وظایف مدیر لجستیک چیست؟

0

یک مدیر لجستیک یا مدیر زنجیره تأمین، مسئول توزیع، جابه‌جایی و ذخیره‌سازی منابع شرکت است. وظایف اصلی مدیران لجستیک شامل بررسی بودجه، پردازش محموله‌ها و ساخت مسیرهای تحویل است. در این مطلب از وبلاگ پادرو قصد داریم به تعریف مدیریت لجستیک و در ادامه به وظایف مدیر لجستیک بپردازیم. اگر شما نیز قصد دارید با تعریف و فعالیت‌های یک مدیر لجستیک توانمند آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مدیریت لجستیک کیست؟

قبل از پرداختن به وظایف مدیر لجستیک ؛ لازم است مفهوم مدیریت لجستیک را بهتر درک کنیم. مدیریت لجستیک فرآیند مدیریت استراتژیک تدارکات، جابه‌جایی و ذخیره‌سازی مواد، قطعات و موجودی نهایی (و جریان اطلاعات مربوطه) از طریق سازمان و کانال‌های بازاریابی آن است، به گونه‌ای که سود فعلی و آتی از طریق هزینه به حداکثر برسد.

فرآیند تامین کالا و زنجیره تامین چیست؟

زنجیره تأمین، شبکه‌ای بین یک شرکت و تأمین‌کنندگان آن برای تولید و توزیع یک محصول خاص به خریدار نهایی است. این شبکه شامل فعالیت‌ها، افراد، نهادها، اطلاعات و منابع مختلف است. زنجیره تأمین همچنین نشان‌دهنده مراحلی است که برای رساندن محصول یا خدمات از حالت اولیه به مشتری انجام می‌شود.

اجزای لجستیک

وظیفه اصلی لجستیک تقویت کارایی و اثربخشی در تمام فرآیندهای درگیر است. جریان‌های رو به جلو و معکوس جابه‌جایی کالاها، خدمات و اطلاعات از نقطه مبدأ به مصرف کننده نهایی و بالعکس جزء اجزای لجستیک هستند. اما وظایف مدیر لجستیک چیست؟ در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

وظایف مدیر لجستیک و مسئولیت‌ها

در حالی که مدیران لجستیک دارای طیف گسترده‌ای از مسئولیت‌ها هستند، برخی از وظایف مدیر لجستیک در این فرآیند عبارتند از:

  • مدیریت موجودی انبار و نگهداری سوابق موجودی
  • نظارت و مدیریت بودجه
  • انتخاب اپراتورها را برای حمل و نقل
  • مذاکره در مورد نرخ‌ها و قراردادها با شرکت‌های حمل و نقل
  • پاسخگویی و حل و فصل شکایات و مشکلات
  • مطالعه و پیگیری اخبار در مورد شرکت‌های حمل و نقل، مسیرها و نرخ‌ها و هرگونه تغییر در آن‌ها

هر آنچه که در بالا به آن‌ها اشاره شد، همگی جزء وظایف مدیر لجستیک به حساب می‌آیند.

مدیر لجستیک چه کاری انجام می‌دهد؟

مدیران لجستیک با نظارت بر کل فرآیند خرید و توزیع زنجیره تأمین به عنوان سرپرست عمل می‌کنند. آن‌ها موجودی محصولات ذخیره شده در انبار را گرفته و سپس مدیریت می‌کنند. مدیران لجستیک همچنین با تأمین‌کنندگان محصول و مشتریان برای ایجاد روابط قوی و طولانی‌مدت همکاری خواهند کرد. آن‌ها به طور مداوم با شرکت‌های حمل‌کننده محصول کار می‌کنند تا نرخ حمل‌ونقل مواد را تعیین کرده و در مورد آن‌ها مذاکره کنند.

مدیران لجستیک معمولاً کل فرآیند تحویل محصولات را با برنامه‌ریزی محموله‌های ورودی و خروجی انجام می‌دهند و دائماً آن‌ها را نظارت می‌کنند تا مطمئن شوند هر محصول به موقع به مقصد می‌رسد. برای اطمینان از اجرای درست فرآیندهای لجستیکی، آن‌ها با روسای بخش‌های مختلف ملاقات می‌کنند تا تعیین کنند که کدام بهبودهای لجستیکی برای افزایش سطح بهره‌وری در سراسر سازمان باید انجام شود.

وظایف مدیر لجستیک شامل بررسی بودجه، پردازش محموله‌ها و ساخت مسیرهای تحویل است.

شرح وظایف مدیر لجستیک

به طور کلی می‌توان گفت برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل شرح کلی وظایف مدیر لجستیک است. در ادامه به اختصار هر کدام را شرح خواهیم داد.

  • مرحله برنامه‌ریزی، که در آن اهداف شناسایی می‌شوند و راه‌حل‌ها ارائه می‌شوند.
  • مرحله اجرا، جایی که آن راه‌حل‌ها در عمل واقعی قرار می‌گیرند.
  • مرحله کنترل یا نظارت که در آن عملکرد این راهکارها مشاهده و تحلیل می‌شود.
  • با شناسایی این مراحل به طور جداگانه، درک دامنه کلی لجستیک به طور جامع، آسان‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: کاربرد لجستیک هوشمند

مهارت‌های مدیر لجستیک

علاوه بر وظایف مدیر لجستیک، مهارت‌های آن‌ها نیز یک پرسش مهم است. مدیران لجستیک برای موفقیت در حرفه خود باید مهارت‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود را داشته باشد:

  • مهارت‌های ارتباط نوشتاری و کلامی عالی
  • تفکر خلاق
  • مهارت‌های حل مسئله
  • مدیریت زمان خوب
  • تجربه کار با داده‌های الکترونیکی

الزامات آموزشی و تحصیلات مدیر لجستیک

موقعیت‌های کاری برای مدیران لجستیک معمولاً به مدرک لیسانس در رشته‌های تجارت، مدیریت بازرگانی، مهندسی عملیات، مدیریت زنجیره تأمین یا رشته‌های مشابه نیاز دارند. البته برخی از کارفرمایان افرادی را با مدرک کاردانی دو ساله و تجربه کاری در زمینه لجستیک نیز انتخاب می‌کنند. به عنوان یک گزینه مثبت، گواهینامه‌های صنعت، اگرچه معمولاً مورد نیاز نیستند، اما به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر گرفته می‌شوند، زیرا نشان می‌دهند که متقاضی دانش کل زنجیره تأمین را کسب کرده و گواهینامه آن را دریافت کرده است.

چه کسی به مدیران لجستیک گزارش می‌دهد؟

مدیران لجستیک معمولاً مسئولیت کل تیم لجستیک را بر عهده دارند که می‌تواند شامل هماهنگ‌کنندگان لجستیک و افسران لجستیک باشد. این کارمندان بیشتر وظایف و عملیات اساسی روزانه، موجودی و فرآیندهای حمل‌ونقل را انجام می‌دهند تا به مدیران لجستیک اجازه دهند روی موارد کاری سطح بالاتر و تصمیم‌گیری‌های مهم تمرکز کنند.

مدیران لجستیک معمولاً مسئولیت‌هایی را بر اساس علایق و سطح مهارت به سایر کارکنان تدارکات اختصاص می‌دهند. آن‌ها همچنین به طور منظم بر عملکرد خود نظارت می‌کنند و جلسات انفرادی را برای بحث در مورد بهبودهایی که باید انجام شوند و راهنمایی و نکاتی در مورد نحوه عملکرد مؤثرتر در نقش خود به اشتراک می‌گذارند.

مسئولیت کل تیم لجستیک از وظایف مدیر لجستیک است.

مدیران لجستیک معمولاً در چه بخشی کار می‌کنند؟

بخش‌هایی که ممکن است یک مدیر لجستیک در آن کار کند، معمولاً بسته به نوع صنعت متفاوت است. بسیاری از آن‌ها ممکن است در دفتر کار کنند و با اعضای تیم در سطح ارشد و سایر رؤسای بخش همکاری نزدیک داشته باشند تا درباره به‌روزرسانی‌های شرکت بحث کنند و برای تیم تدارکات بهبودهایی را درخواست کنند. آن‌ها همچنین ممکن است این زمان اداری را صرف تماس و ارسال پیام به مشتریان، تامین‌کنندگان و شرکت‌ها یا ارائه به‌روزرسانی‌های سفارش و حمل و نقل می‌کنند.

سایر مدیران لجستیک بیشتر وقت خود را در انبار صرف می‌کنند و با کارگران انبار کار می‌کنند تا هرگونه پیشرفت لجستیکی مورد نیاز برای افزایش سطح بهره‌وری و کارایی خود را مشخص کنند. هماهنگی با کارگران نیز از وظایف مدیر لجستیک است.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    آیا مدیران لجستیک در صنایع مختلف وظایف متفاوتی دارند؟

    مدیران لجستیک ممکن است در طیف گسترده‌ای از صنایع مختلف کار کنند و وظایف مشابهی مانند نظارت بر موجودی و فرآیندهای حمل و نقل یک سازمان را انجام دهند. اکثر مدیران لجستیک در صنایع بازرگانی عمومی کار می‌کنند و فرآیندهای ایجاد، موجودی و تحویل چندین محصول مختلف را که به مشتریان مختلف ارسال می‌شود، انجام می‌دهند.

    برخی ممکن است در صنعت مراقبت‌های بهداشتی فعالیت کنند، جایی که تجهیزات و لوازم پزشکی را برای تحویل به کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و سایر امکانات پزشکی آماده می‌کنند. مدیران لجستیک می‌توانند در صنایع بسیار متنوعی فعالیت خود را ادامه دهند. همچنین با توجه به آنچه گفته شد جزئیات وظایف مدیر لجستیک می‌تواند در صنایع متنوع، مختلف باشد.

    ویژگی‌های یک مدیر لجستیک خوب

    یک مدیر لجستیک عالی باید توانایی حل مسئله و تفکر انتقادی مؤثر را برای مقابله با چالش‌های غیرمنتظره‌ای که ممکن است رخ دهد، مانند محدودیت‌های حمل‌ونقل یا فضای ذخیره‌سازی محدود، داشته باشد. توانایی‌های مدیریت زمان و وظیفه افراد سازمان نیز برای مدیران لجستیک مهم است زیرا باید وظایف متعددی را در مهلت‌های زمانی مربوطه خود اولویت‌بندی کرده و تکمیل کنند.

    مدیران لجستیک توانمند، باید رهبران برجسته‌ای نیز باشند تا به کارکنان خود الهام بخشند و انگیزه دهند تا وظایف را به درستی و به موقع انجام دهند. نامزدهای مدیریت لجستیک ایدئال باید از توانایی‌های ارتباطی قوی برخوردار باشند زیرا آن‌ها به طور روزانه با مشتریان، رهبری و کارمندان تعامل دارند. بنابراین داشتن روحیه‌ رهبری نیز می‌تواند جزء وظایف مدیر لجستیک محسوب شود.

    مدیران لجستیک ممکن است در طیف گسترده‌ای از صنایع مختلف کار کنند و وظایف مشابهی مانند نظارت بر موجودی و فرآیندهای حمل و نقل یک سازمان را انجام دهند

    اهمیت مدیر لجستیک در یک سازمان

    تا به اینجا با وظایف مدیر لجستیک آشنا شدید. با توجه به آنچه گفته شد مدیر لجستیک وظایف بسیار مهمی در یک سازمان دارد و نقش وی جزء نقش‌های اساسی یک صنعت به حساب می‌آید. در ادامه دلایل اهمیت وجود مدیر لجستیک در یک سازمان را شرح داده‌ایم.

    • افزایش کارایی:
      • مدیریت لجستیک به یافتن و کاهش ناکارآمدی‌ها و خطاها قبل از مرحله حمل‌ونقل کمک می‌کند.
      • بررسی مسائل مربوط به محصول قبل از رسیدن به مشتریان، رضایت مشتری را بهبود می‌بخشد و مجموعه محصولات برگشتی از مشتریان را به حداقل می‌رساند.
      • مدیر می‌تواند با بهینه‌سازی چیدمان انبار و کمک به اجرای تغییرات استراتژیک در سازمان، کارایی را بهبود بخشد.
    • افزایش رضایت مشتری:
      • افزایش رضایت مشتری برای هر سازمانی حیاتی است.
      • این روزها، این مشتری است که در نهایت تصمیم می‌گیرد که آیا یک تجارت شکوفا شود، شناور شود یا از بین برود.
      • بخش بزرگی از این تصمیم، بستگی به این دارد که چه زمانی محصول یا خدماتی را که می‌خرند، دریافت می‌کنند؟
    • زمان پاسخگویی سریع‌تر:
      • علاوه بر کیفیت محصول، پاسخگویی راهی عالی برای افزایش رضایت مشتری است.
    • افزایش درآمد:
      • هزینه حمل‌ونقل مواد بخش قابل توجهی از هزینه‌های لجستیک را تشکیل می‌دهد.
      • تحکیم جابه‌جایی کالاها یکی دیگر از استراتژی‌های مفید کاهش هزینه است.
      • مدیریت لجستیک بهینه می‌تواند به شما کمک کند محموله‌های کوچک‌تر را بر اساس اندازه، نوع یا مقصد گروه‌بندی کنید و در نتیجه حاشیه سود بهتری به همراه داشته باشید.

    بیشتر بخوانید: دراپ شیپینگ

    جمع‌بندی

    • در این مطلب با وظایف مدیر لجستیک و مدیریت لجستیک آشنا شدید. این مدیران شرح وظایف مشخصی دارند.
      • مدیریت لجستیک فرآیند مدیریت استراتژیک تدارکات، جابه‌جایی و ذخیره‌سازی مواد، قطعات و موجودی از طریق سازمان و کانال‌های بازاریابی آن است.
      • مدیر لجستیک کسی است که مسئول توزیع، جابه‌جایی و ذخیره‌سازی منابع شرکت است.
      • وظایف مدیر لجستیک یا زنجیره تأمین شامل بررسی بودجه، پردازش محموله‌ها و ساخت مسیرهای تحویل است.
    • دامنه فعالیت مدیران لجستیک به هیچ وجه محدود نیست. آن‌ها همچنین می‌توانند در صنایع مختلف فعالیت کنند.
    • شما فکر می‌کنید که در کدام یک از صنایع بیشتر به مدیران لجستیک نیاز است؟ و وظایف مدیر لجستیک شامل چه موارد دیگری است؟

    منابع

    selecthub

    investopedia

    indeed

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.