کاربرد کلوز فرند اینستاگرام و نحوه استفاده از آن در استوری

0

در سال 2018، اینستاگرام به صورت رسمی ویژگی‌ جدیدی را تحت عنوان «کلوز فرند» راه‌اندازی کرد. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد لیست کلوز فرند ایجاد کرده و استوری‌های خود را به طور روزانه و اختصاصی، با کاربران و دنبال‌کنندگان مد نظر خود به اشتراک بگذارند.
 هدف کلوز فرند در اینستاگرام ابتدا به اشتراک‌گذاری بیشتر لحظات خصوصی کاربران با دنبال‌کنندگان نزدیک خود بود.

این امر به ارتباطات انسانی و ایجاد تعامل مفید کمک شایانی می‌کرد. اما جدا از این مسئله، این ویژگی هم مانند ده‌ها ویژگی دیگر اینستاگرام، می‌تواند برای تجارت و اهداف کسب و کار نیز استفاده گردد.

در ادامۀ این مطلب، به معرفی و شرح راه‌هایی می‌پردازیم که بتوانید از لیست کلوز فرند اینستاگرام، برای تجارت خود استفاده نمایید. پس با ما همراه باشید.

لیست کلوز فرند در اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام به طور کلی یک پلفترم اشتراک‌گذاری عکس است. این پلتفرم در حال حاضر ویژگی‌ای را ارائه کرده است که با استفاده از آن می‌توانید حلقۀ دلخواه کوچکی از مخاطبان خود ایجاد کرده و محتوای مد نظرتان را فقط با آن‌ها به  اشتراک بگذارید. اینستاگرام از راه‌اندازی این ویژگی، یک هدف ساده داشت. لیست کلوز فرند به کاربران اجازه می‌دهد گروهی از دوستان و آشنایان را برای به اشتراک‌گذاری محتوای شخصی‌تر خود تشکیل دهند تا در حساب اینستاگرم خود احساس راحتی کنند. همانطور که در اعلامیۀ خود این برنامه نیز ذکر شده است

کلوز فرندز در اینستاگرام چیست و چطور می‌توانیم از آن برای اهداف کسب و کار و تجارت خود استفاده کنیم؟

گاهی اوقات آنچه می‌خواهید به اشتراک بگذارید، برای همه نیست. محتوای استوری فقط برای کلوز فرند خواهد بود


بدین ترتیب شما می‌توانید به جای پست کردن یک استوری که همۀ دنبال‌کنندگانتان قادر به دیدن آن خواهند بود، از کلوز فرند استفاده کنید تا محتوای خود را برای افراد منتخب خود به اشتراک بگذارید. با این روش، استوری شما با یک علامت سبز در اطراف خود منتشر خواهد شد و به جز لیست فالوورهای انتخابی، بقیۀ دنبال‌کنندگانتان حتی نمی‌دانند که شما آن را به اشتراک گذاشته‌اید.

اما مسئله به این سادگی‌ها هم نیست. تقریباً غیرممکن است که اینستاگرام ویژگی جدیدی را ارائه کند و آن ویژگی به درد حساب‌های تجاری نخورد. بنابراین اکنون می‌خواهیم نحوۀ استفاده از Close Friends را برای کسب‌وکار و تجارت شما شرح دهیم. مطالب زیر را با دقت بخوانید و از آن‌ها برای بهبود عملکرد نام تجاری خود استفاده کنید.

1. لیست کلوز فرند اینستاگرام خود را مشخص و تنظیم کنید

از بهترین ویژگی‌های این ابزار، این است که فقط شما می‌توانید این لیست را درست کرده و تغییر دهید. به عبارتی هیچ یک از دنبال‌کنندگان شما قادر به مشاهدۀ تغییرات و تنظیماتی که در آن به هم زده‌اید نخواهند بود.

تنظیم کلوز فرند در اینستاگرام در تنظیمات پروفایل

  • در وهلۀ اول، با کلیک روی تصویر خود در سمت راست صفحۀ اصلی، به پروفایل خود بروید.
  • در گوشۀ سمت راست بالای صفحۀ نمایه خود، یک گزینۀ سه خطی مشاهده خواهید کرد که با کلیک بر روی آن، می‌توانید گزینۀ Close Friends را انتخاب نمایید.

پس از انجام مراحل ذکرشده، می‌توانید کاربران پیشنهادی را برای اضافه کردن به لیست کلوز فرند خود مشاهده نمایید. همچنین می‌توانید از فیلد جستجو نیز استفاده کرده و کاربر خاصی را برای افزودن به لیست خود انتخاب نمایید. برای این کار، کافی است روی دکمۀ سبز Add (افزودن) کلیک کنید تا آن فرد به لیست منتخب شما اضافه گردد.

چگونه کلوزفرند بسازیم؟

تعیین کلوز فرند در به اشتراک‌گذاری استوری

اگر لیست کلوز فرند اینستاگرام شما خالی باشد، در هنگام بارگذاری استوری خود، نماد ستارۀ سبزی در پایین صفحه مشاهده خواهید کرد. با کلیک بر روی آن نماد، می‌توانید افراد منتخب خود را به لیست مورد نظرتان اضافه کنید.

پس از انجام این مراحل، استوری‌ بارگذاری شسده تنها با فالوورهای انتخابی به اشتراک گذاشته می‌شود.

2. اشتراک استوری با کلوز فرند

حالا می‌توانید استوری‌های خود را به صورت اختصاصی‌تر منتشر کنید. باقی مراحل همانند پست کردن استوری‌های معمول شما خواهد بود، با این تفاوت که فقط برای افرادی که انتخابشان کرده‌اید به نمایش در خواهند آمد. هنگامی که آن استوری را در Close Friends خود به اشتراک گذاشتید، متوجه خواهید شد که دایرۀ رنگی اطراف عکس پروفایلتان به رنگ سبز در می‌آید.

بدین ترتیب، هر کسی که در لیست منتخب شما باشد متوجه می‌شود که استوری‌های شما را دوستان نزدیکتان می‌بینند نه افرادی که در این لیست نیستند. درست است! بقیه افراد فقط استوری‌های عمومی شما را دیده و از وجود لیست کلوز فرند شما خبردار هم نمی‌شوند.
توجه داشته باشید که پست‌های Close Friends شما در اینسایت اینستاگرام حساب تجاری‌تان نمایش داده نخواهد شد.

بدین علت که این استوری‌ها محتوای جداگانه‌ و دور از دسترس عموم در نظر گرفته می‌شوند، هیچ داده‌ای در مورد آن‌ها وجود نخواهد داشت. اگرچه هنوز قبل از اتمام 24 ساعت، می‌توانید ببینید که چه کسانی و چند نفر استوری شما را مشاهده کرده‌اند.

3. کاربرد کلوز فرند در اینستاگرام در بازاریابی

ممکن است فکر کنید که این ابزار صرفاً برای سرگرمی و استفاده‌های معمول ایجاد شده است. اما همانطور که گفتیم، برندهای تجاری و مشاغل نیز می‌توانند از این ویژگی برای بهبود عملکرد خود استفاده نمایید.

البته قبل از اینکه به ادامۀ مطلب بپردازیم، به خاطر داشته باشید که برای افزودن شخصی به لیست کلوز فرند خود، باید او را دنبال کرده باشید. این بدان معناست که برای استفاده از این ابزار در کسب و کار خود، احتمالاً مجبور می‌شوید که مشترین مد نظر خود را فالو کنید.

ارائه جوایز به مشتریان

می‌توانید از این ابزار برای پاداش دادن به دنبال‌کنندگان برتر خود استفاده کنید. شما به عنوان یک برند تجاری، به طور حتم تعدادی دنبال‌کننده خواهید داشت که به طور مکرر مطالب شما را دنبال کرده و در مورد آن‌ها نظر می‌دهند. این فالوورهای وفادار شما دربارۀ محصولاتتان محتواهایی را پست کرده و خدماتتان را برای دوستان خود تبلیغ می‌کنند.

با اضافه کردن این فالوورهای اختصاصی به لیست دوستان نزدیک خود، می‌توانید به آن‌ها دسترسی زودهنگام به نسخه‌‌های جدیدتر محصول و یا خدمات برندتان بدهید.

ارسال محتواها و پیشنهادات ویژه

اگر به مشتریان و مخاطبان خود یک عضویت VIP ارائه می‌کنید، می‌توانید آن کاربران را در لیست کلوز فرند خود قرار دهید. بدین ترتیب انگیزۀ مشارکت و تعامل آن‌ها را بالا خواهید برد. همچنین می‌توانید کدهای تخفیف منحصر به فرد، دسترسی زودهنگام به محصولات، پیام‌های اختصاصی و ویژه و موارد دیگر را نیز به آن‌ها ارائه نمایید.

اگر حساب شما محتوای آموزشی ارائه می‌‌کند، این روش گزینه‌ای عالی برای شما است تا مشتریانی که برای تهیۀ آموز‌ش‌های شما هزینه‌ای پرداخت می‌کنند را در یک جا جمع کرده و محتوای منحصر به فرد خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

توجه داشته باشید که بقیۀ مخاطبان شما هنوز محتوای آموزشی و ارزشمند رایگان شما را دریافت می‌کنند، اما یک سری نکات و آموزش‌های منحصر به فرد وجود دارد که تنها در اختیار اعضای پرداخت‌کننده قرار می‌گیرد.

ابزار کلوز فرند انگیزۀ دنبال‌کنندگانتان را به خرید محصول/خدمات شما را افزایش داده و باعث بهبود مارکتینگ شما می‌گردد.

همکاری با اینفلوئنسرها و افراد تاثیرگذار اینستاگرام

اگر به طور منظم با اینفلوئنسرها برای تبلیغ کسب‌وکار خود در ارتباط هستید، می‌توانید این افراد را به لیست کلوز فرند در اینستاگرام اضافه نمایید تا ویژگی‌های محصولات و خدمات خود و یا به‌روزرسانی‌های جدیدی را که می‌توانند برای تبلیغ موثرتر برند شما استفاده کنند را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

این امر به آن‌ها امکان می‌دهد تا قبل از به اشتراک‌گذاری عمومی تبلیغ و اعلام جزئیات به مخاطبان خود، از شما سوالاتی پرسیده و به بهترین نتیجۀ ممکن دست پیدا کنند.


بیشتر بخوانید: انواع اینفلوئنسر در اینستاگرام

محتوای شخصی‌تر و یا پشت صحنۀ تبلیغات خود را به اشتراک بگذارید

یکی از محبوب‌ترین تاکتیک‌های اینستاگرام، استفاده از استوری‌های آن برای نمایش محتوای پشت صحنۀ یک پست خود است. اما در برخی از مواقع، شما نمی‌خواهید که آن تصاویر را به همۀ دنبال‌کنندگان برند خود نشان دهید.

استفاده از لیست کلوز فرند در اینستاگرام این مزیت را دارد که می‌توانید افراد خاصی را انتخاب کرده و راحت‌تر محتوای مد نظر خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. در نظر داشته باشید که همواره از بین دنبال‌کنندگان شما، دیدگاه‌های منحصر به فردی پیدا می‌شود که با دیدن این آسیب‌پذیری‌های جزئی، ارزش برندتان را بیشتر می‌بینند. پس از این مورد نیز غافل نشوید.

از مخاطبان خود تشکر کنید

قدردانی از مشتریان و فالوورهای وفادار

اکثر کاربران اینستاگرام برای برندها و حساب‌های مورد علاقۀ خود زمان زیادی صرف کرده و برای پشتیبانی و حمایت از آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. در دنیایی خارج از فضای مجازی، قدردانی و تشکر از این مشتری‌ها  با ارسال یک یادداشت و کارت دست‌نویس، انگیزۀ آن‌ها را برای مشارکت و تعامل بالا برده و اعتمادشان به برند شما را افزایش می‌دهد.

حالا در دنیای مجازی و بالاخص اینستاگرام، استفاده از استوری‌های اینستاگرام می‌توانند جایگزین مناسبی برای آن یادداشت‌های قدردانی باشد. اگرچه خود استوری‌ها به اندازۀ ارسال یک پست‌کارت شخصی نیستند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    شما می‌توانید لیست افراد مورد نظر خود را تشکیل داده و در استوری کلوز فرند خود یک ویدئوی اختصاصی تشکر و قدردانی به اشتراک بگذارید. این امر به مراتب راحت‌تر از پیام دادن تک تک در دایرکت آن‌ها و یا حتی ارسال نامه‌های تشکر به آن‌ها است.

    همۀ نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم، راه‌هایی خلاقانه بودند که می‌توانستید از آن‌ها برای ارتباط با مخاطبان خود در اینستاگرام استفاده نمایید. قدم برداشتن در این راه به شما برای ارائۀ خدمات خاص کمک می‌کند تا بدین ترتیب وفاداری مشتریان خود را به نام و برند تجاری‌تان تقویت نمایید.


    بیشتر بخوانید: ۵ گام تدوین استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

    مروری بر روند به وجود آمدن کلوز فرند

    • کاربران اینستاگرام مدت‌هاست به دنبال لیستی بخش‌بندی‌شده و اختصاصی هستند تا محتوای شخصی‌تر برندها را دنبال کرده و یا برای دنبال‌کنندگان خود آن‌ها را ارائه نمایند.
    • قبل از ارائۀ گزینۀ کلوز فرند در اینستاگرام، راه حلی که بدین منظور به کار می‌رفت، ترندی به نام «Finstagrams» بود. در این ترند کاربران برای به اشتراک‌گذاری محتوای منحصر به فرد و خصوصی خود، حساب‌های جدید اینستاگرام را به طور انحصاری برای دوستان نزدیک خود ایجاد می‌کردند تا مطمئن شوند که این محتوا در جای دیگری دیده نمی‌شود. این روند کمی خسته‌کننده بود و نیاز به مدیریت چندین حساب داشت. بنابراین راه حل کارآمدی برای حساب‌های تجاری و کسب و کار محسوب نمی‌شد.
    • راه‌حل دیگری که در طول زمان تکامل یافت و مورد استفادۀ کاربران قرار گرفت، پیام‌رسانی گروهی در این شبکۀ اجتماعی بود. بدین ترتیب شما می‌توانستید پیام‌ها و محتوای منحصر به فرد خود را به گروه خاصی ارسال کنید. این مورد نیز نقطه ضعف‌های خودش را داشت. شما باید فرض می‌کردید که همۀ کاربران پیام‌ها و دایرکت‌های خود را بررسی کرده و محتوای ارسالی شما را می‌بیند. (که اغلب هم اینطور نیست!)
    • به‌علاوه، برای تعداد افرادی که می‌توانید به گروه‌ دایرکت حساب خود اضافه نمایید نیز محدودیت‌های وجود داشت.
    • راه حل نهایی‌ای که توسط اینستاگرام به کاربران ارائه شد، گزینۀ لیست کلوز فرند بود. بدین ترتیب شما می‌توانید با خلاقیت خود و همچنین با توجه به هدفی که دارید، برای کاربران اختصاصی‌ترتان مطالبی را به اشتراک بگذارید.
    • با توجه به اینکه برندهای بیشتری تاکتیک‌ها و راه‌های استراتژیکی را برای پیاده‌سازی این ابزار استفاده می‌نمایند، می‌توان امیدوار بود که در آینده شاهد ویژگی‌ها و امکانات بیشتری از این قبیل برای حساب‌های تجاری باشیم.

    همانطور که از مشاهده و بررسی سایر پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌ها می‌توان نتیجه گرفت، توانایی قرار دادن افراد در لیست‌ها برای اشتراک مطالب اختصاصی‌تر می‌تواند تاثیرات زیادی در نتایج به دست آمده و بهبود عملکرد حساب‌های تجاری در اینستاگرام داشته باشد.

    جمع بندی

    • کلوز فرند در اینستاگرام قابلیتی است که می‌توانیم افرادی که یک استوری از پیج ما را می‌بینند را انتخاب کنیم.
    • این روند به خاطر ایجاد حس راحتی بیشتر توسط اینستاگرام طراحی شد، اما می‌توانیم از مزیت‌هایش برای پیج‌های کاری خود نیز استفاده کنیم.
    • به کمک قابلیت‌ کلوز فرند می‌توانید فضای صمیمی‌تری با مخاطبان در پیج کاری خود ایجاد کنید، به گروه خاصی از آنها محصولات یا خدمات تازه را نشان دهید یا از آنها به خاطر همراهی‌شان تشکر کنید.
    • هم‌چنین این قابلیت، به شما امکان می‌دهد تا با اینفلوئنسر‌ها و شرکای خود راحت‌تر ارتباط برقرار کنید.

    منبع:

    Later

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.