لیست کامل ممنوعات پستی برای شیوه‌های مختلف ارسال کالا

0

یکی از نکات مهمی که فروشگاه‌های آنلاین باید به آن توجه داشته باشند، فهرست ممنوعات پستی است. کسب‌وکارهای آنلاین، متناسب با نوع خدمات و محصولات ارائه شده، از روش‌های مختلفی برای ارسال کالاهای خود برای مشتریان استفاده می‌کنند.

در این مطلب، فهرست کاملی از ممنوعات پستی شرکت پست، کالاهای ممنوعه پستی شرکت تیپاکس و ممنوعات ارسال کالا با پیک ارائه می‌شود. همچنین کالاهای ممنوعه برای ارسال با سرویس‌های پست هوایی و ارسال کالا به خارج از کشور مورد توجه قرار خواهد گرفت. در این مقاله خواهید خواند:

قوانین و ممنوعیات پستی در ایران

ممنوعات پستی بر اساس قوانین شرکت ملی پست

از رایج‌ترین روش‌های ارسال کالا توسط فروشگاه‌های آنلاین، استفاده از خدمات شرکت ملی پست است. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، از پست برای رساندن محصولات خود به دست مشتریان استفاده می‌کنند.

همچنین قوانین شرکت ملی پست، مبنای ممنوعات پستی بسیاری از شرکت‌های خصوصی را نیز تعریف می‌کند. بنابراین، در ابتدا، مرور کاملی بر انواع مرسولات پستی ممنوعه بر اساس قوانین شرکت پست خواهیم داشت.

بسته‌های خطرناک و آسیب زننده

یک گروه مهم از ممنوعات پستی، شامل اشیاء و لوازمی است که ماهیت مواد یا بسته‌بندی آنها می‌تواند برای کارکنان ادارهٔ پست یا سایر اشخاص خطرناک باشد. بسته‌هایی که ممکن است موجب خرابی و کثیف شدن دیگر مرسولات یا تجهیزات حمل و نقل پستی شوند نیز در این گروه قرار گرفته و جزء اقلام پستی ممنوعه محسوب می‌شوند. از جمله اقلامی که در این گروه جای می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مواد منفجره، مواد قابل اشتعال، مواد رادیو اکتیو یا سایر مواد خطرناک
  • وسایل انفجاری و مهمات نظامی اصل‌نما و مشقی از جمله نارنجک اصل‌نما و مشقی، گلوله مشقی و سایر موارد مشابه
  • قرار دادن اشیاء تیز همچون سنجاق سر که می‌توانند موجب آسیب به بستهٔ ارسالی و سایر مرسولات پستی شوند، در داخل پاکت‌های پستی ممنوع است.
کالاهای ممنوعه پستی - مواد شیمیایی خطرناک

پیل‌ها و باتری‌های لیتیومی، به شرطی که از سرویس پست هوایی استفاده نشود، قابلیت ارسال با پست در داخل کشور را دارند.

خدمات و کالاهای غیرقانونی بر اساس قوانین کشور

خرید و فروش برخی از کالاها و خدمات بر اساس قوانین کلی کشور غیرقانونی و مجرمانه تلقی می‌شود. بدیهی است که شرکت پست و شرکت‌های خصوصی ارائه دهندهٔ خدمات حمل و نقل کالا، تابع قوانین عمومی جامعه بوده و ملزم به رعایت این قوانین هستند. در این بخش، مرور کوتاهی به ممنوعات پستی بر اساس قوانین کشور خواهیم داشت. 

  • مواد مخدر و روان گردان
  • اقلام غیراخلاقی یا منافی عفت (انواع کارت، روزنامه، مجله، CD و کتاب)
  • اقلام جعلی و سرقت شده
  • تمامی اقلامی که واردات و خرید و فروش آنها، در کشور مقصد ممنوع است.

اقلام ممنوعه اعلام شده از سوی پلیس فتا

ارسال کالاهایی که از جانب پلیس فتا ممنوع اعلام شده‌اند، از نظر ادارهٔ پست نیز غیرقانونی بوده و در صورت کشف، مشمول پیگرد قانونی خواهد شد. فهرست ممنوعیات پلیس فتا را می‌توان به سه دستهٔ تجهیزات و لوازم ممنوعه، مواد و داروهای ممنوعه و محتواهای ممنوعه تقسیم‌بندی کرد.

تجهیزات و لوازم ممنوعه

  • تجهیزات ماهواره از جمله رسیور، دیش ماهواره، قیچی ماهواره، کارت ماهواره
  • انواع تجهیزات جاسوسی از جمله دستگاه‌های شنود، خودکار دوربین‌دار، ساعت دوربین‌دار، عینک دوربین‌دار، سوئیچ دوربین‌دار، و خودکار اسکنر
  • تجهیزات مخابراتی غیرمجاز نظیر تلفن دوربرد
  • تجهیزات نظامی از جمله انواع شوکر، باتوم، گاز اشک‌آور و گازهای بیهوشی
  • لوازم قمار همچون پاسور، میز پوکر و چیپ پوکر

مواد و داروهای ممنوعه

  • انواع مواد مخدر، روان‌گردان و مشروبات الکلی
  • عرضه غیرمجاز انواع داروها شامل مکمل‌های ورزشی غیرمجاز، داروهای افزایش قد، داروهای چاقی و لاغری، داروهای ضدبارداری و ترک اعتیاد
  • لوازم جنسی همچون مانکن‌های جنسی، انواع قرص‌ها، ژل و اسپری‌های جنسی
  • مواد محترقه، مواد آتش‌زا و بمب‌های دودزا

محتوای ممنوعه

  • انواع فیلترشکن، نرم‌افزارهای فیلترشکن، ساکس و VPN
  • اسکریپت‌های غیرمجاز نظیر اسکریپت ارسال پیامک رایگان، اسکریپت بدافزارها، نرم‌افزارهای هک، کی لاگر و کتاب‌های ممنوعه
  • سی‌دی‌های حاوی فیلم‌های مستهجن، آموزش مسائل جنسی و فیلم آموزش رقص
  • سی‌دی و کتب آموزشی فال‌گیری و رمالی

ارسال پستی انواع داروها و مکمل‌های مورد تأیید سازمان غذا و دارو، مستلزم اخذ مجوزهای لازم برای توزیع دارو، دریافت نسخهٔ پزشکی معتبر (در صورت لزوم) و بسته‌بندی استاندارد و مناسب است.

حیوانات زنده

حیوانات زنده، از دیگر ممنوعات پستی مهم، محسوب می‌شوند که قرار دادن آنها در تمامی انواع مرسولات غیرقانونی است. با این حال، برخی اقلام خاص که بین مؤسسات رسمی معتبر مبادله می‌شوند، می‌توانند از طریق پست ارسال شوند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

  • زنبور، زالو، کرم ابریشم، انگل‌ها و اقلام دفع حشرات موذی به منظور کنترل این حشرات
  • مگس‌های خانواده «دراسوفیلید» که به منظور تحقیقات زیست پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند

ارسال اقلام فوق از طریق مرسولات بیمه امکان‌پذیر نیست. در صورتی که حمل حیوانات زنده، بر اساس مقررات پست کشورهای ذیربط، مجاز باشد، امکان قرار دادن آن در پست امانات وجود دارد.

مرسولات ناقض حریم خصوصی اشخاص

حفظ حریم خصوصی افراد، از دیگر قوانین اجتماعی است که در استفاده از خدمات پستی باید مورد توجه قرار گیرد. مرسولاتی که می‌توانند حریم خصوصی دیگران را نقض کنند، در بین ممنوعات پستی قرار دارند. در ادامه به برخی از انواع این مرسولات اشاره می‌کنیم.

  • هر شکل از مبادلهٔ پستی اسنادی که مکاتبهٔ خصوصی بین افرادی به جز فرستنده و گیرنده (یا افرادی که با آنها زندگی می‌کنند) را شامل می‌شوند، ممنوع است.
  • قرار دادن مکاتبات شخصی میان افرادی به غیر از فرستنده و گیرنده (یا افرادی که با آنها زندگی می‌کنند) در امانات پستی ممنوع است.
  • قرار دادن مکاتباتی که جنبهٔ شخصی دارند، در امانات پستی و در داخل مرسولات با نرخ مخفف (بسته‌های کوچک، مرسولات مخصوص نابینایان، مطبوعات) ممنوع است.

بیشتر بخوانید: 8 فاکتور مهم در انتخاب بهترین شرکت برای ارسال سفارش مشتریان

مرسولات حاوی اقلام با ارزش نظیر سکه و اسکناس

قرار دادن اقلام با ارزش در مرسولات پست‌نامهٔ غیربیمه یا در امانات غیربیمه ممنوع است. تعیین سقف ارزشی برای اقلام باارزش، تابع قوانین کشورهای مبداء و مقصد است. با این حال، به طور کلی می‌توان اقلام با ارزش را در موارد زیر خلاصه کرد.

  • وجه نقد و اسکناس، چک‌های مسافرتی، حوالهٔ بانکی و اوراق بهادار بینام
  • سکه، طلا یا نقره (ساخته شده یا ساخته نشده)، سنگ‌های قیمتی و جواهرات

تنها در صورتی که قوانین ملی کشورهای مبداء و مقصد اجازه دهد، می‌توان این اشیاء را در یک پاکت سربسته به عنوان مرسولات ثبتی، ارسال کرده یا در امانات غیربیمه قرار داد.

اوراق چاپی و مرسولات ویژهٔ نابینایان

اوراق چاپی (مطبوعات) و مرسولاتی که برای نابینایان ارسال می‌شوند، نباید حاوی هیچ نوع یادداشت و یا مکاتبه‌ای باشند. ارسال مرسولات برای نابینایان رایگان بوده و الصاق تمبر پستی یا هر گونه پیش‌پرداخت به این مرسولات ممنوع است.

قرار دادن اوراق بهادار در مرسوله‌های پستی مخصوص نابینایان ممنوع است. حالت استثنا در این مورد، زمانی است که مرسوله حاوی کارت، پاکت یا لفافی باشد که در آن نشانی فرستنده به طور خوانا درج شده و هزینهٔ برگشت آن، از پیش پرداخت شده باشد.

ممنوعات پستی بر اساس قوانین شرکت‌های لجستیک

برخی از کسب‌وکارها، ممکن است از خدمات لجستیک و پیک‌های موتوری برای رساندن محصولات خود به دست مشتریان بهره بگیرند. قوانین ارسال کالا با پیک، تابع قوانین کلی پستی کشور است. با این حال، ممکن است هر یک از شرکت‌ها، متناسب با نوع فعالیت خود، قوانین خاصی در این زمینه داشته باشند.

در این بخش، به ممنوعات پستی رایج ارسال کالا با پیک موتوری اشاره می‌شود. برای جزئیات بیشتر، بهتر است قوانین هر یک از شرکت‌های ارائه دهندهٔ خدمات، به طور مجزا مورد توجه کاربران قرار گیرد.

ممنوعیات پستی شرکت‌های لجستیک

مواد شیمیایی و خطرناک

انواع مواد شیمیایی که توسط ادارهٔ پست ممنوع شده‌اند، جزء ممنوعات پیک موتوری نیز محسوب می‌شوند. فارغ از اینکه مواد شیمیایی، از نوع مجاز برای مطالعات آزمایشگاهی باشند یا مواد صنعتی غیرمجاز و مخرب، جابه‌جایی آنها از طریق پیک ممنوع است. برخی از مصادیق مواد شیمیایی عبارتند از:

  • مواد خورنده که مستلزم شرایط نگهداری و جابه‌جایی خاصی هستند
  • انواع کودهای کشاورزی
  • مواد آتش‌زا، مواد قابل اشتعال، مواد رادیواکتیو

مواد غذایی فاسد شدنی

حمل و جابه‌جایی مواد غذایی فاسد شدنی، از جمله مواد پروتئینی، میوه و سبزیجات مستلزم رعایت نکات ویژه است. اغلب شرکت‌های لجستیک عمومی که خدمات ارسال کالا با پیک موتوری را ارائه می‌کنند، مجاز به حمل مواد غذایی نیستند و این اقلام، در فهرست ممنوعات پستی این شرکت‌ها قرار می‌گیرند. بهتر است ارسال مواد غذایی، از طریق پیک‌ها و شرکت‌هایی که به طور ویژه در همین زمینه فعالیت می‌کنند، صورت گیرد.

مایعات

در بسیاری از شرکت‌های لجستیک، جابه‌جایی مایعات با پیک موتوری در حالت کلی ممنوع است. مایعاتی که درون ظرف‌های شیشه‌ای قرار دارند، به دلیل احتمال شکستگی شیشه، می‌تواند به تخریب سایر مرسولات منجر شود.

همچنین مایعاتی نظیر انواع ترشی و عرقیجات، به دلیل احتمال نشتی آنها می‌تواند تأثیر بدی بر روی سیستم حمل‌ونقل بگذارد. به همین جهت، بسیاری از پیک‌های موتوری، از حمل مرسولات حاوی مایعات اجتناب خواهند کرد.

کالاهای گران قیمت و با ارزش

همان‌طور که در قوانین شرکت پست اشاره شد، ارسال اشیاء قیمتی و ارزشمند، نظیر طلا و جواهرات، سکه و وجه نقد، تنها از طریق پست بیمه شده صورت می‌گیرد. بسیاری از شرکت‌های لجستیک، برای ارسال کالاهایی همچون تلفن همراه، لپ‌تاپ و سایر لوازم دیجیتالی گران قیمت، یک سقف قیمتی تعیین کرده و از پذیرش کالاهایی با قیمت بالاتر از سقف تعیین شده اجتناب می‌کنند.

اقلام غیرقانونی

مواد مخدر، داروهای روان‌گردان، مشروبات الکی، اقلام ممنوع شده از جانب پلیس فتا، اقلام جعلی و اقلام سرقت شده، همگی در فهرست ممنوعات پستی شرکت‌های لجستیک نیز قرار دارند. در صورتی که ارسال کنندگان، از دیده شدن این اقلام جلوگیری کنند و کالا به اشتباه توسط شرکت پذیرفته شود، عواقب قانونی این امر متوجه شخص فرستنده خواهد بود.

حداکثر وزن مجاز بسته‌ها برای ارسال با پیک موتوری ۱۵ کیلوگرم است. همچنین ابعاد بسته‌ها نباید از ۴۵ سانتی‌متر در هر وجه بزرگتر باشد. در غیر این صورت، حمل بسته با پیک موتوری امکان‌پذیر نخواهد بود.

ممنوعات پستی شرکت تیپاکس

ممنوعات پستی در شرکت تیپاکس، از قوانین کلی پست تبعیت می‌کند. با این حال، ارسال برخی کالاها، تنها در صورت کسب مجوزهای قانونی و بسته‌بندی مناسب امکان‌پذیر است. همچنین، لازم است شرایط حجمی و وزنی در بسته‌بندی مرسولات مورد توجه قرار گیرد.

اقلام مستلزم مجوز قانونی و بسته‌بندی مناسب

ارسال بعضی از اقلام با تیپاکس، تنها با کسب مجوزهای لازم و بسته‌بندی مناسب امکان‌پذیر است و در غیر این صورت، در فهرست ممنوعات پستی تیپاکس قرار می‌گیرند.

  • مواد غذایی باز و فسادپذیر: گوشت، مرغ یخ‌زده، و هر گونه مواد غذایی باز که حمل و نقل آن به شرایط ویژه مانند کنترل دمای محیطی نیاز داشته باشد.
  • داروها: داروهای مورد تأیید در صورت داشتن نسخهٔ پزشک
  • تجهیزات نظامی: سلاح سرد با تیغه بالای ۶ سانتی‌متر، چاقو، قیچی، دشنه، قمه و شمشیر
  • مواد شیمیایی: مواد شیمیایی، مواد رادیواکتیو و گازهای سمی، مواد عفونی، انواع اسیدها و عوامل بیولوژیک
  • ادوات موسیقی: تار، گیتار، ویالون
  • حیوانات و حشرات: حشرات آزمایشگاهی و کشاورزی، حیوانات خانگی و آزمایشگاهی
  • اوراق، فلزات و سنگ‌های قیمتی: چک و اوراق بهادار، طلا، نقره، سنگ‌های زینتی
  • مواد آتش‌زا: نفت و مشتقات نفتی، الکل، ذغال، شمع، پارافین، گلیسیرین، مواد با دمای احتراق پایین
راهنمای کامل ممنوعات پستی برای شیوه‌های مختلف ارسال کالا

ممنوعات پستی بر اساس بسته‌بندی

  • مرسولات با وزن بیشتر از ۱۰۰ کیلوگرم
  • مرسولات با اندازه بیش از ۲۰۰ سانتی‌متر در یکی از اضلاع
  • مرسولات با بسته‌بندی غیرمتعارف که می‌تواند موجب آسیب دیدن سایر مرسوله‌ها شود
  • اجسام شیشه‌ای و شکستنی فاقد بسته‌بندی مناسب
  • ارسال موتورسیکلت و قطعات خودرو، تنها در صورتی ممکن است که این قطعات کاملاً خشک و فاقد روغن یا بنزین بوده و  به خوبی بسته‌بندی شده باشند.

ممنوعات پستی در سرویس‌های پستی هوایی

سرویس پست هوایی، از جمله روش‌های پستی است که ممکن است برای ارسال سریع کالاها و یا ارسال محصولات به خارج از کشور مورد توجه قرار گیرد. پست هوایی، همچون تمامی شیوه‌های دیگر، تابع قوانین عمومی پست در ایران بوده و در صورت ارسال کالا به خارج از کشور، قوانین گمرکی و قوانین خاص کشور مقصد نیز به آن اضافه می‌شوند.

با این حال، فارغ از قوانین عمومی، برخی از کالاهای ممنوعه، منحصر به ماهیت پست هوایی هستند. در ادامه به فهرست ممنوعات پستی در سرویس‌های پستی هوایی می‌پردازیم.

لوازم حاوی مایعات و گازهای تحت فشار

تمامی مایعات و گازهایی که در یک محفظه تحت فشار نگهداری می‌شوند به دلیل وجود احتمال انفجار، در فهرست اقلام ممنوعات پستی هوایی قرار می‌گیرند. مایعات و گازهای سمی و جامدات قابل اشتعال، اقلام پرخطر دیگری هستند که در این گروه جای می‌گیرند. نمونه‌هایی از این کالاها عبارتند از:

  • انواع اسپری‌ها و ادکلن‌ها
  • انواع حشره‌کش‌ها
  • انواع چسب مایع
  • یخ خشک
  • جیوه
  • فندک، کبریت و لوازم مشابه
  • کپسول‌های شیمیایی، فارغ از اینکه پر یا خالی باشند، یا مواد داخل کپسول حاوی مواد سمی یا غیرسمی باشد
  • کالاهایی که در ساخت آنها از محفظه گاز فشرده استفاده شده باشد، از جمله یخچال و فریزر
  • تمامی مایعات قابل اشتعال یا قابل احتراق شامل نیتروگلیسیرین، بنزین، الکل، آستون و اتر

لوازم مخل میدان مغناطیسی

گروه‌هایی از لوازم، به دلیل ایجاد میدان مغناطیسی و یا احتمال انفجار در فشار بالای هواپیما، در فهرست ممنوعات پستی قرار می‌گیرند. انواع باتری‌ها و آهن‌رباها در این گروه قرار می‌گیرند.

  • باتری‌ها: پاورپانک، باتری اسباب‌بازی‌های شارژی و هر وسیلهٔ دارای باتری دیگر
  • آهن‌رباها: تمامی لوازمی که در ساختار آنها آهنربا به کار رفته است؛ به عنوان مثال، باند ضبط صوت
اقلام ممنوعه با پست هوایی

سلاح‌های سرد و گرم

یک گروه دیگر از ممنوعات پستی مهم در استفاده سرویس‌های پست هوایی، عدم امکان ارسال سلاح‌های سرد و گرم است. ممنوعیت ارسال لوازمی همچون قمه، تبر، تپانچه، مین، باروت و نارنجک برای هر فردی بدیهی است. با این حال، برخی موارد در این فهرست می‌توانند ابهام برانگیز باشند که در این قسمت مورد اشاره قرار می‌گیرند.

  • انواع پودرهای انفجاری و لوازم آتش‌بازی نظیر فشفشه
  • ابزارآلات فاقد بسته‌بندی مناسب نظیر پیچ گوشتی، آچار، تیغ، بطری شیشه‌ای پر یا خالی
  • انواع چاقو و قیچی که طول تیغهٔ آن بیشتر از ۶ سانتی‌متر باشد
  • نیزه‌های مخصوص شکار و تفنگ‌های نیزه‌دار

سایر ممنوعات پستی هوایی

برخی دیگر از اقلام خطرناک که در فهرست کالاهای ممنوعهٔ پست هوایی قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • مشعل جوشکاری
  • دیلم و میله اهرم
  • ابزارآلات نجاری همچون اره، از جمله اره‌های قابل حمل و بی‌سیم
  • دریل و ابزارآلات خاص پیچ کردن و میخ زدن
  • لوازم ورزش‌های رزمی که دارای لبه‌های تیز و برنده باشند

مواد خورنده و اسیدی

  • مواد غذایی منجمد و خشک (ماهی، مرغ، گوشت و موارد مشابه)
  • انواع غذاهای کنسروی و کمپوت، خوراکی‌هایی نظیر مربا و رب
  • ترشیجات دارای سرکه، آبلیمو و آبغوره
  • باتری اتومبیل و موتورسیکلت دارای آب اسید
  • مواد حاوی اسیدهای کانی همچون اسید سیتریک یا اسید سولفوریک، از جمله جوهرنمک و آمونیاک

تمامی ممنوعات پستی در حمل و نقل جاده‌ای، در فهرست کالاهای ممنوعه پست هوایی نیز قرار می‌گیرند.

قوانین بسته‌بندی

بسته‌بندی مرسولات پستی در استفاده از سرویس‌های پست هوایی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. به طور کلی، شرکت‌های پستی از پذیرش محموله‌هایی که فاقد بسته‌بندی مناسب باشند اجتناب می‌کنند. برخی نکات مهم در خصوص بسته‌بندی مرسولات برای پست هوایی عبارتند از:

  • حداکثر وزن قابل قبول کارتن و یا گونی برای مسیرهای اکسپرس هوایی، ۳۰ کیلوگرم است.
  • حداکثر ابعاد یک ضلع کارتن و یا گونی برای مسیرهای اکسپرس هوایی، ۱۲۰ سانتی‌متر است. در صورت نیاز به ارسال محموله‌ای با ابعاد بزرگتر، لازم است هماهنگی کامل با واحد اکسپرس صورت گیرد.
  • محاسبهٔ حجم دقیق بسته و نصب برچسب مخصوص خدمات اکسپرس روی مرسولات، در پست هوایی ضروری است.
  • مخازن آهنی دربسته، به دلیل عدم امکان مشاهدهٔ محتویات داخل بسته، در میان ممنوعات پست هوایی قرار می‌گیرند.
  • ارسال انوع شیرینی‌جات یکپارچه همچون کیک و رولت، به دلیل امکان مخفی کردن سلاح در داخل آن، از طریق پست هوایی ممنوع است.

اگر صاحب فروشگاه آنلاین هستید، یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت ارسال مرسولات فروشگاه‌ها استفاده از افزونه حمل و نقل وردپرس پادروپین است. این افزونه که مانند یک دستیار هوشمند حمل و نقل برای شما عمل می‌کند، امکان دسترسی خدمات شرکت‌های پستی مختلف را به شما می‌دهد و به راحتی می‌توانید وضعیت ارسال بسته‌ها را مشاهده و رهگیری کنید.

همچنین مزایای دیگری مانند رهگیری سفارشات با ارسال رایگان پیامک، چاپ بارنامه، جمع‌آوری مرسولات از درب فروشگاه یا منزل شما، محاسبه دقیق هزینه‌های شرکت پستی، پشتیبانی اختصاصی و… است.

ممنوعات پست به خارج از کشور

ممکن است برخی از کسب‌وکارهای آنلاین، قصد ارائهٔ محصولات و خدمات به مشتریان ساکن در خارج از کشور را داشته باشند. در این صورت، بررسی ممنوعات پستی به خارج از کشور، خالی از لطف نخواهد بود. ممنوعات پست به خارج از کشور، از قوانین عمومی و ممنوعات پستی کلی در داخل ایران تبعیت می‌کنند. با این حال، لازم است مقررات پست هوایی، قوانین پست بین‌المللی، ممنوعات گمرکی و قوانین کشور مقصد نیز مد نظر قرار گیرند. در این بخش، به ممنوعات گمرکی و برخی از ممنوعات پستی خاص می‌پردازیم.

ممنوعات پست به خارج از کشور

ممنوعات گمرکی

ممنوعات گمرکی را می‌توان به دو گروه ممنوعات پست صادرات و واردات تقسیم‌بندی کرد. نکتهٔ مهم در خصوص قوانین گمرکی آن است که این قوانین می‌توانند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشند. بنابراین، پیش از اقدام به ارسال کالاها، لازم است قوانین کشور مقصد به دقت مورد بررسی قرار گیرد. در این بخش، به مهمترین ممنوعات گمرکی ایران اشاره می‌شود.

ممنوعات پستی صادراتی از کشور

  • تمامی ممنوعات پستی عمومی در داخل ایران
  • تمامی ممنوعات پست هوایی
  • ممنوعات پستی کشور مقصد
  • کتب خطی، عتیقه و کتب مرجع، اشیاء عتیقه و آثار هنری اصیل
  • سکه و فرش دستباف با هر ابعاد
  • پوست حیوانات حرام‌گوشت
  • وسایل موسیقی در صورتی که فاقد مجوز ترخیص باشد
  • جوهر خشک یا محلول، رنگ‌های خشک یا مایع حاوی جوهر

ممنوعات پستی وارداتی به کشور

  • تمامی ممنوعات پستی عمومی در داخل ایران
  • تمامی ممنوعات پست هوایی
  • ممنوعات پستی کشور مبدأ
  • لباس دست دوم
  • سیستم‌های رادیویی مجهز به باند FM و یا انواع باندهای جانبی

ممنوعیت‌های خاص

برخی از کالاهای پستی ممنوعه، به طور خاص در مورد یک کشور تعریف می‌شوند. همچنین برخی ممنوعات ممکن است توسط شرکت‌های پستی بین‌المللی بر اساس قوانین و مجوزهای دریافت شده توسط شرکت تعریف شده باشند. بنابراین، پیش از انتخاب روش ارسال کالا، لازم است قوانین شرکت مورد نظر به دقت مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال، مرسولات پستی وارداتی از کشور چین که دارای برند اورجینال باشند، مستلزم ارائهٔ گواهی خرید از شرکت فروشنده هستند. در غیر این صورت، کاربران ملزم به پرداخت هزینهٔ مازاد برای ترخیص کالا خواهند بود.

کالاهای فاقد مجوز

یک گروه از ممنوعیت‌های خاص، به کالاهایی مربوط می‌شود که ارسال آنها از طریق پست به طور کلی ممنوع نیست. با این حال، نیاز به مجوز قانونی برای پست کردن و ترخیص آنها وجود دارد. از جملهٔ این کالاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجوز وزارت ارشاد برای لوازم موسیقی
  • مجوزهای بهداشتی برای نمونهٔ بذر
  • گواهینامه ایمنی MSDS برای مایعات و پودرهای غیرممنوعه
  • گواهینامه ایمنی برای سبزیجات خشک
  • مجوز از شرکت‌های ذی‌صلاح برای ارسال دارو
  • گواهینامه‌های MSDS و Proforma برای کالاهای خاص

سرنوشت کالاهای ممنوعه پستی

شرکت پست و شرکت‌های خصوصی، به طور کلی تلاش می‌کنند تا بسته‌های ممنوعه را شناسایی کرده و از پذیرش آن اجتناب کنند. در صورت پنها‌ن‌کاری و پذیرش اشتباه مرسوله توسط شرکت‌های ارائه دهندهٔ خدمات، تمامی مسئولیت‌های قانونی متوجه ارسال کننده خواهد بود. بنابراین پیگیری مرسولات پستی برای این نوع کالاها وجود نخواهد داشت.

برخورد با بسته‌های پستی ممنوعه، بر اساس آیین‌نامه‌های قانونی مرتبط صورت می‌گیرد. بسته‌های حاوی اقلامی که در فهرست لوازم غیرقانونی قرار می‌گیرند (همچون مواد مخدر و ممنوعیات پلیس فتا)، نه ارسال می‌شوند، نه تحویل داده می‌شوند و نه برگشت زده می‌شوند. مسئولیت قانونی و جریمه‌ها و خسارات ارسال چنین بسته‌هایی، تماماً متوجه شخص ارسال کننده خواهد بود. در صورت ارسال کالاهای ممنوعه به خارج از کشور، و کشف آن در کشوری غیر از مقصد و مبدأ، برخورد با مرسوله طبق قوانین کشور محل اکتشاف صورت خواهد گرفت.

اگر در زمینه لجستیک و کاهش هزینه‌های مربوط به آن، نیاز به مشاوره تخصصی دارید، لطفا فرم زیر را پر کنید.

    جمع‌بندی

    • آشنایی با ممنوعات پستی، یکی از نکات مهم برای کسب‌وکارها بعد از طراحی سایت فروشگاه آنلاین است.
    • قوانین کشور و قوانین شرکت ملی پست، مبنای اصلی تعیین ممنوعات پستی محسوب می‌شوند.
    • شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارسال کالا با پیک موتوری، و شرکت‌های خصوصی نظیر تیپاکس، ضمن تابعیت از قوانین عمومی پست، می‌توانند ممنوعیت‌های خاصی نیز داشته باشند که لازم است در هنگام ارسال کالا مورد توجه قرار گیرد.
    • در صورت ارسال کالا با سرویس‌های پست هوایی، لازم است ممنوعات خاص این روش پستی، در کنار قوانین عمومی پست مد نظر قرار داده شود.
    • ارسال کالا به خارج از کشور، مستلزم در نظر گرفتن قوانین عمومی پست، ممنوعایت گمرکی، قوانین کشور مقصد و ممنوعیت‌های خاص است که در این مطلب به اختصار شرح داده شد.
    • در صورت ارسال کالاهای ممنوعه، تمامی مسئولیت‌های قانونی این امر، متوجه شخص فرستنده خواهد بود.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.