راهنمای سوشال کامرس: هر چیزی که باید در سال جدید بدانید

0

در راهنمای سوشال کامرس قصد داریم به این مفهوم به صورت اساسی بپردازیم. سوشال کامرس یا تجارت اجتماعی به عنوان یکی از روندهای خرید آنلاین محسوب می‌شود که در حال حاضر به سرعت در حال رشد است. این شیوه بازاریابی اگرچه جزئی از تجارت الکترونیک به حساب می‌آید، اما با بررسی این مقاله متوجه خواهید شد که سوشال کامرس برای خود دنیای مجزایی دارد.

در این مقاله قصد داریم به تعریف سوشال کامرس، مزایای این تجارت و پلتفرم‌های پشتیبانی کننده از این مفهوم بپردازیم. البته کار ما به همینجا ختم نمی‌شود، زیرا قرار است در اینجا تاکتیک‌های سوشال کامرس، ترندهای سوشال کامرس و نکات مورد نیاز شما در این زمینه را نیز پوشش دهیم. پس اگر دوست دارید در مورد سوشال کامرس اطلاعات کاملی کسب کنید، با ما همراه باشید.

راهنمای سوشال کامرس شما را برای تجارت بهتر در شبکه‌های اجتماعی هدایت می‌کند.

سوشال کامرس چیست؟

تعریف سوشال کامرس

اولین مبحث در راهنمای سوشال کامرس بررسی تعریف این مفهوم است. گفتیم که سوشال کامرس به معنای تجارت اجتماعی است. این تجارت به فروش آنلاینی می‌پردازد که از طریق رسانه‌های اجتماعی مختلف بدون دخالت سایت انجام می‌شود. خریداران سوشال کامرس به جای اینکه خرید خود را از بیرون انجام دهند، برای تکمیل خرید از طریق خرده‌فروشان آنلاین به صورت مستقیم از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام می‌کنند. این یعنی کل روند خرید، از زمانی که فرد در حال مرور کالاهاست، تا زمانی که قصد پرداخت هزینه جنس خریداری شده را دارد، در بستر رسانه اجتماعی اتفاق می‌افتد. در این حالت یک سایت تجاری آنلاین کاملاً از دور بازاریابی حذف می‌شود.

معرفی مزایا در راهنمای سوشال کامرس

اگر تا به اینجا هنوز مطمئن نیستید که این نوع تجارت الکترونیک برای شما مناسب است یا خیر، شاید بخواهید با مزایای این شیوه بازاریابی آشنا شوید. این مسئله باعث می‌شود تا بتوانید به شکل راحت‌تری درباره امتحان این شیوه تصمیم بگیرید.

کمک به رشد مخاطبین

رسانه‌های اجتماعی خصوصاً مواردی که از تجارت اجتماعی حمایت ویژه‌ای می‌کنند، کاربران و دنبال‌کنندگان بسیار زیادی دارند. شاید حجم عظیمی از کاربران برای توصیف این میزان از طرفداران اصطلاح بهتری باشد. این میزان از کاربران باعث می‌شود که به راحتی بتوانید تعداد بالایی از مخاطبان هدف برند خود را در پلتفرم مورد نظر پیدا کنید. مخاطبان هدف افرادی هستند که منتظر بوده تا شما محصول یا خدمات مورد نیاز آنها را به بهترین شکل ارائه کنید. زمانی که در پلتفرمی فرایند خرید را یکپارچه می‌کنید، بدون اینکه نیاز باشد مشتری را به جای دیگری ارجاع دهید، شانس تکمیل خرید وی را افزایش می‌دهید.

بالا بردن سطح ترافیک و تعامل

با بررسی راهنمای سوشال کامرس همچنین متوجه می‌شویم که تجارت اجتماعی می‌تواند در افزایش ترافیک و تعامل هم به شما کمک کند. زیرا کاربران می‌توانند در مدت زمان کوتاهی و بدون دردسر با شما ارتباط برقرار کنند. این مورد از آن جهت مهم است که با جذب بیشتر مشتریان به برند تجاری شما، فروش و به دنبال آن درآمد بیشتری خواهید داشت.

افزایش میزان اعتماد به برند

زمانی که دسترسی به شرکت شما راحت باشد، کاربران به احتمال بیشتری به برند و مارک تجاری شما اعتماد خواهند کرد. از طرف دیگر رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، بسیار شخصی‌تر از سایت تجاری شما هستند. بنابراین این فرصت برای مشتریان پیش می‌آید که خیلی بهتر برند و شخصیت تجاری شما را بشناسند. چیزی که مردم می‌خواهند این است که از جایی قابل اعتماد خرید کنند. پس هر تجارتی از طریق یک راهنمای سوشال کامرس حرفه‌ای می‌تواند با افزایش اعتماد کاربران، آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کند. با بالا رفتن تعداد مشتریان هم نتیجه چیزی جز افزایش فروش نخواهد بود.

زمانی می‌توانید انتظار رشد تجارت خود را داشته باشید که با کمک گرفتن از استراتژی‌های تجارت اجتماعی باعث افزایش اعتماد به برند خود شوید.

بهبود نرخ بازگشت سرمایه

تجارت اجتماعی می‌تواند نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را بهبود دهد. به عبارتی سوشال کامرس می‌تواند بازدهی سرمایه‌گذاری را در صورت اجرای درست استراتژی‌ها تضمین کند. اما برای اینکه بیشترین بهره را از این روش بازاریابی ببرید، بسیار مهم است که معیارها و ترندهای رسانه‌های اجتماعی را ردیابی کنید. خوشبختانه این امکان در پلتفرم‌های بزرگی مثل اینستاگرام وجود دارد که با کمک ابزارهای تحلیلی داخلی، کمپین‌های تجارت خود را زیر نظر داشته باشید. با دنبال کردن این روش می‌توانید تغییرات و تنظیمات لازم برای رسیدن به نتایج بهتر را انجام دهید.

چه پلتفرم‌هایی از سوشال کامرس پشتیبانی می‌کنند؟

قبل از هر چیزی باید ببینید که مخاطبان مورد نظر شما در کدام پلتفرم حضور بیشتر دارند؟ براساس راهنمای سوشال کامرس در کشور ما رسانه‌هایی مثل اینستاگرام، تلگرام، واتس‌اپ و برخی دیگر از رسانه‌ها مثل یوتویوب فعالیت خوبی دارند. هر چند که در بین تمامی این موارد اینستاگرام در کنار سایت‌ها در زمینه فروش آنلاین از باقی رسانه‌ها پیشی گرفته است. بر این اساس باید ببینید که مخاطبین هدف شما بیشتر در کدام پلتفرم‌ها حضور دارند. در ادامه معروف‌ترین رسانه‌ها در این زمینه را به همراه شما بررسی می‌کنیم.

شبکه اجتماعی اینستاگرام

جالب است که بدانید بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی خود اینستاگرام، حدود 81 درصد از کاربران این پلتفرم از آن به منظور تحقیقات درباره محصولات و خدمات متنوع استفاده می‌کنند. از طرف دیگر در هر ماه بیشتر از 130 میلیون نفر روی پست‌های مربوط به خرید کلیک می‌کنند. از آنجایی که کاربران زیادی در این رسانه به دنبال ارتباط‌گیری با برندهای مورد نیاز خود هستند، پس استفاده کردن از استراتژی‌های تجارت اجتماعی بسیار اهمیت پیدا می‌کند. برخی از روش‌های فروش در اینستاگرام شامل موارد زیر می‌شوند.

  • پست‌های مربوط به خرید: محصولات را در محتوای تصویری خود برچسب‌گذاری کنید. با این کار هر کاربر تنها با یک ضربه می‌تواند محصول یا خدمات شما را خریداری کند.
  • استوری‌های مربوط به خرید: در استوری یا داستان‌هایی که با کاربران به اشتراک می‌گذارید، محصولات خود را تگ کنید. در این صورت خرید مستقیم از محتوای استوری شما برای هر فالوور راحت‌تر خواهد شد.
  • برچسب‌گذاری محصولات: در استوری‌های خود همچنین می‌توانید برچسب‌های خرید قابل کلیک را اضافه کنید.
  • خرید از IGTV: با اضافه کردن مستقیم محصولات خود به ویدیوهای IGTV، احتمال خرید را بالا ببرید.

معرفی فیسبوک در راهنمای شوسال کامرس

فیسبوک و راهنمای سوشال کامرس

برای فروش مستقیم در اینستاگرام باید یک حساب کاربری تجاری متصل از این پلتفرم به صفحه فیسبوک نیز داشته باشید. فروشگاهی که در فیسبوک دایر می‌کنید باعث می‌شود که شما از طریق راه‌های ارتباطی مختلف از جمله واتس‌آپ، دایرکت اینستاگرام و مسنجر با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا صاحبان مشاغل مختلف تجربه خرید از طریق تلفن‌همراه به صورت رایگان را برای تمامی مخاطبین هدف خود فراهم کنند. فروشگاه‌هایی که در فیسبوک ایجاد می‌شوند هم کاملاً قابل تنظیم هستند. به طوری که هر فروشنده بتواند محصولات مختلف خود را در کاتالوگ فروشگاه وارد کند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    رسانه اجتماعی توییتر

    از دیگر پلتفرم‌هایی که در دنیا برای مقاصد فروش آنلاین استفاده می‌شود، توییتر است. این گزینه اگرچه در ابتدا هدف دیگری را دنبال می‌کرد، اما به مرور زمان در نسخه جدید آن تغییراتی ایجاد شد که تبلیغ‌کنندگان بتوانند به راحتی برای برند خود بازاریابی کنند. با استفاده از این تغییرات هر کاربر بدون اینکه از برنامه خارج شود، می‌تواند محصولات مورد نظر خود را بخرد یا آن‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارد.

    علاوه بر رسانه های بالا برخی دیگر از پلتفرم‌های آنلاین هم هستند که در دنیا طرفداران زیادی دارند، اما به دلایل متعدد از جمله تحریم کشورهای خارجی یا فیلتر داخلی و یا عدم استقبال مردم کاربرد زیادی برای کسب‌وکارهای داخل کشور ما ندارد. از جمله این برنامه‌ها می‌توانیم به تیک‌تاک (TikTok)، پینترست (Pinterest) و اسنپ‌چت (Snapchat) اشاره کنیم.

    تیک‌تاک (TikTok)، پینترست (Pinterest) و اسنپ‌چت (Snapchat) از شبکه‌های اجتماعی مناسب برای سوشال کامرس هستند.

    بررسی راهنمای سوشال کامرس

    تا اینجا با مطالعه موارد بالا، به یک درک کلی از تجارت اجتماعی رسیدید. حال نوبت پرداختن به اصل بحث تجارت اجتماعی است. به همین دلیل در ادامه نکات مهم، تاکتیک‌ها و ترندهایی را با شما به اشتراک می‌گذاریم که با الگو گرفتن از آنها بتوانید منجر به رشد تجارت خود در استفاده از سوشال کامرس شوید.

    محتوای بهینه تولید کنید.

    همانطور که در راهنمای سوشال کامرس آمده تولید محتوا نقش مهمی در موفقیت شما دارد. اگر از قبل بازاریابی در فضای آنلاین را شروع کرده‌اید، حتماً می‌دانید که رمز موفقیت شما تولید محتوای ارزشمند و بهینه است. در اصل شما قرار است در فضایی رقابت کنید که صدها و حتی هزاران رقیب از سراسر دنیا از قبل در آنجا حضور داشته‌اند. پس برای پیروزی در رقابت باید برای جلب نظر مصرف‌کنندگان محتوای بهینه تولید کنید. طبق راهنمای سوشال کامرس برای تولید محتوای بهینه می‌توانید از فاکتورهای زیر کمک بگیرید.

    • تصاویر: تصویر علاوه بر اینکه باید مناسب، کاربردی و جذاب باشند، نیاز است که متناسب با فضای آنلاین بهینه شوند. چون کاربران شما اکثراً از تلفن‌ همراه استفاده می‌کنند، پس باید به گونه‌‌ای تصاویر خود را آماده کنید که افراد بدون چرخاندن گوشی خود به راحتی به تصاویر شما دسترسی داشته باشند.
    • ویدیوها: به زمان ویدیوها در راهنمای سوشال کامرس که بین 6 تا 15 ثانیه است توجه کنید.
    • محتوای متنی: برخی افراد شرح متنی را به هر چیزی ترجیح می‌دهند. به منظور جذب چنین افرادی از محتوای متنی غافل نشوید.
    • فیلتر: فیلترها باعث می‌شوند که محتوای شما متمایزتر از سایرین شود. اما دقت کنید که نباید در این کار زیاده‌روی کنید. زیرا در این صورت ممکن است اعتماد کاربران به اصالت محصول را از بین ببرید.
    • لوگو: از لوگوی برند خود به طور مداوم استفاده کنید. هرگز لوگو را در گوشه‌ای پنهان نکنید تا با اطلاعات دیگر ترکیب شود و به چشم نیاید.

    محصولات ارزان‌تر خود را تبلیغ کنید.

    اگر در شروع کار باشید، حتماً محصولات فوق‌العاده زیادی دارید که دوست دارید در اختیار مشتریان خود قرار دهید، درست است؟ اگرچه کاملاً حق دارید، اما براساس راهنمای سوشال کامرس برای شروع بهتر است محصولات پرفروش‌تر و یا نمونه‌هایی که قیمت ارزان‌تری دارند را با کاربران به اشتراک بگذارید. هر چه سعی کنید موانع کمتری سر راه خود ایجاد کنید، می‌توانید اعتماد تعداد بیشتری از افراد را برای فروش محصولات خود جلب کنید.

    طبق راهنمای سوشال کامرس حتماً از اینفلوئنسرها استفاده کنید.

    این تصور غلط را دور بریزید که بدون اینفلوئنسرها هم می‌توانید پرقدرت پیش بروید. برای رشد به تمامی گزینه‌های پیش‌روی خود احتیاج دارید که یکی از بهترین پیشنهادات برای شما استفاده از اینفلوئنسرها است. این کار باعث می‌شود تا دسترسی بهتری به مخاطبان هدف خود داشته باشید و از طرفی به دلیل همکاری با افراد مشهور اعتماد به برند خود را بالا ببرید. براساس راهنمای سوشال کامرس، اینفلوئنسرها راهی مناسب برای تبلیغ محتوای ارگانیک، تبلیغات بومی و ارائه نظرات محصول محسوب می‌شوند.

    اینفلوئنسرهای مرتبط با کسب‌وکار شما یکی از بهترین موارد برای تبلیغ تجارت اجتماعی هستند. با استفاده از این گزینه هم می‌توانید اعتبار برند و هم تعداد مشتریان خود را بالا ببرید.

    از اثبات اجتماعی استفاده کنید.

    یکی از بخش‌های مهم از استراتژی بازاریابی در سوشال کامرس، اثبات اجتماعی است. چیزی که در این زمینه مهم است، این است که مشتریان می‌خواهند بدانند که افراد دیگری هم از شما خرید می‌کنند یا از خرید کردن از شما راضی هستند یا خیر. در واقع افراد نمی‌خواهند با یک کسب‌وکار کلاهبردار روبرو شوند یا تجارتی که محصولات بی‌کیفیت را به جای کالاهای اصیل به مردم می‌فروشد. بنابراین بسیار مهم است که با استفاده از برخی مدارک، اعتماد آن‌ها را جلب کنید. اشتراک‌گذاری موارد زیر باعث می‌‌شود تا بتوانید اعتماد افراد را خیلی سریع جذب کنید.

    • بررسی‌ محصولات
    • توصیف کردن کالاها
    • به اشتراک‌گذاری آمار خرید
    • به اشتراک‌گذاری نتایج
    • ارائه نظرسنجی همگانی

    دامنه دسترسی خود را افزایش دهید.

    استراتژی تجارت اجتماعی

    رسانه‌‌های اجتماعی از لحاظ تعداد مشتریان بالقوه و بالفعل برای تجارت شما فوق‌العاده هستند. اما هر چه بتوانید افراد بیشتری را جذب کنید، خواهید توانست برند خود را به طیف گسترده‌تری از مردم معرفی کنید. با افزایش آگاهی مردم از تجارت شما، یقیناً فروش و درآمد بیشتری نیز خواهید داشت. گسترش دسترسی شما به سه عامل زیر بستگی دارد:

    • افزایش فالوورهای شبکه‌های اجتماعی
    • بهینه سازی محتوا
    • تبلیغ محتوای شما

    جمع‌بندی راهنمای سوشال کامرس در سال جدید

    • در این راهنمای سوشال کامرس بررسی کردیم که با در نظر گرفتن میزان مشارکت مردم در شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانید از این فضا برای پیشرفت کسب‌وکار خود دوری کنید.
    • در اینجا به شما نشان دادیم که کدام رسانه‌ها برای شما بهتر هستند و باید از چه تکنیک‌هایی برای استفاده از تجارت اجتماعی خود بهره ببرید.
    • در تمام طول مسیر روی یک گزینه تأکید زیادی داشتیم و آن هم ایجاد یک استراتژی قوی، با کمک گرفتن از ترندهای مختلف است. با استفاده از یک برنامه قدرتمند می‌توانید بازگشت سرمایه خود را به بهترین شکل تضمین کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.