هوش مصنوعی در لجستیک چیست و آیا استفاده از آن باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود؟

0

این پادکست مینیمم چکیده متن پایین است. شاید با گوش دادن به این فایل صوتی، سریع‌تر به پاسخ سوال‌تان برسید.

بدون شناخت و آگاهی از حوزۀ رقابتی دنیای امروز نمی‌توان انتظار پیشرفت چندانی را داشت. دنیای ما بیش از هر زمان دیگر رقابتی شده و ویژگی‌های محیطی تازه‌ای به صنایع و کسب‌وکارها بخشیده است. هر روز شاهد تولیدات جدید در کارخانه‌ها هستیم و شیوه‌های مدیریتی نیز به سرعت تازه می‌شوند. بدین ترتیب یکپارچگی و اهمیت آن بیشتر خود را نشان می‌دهد. کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که جزء با ایجاد ساختاری یکپارچه در استفاده از تمام فرآیندهای تولید نمی‌توانند به نتیجۀ مشخصی برسند. ترکیب هوش مصنوعی در لجستیک یکی از ابداعاتی است که باعث بهبود و افزایش بازدهی زنجیرۀ تأمین شده است.

نقش هوش مصنوعی در لجستیک چیست؟

شاید برای‌تان سوال باشد که هوش مصنوعی چه تاثیری در عملیات لجستیکی دارد و به صورت کلی نقش آن در لجستيك چيست؟ مدیریت زنجیرۀ تأمین می‌تواند به عنوان عاملی برای یکپارچه‌سازی مدیریت مناسب جریان مواد و کالا، اطلاعات، انتقال نقدینگی و توانایی پاسخگویی در شرایط مختلف باشد. در این میان مدیریت لجستیک نیز نقشی مؤثر در زنجیرۀ تأمین دارد. به نحوی که عهده‌دار طراحی، شیوه‌های اجرا، کنترل و افزایش بازدهی در فرآیندهای مربوط به ذخیرۀ کالا و جریان‌های تولیدی است. هوش مصنوعی به عنوان عرصه‌ای پهناور از تلاقی علوم و فنون مختلف توانسته است تأثیرات زیادی در این زمینه به جای بگذارد و دیگر نمی‌توان نقش هوش مصنوعی در لجستیک را نادیده گرفت.

زنجیره تأمین، لجستیک و هوش مصنوعی

هر محصولی که با آن سروکار داریم نتیجۀ فرآیند زنجیرۀ تأمین است. فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی با تأثیرات قابل توجه خود روی این حوزه منجر به تغییراتی بنیادین در تولید محصولات شده‌اند. صنایع لجستیک نیز همچون اغلب صنایع جهان تحت تأثیرات انقلاب هوش مصنوعی است. توسعۀ هوش مصنوعی و افزایش کاربرد هوش مصنوعی در لجستیک باعث ایجاد انقلابی در تدارکات محصولات شده است.

زنجیره تامین و هوش مصنوعی

مهم‌ترین پیشرفت‌های این حوزه نیز معطوف به اتوماسیون انبارداری، وسایل نقلیه، تجزیه و تحلیل، پیش‌بینی وضعیت جاده‌ها و مواردی از این دست هستند. فناوری قدرتمند هوش مصنوعی امکان ساده‌سازی و ایجاد اتوماسیون‌های زیادی را فراهم کرده است. به همین دلیل است که غول‌های تکنولوژی جهان نظیر آمازون و گوگل نیز سرمایه‌گذاری زیادی در هوش مصنوعی کرده‌اند.

چالش‌های پیش روی زنجیره تأمین چیست؟

زنجیره تأمین به مسیری گفته می‌شود که کالا از مراکز تولید، حمل و نقل و توزیع طی می‌کند تا به دست مصرف‌کنندۀ نهایی برسد. زنجیره تأمین در بیشتر شرکت‌ها به شکلی ناکارآمد اجرا می‌شود. ناکارآمدی این سیستم‌ها هزینۀ زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند. این مسئله به تنهایی باعث بالا رفتن قیمت کالاها می‌شود. برخی دیگر از ناکارآمدی‌های زنجیره تأمین از این قرار هستند:

  • تنگناهای تولید و ناکارآمدی در سامانه‌های حمل و نقل باعث طولانی شدن زمان جابه‌جایی مواد اولیه و کالاها می‌شوند.
  • کالیبراسیون مجدد ماشین‌ها و ابزارآلات تولید و خطوط حمل و نقل زمان و هزینۀ زیادی به جا می‌گذارد.
  • نقص‌ها و ایرادات موجود در خط تولید باعث اتلاف بیش از حد مواد اولیه می‌شود.
  • خطاهای موجود در پیش‌بینی موجودی‌ها منجر به اتلاف در فرآیند ذخیره‌سازی می‌شود.
  • تولید بیش از اندازۀ کالاها باعث ایجاد رکود در بازار شده و بازدهی فروش را پایین می‌آورد.
  • افزایش فشار وارد بر لجستیک باعث بالا رفتن هزینه‌های ذخیره‌سازی می‌شود.

بیشتر بخوانید: چطور با کمترین هزینه پستی سفارش مشتری را ارسال کنیم؟

تأثیرات هوش مصنوعی در لجستیک

کاربردهای هوش مصنوعی محدود به حوزۀ خاصی نیست. این تکنولوژی کاربردهای بسیاری دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن در زنجیره تأمین است. اغلب مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ بر این عقیده‌اند که با حضور هوش مصنوعی در لجستیک شاهد ورود به دورۀ جدیدی از زندگی بشر هستیم.

در دورۀ حاضر اکوسیستم‌ حمل‌ونقل جهان تحت تأثیر فشار زیادی است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا 5 سال آینده با رشدی 35 درصدی از تناژ حمل بار کامیون‌ها روبه‌رو باشیم. فناوری حاضر، شرایط اجتماعی و تجاری امروز بیشتر از هر زمان دیگر به تغییر الگوهای عملیات لجستیکی نیاز دارد.

تا چند سال آینده، هوش مصنوعی در لجستیک تأثیرات قابل توجهی خواهد گذاشت. روندی که ناشی از ازدیاد عملیات لجستیک و نیاز به هوشمندسازی فرآیندهاست.

افزایش بازدهی زنجیره تأمین

در کنار هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی نیز تأثیراتی چشمگیر در زمینۀ حمل‌ونقل دارد. سازمان‌ها به منظور اصلاح راهبردهای اصلی خود اقدام به استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کرده‌اند. بهینه‌سازی مکان انبار، در دسترس بودن، مدیریت هزینه‌ها، موجودی، حمل‌ونقل، تأمین مواد اولیه و مدیریت منابع انسانی از نتایج آن هستند.

صنعت حمل‌ونقل همواره متمرکز بر داده‌ها بوده است. اما این روزها با اضافه‌شدن قدرت محاسباتی بیشتر لازم است با برنامه‌ریزی استراتژیک و منابع بهبود یابد. این اتفاق در زمان تصمیم‌گیری‌های واقعی نیز خود را به وضوح نشان خواهد داد.

اهمیت لجستیک و انبارداری

هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و بیگ دیتا (Big Data) کاربردهای زیادی در زنجیره تأمین دارند. روابط سه‌گانۀ بین آن‌ها قطعاً در آینده نیز پا بر جا خواهد بود. تا کنون با وجود عدم دستیابی هوش مصنوعی به پتانسیل‌های اولیۀ خود، شاهد تأثیرات بالفعل آن در زنجیره تأمین بوده‌ایم. در ادامه به بررسی مشکلات موجود در زنجیره تأمین و راه‌حل‌های هوش مصنوعی در لجستیک پرداخته‌ایم.

راه حل‌های هوش مصنوعی در لجستیک

کاربردهای هوش مصنوعی در هنگام تقاضای بیشتر برای تولید کالا بیشتر به چشم می‌آیند. هرچه تقاضا برای محصولات بیشتر می‌شود شرکت‌های حمل‌ونقل نیز سفارش بیشتری دریافت می‌کنند. اینجاست که هوش مصنوعی باعث به وجود آمدن واژه‌ای به نام لجستیک هوشمند می‌شود و با هوشمندسازی سیستم‌های حمل‌ونقل، راه‌حل‌های زیادی را برای مشکلات و مسائل به میان می‌آورد. مواردی از جمله:

  • مدیریت بهتر و بهینه‌تر منابع
  • پیش‌بینی نوسانات حمل و نقل جهانی
  • بهینه‌سازی مسیرهای حمل‌ونقل
  • تحویل سریع‌تر سفارشات
  • خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان
  • امکان تشخیص پیشرفتۀ تصاویر
  • توانایی پیش‌بینی و نظارت بر پارامترهای متغیر نظیر آب و هوا
  • امکان قیمت‌گذاری دقیق‌تر بر بازار

کاهش هزینه‌های اجرایی

به کار گرفتن فناوری هوش مصنوعی در زنجیره تأمین باعث کاهش هزینه‌های اجرا می‌شود. افزایش بهره‌وری، پاسخ‌دهی سریع‌تر، وضوح بیشتر در زنجیره تأمین، کاهش خطاها در تحویل کالا، افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها از جملۀ این‌ها هستند. همچنین که توانایی پیش‌بینی نیازهای مشتریان را نیز به وجود می‌آورد.

تحقیقات، تجزیه‌وتحلیل‌هایی که در شرکت‌های حمل‌ونقل جهانی به عمل آمد نشان دادند که استفاده از هوش مصنوعی در لجستیک قادر به کاهش 20 درصدی هزینه‌های تبدیل است. این امر به واسطۀ افزایش بهره‌وری نیروی کار به وجود می‌آید. همچنین که تا 70 درصد نیز هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی را کاهش می‌دهد. هوش مصنوعی به وسیلۀ اتوماسیون قادر به کاهش هزینه‌های جاری است. کاهش فرآیندهای دستی، تلاش انسانی کمتر و خطاهای کمتر در تصمیم‌گیری انسانی از موارد مؤثر در آن هستند.

پیش‌بینی بهتر همه چیز

پیش‌بینی تقاضای بازار و برنامه‌ریزی شبکه‌ای برای استراتژی سازمان، عواملی مهم در رشد کسب‌وکارها هستند. به کار گرفتن ابزاری برای پیش‌بینی دقیق میزان عرضه و تقاضا، امکان برنامه‌ریزی ظرفیت را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند. بدین ترتیب آنان می‌توانند میزان فعالیت خود را سازمان‌دهی کرده و حوزه‌های لازم به تغییر را در نظر بگیرند.

پیش‌بینی وضعیت آینده به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تعداد وسایل حمل‌ونقل مورد نیاز کالاها را تنظیم کنند. همچنین مکان‌های لازم برای تردد را پیش‌بینی کرده و هزینه‌های جابجایی را کاهش دهند. در نهایت همۀ این‌ها منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود.

تکنولوژی قادر به استفاده از تمام ظرفیت داده‌های در دسترس است. بدین ترتیب می‌تواند کسب‌وکارها را از خطرات موجود آگاه کرده و راه‌حلی برای مشکلات موجود ارائه کند. این قابلیت به سازمان‌ها امکان تصمیم‌گیری بهتر و استفادۀ بهینه از منابع را می‌دهد. هوش مصنوعی قادر است تمام این معادلات را خیلی سریع‌تر و دقیق‌تر از گذشته انجام دهد. همین امر دلیلی برای استفاده بیشتر هوش مصنوعی در لجستیک شده است.

بهینه‌سازی مدیریت دارایی

مدیریت مؤثر دارایی و موجودی کالا یکی دیگر از تأثیرات هوش مصنوعی در لجستیک است. بهینه‌سازی مدیریت دارایی عامل مهمی است و در واقع یک مزیت رقابتی به حساب می‌آید. هوش مصنوعی با استفاده از اطلاعات موجود قادر به تشخیص زمان مناسب برای تحویل بار به کامیون‌هاست. اطلاعاتی که شامل میزان دارایی، موجودی انبار، زمان واقعی، ظرفیت بار کامیون‌ها و زمان لازم برای اجرای فرآیند تحویل بار هستند. علاوه بر این، هوش مصنوعی قادر به مدیریت و کنترل موجودی تأمین‌کننده، در دسترس بودن کامیون‌ها و پیش‌بینی قیمت برای تحویل در آینده است.

بیشتر بخوانید: دراپ شیپینگ

مدیریت دارایی و بخش تدارکات، فرآیندی پیچیده است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و انعطاف‌ در انجام امور دارد. تدارکات هر سازمان شامل چندین لایه است که جز با هماهنگی دقیق بین آن‌ها، کاری به پیش نمی‌رود. وجود اتوماسیون‌ در فرآیندهای زنجیره تأمین تأثیرات زیادی در به کارگیری زمان و پول دارد. کاهش هزینه‌های جاری و کاهش درصد ریسک در نهایت باعث افزایش سودآوری سازمان می‌شود. همچنین که شفافیت در زنجیره تأمین را نیز به همراه دارد.

هوش مصنوعی در لجستیک باعث ایجاد انقلابی در زنجیرۀ تأمین شده است. ترکیبی که منجر به تغییرات بنیادین در سبک زندگی مدرن خواهد شد.

چند اثر برتر هوش مصنوعی در لجستیک

هوش مصنوعی در لجستیک باعث ایجاد انقلابی بزرگ شده است. این گزاره شاید کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد. اما واقعیت این است که ترکیب این دو فناوری با هم باعث تغییرات بنیادین در سبک زندگی انسان مدرن خواهد شد. تکنولوژی‌ و ابزارهای مرتبط با آن به شکلی اساسی تغییر کرده است. شیوه‌های ارسال بسته‌ها در سراسر جهان در حال تغییر هستند و روند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز به شکلی متفاوت دنبال می‌شود. حال پیش‌بینی کنید جهانی را که ربات‌ها و وسایل نقلیه خودکار، سهم زیادی از انجام امور مختلف را به عهده گرفته‌اند.

چند مورد از مهم‌ترین اثرات هوش مصنوعی در لجستیک شامل موارد زیر است:

  • هوشمندسازی انبارداری
  • کاهش آلودگی‌های محیطی
  • رفع معضل ترافیک
  • افزایش امنیت

هوشمندسازی انبارداری

تحویل صحیح و به موقع کالا کاملاً بستگی به مراحل قبلی دارد. از لحظۀ ثبت سفارش تا مراحل انبارداری، بسته‌بندی و ارسال کالا برای مشتری همگی در شیوۀ تحویل کالا تأثیر دارند. مکانیزه کردن انبارداری، هوشمندسازی انبارها، استفاده از اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی همگی تأثیراتی چشمگیر در بهبود آخرین گام از زنجیرۀ تأمین دارند. انبارداری هوشمند و مکانیزه به معنای حذف کامل نیروی انسانی نیست. بلکه به مفهوم استفادۀ بهینه از نیروی انسانی برای افزایش بازدهی آنان در انجام فرآیندهاست.

کاهش آلودگی‌های محیطی

کاهش سوخت‌های فسیلی و روی آوردن به نیروی برق، تأثیرات زیادی در کاهش آلودگی‌های صوتی و محیطی دارند. شرکت‌های بزرگ خودروسازی نیز در حال سرمایه‌گذاری برای توسعۀ خودروهای برقی هستند. یکی از مزایای حضور هوش مصنوعی در لجستیک، کاهش حضور خودروهای قدیمی در سامانه‌های حمل‌ونقل است. در حال حاضر تحقیقات زیادی برای به کار گرفتن خودروهای هوشمند برقی شده است. این خود نویدی برای حفاظت بیشتر از محیط‌ زیست است.

رفع معضل ترافیک

هوش مصنوعی می‌تواند سیستم‌های کنترل ترافیک شهری را به مرحلۀ جدیدی ارتقاء دهد. مسیربندی هوشمند یکی از ثمرات توسعۀ هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است. الگوریتم‌های مسیربندی با بررسی فاکتورهایی نظیر میزان ترافیک، حجم بار و مسیرهای موجود قادر به رفع مشکلات ترافیک است. این اتفاق باعث کاهش هزینه‌های جاری ناوگان کسب‌وکارها می‌شود.

افزایش امنیت

هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و یادگیری ماشینی همگی عاملی برای افزایش امنیت حمل‌ونقل هستند. رویکردی که تنها محدود به ناوگان کسب‌وکارها نیست. بلکه شامل کیفیت آسفالت، امنیت در بسته‌بندی محصول و بهبود فرآیند پشتیبانی است. استفاده از سخت‌افزارها و سنسورهای تحلیل رفتار راننده، برقراری ارتباط هوشمند با پشتیبانی، ارائۀ گزارشات از نحوۀ رانندگی رانندگان، اعلام سریع بحران و بسیاری موارد دیگر از نتایج آن هستند.

اگر در زمینه لجستیک و کاهش هزینه‌های مربوط به آن، نیاز به مشاوره تخصصی دارید، لطفا فرم زیر را پر کنید.

    جمع‌بندی

    • هوش مصنوعی در سال‌های اخیر رشد زیادی کرده است.
    • یکی از بزرگ‌ترین تأثیرات هوش مصنوعی در لجستیک و زنجیره‌های تأمین است.
    • رویکرد هوش مصنوعی باعث کاهش هزینه‌های جاری و افزایش بازدهی در تحویل کالا به مشتری شده است.
    • تمام مراحل و فرآیندهای لجستیکی در ادغام با هوش مصنوعی بهبود می‌یابند.
    • افزایش امنیت، تعدیل نیروی انسانی، کاهش خطاهای انسانی، انبارداری هوشمند و رفع مشکلات ترافیک از نتایج و تأثیرات هوش مصنوعی در لجستیک هستند..

    پرسش‌های پرتکرار

    منبع:

    DHL

    Transmetrics

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.