بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟

بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟

این روزها ​​بسیاری از شرکت‌ها و تیم‌های بازاریابی از فناوری‌های جدید هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری و تولید محتوای بهینه کمک می‌گیرند. این روش‌ها اغلب در قالب پلتفرم‌های بازاریابی...

آتنا ایران

نوسته شده در اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳

اشتراک گذاری:

این روزها ​​بسیاری از شرکت‌ها و تیم‌های بازاریابی از فناوری‌های جدید هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری و تولید محتوای بهینه کمک می‌گیرند. این روش‌ها اغلب در قالب پلتفرم‌های بازاریابی هوش مصنوعی (AI) ارائه می‌شوند. از طریق این پلتفرم‌ها، بازاریابان می‌توانند درک دقیق‌تر و جامع‌تری از مخاطبان هدف خود به‌دست آورند. اطلاعات مبتنی بر هوش مصنوعی که از این طریق جمع‌آوری می‌شوند، می‌توانند برای انتخاب مناسب‌ترین استراتژی‌های بازاریابی و کاهش اتلاف وقت و هزینه، بسیار کارآمد باشند. در ادامه این مطلب به مبحث بازاریابی هوش مصنوعی به‌طور کامل خواهیم پرداخت.

AI Marketing چیست؟ 

بازاریابی هوش مصنوعی از فناوری‌های جدید هوش مصنوعی برای اتخاذ بهترین استراتژی‌های فروش بر اساس جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مشاهدات روندهای اقتصادی استفاده می‌کند. این پارامترها می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر روند بازاریابی و بهترین مسیرهای رشد بیزینس تاثیر بگذارند. 

این روزها هوش مصنوعی معمولاً در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی کسب و کارهای اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا این حوزه‌ها، حوزه‌هایی پویا هستند که مدام در حال تحول‌اند و سرعت فرآیندهای تولید محتوا و پیشبرد استراتژی‌های فروش بایستی با سرعت انجام گیرد. 

ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی از اطلاعات و پروفایل‌ مشتری استفاده می‌کنند تا بهترین نحوه برقراری ارتباط با او را بیاموزند. سپس محتوا و پیام‌ متناسب را با در نظر گرفتن بالاترین سطح کارکرد، در زمان مناسب و بدون دخالت اعضای تیم بازاریابی به آن‌ها ارائه می‌دهند. 

موارد استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی

  • تجزیه و تحلیل داده‌ها: جمع‌آوری و غربال کردن مقادیر زیادی از داده‌های بازاریابی از کمپین‌ها و برنامه‌های مختلف. این مرحله تا قبل از دوره هوش مصنوعی، به صورت دستی جمع‌آوری و طبقه‌بندی می‌شد.
  • پردازش زبان طبیعی (NLP): ایجاد زبانی شبیه انسان برای تولید محتوا، ساخت ربات‌هایی برای ارائه خدمات به مشتریان و شخصی‌سازی تجربه کاربری.
  • انتخاب بهترین مدل رسانه و سوشال: با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان موثرترین تبلیغات، نحوه ارائه و بهترین پلتفرم‌های رسانه‌ای را برای یک کسب‌وکار پیش‌بینی و انتخاب کرد. بدین ترتیب می‌توانید به بالاترین آمار جذب مخاطبین هدف خود دست یابید. 
  • تصمیم‌گیری خودکار: ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا بر اساس داده‌های گذشته یا ورودی داده‌های خارجی تصمیم بگیرند که از کدام استراتژی بازاریابی برای رشد کسب‌وکار استفاده کنند.
  • تولید محتوا: از هوش مصنوعی می‌توان برای نوشتن محتوای کوتاه و بلند برای استراتژی بازاریابی، زیرنویس‌های ویدیویی، متن ایمیل‌های تبلیغاتی و خبرنامه‌ها، وبلاگ‌ها و موارد دیگر کمک گرفت. 
  • تقویت عملکرد کاربر: به کمک بازاریابی هوش مصنوعی می‌توان نظر مشتری را از بازدید صرف از صفحات وب و پست‌های سوشال تغییر داده و او را به یک اقدام عملی مانند کلیک کردن روی لینک، ثبت نام، خرید یا… تشویق کرد. 

کیفیت داده‌ها در بازاریابی هوش مصنوعی چگونه است؟

واقعیت این است که ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی به‌طور خودکار نمی‌دانند باید چه اقداماتی را برای دستیابی به اهداف بازاریابی انجام دهند. آنها برای یادگیری اهداف سازمانی، علاقه‌مندی‌ها و عملکرد مشتری، درک مفاهیم کسب و کار و در نهایت کسب تخصص، همانند انسان‌ها، نیاز به زمان و آموزش دارند. همچنین فرآیند یادگیری هوش مصنوعی به کیفیت داده‌ها و تضمین اصالت آنها نیز نیازمند است. فرض کنید ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی با داده‌های با کیفیت و دقیقی در ارتباط نباشند، در این صورت تصمیماتی نادرست خواهید گرفت. این تصمیمات نمی‌توانند خواسته‌های واقعی مصرف‌کننده را منعکس کنند و باعث می‌شود تا فرآیند بازاریابی هوش مصنوعی شما ناقص و اشتباه از کار دربیاید.

سوالات متداول بازاریابی هوش مصنوعی

بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟

بازاریابی هوش مصنوعی یکی از جدیدترین متدهای دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از آن می‌توان عملیاتی مانند تولید محتوا، آنالیز محتوا، تحلیل داده‌ها، بهینه‌سازی و شناخت مخاطبین هدف را به صورت خودکار انجام داد. 

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در پروسه تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال چیست؟

با استفاده از ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی می‌توانید به پروسه تولید محتوا و تحلیل داده‌ها سرعت بخشیده، هزینه‌های نیروی انسانی را برای کسب و کارها کاهش داده و از خلاقیت هوش مصنوعی بهره ببرید. 

هوش مصنوعی در پروسه دیجیتال مارکتینگ دستیار است یا جایگزین؟

ابزارهای هوش مصنوعی در بسیاری از پروژه‌ها می‌تواند نقش دستیار را ایفا کند و در برخی دیگر جایگزین. اما به‌صورت کلی بهتر است در تولید محتوا، تجربه واقعی انسانی نیز در کنار هوش مصنوعی وجود داشته باشد.  

آتنا ایران

نوسته شده در اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳

اشتراک گذاری:

در این مطلب بخوانید:

Table of Contents

آخرین مطالب