قوانین بسته بندی مرسولات پستی چیست؟ + مشخصات بسته پستی

2

بسته بندی مرسولات پستی یا پکیجینگ (Packaging) یکی از حساس‌ترین مراحل در تجارت آنلاین است. در فرآیند خرید آنلاین، اولین ویژگی محصول که توسط مشتری مشاهده می‌شود، بسته بندی پستی آن است. اینکه بستهٔ پستی، ظاهر تمیز و مرتبی داشته و سالم به دست مشتری برسد، اهمیت زیادی در برداشت اولیهٔ مشتری از اعتبار کسب‌وکار شما دارد. بسته بندی پستی، علاوه بر تأثیر اولیه، نقش مهمی در سالم رسیدن سفارشات به دست مشتری دارد.

بنابراین لازم است متناسب با نوع محصولی که ارسال می‌کنید، اصول و استانداردهای بسته بندی سفارش مشتریان از طریق پست را رعایت کنید. در این مطلب، به معرفی انواع بسته های پستی و بسته بندی مرسولات پستی، از جمله پاکت حباب دار و کارتن پستی پرداخته و سپس استانداردهای بسته بندی پستی برای انواع مختلف کالاها را شرح خواهیم داد.

بسته بندی مرسولات پستی

بسته بندی مرسولات پستی در تجارت آنلاین، گاه می‌تواند به اندازهٔ بسته‌بندی اصلی کالا اهمیت داشته باشد. بسته بندی پستی تمیز و سالم، بیانگر احترام شما به مخاطب بوده و نقش پررنگی در افزایش حس وفاداری مشتریان به مجموعهٔ شما خواهد داشت.

انواع بسته های پستی

یکی از مراحل مهم در بسته بندی مرسولات پستی، انتخاب نوع بسته بندی است. نوع بسته بندی که برای ارسال سفارشات مشتری انتخاب می‌کنید، به طور مستقیم بر هزینه‌های حمل‌ونقل در کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارد. ممکن است انتخاب روش‌های استاندارد و ایمن اندکی هزینه‌های پستی را افزایش دهد.

با این حال، نباید فراموش کنید که یک بسته‌بندی خوب باعث می‌شود سفارشات در بهترین شرایط به دست مشتری برسند. برای انتخاب بهترین روش برای ارسال سفارشات فروشگاه آنلاین، لازم است اطلاعات کاملی در خصوص انواع بسته های پستی داشته باشید. به طور کلی، صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند از دو روش استاندارد برای بسته بندی مرسولات پستی خود استفاده کنند.

  • پاکت حباب‌دار
  • کارتن پستی

روش‌های دیگری نیز برای بسته‌بندی مرسولات وجود دارند. به عنوان مثال می‌توان اوراق کوچک را با پاکت نامهٔ معمولی ارسال کرد. با این حال، این روش‌ها بیشتر برای استفادهٔ اشخاص مناسب است. برای فروشگاه‌های آنلاین به دلیل اهمیت امنیت کالاها، دو روش استاندارد فوق توصیه می‌شود. انتخاب روش‌های بسته بندی مرسولات پستی، به نوع کالای ارسالی، ابعاد و وزن آن بستگی دارد. در ادامه به نکات مهم بسته بندی پستی در هر یک از روش‌های فوق می‌پردازیم.

بسته بندی پستی

بسته بندی مرسولات پستی با پاکت حباب دار

پاکت حباب‌دار، از روکش کاغذی سفید ۱۰۰ گرمی با کیفیت بالا و یک لایه ضربه‌گیر ساخته شده است. پاکت‌های حباب‌دار ابعاد مختلفی دارند. رایج‌ترین ابعاد پاکت حباب دار عبارتند از A4، A3، B4، B5، پاکت حباب دار ۱۲۰ و پاکت CD.

  • ابعاد پاکت سی‌دی = 15 در 15 سانتی‌متر
  • ابعاد پاکت حباب دار بی دو = 12 در 23 سانتی‌متر
  • ابعاد پاکت حباب دار آ سه = 17 در 25 سانتی‌متر
  • ابعاد پاکت حباب دار آ چهار = 24 در 32 سانتی‌متر
  • ابعاد پاکت حباب دار آ پنج = 27 در 35 سانتی‌متر

پاکت حباب‌دار به طور کلی برای بسته بندی پستی اوراق مناسب است. کتاب و در برخی موارد البسهٔ کوچک مانند روسری را نیز می‌توان با کمک پاکت حباب‌دار ارسال کرد، به شرطی که شکل پاکت عوض نشود. سایر کالاهای کوچک و حساس همچون سی‌دی، بعضی از قطعات کامپیوتری، عینک، کارت بانکی و سیمکارت از جمله لوازمی هستند که می‌توانند با پاکت حباب‌دار ارسال شوند.

نکات مهم بسته بندی پستی با پاکت حباب‌دار

  • بر اساس قوانین شرکت ملی پست، حداکثر وزن مرسولات پستی برای ارسال با پاکت، ۲ کیلوگرم است.
  • پاکتی را انتخاب کنید که با ابعاد مرسوله تناسب داشته باشد. شکل پاکت پس از قرار دادن کالا در داخل آن نباید عوض نشود. در صورتی که حجم وسیلهٔ ارسالی، از ابعاد مناسب پاکت بزرگتر باشد، در طول مسیر، اطراف پاکت پاره شده و محتویات آن آسیب خواهند دید.
  • در صورتی که محصول ارسالی کوچکتر از ابعاد پاکت بوده و بخشی از فضای پاکت خالی بماند، حرکت کالا در داخل پاکت می‌تواند موجب آسیب دیدگی کالا و پاکت شود. بنابراین، پیش از تحویل مرسوله به پست، مقادیر اضافی پاکت را تا کرده و به خوبی چسب بزنید.
  • پس از قرار دادن لوازم در داخل پاکت، روکش نواری درب پاکت را جدا کرده و درب پاکت را ببندید. پس از چسباندن درب پاکت، مجدداً روی آن را با یک لایه چسب شیشه‌ای ۵ سانتی‌متری چسب بزنید. بهتر است درب مرسوله به مهر فروشگاه اینترنتی مضموم شود.
بسته بندی پستی با پاکت حباب دار
  • دو نسخه از فاکتور پستی را پرینت گرفته و روی هم قرار دهید. سپس فاکتور رویی را با چسب شیشه‌ای به پاکت بچسبانید. فاکتور دوم، زیر فاکتور رویی قرار می‌گیرد و چسب شیشه‌ای تنها به یکی از فاکتورها چسبانده می‌شود. در صورت بازگشت خوردن کالا، فاکتور دوم برای انجام امور اداری در پست مورد نیاز خواهد بود.
  • برای چسباندن فاکتور، از چسب شیشه‌ای ۵ سانتی‌متری استفاده کنید. یک بار قسمت بالای صفحه را چسب بزنید، به طوری‌که چسب کل عرض صفحه را بپوشاند. چسب دوم را در قسمت پایین صفحه بچسبانید. چسب باید حدود ۲ انگشت از پایین‌ترین قسمت صفحه فاصله داشته باشد تا در صورت نیاز، مأمور پست به فاکتور دوم در زیر فاکتور رویی دسترسی داشته باشد.

کیفیت پرینت فاکتور باید مناسب باشد. به طوری که مأمور پست بتواند به راحتی تمامی اطلاعات ضروری را بخواند.

بسته بندی مرسولات پستی با کارتن پستی

کارتن پستی، دومین گزینهٔ رایج برای بسته بندی مرسولات پستی است. کارتن پستی، ابعاد مشخص و استانداردی دارد که با مقاومت مقوای به کار رفته در ساخت هر جعبه متناسب است. کارتن‌های کوچک‌تر با مقوای دایکاتی ۳ لایه و کارتن‌های بزرگ با مقوای دایکاتی ۵ لایه ساخته می‌شوند. بدین ترتیب، از مقاومت کافی جعبه برای تحمل وزن محتویات داخل آن اطمینان حاصل می‌شود.

کارتن‌های پستی استاندارد، با طرح مخصوص ادارهٔ پست عرضه می‌شوند که محل درج آدرس گیرنده و فرستنده روی آن چاپ شده است. کارتن‌های پستی طرح قدیم، با دو رنگ روی زمینهٔ سفید چاپ می‌شوند. با این حال، در طرح‌های جدیدتر، از چاپ تک‌رنگ روی جعبه‌هایی به رنگ قهوه‌ای یا کاهی استفاده می‌شود.

ابعاد کارتن پستی

همان طور که گفته شد، کارتن‌های پستی ابعاد استانداردی دارند و شما باید کارتن مناسب بر اساس ابعاد مرسوله انتخاب کنید. استفاده از کارتن کوچک موجب می‌شود به وسایل داخل جعبه فشار وارد شده و احتمال آسیب دیدگی این لوازم بالا برود. در مقابل، در صورت استفاده از کارتن بزرگتر، فضای خالی زیادی در داخل کارتن وجود خواهد داشت که می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی وسیله به دلیل برخورد مکرر به دیواره‌های جعبه شود. سایزبندی استاندارد کارتن پستی بر حسب سانتی‌متر به شرح زیر است.

  • سایز ۱: ۱۰ در ۱۵ – ارتفاع ۱۰ (مقوا سه‌لایه)
  • سایز ۲: ۱۵ در ۲۰ – ارتفاع ۱۰ (مقوا سه‌لایه)
  • سایز ۳: ۲۰ در ۲۰ – ارتفاع ۱۵ (مقوا سه‌لایه)
  • سایز ۴: ۲۰ در ۳۰ – ارتفاع ۲۰ (مقوا پنج‌لایه)
  • سایز ۵: ۲۵ در ۳۵ – ارتفاع ۲۰ (مقوا پنج‌لایه)
  • سایز ۶: ۲۵ در ۴۵ – ارتفاع ۲۰ (مقوا پنج‌لایه)
  • سایز ۷: ۳۰ در ۴۰ – ارتفاع ۲۵ (مقوا پنج‌لایه)
  • سایز ۸: ۴۰ در ۴۵ – ارتفاع ۳۰ (مقوا پنج لایه)
  • سایز ۹: ۴۵ در ۵۵ – ارتفاع ۳۵ (مقوا پنج لایه)

کارتن پستی کیبوردی و محصولات با ابعاد خاص

در طرح‌های جدید کارتن پستی، دو جعبهٔ استاندارد جدید تحت عنوان کارتن پستی کیبوردی نیز تولید می‌شود که برای ارسال محصولات با ارتفاع کم، همچون تبلت، گوشی همراه، البسه و قطعات کامپیوتری کوچک بسیار مناسب هستند.

  • کارتن پستی کیبوردی با ارتفاع ۹ سانتی‌متر: ابعاد ۲۳ در ۳۲
  • کارتن پستی کیبوردی با ارتفاع ۸ سانتی‌متر: ابعاد ۱۸ در ۲۶

در صورتی که وسیله‌های ارسالی شما، از نظر اندازه با هیچ یک از سایزهای استاندارد کارتن پستی تطابق نداشته باشد، بهتر است کوچکترین سایز جعبه‌ٔ مناسب را که اندکی از کالای شما بزرگتر باشد انتخاب کنید. کل اطراف کالا را با ضربه‌گیر و پوشاننده‌های مناسب پر کنید به طوری که امکان حرکت وسایل به طرفین وجود نداشته باشد. سپس مقادیر اضافی از ارتفاع جعبه را با کاتر برش بزنید، طوری که ارتفاع جعبه بعد از تا شدن دیواره‌ها، کاملاً با ارتفاع لوازم ارسالی شما متناسب باشد.

نحوه بسته بندی کارتن پستی برای فروشگاه اینستاگرامی

در صورتی که محصولات شما، بزرگتر از سایزهای استاندارد کارتن پستی هستند، می‌توانید از شرکت‌های معتبر تولید کنندهٔ کارتن پستی، برای سفارش جعبه‌هایی با ابعاد دلخواه کمک بگیرید.

نکات مهم ارسال سفارشات با کارتن پستی

  • بر اساس قوانین شرکت ملی پست، حداکثر وزن مرسولات پستی برای بستهٔ کوچک، ۲ کیلوگرم است. حداکثر وزن مورد قبول برای ارسال مطبوعات نیز ۲ کیلوگرم است. در صورت ارسال کتاب و بروشور، حداکثر ظرفیت تا ۵ کیلوگرم افزایش می‌یابد. برای سفارش‌های سنگین‌تر، لازم است از روش‌های پستی دیگر همچون امانات پیشتاز و ارسال مخصوص بهره بگیرید.
  • با در نظر گرفتن نکاتی که پیش از این در خصوص ابعاد کارتن پستی ذکر شد، جعبه‌ای با ابعاد مناسب انتخاب کنید. در بخش‌های بعدی، نکاتی برای پر کردن فضای خالی جعبه، متناسب با نوع کالاها ذکر خواهد شد. پس از بسته‌بندی، نباید با تکان دادن جعبه صدایی شنیده شود.
  • برای بسته بندی مرسولات پستی با کارتن، تنها چسب کاغذی ۵ سانتی‌متری (آب چسب) مورد قبول پست است. در صورتی که مجبور به استفاده از چسب شیشه‌ای هستید، لازم است علاوه بر چسب‌کاری طولی، عرض جعبه را نیز به صورت ۳۶۰ درجه چسب‌کاری کنید. در ۳ نقطه، درزهای جعبه را با برچسب‌های کاغذی (مطابق با تصویر فوق) بپوشانید. بهتر است مهر سایت فروشگاه آنلاین روی این درزها الصاق شود.
  • مشابه ارسال سفارشات با پاکت حباب‌دار، لازم است دو نسخه از فاکتور پستی را روی هم قرار داده و فاکتور رویی را با چسب شیشه‌ای ۵ سانتی‌متری به جعبه بچسبانید. ابتدا بالاترین قسمت صفحه را چسب بزنید، سپس حدود ۲ انگشت بالاتر از پایین‌ترین قسمت صفحه را به جعبه بچسبانید. اگر ابعاد کاغذ، از ابعاد جداره‌های جعبه بزرگتر است، می‌توانید صفحهٔ کاغذ را دور جعبه بپیچید.

نکات و روش‌های بسته بندی مرسولات پستی

یکی از مهمترین دغدغه‌ها در بسته بندی مرسولات پستی، حفاظت از کالاهاست. در بسته‌بندی سفارشات مشتریان باید اصول و قواعدی را رعایت کنیم که مطمئن باشیم لوازم ارسالی، در حین حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری آسیب نمی‌بینند و به بهترین شکل به دست مشتری می‌رسند. انتخاب روش‌های بسته بندی مرسولات پستی، به نوع کالای ارسالی بستگی دارد. در این بخش، به نکات مهم برای انواع بسته های پستی بر اساس نوع کالای سفارشی اشاره خواهیم کرد.

نکات کلی در بسته بندی مرسولات پستی

قانون کلی در بسته بندی مرسولات پستی، به حداقل رساندن حجم فضای خالی در جعبه و پر کردن فضای خالی با پر کننده‌های مناسب همچون پلاستیک حباب‌دار و فوم بسته بندی است. در صورتی که فضای خالی زیادی داخل جعبه قرار داشته باشد، به مواد بیشتری برای پر کردن آن نیاز خواهید داشت که به معنی افزایش هزینه‌هاست. همچنین این کار، به سنگین شدن بسته و افزایش هزینه پستی منجر خواهد شد.

استفاده از مواد کمتر برای پر کردن فضای خالی جعبه، به معنی کاهش ایمنی کالاهاست. مرسوله‌ها به هیچ وجه نباید داخل جعبه تکان بخورند و فضای خالی به طور کامل پوشانده شود. همان طور که در هنگام معرفی ابعاد کارتن پستی اشاره شد، در صورتی که هیچ یک از جعبه‌های استاندارد پستی، سایز مناسب کالای شما را نداشته باشند، لازم است ارتفاع اضافی جعبه با کاتر بریده شود تا حجم فضای خالی به حداقل برسد.

بسته بندی مرسولات پستی شامل لوازم دیجیتال

لوازم الکترونیکی و دیجیتال همچون گوشی همراه و و تبلت، به طور پیش‌فرض با بسته‌بندی مقاوم در برابر ضربه و ضدآب تولید می‌شوند. بنابراین، برای بسته بندی مرسولات پستی شامل لوازم دیجیتالی، کافیست یک کارتن پستی با سایز متناسب با ابعاد بسته‌بندی اصلی انتخاب کرده و برای پوشاندن فضای خالی کارتن، از روزنامه‌های مچاله شده بهره بگیرید.

  • پیش از پر کردن جعبه با کاغذ باطله، یک لایه مقوای اضافی در کف جعبه قرار دهید.
  • کف جعبه را با یک لایه از روزنامه باطله پر کرده و بستهٔ اصلی کالا را در داخل جعبه قرار دهید.
  • پس از قرار دادن بستهٔ اصلی در داخل جعبه، اطراف و قسمت بالای آن را با یک لایهٔ دیگر از کاغذهای مچاله شده پر کنید.
  • تمامی اطراف بستهٔ اصلی باید به خوبی با روزنامه یا کاغذ باطله پوشانده شوند، طوری‌که بسته کوچکترین حرکتی در داخل جعبهٔ پستی نداشته باشد.
  • یک لایه مقوای اضافی بر روی کاغذهای باطله قرار داده و آن را به سمت پایین فشار دهید تا کاغذها به طور کامل فشرده شوند.
  • مقادیر اضافی از ارتفاع جعبه را با کاتر برش زده و آن را با چسب کاغذی بسته‌بندی کنید.

بیشتر بخوانید: با انواع روش‌های پیگیری مرسولات پستی آشنا شوید

بسته بندی پستی مطبوعات و کتاب

بسته بندی مرسولات پستی حاوی کتاب و نشریات نسبتاً ساده است. یکی از مشکلات احتمالی در ارسال کتاب‌ها، تا شدن جلد کتاب یا آسیب دیدگی صفحات است. همچنین نفوذ آب می‌تواند باعث شود جلد و صفحات کتاب فرم خود را از دست بدهند. در بسته‌بندی کتاب‌ها، این دو نکتهٔ کلی باید در نظر گرفته شود.  

  • در صورتی که تنها یک جلد کتاب یا نشریهٔ سبک ارسال می‌کنید، می‌توانید آن را در داخل پاکت با ابعاد مناسب قرار دهید. برای ارسال کتاب و مطبوعات، باید از پاکت حباب‌دار استفاده کنید.
  • در صورت ارسال کتاب با پیک، استفاده از سلفون یا پاکت‌های مقوایی درب بسته، برای افزایش محافظت در برابر آب توصیه می‌شود.
  • در صورت ارسال چند کتاب در کارتن پستی، بهتر است پیش از قرار دادن کتاب‌ها در داخل جعبه، دور کتاب‌ها یک لایه سلفون پیچیده شود تا از لغزیدن و آسیب دیدن جلد و صفحات جلوگیری شود.
بسته بندی پستی کتاب و نشریات

بسته‌بندی لوازم آرایشی و بهداشتی

لوازم آرایشی و بهداشتی، از جمله حساس‌ترین کالاها محسوب می‌شوند و بسته بندی مرسولات پستی شامل این لوازم، مستلزم رعایت نکات ویژه است. متناسب با نوع محصول ارسالی، ممکن است نیاز به استفاده از جعبه‌های خاص با مقوای ایندربرد و یا ترموباکس و کول باکس داشته باشید.

  • برای ارسال محصولات غذایی و بهداشتی همچون ماسک، داروها و مواد خوراکی از جعبه‌های مخصوص ساخته شده از مقوای ایندربرد استفاده می‌شود. مقوای بهداشتی ایندبرد، نوع خاصی از مقواست که دو طرف آن با پالپ پوشانده شده و مجوز رسمی از وزارت بهداشت کشور برای بسته بندی محصولات بهداشتی و دارویی را دارد.
  • در صورتی که محصولات ارسالی، قاب‌های ظریف و شکننده دارند، حتما باید قبل از قرار گرفتن در داخل جعبه، با پلاستیک حباب‌دار بسته‌بندی شوند.
  • اغلب لوازم آرایشی نسبت به گرما حساس هستند و احتمال دارد در طول مسیر ذوب شوند. در این صورت، پس از بسته‌بندی لازم است برای حمل آنها از ترموباکس یا کول باکس استفاده شود.
بسته بندی پستی لوازم آرایشی و بهداشتی

بسته بندی پستی مرسولات شکستنی

حجم کارتن پستی برای بسته بندی مرسولات پستی شکستنی، باید حدود ۲ الی ۳ برابر ابعاد کالاها باشد. با وجود اینکه در بسته بندی پستی تلاش می‌شود حجم فضای خالی به حداقل برسد، اما در مورد محصولات شکستنی، با توجه به حساسیت بیش از حد کالا، لازم است فضای کافی برای ضربه‌گیرها در نظر گرفته شود.

  • در صورتی که قصد ارسال چند قطعهٔ شکستنی در یک جعبه را دارید، هر یک از اقلام باید به طور جداگانه با یک ورق پلاستیک حباب‌دار حفاظت شوند. به عنوان مثال، اگر قصد ارسال یک ظرف شیشه‌ای یا چینی درب‌دار را دارید، درب و ظرف، هر یک باید به طور جداگانه حفاظت شوند.
  • دور هر یک از قطعات را با یک ورق پلاستیک حباب‌دار با ابعاد مناسب بپوشانید. در هنگام بسته‌بندی ظروف توخالی همچون فنجان سفالی، فضای خالی داخل لیوان را نیز به خوبی بپوشانید. سپس ورق پلاستیک را به خوبی با چسب شیشه‌ای ۵ سانتی‌متری چسب‌کاری کنید، طوری‌که از هیچ زاویه‌ای، احتمال باز شدن پلاستیک وجود نداشته باشد.
  • کف کارتن پستی را با یک لایه شانهٔ تخم‌مرغ بپوشانید. سپس هر یک از قطعات را روی شانهٔ تخم مرغ چیده و در حد فاصل هر قطعه با قطعهٔ دیگر، فوم بسته‌بندی با ابعاد مناسب قرار دهید. حد فاصل هر یک از قطعات با جداره‌های کارتن نیز باید با فوم بسته‌بندی یا سایر لفاف‌های مناسب پوشانده شود.
  • در صورتی که پس از چیدن قطعات، مقداری از فضای بالای جعبه خالی ماند، این فضا نیز بر حسب ابعاد آن باید با شانهٔ تخم‌مرغ یا ورق‌های یونولویت پوشانده شود. طوری که با بستن درب جعبه، هیچ یک از قطعات لق یا در حال حرکت نباشند.
  • پس از پوشاندن جعبه با ضربه‌گیرها، احتمال انبساط جعبه وجود دارد. به همین دلیل، دور جعبه باید از چندین جهت به صورت طولی و عرضی به صورت ۳۶۰ درجه چسب‌کاری شود طوری که احتمال باز شدن یا پاره شدن کارتن پستی به حداقل برسد.

بهتر است بر روی جعبهٔ حاوی لوازم شکستنی، عبارتی با همین عنوان درج شود. همچنین توصیه می‌شود جهت قرارگیری لوازم با علامت رو به بالا روی کارتن پستی درج شود تا مأموران پست، بسته را در جهت صحیح حمل کنند.

بسته بندی مرسولات پستی حاوی مایعات

انواع مایعات نظیر نوشیدنی‌ها، مواد شوینده، مواد ضدعفونی کننده، ژل پماد، کرم، عطر و مواردی از این قبیل در دستهٔ مرسوله‌های حساس طبقه‌بندی می‌شوند. بسته بندی مرسولات پستی که شامل این گونه محصولات باشند، نیازمند دقت و توجه ویژه است.

  • برای بسته بندی مرسوله‌های مایع، ابتدا باید از محکم بسته شدن درب محصول اطمینان حاصل شود. دور محصول باید به طور کامل با سلفون مقاوم پوشانده شده و یا داخل نایلون سربسته قرار گیرد.
  • در صورتی که مایعات به همراه چند محصول دیگر ارسال می‌شوند، ظروف حاوی مایعات باید در داخل جعبه مقوایی مجزا قرار گیرند و جعبهٔ مورد نظر به خوبی بسته‌بندی شود. توصیه می‌شود فضای خالی بین ظرف و این جعبه، با ضربه‌گیرهای فومی یا پلاستیکی پوشانده شود تا از فشار آمدن به ظرف محتوی مایع جلوگیری شود.
  • جعبهٔ حاوی مایعات باید به صورت ایستاده و جهت ایستاده رو به بالا در داخل کارتن پستی قرار گیرد. بهتر است عبارت «مرسولهٔ حساس» روی جعبه درج شده و جهت رو به بالا با فلش مشخص شود تا مأموران پست همواره بسته را در جهت صحیح جابه‌جا کنند.
بسته بندی پستی مایعات

بیشتر بخوانید: پاسخ به سوالات شما درباره ارسال مرسوله پستی

بسته بندی مرسولات پستی شامل پوشاک

کالاهایی نظیر پوشاک باید به صورت پلمپ در داخل کیسه یا جعبه درب بسته ارسال شوند. دغدغهٔ اساسی در بسته بندی پستی پوشاک، جلوگیری از تماس مایعات و هر گونه آلودگی با محتوای بسته است. همچنین ابعاد بسته‌بندی باید با سایز لباس متناسب باشد تا از چروک شدن لباس‌ها جلوگیری شود.

  • برای لباس‌های کوچک در حد یک تی‌شرت، روسری یا شلوار راحتی، می‌توانید از پاکت حباب‌دار استفاده کنید. پیش از قرار دادن لباس در داخل پاکت، آن را به درستی تا کرده و در داخل یک لفاف کاغذی یا نایلونی شکیل قرار دهید تا از چروک شدن لباس در حمل و نقل جلوگیری شود.
  • برای بسته بندی لباس‌های حجیم همچون انواع کت و کاپشن و پوشاک زمستانی، باید از کارتن های پستی استفاده کنید. اطراف کارتن را به خوبی با پوشال، کاغذ باطله یا نایلون حباب‌دار بپوشانید تا جعبهٔ حاوی لباس، در بین سایر جعبه‌های پستی فشرده نشود.
  • در صورت ارسال چندین لباس، هر کدام را به صورت جداگانه تا کرده و در داخل کاغذ مومی، کاغذ کرافت یا بسته‌بندی نایلونی قرار دهید. بسته‌بندی هر یک از لباس‌ها را با چسب یا گزینه‌های فانتزی‌تر مانند نخ کنفی و کاموا محکم کنید.
  • لباس‌ها را به صورت حرفه‌ای تا کنید و هیچ وقت آنها را رول نکنید. رول کردن لباس باعث خواهد شد لباس‌ها چروک و نامرتب به نظر برسند.

اگر صاحب فروشگاه هستید و مشکلات زیادی برای ارسال بسته‌های‌تان دارید، یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت ارسال مرسولات فروشگاه‌ها استفاده از افزونه حمل و نقل وردپرس پادروپین است. این افزونه که مانند یک دستیار هوشمند حمل و نقل برای شما عمل می‌کند، امکان دسترسی خدمات شرکت‌های پستی مختلف را به شما می‌دهد و به راحتی می‌توانید وضعیت ارسال بسته‌ها را مشاهده و رهگیری کنید.

همچنین مزایای دیگری مانند رهگیری سفارشات با ارسال رایگان پیامک، چاپ بارنامه، جمع‌آوری مرسولات از درب فروشگاه یا منزل شما، محاسبه دقیق هزینه‌های شرکت پستی، پشتیبانی اختصاصی و… است.

اگر در زمینه ارسال سفارشات و کاهش هزینه‌های آن، نیاز به مشاوره تخصصی دارید، فرم زیر را پر کنید.

    جمع‌بندی

    • در این مطلب به قوانین و استانداردهای بسته بندی سفارش مشتریان برای ارسال از طریق پست اشاره شد.
    • به طور کلی، دو گزینهٔ اصلی برای بسته بندی مرسولات پستی، پاکت حباب‌دار و کارتن پستی است. انواع بسته‌های پستی باید متناسب با کالای ارسالی انتخاب شوند.
    • حداکثر وزن کالاها برای ارسال با پاکت پستی ۲ کیلوگرم است و ابعاد لوازم نیز نباید طوری باشد که شکل پاکت عوض شود. پاکت حباب‌دار برای ارسال کتاب و نشریات با حجم کم، اوراق، البسهٔ کوچک، قطعات کامپیوتری و لوح‌های فشرده و مواردی از این قبیل مناسب است.
    • در صورتی که کالای عرضه شده، امکان ارسال با پاکت حباب‌دار را نداشته باشد، لازم است از کارتن پستی استاندارد استفاده شود. کارتن‌های پستی استاندارد در ۹ سایز اصلی و ۲ سایز کیبوردی با مقوای دایکاتی ۳ لایه و ۵ لایه (متناسب با ابعاد کارتن) تولید می‌شوند. همچنین امکان استفاده از کارتن‌های سفارشی برای کالاهایی با ابعاد بزرگتر وجود دارد.
    • بسته بندی مرسولات پستی مختلف همچون کتاب و نشریات، مایعات، لوازم دیجیتال، لوازم شکستنی و پوشاک، نیازمند ملاحظات ویژه‌ای است که در این مطلب مورد توجه قرار گرفت.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    2 نظرات
    1. علیرضا می گوید

      بسیار کاربردی

    2. شهرام می گوید

      سلام وقت بخیر
      اگر از کارتن های اختصاصی فروشگاه خود بصورت چاپی،بجای کارتنهای پستی استفاده شوداز نظر قوانین پست منعی وجود ندارد؟