10 روش کاربردی برای بهینه سازی فرآیند لجستیک

0

بهینه سازی فرآیند لجستیک در مدیریت لجستیک و امور مربوط به زنجیره تأمین از اهمیت بالایی برخوردار است. رشد تکنولوژی و خودکارسازی فرآیندهای مختلف در لجستیک باعث بروز تحولاتی در این امور شده است. این تجهیزات باعث سرعت بخشیدن به امور انبارداری، حمل‌ونقل و کنترل انبارها می‌شوند. با توجه به تأثیر مثبتی که بهینه‌سازی امور لجستیک در ارتقای فعالیت‌های این صنعت دارند، سعی کرده‌ایم در این مقاله از پادرو راهکارهایی را که باعث بهینه‌سازی فرآیندهای زنجیره تأمین و امور لجستیک می‌شوند، مورد بررسی قرار دهیم.

مفهوم بهینه سازی فرآیند لجستیک

مفهوم بهینه سازی فرآیند لجستیک

بهینه سازی فرآیند لجستیک به ابزارها و فرآیندهایی اطلاق می‌شود که با در نظر گرفتن تمام محدودیت‌های موجود، عملکرد و کارایی امور لجستیکی مانند انبارداری، حمل‌ونقل و مدیریت امور را بهبود می‌دهند. فناوری‌های بهینه‌سازی امور لجستیک از الگوریتم‌ها و تحلیل‌های پیچیده برای متعادل‌سازی عرضه و تقاضا استفاده می‌کنند. این به نحوی است که مواد خام کافی برای تولید و توزیع تهیه می‌شوند تا انتظارات مشتریان با بالاترین بازده هزینه برآورده شوند.

در واقع، فرآیند طراحی و بهینه‌سازی امور لجستیک، به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا با بهبود فرآیندهای مختلف مربوط به مدیریت لجستیک، سود ناخالص را به حداکثر و هزینه‌های عملیاتی را به حداقل برسانند. این موضوع باعث می‌شود که نیاز مشتریان در زمان و مکان مناسب، با کمترین هزینه و بالاترین سود پاسخ داده شود. در حالی که هزینه‌های انبارداری، موجودی، ساخت و حمل‌ونقل متعادل‌سازی خواهند شد.

چگونه فرآیندهای لجستیک را بهینه سازی کنیم؟

اکنون که می‌خواهیم درباره راهکارهای بهینه سازی فرآیند لجستیک صحبت کنیم، به این سؤال پاسخ خواهیم داد که چگونه می‌توان فرآیندهای مختلف صنعت لجستیک را بهینه‌سازی کرد؟

1- انتخاب مناسب‌ترین ابزار برای خودکارسازی فرآیندها

خودکارسازی یکی از کلیدی‌ترین امور در بهینه سازی فرآیند لجستیک به حساب می‌آید. زیرا به این واسطه شما در عملیات خود به طور چشم‌گیری صرفه‌جویی خواهید کرد. ابزار خودکارسازی با توجه به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، متفاوت خواهد بود. برای مثال، (OptimoRoute) یک سیستم خودکارسازی است که شما را در برنامه‌ریزی فرآیندهای لجستیکی کمک می‌کند. اما برای مدیریت انبارداری به یک ابزار خودکارسازی دیگری نیاز دارید. این در حالی است که سازمان‌های تجاری از سیستم (ERP) برای مدیریت منابع سازمانی خود استفاده می‌کنند.

2- حفظ ارتباط درون سازمانی

یکی از مهم‌ترین اصولی که باعث بهینه سازی فرآیند لجستیک می‌شود، حفظ ارتباطات درون سازمانی با کارکنان است. توسعه ارتباطات بین واحدهای سازمانی در صنعت لجستیک نیز در راستای همین روش می‌تواند به بهینه‌سازی عملیات لجستیک کمک قابل‌توجهی بکند. این روش باعث می‌شود که مدیریت لجستیک با کمترین خطا انجام شود. در ضمن، مدیران و کارکنان لجستیک با هم ارتباط بهتری داشته باشند. به این ترتیب، روش‌ها و راهکارهای بهتری برای عملیات مختلف لجستیک مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: دراپ شیپینگ

3- عیب‌یابی در امور زنجیره تأمین

شما باید به صورت دوره‌ای، کار عیب‌یابی در سیستم زنجیره تأمین را انجام دهید. زیرا می‌توانید از آسیب‌هایی که بر سیستم‌ها وارد شده‌اند، مطلع شده و با رفع به موقع یا زودهنگام ایرادات، ضرر مالی کمتری را متحمل شوید. در واقع، این روش بهینه‌سازی هزینه‌های اضافی را حذف می‌کند و شما را از ایرادات پنهانی مطلع می‌کند که شاید تا پیش از این به آنها بی‌توجه بوده‌اید. (OptimoRoute) یکی از همان ابزارهای کاربردی محسوب می‌شود که شما را در عیب‌یابی و کاهش هزینه‌ها یاری می‌دهد.

اجرای روش‌های بهینه سازی فرآیند لجستیک به شما برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه کمک خواهد کرد.

4- توجه به برون‌سپاری مقرون‌به‌صرفه

بهینه سازی فرآیند لجستیک برون‌سپاری

اگر می‌خواهید بهینه سازی فرآیند لجستیک با کیفیت بالاتری انجام شود، باید به خرید منابعی توجه داشته باشید که از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه هستند. البته توجه داشته باشید که این منابع مقرون‌به‌صرفه باید بازده بالایی برای شما فراهم کنند. گاهی برای انجام برخی امور به وقت بیشتر و نیروهای متخصص نیاز دارید. تهیه منابع و استخدام نیروهای جدید مانع از صرفه‌جویی در وقت و زمان خواهند شد. در این شرایط، برون‌سپاری فرصت مناسبی فراهم می‌کند که شما بدون نیاز به توسعه صنعت خود، بازده بالایی در مدیریت لجستیک به دست آورید.

5- صرفه‌جویی مالی در تمام مراحل

هنگامی که فرآیند مسیریابی را آغاز می‌کنید، کارایی و عملکرد شما به حداکثر مقدار خود می‌رسد. این روش بهینه سازی فرآیند لجستیک باعث می‌شود که هزینه‌های کارهای غیرضروری، ساعت‌های کاری تأیید نشده، مسیرهای نادرست و زمان پیگیری امور به حد قابل‌توجهی کاهش یابند. صرفه‌جویی در سوخت مصرفی نیز در پربازده بودن مدیریت لجستیک سبز و موفقیت رو به رشد آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

6- بهینه‌سازی مسیریابی

با استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای مختلف می‌توان بهترین مسیریابی را انجام داد. با استفاده از بهترین مسیر موجود، می‌توانید بازده محیط کاری را به بیشترین مقدار خود برسانید، وسایل نقلیه مورد نیاز را خریداری کرده و حمل‌ونقل کالاها را به سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش انجام دهید. استفاده از کارآمدترین ابزارها باعث می‌شود که در آخرین لحظات هم برنامه خود را تغییر داده و با این وجود بازده کافی داشته باشید.

7- تسریع فرآیندهای لجستیکی

یکی از روش‌های بهینه سازی فرآیند لجستیک، استفاده از ابزارها و منابعی است که به واسطه آن فرآیندهای مختلف لجستیکی را به شکل قابل توجهی سرعت ببخشید. شما با استفاده از سیستم‌های تحلیلی می‌توانید به این نکته پی ببرید که کدام قسمت عملیات لجستیک باید تصحیح شود و در کدام بخش می‌توانید شرایط را بهبود دهید.

یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت ارسال مرسولات فروشگاه‌ها استفاده از افزونه حمل و نقل در ووکامرس است. این افزونه که مانند یک دستیار هوشمند حمل و نقل برای شما عمل می‌کند، امکان دسترسی خدمات شرکت‌های پستی مختلف را به شما می‌دهد و به راحتی می‌توانید وضعیت ارسال بسته‌ها را مشاهده و رهگیری کنید.

همچنین مزایای دیگری مانند رهگیری سفارشات با ارسال رایگان پیامک، چاپ بارنامه، جمع‌آوری مرسولات از درب فروشگاه یا منزل شما، محاسبه دقیق هزینه‌های شرکت پستی، پشتیبانی اختصاصی و… است.

8- کاهش برنامه‌ریزی‌های دستی

با کمک سیستم‌های خودکارسازی یا اتوماسیون می‌توانید برنامه‌ریزی‌های دستی را به حد قابل توجهی کاهش دهید. این موضوع علاوه بر بهینه سازی فرآیند لجستیک، به صرفه‌جویی شما در هزینه‌ها و زمان کمک خواهد کرد. برای مثال شما می‌توانید 5 هفته پیش از اجرای برنامه خود تنها با چند کلیک ساده در برنامه اتوماسیون، برنامه‌ریزی را سریع انجام دهید.

9- تمرکز بر اطلاعات به‌ اشتراک‌ گذاشته شده

 پربازده کردن بهینه سازی فرآیند لجستیک

فضای صنعت لجستیک و زنجیره تأمین بستر بهتری برای همکاری به وجود آورده است. این باعث می‌شود که اطلاعات بیشتری در اکوسیستم‌های لجستیک به اشتراک گذاشته شوند. بنابراین مدیران لجستیک باید در به‌ اشتراک‌‌گذاری اطلاعات، توجه بیشتری داشته باشند. همه کارکنان لجستیک یا شرکای صنایع با توجه به اطلاعاتی درباره حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، سطح انبارداری و مسیریابی لجستیک اضافه یا حذف می‌شوند. برای ارتقای امنیت صنعت لجستیک باید به این روش توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مسیریابی صحیح، استفاده از خدمات برون‌سپاری و توجه به اموری که باعث صرفه‌جویی در زمان و مکان می‌شوند، باعث بهینه سازی فرآیند لجستیک خواهند شد.

10- سرمایه‌گذاری بر راهکارهای دیجیتالی

راهکارهای دیجیتالی امکان بهینه سازی فرآیند لجستیک را به شکل ویژه‌ای، سرعت می‌بخشند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در راهکارهایی که از تجهیزات مدرن و دیجیتالی بهره‌مند می‌شوند، می‌تواند برای عملیات لجستیک شما بسیار مفید باشد.

برای مثال استفاده از یک سیستم مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل (TMS) مزایای زیر را برای صنایع لجستیک فراهم می‌کند:

  • ارائه مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌ها و برنامه‌ها
  • کاهش زمان هدایت امور لجستیک به دلیل عدم حمل‌ونقل در کانال‌های ارتباطی
  • افزایش بازده به دلیل مدیریت یک سیستم حمل‌ونقل به جای چند سیستم حمل‌ونقل
  • کاهش هزینه‌های کنترل حمل‌ونقل به دلیل گرایش به برون‌سپاری برخی از امور زنجیره تأمین

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    چگونه بهینه سازی فرآیند لجستیک را به حداکثر برسانیم؟

    چندین فناوری هستند که با کمک آنها بهینه سازی فرآیند لجستیک به بهترین شکل انجام می‌شود. این تجهیزات کمک می‌کنند که فرآیندهای خودکارسازی، پیش‌بینی‌های مؤثر، کاهش هزینه‌ها و پاسخگویی در زمان مناسب با کیفیت بالایی انجام شوند.

    1- اینترنت اشیاء (IOT)

    اینترنت اشیاء با روی کار آوردن سنسورهایی که به اینترنت متصل هستند، دید بهتری را برای مدیران در تمام عملیات فراهم می‌کنند. استفاده از اینترنت اشیا در بهینه سازی فرآیند لجستیک باعث تصمیم‌گیری در زمان واقعی، انجام محاسبات نقطه پایانی و پشتیبانی از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌شود.

    2- بلاک‌چین

    بلاک‌چین که در ابتدا برای پشتیبانی از بیت‌کوین توسعه یافت، اما به دلیل اهمیتش در پردازش تراکنش‌ها بدون بررسی شخص ثالث، برای لجستیک نیز مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجایی که هر بلاک تمام داده‌های قبلی را در زنجیره تأیید می‌کند، این ابزار می‌تواند به طور مجازی خطاهای تراکنش را حذف کند.

    3- نرم‌‌افزار پیش‌بینی

    حفظ سطح موجودی مناسب برای اطمینان از پاسخگویی به تقاضای مشتریان ضروری است. اما مقادیر زیادی از منابع به آهستگی منجر به کاهش سرعت یا اتلاف انرژی و منابع می‌شوند. یک نرم‌افزار پیش‌بینی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند مدیریت سهام را با ردیابی چرخه‌های تولید به سادگی پیش‌بینی کند. به این ترتیب، مدیران لجستیک و زنجیره تأمین شاهد ایجاد دوباره‌سازی آگاهانه و برنامه‌ریزی موجودی خواهند بود.

    4- هوش مصنوعی

    استفاده از تجهیزات مبتنی بر هوش مصنوعی در افزایش سرعت و بازدهی کارکنان و کاهش هزینه‌ها تأثیر بسیار زیادی دارد. به این ترتیب برنامه‌ریزی به بهترین شکل ممکن صورت خواهد گرفت. علاوه بر این حمل‌ونقل کالاها و رساندن آنها به دست مشتریان با سرعت بالایی انجام می‌شوند.

    اگر در زمینه لجستیک و کاهش هزینه‌های مربوط به آن، نیاز به مشاوره تخصصی دارید، لطفا فرم زیر را پر کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل شود.

      جمع‌بندی

      • بهینه سازی فرآیند لجستیک شامل روش‌هایی است که بازدهی کارکنان لجستیک را افزایش می‌دهد.
      • ارتقای عملکرد کارکنان مستلزم استفاده از مناسب‌ترین ابزارها و نرم‌افزارها، تجهیزات دیجیتال و منابع است.
      • برون‌سپاری پروژه امکان صرفه‌جویی در هزینه و زمان را فراهم می‌کند.
      • اینترنت اشیاء، بلاک‌چین، سیستم‌های پیش‌بینی‌کننده و فناوری هوش مصنوعی در بهینه‌سازی عملیات لجستیک بسیار کاربردی عمل می‌کنند.
      • اکنون نوبت شماست که نظر خود را درباره مؤثرترین راهکارهای بهینه‌سازی امور لجستیک در کسب‌وکار خود با ما به اشتراک بگذارید.

      پرسش‌های پرتکرار

      منابع

      research.aimultiple

      optimoroute

      stefanini

      ارسال یک پاسخ

      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.