کوریر سرویس چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

0

فضای حمل‌ونقل پر است از اصطلاحات فنی و غیرفنی مختلفی که هر یک معنای مختص به خود را دارند. البته همه این اصطلاحات در هماهنگی با هم در خدمت فضای لجستیک برای خدمت به کسب‌وکارها و مشتریان مختلف هستند. کوریر سرویس نیز یکی از این اصطلاحات است که به صورت مستقیم به حمل یک بسته اشاره دارد. اگرچه ممکن است همه ما کمتر با این اصطلاح آشنا باشیم، اما معنای آن ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. با ما همراه باشید تا درباره این سرویس و خدماتی که ارائه می‌دهد بیشتر صحبت کنیم.

کوریر سرویس چیست

کوریر سرویس چیست؟

وقتی صحبت از این می‌شود کوریر سرویس یا (courier service) چیست، منظور همان سرویس پیک است. به عبارتی کوریر (courier) در لغت به معنای پیک و سرویس (service) هم همان ارائه خدمات است که در اینجا منظور شرکتی است که خدمات حمل بسته‌های مختلف را ارائه می‌دهد. در زبان ساده پیک هم به سرویسی گفته می‌شود که طی آن بسته یا بسته‌هایی از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌شوند. البته عبارت کوریر در اینجا مفهوم گسترده‌تری دارد و علاوه بر پیک موتوری به دیگر شیوه‌های حمل‌ونقل نیز اشاره دارد. این پیک ممکن است به اشکال زمینی مثل حمل با کامیون یا موتور باشد یا اینکه کوریر هوایی باشد و حمل‌ونقل از طریق هواپیما صورت بگیرد.

بسیاری از افراد ممکن است بین حمله بسته پستی و حمل بسته با پیک تفاوتی قائل نباشند، اما در اصل این دو اصطلاح نباید به جای یکدیگر به کار برده شوند. در کوریر سرویس بر خلاف ارسال با پست همه چیز در نهایت سرعت انجام خواهد شد و محموله‌های مورد نظر در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مبدأ جمع‌آوری و به مقصد تحویل داده می‌شوند. البته این به معنای ناکارآمدی سرویس‌های پستی نیست، بلکه تفاوت در زمان ارائه محموله و البته کیفیت خدمات‌رسانی می‌تواند وجه تمایز این دو سرویس مشابه باشد که در این بین باعث دیده شدن کوریر سرویس می‌شود.

تفاوت کوریر سرویس و خدمات پستی در چیست؟

خدمات کوریر سرویس امروزه به محبوب‌ترین شیوه و در بسیاری از مواقع به مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش حمل‌ونقل تبدیل شده است که از آن برای توزیع بسته‌ها در سطح ملی و فرامرزی استفاده می‌شود. با روی کار آمدن این شیوه تا حدودی خدمات پستی به حاشیه رفته‌اند و این به دلیل مزایای زیاد این شیوه نسبت به حمل بسته با پست است. برای اینکه تفاوت این دو سرویس را بهتر درک کنید، در ادامه به مزایای کوریر سرویس در مقابل ارسال بسته با پست صحبت می‌کنیم.

کوریر سرویس به معنای ارسال بسته با پیک است که با ارسال پستی تفاوت دارد.

سرعت و کارایی بیشتر

در کوریر سرویس سرعت حمل و تحویل کالا بیش از شرکت‌های پستی است. حتماً برای همه ما بارها این موضوع پیش آمده است که چندین روز منتظر مانده‌ایم تا یک بسته پستی را تحویل بگیریم. گاهی این انتظار می‌تواند خسته‌کننده باشد، خصوصاً اگر در سطح وسیع و حتی بین‌المللی باشد. البته ممکن است درصد بالایی از افراد هم از زمان تحویل با پست رضایت داشته باشند، اما این میزان به اندازه کوریر سرویس یا خدمات پیک نخواهد بود.

بنابراین اگر کسب‌وکاری دارید که فعالیت شما به صورت بین‌المللی است و زمان برای شما ارزش و اهمیت زیادی دارد، بیش از اینکه خدمات پستی برای شما کارایی داشته باشند، خدمات پیک می‌توانند گزینه مؤثرتری محسوب شوند. شما بسته به نوع کسب‌وکار خود می‌توانید خدمات کوریر سرویس را انتخاب کنید. برای مثال یکی از سرویس‌های این نوع شرکت‌های حمل‌ونقل تحویل زمان‌بندی شده است که مشتریان می‌توانند با توجه به نیاز خود از یکی از این سرویس‌های تحویل (Same day) و تحویل (Next day) استفاده کنند. این تحویل زمان‌بندی شده باعث می‌شود که پیک بسته‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست مشتریان برساند. البته این خدمات برای ارسال بسته‌ها به شکل بین‌المللی فعال نیستند و بیشتر کارایی ملی دارند.

بدون محدودیت در اندازه

یکی دیگر از مزایای کوریر سرویس یا خدمات پیک این است که در مقایسه با خدمات شرکت‌های پستی محدودیت کمتری در اندازه و حتی وزن کالاها برای حمل‌ونقل دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا شرکت‌های مختلفی بتوانند از خدمات ارسال بسته ارائه‌دهندگان این سرویس استفاده کنند. اگر از خدمات پستی در حجم‌ها و اندازه‌های گوناگون استفاده کرده باشید، معمولاً شاهد محدودیت‌هایی در وزن یا اندازه بسته‌ها خواهید بود. این باعث می‌شود تا مشکلاتی هنگام ارسال بسته با پست وجود داشته باشد که گاهی بدترین ضربه را به شرکت شما وارد می‌کند. اما خدمات پیک معمولاً فاقد این محدودیت‌ها خواهد بود که می‌توانید به کمک آن با چالش کمتری کالای خود را به مقصد مورد نظر ارسال کنید.

بهره‌مندی از سیستم ردیابی حرفه‌ای

شاید با خود بگویید که ردیابی این روزها برای تمامی بسته‌های پستی انجام می‌شود؟! عقیده شما تا حدود زیادی درست است، زیرا این روزها امکان ردیابی و دنبال کردن بسته‌های پستی و حتی پیک برای تمامی شرکت‌ها فراهم است. اما تفاوت در عملکرد ردیابی این دو سرویس است. به عبارتی ردیابی بسته‌های پستی به صورت عمومی‌تر اجرا می‌شود. برای مثال بسته شما در چه روزی ارسال شده است، در چه روزی باید به مقصد برسد یا اینکه محموله شما در حال حاضر در کدام منطقه پستی قرار دارد.

اما کوریر سرویس امکان ردیابی حرفه‌ای و در بسیاری از مواقع دنبال کردن بی‌درنگ را برای مخاطبین خود فراهم می‌کند. البته اینکه این قابلیت تا چه اندازه بهتر از خدمات پستی خواهد بود، به شرکتی بستگی دارد که قرار است بسته خود را از طریق پیک آن‌ها ارسال کنید. اما ردیابی در این شیوه می‌تواند به شما کمک کند که در هر زمانی که خواستید بررسی کنید که محموله شما دقیقاً در کجا قرار دارد. در چنین حالتی شما کمتر نگران بسته پستی خود خصوصاً در مواقع حساس هستید. این حالت باعث می‌شود که به جای تمرکز روی زمان حمل و تحویل یا سلامت بار، تمام دغدغه خود را روی جنبه‌های اصلی تجارت خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: دراپ شیپینگ به عنوان شغل دوم

از طرفی ردیابی محموله‌ها در سطح بین‌المللی برای شرکت‌های پستی نیز تنها به خروج و رسیدن کالاها می‌پردازد. این در حالی است که اغلب شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کوریر سرویس همیشه امکان ردیابی دقیق‌تر محموله‌های کوچک و بزرگ در اندازه‌های مختلف را در سطح بین‌المللی برای مشتریان فراهم می‌کنند.

امکان استفاده از خدمات سفارشی

امکان استفاده از خدمات سفارشی

اگرچه در شرکت‌های پستی هم با چند نوع طرح مختلف مانند پست سفارشی یا پست پیشتاز مواجه هستیم، اما چنین خدماتی در شرکت‌های ارائه‌دهنده کوریر سرویس به صورت اختصاصی‌تر در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. برای مثال در شرکت‌های پستی یک رویکرد واحد برای تمامی مشتریان در نظر گرفته می‌شود، پس فرقی ندارد که نیاز مشتری چه باشد، زیرا تنها می‌تواند در قالب چند طرح محدود از خدمات پستی استفاده کند. این در حالی است که یک سرویس پیک خدمات کاربردی‌تری بر اساس نیاز و برنامه‌های مشتریان ارائه می‌دهد. برای مثال شما می‌توانید بسته به نیاز خود برای حمل و توزیع محموله‌ها برنامه‌ای تدوین کنید و از شرکت ارائه‌دهنده خدمات پیک بخواهید که بر اساس استراتژی سازمانتان با شما همکاری کند. برای پیگیری مرسوله پستی پیشتاز می‌توانید با استفاده از کدی که در اختیار دارید، در پادرو پیگیری کنید.

تحویل (Same day) و تحویل (Next day) از قابلیت‌های تحویل زمان‌بندی شده در سرویس پیک هستند.

توسعه فناوری در شرکت‌های کوریر سرویس باعث می‌شود که هیچ نگرانی بابت ارسال کالای خود در سطح کم یا وسیع نداشته باشید، زیرا از پشتیبانی حرفه‌ای چنین شرکت‌هایی برخوردار خواهید بود. ایجاد چنین روابطی بین یک شرکت پستی با تجارت شما چالش‌برانگیزتر خواهد بود، زیرا چنین شرکت‌هایی معمولاً بدون نیاز به شناخت و درک عمیق تجارتتان، تنها با شما یک همکاری معمولی خواهند داشت.

بسته‌‌بندی حرفه‌ای‌تر

در حالی که هنوز بسته‌بندی در کشور ما چندان جدی گرفته نشده است، اما برای مثال یک بسته‌بندی لوازم آرایشی جذاب می‌تواند نقش عمده‌ای در رشد تجارت‌های مربوط به این صنعت داشته باشد. حتماً برای شما هم پیش آمده است که به خاطر خرید یک کالا مثل یک جعبه شکلات و حتی یک سبد میوه، به دلیل بسته‌بندی شکیل‌تر هزینه بیشتری پرداخت کرده‌اید. بنابراین حتی اگر چنین تصوری ایجاد شود که بسته‌بندی یک هزینه اضافی است، اما شواهد نشان می‌دهند که چنین چیزی در نهایت به رشد مشتریان شما منجر خواهد شد. این بسته‌بندی از ابتدای تولید محصول تا زمان ارسال آن به وسیله پست باید مورد توجه قرار بگیرد.

زمانی که یک مشتری بعد از تحویل گرفتن بسته پستی با یک جعبه طراحی شده مطابق با نیاز برند شما روبه‌رو می‌شود، تأثیر بسیار بهتری از زمانی دریافت می‌کند که کالای ارسال شده درست مانند هزاران و میلیون‌ها بسته پستی دیگر در یک جعبه ساده و بدون طراحی به دست وی برسد. پس وقتی که به نحوه بسته‌بندی شرکت‌های پستی و شرکت‌های خدمات پیک نگاهی می‌اندازیم، می‌توانیم با تفاوت فاحشی در این زمینه مواجه شویم. البته بسته‌بندی تنها به طراحی ظاهری برنمی‌گردد و مهم‌تر از طراحی، مشتری مایل است که بسته خود را در وهله اول به شکل سالم و بدون هیچ‌گونه خرابی یا ضرب‌دیدگی دریافت کند.

کوریر سرویس چگونه کار می‌کند؟

فرآیند تحویل با پیک یا کوریر سرویس به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به شرکتی که با آن‌ها قرارداد می‌بندید اشاره کنیم. البته خود نوع قرارداد و هزینه‌ای که برای این کار در نظر می‌گیرد هم از دیگر عواملی هستند که بر کارایی این خدمات تأثیر می‌گذارند. برای مثال این امکان برای شما فراهم است که خودتان بسته‌ها را به صورت زمان‌بندی شده (روزانه، هفتگی یا ماهانه) تحویل دهید یا اینکه از خدمات از مبدأ تا مقصد استفاده کنید. به این معنی که کارکنان تحویل با پیک محموله‌ها را به صورت مستقیم از در شرکت و به صورت مستقیم از فروشنده تحویل بگیرند و به مقصد ارسال کنند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    اما به طور کلی عملکرد این پیک‌ها به گونه‌ای است که اغلب سفارش‌ها را به صورت منطقه به منطقه تحویل می‌گیرند تا زمان فرآیند حمل‌ونقل و تحویل کالا زودتر انجام شود. این کار با استفاده از فناوری‌های مختلف و گاهی به کمک هوش مصنوعی که می‌تواند صنعت لجستیک را با انقلاب مواجه کند، انجام می‌شود.

    از تفاوت‌های ارسال بسته با پست نسبت به ارسال با پیک می‌توانیم به ارسال سفارشی، ردیابی و بسته‌بندی حرفه‌ای‌تر اشاره کنیم.

    مزایای خدمات کوریر سرویس

    ارسال با پیک همانطور که در بالا اشاره کردیم مزایای زیادی را به دنبال دارد، اما موارد دیگری نیز وجود دارند که بدون در نظر گرفتن روش ارسال بسته با پست می‌توانند به عنوان مزیت استفاده از این شیوه محسوب شوند. در ادامه به صورت مختصر به این مزایا می‌پردازیم.

    ایجاد فضای امن و قابل اعتماد

    ایجاد فضای امن و قابل اعتماد

    زمانی که از شرکت‌های معتبر ارسال با پیک استفاده می‌کنید، می‌توانید بدون نگرانی از آسیب به محموله یا حتی گم شدن آن، به این شرکت‌ها اعتماد کنید. چنین شرکت‌هایی برای رشد و توسعه خود به شما و نیازهایتان متکی هستند، پس با خیال راحت می‌توانید از سرویس‌های آن‌ها استفاده کنید.

    قیمت مقرون‌به صرفه

    فرآیند قیمت‌گذاری با توجه به خدماتی که توسط چنین شرکت‌هایی ارائه می‌شود، مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. این کاهش هزینه‌ها زمانی که شما بخواهید به صورت طولانی‌مدت یا در حجم وسیع از خدمات آن‌ها استفاده کنید می‌تواند صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های شما به دنبال داشته باشد.

    ایجاد فضای رقابتی

    رقابتی بودن از دیگر خدمات این سرویس محسوب می‌شود. مشتریان امروز به دنبال دریافت سفارش خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند. اگر شما از سرویسی استفاده کنید که محموله‌های شما را در زمان کمتری به دست مشتریان برساند، می‌توانید از این مزیت رقابتی برای رونق تجارت خود و پیشی گرفتن از رقبا استفاده کنید.

    خدمات کوریر سرویس

    سرویس ارسال بار با پیک خدمات گوناگونی ارائه می‌دهد. این خدمات به طور کلی در چند دسته کوریر سرویس محلی، کوریر سرویس ملی و نوع بین‌المللی تقسیم‌بندی می‌شوند. اما بسته به نیاز مشتری و نوع تحویل، خدمات این سرویس به موارد زیر دسته‌بندی می‌شوند.

    خدمات (Same Day Courier)

    همانطور که اشاره کردیم این نوع خدمات به ارسال و تحویل بسته در چند ساعت بعد از سفارش مشتری یا همان روز اشاره دارند.

    خدمات (Next day courier)

    این خدمات به ارسال بسته در روز بعد اشاره دارند. چنین حالتی برای شرکت‌هایی که می‌خواهند ارسال سریع بسته خود را با هزینه کمتری انجام دهند کاربرد دارد.

    خدمات تحویل درخواستی

    طبق این خدمات دیگر نیاز نیست که برای ارسال بار خود به شرکت مورد نظر مراجعه کنید، بلکه پیک مورد نظر محموله‌های شما را از در انبار شما تحویل می‌گیرد و به صورت مستقیم به دست مشتری می‌رساند.

    خدمات بسته‌بندی

    خدمات بسته‌بندی

    از دیگر خدمات سرویس کوریر، بسته‌بندی سفارشات است. با این قابلیت خصوصاً اگر فروش بالایی دارید، می‌توانید تمام پتانسیل و تمرکز خود را به جای رسیدگی به بسته‌بندی سفارشات مشتریان، روی بازاریابی و فروش محصولات خود قرار دهید.

    خدمات پادروپین

    پادور پین یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل بار است که می‌تواند با شرکت‌های مختلف در زمینه مدیریت و ارسال محموله‌های پستی مشتریان از صفر تا صد همکاری کند. این مارکت‌پلیس خدمات پستی برای تمامی وب‌سایت‌ها یا آنلاین‌شاپ‌هایی که فروش آنلاین دارند، کارایی خواهد داشت. شما حتی بدون اینکه به این مجموعه مراجعه کنید یعنی به صورت کاملاً غیر حضوری و حتی بدون عقد قرارداد با هیچ یک از شرکت‌های پستی می‌توانید از خدمات هر یک از آن‌ها در سطح کم یا کلان استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از افزونه حمل و نقل وردپرس پادروپین استفاده کنید.

    این افزونه یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت ارسال مرسولات فروشگاه‌هاست. این افزونه که مانند یک دستیار هوشمند حمل و نقل برای شما عمل می‌کند، امکان دسترسی خدمات شرکت‌های پستی مختلف را به شما می‌دهد و به راحتی می‌توانید وضعیت ارسال بسته‌ها را مشاهده و رهگیری کنید.

    همچنین مزایای دیگری مانند رهگیری سفارشات با ارسال رایگان پیامک، چاپ بارنامه، جمع‌آوری مرسولات از درب فروشگاه یا منزل شما، محاسبه دقیق هزینه‌های شرکت پستی، پشتیبانی اختصاصی و… است.

    از جمله مزایای همکاری با این شرکت خدمات پستی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

    • هزینه مقرون‌به‌صرفه در مقایسه با ارسال بار به وسیله پست
    • امکان ارسال راحت و بدون دغدغه سفارشات مشتریان
    • امکان تحویل سفارشی‌ شده از طریق تحویل از مبدأ تا مقصد
    • امکان ارائه استراتژی مربوط به لجستیک کسب‌وکار شما

    از جمله خدمات کوریر سرویس می‌توانیم به بسته‌بندی سفارشات، ارسال بسته در همان روز، ارسال بسته در روز بعد و خدمات تحویل درخواستی اشاره کنیم.

    جمع‌بندی

    • کوریر سرویس در لجستیک یعنی چه؟ کوریر به سرویس ارسال بسته با پیک گفته می‌شود که می‌تواند به اشکال مختلف زمینی، هوایی یا دریایی و به صورت ملی یا بین‌المللی باشد.
    • ارسال بسته با پیک نسبت به ارسال بسته با پست تفاوت‌های زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم سرعت بهتر، بسته‌بندی حرفه‌ای‌تر و ارائه خدمات سفارشی شده را نام ببریم.
    • شما هنگام استفاده از خدمات کوریر سرویس این امکان را دارید که از تحویل زمان‌بندی شده در همان روز یا روز بعد استفاده کنید.
    • شرکت‌‌های زیادی هستند که می‌توانید خدمات ارسال بار با پیک را انجام دهند. به همین دلیل انتخاب را برای شما سخت می‌کنند. شما می‌توانید با مقایسه گزینه‌های موجود مانند قابلیت‌های مختلف، زمان تحویل، میزان دسترسی، مکان‌های تحت پوشش و حتی قیمت، بهترین مورد را انتخاب کنید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    CROSSFLIGHT

    ALLEGROLOGISTICS

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.