نقش اینفلوئنسر در بازاریابی؛ افزایش فروش یا افزایش فالوور؟

0

اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند ابزاری عالی برای افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش برای کسب و کار یا محصولات شما باشد. همانطور که تبلیغات راه خود را به عمیق‌ترین بخش‌های زندگی روزمره ما باز می‌کند، مصرف‌کنندگان هم بیشتر با تبلیغات اخت گرفتند و این باعث شده پدیده‌ای به نام کوری تبلیغاتی شکل بگیرد. این یعنی توانایی نادیده گرفتن تبلیغات حتی اگر درست در جلوی صورت شما باشد. اینفلوئنسر مارکتینگ پادزهر عالی برای این پدیده است و باعث می‌شود مصرف‌کنندگان تعامل بهتری با تبلیغات کسب و کار شما برقرار کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم نقش اینفلوئنسر در بازاریابی و تفاوت انفلوئنسری که باعث افزایش فالوور می‌شود را با اینفلوئنسری که باعث افزایش فروش می‌شود مورد بررسی قرار دهیم.

نقش اینفلوئنسر در بازاریابی چیست؟

کمپین اینفلوئنسر شامل جذب اینفلوئنسرها برای تبلیغ محصولات شما در شبکه‌های اجتماعی است. بسیاری از تبلیغ‌کنندگان این را ارزش بزرگی می‌دانند، زیرا اینفلوئنسر تبلیغات را متناسب با جامعه هدف و به نحوی انجام می‌دهد که متفاوت از تبلیغات بازاری بوده و مصرف‌کننده تمایل بیشتری به مشاهده آن نشان دهد. در واقع نقش اینفلوئنسر در بازاریابی به گونه‌ای است که از تجربیات شخصی خود درباره مصرف محصول یا استفاده از خدمات کسب و کار به مصرف‌کننده می‌گوید و آنان را تشویق به استفاده از خدمات یا محصولات آن برند می‌کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

اینفلوئنسر مارکتینگ برای بسیاری از انواع صنایع، شرکت‌ها و محصولات مناسب است. در واقع هر کسب و کاری که تمایل دارد فروش یا حتی تعداد فالوورهای خود را افزایش دهد، می‌تواند از اینفلوئنسرها کمک بگیرد. اما نکته قابل توجه این است که باید ابتدا جامعه هدف خود را مشخص و از اینفلوئنسر مناسب برای آن استفاده کند.
اساساً، هر نوع شرکتی می‌تواند از اینفلوئنسر مارکتینگ سود ببرد تا زمانی که یک اینفلوئنسر با مخاطبانی مشابه بازار هدف خود را پیدا کند.

از کجا بفهمیم کدام اینفلوئنسر مناسب کسب و کار ما است؟

انواع مختلفی از اینفلوئنسرها وجود دارد که با توجه به نوع کسب و کار و بازار هدف خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما اینکه نقش اینفلوئنسر در کسب‌وکار شما چیست، به عواملی بستگی دارد. ابتدا باید مشخص کنید که آیا هدف شما افزایش تعداد فالوور است یا افزایش فروش؟ نقش اینفلوئنسر در بازاریابی شامل اهداف متفاوتی است. بنابراین با مشخص کردن هدف خود می‌توانید اینفلوئنسر مناسب کسب و کارتان را راحت‌تر پیدا کنید و نتیجه بهتری بگیرید. در ادامه به طور مختصر به انواع اینفلوئنسرها اشاره می‌کنیم تا ببینید کدام برای اهداف شما گزینه بهتری هستند.

میکرواینفلوئنسرها

میکرواینفلوئنسرها معمولا دارای مخاطبانی در محدوده بین ۲ تا ۵۰ هزار نفر هستند. شاید این تعداد فالوور از نظر شما برای تبلیغات کسب و کارتان زیاد نباشد؛ اما اجازه ندهید شما را فریب دهد. نقش یک میکرواینفلوئنسر ممکن است برای برند شما ارزشمندتر از یک سلبریتی باشد.

تفاوت اینفلوئنسری که باعث افزایش فروش می‌شود با اینفلوئنسری که باعث افزایش تعداد فالوور می‌شود در مورد میکرواینفلوئنسرها در این است که این اینفلوئنسر با مخاطبان خود ارتباط نزدیکی دارد. آن‌ها معمولا تمام نظرات را می‌خوانند و پاسخ می‌دهند. به همین دلیل بیشتر با نیازهای دنبال‌کنندگان خود هماهنگ هستند. از این رو یک اعتمادی بین این نوع اینفلوئنسر با مخاطبان ایجاد شده و به همین دلیل زمانی که یک کالا را معرفی و تبلیغ می‌کند، احتمال این‌که مخاطبان وی از آن محصول یا خدمات استقبال کنند بسیار زیاد است.

میکرواینفلوئنسرها در دسته اینفلوئنسرهایی جای دارند که باعث افزایش نرخ فروش می‌شوند. در واقع نرخ تعامل با میکرواینفلوئنسرها معمولا تا ۶۰ درصد بیشتر از کانال‌های بزرگ‌تر است. به همین دلیل، این نرخ تعامل منجر به کمپین‌هایی می‌شود که تا ۶.۷ برابر موثر هستند. پس نتیجه می‌گیریم که میکرواینفلوئنسرها گزینه بسیار خوبی برای تبلیغ کالا و افزایش فروش محسوب می‌شوند.


بیشتر بخوانید: ترفندهای تولید محتوای جذاب در اینستاگرام برای افزایش نرخ تعامل

اگر می‌خواهید یک میکرواینفلوئنسر محصول شما را تبلیغ کند، گاهی اوقات ارسال کالای شما به صورت رایگان برای تست و معرفی آن‌ها کافی است. البته بعضی اوقات هم طلب هزینه‌ای می‌کنند که در مقایسه با اینفلوئنسرهای مشهور رقم بالایی نخواهد بود.

چرا میکرواینفلوئنسرها برای افزایش فروش گزینه خوبی هستند؟

از آنجایی که تعداد فالوورهای میکرواینفلوئنسرها خیلی زیاد نیست (گاها تا ۵۰ هزار فالوور)، آن‌ها فرصت کافی برای پاسخ به سوالات در مورد برند و محصول شما را خواهند داشت. همچنین این تعداد فالوور نشان می‌دهد که آن‌ها مخاطبان خود را از طریق اصولی و بر پایه اعتماد به دست آورده‌اند و این می‌تواند برای افزایش نرخ فروش شما موثر باشد. در حالی که برخی از اینفلوئنسرهایی که فالوورهای میلیونی دارند، ممکن است دارای نرخ تعامل کمتری با مخاطبان خود بوده و حتی گاها فالوورهای فیک خریداری کرده باشند. به همین دلیل تبلیغات فروش محصول شما احتمالا چندان سودآور نخواهد بود.

پس توجه داشته باشید که تفاوت اصلی اینفلوئنسری که باعث افزایش فروش می‌شود با اینفلوئنسری که باعث افزایش فالوور می‌شود در این است که نوع اول دارای نرخ تعامل زیادی با مخاطبان خود بوده و معمولا مردم به آنها اعتماد بیشتری دارند.

نقش اینفلوئنسر سلبریتی

وقتی پای یک سلبریتی در میان باشد، تفاوت بین اینفلوئنسری که باعث افزایش فروش می‌شود با اینفلوئنسری که باعث تعداد فالوور می‌شود چندان مطرح نیست. چون سپردن تبلیغات به سلبریتی‌ها، یک معامله دو سر برد است. یعنی خیلی فرقی نمی‌کند هدف کسب و کار شما از تبلیغات افزایش فالوور باشد یا افزایش فروش؛ مخاطبان در هر صورت به سلبریتی‌ها توجه می‌کنند و اغلب تمایل دارند از آن‌ها الگو بگیرند.

افراد مشهور می‌توانند میلیون‌ها فالوور داشته باشند. آن‌ها به راحتی تشخیص داده می‌شوند و می‌توانند در اثبات محصول شما به عنوان یک کالای ارزشمند کمک کنند.

نقش اینفلوئنسر سلبریتی



زمانی که نیاز به ایجاد اعتبار برای کسب و کار خود دارید (چه افزایش فروش و چه افزایش تعداد فالوور)، ارزش آن را دارد که این گزینه را بررسی کنید. دنبال‌کنندگان افراد مشهور ممکن است بازار هدف شما نباشند، اما می توانند شما را به بازار هدف‌تان متصل کنند.

گزینه‌ها از نظر انواع کمپین‌هایی که می‌توانید در مورد تبلیغات با سلبریتی‌ها اجرا کنید کاملاً باز است. با این کار، تقریباً هر عکس یا ویدیو با افراد مشهوری که از محصول شما استفاده می‌کند، طلایی است.

با این حال، برقراری ارتباط با افراد مشهور ممکن است دشوار باشد. احتمالاً برای برقراری تماس باید یک کار جدی انجام دهید. به عنوان مثال میزبانی یک کنسرت یا رویدادی که سلبریتی مایل به شرکت در آن باشد، می‌تواند گزینه خوبی باشد. در هر صورت برای این که از سلبریتی‌ها به عنوان نقش اینفلوئنسر در بازاریابی برند خود استفاده کنید، باید هزینه گزافی را بپردازید.

تفاوت اینفلوئنسر وبلاگ نویس با اینفلوئنسری که باعث افزایش فالوور می‌شود در افزایش فروش

منظور ما از وبلاگ نویس، فردی است که در زمینه کاری خود موفق است و حداقل چند هزار مشترک دارد. وبلاگ نویسان گزینه خوبی برای افزایش نرخ فروش برند شما هستند؛ زیرا محتوای آن‌ها ماندگارتر است. یک پست وبلاگ که یک محصول خاص را بررسی می کند، می تواند برای سال‌های زیادی در نتایج موتورهای جستجو ظاهر شود. بنابراین از لحاظ تفاوت اینفلوئنسری که باعث افزایش فروش می‌شود با اینفلوئنسری که باعث افزایش تعداد فالوور می‌شود، می‌توان گفت که وبلاگ‌نویسان نقش بهتری در افزایش نرخ فروش شما خواهند داشت.


بیشتر بخوانید: 10 راهکار برای رشد سریع پیج اینستاگرام فروشگاه شما

معمولا تبلیغات در سامانه وبلاگ نویسان شامل ریپورتاژ آگهی است. همچنین، کسب و کار شما می‌تواند به عنوان یک بنر در پربازدیدترین صفحات وبلاگ اینفلوئنسر قرار بگیرد تا با کلیک بر روی آن، مخاطب وارد سایت فروش آنلاین یا صفحه اجتماعی شما شود و به طور مستقیم خرید خود را انجام دهد.

در مورد نوشتن آگهی در وبلاگ اینفلوئنسر دقت کنید که محصول یا خدمات ارائه دهنده شما مورد پسند جامعه هدف وبلاگ نویس باشد. همچنین، مطمئن شوید که خواندن آن جالب و هر جمله با خواننده مرتبط باشد. مزیت این نوع تبلیغ، ماندگاری محتوا برای مدت زمان طولانی است و باعث می‌شود با گذشت زمان، ترافیک بیشتری به همراه داشته باشد. این برای فروش شما عالی است.

نقش اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی

اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی شخصی است که در حداقل یک پلتفرم از شبکه‌های اجتماعی، فالوورهای قابل توجهی دارد. در مورد نقش اینفلوئنسر افزایش فروش با اینفلوئنسر افزایش، باید بگوییم که اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی برای رشد فالوورهای شما مفید است. پس اگر می‌خواهید برند خود را سریعا تقویت کنید و فالوورهای صفحه نوپای خود را در کمترین زمان افزایش دهید، این همان شخصی است که به دنبال آن هستید.

شما باید کمپین‌های خود را متناسب با پلتفرمی که هدف آن هستید تنظیم کنید. اگر آن‌ها در فیسبوک یا اینستاگرام فعالیت می‌کنند، می‌توانید یک موضوع ساده از چند عکس عالی یا یک ویدیوی سریع را انتخاب کنید. اگر در توییتر فعالیت می‌کنند، باید از محتوای تیزر استفاده کنید. با ستاره رسانه‌های اجتماعی خود در مورد اینکه چه نوع محتوایی را ترجیح می‌دهند صحبت کنید.

پیشنهاد ما این است که با اینفلوئنسر صحبت کنید و ببینید او چه رویکردی را توصیه می‌کند. آن‌ها مخاطبان خود را به خوبی می‌شناسند، بنابراین این مشورت کردن می‌تواند ایده‌های خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

رهبران فکری

رهبران فکری تاثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش رشد کانال یا صفحه شما و در نتیجه رشد فالوورهایتان خواهند داشت و این تفاوت اصلی آنها با اینفلوئنسرهایی است که باعث افزایش فروش می‌شوند. اگر صاحب یک تجارت B2B هستید، این فضایی است که توصیه می‌کنیم وارد آن شوید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

     شما باید مردم را با قدرت خرید در تجارت تحت تاثیر قرار دهید. این به چیزی بیش از یک تبلیغ سریع افراد مشهور نیاز دارد. در اینجا شما می خواهید با یک متخصص در حوزه صنعت خود کار کنید و او می‌تواند فالوورهای واقعی بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. در واقع نقش اینفلوئنسر در بازاریابی صنعت و تجارت شما بسیار حیاتی است.

    در این نوع تبلیغ، محتوا متفاوت خواهد بود: تبلیغات شما می تواند یک پست وبلاگ، پادکست، ویدیو یا حتی یک مصاحبه باشد. در هر پلتفرمی که تصمیم بگیرید تبلیغات خود را به نمایش بگذارید، محتوا به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد و بدون نقص اجرا می‌شود. شما در اینجا با افراد حرفه‌ای تجارت سر و کار دارید و این کار چیزی فراتر از یک تبلیغ ساده است.

    در واقع با تأیید کسب و کار شما، این رهبران فکری شهرت خود را به خطر می اندازند. اگر زمینه فعالیت شما به خوبی آماده نشده باشد، آن‌ها این کار را انجام نمی‌دهند. پس توصیه می‌شود ابتدا یک جمع‌بندی کاملی از وظایف و اهداف خود انجام دهید و مطمئن شوید که همه حقایق و ارقام جمع می‌شوند.

    اثبات ارزش محصول خود را ارائه دهید. کسی چه می‌داند، اگر به اندازه کافی محصول شما خوب باشد، رهبر فکری ممکن است آن را بدون درخواست چیزی در ازای آن تبلیغ کند. آن‌ها همچنین می‌خواهند به عنوان رهبران پیشرو دیده شوند، بنابراین انتشار اخبار در مورد یک سرویس یا محصول جدید نوآورانه برای آنها نیز سودمند است.

    این روش بسیار خوبی برای ارزیابی میزان استقبال از صنعت شما خواهد بود. رهبر فکری چیزهای زیادی در مورد روندهای فعلی در صنعت می‌دانند. آنها می‌توانند ارزیابی کنند که آیا ایده شما شایستگی دارد یا خیر.

    نقش اینفلوئنسر و رهبران فکری در اینستاگرام

    مزیت بالقوه دیگر نقش اینفلوئنسر در بازاریابی شما این است که احتمالاً در این راه مشاوره خوبی دریافت خواهید کرد. آن‌ها این صنعت را به خوبی می‌شناسند، بنابراین می توانند به مشکلات آن هم اشاره کنند. حتی اگر آن‌ها تصمیم بگیرند که وارد همکاری با شما نشوند، باز هم ممکن است به نکات ارزشمندی دست پیدا کنید که به رشد کسب و کار و از طرفی افزایش تعداد فالوورهایتان کمک خواهد کرد.

    مادران اینفلوئنسر

    همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، یک تفاوت بارز اینفلوئنسرهایی که باعث افزایش فروش می‌شوند، اعتماد زیاد مردم به آن‌هاست. پس چه کسی بهتر از مادران برای افزایش اعتمادسازی و آگاهی از برند سراغ دارید؟

    قبل از رسانه‌های اجتماعی، زمانی که می‌خواستید لکه جوهر را از فرش پاک کنید، با چه کسی تماس می‌گرفتید؟ از چه کسی برای دستور پخت شیرینی شکلاتی کمک می‌گرفتید؟ وقتی به مشاوره در مورد رابطه خود نیاز داشتید با چه کسی تماس گرفتید؟ یا مشاوره مد؟ البته، مادرتان!

    در واقع مادران گوگل اصلی بودند و امروزه هم نقش اینفلوئنسر در بازاریابی را به خوبی ایفا می‌کنند. این کاملا منطقی است که آنها به اینفلوئنسرهای آنلاین محبوب تبدیل شده اند که نمونه‌های مشابه آن را هم بسیار می‌بینیم. خواه یک پروژه صنایع دستی در Pinterest  باشد، یک واقعیت سرگرم کننده در فیس بوک، یک نقل قول الهام بخش در اینستاگرام، یا یک دستور پخت خاص در یوتیوب، مادران دارای ارزش بالایی هستند که مردم به آن احترام می گذارند و اغلب دنبال می‌کنند.

    پس اگر یک مادر در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ برند پوشاک بچگانه شما را کند یا لکه بر مخصوص لباس را به مخاطبان خود معرفی کند، مطمئن باشید که افراد بسیاری از آن‌ها استقبال خواهند کرد.

    سخن آخر

    خلاصه‌ای از نقش اینفلوئنسر و انواع مختلف آن و اینکه چگونه می‌توانید با هر یک از آنها کار کنید را در این مطلب مطالعه کردید. همان‌طور که می‌بینید، تفاوت اینفلوئنسری که باعث افزایش فروش می‌شود با اینفلوئنسری که باعث افزایش تعداد فالوور می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. در حالی که خدماتی که آن‌ها ارائه می‌دهند مشابه هستند، اما زیرمجموعه‌های متفاوتی را شامل می‌شوند و قبل از هر نوع بازاریابی و تبلیغی بهتر است ابتدا مشخص کنید کدام اینفلوئنسر برای بازار هدف شما مناسب‌تر است.

    همان‌طور که در این مقاله ذکر شد، اهمیت همکاری با اینفلوئنسرها و نحوه انتخاب آن‌ها خیلی بالاست. شما می‌توانید در زمان همکاری با اینفلوئنسرها از کد تخفیف استفاده کنید تا میزان خرید محصولات توسط مشتری را افزایش دهید. در فروشگاه ساز اینترنتی پادروشاپ شما می‌توانید به هر میزانی که می‌خواهید برای فروشگاه اینستاگرامی خود کد تخفیف تعریف کنید و سپس آن را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. آموزش ساخت کد تخفیف در پادروشاپ و نحوه استفاده از آن را در لینک زیر بخوانید.


    بیشتر بخوانید: آموزش ساخت کد تخفیف در پادروشاپ

    سوالات متداول

    در ادامه قصد داریم به رایج‌ترین سوالات درباره نقش اینفلوئنسر در بازاریابی پاسخ دهیم.

    منابع:

    Forbes

    Business

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.