محتوای سبز چیست؟ ایده‌های خلاقانه برای تولید این نوع محتوا

0

به عنوان یک کسب‌وکار مجازی تا چه میزان برای تولید محتوا هزینه می‌کنید؟ درباره محتوای سبز و مزایای آن برای تجارت خود چه می‌دانید؟ به نظر شما چگونه می‌توان محتوای همیشه سبز ایجاد کرد؟ اگر به دنبال رشد برند خود در فضای آنلاین هستید، حتماً تا به حال متوجه شده‌اید که تولید محتوا در بازاریابی حرف اول را می‌زند. این کار برای ماندن شما در میدان رقابت نه یک امر اختیاری، بلکه یک نیاز اجباری است.

تولید محتوا به اشکال مختلف نوشتاری، ویدیویی، صوتی و تصویری انجام می‌شود. مشاغل مختلف برای اینکه در فضای آنلاین و حتی آفلاین از رقبای خود پیشی بگیرند، باید محتوایی تولید کنند که ارزش‌آفرین، کاربردی، ماندگار و با نیاز مخاطب آن‌ها هماهنگ باشد. این حالت تضمینی برای موفقیت کسب‌وکارشان خواهد بود و می‌تواند تجارت آن‌ها را در اوج نگه‌ دارد. اما نقش محتوای سبز در بازاریابی چیست؟

محتوای سبز چیست

محتوای سبز چیست؟

فرقی نمی‌کند که در کدام رسانه آنلاین مشغول به تبلیغ تجارت خود هستید، زیرا یک محتوای سبز همیشه برای شما کار می‌کند و می‌تواند به عنوان یک استراتژی قدرتمند، در حرکت رو به جلوی شما مؤثر باشد. این روزها منابع زیادی وجود دارند که به ما نشان می‌دهند چگونه تولید محتوا کنیم. اما تولید محتوای سبز، یعنی محتوایی که همیشه برای مخاطب تازگی داشته باشد، کار چندان ساده‌ای نیست.

به عبارت ساده‌تر محتوای سبز به محتوای بهینه‌ای گفته می‌شود که همیشه برای مخاطبین کارآمد است. یک محتوای سبز می‌تواند برای مدت طولانی نظر کاربران را به خود جلب کند و در برندسازی تجارت شما اثربخش باشد.چنین محتواهایی به دلیل اینکه همیشه حرفی برای گفتن دارند، مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند.

حتماً برای شما هم پیش آمده است که در بین انبوه مطالب موجود در اینترنت، یک مطلب خاص را بسیار باکیفیت بدانید و حتی در برخی از مواقع برای رفع مشکلات خود دوباره به آن رجوع کنید. این مطلب دقیقاً مصداق بارز یک محتوای سبز است. محتوایی که ماندگاری دارد، جذاب و خوب نوشته شده است و برای کاربران ارزش ایجاد می‌کند.

محتوای همیشه سبز به یک محتوای کاربردی گفته می‌شود که نه تنها در طول زمان اعتبار خود را از دست نمی‌دهد، بلکه همیشه برای مخاطب ارزش‌آفرین خواهد بود.

هدف از تولید محتوای سبز

یک محتوای کارآمد می‌تواند باعث جلب رضایت مشتریان شما شود. حال سؤال اینجاست که شما به عنوان یک تجارت اینترنتی، دقیقاً به دنبال چه چیزی هستید؟ رشد بالاتر یا کسب سود بیشتر و یا هر دو؟ پس برای رسیدن به این اهداف باید روی رضایت مشتریان خود کار کنید. جدا از اینکه چه کالا یا خدماتی را به کاربران می‌فروشید و در کدام سایت یا شبکه‌های اجتماعی مشغول به کار هستید، یک محتوای سبز می‌تواند به رونق تجارت شما کمک کند. در اینجا دلایلی وجود دارند که به شما نشان می‌دهند چرا تولید چنین محتواهایی باید در دستور کار شما قرار بگیرد.

ارتباط طولانی‌تر و قوی‌تر با مخاطب

با نگاهی به برندهای مطرح دنیا متوجه خواهید شد که بسیاری از آن‌ها سالانه میلیاردها دلار برای ارتباط بهتر با مخاطبین خود هزینه می‌کنند. آن‌ها به خوبی می‌دانند که نگه داشتن مخاطب در مسیر اهدافشان می‌تواند تا چه حد سودمند باشد. حتی اگر مجبور باشند برای این کار هزینه‌های هنگفتی را به دوش بکشند. شما نیز به عنوان یک تجارت الکترونیک، باید از محتواهای سبز به نفع کسب‌وکار خود استفاده کنید. چنین محتواهایی می‌توانند برای مخاطبان شما ارزشمند قلمداد شوند و تا مدت‌های طولانی کاربران را درگیر کنند و این دقیقاً همان چیزی است که شما برای رشد به آن نیاز دارید.

دیده شدن برند

زمانی که شما یک محتوای سبز در فضایی مثل سایت یا اینستاگرام منتشر می‌کنید، به دیده شدن برند خود کمک خواهید کرد. اگر با اصطلاح سئو در وب‌سایت آشنایی داشته باشید، می‌دانید که یک محتوای کاربردی، پتانسیل این را دارد که رتبه سایت شما را در نتایج گوگل بالا ببرد. زمانی که یک محتوایی از نظر مخاطب کارآمد، باکیفیت و حرفه‌ای باشد، می‌تواند به صورت پله پله و حتی با جهشی باور نکردنی رتبه‌های اول گوگل را از آن خود کند. در چنین حالتی برند شما در معرض دید هزاران مخاطب قرار می‌گیرد.

در فضای شبکه‌های اجتماعی هم وضعیت به همین ترتیب است. برای مثال بسیاری از محتواهای کاربردی موجود در اینستاگرام بارها و بارها توسط مخاطبین به اشتراک گذاشته شده‌اند یا از سوی خود پلتفرم به عنوان یک محتوای برتر در اکسپلور به نمایش درآمده‌اند. در چنین حالتی محتوای سبز می‌تواند مانند یک سکوی پرش، به اوج گرفتن تجارت شما و به تبع آن افزایش سوددهی کسب‌وکارتان کمک زیادی کند.

افزایش ترافیک ورودی

افزایش ترافیک ورودی

زمانی که بتوانید برند خود را به تعداد زیادی از افراد معرفی کنید، قادر خواهید بود که ترافیک ورودی به شعبه آنلاین کسب‌وکار خود را افزایش دهید. برای مثال اگر صاحب یک پیج آنلاین شاپ هستید، می‌توانید تعداد دنبال‌کنندگان خود را به طرز عجیبی بالا ببرید یا میزان بازدیدکنندگان از سایت را افزایش دهید. در بسیاری از مواقع این ترافیک می‌تواند نتایج منظم و طولانی‌مدتی را به دنبال داشته باشد. دقیقاً همان چیزی که باید در استراتژی بازاریابی شما گنجانده شود.

افزایش اعتماد، اعتبار و ماندگاری

شما همیشه قرار نیست که روی فروش خود تمرکز کنید. بلکه می‌توانید کمی تغییر جهت داده و روی ماندگار کردن نام برند خود کار کنید. زمانی که با تولید محتوای سبز نشان دهید که مخاطب تا چه حد برای کسب‌وکار شما ارزش دارد، می‌توانید اعتماد افراد بیشتری را جلب کنید و از این طریق اعتبار خود را نیز افزایش دهید. افزایش اعتبار می‌تواند منجر به ماندگاری نام تجارت شما شود. از سوی دیگر به عنوان یک ویژگی، اعتبار مهم است. زیرا به تأثیرگذاری بر الگوها، رفتارها و افکار مخاطبین شما کمک می کند.

محتوای همیشه سبز یک استراتژی قدرتمند برای رشد کسب‌وکارها محسوب می‌شود، زیرا به دیده شدن برند، ایجاد ارتباط قوی با مخاطب و اعتمادسازی تجارت کمک زیادی می‌کند.

انواع محتواهای سبز

محتواهای سبز در حالت عادی به دو نوع مختلف تقسیم می‌شوند. نوع اول محتوایی است که صرف نظر از گذشت زمان همیشه مهم و باارزش خواهد بود. چنین محتواهایی هیچ زمانی قدیمی نمی‌شوند و همیشه برای مخاطبین کاربردی هستند. در مقابل محتواهایی قرار دارند که در یک برهه زمانی کاربرد دارند، اما با گذشت زمان ممکن است ارزش خود را از دست بدهند. برای مثال موضوعی مثل «الگوریتم‌های اینستاگرام» یکی از موضوعاتی است که افراد زیادی درباره آن به جستجو می‌پردازند.

این موضوع همیشه می‌تواند در بین موضوعات سبز قرار بگیرد. اما این به معنای این نیست که محتوایی که هول این موضوع تولید شده‌اند، همیشه سبز و کاربردی خواهند بود. زیرا این الگوریتم‌ها به طور مداوم تغییر پیدا می‌کنند. بنابراین گروه دوم محتوای سبز، نمونه‌هایی هستند که ارزشمند قلمداد می‌شوند، اما برای اینکه همیشه ماندگار باشند، باید به صورت مداوم و متناسب با نیاز مخاطبین، به‌روزرسانی شوند. چنین محتواهایی می‌توانند همیشه جایگاه خود را حفظ کنند.

فرمت‌های رایج محتوای همیشه سبز

حال که متوجه شدیم محتوای سبز یا همان محتوای همیشه سبز چیست، بهتر است که برای درک بهتر تعریف این مفهوم، فرمت‌های مختلف یک محتوای سبز را بررسی کنیم. البته این را در نظر داشته باشید که استفاده از این فرمت‌های محتوایی نمی‌تواند به صورت خودکار منجر به تولید محتوای سبز برای برند شما شود. اما به طور کلی چنین محتواهایی به دلیل کاربردی بودن و ارائه اطلاعات مفید به مخاطب، طول عمر بیشتری از بسیاری از محتواهای تولید شده دارند.

  • نظرات محصول
  • نکات برتر
  • فیلم‌ها
  • آموزش‌ها
  • لیست‌ها و فهرست‌ها

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    چگونه موضوعات همیشه سبز را پیدا کنیم؟

    برای تولید محتوای همیشه سبز، قبل از هر چیز به موضوعات همیشه سبز نیاز دارید. موضوعات همیشه سبز در حقیقت همان کلیدواژه‌های پرتکراری هستند که همیشه توسط مخاطبان جستجو می‌شوند. برای مثال عباراتی مثل «راه‌های کاهش وزن»، «نحوه بستن کراوات» یا «نکات مهم در بارداری» همگی می‌توانند از جمله موضوعات همیشه سبز باشند که به صورت مداوم مورد توجه و تقاضای مخاطبان قرار دارند. این موضوعات جزء نیازهای اولیه مخاطبین به شمار می‌آیند، بنابراین همیشه مهم و مورد توجه هستند.

    برای اینکه بتوانید متفاوت‌تر از رقبا باشید، باید به جای توجه به موضوعاتی که ممکن است در طول زمان ارزش خود را از دست بدهند، روی موضوعاتی کار کنید که پتانسیل جذب ترافیک مداوم را دارند. البته این به معنای حذف موضوعات اول نمی‌شود و شما باید به اندازه لازم روی هر دو نوع روش تمرکز کنید، اما موضوعات ماندگارتر، بهتر می‌توانند نظر مخاطبین را جلب کنند. پس ارزش سرمایه‌گذاری بیشتری دارند. در ادامه نحوه پیدا کردن موضوعات سبز برای نوشتن یک محتوای سبز را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

    • کلمات کلیدی را که دارای پتانسیل بالا برای جذب ترافیک هستند، پیدا کنید.
      • این کلمات باید مرتبط با تجارت شما باشند.
      • به صورت متنوع از این کلمات استفاده کنید.
    • از ابزارهای تحلیلی برای پیدا کردن این کلمات استفاده کنید.
      • روند رشد موضوعات کلیدی را بررسی کنید.
      • با کمک ابزارهای تحلیلی، روند رشد یا افت موضوعات کلیدی را پیدا کنید.
    • برای تولید محتوای سبز روی کلمات کلیدی تمرکز کنید که در طول زمان روند رشد ترافیک خود را از دست نمی‌دهند.
    • از محتواهای رقبا کمک بگیرید.
      • با دنبال کردن رقبا از محتواهای تولید شده آن‌ها ایده بگیرید.
      • تمرکز خود را روی موضوعاتی بگذارید که بیشتر از سایرین توجه مخاطبان را به خود جلب کرده‌اند.

    محتوای سبز به دو دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. این دو دسته شامل محتواهای بدون تاریخ انقضا و محتوای نیازمند به‌روزرسانی می‌شوند.

    نحوه نوشتن محتوای همیشه سبز

    قبل از اینکه یک محتوای سبز تولید کنید، باید بدانید که چه موضوعاتی هیچ‌وقت در رده چنین محتواهایی قرار نمی‌گیرند. از آن‌جایی که یک محتوای همیشه سبز تاریخ انقضای مشخصی ندارد و ارزش خود را در درازمدت حفظ می‌کند، بنابراین فرمت‌های محتوایی مثل «مقالات خبری»، «آمارها و گزارش‌هایی که در طول زمان از بین می‌روند»، «موضوعاتی که طی یک دوره خاص ترند می‌شوند» یا «پوشش‌ها و مدهایی که تنها برای یک برهه خاص کاربرد دارند»، به عنوان محتواهای غیرسبز شناخته می‌شوند. در ادامه به معرفی نکات مهم هنگام نوشتن یک محتوای سبز می‌پردازیم.

    ایجاد لیستی از موضوعات سبز

    ایجاد لیستی از موضوعات سبز

    در بخش قبلی به شما گفتیم که چگونه موضوعات سبز را پیدا کنید. این موضوعات می‌توانند پایه کار شما برای تولید محتوا باشند. پس آن‌ها را لیست‌بندی کرده و به ترتیب اولویت کسب‌وکار خود از آن‌ها استفاده کنید.

    توجه به کلمات کلیدی

    گاهی برخی از موضوعات سبز هستند، اما کلمات کلیدی کسب‌وکار شما را شامل نمی‌شوند. چنین موضوعاتی چندان نمی‌توانند به برند شما کمک کنند. شما باید موضوعات مهم و البته مرتبط با تجارت خود را جستجو و استفاده کنید.

    پاسخ به پرسش‌های اساسی

    هنگام تولید محتوای سبز باید به یک سری سؤال از پیش تعیین شده پاسخ دهید تا بتوانید کارآمدترین محتوا را برای مخاطب خود تولید کنید. برخی از این سؤالات شمال موارد  زیر می‌شوند.

    • آیا طراحی محتوا عالی است و روند آن مخاطب را جذب می‌کند؟
    • چرا شخصی باید محتوای شما را بر محتوای دیگران ترجیح دهد؟
    • آیا محتوا به خوبی ایجاد شده و دنبال کردن آن برای مخاطب جالب است؟
    • محتوای مورد نظر چه مشکلی را حل می‌کند؟
    • آیا در تولید محتوای مورد نظر تخصص لازم را دارید؟

    تولید محتوای مرتبط با کلیدواژه

    کار بعدی در تولید محتوای همیشه سبز این است که پس از پیدا کردن موضوع سبز و کلمه کلیدی مرتبط با آن، چیزی را خلق کنید که با کلیدواژه شما ارتباط معنایی داشته باشد. عنوان شما باید دقیقاً بازتاب‌دهنده موضوع درون محتوا باشد. در غیر این‌صورت، مخاطب احساس سرخوردگی پیدا می‌کند، زیرا تصور می‌کند که فریب خورده است. این باعث می‌شود که اعتمادش به برند شما را از دست بدهد.

    تولید محتوای باکیفیت

    برجسته‌ترین کاری که در تولید محتوای همیشه سبز باید مورد توجه قرار بگیرد، کیفیت آن است. برای تولید محتوا در اینستاگرام یا سایت باید موارد زیر را مرور کنید.

    • از یک تولید‌کننده محتوای حرفه‌ای استفاده کنید.
    • مطالبی تولید کنید که کاربردی، غیرتکراری و ارزشمند باشند.
    • برای تولید محتوای خود وقت بگذارید.
    • نیاز مخاطب را حین تولید محتوا در نظر بگیرید.
    • از منابع متعدد و معتبر استفاده کنید.
    • محتوایی تولید کنید که به صورت واضح با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و منجر به جلب توجه او می‌شود.

    نکته: علاوه بر موارد بالا شما باید محتوای سبز قدیمی خود را به‌روز کنید. برای این کار باید اطلاعات قدیمی را تصحیح کنید،کمی محتوای جدید به محتوای قبلی اضافه کنید، مشکلات گذشته را برطرف کنید و از رسانه‌های جدید برای تبلیغ آن استفاده کنید.

    در تولید محتوای سبز باید اول کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را بیابید و سپس متناسب با آن به تولید محتوا بپردازید.

    ایده‌هایی برای تولید محتوای سبز

    ایده‌هایی برای تولید محتوای سبز

    برخی از محتواها هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شوند و حتی سال‌ها بعد از انتشار هم می‌توانند مورد توجه مخاطبین قرار بگیرند. این محتواها همیشه می‌توانند یک استراتژی قدرتمند برای شما باشند. ایده‌های زیر می‌توانند در تولید یک محتوای سبز برای شما کاربردی باشند.

    • مطالعات موردی
    • چک‌لیست‌ها
    • نحوه انتخاب بهترین محصول
    • فهرست منابع
    • نوشتن برای کاربران مبتدی یا حرفه‌ای
    • بهترین کتاب‌ها برای یک هدف خاص
    • بهترین ابزارهای پولی و رایگان
    • تاریخچه یک موضوع یا محصول
    • بهترین یا بدترین چیز برای رسیدن به یک هدف خاص

    جمع‌بندی

    • یک محتوای سبز موضوعی است که همیشه ماندگاری دارد و می‌تواند تا سال‌ها برای مخاطبان ارزش‌آفرینی کند.
    • محتواهای همیشه سبز به دو دسته تقسیم می‌شوند. گروه اول همیشه کاربردی و قابل اتکا خواهند بود و گروه دوم برای ماندگار شدن نیاز به به‌روزرسانی‌های مکرر دارند.
    • هدف از تولید محتوای سبز رفع نیاز افراد، جلب اعتماد کاربران، افزایش ترافیک ورودی و رشد برند خواهد بود.
    • قبل از تولید محتوای همیشه سبز باید اول کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را پیدا کنید و از دل آن‌ها موضوعات سبز را بیابید. سپس بر اساس این موضوعات تقویم و استراتژی محتوایی خود را آماده و به تولید محتوا مشغول شوید.
    • شما چه ایده‌های دیگری برای تولید محتوای سبز دارید؟ آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    businessnewsdaily

    ahrefs

    wordstream

    blog.hubspot

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.