آموزش ساخت اسکیما مارک آپ با افزونه Rank Math برای سئوی سایت

1

اسکیما مارک آپ (Schema Markup) یا نشانه‌گذاری طرحواره‌ها، یکی از ابزارهای قدرتمند سئو وب‌سایت است که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. امکان ندارد که در یک جستجوی اینترنتی، حداقل یکی از نتایج صفحهٔ اول گوگل از اسکیماها برای شاخص کردن وب‌سایت خود در میان سایر نتایج استفاده نکرده باشند.

روش‌های مختلفی برای ساخت اسکیما در وردپرس وجود دارد. استفاده از افزونه‌های سئو یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود. در این مطلب، قصد داریم به آموزش ساخت اسکیماهای پرکاربرد با پلاگین سئوی Rank Math بپردازیم.

اسکیما مارک آپ چیست؟

با بهره‌گیری درست از اسکیما مارک آپ ها شما می‌توانید سئوی سایت خود را به نحو چشمگیری بهبود بخشیده و نرخ کلیک صفحات سایت را بالا ببرید.

اسکیما (Schema) چیست و چه کاربردی دارد؟

اسکیماها اطلاعات ساختاریافته‌ای هستند که در HTML سایت شما گنجانده شده و به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای سایت شما را بهتر آنالیز کنند. این طرحواره‌ها و الگوها، شکل ظاهری نمایش صفحات وب‌سایت شما در صفحه نتایج گوگل را بهبود بخشیده و شانس ظاهر شدن وب‌سایت شما در ریچ اسنیپت‌های شاخص گوگل را افزایش می‌دهند که به بالا رفتن نرخ کلیک (CTR) منتهی می‌شود. در تصویر زیر، یک نمونه از ریچ اسنیپت‌ها (Rich Snippet) در صفحهٔ نتایج گوگل را مشاهده می‌کنید.

این تعریف، سؤال دیگری را پیش می آورد و آن این است که ریچ اسنیپت (Rich Snippet) چیست؟ ریچ اسنیپت، یکی از قابلیت‌های صفحهٔ نتایج موتورهای جستجو (SERP) برای نمایش وب‌سایت‌هایی است که از داده‌های ساختار یافته (اسکیماها) برای نشانه‌گذاری محتوای خود بهره‌گیری کرده‌اند.

گاهی ریچ اسنیپت‌ها، پیش از نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند و به همین دلیل، قرار گرفتن در فهرست ریچ اسنیپت‌های گوگل، به افزایش نرخ کلیک وب‌سایت‌ها کمک می‌کند. در تصویر زیر، می‌توانید ریچ اسنیپت سؤالات متداول Rank Math را مشاهده کنید که با اسکیمای سؤالات پرتکرار (FAQ Schema) ساخته شده و پیش از اولین نتیجهٔ جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود.

ریچ اسنیپت سؤالات پرتکرار Rank Math

در حال حاضر، بیش از ۱۰ میلیون وب‌سایت، از اسیکماها برای نشانه‌گذاری صفحات سایت خود استفاده می‌کنند.

ساخت اسکیما چه مزایایی برای سئو و بازدید سایت دارد؟

گوگل ادعا می‌کند استفاده از اسکیماها، تأثیری روی رتبهٔ سایت ندارد. با این حال، استفاده از اسکیماها و نشانه‌گذاری محتوای سایت مزایای غیرقابل انکاری برای وب‌سایت‌های فروشگاهی دارد. در ادامه، به سه مورد از مهمترین مزیت‌های ساخت اسکیما اشاره می‌کنیم.

  • یکی از بزرگترین مزایای ساخت اسکیما برای صفحات سایت، افزایش شانس ظاهر شدن در میان ریچ اسنیپت‌های گوگل است. ریچ اسنیپت‌ها کمک می‌کنند تا سایت شما در میان صدها سایت دیگر شاخص شده و بالاتر از نتایج جستجوی گوگل به مخاطبان نمایش داده شود که به افزایش قابل توجه ترافیک سایت منتهی می‌شود.
  • استفاده از اسکیماها، کمک می‌کند تا وب‌سایت شما از نظر شکل ظاهری، از سایر نتایج جستجوی گوگل متمایز شود. همین امر می‌تواند به افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت کمک کند.
  • با استفاده از اسکیماها، شناسایی و تفسیر نوع محتوا برای موتورهای جستجو ساده‌تر می‌شود. همین امر موجب می‌شود وجود اسکیماها، به صورت غیرمستقیم برای بهبود سئو و رتبهٔ سایت مفید باشد.

چرا از پلاگین Rank Math برای ساخت اسکیما استفاده کنیم؟

به طور کلی وردپرس، یکی از بهترین پلتفرم‌های موجود برای مدیریت محتوا محسوب می‌شود. ساخت اسکیما در سایت‌های وردپرسی نیز به طور کلی آسان بوده و  روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. رایج‌ترین روش‌های ساخت اسکیما در سایت‌های وردپرسی عبارتند از:

  • کدنویسی اختصاصی توسط برنامه‌نویس وب
  • تولید کدهای نشانه‌گذاری اسکیما با کمک وب‌سایت‌ها و ابزارهای آنلاین
  • نصب پلاگین‌های اختصاصی نشانه‌گذاری اسکیما همچون افزونه WP Schema
چرا از پلاگین Rank Math برای ساخت اسکیما استفاده کنیم؟

استفاده از دو روش اول مستلزم داشتن دانش اولیه در زمینهٔ کدنویسی است. روش سوم نیز برای سایت‌های کوچک که نیاز به اسکیماهای پیچیده ندارند چندان توصیه نمی‌شود. چراکه نصب پلاگین‌های متعدد بر روی سایت وردپرسی، می‌تواند منجر به پایین آمدن سرعت لود سایت شما شود.

با استفاده از پلاگین سئوی Rank Math، شما می‌توانید به سادگی وضعیت نمایش پست‌ها و صفحات وب‌سایت‌تان در صفحهٔ نتایج گوگل را ارتقاء دهید. برخی از امکانات ساخت اسکیما با افزونه Rank Math، منحصر به نسخهٔ پرمیوم آن است. با این حال امکانات نسخهٔ رایگان این پلاگین، برای نشانه‌گذاری اسکیماها در بسیاری از سایت‌ها کافی و کاربردی خواهد بود.

اسکیما مارک آپ‌ها، از جمله تگ‌های HTML هستند که به کد وب‌سایت شما اضافه شده و یک طرحوارهٔ خاص را برای محتوای مورد نظر تعریف می‌کنند. مزیت افزونه Rank Math، فراهم کردن امکان اضافه کردن سریع این تگ‌ها، بدون نیاز به مهارت برنامه‌نویسی و پلاگین‌های متعدد است.

مراحل ساخت اسکیما با افزونه Rank Math

به طور کلی اضافه کردن اسکیماها به پست‌ها و صفحات وب‌سایت با کمک افزونه رنک مث بسیار ساده است. کافیست پس از نصب و فعالسازی افزونه، ماژول اسکیما را فعال کرده و تنظیمات اولیهٔ آن را کنترل کنید. سپس می‌توانید در هنگام درج و یا ویرایش پست‌ها، اسکیمای هر صفحه را به طور مجزا ویرایش کنید. در این بخش به مراحل ساخت اسکیما با استفاده از افزونه Rank Math خواهیم پرداخت.

از فعال بودن ماژول اسکیماها اطمینان حاصل کنید

پس از نصب و فعالسازی افزونه Rank Math، ماژول اسکیما به طور خودکار در حالت فعال قرار خواهد داشت. با این حال، در صورت بروز مشکل در ساخت اسیکماها، می‌توانید یک بار دیگر فعال بودن ماژول اسکیما را کنترل کنید. برای این منظور، کافیست مراحل سادهٔ‌ زیر را طی کنید.

  • منوی Rank Math را باز کرده و بر روی گزینهٔ Dashboard (یا پیشخوان) کلیک کنید.
  • از میان ماژول‌ها، ماژول اسکیما را پیدا کرده و وضعیت فعال بودن آن را کنترل کنید.
  • اگر ماژول اسکیما غیرفعال است، آن را فعال کنید.

تنظیمات اولیه اسکیما مارک آپ‌ها را کنترل کنید

در صورتی که مراحل پیکربندی سریع افزونه Rank Math را به درستی دنبال کرده باشید، به احتمال زیاد حالت پیش‌فرض اسکیما برای هر یک از پست‌ها و صفحات سایت‌تان را انتخاب کرده‌اید. با این حال، ممکن است بخواهید تغییراتی در این زمینه اعمال کنید. با طی کردن مراحل زیر، می‌توانید مجدداً اسکیماهای پیش‌فرض برای هر یک از پست‌ها و صفحات را انتخاب کنید.

  1. از منوی Rank Math، عنوان‌ها و متاها (Titles and Meta) را انتخاب کنید.
  2. صفحه‌ای به شکل زیر باز می‌شود که گروه دوم از سربرگ‌های آن به انواع پست‌ها (Post types) اختصاص دارد.
  3. با کلیک روی هر یک از زبانه‌ها، صفحهٔ تنظیمات مربوط به هر یک از انواع پست‌ها باز می‌شود. در این صفحه می‌توانید حالت پیش‌فرض اسکیماها را برای هر نوع از پست‌ها تعیین کنید.
  4. به شیوهٔ مشابه می‌توانید اسکیمای پیش‌فرض برای صفحات را نیز از سربرگ Pages ویرایش کنید.
تنظیمات اسکیمای پست‌ها در افزونه Rank Math

اسکیمای مناسب را به پست‌های مورد نظر خود اضافه کنید

برای اینکه بتوانید اسکیمای هر یک از پست‌ها و صفحات را به طور مجزا ویرایش کنید، ابتدا لازم است صفحهٔ ویرایش مربوط به پست مورد نظر را در ویرایشگر وردپرس باز کنید. سپس مراحل زیر را طی کنید.

  1. روی علامت مربوط به امتیاز سئو کلیک کنید تا ستون تنظیمات سئو باز شود. تنظیمات سئوی محتوا با افزونه Rank Math، از ۳ سربرگ تشکیل شده است که سربرگ سوم به تنظیمات اسکیما اختصاص دارد.
  2. با کلیک روی سربرگ اسکیما، خواهید دید که در قسمت «Schema in use»، یک اسکیما وجود دارد. این اسکیما، به صورت پیش‌فرض بر اساس تنظیمات اولیهٔ پلاگین برای تمام پست‌ها ایجاد می‌شود.

ویرایش اسکیمای پیش‌فرض موجود

با قرار دادن ماوس روی علامت اسکیمای موجود، چند گزینه از جمله ویرایش و پاک کردن آن قابل مشاهده است. در صورتی که قصد دارید پست مورد نظر، اسکیمای پیش‌فرض را داشته باشد، بر روی علامت ویرایش (Edit) کلیک کنید و در پنجرهٔ باز شده، فیلدهای مربوط به اسکیمای مورد نظر را پر کنید. سپس ویرایش‌های صورت گرفته را ذخیره کرده و پنجره را ببندید.

حذف اسکیما

زمانی که شما در تنظیمات Rank Math، برای هر یک از انواع پست‌ها و صفحات یک اسکیمای پیش‌فرض تعریف می‌کنید، این به آن معنی است که تمامی پست‌ها دارای اسکیما خواهند بود. با این حال، همهٔ پست‌های شما به اسکیما نیاز ندارند. در این صورت، به راحتی می‌توانید اسکیمای خودکار ایجاد شده برای پست را پاک کرده و هیچ طرحوارهٔ جدیدی به آن اضافه نکنید.

مراحل ویرایش اسکیما در افزونه Rank Math

ساخت اسکیمای جدید و متفاوت با اسکیمای پیش‌فرض

ممکن است بخواهید اسکیمای پیش‌فرض را با یک طرحوارهٔ متفاوت جایگزین کنید. در این صورت، با کلیک روی علامت پاک کردن (Delete)، اسکیمای موجود را پاک کنید. سپس مراحل زیر را برای ساخت اسکیمای جدید طی کنید.

  1. بر روی دکمهٔ Schema Generator کلیک کنید.
  2. در پنجرهٔ باز شده، در سربرگ اول می‌توانید تمپلیت‌های موجود برای انواع طرحواره‌ها از جمله مقاله و محصول را مشاهده کنید. تمپلیت مورد نظر خود را انتخاب کرده و با کلیک روی علامت Use، به پست اضافه کنید.
  3. اسکیمای جدید اضافه شده، همانند اسکیمای پیش‌فرض، قابلیت ویرایش یا جایگزین شدن با یک اسکیمای دیگر را دارد. با کلیک روی گزینهٔ ویرایش، می‌توانید اطلاعات لازم را وارد کنید.

در پنجرهٔ باز شده، سربرگی به نام custom schema نیز وجود دارد که مخصوص نسخهٔ پرمیوم بوده و برای ساخت اسکیماهای شخصی‌سازی شده کاربرد دارد. با این حال، تمپلیت‌های موجود در نسخهٔ رایگان، تا حد زیادی پاسخگوی ساخت یک اسکیمای ساده و سریع هستند و شما نیازی به نسخهٔ پرو نخواهید داشت.

تنظیمات اسکیماهای پرکاربرد در افزونه Rank Math

مراحل ساخت اسکیما با Rank Math، در چند مرحلهٔ ساده که پیش از این شرح داده شد، خلاصه می‌شود. با این حال، همان طور که گفته شد، هنگام ساخت هر یک از اسکیماها، لازم است فیلدهای مشخصی را ویرایش کنید. در این بخش، ابتدا به نحوهٔ ویرایش فیلدها اشاره خواهد شد. در ادامه، نکات مهم برای ویرایش تعدادی از اسکیماهای پرکاربرد در Rank Math مورد توجه قرار می‌گیرند.

نحوهٔ ویرایش فیلدهای اسکیما در افزونه Rank Math

یکی از مراحل مهم پس از ساخت اسکیماها با افزونه Rank Math، ویرایش آنهاست. هر یک از اسکیماها، دارای فیلدهای خاصی هستند که باید با اطلاعات مناسب پر شوند. فارغ از اینکه چه نوع طرحواره‌ای برای پست خود انتخاب می‌کنید، به طور کلی سه روش برای پر کردن فیلدها در اختیار دارید.

تنظیمات اسکیمای مقاله در Rank Math

وارد کردن متغیر

به عنوان مثال، در ساخت بسیاری از اسکیماها، لازم است یک عنوان (Headline) برای اسکیما درج کنید. شما می‌توانید در این فیلد، یکی از متغیرهای (%title%) یا (%seo_title%) را وارد کنید. در این صورت، عنوانی که پیش از این برای مطلب یا توضیحات سئو درج کرده‌اید، به صورت خودکار در عنوان اسکیما نیز درج خواهد شد. این حالت، حالت پیش‌فرض اغلب فیلدهای اسکیما در Rank Math است. در ادامه می‌توانید برخی از پرکاربردترین متغیرها برای ویرایش فیلدها در هنگام ساخت اسکیما با افزونه Rank Math را مشاهده کنید.

  • متغیرهای پایه
%sep%
%search_query%
%count(varname)%
%filename%
%sitename%
%sitedesc%
%currentdate%
%currentday%
%currentmonth%
%currentyear%
%currenttime%
%currenttime(F jS, Y)%
%org_name%
%org_logo%
%org_url%
  • متغیرهای پیشرفته
%id%
%focuskw%
%keywords%
%customfield(field-name)%
%page%
%pagenumber%
%pagetotal%
%pt_single%
%pt_plural%
%randomword(word1|word2|word3)%
%randomword_np(word1|word2|word3)%
  • پست‌ها
%title%
%parent_title%
%excerpt%
%excerpt_only%
%seo_title%
%seo_description%
%url%
%post_thumbnail%
%date%
%modified%
%date(F jS, Y)%
%modified(F jS, Y)%
%category%
%categories%
%categories(limit=3&separator= | &exclude=12,23)%
%tag%
%tags%
%tags(limit=3&separator= | &exclude=12,23)%
  • دسته‌بندی‌ها
%term%
%term_description% 
%customterm(taxonomy-name)%
%customterm_desc(taxonomy-name)% 
  • نویسنده‌ها
%userid%
%name%
%user_description%
  • ووکامرس
%wc_price%
%wc_sku%
%wc_shortdesc%
%wc_brand%

تایپ عبارت مناسب

ممکن است شما تشخیص دهید که عنوان سئو، برای درج در عنوان اسکیما مناسب نیست و بخواهید عنوان مناسب دیگری برای نشانه‌گذاری اسکیما انتخاب کنید. در این صورت، می‌توانید عبارت مورد نظر خود را به صورت دلخواه تایپ کنید. این کار را برای هر یک از فیلدهای دیگر نیز می‌توانید انجام دهید.

ترکیبی از متغیر و عبارت ثابت

در حالت سوم، شما از متغیرها برای درج اطلاعات خودکار در فیلدهای مختلف اسکیما بهره می‌گیرید. با این حال، برخی از عبارات و کلمات مورد نظرتان را نیز به متغیرها اضافه می‌کنید. به عنوان مثال، ممکن است شما بخواهید ترکیب اسم سایت + عنوان سئو را برای عنوان اسکیما انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    تنظیمات اسکیمای مقاله در Rank Math

    پرطرفدارترین اسکیما برای بسیاری از وب‌سایت‌ها، اسکیمای مقاله است. به احتمال زیاد، طرحوارهٔ پیش‌فرض برای پست‌های سایت شما نیز اسکیمای مقاله خواهد بود. پس از ساخت اسکیمای مقاله، با کلیک روی دکمهٔ ویرایش می‌توانید فیلدهای آن را به دلخواه پر کنید. در ادامه به فیلدهای اصلی ویرایش اسکیمای مقاله می‌پردازیم.

    عنوان (Headline)

    در بخش عنوان اسکیمای مقاله، می‌توانید عنوان دلخواه خود را وارد کنید. همچنین می‌توانید متغییر (%seo_title%) را درج کنید. در این صورت، عنوان مقاله، به طور خودکار همان عنوانی خواهد بود که در توضیحات متا درج کرده‌اید. شما همچنین می‌توانید از ترکیب متن دلخواه و متغییر استفاده کنید. در این حالت، متن مورد نظر شما، به عنوان متا اضافه خواهد شد.

    توضیحات مقاله (Description)

    در بخش توضیحات مقاله، می‌توانید توضیحات متا برای موتورهای جستجوی را وارد کنید. همچون بخش عنوان، در این بخش نیز می‌توانید از متغیرها، برای پر کردن این فیلد به صورت خودکار استفاده کرده و یا یک متن مجزا برای آن تایپ کنید.

    کلمات کلیدی (Keywords)

    تمامی کلمات کلیدی که در مقاله به کار برده‌اید را در این بخش درج کنید. برای انجام این مرحله نیز می‌توانید از متغیرها برای درج سریع خودکار کلمات کلیدی استفاده کنید.

    اسکیمای قابل بیان (Speakable Schema)

    این قابلیت، منحصر به نسخهٔ پرو Rank Math بوده و فعالسازی آن به بهینه‌سازی محتوای صفحه برای جستجو توسط دستیارهای صوتی همچون الکسا، گوگل و سیری کمک می‌کند.

    نوع مقاله (Article Type)

    در بخش نوع مقاله، می‌توانید یکی از گزینه‌های مقاله (Article)، پست بلاگ (Blog Post)، و مقاله خبری (News Article) را انتخاب کنید. به عنوان مثال:

    • اگه شما بخواهید یک نقد و بررسی تخصصی برای یک محصول بنویسید، بهتر است حالت مقاله را انتخاب کنید.
    • اگر بخواهید تجربهٔ شخصی خود از استفاده از یک محصول را بیان کنید، گزینهٔ بلاگ را انتخاب کنید.
    • در صورتی که بخواهید خبر رسمی جدیدی در مورد محصول مورد نظر منتشر کنید، گزینهٔ مقاله خبری را انتخاب کنید.

    حالت‌های مقاله و بلاگ می‌توانند تا حدی با هم تداخل داشته و به جای هم انتخاب شوند. اما گزینهٔ پست خبری فقط و فقط به محتوای خبری اختصاص دارد.

    تنظیمات اسکیمای خدمات در افزونه Rank Math

    ساخت اسکیمای مخصوص برای پست‌هایی که به معرفی سرویس‌ها و خدمات شما اختصاص دارند، شانس نمایش سایت شما برای مشتریان بالقوه را افزایش خواهد دارد. سایت‌های مربوط به مشاغل خدماتی همچون تعمیر لوازم الکتریکی و لوازم خانگی، لوله‌کشی، نظافت منزل، نجاری و سایر موارد مشابه، می‌توانند از این اسکیما استفاده کنند.

    ساخت اسکیمای خدمات با افزونه Rank Math

    عنوان (Headline)

    عنوان متا برای اسکیمای خدماتی باید نام کسب‌وکار شما و چند کلمهٔ کلیدی کوتاه از نوع خدمات ارائه شده را در بر بگیرد.

    توضیحات (Description)

    در بخش توضیحات، خدمات خود را به صورت مختصر و مفید معرفی کرده و مهمترین مزایا و نقاط قوت کسب‌وکارتان را به مشتریان بالقوهٔ خود شرح دهید. در قالب این توضیح کوتاه، باید بتوانید به مخاطب بگویید که چرا باید مجموعهٔ شما را برای دریافت خدمات مورد نیازش انتخاب کند.

    کد کوتاه (Shortcode)

    رنک‌مث یک کد کوتاه برای این اسکیما تولید می‌کند. شما می‌توانید این کد را کپی کرده و در هر بخش دلخواه از مطلب‌تان درج کنید. دقت کنید که این کد فقط در داخل صفحهٔ مربوط به همین پست قابل درج است.

    نوع خدمات (Service Type)

    در این فیلد، نوع کسب‌وکار و خدمات خود را وارد کنید. به عنوان مثال: کارواش، طراحی داخلی، تعمیر لوازم خانگی و مواردی از این قبیل.

    قیمت (Price)

    در این فیلد، می‌توانید قیمت خدمات معرفی شده در صفحهٔ مورد نظر را به صورت یک عدد (بدون واحد و توضیحات نوشتاری دیگر) وارد کنید.

    واحد پول (Currency)

    در این فیلد، می‌توانید واحد پول مورد نظر برای قیمت اعلام شده را وارد کنید.

    ساخت اسکیمای محصول (Product)

    اسکیمای محصول، یکی از اساسی‌ترین و پرکاربردترین اسکیماها هنگام ساخت وبسایت فروشگاهی محسوب می‌شود. در صورت ساخت اسکیمای محصولات، شانس محصولات سایت شما برای قرارگیری در ریچ اسنیپت مخصوص محصولات گوگل، افزایش می‌یابد که به معنی افزایش نرخ کلیک و بهبود سئوی سایت است. 

    نام محصول (Product Name)

    اگر در عنوان پست به نام محصول اشاره کرده‌اید، می‌توانید از متغیرها برای درج نام محصول استفاده کنید. در غیر این صورت، بهتر است به صورت مجزا نام محصول را تایپ کنید.

    لینک محصولات (Product Link)

    اگر پستی که اسکیما برای آن ساخته می‌شود، همان صفحهٔ محصول است می‌توانید از متغیر (%url%) برای درج لینک محصول استفاده کنید. اگر محصول شما در صفحهٔ دیگری قرار دارد (مثلا در پیج اینستاگرامی شما یا هر سایت دیگری)، می‌توانید لینک آن را در این بخش وارد کنید.

    محل درج پیش‌نمایش (Review Location)

    پیش‌نمایش محصول، علاوه بر متاداده‌ها، باید در صفحهٔ مربوط به پست نیز درج شود. در این فیلد می‌توانید مشخص کنید که دوست دارید پیش‌نمایش محصول در کدام قسمت از صفحه قرار گیرد. همچنین می‌توانید گزینهٔ Custom را انتخاب کرده و به صورت دستی کد کوتاه مربوط به طرحواره را در محل دلخواه خود درج کنید.

    کد کوتاه (Shortcode)

    اگر شما در فیلد قبلی گزینهٔ Shortcode را انتخاب کرده باشید، می‌توانید کد کوتاه درج شده در این فیلد را انتخاب کرده و در محل دلخواه خود درج کنید.

    توضیحات (Description)

    در این فیلد، می‌توانید محصول مورد نظر را به صورت خلاصه و کوتاه معرفی کنید. در صورتی که محصول به دقت در توضیحات متا معرفی شده باشد، می‌توانید از متغیرها برای این منظور استفاده کنید.

    کد SKU محصولات چیست

    کد SKU محصول (Product SKU)

    کد SKU یا Stock Keeping Unit، شناسه منحصربه‌فردی است که برای هر یک از محصولات وب‌سایت تعریف می‌کنید. این کد به صورت قراردادی تعریف می‌شود و می‌تواند ترکیبی از حروف و اعداد باشد که نوع کالا، برند و مدل آن را به صورت یکتا مشخص کند. همچنین می‌توانید به جای تعریف کد SKU، از کدهای منحصربه‌فرد خود کالاها (مثلاً بارکد برای محصولات یا شماره سریال برای کتاب‌ها) استفاده کنید.

    نام برند (Brand Name)

    نام برند تولید کننده را در این فیلد وارد کنید.

    آدرس برند (Brand URL)

    لینک وب‌سایت برند تولید کننده را در این فیلد وارد کنید.

    کد GTIN

    کد GTIN (مخفف عبارت Global Trade Item Number)، یک شناسه بین‌المللی است که بر روی بسیاری از محصولات داخلی و خارجی درج می‌شود. در صورتی که کالاهای وب‌سایت شما فاقد این کد هستند، می‌توانید این فیلد را خالی بگذارید.

    کد MPN

    کد MPN (مخفف عبارت Manufacturer Part Number) کدی است که توسط تولید کنندهٔ محصول تعریف شده و بر روی محصولات درج می‌شود.

    الگوی اضافی (Additional Type)

    اگر در سایت Schema.org، الگوهای بیشتری برای نشانه‌گذاری محصولات موجود در سایت شما تعریف شده است، می‌توانید مشخصات اضافی را در این فیلد وارد کنید.

    اضافه کردن تولید کننده (Add Manufacturer)

    اگر خودتان تولید کنندهٔ محصول هستید، می‌توانید این گزینه را فعال کرده و اطلاعات سازمان و شرکت خود را برای سئوی محلی اضافه کنید.

    قیمت (Price)

    در این فیلد، قیمت محصول را به تنها به صورت عدد و بدون توضیحات اضافه وارد کنید.

    واحد (Currency)

    واحد پول برای قیمت محصول را در این فیلد وارد کنید.

    وضعیت موجودی (Availability)

    در این فیلد می‌توانید از میان گزینه‌های ممکن، حالت مناسب را انتخاب کنید: موجود (Available)، اتمام موجودی (sold out)، پیش‌سفارش یا پیش‌خرید (pre-order).

    تاریخ اعتبار قیمت (Price Valid Until)

    اگر احتمال تغییر قیمت محصولات وجود دارد، بازهٔ زمانی که قیمت محصول معتبر است را در این فیلد وارد کنید.

    امتیازدهی (Rating)

    امتیاز محصول را در این فیلد نمایش دهید. می‌توانید خودتان به محصول امتیاز داده یا اینکه میانگین امتیاز داده شده توسط خریداران در سایت‌های معتبر یا وب‌سایت خودتان را در این بخش ثبت کنید.

    حداقل و حداکثر امتیاز (Rating Minimum و Rating Maximum)

    در این دو فیلد، حداقل و حداکثر امتیاز را مشخص کنید تا امکان نمایش آن به صورت ستاره وجود داشته باشد.

    جمع‌بندی

    • اسکیما مارک آپ‌ها، از جمله امکانات کاربردی برای افزایش ترافیک سایت و بهبود سئوی سایت محسوب می‌شوند که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند.
    • به طور خلاصه، اسکیماها داده‌های ساختار یافته‌ای هستند که تفسیر محتوای سایت را برای موتورهای جستجو آسان کرده و از این طریق، احتمال کسب رتبهٔ بهتر در نتایج گوگل را افزایش می‌دهند.
    • ساخت اسکیماها، شانس ظاهر شدن وب‌سایت در ریچ اسنیپت‌های خاص گوگل را بالا برده و به شاخص شدن وب‌سایت در میان سایر نتایج جستجوی گوگل کمک می‌کنند.
    • پلاگین Rank Math، امکان نشانه‌گذاری طیف وسیعی از اسکیماها، از جمله مقالات، خدمات، محصولات، دستور پخت غذا، کسب‌وکارهای محلی همچون رستوران‌ها، معرفی اشخاص، محتوای دانلودی، محتوای ویدیویی و پرسش و پاسخ را برای کاربران فراهم می‌سازد.
    • در این مقاله، آموزش ساخت اسکیما با افزونه Rank Math آموزش داده شده و نحوهٔ ویرایش ۳ مورد از مهمترین اسکیماها برای سایت‌های فروشگاهی، یعنی اسکیمای مقاله، خدمات و محصولات شرح داده شد.
    • برای ساخت سایت فروشگاهی کاملا رایگان می‌توانید از فروشگاه ساز حرفه ای پادروشاپ استفاده کنید و از خدمات ویژه آن بهره‌مند شوید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    1 نظر
    1. parsazin می گوید

      عالی بود