لجستیک پایدار چیست و چه تأثیری در کسب‌‌وکار دارد؟

1

لجستیک پایدار یکی از مفاهیم کاربردی در صنعت است که زنجیره تأمین با راهکارهای آن به راحتی مشکلات خود را حل می‌کند. لجستیک پایدار توانسته راهکارهایی به انواع کسب‌وکارها و سیستم‌های حمل‌ونقل ارائه بدهد که به واسطه آنها، فعالیت صنایع باکیفیت بهتری انجام شوند. از طرفی محیط زیست به طور کامل مورد محافظت قرار گیرند. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که لجستیک پایدار چیست و چه نقشی در مدیریت بهینه کسب‌وکارها دارد. در ادامه همراه ما باشید تا راهکارهای مناسب برای صنعت لجستیک خود را پیدا کرده و در موقعیت مناسب استفاده کنید.

لجستیک پایدار چیست؟

لجستیک پایدار یکی از انواع اصلی لجستیک است که سعی می‌کند از محیط زیست محافظت کند. به این معنا که از راهکارهایی استفاده می‌کند که دی‌اکسیدکربن کمتری تولید شود یا آلودگی‌های صوتی و آبی کاهش یابند. البته راهکارهای پیشنهادی این لجستیک به گونه‌ای است که فرآیند ترابری با کیفیت بهتری انجام شود و حوادث حمل‌ونقل به مقدار چشم‌گیری کاهش یابند.

به دلیل اهمیت زیادی لجستیک پایدار، هر ساله ایونت‌ها و کنفرانس‌های مختلفی برگزار می‌شوند تا این نوع از لجستیک به کسب‌وکارهای بیشتری معرفی شوند و ضرورت استفاده از آن برای همگان آشکار شود. فرانک آپل، مدیرعامل (Deutsche Post DHL)، در یک کنفرانس مطبوعاتی گزارش خود را با عنوان «ارائه فردا: به سوی لجستیک پایدار» ارائه داد. او گفت که پایداری یک موضوع ضروری برای لجستیک به حساب می‌آید. به‌ ویژه هنگامی که صحبت از کاهش انتشار کربن می‌شود. زیرا در حال حاضر گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن تدریجی زمین بر زندگی تمام مردم جهان آثار جبران‌ناپذیری گذاشته است. بنابراین کسب‌وکارها باید از راهکارهایی استقبال کنند که این مشکلات را کاهش می‌دهند .

نقش لجستیک پایدار در بهبود سیستم ترابری

نقش لجستیک پایدار در بهبود حمل‌ونقل

مقررات زیست محیطی هر روز سخت‌تر می‌شوند و شرکت‌های لجستیک باید وظایف خود را به طور فزاینده‌ای پایدارتر کنند. آنها با رعایت این مقررات می‌توانند مسئولیت اجتماعی خود را در قبال مصر‌ف‌کنندگان بهبود ببخشند. در ادامه به اقداماتی از لجستیک پایدار می‌پردازیم که باعث بهبود عملکرد سیستم ترابری شده‌اند.

استفاده از وسایل نقلیه کارآمدتر

یکی از توصیه‌های لجستیک سبز و پایدار به کسب‌وکار، استفاده بیشتر از وسایل نقلیه کارآمدتر است. به این معنا که اگر این وسایل دوستدار محیط زیست باشند و مستهلک یا قدیمی نباشند، می‌توانند میزان تولید کربن‌دی‌اکسید کمتری تولید کنند. البته انتخاب وسایل نقلیه کارآمد تنها برای جاده‌های بین شهری نیست. بلکه سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری نیز باید به گونه‌ای باشند که آلودگی هوا و یا آلودگی صوتی کمتری تولید کنند.

بیشتر بخوانید: ارسال بسته در روزهای پر ترافیک

خودروهای هیبریدی و الکتریکی دو نمونه از خودروهای دوستدار محیط زیست هستند که کشورهای مختلف سعی کرده‌اند که آنها را به تولید انبوه برسانند. در نتیجه ناوگان حمل‌ونقل در صنعت لجستیک سرمایه‌گذاری بهینه‌ای خواهد داشت و عملکرد باکیفیت‌تری در نتیجه این سرمایه‌گذاری به چشم خواهد خورد.

استفاده از نرم‌افزارهایی برای کاهش آلودگی

استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای مختلف کمک می‌کند که مدیریت لجستیک پایدار از وسایل نقلیه‌ای استقبال کند که میزان کربن کمتری تولید می‌کنند. وجود این نرم‌افزاری برای محاسبه میزان کربن یک ناوگان مؤثر است. به این شکل که تصمیم‌گیری بهتر و کارآمدتری برای حمل‌‌ونقل مواد اولیه و کالاها انجام می‌شود و کیفیت کار ارتقاء می‌یابد.

لجستیک پایدار سعی می‌کند که راهکارهایی به کسب‌وکارها ارائه دهد تا سلامتی محیط زیست مورد محافظت قرار گیرد.

لجستیک سبز علاوه بر اینکه شرکت‌ها را به استفاده از وسایل نقلیه کارآمد دعوت می‌کند، از فرآیندها و سیستم‌هایی حمایت می‌کند که کسب‌وکارها به واسطه آن آلودگی و آسیب کمتری برای محیط زیست به وجود می‌آورند. لجستیک سبز و پایدار استراتژی‌های خلاقانه‌ای پیشنهاد می‌دهند که کسب‌وکارها به واسطه آن عملکرد خود را می‌سنجند. به این ترتیب، کسب‌وکارها از نقش مثبت عملکرد خود آگاه می‌شوند و تلاش خود را برای تداوم این فرآیند ادامه خواهند داد.

جایگزین شدن منابع تجدید پذیر

نقش دیگری که لجستیک پایدار در بهبود کار سیستم حمل‌ونقل و کاهش هزینه‌ها داشته، تشویق کردن کسب‌وکارها به استفاده از منابع تجدید پذیر باد و خورشید بوده است. کم کردن و نهایتاً حذف سوخت‌های فسیلی علاوه بر کاهش هزینه‌ها، به بهبود سلامت اکولوژی‌های مختلف انسانی، حیوانی و گیاهی می‌انجامد. شما به این واسطه می‌توانید مسیرهای مقرون‌به‌صرفه‌تری را برای مدیریت صنعت لجستیک خود استفاده خواهید کرد.

نمونه‌ای واضح از تلاش سازمان‌ها در این راستا، برنامه‌ریزی شرکتی آلمانی در استفاده از پنل‌های خورشیدی است. به این ترتیب وسایل نقلیه از نوع متفاوتی از انرژی استفاده می‌کنند که دی‌اکسیدکربن کمتری تولید خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: انواع لجستیک هوشمند

اجرای استراتژی (4R)

استراتژی (4R) شامل چهار فرآیند مهم کاهش (Reduce)، بازیافت (Renew)، استفاده مجدد (Reuse) و بازیابی (Restore) است. در حقیقت هدف‌گذاری برای بهینه‌سازی فرآیندهای لجستیک و به طور ویژه اجرای دائمی راهکارهای لجستیک پایدار، یکی از دغدغه‌های مهم کسب‌وکارها به حساب می‌آیند. استراتژی (4R) در این حیطه نقش مفیدی را بازی می‌کند. به این نحو که باعث بهینه‌سازی استفاده از منابع می‌شود و منابع غیرضروری را به طور کامل کنار می‌گذارد. کاهش ضایعات به خودی خود می‌تواند در مراقبت از سلامت محیط مفید باشد. از طرفی دیگر، منابع برای استفاده مجدد، بازیابی می‌شوند. به این ترتیب بازیافت منابع قابل استفاده صورت گرفته و باز هم ضایعات منابع کاهش می‌یابند.

دریافت گواهینامه محیط زیستی

آژانس حفاظت از محیط زیست مکزیک با توجه به فعالیت‌های هر شرکت سه گواهینامه اعطا می‌کند. این گواهینامه‌ها گواهی صنعت پاک، گواهی کیفیت محیطی، و گواهینامه کیفیت محیط زیست توریست نام دارند. به همین ترتیب، سیستم مدیریت زیست محیطی با توجه به استاندارد جهانی (ISO 14001) و با استفاده از راهکارهای لجستیک پایدار روند فعالیت کسب‌وکارها را بهبود داده است. آژانس حفاظت از محیط زیست به واسطه این گواهینامه‌ها، شرکت‌ها را بر اساس معیارهای پایداری به کاهش اثرات مخرب زیست محیطی، بهبود بهره‌وری انرژی و مدیریت و آموزش کارکنان خود تشویق می‌کند.

تأثیر لجستیک پایدار در کسب‌وکار

لجستیک پایدار و کسب‌وکار

لجستیک پایدار که به عنوان اکولجستیک یا لجستیک سبز نیز شناخته می‌شود، به سیاست‌‎های پایدار و سایر اقدامات اتخاذ شده برای کاهش اثرات زیست محیطی ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل، توزیع کالاها و سایر فعالیت‌های لجستیکی اشاره دارد. در ادامه چهار تأثیر مهم لجستیک پایدار بر کسب‌وکار شما را معرفی خواهیم کرد. این تأثیرات باعث می‌شوند که صنعت شما در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.

افزایش اعتبار مارکت تجاری شما

رفتن به سمت لجستیک پایدار می‌تواند به افزایش اعتبار برند شما در محیط غنی از اطلاعات امروز کمک کند. تصویر مارک تجاری یک شرکت که بر مسئولیت زیست محیطی آن تأکید دارد، باعث افزایش اعتماد شرکا و مشتریان خواهد شد. زیرا با افزایش آگاهی مردم درباره گرم شدن تدریجی زمین، اهمیت تلاش کسب‌وکارها برای اجرای استراتژی‌هایی که کربن کمتری تولید می‌کنند، آشکارتر می‌شود. در نتیجه وقتی مردم متوجه می‌شوند که کسب‌وکاری از این استراتژی‌های لجستیک پایدار استفاده می‌کند، به آن بیشتر اعتماد خواهند کرد.

پیروی از راهکارها و اصول لجستیک پایدار به افزایش اعتبار برند شما کمک خواهد کرد. در حالی که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه نیز خواهد شد.

جذب شرکای جدید

انتخاب یک زنجیره تأمین پایدار، کسب‌وکار شما را قادر می‌سازد که اعتبار زیست محیطی خود را ایجاد کند. این حمایت از محیط زیست باعث می‌شود که الگوی کسب‌وکارهای دیگری برای پیروی از راهکارهای لجستیک پایدار قرار بگیرید و مورد توجه شرکت‌هایی خواهید بود که به دنبال شریکی با ارزش‌های مشابه هستند. در این راستا از یک استاندارد جهانی با عنوان (ISO 14001) استفاده کنید. این استاندارد به کسب‌وکارها در کاهش اثرات زیست محیطی محصولات، خدمات و فعالیت‌هایشان کمک می‌کند. رعایت اصول این استاندارد به این دلیل اهمیت دارد که شرکا و مشتریان بالقوه زمانی متقاعد می‌شوند که کسب‌وکار شما شریک مناسبی است که اهداف زیست‌محیطی شما با اهداف آنها هماهنگ باشند.

ایجاد مزیت رقابتی

استفاده از راهکارهای لجستیک پایدار باعث می‌شود که در رقابت متمایز شوید. از آنجا که ممکن است این روند هزینه‌های اولیه زیادی به وجود بیاورد، می‌توان فهمید که پایدار و سبز شدن لجستیک گزینه معمولی یا راحتی نیست. بسیاری از شرکت‌ها تمایلی به پذیرش تغییر ندارند، حتی اگر به نفع کره زمین و پایداری عملیاتی یک سازمان باشد. بنابراین هنوز هم بسیاری از این تأثیر لجستیک پایدار بی‌بهره مانده‌اند. البته باید توجه داشته باشید که پایداری امری گذرا نیست، بلکه یک روند اجتناب‌ناپذیر است. زیرا گرمایش جهانی همچنان رو به وخامت است. بنابراین، زمانی که استراتژی‌های پایدار را پیروی می‌کنید، شرکت خود را برای آینده آماده خواهید کرد.

به واسطه راهکارهای لجستیک، کارآمدی مدیریت ناوگان حمل‌ونقل افزایش می‌یابد. برنامه‌ریزی و مدیریت سیستم ترابری بهینه می‌شوند.
به این ترتیب، شما کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل را در مدیریت لجستیک خود تجربه می‌کنید.

کاهش هزینه‌ها

اتخاذ رویه‌های مراقب محیط‌ زیست به ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک اجازه می‌دهد تا هزینه‌های قابل‌توجهی را کاهش دهند. برای این منظور باید به چند نکته مهم زیر توجه کرد:

  • بهینه سازی مدیریت ناوگان حمل‌ونقل
  • اجرای اقداماتی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • به کار بردن انبارهای تحت نظارت لجستیک پایدار

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    جمع‌بندی

    • لجستیک پایدار یکی از مفاهیم کاربردی در صنعت است که زنجیره تأمین با راهکارهای آن به راحتی مشکلات خود را حل می‌کند.
    • یکی از توصیه‌های لجستیک سبز و پایدار به کسب‌وکار، استفاده بیشتر از وسایل نقلیه کارآمدتر است.
    • لجستیک پایدار سعی می‌کند که راهکارهایی به کسب‌وکارها ارائه دهد تا سلامتی محیط زیست مورد محافظت قرار گیرد.
    • استراتژی (4R) شامل چهار فرآیند مهم کاهش (Reduce)، بازیافت(Renew)، استفاده مجدد (Reuse) و بازیابی (Restore) است.
    • پیروی شما از استراتژی‌های لجستیک پایدار باعث افزایش اعتبار برندتان و همچنین افزایش تمایل کسب‌وکارهای دیگر به همکاری با شرکت شما خواهد شد.
    • کاهش هزینه‌ها و ایجاد مزایای رقابتی هم در نتیجه پیروی از لجستیک پایدار رقم می‌خورند.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع

    solistica

    corporatevision

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    1 نظر
    1. علی می گوید

      با سلام و احترام
      سپاس از مطالب ارزشمندتان