کیوکامرس چیست و چه تاثیری در آینده کسب‌وکارها دارد؟

0

کیوکامرس چیست، چرا اینقدر محبوب است و افزایش آن برای مصرف کنندگان، شهرها و اپراتورهای سنتی چه معنایی دارد؟ امروزه Q-commerce در حال رونق است. شرکت‌هایی مانند  Jokr، Weezy، Getir  و Flink با سرعت زیادی در سراسر جهان رشد می‌کنند، روندی که بدون شک تحت تأثیر قرنطینه‌های  Covid-19  و کاهش دسترسی به اقلام روزمره و کالاهای خانگی قرار گرفته است. در ادامه این مطلب به همه چیز درباره کیوکامرس خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کیوکامرس چیست؟

تجارت الکترونیک به خرید یا فروش آنلاین یک کالا یا خدمات اشاره دارد. در کنار دموکراتیک شدن اینترنت، شگفتی خرید آنلاین نیز به وجود آمد. مشتریان می‌توانند محصولی را به صورت دیجیتالی سفارش دهند، خواه یک ابزار الکترونیکی یا پوشاک، و آن را در ۳ تا ۵ روز آینده دریافت کنند، یعنی مدت زمانی که به طور قابل قبولی سریع در نظر گرفته می‌شود.

معنی کیوکامرس چیست؟

Q-commerce یا تجارت سریع که گاهی به جای “تحویل بر حسب تقاضا” و “بقالی الکترونیکی” استفاده می‌شود. تجارت الکترونیک به نوعی جدید و سریع‌تر است. این مزیت‌های تجارت الکترونیک سنتی را با نوآوری در تحویل سریع ترکیب می‌کند.

فرضیه تا حد زیادی یکسان است و تفاوت در سرعت تحویل کالا است. برای رقابتی بودن کیوکامرس، تحویل در چند روز نیست، بلکه چند دقیقه است – ۳۰ دقیقه یا حتی کمتر.

این امر به نوبه خود وسعت سفارشات افراد را افزایش داده است، زیرا کالاهای فاسد شدنی – مانند خواربارفروشی‌ها – یک جایگاه بزرگ است که شرکت‌های کیو کامرس در مورد آن فکر می‌کنند. این تجارت اغلب تمایل دارد بر روی مبحث خرده فروشی تمرکز کند. به عنوان مثال، شما در حال پخت غذایی هستید که یکی از مواد اولیه آن را در خانه ندارید و فورا باید آن را تهیه کنید. در این شرایط باید از تجارت سریع یا کیوکامرس کمک بگیرید.

مصرف‌کنندگان اکنون می‌خواهند و انتظار دارند اقلام زودتر از هر زمان دیگری به درب منزل‌شان تحویل داده شود. دیگر انتظار ۲۴ تا ۴۸ ساعته برای تحویل کالا مدنظر نیست. در عوض، انتظار برای این موضوع اکنون در چند دقیقه خلاصه می‌شود. دانیل آلونسو، مدیر جهانی  q-commerce، Glovo می‌گوید:

«تفاوت بزرگ‌تر و کمتر قابل مشاهده در پشت صحنه اتفاق می‌افتد. روشی که q-commerce در پشت صحنه عمل می‌کند، متکی به سرعت است.»

همه مدل کسب و کار یکسانی ندارند، اما بسیاری از «فروشگاه‌های مخفی» در تجارت سریع مورد استفاده قرار می‌گیرند. این‌ها می‌توانند بین ۳۲۲۹ تا ۷۵۰۰ فوت مربع (۳۰۰-۷۰۰ متر مربع) اندازه داشته باشند و بیش از ۱۰۰۰ محصول منحصر به فرد را ذخیره کنند. بسیاری نیز نیروی کار را جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را با ناوگانی از افراد تجهیز می‌کنند که هر لحظه آماده هستند تا وارد عمل شوند.

ترکیبی از این عوامل، به علاوه عوامل دیگر (از جمله پذیرش جدیدترین نرم‌افزارها، و چیدمان فروشگاه‌های تاریک) نهایت چابکی و انعطاف‌پذیری لازم برای پاسخگویی ماهرانه به تقاضای مشتریان را در تمام ساعات شبانه‌روز به آن‌ها می‌دهد.


همچنین بخوانید: استراتژی سوشال مدیا چیست و چطور می‌توان آن را تدوین کرد؟

نمونه‌های کیوکامرس چیست؟

گرداننده‌های اصلی این بازار شامل شرکت‌هایی مانند Delivery Hero و Gorillas هستند. اولی ۴۰۰ درصد رشد سال به سال را گزارش کرد (برای مقایسه، اپل حدود  ۱۱ درصد است) و دومی ۲۴۵ میلیون یورو در دور سرمایه‌گذاری سری B خود جمع آوری کرد، که منجر به ارزش گذاری ۱ میلیارد دلاری شد که شرکت را به غول کیوکامرس تبدیل کرد. ماه‌ها پس از شروع آن Glovo، یکی دیگر از شرکت‌های q-commerce، دور سری F را به مبلغ ۵۳۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرد که بزرگ‌ترین مبلغی است که تا کنون توسط یک استارت‌آپ در اسپانیا جمع‌آوری شده است.

مزایای کیوکامرس چیست؟

۴ روشی که در آن q-commerce از خرده فروشان سنتی مجزا می‌شود عبارتند از:

۱. سرعت

در مقایسه با یک خرده فروشی معمولی، شرکت‌های q-commerce می‌توانند کالاها را در کسری از ثانیه به مشتریان برسانند. 

دلیل این امر مراکز یا فروشگاه‌های مخفی است که در اطراف مناطق پرجمعیت شهرها قرار گرفته‌اند و در نزدیکی کسانی که سفارش می‌دهند، معمولاً بیش از ۳ کیلومتر دورتر نیستند. این بدان معناست که سفارشات می‌توانند ۲۵ درصد سریع‌تر از خرید سنتی در فروشگاه انجام شوند.

فروشگاه‌های مخفی با بهینه‌سازی هر اینچ از پلان طبقه‌شان برای کارآمدی، نیازی به فدا کردن متراژ زیاد برای پذیرایی از خریداران ندارند. پس از آماده شدن سفارش‌ها، پیک‌ها می‌توانند به راحتی بین فروشگاه‌های مخفی و مکان‌های مشتریان حرکت کنند.

۲. در دسترس بودن محصولات مربوطه

مزایای کیوکامرس فقط تحویل سریع‌تر نیست، بلکه به دلیل سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی و فناوری‌هایی که تقاضا را نظارت و موجودی را در زمان واقعی تنظیم می‌کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که محصولات در دسترس باشند. نرم‌افزار هوشمند الگوهای تقاضا را شناسایی می‌کند و شرکت‌ها می‌توانند با اطمینان از این‌که اقلام مطابق آن عرضه می‌شوند، پاسخ دهند.

آن‌ها همچنین از فناوری‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند تا پیک‌های خود را که نقشی محوری به عنوان چهره برند بازی می‌کنند، مدیریت کنند.

۳. کارکرد ۲۴ ساعته

فروشگاه‌های کیوکامرس می‌توانند ۲۴ ساعت شبانه روز و ۳۶۵ روز در سال کار کنند. آن‌ها مانند خرده فروشان آجر و ملات محدود به تعیین ساعات کاری روزانه نیستند.

این در دسترس بودن شبانه روزی با فرهنگ «همیشه فعال» که فناوری تلفن‌های هوشمند به وجود آورده است طنین انداز می‌شود. مردم در تمام ساعات بیدار هستند و تلفن‌های هوشمند همیشه در دسترس هستند.

۴. سهولت

اگر از شما بخواهند بین توقف در فعالیت فعلی‌تان، جست‌وجوی کلیدها و قفل کردن درب، راه رفتن یک مسافت هر چند کوتاه، سپس جستجوی اقلام مورد نیاز خود در فروشگاه، ناتوانی در پیدا کردن آن‌ها به طوری که از یکی از کارکنان کمک بگیرید و ماندن دقیقاً در جایی که هستید، باز کردن یک برنامه و فشار دادن چند دکمه برای خرید محصولات مورد نیازتان، یکی را انتخاب کنید، گزینه شما کدام است؟

سهولت گزاره ارزشی اساسی و بسیار فریبنده است که شرکت‌های کیوکامرس به مشتریان ارائه می‌دهند.

آینده کیوکامرس چیست؟

فناوری انتظارات مصرف‌کننده را به‌طور برگشت‌ناپذیری شکل داده است، به طوری که ما انتظار رضایت آنی را داریم.

خواه این لذت به صورت تایپ یک سوال در گوگل باشد و پاسخ آن در عرض چند ثانیه جلوی شما چشمک بزند، چه سفارش دسر از طریق یک برنامه و دریافت آن ۱۰ دقیقه بعد باشد.

برای ارائه یک نمونه از این بی‌حوصلگی ناشی از فناوری، باید بگوییم که کاربران سایت تجارت الکترونیک زمان بارگذاری صفحه را بیش از ۲ ثانیه غیرقابل قبول می‌دانند! هدف گوگل برای بارگذاری صفحه 0.5 است.

مراحل استفاده از کوئیک کامرس چیست؟

اگر می‌خواهید به یک مدل کسب‌وکار تجاری سریع تبدیل شوید، با دنبال کردن این سه مرحله شروع کنید:

۱. انبار را تحت کنترل نگه دارید

طراحی انبار خوب برای اجرای تجارت سریع با حداقل خطا و تحویل سریع ضروری است. کیوکامرس نیاز به عرضه مداوم انبار و مسیرهای چیدن بهینه دارد تا بتوان محصولات را در کوتاه ترین زمان ممکن برداشت و بسته بندی کرد.

۲. با شرکت تحویل مناسب کار کنید

شرکت تحویل دهنده عامل توزیع نهایی کالا می باشد. در نهایت، اینکه آیا کیوکامرس برای تجارت شما به واقعیت تبدیل می‌شود تا حد زیادی به این شرکت‌ها بستگی دارد. در حالت ایده‌آل، می‌توانید با شرکت‌های حمل‌ونقل متخصص در تحویل فوری، کار کنید.

۳. مدیریت سفارش را خودکار کنید

آخرین مرحله ضروری برای تحویل محصولات خود به سریع‌ترین روش این است که زمان پردازش سفارش را تا حد امکان کوتاه کنید. به خاطر داشته باشید که محصولات شما باید ظرف چند ساعت یا چند دقیقه به مقصد برسند.

Outvio یک پلت فرم عالی پس از تسویه حساب برای مشاغلی است که در بخش تجارت سریع فعالیت می‌کنند؛ زیرا چندین کار انجام و تحویل را خودکار می‌کند و در نتیجه زمان پردازش را به چند دقیقه کاهش می‌دهد.

همه پیک‌های خود را در رابط Outvio متصل کنید، نرخ‌های حمل و نقل خود را اضافه کنید یا از نرخ‌های از پیش تعیین شده Outvio استفاده کنید. فرآیند حمل و نقل، ردیابی و بازگشت را کارآمدتر کنید و این کار را به گونه‌ای انجام دهید که روابط با مشتری بزرگ‌ترین مزیت رقابتی شرکت شما باشد.

در ایران به راحتی می‌توانید برای ردیابی سفارشات خود از افزونه حمل و نقل پادروپین استفاده کنید. به کمک این افزونه وضعیت ارسال بسته‌ها برای فرستنده مرسولات به صورت کامل در پنل وردپرس نمایش داده می‌شود. همچنین مشتریان فروشگاه‌های آنلاینی که مرسولات آنها در پادروپین ثبت و ارسال می‌شود به کمک پیامک حاوی لینک رهگیری می‌توانند بسته خود را رهگیری کنند. در پادروپین می‌توانید از خدمات شرکت پستی‌های مختلف مانند شرکت پست، ماهکس، ندکس، اسپید و… استفاده کنید.

مدل‌های تجارت سریع

سه روش اساسی وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند کالاهای خود را تحت یک مدل تجارت سریع تحویل دهند:

۱. مدل یکپارچه بازار سفارش را دریافت می‌کند، آن را انجام و تحویل می‌دهد.

۲. پلت‌فرم تحویل: پلت‌فرم می‌تواند توسط فروشنده برای دریافت سفارش استفاده شود، اما اقلام توسط فروشنده پردازش می‌شوند.

۳. مستقیم به مشتری . فروشنده از یک پلت‌فرم برای دریافت سفارش و از سیستم 3PL برای انجام آن استفاده می‌کند.

کاربرد کیوکامرس چیست؟

فروشگاه‌های آنلاین که تحت مدل کسب و کار کیوکامرس فعالیت می‌کنند معمولاً ویژگی‌های زیر را دارند:

زمان تحویل کوتاه

این ویژگی شماره یک تجارت سریع است. در حالت ایده‌آل، زمان تحویل سفارش‌هایی که در رده کیوکامرس قرار می‌گیرند باید کوتاه باشد. ما از یک دقیقه تا یک ساعت صحبت می‌کنیم.

حداکثر زمان ارسال، بسته به ماهیت محصولات و فروشگاه آنلاین، ۲۴ ساعت خواهد بود زیرا در شرایط عادی فروش آنلاین، «ارسال اکسپرس» در نظر گرفته می‌شود.

فقط در مکان‌های انتخاب شده موجود است

بدیهی است که ارائه این ارزش افزوده برای هر مدل کسب و کار منطقی نخواهد بود. تجارت سریع تنها زمانی باید انجام شود که جنبه مالی و بازار کاملاً همسو باشند و ثابت شود که هم برای مصرف کننده و هم برای شرکت سودمند است.

برای اطمینان از این‌که کسب و کار شما به روشی درست به Q-Commerce منتقل می شود، آن را فقط برای مناطقی در دسترس قرار دهید که هزینه‌ها را می‌توان با مزایایی که از نظر فروش یا جذب مشتری به ارمغان می‌آورد متعادل کرد.

تحقق خرد در مقابل تحقق سنتی

در ادامه بخش آخر، مهم است که در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید کالا را در مدت ۱۵ دقیقه تا یک ساعت تحویل دهید، باید انبارها و امکانات پردازش سفارش را در نزدیکی مشتریان خود داشته باشید.

با بازگشت به مکان‌ها، باید این تسهیلات خرد را در مناطقی راه‌اندازی کنید که ارائه راه‌حل‌های تجاری سریع منطقی است. این معمولاً به معنای برقراری ارتباط خوب بین تسهیلات تکمیلی و مناطق مسکونی است.

مدیریت لجستیک کارآمد

به منظور پردازش سریع و کارآمد سفارشات، مدیریت و آماده سازی بسته‌ها و هر چیزی که حول این فرآیند می‌چرخد ​​باید تا حد امکان سازماندهی شده، ساده شده و با دقت برنامه‌ریزی شود.

برای این کار، یک فرآیند زنجیره تامین ایجاد کنید که تمام مراحل راه را مشخص می‌کند: از زمانی که سفارش توسط فروشگاه آنلاین دریافت می‌شود تا لحظه تحویل کالا به خریدار.

کالاهای خاص

قرار نیست همه کالاها تحت مدل تجاری Q-Commerce فروخته شوند. به طور کلی، تجارت سریع برای فروش کالاها استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، اگر شما یک سوپرمارکت، یک فروشگاه حیوانات خانگی، یک داروخانه، یک رستوران، یا حتی یک فروشگاه آنلاین پوشاک یا چند محصول هستید، انتقال به مدل کیوکامرس می‌تواند منطقی باشد.

با این حال، اگر مبلمان، فناوری یا هر محصول دیگری را که نیاز به تفکر و مقایسه بیشتری دارد می‌فروشید، احتمالاً تجارت سریع برای شما مناسب نیست.

یکی دیگر از مواردی که در مورد ماهیت محصولات باید در نظر گرفت اندازه آن‌ها است. تجارت سریع ارتباط نزدیکی با تحویل فوری دارد. این بدان معناست که تحویل محصولات حجیم دشوار است زیرا این اقلام معمولاً توسط کامیون‌های باربری حمل می‌شوند.

آیا کیوکامرس واقعا سودآور است؟

البته سوال این است که آیا Q-Commerce واقعا یک سرمایه‌گذاری بلندمدت سودآور است یا خیر؟ در حالت تعادل، بازار تحویل بر اساس تقاضا به طور گسترده‌ای با حاشیه سود کم در نظر گرفته می‌شود، که معمولاً تحویل فوری گران‌ترین بخش حمل و نقل است. به همین ترتیب، میانگین ارزش سفارش مشتریان نیز پایین است – در نهایت، نکته اصلی این است که آن نقطه مقابل «فروشگاه بزرگ» است. اما این بدان معنا نیست که سودآوری غیرممکن است، به خصوص با هزینه‌های تحویل و فرصت‌های گسترده‌تر مانند مشارکت خرده فروشی و تبلیغات.

بنابراین، علی‌رغم نگرانی‌ها در مورد تبلیغات، بسیاری بر این باورند که مدل کسب‌وکار فوق‌سریع پتانسیل بالایی دارد، به‌ویژه زمانی که صحبت از شرکت‌هایی می‌شود که هم موجودی مواد غذایی و هم تدارکات تحویل را دارند. این بدان معناست که شرکت‌ها به شرکای خرده‌فروشی متکی نیستند، در عوض خودشان انتخاب و تحویل را مدیریت می‌کنند. تحلیلگران جی‌پی مورگان گفته‌اند که افزایش بازار کیوکامرس حتی می‌تواند مدل‌های آنلاین سوپرمارکت‌های بزرگ را مختل کند و با فرمت‌های راحت آن‌ها رقابت کند.

اما با توجه به ورود شرکت‌های زیادی به بازار، آیا q-commerce بیش از حد شلوغ است؟ و بیشتر به این نکته، چگونه مصرف‌کنندگان می‌توانند بین شرکت‌های خواربار فروشی متعدد و تقریباً یکسان تمایز قائل شوند؟ به طور طبیعی، زمان تحویل یک تمرکز بزرگ است، از این رو شعار برند گوریل، “سریعتر از شما” است، که تقریباً ایده هر کسی که خودش به فروشگاه رفاه محلی می‌رود را مسخره می‌کند. برند دیجا همچنین قول تحویل سه ماهه رایگان را می‌دهد اگر هر سفارشی بیش از ۱۱ دقیقه طول بکشد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    در این مرحله، رقابت همچنان ادامه دارد و بسیاری از شرکت‌های کیوکامرس به جای سود، بر جذب مشتری و سهم بازار متمرکز شده‌اند. بنابراین، این برای خرده فروشان بزرگ چه معنایی دارد؟ از آنجایی که اکثر آنها با شرکت‌های شخص ثالث همکاری می‌کنند تا تحویل فوری را تسهیل کنند، سود نیز از اولویت کمتری برخوردار است، به‌طوری‌که تحویل بر حسب تقاضا در عوض به عاملی جدید برای وفاداری مشتری تبدیل می‌شود و همچنین جذب مشتری با ادامه پذیرش دیجیتال.

    نتیجه‌گیری

    با توجه به روندهای فعلی تجارت الکترونیک، تجارت سریع فرصتی شگفت‌انگیز برای به دست آوردن مشتریان جدید و افزایش وفاداری و حفظ مشتری با ارائه یک مزیت اضافی برای تجربه خرید است: راحتی و سرعت. پنجره باریک بین ثبت سفارش و تحویل چیزی است که می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی برای مشاغلی که تمایل به فراتر رفتن از انتظارات مشتری دارند، استفاده شود.

    منابع:

    edume

    outvio

    deliveryhero

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.