تاثیر شبکه اجتماعی بر سبک زندگی و اهمیت آن در آینده

0

سال‌ها پیش هیچ کس باور نمی‌کرد زمانی برسد که شبکه‌های اجتماعی به یکی از نیازهای اصلی بشر تبدیل شود. ولی امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که در این شبکه‌ها حضور نداشته باشد. در واقع می‌توان گفت پیشرفت تکنولوژی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان باعث شد تا شبکه‌‌های اجتماعی به ابزاری انکارناپذیر تبدیل شوند. بنابراین شبکه‌های اجتماعی به دلیل داشتن کاربر زیاد تاثیراتی بر زندگی و کسب‌و‌کار مردم می‌گذارند ما در این مطلب از پادرو به بررسی تاثیر شبکه اجتماعی در بازاریابی و سبک زندگی می‌پردازیم.

تاثیر شبکه اجتماعی بر سبک زندگی

با به‌وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی و فعالیت مستمر در آن سبک زندگی و فرهنگ مردم تغییر کرد. این شبکه‌ها می‌‌توانند بر ادبیات افراد جامعه تاثیر بگذارند، نوع پوشش آن‌ها و همچنین روابط با جنس مخالف را تغییر دهند. کاربران شبکه‌های اجتماعی در این شبکه‌ها رویدادهای زندگی خود، خاطرات، موقعیت اجتماعی و عقایدشان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و این گونه به تخلیه احساسات گوناگون می‌پردازند.

میان عضویت در شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی ارتباط مستقیمی وجود دارد. تحقیقات یک پژوهش نشان داده است که بین عضویت در شبکه‌های اجتماعی و تغییر سبک زندگی رابطه مستقیمی وجود دارد. به طور مثال فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی با انجام ندادن تکالیف درسی، کاهش مطالعه، افزایش حضور در فضای مجازی و عدم ارتباط با افراد خانواده رابطه مستقیمی دارد‌.

انگیزه برخی مردان برای حضور در شبکه‌های اجتماعی سرگرمی، مشارکت در بحث‌های گروهی، ابراز عقیده، برقراری ارتباط با جنس مخالف و دعوت دیگران برای عضویت، آشنایی با دوستان جدید و راه‌اندازی کسب و‌ کار است.

برخی زنان نیز برای سرگرمی، طرح مبحث شغلی و حرفه‌ای، کسب درآمد، مشارکت در بحث‌های گروهی،کسب اطلاعات و دانش در مورد موضوعات مختلف، کسب اخبار جدید و ابراز عقیده در این شبکه‌ها فعالیت دارند.

شبکه‌های اجتماعی مانند سایردستاوردهای فناوری فواید بی‌شماری برای زندگی دارند مثلا ارتقای آموزش، پژوهش، اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی در زمینه حفاظت از محیط زیست یا ارتقا‌ی فرهنگ شهرنشینی همچنین افزایش فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، بهبود رعایت بهداشت فردی و موارد مشابه ولی در عین حال تاثیرات منفی هم روی سبک زندگی افراد و فرهنگ جوامع می‌گذارند. پس در مورد شبکه‌های اجتماعی باید مانند سایر محصولات تمدن جدید، از قاعده کلی پیروی کنیم یعنی به جای اینکه افراد را از حضور و فعالیت در این شبکه‌ها منع کنیم، به آن‌ ها توصیه کنیم به طور صحیح، اصولی و عاقلانه از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: دلایل ریزش فالوور اینستاگرام و راه‌های جلوگیری از آن

بنابراین در صورتی که فرهنگ استفاده درست از شبکه اجتماعی در جامعه به‌وجود بیاید. اثرات منفی کاهش می‌یابد و حتی می‌توان از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای معرفی و نهادینه شدن آداب و رسوم و فرهنگ‌های زیبا و مورد نیاز در سطح جامعه استفاده کرد.

تاثیر شبکه اجتماعی در بازاریابی و توسعه کسب‌‌و‌کار‌ها

هدف‌گذاری‌های پیشرفته

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توان دقیقا همان مخاطبین و مشتریانی که مدنظرتان هست و دنبال آن هستید را هدف‌گذاری کنید. اینگونه شما با شرایط بهتر و باثبات خیلی بیشتری به بازار هدفتان نزدیک می‌شوید. تاثیر شبکه اجتماعی فقط به شناسایی مشتریان هدفمند محدود نمی‌شود بلکه با کمک این شبکه‌ها می‌توان شناخت بهتری از دغدغه‌ها و نیازهای مشتریان پیدا کرد.

تاثیر شبکه اجتماعی در بازاریابی و توسعه کسب‌‌و‌کار‌ها

نظارت بر رقبا

همانطور که می‌دانید یکی از لازمه‌های موفقیت یک کسب و کار بررسی رفتارها و عملکردهای رقبا است. البته این بدان معنا نیست که شما باید رفتارهای رقیبان را کپی‌برداری یا تقلید کنید بلکه منظورمان این است که شما باید همیشه رقبای خود را زیرنظر داشته باشید و از عواملی که باعث موفقیت یا شکست آن‌ها می‌شود استفاده کنید.

قبل از به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی شما به سختی می‌توانستید از تصمیمات رقبا باخبر شوید اما اکنون با وجود شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

تاثیر شبکه اجتماعی در نظارت رقبا به این صورت است که شما مستقیما و البته بدون اینکه رقبا متوجه شوند می‌توانید از اطلاعات و راهکارهای آن‌ها مطلع شوید. همچنین می‌توانید وضعیت کسب‌و‌کارتان را با رقبا مقایسه کرده و کمبودهایی که دارید را شناسایی کنید و جایگاه خود را نیز بهبود ببخشید. حتی شما می‌توانید با استفاده از نظرسنجی‌هایی که رقبا در پست‌ها یا استوری‌ها انجام داده‌اند، درخواست‌های کاربران را پیدا کرده و با استفاده از آن حتی زودتر از رقبا اقدام به اجرای ایده جدید کنید.

شبکه‌های اجتماعی بستر بازاریابی دهان‌به‌دهان می‌شود

شاید بپرسید بازیابی دهان‌به‌دهان چیست؟ و تاثیر شبکه اجتماعی در بازاریابی دهان‌به‌دهان به چه صورت است؟ بازاریابی دهان‌به‌دهان یعنی وقتی یک مشتری از محصول یا خدمات ارائه‌‌شده راضی باشد، تعریف و تبلیغ آن محصول را به دوستان و آشنایان خود می‌کند یا حتی در صفحات مجازی خود مطلبی مرتبط با آن محصول را منتشر می‌کند.

از تاثیر شبکه اجتماعی بر بازایابی دهان‌‌به‌دهان نمی‌توان گذشت با گسترش شبکه‌های اجتماعی، این نوع از بازاریابی به شدت گسترش پیدا کرد و اکنون به آن بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing می‌گویند. اگر شما محصولی خوب و باکیفیت به بازار عرضه کنید و فقط چندنفر از مشتریان شما اقدام به بازاریابی دهان‌به‌دهان کنند، برند و محصولات شما برای تعداد زیادی از افراد به نمایش در‌می‌آید.

تاثیر این نوع تبلیغ از تبلیغ معمولی به مراتب بیشتر است. در واقع شما در این روش بدون هیچ هزینه‌ای برای تبلیغات به بهترین و تاثیرگذارترین حالت ممکن محصولات و خدماتتان را به مشتریان جدید معرفی می‌کنید. شبکه‌های اجتماعی این قابلیت را به خوبی برای کسب‌وکار‌های امروزی فراهم کرده‌اند و می‌توان گفت شاید نیمی از ورودی‌های این کسب‌وکار‌ها از همین طریق است.

تاثیر شبکه اجتماعی در افزایش فروش

شما نباید از شبکه‌های اجتماعی فقط برای برقراری ارتباط و یا شناساندن خودتان به مخاطبین استفاده کنید بلکه این شبکه ‌ها باید به یکی از کانال‌های فروش شما تبدیل شوند. شما در شبکه‌های اجتماعی مانند وب سایت فروش اینترنتی می‌توانید به معرفی محصولات یا خدماتتان بپردازید و بستری برای فروش آن‌ها آماده کنید.

تاثیر شبکه اجتماعی در افزایش فروش

شما می‌توانید در این شبکه‌ها محصولاتتان را در یک طیف وسیع در معرض فروش قرار دهید و به اصطلاح از روش قیف فروش استفاده کنید.

این رسانه‌ها قابلیت‌ها و ابزارهای زیادی دارند که به وسیله آن می‌توانید محصولات و خدماتتان را به بهترین شکل برای مشتریان به نمایش بگذارید. به خاطر راحتی و نحوه عملکر شبکه‌های اجتماعی کاربران با سرعت تصاویر و ویدئوهایی که شما از محصولتان منتشر کرده‌اید را می‌بینند و نیازی به دانلود فایل و مسائلی از این قبیل نیست.

گزارش جالبی از تاثیر شبکه اجتماعی pinterest بر افزایش فروش منتشر شده که نشان می‌دهد بیش از 75 درصد کاربران این شبکه، به محض اینکه تصاویر و اطلاعات موجود برندها‌ی مختلف را می‌بینند به مشتری آن تبدیل می‌شوند. چون مشتریان آنلاین چیزی را که بتوانند ببینند و به خوبی بررسی کنند را می‌خرند. شما با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به آسانی می‌توانید محصولات خود را به نمایش بگذارید و مشتری به دست‌آورید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    تاثیر شبکه اجتماعی در پایین آوردن هزینه تبلیغات

    دیگر تاثیر شبکه اجتماعی در بازاریابی و توسعه کسب‌و‌کار‌ها این است که تبلیغات در این شبکه‌ها هزینه زیادی برای کسب‌و‌کار‌ها ندارد. حتما شما هم باخبرید که جدیدا تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به خصوص یوتیوب و فیسبوک پیشرفت زیادی کرده و صدها هزار کمپانی و شرکت تجاری در حال تبلیغ دادن در این رسانه‌ها هستند. هزینه تبلیغات در این شبکه‌ها به‌صرفه‌تر از انواع دیگر تبلیغات آنلاین است. در واقع شما در این رسانه‌های اجتماعی با بودجه‌ای کم می‌توانید کسب‌وکار‌تان را تبلیغ کنید و اگر تبلیغ شما استراتژیکی و هدفمند باشد با صرف هزینه خیلی کم، ده‌ها برابر سود کرده‌اید.

    به همین دلیل کسب‌وکار‌های بزرگ دنیا هم به سراغ تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی آماده‌اند و از تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای بزرگ صرف نظر کرده‌اند. در ایران نیز بسیاری از استارت‌‌آپ‌ها به این تبلیغات رو آورده و از این طریق مخاطبین بسیاری را جذب کرده‌اند.

    تاثیر شبکه اجتماعی در شناخت بهتر مشتری

    شما در بستر شبکه‌های اجتماعی می‌توانید اطلاعات ارزشمندی در زمینه علایق مشتریان و رفتارهای آن‌ها به دست آورید، با خواندن نظرات کاربران متوجه می‌شوید آن‌ها در مورد کسب‌و‌کار شما چه فکری می‌کنند.

    همچنین می‌توانید محتوای پیجتان را دسته‌بندی موضوعی کنید تا ببینید مخاطب هدف شما دقیقا به کدام موضوع علاقه دارد‌. سپس در همان زمینه محتوای بیشتری تولید کنید. قطعا این گونه بازدید پیج شما بالامی‌رود و نهایتا منجر به فروش بیشتر می‌شود.

    تاثیر شبکه اجتماعی در پرسونال برندینگ

    کاربران بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند پس شبکه‌های اجتماعی بهترین مکان برای معرفی و شناساندن برند شماست. در شبکه‌های اجتماعی از لحاظ جغرافیایی، سنی و جمعیتی هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما به صورت نامحدود می‌توانید اقدام به بازاریابی و جذب مشتری کنید. همچنین شما می‌توانید از تاثیر شبکه اجتماعی در پرسونال برندینگ بهره‌شوید و به کسب اعتبار و افزایش شهرت برندتان بپردازید. فعالیت موثر در این رسانه‌ها منجر به یک برندینگ کارساز و مفید خواهد شد.

    تاثیر شبکه اجتماعی در افزایش رضایت مشتری

    شبکه‌های اجتماعی یک پلتفرم مهم و موثر برای ایجاد ارتباطات هستند. شما از طریق این شبکه‌ها می‌توانید صدای کسب‌و‌کارتان را به گوش همه برسانید. در شبکه‌های اجتماعی وقتی شخصی بخواهد از محصول یا خدمات شما تشکر کند به جای پیام شخصی، آن را در فضای عمومی منتشر می‌کند اینگونه هم برند شما به افراد دیگر معرفی می‌شود و هم اینکه باعث جلب اعتماد می‌شود‌. در شبکه‌های اجتماعی افراد رضایتمندی و حتی اعتراض و شکایت خود را به اشتراک می‌گذارند. حتی پیام‌های منفی و معترضانه هم می‌تواند نتیجه مثبتی در جلب اعتماد مشتریان داشته باشد.

    تاثیر شبکه اجتماعی افزایش مشتری‌های وفادار برای برند شما

    شاید بتوان گفت مهم‌ترین تاثیر شبکه اجتماعی بر کسب‌و‌کارها افزایش مشتری‌های وفادار است‌ چون یکی از بزرگ‌ترین هدف‌های هر کسب‌وکاری ایجاد مشتری وفادار است. جلب رضایت مشتری و وفاداری اون نسبت به برند، کم کم ایجاد می‌شود و نکته مهم برای این موضوع برقراری ارتباط منظم با مصرف‌کنندگان است‌‌. در شبکه‌های اجتماعی مشتریان به راحتی می‌توانند با کسب‌و‌کار شما ارتباط برقرار کنند.

    تحقیقات نشان داده که 62 درصد از مشتریان وفادار به برندهایی تعلق دارد که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و به راحتی می‌توان با آن‌ها تعامل برقرار کرد‌. برندهای مختلف باید در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند تا بتوانند از تاثیر شبکه اجتماعی در  جذب مشتری وفادار بهره‌مند شوند.

    کسب اطلاعات مهم از ترندهای روز در کمترین زمان

    کسب‌وکار‌ها برای رسیدن به موفقیت باید ثبات و روند رو‌به‌رشدی داشته باشند. برای این دومورد باید همیشه به‌روز بوده و اطلاعات کاربردی در زمینه کاری خود را در اسرع وقت پیدا کنند. در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید در مدتی کوتاه حجم زیادی اطلاعات بروز و اخبار لازم در مورد حوزه کاری خود بدست بیاورید.

    کسب اطلاعات مهم از ترندهای روز در کمترین زمان

    فرصت کشف استعدادهای کاربردی

    احتمالا شما هم مانند بسیاری از افراد از این تاثیر شبکه اجتماعی بی‌خبر هستید و به آن توجهی نکرده‌اید ولی شبکه‌های اجتماعی مکان مناسبی برای پیدا کردن افراد مستعد و توانا هستند. اگر کمی به رفتارشناسی مخاطبین و فالوورهای صفحه مجازی خود دقت کنید متوجه می‌شوید در بین آن‌ها افرادی هستند که به خاطر دانش و علاقه‌ای که دارند صفحه شما را دنبال می‌کنند. پس در نتیجه این افراد نیرو‌ کار خوبی برای کسب‌و‌کار شما هستند و شما می‌توانید آن‌ها را استخدام کنید و مطمئن باشید این مدل استخدام مفیدتر از سیستم‌های استخدامی رایج است.

    تاثیر شبکه اجتماعی در بازار B2B

    در قسمت قبل در مورد تاثیر شبکه اجتماعی در بازار B2C یعنی تجارت الکترونیکی بین شرکت و مشتری توضیحاتی دادیم. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی معمولا به صورت B2C یعنی تجارت الکترونیک بین شرکت و مشتری در نظر گرفته می‌شود اما تحقیقات جدید ثابت کرده که تجارت الکترونیکی از روش B2Bیعنی تجارت بین دو شرکت هم انجام می‌شود.

    برای بررسی تاثیر شبکه اجتماعی در بازار B2Bسایت OMBONO نظرسنجی میان 115 متخصص بازاریابی انجام داد نتایج این نظر سنجی نشان داد 79 درصد متخصصان، شبکه‌های اجتماعی را موثرترین روش بازاریابی دانسته‌اند و 38 درصد دیگر گفته‌اند که در سال جدید بودجه اضافی شرکتشان را صرف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خواهند کرد.

    چرا شبکه‌های اجتماعی برای بازارایابان B2B مهم هستند؟

    همه ما می‌دانیم انسان موجودی اجتماعی است‌. انسان در تمام مراحل زندگی خود سعی می‌کند در تصمیم‌گیری‌های خود از تجربه معاشرتش با دیگران استفاده کند. ما روزانه با افراد زیادی ارتباط داریم که محور اصلی این این ارتباط ما اعتماد، دانش و عمل کردن به وعده هاست‌.

    شبکه‌های اجتماعی هم معادل آنلاین این ارتباطات است. پس بازاریابان B2Bباید از تاثیر شبکه اجتماعی در کسب‌و‌کار خود استفاده کنند و با فعالیت در این شبکه‌ها به معرفی محصولات و خدمات خود بپردازند.

    باب دیرسلی، مدیرعامل شرکتThe B2B Marketing Labs بر این باور است که در بازایابی B2B تاثیر شبکه اجتماعی لینکدین و توییتر در افزایش ترافیک سایت فوق‌العاده است. در بازایابی B2Bمردم قبل از اینکه اقدام به خرید کنند ابتدا خدمات و محصولات برند شما را به صورت آنلاین بررسی و ارزیابی کرده و بعد آن را می‌خرند. پس اولین جایی که برای ارزیابی و بررسی محصولات به آن مراجعه می‌کنند وب سایت شرکت است.

    پس شما هرچه ترافیک سایت خود را افزایش دهید، فروش بیشتری خواهید داشت. بهترین راه برای افزایش ترافیک وب سایت فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی است. پس از تاثیر شبکه اجتماعی در بازایابی B2B و افزایش فروش هرگز غافل نشوید.

    از کدام شبکه اجتماعی برای بازاریابی B2B استفاده کنیم؟

    این روزها مردم از شبکه‌های اجتماعی زیادی استفاده می‌کنند. شما برای بازاریابی B2B نباید روی همه‌ شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید چون این گونه بازخورد خوبی از تبلیغاتتان نمی‌گیرید.

    در ادامه به شما می‌گوییم تاثیر کداوم شبکه اجتماعی در بازایابی B2B بیشتر و بهتر است.

    تاثیر شبکه اجتماعی لینکدین در بازاریابی B2B

    برای بازایابی B2B لینکدین را در الویت قرار دهید. شبکه اجتماعی لینکدین بیش از 450 میلیون کاربر از سراسر دنیا دارد. بزرگترین تاثیر شبکه اجتماعی لیندکین این است که شما در آن امکان آشنایی با افراد جدید و برقراری ارتباط با آن‌ها را دارید. برای موفقیت در لینکدین باید محتوای درجه یک و مفیدی را در اختیار کاربران و گروه‌ها قرار دهید. همچنین لینکدین به برندسازی و بازاریابی کمک می‌کند.

    گروه‌های لینکدین بسیار مهم هستند. در این شبکه اجتماعی بیش از یک میلیون گروه وجود دارد که هر کدام در یک صنعت خاص فعالیت می‌کنند. بیشترین ارتباط بین مشتری‌ها با یک برند از طریق کامنت است.

    شما در لینکدین می‌توانید برای شرکت خود یک صفحه تجاری ایجاد کنید و آن را به دیگران معرفی کنید‌. کاربران شما می‌توانند روی لینک شرکت، کلیک کنند و وارد سایت شوند و این گونه ترافیک سایت شما افزایش می‌یابد. برای بازاریابی B2Bدر لینکدین در هر زمینه‌ای که فعالیت دارید باید کاربران حرفه‌ای را مورد هدف قرار دهید. شما می‌توانید با این افراد ارتباط برقرار کنید و اگر به توافق رسیدید برای جلسات بعدی و مذاکرات بیشتر قرار حضوری بگذارید.

    تاثیر شبکه اجتماعی اینستاگرام در بازاریابی

    در کشور ما اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. اینستاگرام به هیچ عنوان ماهیت B2Bندارد ولی چون در ایران محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دیگر وجود دارد همه اشخاص و کسب‌و‌کارها به اینستاگرام روی آورده‌اند.

    البته در اینستاگرام می‌توان صفحه تجاری ساخت و آن را به صفحه فیسبوک و دیگر صفحات متصل نمود و این یک گام مثبت برای کسب‌وکارهاست.

    وقتی شما در اینستاگرام صفحه خود را به یک صفحه تجاری تبدیل می‌کنید، می‌توانید آمار دقیقی از Engagement کاربران و تعداد فالوورهای خود داشته باشید. این آمار تاثیر مثبتی در روند بازاریابی دارد. شما حتی در صفحه تجاری خود می‌توانید ساعات و روزهایی که کاربران بیشترین تعامل با وب‌سایت دارند را مشاهده کنید.

    مشکل اینستاگرام این است که در قسمت بیو فقط می‌توان یک لینک قرار داد و شما در کپشن پست‌ها نمی‌توانید لینک قرار دهید. در نتیجه انتقال کاربر به صفحه مورد نظر شما با مشکل مواجه می‌شود.با این وجود ما چون ایرانی هستیم و تقریبا تمامی کسب‌و‌کارهای ایرانی در این شبکه فعالیت دارند، این شبکه می‌تواند محل مناسبی برای بازاریابی B2Bباشد.

    توییتر

    یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در سراسر دنیال توییتر است که امکان ارسال توییت به طول 140 کاراکتر را برای کاربران خود فراهم کرده است. توییتر از طریق لینک امکان هدایت کاربران به صفحه وب‌سایت را فراهم می‌کند و در نتیجه ترافیک سایت شما بالا می‌رود. پس تاثیر شبکه اجتماعی توییتر افزایش ترافیک سایت است.

    بیشتر کاربران اینترنت برای انتشار اخبار جدید از توییتر استفاده می‌کنند.

    در توییتر می‌توانید با افراد بزرگی مانند رهبران معروف در یک کسب‌و‌کار یا حتی رقیبان خود صحبت کنید. شما می‌توانید به حرف‌های آن‌ها گوش دهید و از جدیدترین اخبار روز با‌خبر شوید.

    در این شبکه اجتماعی شما می‌توانید کلمات مرتبط با صنعت خود را جستجو کرده و در صبحت‌های دیگران مشارکت کنید.

    کلام آخر

    قطعا با مطالعه مطالب بالا به مزایا و تاثیرات مثبت شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار‌ها پی برده‌اید. اگر شما هم هنوز در شبکه‌های اجتماعی فعالیت ندارید. عجله کنید و همین امروز کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید.

    سوالات متداول در مورد تاثیر شبکه اجتماعی در بازاریابی

    در این قسمت به سه سوال پرتکرار در مورد تاثیر شبکه اجتماعی پاسخ می‌دهیم؟

    کدام شبکه اجتماعی برای بازایابی B2B مناسب‌تر است؟

    شبکه اجتماعی لینکدین برای بازاریابی B2B مناسب‌تر است و در کنار آن می‌توان در دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، گوگل پلاس هم فعالیت داشت ولی تمرکز اصلی شما همان لینکدین باشد.

    بهترین شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی B2Cکدام اند؟

    اینستاگرام، فیسبوک، توییتر،پینترست، لینکدین و یوتیوب

    ناگفته نماند برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک در کشور ما با محدودیت هایی روبه‌رو هستند و بخاطر این محدودیت‌های سختگیرانه بسیاری از کاربران به اینستاگرام روی آورده‌اند و از این شبکه اجتماعی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند.

    منبع:

    Helpguide

    Mayoclinic

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.