آموزش رایگان ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس

0

این روزها اغلب فروشگاه‌ها از نرم‌افزار وردپرس برای طراحی وبسایت‌های خود استفاده می‌کنند. ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس مانند ساخت فروشگاه اینترنتی با استفاده از فروشگاه سازها نیاز به کدنویسی ندارد و در زمان بسیار کم می‌توانید مراحل انجام این کار را طی کنید. قیمت طراحی سایت با وردپرس پایین بوده و هزینه‌های کاربر در آغاز کار نسبت به سایر روش‌ها بسیار کمتر است. در این مطلب قصد داریم با آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس به‌صورت رایگان صفر تا صد مراحل استفاده از وردپرس را باهم مرور کنیم. پس تا انتهای این مطلب از مجله پادرو با ما همراه باشید.

مراحل ساخت سایت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

پیش از این در مقاله آموزش ساخت سایت رایگان به شکل کلی با روش‌های ساخت سایت و بسترهای مختلف برای طراحی یک سایت فروشگاهی آشنا شدیم و حالا در این مطلب برای ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس مرحله به مرحله باید طبق راهنمای زیر عمل کنیم.

مرحله 1: انتخاب و ثبت دامنه برای سایت فروشگاهی

در ابتدا و شروع ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس باید در سیستم مدیریت محتوای وردپرس یک دامنه برای فروشگاه خود انتخاب و آن را خریداری کنید. انتخاب این دامنه کاملاً به خود شما بستگی دارد و باید به نحوی باشد که به رونق کسب‌وکار شما کمک کند. دامنه را می‌توان آدرس اینترنتی در نظر گرفت که نشان می‌دهد نوع کسب‌وکار شما در سایت فروشگاهی‌تان چیست.

این دامنه حتماً باید با نوع فعالیت شما در فروشگاه اینترنتی متناسب باشد. دامنه انتخاب‌شده باید ساده باشد و از انتخاب دامنه‌های پیچیده اجتناب کنید؛ چراکه نام آن بهتر در ذهن کاربران و مشتریان هدف شما خواهد ماند تا بتوانند برای دفعات بعدی فقط با دانستن نام سایت، به شما مراجعه کنند. به فرایند خرید دامنه به‌اصطلاح خرید دامین (Domain) می‌گویند.

این مقاله رو حتما بخون: برای انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی چه نکاتی را مدنظر قرار دهیم؟

برای ثبت نامه در گوگل این اصطلاح را سرچ کنید و از طریق سایت‌هایی که خدمات ثبت دامنه را اراپه می‌دهند اقدام به خرید دامنه سایت خود کنید.

مرحله اول ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس

مرحله 2: خرید هاست با هدف نگهداری اطلاعات سایت فروشگاهی

پس از آنکه دامنه را برای طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس ثبت کردید، باید یک انبار داده نیز برای نگهداری از اطلاعات فروشگاه خود تهیه کنید. منظور از انبار داده فضایی فیزیکی در جهان خارج نیست، بلکه منظور فضایی است که در آن می‌توانید داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز فروشگاه اینترنتی خود را ذخیره کنید. در اصطلاح به این فضای نگهداری اطلاعات فروشگاهی «هاست» می‌گویند.

توجه داشته باشید که ‌هاست خریداری‌شده باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد تا بتواند تمام اطلاعات فروشگاه شما را به‌خوبی ذخیره کرده و نیازهای سایت شما را برآورده کند. برای خرید هاست هم کافی است عبارت زیر را در گوگل سرچ کنید و مراحل انجام این کار را از طریق وبسایت‌های ارائه دهنده هاست وردپرس بگذرانید.

مرحله 3: نصب نرم‌افزار وردپرس

هنگامی که مراحل اول و دوم را برای ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس انجام دادید، یعنی دامین و هاست را خریداری کردید، این دو به هم متصل خواهند شد. پس از اینکه این اتصال رخ داد حتماً باید نرم‌افزار وردپرس را برای خود نصب کنید. نرم‌افزارهای وردپرسی که می‌توانید نصب کنید متنوع هستند و شما می‌توانید نوع آن را با توجه به نوع هاستی که برای ذخیره اطلاعات خود خریداری کرده‌اید، انتخاب کنید.

با وجود این تمام نرم‌افزارهای وردپرس مراحل نصب یکسانی خواهند داشت. تنها تفاوتی که ممکن است در نصب آن‌ها وجود داشته باشد، تفاوت در نوع کنترل پنل آن‌هاست که با محیط‌های گرافیکی متفاوتی ارائه می‌شود. اگر پیش از این سایتی را روی کامپیوتر شخصی خود طراحی کرده باشید، می‌توانید آن سایت را نیز به هاستی که خریداری کرده‌اید انتقال دهید.

طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس

مرحله 4: انتخاب قالب مناسب برای سایت فروشگاهی

حالا نوبت به انتخاب قالب برای سایت فروشگاهی شما می‌رسد. برای این کار باید قالبی را انتخاب کنید که بتواند از افزونه ووکامرس (WooCommerce) برای راه‌اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی شما پشتیبانی کند. برای انتخاب قالب سایت فروشگاهی حتماً باید کسب‌وکارهایی را که مشابه با فروشگاه شما هستند، دقیق بررسی کنید و ببینید آن‌ها متناسب با این کسب‌وکار و فروشگاه چه قالب‌هایی را برای راه‌اندازی فروشگاه خود با ووکامرس انتخاب کردند.

پیشنهاد مقاله مرتبط: فروشگاه ساز ووکامرس و تفاوت آن با فروشگاه ساز اینستاگرامی

همچنین امکاناتی را که در قالب فروشگاه اینترنتی خود استفاده کرده‌اند، پیدا کنید. پس از اینکه تمام بررسی‌های لازم را انجام دادید، می‌توانید قالب مناسب برای فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب کنید.

شما می‌توانید در قسمت «نمایش» و سپس «پوسته» از قالب‌های آماده استفاده کنید یا از بخش افزودن، فایل قالب دانلود شده خود را از بخش افزودن اضافه کنید.

مرحله 5: راه‌اندازی افزونه ووکامرس – WooCommerce

اصلی‌ترین و مهم‌ترین مرحله ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس این است که افزونه ووکامرس را روی سیستم خود راه‌اندازی کنید. این افزونه به شما امکان می‌دهد فروشگاه اینترنتی خود را با وردپرس ایجاد کنید. اگر فروشگاه اینترنتی شما به‌کمک ووکامرس راه‌اندازی شود، می‌توانید هر نوع محصولی شامل محصولات فیزیکی، مقالات و مطالب آموزشی قابل دانلود را در سایت خود قرار دهید. پس از اینکه افزونه ووکامرس را در وردپرس نصب کردید، می‌توانید تنظیمات مربوط به آن را به‌صورت سفارشی در سایت فروشگاه اینترنتی خود تنظیم کنید.

ساخت سایت با وردپرس

مرحله 6: قرار دادن درگاه پرداخت اینترنتی برای فروشگاه

برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی در ساخت فروشگاه آنلاین با وردپرس ابتدا باید انتخاب کنید که می‌خواهید از درگاه پرداخت اینترنتی واسط استفاده کنید یا یک درگاه پرداخت اینترنتی با دریافت نماد الکترونیکی (Enamad) داشته باشید.

1. درگاه پرداخت اینترنتی با دریافت نماد الکترونیکی

برای این کار ابتدا باید به شرکت‌های پرداخت اینترنتی مراجعه و با بررسی شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی قرارداد را منعقد کنید. شرکت‌هایی که می‌توانید از آن‌ها نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنید، شامل شرکت‌هایی مانند درگاه پرداخت پاسارگاد، بانک سامان کیش و بانک ملت هستند. در این صورت مشتری می‌تواند برای خرید از سایت فروشگاه شما پرداخت مستقیم انجام دهد.

2. استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی واسط

اگر به هر دلیل موفق نشدید نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کنید، باید از درگاه پرداخت اینترنتی واسط کمک بگیرید. برای این کار ابتدا باید در سایت‌های پرداخت واسط ثبت‌نام و مدارک هویتی خود را برای آن‌ها ارسال کنید. سپس آن‌ها هویت شما را تأیید می‌کنند و پس از آن، آدرس سایت فروشگاه اینترنتی خود را برای دریافت درگاه پرداخت واسط ثبت می‌کنید.

پس از آنکه تایید و ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس، یک کد API مخصوص دریافت می‌کنید که با دامنه فروشگاه اینترنتی شما متناسب است. پس از اینکه نوع درگاه پرداخت اینترنتی فروشگاه خود را تعیین کردید، افزونه آن را در ووکامرس نصب خواهید کرد و بعد از آن می‌توانید محصولات خود را در فروشگاه اینترنتی خود درج کنید.

یک روش ساده‌تر: درگاه پرداخت اینترنتی در پادروشاپ به مشتریان کمک می‌کند در طول ۲۴ ساعت شبانه روز، خرید خود را به‌راحتی انجام دهند. این درگاه پرداخت متعلق به بانک پاسارگاد است و استفاده از آن برای صاحبان فروشگاه هزینه‌ای ندارد. فروشندگان پس از ثبت نام و دریافت پنل به‌راحتی می‌توانند از خدمات پرداخت آنلاین استفاده کنند.

مرحله 7: بهینه‌سازی وردپرس برای ووکامرس و بالا بردن نرخ بازدید و فروش سایت

اکنون که سایت فروشگاهی شما راه‌اندازی شد وقت آن است که روی سایت فروشگاهی خود نظارت صحیحی انجام دهید. باید در نظر داشته باشید چه محتوایی برای استفاده در سایت شما مناسب‌تر است. مطالب معرفی محصولات را باید به‌گونه‌ای طراحی کنید که بیشترین تأثیر را روی کاربر داشته باشند و اطلاعات صحیحی از محصول و نحوه خرید آنها را در اختیار مشتری قرار دهد.

همچنین با مطرح کردن مزایا و جذابیت‌های محصولاتی که در سایت فروشگاهی خود به فروش می‌رسانید، می‌توانید کاربران را به خرید بیشتر تشویق کنید و فروش خود را بالا ببرید. اینکه چه کلمات کلیدی و به چه میزان در محتواهای خود استفاده کنید، سبب بهبود سئو می‌شود و نرخ فروش شما را در سایت بالا می‌برد.

نکات مهم برای ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس

اگر قصد ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس را دارید، حتماً باید نمونه‌هایی از فروشگاه‌های اینترنتی ساخته‌شده به این روش را دقیق و همه‌جانبه بررسی کنید. پیش از طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس حتماً باید به نکات زیر توجه کنید.

  • برای رسیدن به درک درستی از معایب و مزایای ساخت سایت فروشگاه اینترنتی با وردپرس حتماً باید چک‌لیستی از نیازهای خود به‌عنوان یک فروشنده تهیه کنید. از آنجا که هر فروشگاه اینترنتی شرایط خاصی را با توجه به مخاطبان خود دارد، حتماً باید قبل از راه‌اندازی سایت فروشگاهی خود شرایط مخاطبان و امکانات آن‌ها را بسنجید.
  • معایبی که فروشگاه اینترنتی به همراه دارد به این دلیل ایجاد می‌شوند که سازندگان آن اهداف خود را اشتباه انتخاب می‌کنند. ممکن است هدف از ایجاد یک فروشگاه اینترنتی، فروش محصولی نباشد، بلکه با هدف برندینگ یا نمایش کاتالوگ محصولات طراحی شده باشد.
  • فروشندگان پیش از ایجاد فروشگاه اینترنتی خود با وردپرس، باید به فکر پیشرفت و رشد کسب‌وکار خود در آینده نیز باشند. درحقیقت فروشگاه‌های اینترنتی با توجه به تغییرات ذائقه و نظر مشتریان خود و تغییرات نیازهای آن‌ها دچار تحولات اساسی می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از مزایایی که یک فروشگاه اینترنتی دارد، ممکن است با گذشت زمان تبدیل به معایب شوند. بنابراین پیش از طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس باید به نیازهای آینده توجه ویژه‌ای داشت.
پیشنهاد مقاله مرتبط: با بهترین فروشگاه ساز رایگان و امکانات آن آشنا شوید!

معایب و مزایای ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس

سؤالی که اینجا پیش می‌آید این است که آیا ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس روش خوبی است یا نه؟ در ادامه معایب و مزایای استفاده از وردپرس برای ساخت سایت فروشگاهی بررسی خواهیم کرد.

مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

  • امکان راه‌اندازی سریع سایت فروشگاه اینترنتی
  • امکان ثبت و درج نامحدود محصولات در فروشگاه اینترنتی ساخته‌ شده با وردپرس
  • امکان استفاده از افزونه‌های متعدد برای توسعه قابلیت‌های فروشگاه اینترنتی
  • امکان سئو صفحات محصول برای افزایش میزان بازدید و فروش محصولات ارائه‌شده در فروشگاه
  • ایجاد امنیت کامل برای صاحب فروشگاه و مشتریان
  • پایین بودن قیمت طراحی سایت با وردپرس در مقایسه با سایر روش‌های ساخت سایت
  • داشتن کنترل پنل ساده و در عین حال حرفه‌ای با امکانات پیشرفته برای مدیر سایت

معایب ساخت فروشگاهی با وردپرس

  • نیاز به داشتن دانش فنی و نیروی انسانی ماهر برای توسعه فروشگاه اینترنتی ساخته‌شده با وردپرس
  • نیازمند به‌روزرسانی و کنترل عملکرد افزونه‌های متعدد و مختلف
  • صرف زمان برای سئو مطالب
  • نیاز به برنامه‌نویسی برای شخصی‌سازی صفحات فروشگاهی در وردپرس

پادروشاپ، راهی ساده‌تر برای ساخت سایت فروشگاه اینترنتی

اگر می‌خواهید به‌سرعت یک فروشگاه اینترنتی بسازید و محتوای خود و میزان فروش را افزایش دهید، همچنین زمان بیشتری را برای مشتریان خود اختصاص دهید، می‌توانید از پادروشاپ برای ساخت فروشگاه خود استفاده کنید. از مزایای استفاده از پادروشاپ این است که نیاز نیست برای فروش محصولات خود همیشه آنلاین باشید و به دایرکت‌ها پاسخ دهید. پادروشاپ راه‌حلی برای مدیریت پنل فروشگاه انترنتی شماست. برای ورود به پروسه ساخت آنلاین شاپ در پادرو روی لینک زیر کلیک کنید.

سخن پایانی ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس

اگر می‌خواهید برای کسب‌وکار خود یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید، یکی از بهترین روش‌های انجام آن به‌کمک وردپرس است. شما می‌توانید با استفاده از مراحلی که در این مطلب کامل شرح دادیم، فروشگاه اینترنتی خود را به‌سادگی و در کمترین زمان ممکن راه‌اندازی کنید.

اگر به‌دنبال ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس به ساده‌ترین شکل ممکن و در کوتاه‌ترین زمان با کمترین هزینه و بهترین پشتیبانی هستید، می‌توانید از پادروشاپ کمک بگیرید. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا دیگر مخاطبان ما نیز بتوانند از تجربیات شما در این زمینه استفاده کنند.

با پر کردن فرم زیر عضو خبرنامه رایگان پادروکلاب شو و به‌روزترین خبرها رو ببین!

    سوالات متداول ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس

    مهم‌ترین مزیت ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس چیست؟

    پایین بودن قیمت طراحی سایت با وردپرس در مقایسه با سایر روش‌های ساخت سایت

    مهم‌ترین معایب استفاده از وردپرس برای ساخت سایت فروشگاهی چیست؟

    از مهم‌ترین معایب استفاده از وردپرس نیاز آن به نصب افزونه‌های مختلف است.

    مهم‌ترین اقدام برای ساخت فروشگاهی اینترنتی با وردپرس چیست؟

    پیش از اقدام به ساخت سایت فروشگاهی برای کسب‌وکار خود حتماً باید نمونه‌های مشابه ساخته‌شده با وردپرس را همه جانبه بررسی کنید و معایب و مزایای استفاده از آن را بدانید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.