تکنولوژی سوشال کامرس و تأثیر شگفت آور آن در رشد تجارت

0

نمی‌توان تأثیر تکنولوژی سوشال کامرس را بر رفتار و تجربه خریداران نادیده گرفت. هرچه در فناوری پیشرفت بیشتری می‌کنیم، شروع یک سفر خرید، کشف محصولات مورد نیاز، بررسی محصولات و تکمیل فرایند خرید بهبود پیدا می‌کند. پس شاید بتوان گفت که تکنولوژی در سوشال کامرس حرف اول را می‌زند.

فناوری اطلاعات چند سالی است که به‌خوبی جای خود را در میان مردم باز کرده است. در حال حاضر به هر سمتی که نگاه می‌کنیم شاهد تأثیر فناوری در بخش‌های مختلف زندگی خود هستیم. با درک اهمیت فناوری در سوشال کامرس متوجه خواهیم شد که تکنولوژی چگونه به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا بازار اهداف خود را بهتر درک کنند و کارایی خود را از این طریق افزایش دهند. با ما همراه باشید تا نقش تکنولوژی در تجارت اجتماعی و آینده این تجارت را با هم بررسی کنیم.

تکنولوژی سوشال کامرس چه نقشی در تجارت دارد؟

اجازه دهید برای درک این مفهوم یک سناریو را پیش ببریم. فرض کنید که شما در حال گشت‌زدن در فضای اینستاگرام هستید و می‌خواهید از حال‌وهوای دوستان خود و سایر اخبار روز مطلع شوید. در این بین ممکن است پستی را مشاهده کنید که به حمایت از یک مارک پوشاک منتشر شده باشد. پستی که حتماً دارای یک برچسب لینک انتقالی به کانال یا صفحه سایت صاحب برند پوشاک است و از قضا چیزی را تبلیغ می‌کند که شما به آن نیاز دارید.

شما تمامی روند خرید راحتی بسیار بهتر از خرید حضوری طی می‌کنید. تمامی این مراحل تنها با چند کلیک ساده انجام می‌شوند. کل فرایند خرید به دلیل ساده بودن، می‌تواند حس رضایت شما را از رسانه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته باشد. اما آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه چیزی در پس فضای رسانه‌های اجتماعی تا این حد از شما، نیازتان و آنچه که باید به شما پیشنهاد دهد، آگاه است؟ همه این فرایندها به تکنولوژی سوشال کامرس برمی‌گردد.

کسب‌وکارها در هر سایزی چه بزرگ و چه کوچک، راه‌حل‌های فوق‌العاده‌ای را برای درک نیاز مشتری، حرکت در مسیر انتظارات او، ایجاد یک فرایند خرید مرتبط با خواست مصرف‌کننده و در نهایت فروش و سودآوری ایجاد کرده‌اند. تمامی این مزایا به لطف تکنولوژی سوشال کامرس امکان‌پذیر شده است.

تکنولوژی در تجارت اجتماعی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا با درک بهتر مشتری و تعقیب رفتار او، باعث سودآوری بیشتر مارک تجاری و رشد برند خود شوند.

تکنولوژی سوشال کامرس چگونه عمل می‌کند؟

قبل از اینکه نشان دهیم تکنولوژی سوشال کامرس چگونه کار می‌کند، بد نیست تعریفی از سوشال کامرس داشته باشیم. تجارت اجتماعی به عنوان بخشی از تجارت الکترونیک محسوب می‌شود که برندها مطابق با آن، فعالیت‌های تجاری خود را از طریق پلتفرم‌ رسانه‌های اجتماعی پیش می‌برند. سوشال کامرس در ایجاد یک تجربه خرید فوق‌العاده نقش مهمی ایفا می‌کند.

تکنولوژی سوشال کامرس چه نقشی در تجارت دارد؟

شاید بسیاری از افراد تفاوتی بین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و سوشال کامرس قائل نباشند، اما باید بگوییم که برخلاف بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی، در تجارت اجتماعی مشتریان می‌توانند به صورت مستقیم از طریق پلتفرم‌های مختلف، خرید خود را انجام دهند. یا از طرفی دیگر افراد به کمک یک پیوند یا لینک، به صورت مستقیم به صفحه محصول مورد نظر هدایت ‌شوند. درست در جایی که مشتریان می‌توانند فرایند خرید خود را تکمیل کنند. با این اوصاف می‌خواهیم در ادامه بررسی کنیم که تکنولوژی سوشال کامرس چگونه در فرایند خرید تأثیرگذار است.

تکنولوژی سوشال کامرس و ایجاد آگاهی برای مشتریان

تکنولوژی سوشال کامرس باعث می‌شود که بسته به نیاز خود، همیشه محصولات یا خدماتی را در رسانه‌های اجتماعی پیدا کنید که با نیاز و خواسته شما مطابقت دارد. همه این روندها به دلیل وجود فناوری اتفاق می‌افتند. شما به کمک برنامه‌های مختلف، راهنماهای ایجاد شده و راه‌حل‌های متعدد می‌توانید اطلاعات دقیق را درباره یک محصول و کالای خاص به‌ دست آورید و درک کنید که آیا محصول مورد نظر ارزش خرید کردن را دارد یا خیر؟


بیشتر بخوانید: ترفندهای تولید محتوای جذاب در اینستاگرام برای افزایش نرخ تعامل

از سوی دیگر این فناوری برای مارک‌های تجاری هم غنیمتی به‌ شمار می‌آید. به عبارتی دیگر تکنولوژی سوشال کامرس به کمک الگوریتم‌های گوناگون به پردازش عظیم داده‌های دریافتی می‌پردازد. داده‌هایی که از طریق رفتار مشتری در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به‌ دست آمده است. این داده‌ها اطلاعات مفیدی را در اختیار برندها قرار می‌دهند. بنابراین برندهایی که از ابزارهای تحلیلی برای درک رفتار مشتری استفاده می‌کنند، به خوبی می‌توانند با آگاهی دادن به مشتری، منجر به جلب توجه او و ایجاد یک سفر خرید مطمئن شوند.

تکنولوژی سوشال کامرس یک تحول عظیم در فضای دیجیتال است که با استفاده از آن شاهد انقلابی در فعالیت‌های تجاری خواهیم بود.

ایجاد ارتباط سریع بین مشتری و فروشنده

زمانی که مشتریان محصول مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند، می‌توانند خیلی سریع با نماینده فروش تماس بگیرند. در پلتفرم‌هایی که تکنولوژی زیادی به‌کار گرفته نمی‌شود، مشتریان باید دقایق زیاد و حتی ساعت‌های متمادی برای دریافت پاسخ منتظر بمانند. این در حالی است که وجود تکنولوژی سوشال کامرس، مانند استفاده از یک ربات پاسخگو، می‌تواند باعث شود که مشتریان در عرض چند دقیقه روند خرید خود را به کمک پاسخ‌های دریافتی از ربات‌ها تکمیل کنند.

شخصی‌سازی فضای رسانه‌های اجتماعی

هوش مصنوعی نوعی تکنولوژی سوشال کامرس است. این ابزار فناوری با ردیابی رفتار مصرف‌کنندگان باعث می‌شود که بازاریابی برندهای مختلف در فضای رسانه‌های اجتماعی به صورت هدفمندتر و البته به شکل کاملاً شخصی‌سازی‌شده انجام شود. این نوع فناوری به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به کمک داده‌های دریافتی از طریق رفتار مشتریان، تبلیغات خود را برای کاربرانی ارسال کنند که احتمال بیشتری برای خرید محصولات و خدمات از سوی آن‌ها وجود داشته باشد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    به طور کلی هوش مصنوعی مشتریان را هدف قرار می‌دهد و به کمک اطلاعات جامعی که از آن‌ها‌ به‌دست می‌آورد، از بمباران تبلیغاتی مصرف‌کننده و ارائه تبلیغات غیرضروری به او جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که ما مثل گذشته شاهد تبلیغات ناخوشایند نیستیم. این باعث ایجاد حس متفاوت و خاص بودن در مشتری می‌شود. حسی که با ایجاد رضایت باعث خلق یک رابطه بلندمدت بین مشتری و برند خواهد شد و در نهایت یک موقعیت برد-برد را برای دو طرف ماجرا ایجاد می‌کند.

    افزایش راحتی در خرید با تکنولوژی سوشال کامرس

    هدف کلی تکنولوژی در جهان امروز، بهبود زندگی انسان‌هاست. فناوری‌ها در هر بخش و صنعتی که استفاده می‌شوند، تنها برای رضایت افراد عمل می‌کنند. این در مورد پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هم صادق است. تکنولوژی سوشال کامرس باعث می‌شود کسب‌وکارها مطمئن شوند که جنبه‌های مختلف سفر خریدار، راحت است و در زمان مشتریان صرفه‌جویی می‌کند.

    اطمینان از یک سفر خرید راحت، به کمک ابزارهای مختلف در رسانه‌های اجتماعی و تنها با چند حرکت کلیک روی صفحه امکان‌پذیر است. روندهای این چنینی باعث می‌شوند که موانع پیش‌روی مصرف‌کنندگان تا حد زیادی رفع شوند و در نهایت با تشویق مشتریان، آن‌ها را به سوی یک تجربه خرید جدید سوق می‌دهند.

    تکنولوژی در تجارت اجتماعی با بهبود تجربه مشتری، افزایش آگاهی وی، افزایش راحتی در خرید و شخصی‌سازی فضای رسانه‌های اجتماعی در رشد تجارت مؤثر است.

    معرفی انواع روندهای تکنولوژی سوشال کامرس

    ما در قرن بیست‌ویکم هستیم. وقتی کمی به اطراف نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که دیگر برای تجارت به ابزارهای سنتی و روش‌های دادوستد گذشته متکی نیستیم. نه تنها کسب‌وکارها، بلکه کاربران فضای مجازی هم فناوری را به‌خوبی پذیرفته‌اند. با این تفاسیر می‌توان گفت تکنولوژی سوشال کامرس ضروری‌ترین چیزی است که برندهای تجاری برای استفاده از تجارت اجتماعی به آن متکی هستند. امروزه شرایط به گونه‌ای است که شرکت‌ها روی فناوری سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌دهند. عمده سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های زیر خواهد بود.

    1. هوش مصنوعی

    هوش مصنوعی (AI) را می‌توان با اختلاف جزو بزرگترین پیشرفت‌های فناوری دانست. البته هوش مصنوعی تنها در سوشال کامرس استفاده نمی‌شود و امروزه این فناوری در بخش‌های مختلف زندگی کاربرد دارد. اما استفاده از آن در تجارت اجتماعی منجر به تغییر روند بازی رقابتی بین شرکت‌های بزرگ و کوچک شده است. این تغییر باعث شده که حتی شرکت‌های کوچک و نوپا هم بتوانند با برندهای بزرگ در سطح دنیا رقابت کنند.

    هوش مصنوعی به طور کلی بر پایه رفتار هوشمندانه ماشین‌ها سروکار دارد. این فناوری بی‌نظیر در رسانه‌های اجتماعی، تجربه کاربری را بهبود می‌دهد. مثلاً تا کنون شده به این موضوع دقت کنید که اینستاگرام چطور دنبال کردن دوستانتان در این فضا به شما پیشنهاد می‌کند؟ یا اینکه چگونه پست‌هایی که به آن‌ها علاقه‌مند هستید را در بخش اکسپلور حساب شما به نمایش درمی‌آورد؟ پشت تمام این رفتارهای هوشمندانه، تکنولوژی هوش مصنوعی قرار دارد.


    بیشتر بخوانید: 10 راهکار برای تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام

    استفاده از هوش مصنوعی منجر به درک روابط افراد و تغییر روند تجارت در جهت این رفتار می‌شود. تغییرات ایجاد شده که در نهایت به سود کسب‌وکارها و البته مشتریان خواهد بود، با کسب اطلاعات، ترکیب داده‌ها با هم و در نهایت تبدیل آن‌ها به دانش تجاری امکان‌پذیر است.

    2. یادگیری ماشینی

    یادگیری ماشینی (ML) هم دیگر تکنولوژی سوشال کامرس به شمار می‌آید که البته از هوش مصنوعی به‌دست می‌آید. این مفهوم در بسیاری از مواقع با هوش مصنوعی اشتباه گرفته می‌شود. اما باید بگوییم یادگیری ماشینی به روندی اطلاق می‌شود که در آن ماشین‌ها به صورت خودکار از تجربیات خود یاد می‌گیرند و این یادگیری خودکار منجر به پیشرفت آن‌ها خواهد شد. نکته جالب اینجاست که تمامی این فرآیندها بدون نیاز به برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

    هدف کلی این یادگیری این است که ماشین‌ها بدون دخالت انسان به داده‌ها دسترسی داشته باشند و از آن در جهت بهبود زندگی انسان‌ها استفاده کنند. برای مثال یادگیری ماشینی می‌تواند به صورت مداوم الگوریتم‌های جدیدی را در فضای تجارت اجتماعی ایجاد کند که در نهایت به کسب رضایت مشتری منجر شود.

    3. رایانش ابری

    رایانش ابری به ارائه خدمات محاسباتی از طریق فضای اینترنت گفته می‌شود. این خدمات شامل بخش‌های مختلف از فضای ذخیره سرور گرفته تا پایگاه داده، شبکه، نرم‌افزار و تجزیه‌وتحلیل می‌شود. این سرویس برای شرکت‌های کوچک که قادر به ایجاد زیرساخت‌های محاسباتی و مراکز داده مختص به خود نیستند، یک نعمت بزرگ محسوب می‌شود. رایانش ابری باعث ایجاد نوآوری‌های بیشتر، صرفه‌جویی بهتر و انعطاف‌پذیری منابع می‌شود.

    علاوه بر موارد گفته شده، گزینه‌های دیگری مثل واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، دستیار دیجیتال رباتیک (RPA) و بلاک‌چین هم از دیگری فناوری‌هایی هستند که چه امروز و چه در آینده می‌توانند در سوشال کامرس و رشد برندها مؤثر باشند.

    انواع تکنولوژی سوشال کامرس شامل موارد گوناگونی از جمله هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و رایانش ابری می‌شوند.

    نوآوری در سوشال کامرس در سال 2023

    نوآوری در سوشال کامرس به همان اندازه مهم است که تکنولوژی اهمیت دارد. نوآوری تجاری را می‌توان در هر جایی از تجارت اجتماعی از بخش زنجیره تأمین کالاها گرفته تا تبلیغات برند و ایجاد روند خرید مشاهده کرد. نوآوری به عنوان یک ابزار استراتژی ارزشمند در سوشال کامرس باعث دسترسی به بازارهای جدید، مشتریان جدید، راه‌های جدید تحقیق تجاری و در نتیجه راه‌های جدید برای ایجاد فرایند خرید می‌شود. از جمله استراتژی‌های نوآورانه در تجارت الکترونیک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

    • بهینه سازی فرآیند پرداخت
      • این استراتژی از طریق دریافت بازخورد از مشتری، بهینه‌سازی پردازش سفارش، کاهش هزینه‌های اضافی و ارائه جزئیات کامل به کاربران امکان‌پذیر است.
    • ارائه اطلاعات باکیفیت بالاتر به مشتریان
      • این استراتژی از طریق ارائه عکس‌های مناسب و واقعی از محصول، توضیحات جذاب محصول، ویدیوهای آموزشی، ارائه قیمت‌های شفاف، ایجاد بخش نظرات و دکمه‌های پرداخت قابل مشاهده امکان‌پذیر است.
    • استفاده از بازاریابی هدفمند
      • این استراتژی از طریق تمرکز روی مشتریان نه بازدیدکنندگان، سرمایه‌گذاری روی بهترین مشتریان و استفاده از چند پلتفرم رسانه‌اجتماعی به صورت همزمان امکان‌پذیر است.
    • شخصی‌سازی
      • شخصی‌سازی به عنوان یک مزیت رقابتی کلیدی از طریق تجزیه و تحلیل پیشرفته، استفاده از چت‌ربات‌ها و تکمیل فرایند خرید مطابق با نیاز مشتری امکان‌پذیر است.

    آینده تجارت اجتماعی

    فراتر از بحث تکنولوژی سوشال کامرس، بسیاری از افراد و برندها می‌خواهند بدانند که آینده تجارت اجتماعی چه می‌شود. واقعیت این است که چشم‌انداز در حال تغییر تجارت اجتماعی هم ترسناک و هم هیجان‌انگیز است. تغییرات ایجاد شده هم به رشد کسب‌وکارها منجر می‌شوند و هم به صورت مداوم آن‌ها را با چالش‌های جدید روبه‌رو می‌کنند. اما نکته اینجاست که با هر فرازونشیبی که در این فضا وجود داشته باشد، رشد تجارت الکترونیک همچنان زیاد است. از طرف دیگر هرچه جلوتر می‌رویم، بازار سوشال کامرس بزرگ‌تر و درخشان‌تر از قبل می‌شود. با نگاهی به آمار زیر از تأثیر این روند در آینده اطمینان حاصل می‌کنیم.

    • در سال 2021 تجارت الکترونیک رشدی 256 درصدی را تجربه کرد.
      • این رشد در سال 2023 چند برابر رشد را در پی دارد.
    • با حذف شکاف بین فضای فیزیکی با فضای دیجیتال، مردم از کانال‌های متعدد رسانه‌های اجتماعی برای خرید خود استفاده می‌کنند.
      • خرید از طریق رسانه‌های اجتماعی مختلف مثل تیک‌تاک، اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، یوتیوب و پینترست در حال افزایش است.
    • خریداران آنلاین به سمت خریدهای فرامرزی سوق پیدا کرده‌اند.

    جمع‌بندی

    • تکنولوژی سوشال کامرس حرف اول را می‌زند و باعث بهبود تجربه خریدار می‌شود. تجربه‌ای که در نهایت باعث سودآوری برندها در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خواهد شد.
    • کسب‌وکارها برای اینکه از سایر رقبا عقب نمانند و از طرفی خود را با نیازهای مصرف‌کنندگان هماهنگ کنند، خواه ناخواه به فناوری روی می‌آورند.
    • تکنولوژی سوشال کامرس به اشکال مختلف مانند استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی منجر به سودآوری برای برندها خواهد شد.
    • در این راهنما به به نقش مثبت فناوری در تجارت اجتماعی اشاره کردیم. این روند می‌تواند انگیزه‌ای را برای شما ایجاد کند که از سوشال کامرس به نفع مارک تجاری خود استفاده کنید.
    • اما آیا به‌نظر شما سوشال کامرس آن‌طور که گفته می شود آینده درخشانی دارد؟ منتظر پاسخ‌های شما در بخش اشتراک‌گذاری نظرات هستیم.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    thebossmagazine

    analyticssteps

    bigcommerce

    bvblogic

    beeketing

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.