاه این موضوع را به اطلاع مخاطبان برسانید تا آن‌ها در این روزها بدانند پاسخی از سمت شما دریافت نخواهند کرد.

    5- برگزاری نظرسنجی

    یکی از قابلیت‌های گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی برگزاری بسیار ساده انواع نظرسنجی است. فروشگاه‌ها با استفاده از این قابلیت می‌توانند نظر مشتریان و مخاطبان را جویا شوند تا بتوانند برنامه‌ریزی بهتری برای آینده داشته باشند. همچنین مشارکت کاربران در این نظرسنجی‌ها باعث می‌شود حس تعلق آن‌ها به کانال افزایش یابد و همین امر می‌تواند در افزایش فروش نقش داشته باشد.

    6- عدم انتشار محتوای نامربوط

    ادمین‌های برخی فروشگاه‌ها تصور می‌کنند که می‌توان در کانالی که برای یک فروشگاه است انواع محتوا را منتشر کنند. درست است که می‌توان این کار را انجام داد اما باید بدانید که انتشار محتوای نامربوط به مرور باعث کاهش اعضا می‌شود و کاربران را فراری می‌دهد.

    7- تبلیغات

    استفاده از روش‌های متنوع تبلیغات را برای فروشگاه تلگرامی خود فراموش نکنید. این تبلیغات می‌توانند در ابتدا باعث افزایش اعضا شوند که این کار در نهایت منجر به فروش بیشتر خواهد شد. این تبلیغات می‌توانند در کانال‌ها و گروه‌های دیگر تلگرامی و همچنین در پلتفرم‌های دیگر مانند اینستاگرام باشند. این که کدام نوع تبلیغات و انجام آن در کدام پلتفرم مناسب‌تر است، کاملاً به استراتژی مجموعه و موارد دیگر بستگی دارد، اما اصلاً نباید از آن غافل شد.

    اگر صاحب فروشگاه آنلاین هستید، برای مدیریت و ارسال سفارشات می‌توانید از خدمات پادروشاپ استفاده کنید تا فروش خود را افزایش دهید و با مشتریان ارتباط بهتری برقرار کنید.

    8- برگزاری مسابقه

    برگزاری مسابقات متفاوت یکی دیگر از روش‌های تبلیغاتی است که اگر به شکلی درست و مناسب برگزار شود، در افزایش اعضا، بازدید و حتی فروش نقش خواهد داشت. سعی کنید در مسابقات از خلاقیت استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن دریافت کنید.

    همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدیریت فروشگاه تلگرامی خود، مطلب بهترین راه برای مدیریت مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی را مطالعه کنید.

    9- مدیریت بهتر مشتریان

    پادروشاپ یک فروشگاه ساز آنلاین است که شما می‌توانید محصولات خود را در آن اضافه کنید و به کمک آن فروش خود را بیشتر کنید. با استفاده از پادروشاپ مدیریت سفارشات سریع‌تر از قبل خواهد بود همچنین می‌توانید از سایر مزایای این فروشگاه ساز مانند ارسال پیامک، ارائه کد تخفیف، تعیین موجودی، ارسال سفارش با استفاده از شرکت‌های متنوع پستی، جمع‌آوری سفارشات و… استفاده کنید. برای استفاده از خدمات پادروشاپ روی لینک زیر کلیک کنید.

    مدیریت سفارشات با پادروشاپ

    جمع‌بندی

    • در سال‌های اخیر و مخصوصاً پس از همه‌گیری ویروس کرونا، فروشگاه‌های اینترنتی با استقبال بسیار زیادی مواجه شدند.
    • مزایای فراوان فروشگاه‌های اینترنتی مانند فروشگاه تلگرامی را باید یکی از مهم‌ترین دلایل این استقبال گسترده دانست.
    • مواردی مانند عدم نیاز به مراجعه حضوری، قابلیت خرید و مشاهده کالاها در هر مکانی و تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه و اینترنت، مقایسه قیمت‌ها و دسترسی به تنوع بسیار بالا را باید از مهم‌ترین مزایای فروشگاه‌های اینترنتی دانست.
    • فروشگاه‌های تلگرامی به طور کلی به دو صورت کانال و گروه در تلگرام ساخته می‌شوند.
    • گروه‌ها و کانال‌ها را می‌توان به دو صورت عمومی و خصوصی ساخت. اما با توجه به مزایا و ویژگی‌های گروه‌ها و کانال‌های عمومی و خصوصی، کانال عمومی را باید بهترین گزینه برای فروشگاه تلگرامی دانست.
    • در هنگام ساختن کانال یا گروه برای فروشگاه تلگرامی به مواردی مانند نام، تصویر کانال و بخش توضیحات توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشید.
    • توجه به مواردی مانند افزایش اعتماد کاربران، استفاده از عکس‌های مناسب، مشخص بودن برنامه کاری، انجام نظرسنجی و برگزاری مسابقه از جمله مواردی هستند که در موفقیت فروشگاه تلگرامی می‌توانند نقش داشته باشند.
    • شما در خصوص فروشگاه تلگرامی چه می‌دانید؟ چه راه‌های برای افزایش موفقیت فروشگاه‌های تلگرامی سراغ دارید؟ چه نکات بیشتری در این خصوص می‌دانید؟
    • نظرات و تجربیات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع

    medium

    bot4shop

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.