صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

0

این روزها افراد بسیاری مایل هستند تا کسب و کارهای شخصی خود را با توجه به مهارت‌های هنری خود، آغاز کنند. تولیدات خروجی از این مهارت‌ها معمولاً شامل انواع صنایع دستی و هنرهای زینتی – کاربردی است اما به فروش رساندن این محصولات در پیج‌های اینستاگرام فروش صنایع دستی یا نمایشگاه‌های فصلی با رقبای زیاد و زمان‌بندی اندک بسیار سخت است. بنابراین راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی یک امتیاز بزرگ برای دوستداران این صنعت باشد! در این مطلب سعی کرده‌ایم شما را با چگونگی و مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی صنایع دستی آشنا کنیم. از این فرصت استفاده کنید و تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

در این مطلب سعی کرده‌ایم شما را با مراحل ساخت سایت فروشگاهی صنایع دستی و مزایای استفاده از فروشگاه‌ سازهایی همچون پادروشاپ آشنا کنیم.

چرا راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی؟

احتمالاً سال‌هاست که به فکر فروش تولیدات هنری خود به شیوه بازاریابی سنتی هستید اما مرکز فروشی با ویژگی‌های مطلبوتان پیدا نکرده‌اید. شاید هم زمانی علاقه‌مند بوده‌اید تولیدات خود را در فروشگاه‌های فصلی و موقت به فروش برسانید. اما با پایان دوره شما مانده‌اید و حجم قابل توجهی از دست‌سازه‌های هنری که هنوز خریداری پیدا نکرده است.

توصیه ما روی آوردن به دیجیتال مارکتینگ و  راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی است. شما می‌توانید به تنهایی و یا با همکاری دوستان همفکر و هنرمندتان اقدام به ساخت سایت صنایع دستی کنید.

این سایت می‌تواند در مدت زمان کمی تبدیل به یک محفل مجازی برای هنرمندان و خالقان صنایع دستی و هنردوستان شود. همچنین از این راه می‌توانید سفارشات بزرگی از بیزینس‌های بزرگتر گرفته و با قیمت مورد نظر خود تولیداتتان را به فروش برسانید.

اگر علاوه بر صنایع دستی به فروش کالاهای فرهنگی مانند کتاب می‌پردازید و نیازمند یه سایت فروشگاهی برای افزایش فروش خود هستید، مقاله صفر تا صد راه اندازی کتابفروشی اینترنتی بهترین راهنما برای شروع این کار است.

دیجیتال مارکتینگ برای فروش آنلاین صنایع دستی

سال‌هاست که بسیاری از صاحبان مشاغل از بازاریابی سنتی (Traditional Marketing) برای فروش کالاهای خود استفاده می‌کنند. تبلیغات این حوزه در بهترین شکل به پخش تراکت، تبلیغات شهری در بیلبوردها و ایستگاه‌های اتوبوس، پخش آگهی‌ها در رادیو و تلویزیون و… خلاصه می‌شود.

با این که این روش بازاریابی نیز می‌تواند گاهی اوقات برای کسب و کار شما مناسب باشد اما شیوه‌های جدید تحت عنوان بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) نیز این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در روش دیجیتال مارکتینگ شما طیف بسیار گسترده‌تری از افراد را نسبت به روش‌های پیشین مورد هدف قرار می‌دهید. این مخاطبین الزاماً در شهر شما زیست نمی‌کنند، بلکه می‌توانند در هرجایی از کشور حضور داشته باشند. 

در این روش شما با استفاده از پلتفرم‌های سوشال مدیا (رسانه‌های اجتماعی) به تبلیغ و در نتیجه فروش بالاتر اقدام می‌کنید. پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، یوتیوب، تیک تاک و وب را در بر می‌گیرد. تولید محتوای ویدئویی، گرافیکی، متنی و در کل سئو از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در این بخش هستند. بنابراین راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی می‌تواند اولین گام به سوی عرصه بزرگ و جهانی بازاریابی دیجیتال با بازدید هزاران نفر باشد.

فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

چند سوال مهم قبل از ساخت فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

قبل از ساخت سایت صنایع دستی باید چند سوال دقیق از خود بپرسید. این سوالات می‌توانند مانند یک نقشه راه به شما برای رسیدن به هدف‌تان که همان موفقیت و فروش بالاست، کمک کنند.

در کدام شاخه از صنایع دستی قرار می‌گیرم؟

چه قرار باشد به تنهایی راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی را بر عهده بگیرید و چه چند نفر دوست باشید که قرار است وارد این حوزه فروش شوید، باید درک درستی از حیطه شغلی خود داشته باشید. 

پس کار خود را با این سوال‌ها شروع کنید: تولیدات من/ ما قرار است چه باشد؟ آیا تولیدات هنری من/ما در بازار گسترده صنایع دستی مورد توجه قرار می‌گیرد یا نه؟ 

ممکن است شما به این نتیجه برسید که بهتر است مهارت و حرفه دیگری را یاد گرفته تا بتوانید نبض بازار را به دست بگیرید. در مقابل شاید هم بتوانید مهارت خود را در یکی از دسته‌بندی‌های پرفروش و پرمخاطب صنایع دستی بگنجانید. به‌طور کلی دسته‌بندی‌های صنایع دستی شامل موارد زیر است:

کار با فلز مانند قلمکاری، فیروزه کوبی و مینا 
کار با چوب مانند منبت، معرق، حکاکی و خاتم
فرش، گلیم، گبه، جاجیم و دیگر دستبافت‌های هنری
منسوجات مانند پارچه‌های سنتی شعرباف، قلمکار و…
محصولات دست دوز چرمی 
کار با سنگ مانند حکاکی، زیورآلات و جواهر
کار با شیشه
سفالگری 
کاشیگری 
نقاشی، نگارگری و مینیاتور
حصیربافی
چاپ‌های هنری مانند قلمکار و سیلک
مسگری
پاپیه ماشه
سرامیک دست ساز
انواع شمع و اکسسوری جانبی
وسایل دکوراتیو منزل
تولیدات بافتنی
اکسسوری شخصی مانند بند عینک و…
لوازم سفره عقد، شب یلدا و عید نوروز

دانستن اینکه فیلد کاری شما در زمینه صنایع دستی به کدام حوزه مربوط می‌شود، می‌توانند سرآغاز سوالاتی دیگر از قبیل موارد پایین باشد:

  • آیا حوزه شما می‌تواند مخاطبین زیادی را درگیر کند؟
  • آیا به نظرتان بهتر نیست محصولات شما تلفیق چند حوزه باشند تا مخاطبین را بیشتر درگیر کند؟
  • اگر حوزه شما آنچنان نمی‌تواند مخاطبین را درگیر کند، می‌توانید یک حوزه پرمخاطب دیگر را جایگزین کنید؟
  •  رقبای شما چه کسانی هستند و حوزه کاریشان چگونه است؟
  • هزینه متریال اولیه شما چقدر بوده و قیمت تمام شده محصول شما چه میزان است؟
  • چه هزینه‌های تجاری دیگری برای شروع کسب و کار به شیوه مدرن نیاز دارید؟
  • هزینه‌ای که می‌توانید برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی کنار بگذارید، چقدر است؟
  • آیا برای آغاز کسب و کارتان نیاز به مجوز خاصی دارید؟
  • اگر محصولات شما کاملاً انحصاری و طراحی خودتان است، آیا حاضرید برند خود را ثبت کنید؟
  • آیا در تولید محصولات به صورت رسمی در فروشگاه اینترنتی خود باید مقررات خاصی را رعایت کنید؟

پاسخ‌دهی به سوالات بالا و سوالاتی از این دست به شما برای درک بهتر حوزه کاری و مخاطبان‌تان کمک بسزایی می‌کند. همچنین سعی کنید سوالات لیست بالا را ادامه دهید تا به نتیجه بهتری برسید.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چیست؟

برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی، شما باید مراحلی را پشت سر بگذرانید. بعضی از این مراحل باید به دست خودتان انجام گیرد و بعضی دیگر را می‌توانید به پشتیبان‌ها بسپارید.

  • یافتن یک نام سایت درخور و کاملاً بازتاب‌دهنده رویکرد شما 
  • طراحی لوگو و لوگوتایپ انحصاری و ثبت آن 
  • خرید دامنه و هاست با نام صاحب کسب و کار 
  • انتخاب یک قالب مناسب برای وبسایت که می‌توانید آن را به عهده یک طراح سایت بسپارید
  • تضمین سرعت در هنگام ترافیک بالای سایت و اطمینان از عدم ایجاد مشکلات 
  • مشخص کردن روش پرداخت وجه
  • خرید و راه‌اندازی یک سیستم حسابداری 
  • ایجاد یک صفحه که قوانین فروش، خط مشی و اطلاعات کاربردی همچون عودت کالا، مرجوعی، قوانین حمل و نقل و… را به مخاطب ارائه دهد. 
  • ایجاد یک صفحه با عنوان «درباره ما» که توضیحاتی درباره شما و رویکردتان، کسب و کار و… در اختیار مشتری قرار دهد. این اطلاعات به اعتماد و جلب مشتری کمک می‌کند.
  • تامین امنیت سایت فروش آنلاین صنایع دستی
  • اگر دارای برند هستید بهتر است برند خود را ثبت کرده و نشان ای نماد فروشگاه اینترنتی دریافت کنید
  • مشخص کردن ابعاد و سایزبندی‌های تصاویر مورد نیاز (محصول، دسته‌بندی، هد و فوتر سایت و…)
  • عکاسی از محصولات به صورت پشت سفید یا با استراتژی خاص مدنظرتان
  • نامگذاری محصولات با نام‌های جذاب بدون تکرار
  • ساخت دسته‌بندی‌های مرتبط با انواع محصول
  • قیمت‌گذاری دقیق محصولات با توجه به تمامی هزینه‌ها 
  • اطمینان از وجود پشتیبان برای رفع شبهات و پاسخ‌گویی به سوالات مشتریان از طریق چت آنلاین، تلفن، ایمیل، کامنت و تیکت 
  • استراتژی فروش 
  • بسته‌بندی و طریق ارسال 
  • استراتژی بازاریابی دیجیتال و تبلیغات 
  • شناسایی انواع تبلیغات و مجراها و کانال‌های مختلفی که می‌تواند کسب و کار شما را توسعه دهد
پیشنهاد مقاله: صفر تا صد آموزش طراحی سایت فروشگاهی

ساخت سایت صنایع دستی با پادروشاپ

افراد معمولاً وقتی به دنبال خرید یک محصول خاص صنایع دستی هستند آن را در گوگل سرچ می‌کنند. حتماً شما هم دیده‌اید که چه لیست بلند بالایی از آن محصول خاص یا محصولات مشابه برای آنها در صفحه سرچ گوگل پدیدار می‌شود. پادروشاپ به شما کمک می‌کند تا محصولات خود را در یک پلتفرم فروشگاهی بارگذاری کنید، آنها را قیمت‌‌گذای کرده و یک درگاه پرداخت امن بانکی برای پرداخت مشتریان داشته باشید.

همان‌طور که می‌دانید فرستادن شماره کارت و در مقابل ارسال فیش پرداخت از جانب مشتری این روزها به عملی دست و پاگیر تبدیل شده است. حتی اگر دارای یک فروشگاه اینستاگرامی صنایع دستی هم باشید می‌توانید به راحتی و به کمک پادروشاپ یک سایت فروشگاهی برای محصولاتتان بسازید و آن را در بایو صفحه اینستاگرامتان قرار دهید مهم‌تر از همه اینکه پیج اینستاگرام خود را به سایت فروشگاهی متصل کنید.

فراموش نکنید داشتن یک سایت معتبر با تمام بخش‌های فروشگاهی اعتماد مشتریان را صدها برابر بیشتر خواهد کرد. همچنین خدماتی همچون ارسال پیامک پس از خرید، امکان مشاهده محصولات پرفروش، ایجاد کد تخفیف، قابلیت اتصال به سایت ترب، دسترسی به گزارشات آمار فروش و… با پادروشاپ امکان‌پذیر است.

علاوه‌بر این، دیگر لازم نیست برای ارسال مرسوله پستی هر روز به شرکت پست مراجعه کنید. فروشگا‌ه‌ساز پادروشاپ این کار را برای شما انجام می‌دهد؛ هرجایی که باشید مرسوله را از شما تحویل گرفته و در بازه زمانی مشخص به‌دست مشتری می‌رساند. پیش از ارسال مرسوله‌های خود، حتما مروری بر مقاله نحوه ارسال بسته پستی از درب منزل داشته باشید.

جذب مشتری پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

پس از ساخت سایت فروش اینترنتی صنایع دستی، باید روش‌های جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری را طی کنید. گزینه‌های زیر مواردی‌ هستند که می‌توانید بعد از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی برای جذب مشتری از آنها کمک بگیرید:

  • شبکه‌های اجتماعی یا سوشال مدیا: یکی از بهترین راه‌ها برای تبلیغات برند و در نهایت معرفی سایت‌ خود به دیگران، استفاده از شبکه های اجتماعی همچون کانال‌های تلگرام، اینستاگرام، تیک تاک، یوتیوب و… است. شما می‌توانید یک صفحه شخصی در این پلتفرم‌ها ساخته و با درست کردن محتوای آموزشی یا سرگرم کننده در نهایت وبسایت فروش آنلاین صنایع دستی خود را از طریق این پلتفرم به دیگران معرفی کنید. 
  • ایمیل‌های تبلیغاتی یا خبرنامه: ایمیل‌های تبلیغاتی می‌توانند یک عامل موثر برای جلب توجه مشتریان به محصولات جدید صنایع دستی شما باشند. همچنین از طریق این ایمیل‌ها و خبرنامه‌های دیجیتال می‌توانید مشتریان را از تخفیف‌ها، جشنواره‌ها و موارد دیگر باخبر کنید. 
  • ایونت‌ها، نمایشگاه‌های فصلی و خیریه‌ها: شما می‌توانید در تمام رویدادهای مذکور، بازدیدکنندگان را از طریق QR Code یا حتی تراکت‌های کاغذی به بازدید سایت فروش اینترنتی صنایع دستی خود دعوت کنید. 
  • سئو، تولید محتوای متنی و بک لینک گرفتن: پس از ساخت سایت صنایع دستی، باید سعی کنید سایت خود را در صفحه اول جستجوی گوگل نشان دهید. برای این کار اقدام به تولید محتوای متنی سئو شده، تبلیغات در سایت‌ها و وبلاگ‌های پرمخاطب کنید. 
  • تبلیغات بنری: برای تبلیغ فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خود گاه لازم است در سایت‌های پربازدید، تبلیغات بنری جذاب کلیک‌خور سفارش دهید. بینندگان سایت‌ها با دیدن ظاهر بصری جذاب این آگهی‌ها مجاب می‌شوند روی آنها کلیک کرده و وارد فروشگاه صنایع دستی شما شوند.
پیشنهاد مقاله: فاکتورهای مؤثر در رفتار خرید مصرف کننده

داستان سرایی و چگونگی ایجاد برند 

فراموش نکنید دنیای امروز، دنیای داستان‌ها و قصه‌ها است. افراد بسیاری در جهان وجود دارند که هنوز محو گوش دادن داستان زندگی شخصی و زندگی کاری افراد می‌شوند. بدین منظور سعی کنید پس از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خود و در روند معرفی خود به مخاطبین، کم‌کم داستان برند خود را با آنها در میان بگذارید. 

پروسه کار هنرمند، اینکه از کجا به فکر آموختن مهارت هنری افتاده و چه سختی‌هایی را گذرانده، برای همه جذاب است. حتی همین موضوع راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی و اینکه هنرمند از کجا به این نتیجه رسیده که باید فروشگاه آنلاینی را افتتاح کند، می‌تواند موضوع داستان شما باشد. 

تکنیک داستان‌سرایی برای برند و هنرمند پشت آن می‌تواند باعث همدلی بیشتر مخاطب شود. این موضوع باعث می‌شود مخاطبین به مشتریان پروپاقرص برند شما تبدیل شوند و از اینکه شما و برند نوپای‌تان را حمایت می‌کنند، خرسند شوند.

روش‌های موثر برای فروش بیشتر بعد از ساخت سایت صنایع دستی

پس از ساخت سایت صنایع دستی، شما باید هر چند وقت یکبار به فکر ترفندهایی باشید تا سایت‌تان سر زبان‌ها بیفتد و به ترافیک آن افزوده شود. بدین منظور می‌توانید از شیوه‌های زیر استفاده کنید:

  • کمپین‌های تبلیغاتی 
  • حراجی‌های آخر فصل 
  • ارسال کد مسابقه‌ای و قرعه‌کشی از بین خریداران 
  • خبرنامه‌ها و ایمیل‌هایی حاوی اطلاعات پیرامون حراج‌ها و تخفیف‌ها 
  • حراجی‌های مناسبتی مانند حراجی جمعه سیاه (بلک فرایدی)، شب یلدا، عید نوروز، روز مادر، روز پدر و ولنتاین
  • ارائه خدمات ویژه به مشتریان

سخن آخر: آزمون و خطا!

در پایان باید بگوییم که هر کار نو در حیطه کسب و کار نیازمند آزمون و خطا است. پس از مدتی شما مطمئناً ذائقه بازار و مشتری را خواهید فهمید و آنگاه نقطه آغاز صعود شما به موفقیت است. بنابراین در آغاز کار هرگز تنها به فکر فروش نباشید! زیرا متاسفانه یا خوشبختانه مشتریان از فروشندگانی که فقط و فقط فکر سود هستند، بیزارند! 

پس از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی، سفر پیچیده اما شیرینی را در پیش دارید. این سفر از شما می‌خواهد تا خلاقیت خود را به کار بیندازید و همچون آثار صنایع دستی و هنری خود، نقشه راه فروش خود را نیز خلاقانه و منحصربه‌فرد طراحی کنید.

با پر کردن فرم زیر به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باش!

    سوالات متداول راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

    راه‌ اندازی فروشگاه‌های آنلاین به چند صورت انجام می‌شود؟

    فروشگاه‌های آنلاین نظیر فروشگاه صنایع دستی معمولاً به سه مدل راه‌اندازی می‌شوند: به صورت اپلیکیشن، وبسایت فروشگاهی و اکانت بیزینس‌ها در اینستاگرام

    چرا باید به فکر ساخت یک فروشگاه شخصی اینترنتی صنایع دستی باشیم؟

    هنرمندان صنایع دستی معمولاً از فروش محصولات خود به وسیله واسطه ناراضی هستند. دلیل این امر سوددهی کم، تبلیغات کم و از بین رفتن وجه برندینگ محصولات است. 

    چطور یک سایت فروشگاهی اینترنتی صنایع دستی بسازیم؟

    فروشگاه‌سازهایی همچون پادروشاپ به شما کمک می‌کنند تا یک فروشگاه اینترنتی صنایع دستی راه‌اندازی کنید. همچنین این پلتفرم در زمینه خدمات پست و ارسال مرسولات مشتریان نیز به شما کمک خواهد کرد. 

    مهم‎ترین ویژگی یک سایت فروشگاهی آنلاین چیست؟

    یک وبسایت فروشگاهی باید به راحتی و آسانی انجام گیرد. مشتری نباید در این وبسایت در هنگام خرید و جستجو گیج شود. درگاه پرداخت باید به درستی کار کند و در هنگام خرید اینترنتی پیغام خطا و… ندهد. همچنین اطلاعات محصولات باید دقیق بوده و مشتری را دچار مشکل نکند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.