لجستیک شهری چیست؟ چالش‌ها و مزایای آن در ایران و جهان

0

همان‌طور که تکنولوژی توسعه می‌یابد، شهرها تغییر می‌کنند و سبک زندگی ما نیز به سرعت در حال تحول است، نیازهای جدیدی در پویایی شهرهای مدرن ایجاد می‌شوند. امروزه ما به میزان زیادی با لجستیک شهری سروکار داریم. هدف لجستیک شهری کارایی بیشتر در شهرهاست.

مصرف‌کنندگان هر روز به طور فزاینده‌ای سفارش‌های کوچک و بزرگی را انجام می‌دهند، در حالی که انتظار تحویل فوری یا روز بعد را دارند. این موضوع باعث افزایش تعداد وسایل نقلیه در مناطق شهری می‌شود که تأثیر شدیدی بر کیفیت زندگی شهرها خواهد گذاشت. حمل‌و‌نقل بار حدود 25 درصد از ترافیک شهرها را تشکیل می‌دهد، اما 40 درصد از فضای جاده را اشغال می‌کند و 40 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به حمل‌ونقل است. در این مقاله از پادرو قصد داریم به معرفی و بررسی لجستیک شهری بپردازیم. اگر قصد دارید در ارتباط با این موضوع اطلاعات کاملی به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

درباره لجستیک شهری چه می‌دانید؟

درباره لجستیک شهری

ژان پل رودریگ محقق کانادایی در کتاب خود با نام جغرافیای سیستم‌های حمل‌ونقل در سال 2016، لجستیک شهری را به عنوان ابزاری برای توزیع بار در مناطق شهری معرفی می‌کند. سپس استراتژی‌هایی که می‌توانند کارایی کلی آن را بهبود ببخشند و در عین حال ازدحام و آلودگی محیط‌زیست را کاهش دهند، توصیف می‌کند. به زبان ساده، این به معنای ساخت تأسیسات انبار نزدیک به نقاط تحویل نهایی آنهاست و در عین حال از تراکم ترافیک تا حد ممکن جلوگیری می‌کند.

نیاز به تسهیلات لجستیکی بیشتر در مراکز شهرها در حال افزایش است. با پیشرفت و توسعه تکنولوژی و دسترسی بیشتر افراد به اینترنت و در نهایت افزایش روزانه خرید آنلاین، باعث شد که حمل‌ونقل به مسئله‌ای مهم تبدیل شود.

در واقع، عمدتاً به لطف تعداد تحویل‌های تجارت الکترونیکی که برای پاسخگویی به نیازهای مصرف‌کنندگان آنلاین امروز و فردا مورد نیاز است، انتظار می‌رود کل کیلومترهای شهری طی شده توسط وسایل نقلیه توزیع در سراسر جهان طی سه دهه آینده سه برابر شود. جای تعجب نیست که نگرانی زیادی وجود دارد که تعداد فزاینده وسایل نقلیه تحویلی که در شهرها و مناطق بزرگ شهری کار می‌کنند، به طور اجتناب‌ناپذیری باعث افزایش ازدحام، آلودگی هوا و صدا می‌شوند که همه این‌ها بر کیفیت زندگی در مناطق مسکونی تأثیر منفی خواهند گذاشت.

توانایی ارائه تحویل سریع و بازگشت آسان می‌تواند به خرده‌فروشان آنلاین مزیت رقابتی قاطعی بدهد و با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود 67 درصد از جمعیت جهان تا سال 2050 در شهرها و مناطق شهری زندگی کنند، متخصصان زنجیره تأمین توجه خود را بیش از پیش بر این موضوع متمرکز کرده‌اند. 

لجستیک شهری چیست؟

مفهوم پایداری با شهرهای هوشمند ظهور کرد و حتی زمینه ساز معرفی لجستیک هوشمند شد. در همین راستا سیاست‌های بسیاری برای زندگی پایدار و سبزتر شروع به تدوین شد. در زمینه‌های تجاری نیز، پیشرفت‌هایی در این راستا آغاز شده است. در واقع، لجستیک شهری نیز دارای پویایی موازی با این مفاهیم است. تمرکز بر دستیابی به ویژگی‌های پایدار از نظر محیطی نیازمند هزینه و زمان است. در واقع زمان و هزینه به عنوان عوامل مؤثر در مسیر کارایی بهتر معرفی می‌شوند.


بیشتر بخوانید: ۱۰ روش کاربردی برای کاهش هزینه لجستیک فروشگاه آنلاین

این موارد و موارد دیگر شامل استراتژی‌هایی هستند که می‌توانند کارایی کلی را افزایش و در عین حال عوامل خارجی مانند تراکم وسایل نقلیه و ترافیک و انتشار گازهای گلخانه‌ای (انتشار گازهای مضر) را کاهش دهند. لجستیک شهری شامل ارائه خدماتی است که به مدیریت کارآمد جابه‌جایی کالا در شهرها کمک می‌کند و پاسخ‌های نوآورانه به خواسته‌های مشتریان ارائه می‌کند.

لجستیک درون شهری چیست؟

پیش از آنکه به مفهوم لجستیک درون شهری بپردازیم، لازم است که به طور کلی با مفهوم لجستیک آشنا شوید. لجستیک به فرآیند حمل‌ونقل کالا از زمان تولید تا ورود به بازار گفته می‌شود. لجستیک خود به چند دسته تقسیم می‌شود. یکی از این شاخه‌ها لجستیک درونی بوده که مهم‌ترین بخش لجستیک درونی را لجستیک درون شهری به خود اختصاص می‌دهد.

اما لجستیک درون شهری چیست؟ لجستیک درون شهری همان‌طور که از نام آن مشخص است مربوط به جابه‌جایی کالا درون یک شهر است. لجستیک درون شهری بخش وسیعی از لجستیک را به خود اختصاص داده و هزینه زیادی نیز برای سازمان‌ها دارد. از طرفی چالش‌های زیادی برای مدیران لجستیک ایجاد می‌کند. زیرا بخش زیادی از کار آنها با این نوع لجستیک درگیر می‌شود. 

لجستیک به فرآیند حمل‌ونقل کالا از زمان تولید تا ورود به بازار گفته می‌شود.

مدل سازی لجستیک شهری

مدل‌سازی لجستیک و حمل‌ونقل در جنبش کالاهای شهری یک منبع مرجع محوری است که به مسائل برنامه‌ریزی و مدیریت می‌پردازد. همچنین تحقیقات حیاتی را در مورد رویکردها و تکنیک‌های اصلی مورد استفاده در مدل‌سازی حمل‌ونقل کالای شهری ارائه می‌کند.

در حال حاضر که حمل‌و‌نقل در مناطق شهری به بیشترین میزان خود رسیده و دلیل آن، توسعه شهرنشینی، تغییرات جمعیتی و افزایش مداوم حجم تحویل بار است. مفاهیم نوآوری، سازگاری با محیط‌زیست و صرفه‌جویی منابع در زنجیره تأمین برای مناطق شهری، به طور فزاینده‌ای اهمیت می‌یابد. زیرا ظرفیت جاده نمی‌تواند به آسانی توسعه یافته و به مقدار قابل انتظار رشد ترافیکی برسد. این امر مسائل و موضوعات زیادی را موجب شده که مفهوم لجستیک شهری به صورت یکپارچه به آنها می‌پردازد. لجستیک شهری می‌تواند از توسعه ابزارهای نوآورانه برای مدیریت این‌گونه چالش‌های بار در محیط‌های شهری حمایت کند، در حالی که حمایت‌هایی را از توسعه شهری پایدار نیز به عمل می‌آورد.

لجستیک شهری در جهان

لجستیک شهری در جهان

شهرهای سراسر جهان با یک‌سری تغییرات سریع و بی‌سابقه در جابه‌جایی افراد، کالاها و وسایل نقلیه در فضای شهری دست و پنجه نرم می‌کنند. این تغییرات طی چندین سال در حال رشد بوده است، اما در طول همه‌گیری کرونا به سرعت شتاب گرفت.

گزارش آینده لجستیک شهری برخی از تغییرات کلیدی را در بخش حمل‌ونقل بار شهری و لجستیک در پس زمینه همه‌گیری کرونا و بحران‌های آب‌وهوایی را نشان می‌دهد. تدوین برنامه و استراتژی صحیح در لجستیک شهری باعث کمک به اپراتورهای حمل‌ونقل و شرکت‌های لجستیک، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیرندگان شهری و زنجیره تأمین گسترده‌تر برای درک روندهایی است که بر لجستیک شهری تأثیر می‌گذارند.

گزارش آینده لجستیک شهری برخی از تغییرات کلیدی را در بخش حمل‌ونقل بار شهری و لجستیک در پس زمینه همه‌گیری کرونا و بحران‌های آب و هوایی را نشان می‌دهد.

روش‌های مؤثر و پایدار کردن لجستیک شهری

به طور خلاصه، استراتژی لجستیک شهری باید اقداماتی را که در داخل و خارج از انبار انجام می‌شود برای دستیابی به تحویل پایدار و مؤثر در نظر بگیرد. در ادامه به برخی از روش‌ها برای دستیابی به این هدف می‌پردازیم.

  • نزدیکی عملیات لجستیک به هاب‌های ارتباطی اصلی: کسب‌وکارها مراکز لجستیک و توزیع خود را در نزدیکی شهرهای بزرگ، راه اندازی می‌کنند تا تحویل سریع و مؤثر را ارائه دهند.
    • برخی از سازمان‌ها مراکز مدیریت لجستیک معکوس دارند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازده را تضمین کنند.
  • ایجاد مراکز تجمیع شهری (UCC): این نوع امکانات لجستیکی تحویل محصول را در شهرهای بزرگ بهینه می‌کند.
    • در مراکز تجمیع شهری، کالاهای یک یا چند تأمین‌کننده با هم جمع می‌شوند و سپس توسط مسیر حامل، مشتری نهایی و موارد دیگر توزیع می‌شوند.
  • هماهنگی با ارائه‌دهندگان اصلی تدارکات: تحویل به‌موقع نه تنها به آنچه در انبار اتفاق می‌افتد بستگی داشته بلکه به تخصص ارائه‌دهنده لجستیک در تحویل شهری نیز بستگی دارد.
    • می‌توان برای پیش‌برد بهتر این موضوع از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کرد.
  • دیجیتالی شدن تدارکات انبار: در محیطی که امکانات شهری به طور فزاینده‌ای کوچک‌تر می‌شود و مشتریان به تحویل سریع‌تر نیاز دارند، کسب‌وکارها باید موجودی موجود خود را کاهش دهند.
    • بنابراین، آنها به دنبال افزایش کارایی خود در عملیات‌هایی مانند دراپ شیپینگ و کراس داکینگ هستند.
    • درنتیجه باید به فکر دیجیتالی کردن انبار به قصد افزایش سرعت باشید.

چالش‌های لجستیک شهری

برنامه‌ریزی لجستیک شهری نیاز به اولویت‌بندی مفاهیمی مانند زیست‌پذیری و پایداری در شهرها دارد. به بیان ساده، شهرها باید با حفظ رفاه ساکنان خود، عرضه کالا را تسهیل کنند. بنابراین ارائه‌دهندگان تدارکات و مشاغلی که به طور مستقیم در شهرها به تحویل کالا می‌پردازند، با تعدادی از موانع روبه‌رو هستند که باید برای اطمینان از تحویل موفقیت‌آمیز بر آنها غلبه کرد. در ادامه به این چالش‌ها اشاره خواهیم کرد. 

  • تحرک محدود: افزایش ترافیک در شهرها و محدودیت‌های تدریجی برای کامیون‌های بزرگ، دسترسی به مراکز شهری را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است.
    • این امر به‌ویژه سوپرمارکت‌ها و خرده‌فروش‌های بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
    • این مجموعه‌ها مجبور هستند برای ادامه عرضه محصولات به فروشگاه‌های خود، مراکز لجستیک را در شهرها راه‌اندازی کنند.
  • خواسته‌های مشتریان جدید: کسب‌وکار همه‌کاناله قدرت مشتریان نهایی را افزایش داده است.
    • مشتریانی که اکنون خواستار تحویل بسیار سریع در مقصد مورد نظرشان هستند.
    • به همین ترتیب، تقریباً همه شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌هایی که در دنیای تجارت الکترونیک (B2C) هستند، در صورت اشتباه در سفارش یا ناراضی بودن مشتری، امکان بازگشت رایگان را ارائه می‌دهند.
    • این بدان معناست که انبارها باید هزینه واحد آماده‌سازی سفارشات را به حداقل برسانند تا بتوانند مدیریت بازگشت را به عهده بگیرند.
  • پایداری محیطی: لجستیک شهری باید از تحویل سریع و همچنین پایداری اطمینان حاصل کند.
    • در شرایطی که بیشتر مردم نگران محیط‌زیست هستند، لجستیک شهری نیز باید مؤثر و مفید باشد.
    • برای مثال، با ترکیب تدریجی وسایل حمل‌ونقل الکتریکی یا هیبریدی با وسایلی که با سوخت کار می‌کنند.
  • ساختن انبارهایی نزدیک‌تر به مراکز شهری: آنها مغازه‌هایی را در نزدیکی شهرهای بزرگ، در مراکز ارتباطی اصلی راه‌اندازی می‌کنند.
    • به این ترتیب می‌توانند قیمت محموله‌های خود را کاهش دهند و پیچیدگی‌های لجستیک شهری، از جمله لجستیک معکوس را مدیریت کنند. 
لجستیک شهری بی آلاینده

لجستیک شهری بی آلاینده

مهم نیست که چگونه آن را اندازه‌گیری کنید، تأثیر آلودگی هوا شگفت‌انگیز است. بر اساس تحقیقات جدید، آلودگی هوا در سراسر جهان امید به زندگی را 1.8 سال برای یک فرد متوسط کاهش می‌دهد و مسئول حدود 8.8 میلیون مرگ زودرس در سال است. این دو برابر بیشتر از برآوردهای قبلی است که آلودگی هوا را به یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در جهان تبدیل می‌کند.


بیشتر بخوانید: ارتقای سطح خدمات یا SLA چیست و چه کاربردی در صنعت پست دارد؟

در حالی که آلودگی هوا از منابع مختلفی سرچشمه می‌گیرد، انتشار گازهای گلخانه‌ای از خودروها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در میان بزرگ‌ترین عامل‌ها قرار می‌گیرد. در دنیایی که وسایل نقلیه موتوری حکمرانی می‌کنند و 96 درصد انرژی مصرفی حمل‌ونقل از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود، ما به‌طور مؤثری نیازهای حرکتی خود را به قیمت امید به زندگی خود برآورده می‌کنیم.

این موارد معمولاً در کشورهای فقیر با جمعیت زیاد مانند هند بسیار مشاهده می‌شود. بخش زیادی از آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه موتوری است. با پیشرفت لجستیک شهری این خطرات بیشتر می‌شوند. بنابراین باید راه حلی برای این خطر داشت. در حال حاضر کشورهای جهان اول و بزرگ مانند آمریکا، در حال رفع این مشکل هستند. با این حال نمی‌توان گفت که در حال حاضر مشکل آلودگی محیط‌زیست به دلیل استفاده انسان از وسایل نقلیه موتوری در این کشورها نیز حل شده است. اما راه حل‌هایی ارائه شده و در حال آماده‌سازی است که این مشکلات به حداقل خود برسد. 

 پیشرفت در فناوری ممکن است بتواند برخی از چالش‌های لجستیک شهری را حل کند. به عنوان مثال، آمازون روی توسعه پهبادها (اشیاء پرنده بدون سرنشین) برای تحویل بسته‌های شهری کار می‌کند. اما تحویل با این پهپادها هنوز در مقیاس وسیع در هیچ کجای دنیا آزمایش نشده است. بنابراین به نظر می‌رسد که راه زیادی تا رسیدن به این هدف وجود دارد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    جمع‌بندی

    • با پیشرفت و توسعه تکنولوژی و دسترسی بیشتر افراد به اینترنت و در نهایت افزایش روزانه خرید آنلاین، باعث شد که حمل‌ونقل به مسئله‌ای مهم تبدیل شود.
    • لجستیک به فرآیند حمل‌ونقل کالا از زمان تولید تا ورود به بازار گفته می‌شود.
    • لجستیک درون شهری بخش وسیعی از لجستیک را به خود اختصاص داده و هزینه زیادی نیز برای سازمان‌ها دارد.
    • شما فکر می‌کنید چه راه‌حلی برای کاهش آلودگی‌ها ناشی از لجستیک وجود دارد؟

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع

    Mecalux

    globalcitylogistics

    frachtbox

    Savills

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.