برای انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی چه نکاتی را مدنظر قرار دهیم؟

0

نخستین گام در آغاز تجارت الکترونیک که به‌عنوان نماد کسب و کار شما نیز شناخته می‌شود، انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی برای وب‌سایت است. وب‌سایت شما به عنوان در دسترس‌ترین ابزار برای ارتقاء کسب و کارتان، باید نماد تجارت الکترونیک شما را در قلب خود داشته باشد.

با توجه به اینکه حدود دو میلیارد وب‌سایت در سطح جهان وجود دارد، قطعاً انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی به این راحتی نخواهد بود. بدون شک افراد بسیار زیادی هستند که پیش از شما راجع به تمام آنچه شما فکر می‌کنید، فکر کرده‌اند و اگر خوش‌شانس بوده باشند، موفق به اخذ دامنۀ موردنظرشان شده‌اند.

پس در چالش انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی باید فهرست کاملی از نامه‌ای مناسب برای فروشگاه اینترنتی داشته باشید. در این مطلب با ما همراه باشید تا با دامنه، دلایل مهم بودن انتخاب صحیح دامنه و نکات لازم برای انتخاب دامنه آشنا شوید.

انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی

گام مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی مناسب و خاص است. در انتخاب آن عجله نکنید.

دامنه فروشگاه اینترنتی چیست؟

هر Url یا آدرس اینترنتی که در قسمت بالای مرورگرها مشاهده می‌کنید از چند بخش تشکیل‌شده است. این بخش‌ها عبارت هستند از:

  • پروتکل (Protocol)
  • زیر دامنه (Subdomain)
  • نام دامنه (Second Level Domain)
  • پسوند دامنه (top level domain or Extensions domain)

به قسمت‌های پسوند دامنه و نام دامنه، دامنه گفته می‌شود که مهم‌ترین قسمت آدرس اینترنتی و تأثیرگذارترین بخش کسب و کار آنلاین و فروشگاه اینترنتی شما را تشکیل می‌دهد.

با انتخاب نام سایت یا دامین، یک برند اختصاصی در فضای اینترنت به فروشگاه اینترنتی موردنظر اختصاص داده می‌شود و کاربران و مخاطبان می‌توانند از طریق این دامین به وب‌سایت دسترسی پیدا کنند. انتخاب نام مناسب برای دامین از این نظر حائز اهمیت است که میزان راحتی در دسترسی را افزایش می‌دهد و در ذهن کاربر به خوبی نقش می‌بندد.

نکات طلایی برای انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد برای انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی باید برای دو قسمت نام دامین و پسوند دامین نام انتخاب شود. در ادامه نکات طلایی برای انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی همراه با جزئیات نام دامین را بریتان توضیح می‌دهیم. در انتخاب نام دامین باید بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:

1: انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی بر اساس کلمه کلیدی

کلمات کلیدی درواقع همان عبارت‌هایی هستند که کاربران در موتور جستجو برای انتخاب محصول یا خدمات خاصی آن را جست‌وجو می‌کنند. شما با پیدا کردن این کلمات کلیدی که نقش مهمی در بهبود رتبۀ سایت شما نیز دارند می‌توانید دامین مناسب را انتخاب کنید. در این مرحله باید حداقل 5 کلمه کلیدی مرتبط را پیدا کنید.

انتخاب دامین فروشگاه اینترنتی

2: انتخاب پسوند دامین مناسب

انتخاب پسوند دامین به دلایل مختلفی حائز اهمیت است. در گام نخست انتخاب پسوند صحیح از لحاظ اعتبار برای دامین بسیار مهم است. پسوندهای مختلفی وجود دارد که برای اختصاصی‌تر شدن نام دامین از آن‌ها استفاده می‌شود. پسوند دامین در قسمت پایانی آدرس وب‌سایت در نوار جست‌وجو قرار می‌گیرد.


پسوندها با توجه به کاربری وب‌سایت به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و هر وب‌سایت بهتر است متناسب با محتوای وب‌سایت موردنظر پسوند مناسب را انتخاب کند. نحوۀ تقسیم‌بندی پسوندها برای وب‌سایت‌های مختلف به‌صورت زیر است:

  • پسوند .com برای وب‌سایت‌های تجاری و عمومی بین‌المللی
  • پسوند .net برای وب‌سایت‌های مربوط به شبکه‌ها
  • پسوند .org برای وب‌سایت‌های مربوط به سازمان‌ها و ارگان‌های بین‌المللی
  • پسوند .info برای وب‌سایت‌های مربوط به بانک‌های اطلاعاتی
  • پسوند .name برای وب‌سایت‌های شخصی و نام اشخاص
  • پسوند .mobi برای وب‌سایت‌های موبایل و دستگاه‌های تلفن همراه بین‌المللی
  • پسوند .biz برای وب‌سایت‌های تجارتی
  • پسوند .travel برای وب‌سایت‌های مسافرت و گردشگری
  • پسوند .gov.ir برای وب‌سایت‌های دولتی در کشور ایران
  • پسوند .ac.ir برای وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها در ایران

به عقیده و نظر بسیاری از متخصصان دیجیتال مارکتینگ همچنان پسوند .com جزء بهترین پسوندهای موجود در فضای اینترنت است. یکی از نکات مهم برای وب‌سایت‌هایی که قصد دارند به صورت حرفه‌ای و در طولانی مدت فعالیت داشته باشند این است که برای ایجاد امنیت از نام تجاری باید تمام دامنه‌های اینترنتی مربوط به اسم دامنه را خریداری کنند. به این طریق امکان ایجاد کپی برداری از بین رفته در صورتی که کاربران پسوند وب‌سایت شما را اشتباه وارد کنند باز هم به سایت اصلی هدایت می‌شوند.

انتخاب پسوند دامنه فروشگاه

3: تایپ ساده و آسان دامنه فروشگاه اینترنتی

اگر می‌خواهید بخش مهمی از ارزش و اعتبار نام تجاری خود را از بین ببرید می‌توانید در انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی از یک نام سخت، طولانی و با املای دشوار استفاده کنید. استفاده از نام‌هایی که دارای املاهای مختلف و یا چند شکلی هستند شانس دیده شدن وب‌سایت شما را کاهش می‌دهند.
برای آزمایش میزان ساده بودن نام دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید می‌توانید از دیگران بخواهید تا پس از یک بار دیدن نام دامنه، آن را برای شما بنویسند. اگر بیشتر آن‌ها نتوانستند نان دامنه را به صورت صحیح بنویسند باید در انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی خود تجدید نظر کنید.

4: از نام دامنۀ کوتاه استفاده کنید و مخفف نویسی نکنید

یکی از اشکالاتی که در انتخاب نام دامنه بسیار مشاهده می‌شود این است که افراد به اشتباه تصور می‌کنند که کوتاه و مختصر بودن نامی که برای دامنه انتخاب کرده‌اند کافی است. اما اشتباه این است که اگر نام دامنۀ انتخاب‌شده به صورت مخفف باشد جایز نیست و در موارد بسیاری مشاهده‌شده که کاربران آن را فراموش می‌کنند.

5: بررسی نام تجاری انتخاب شده در شبکه‌های اجتماعی مختلف

بخش جدایی‌ناپذیر کسب و کارهای آنلاین شبکه‌های اجتماعی هستند. اگر می‌خواهید در انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی موفق باشید باید نام موردنظر خود را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید تا از ایجاد مشکلات قانونی جلوگیری شود. اگر برند یا خدماتی مشابه نام مورد نظر شما وجود داشته باشد قطعاً در آینده با مشکلاتی روبرو خواهید شد حتی اگر آن برند ثبت شده نباشد.

برای جست‌وجوی نام موردنظر خود در شبکه‌های اجتماعی کافی است به وب‌سایت namechk.com مراجعه کرده و جست‌وجو کنید که آیا در شبکه‌های اجتماعی نام مشابهی ثبت شده است یا خیر؟

6: رعایت قواعد اولیه در انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی

قوانین اولیه برای انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی این است که نام دامنه باید شامل 2 تا 67 کاراکتر باشد و نباید با خط تیره شروع شده یا تمام شود. حروف بزرگ و کوچک در دامنه بدون تأثیر هستند. نام دامنه نباید حتماً لاتین باشد.

7: محدودیت ایجاد کنید

در انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی و جستجوی دامنه سعی کنید برای کسب و کار خود محدودیت ایجاد نکنید. مثلاً آوردن عدد 2021 به عنوان نماد سال شروع تجاری بیش از آنکه جذاب باشد در سال‌های آتی کسل کننده به نظر خواهید رسید. برای برخی از سودجو گران نیز این به‌مثابۀ تاریخ انقضای فعالیت شما در فضای اینترنت است. بنابراین در انتخاب نام دامنه برای وب‌سایت خود آینده‌نگر باشید و از اول نام مناسبی انتخاب کنید.

8: انتخاب نام دامین مطابق با نام تجاری

بهترین نامی که می‌توانید برای دامین خود انتخاب کنید، نام تجاری یا همان نام کسب و کار و فروشگاهتان است. اگر صاحب تجارتی باسابقه هستید اصلاً ریسک نکنید و فقط از نام تجاری خود برای نام دامنه استفاده کنید. اگر نام تجاری شما قبلاً توسط شرکت دیگری انتخاب شده در آن تغییراتی ایجاد کنید و از همان نام استفاده کنید. انتخاب نام دامنه‌ای که با تغییرات همراه است بسیار موفقیت‌آمیزتر از متفاوت بودن نام تجاری و نام دامنه است.

9: از قانون کپی رایت تبعیت کنید

در جستجوی دامنه باید دقت کنید که نامی که برای دامنۀ وب‌سایت فروشگاه خود انتخاب می‌کنید قبلاً به ثبت نرسیده باشد. در موارد زیادی مشاهده‌شده که این خطا سهواً صورت گرفته است ولی برای جلوگیری از نقض حقوق کپی رایت و منحصربه فرد بودن نام دامنه می‌توانید به وب‌سایت www.copyright.gov استفاده کنید تا از حقوق کپی رایت دامنۀ مورد نظر اطلاعات کسب کنید.

انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی

10: آسان بودن به ذهن سپردن نام دامنه

در فضای اینترنت تعداد بسیار زیادی وب‌سایت وجود دارد که هرکدام درزمینۀ خاصی طراحی شده و فعالیت می‌کنند. بدون شک شما با هر استراتژی که وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید پیش از شما افرادی برای انجام آن کار برنامه‌ریزی کرده و آن را اجرایی کرده‌اند. بهترین راه برای ثبت برند خود در ذهن افراد این است که نامی آسان انتخاب کنید که امکان شبیه‌سازی ذهنی نیز برای آن وجود داشته باشد تا از ذهن پاک نشود.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    برای سایت فروشگاهی چطور و با توجه به چه نکات و اصولی باید دامنه انتخاب کرد؟

    متأسفانه بسیاری از افراد در انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی به صورت احساسی برخورد می‌کنند و نام خود، فرزندان، خانواده و با حیوان خانگی‌شان را برای وب‌سایت انتخاب می‌کنند.

    در انتخاب دامین نباید عجله کنید و باید از اسم های زیبا برای سایت خود استفاده کنید. هرچند انتخاب نام مناسب برای دامین وب‌سایت بهتر است بر اساس قواعد از پیش تعیین‌شده انجام شود اما این قواعد خیلی هم سخت‌گیرانه نیستند.

    برای انتخاب یک نام جدید و مناسب با کسب و کار یا فروشگاه اینترنتی طبق پیشنهاد تیم قدرتمند پادرو بهتر است اول فهرستی از اسامی مورد نظر را آماده کنید. در ادامه با توجه بهروش‌های زیر باید اسامی نامرتبط را حذف کنید و برای ساخت دامین از بین گزینه‌های باقیمانده اقدام کنید.

    ویترین جذاب فروشگاه اینترنتی شما انتخاب اسم خاص برای فروشگاه اینترنتی است.

    روش‌های ساخت و انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی

    • روش 1: انتخاب نامه‌ای خاص
    • روش 2: انتخاب اسم عام یا فعل و فاعل
    • روش 3: انتخاب نامه‌ای ادغام شده
    • روش 4: انتخاب یک نام چندکلمه‌ای
    • روش 5: ساختن یک نام جدید

    بیشتر بخوانید: هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

    ارتباط اسم کسب و کار و دامنه سایت فروشگاهی

    انتخاب اسم خاص برای فروشگاه اینترنتی از طریق انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت در فروش اینترنتی است. دلایل زیادی وجود دارد که صحت انتخاب نام صحیح و مرتبط برای دامین سایت را تأیید می‌کند. دلایل اهمیت داشتن نام دامنه عبارت هستند از:

    • نام دامنه در فروشگاه آنلاین بخشی از ویترین کسب و کار شماست. نام دامنه نخستین چیزی است که کاربر آن را می‌بیند و می‌تواند با تجارت آنلاین شما ارتباط برقرار کند.
    • احساس یکی از مهم‌ترین راه‌های برقراری رابطه با مشتریان است. انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی مناسب و اسامی خاص برای برند به کاربران حس خوب منتقل می‌کند و آن‌ها راغب می‌شوند تا نام وب‌سایت شما را به ذهن بسپارند و باز هم به شما سر بزنند.
    • انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی مناسب که با ماهیت فروشگاه شما ارتباط داشته باشد به مخاطبان جدید امکان انتقال اطلاعات لازم در رابطه با محصولات و خدمات موجود در وب‌سایت شما ارائه می‌کند.
    • یکی از مهم‌ترین فرآیندهایی که برای دیده شدن فضای گوگل به آن نیاز دارید سئوی وب‌سایت است. انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی مناسب در بهینه‌سازی موتور جستجوی گوگل یعنی سئو مؤثر است.
    • قبل از هر اقدامی با انتخاب صحیح‌ترین شکل ممکن برای دامین سایت از ایجاد مشکلات وقت گیر و هزینه‌بر تغییر دامین جلوگیری کنید.
    • همیشه می‌دانیم که اسامی دارای قدرت هستند و تأثیرگذاری چشم‌گیری دارند. در فضای اینترنت به دلیل عدم ارتباط فیزیکی با مشتریان باید از راه‌های مختلف زمینه‌های تأثیرگذاری بیشتر روی مشتری فراهم شود. انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی متناسب و دقیق یکی از راهکارهای اصولی در جهت توسعۀ برند و تجارت فروشگاه اینترنتی شماست.

    اولین چیزی که مخاطب شما را به فروشگاه اینترنتی کسب و کارتان جذب می‌کند نام دامنه اینترنتی وب‌سایت شماست.

    راهنمای گام‌به‌گام انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی به کمک سایت پیشنهاد اسم

    انتخاب نام برای دامنۀ یک وب‌سایت بسیار مهم است و در قسمت‌های قبل به موارد مهمی که در انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی باید به آن دقت کنید آورده شد. اما علاوه بر انتخاب دامنه به صورت دستی ابزارهای آنلاینی نیز وجود دارد که به شما در انتخاب دامنه کمک می‌کنند.

    سایت پیشنهاد اسم ابزارهای آنلاین و در دسترسی است که به بهترین روش بهترین نام را برای فروشگاه تجاری شما در اختیارتان قرار می‌دهد. در ادامه نام برخی از وب‌سایت‌هایی که برای جستجوی دامنه و انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی کاربری دارند آمده است.

    انتخاب نام دامنه فروشگاه اینترنتی

    وب‌سایت‌های ایرانی برای انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی

    وب‌سایت اسم یار یکی از وب‌سایت‌های ایرانی است که بهترین سرویس پیشنهاد دهندۀ نام برای وب‌سایت‌های ایرانی است. آدرس این وب‌سایت www.esmyar.ir است.

    وب‌سایت‌های انگلیسی برای انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی

    در زیر وب‌سایت‌های انگلیسی که برای انتخاب نام دامنه برای وب‌سایت شما مناسب است آورده شده است. در این وب‌سایت‌ها شما با انتخاب زمینۀ کسب و کار و پاسخ به برخی از سؤالات مطرح‌شده می‌توانید بهترین نام‌هایی که برای دامنۀ شما مناسب است را مشاهده کنید.

    در انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی دقت کنید اما وسواس به خرج ندهید و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود را به تعویق نیندازید.

    کوتاه در مورد انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی

    • انتخاب نام نامناسب برای دامنه در گام نخست مشتری و مخاطبان شما را دل‌زده می‌کند.
    • با انتخاب دامنه فروشگاه اینترنتی خاص و مناسب کسب و کار تازه تأسیس خود را شکوفا می‌کنید و زمینه‌های لازم برای درخشش بیشتر را فراهم می‌کنید.
    • تمام هزینۀ خود را صرف خرید محصول نکنید و به هزینه‌هایی که باید به درگاه پرداخت اینترنتی برای فروش دامنه بپردازید توجه داشته باشید.
    • برای انتخاب اسم خاص برای فروشگاه اینترنتی عجله نکنید و تمام جوانب احتمالی را در نظر بگیرید.
    • اگر صاحب برند بزرگ و تجارت بسیار قدرتمندی هستید زمان زیاد صرف کردن برای انتخاب اسم های زیبا برای سایت و درنهایت تعیین کردن نام دامنه خوب است اما اگر کسب و کار شما کوچک است جوانب احتمالی بیشتری علاوه بر انتخاب نام دامنه را باید در نظر داشته باشید.
    • یکی از راه‌های راحت‌تر برای انتخاب دامنه برای فروشگاه اینترنتی استفاده از سایت پیشنهاد اسم است که هم وب‌سایت ایرانی و هم وب‌سایت انگلیسی برای آن وجود دارد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.