10 توصیه کاربردی برای بسته بندی سفارش مشتریان فروشگاه اینترنتی

0

زمانی که یک فروشگاه اینترنتی یا فیزیکی سفارشی از سوی مشتریان خود دریافت می‌کند؛ یکی از مراحلی که در این زمینه اهمیت دارد، نحوه بسته بندی سفارش مشتریان قبل از ارسال است. در ارتباط با نحوه بسته بندی سفارش مشتریان ابزار متنوع، جعبه‌های سایز برزگ تا کوچک، رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی وجود دارند اما همه این موارد باید قابل استفاده و مفید و کاربردی باشند.

با توجه به اینکه مشتری یک محصول پیش از دیدن سفارش خود، بسته آن را می‌بیند و این بسته می‌تواند در جذب مخاطب بسیار تاثیر گذار باشد.

بنابراین یک بسته بندی خوب باید به صورتی طراحی شود که نگاه مشتری را به سمت خود جذب کند تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با محصول و کیفیت آن به دست بیاورد. به همین دلیل شناخت تکنیک‌های بسته بندی سفارش مشتریان بسیار اهمیت دارد. با ما در ادامه مقاله از پادرو همراه شوید تا با این ویژگی‌ها آشنا شویم.

  • رعایت استانداردهای بسته بندی
  • استفاده از تصاویر و نقش‌های مختلف، زیبا و مرتبط با محتویات داخل بسته و محصول
  • خلاقیت در طراحی بسته بندی و عدم تکرار طرح  رقبا
  • توجه به هدف و مکانی که در آن عرضه می‌شود
  • توجه به مخاطبین محصول که به طور قطع این گزینه بر روی طراحی ، رنگ بندی ، استحکام محصول تاثیرگذار است
  • ارتباط طرح بسته بندی با محتویات محصول
  • توجه به روانشناسی رنگ و تناسب هارمونی آنها در انتخاب رنگ بسته بندی
  • سهولت حمل و انتقال محصول
  • سهولت نگه داری از محصول
  • سهولت باز کردن محصول
  • عدم ضرورت درج متن یا عکس در کل فضای بسته بندی
  • تحلیل مباحث اجتماعی و دیدگاه مخاطبین در رابطه با محصول و پیاده سازی نتیجه گیری در بسته بندی
  • درج لوگوی مناسب بر روی بسته بندی
  • طراحی طرح بسته بندی به گونه ای به یادماندنی انجام گیرد
  • استفاده از متن جذاب، تاثیرگذار بر روی بسته بندی
  • اهمیت تبلیغات و اصول تبلیغات در عرضه محصول
بسته بندی سفارش مشتریان

10 توصیه کاربردی بسته بندی سفارش مشتریان

قابلیت حمل آسان بسته

در انواع روش‌های بسته بندی، اولین نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد آن است که قابلیت حمل آسان داشته باشد. بسته بندی سفارش مشتریان لازم است به صورتی طراحی شود که کم‌ترین جا را در هنگام حمل بگیرد و مشتری هم بتواند به راحتی آن را تحویل گرفته و حمل کند. این موضوع در عین ساده بودن بسیار اهمیت دارد. این در حالی است که بسیاری از صاحبان کسب  و کارها به آن توجه نمی‌کنند.

برای آنکه یک بسته بندی خوب داشته باشید باید ابتدا ویژگی محصول خود را به خوبی بررسی کنید. برای طراحی جعبه شما نباید هیچ محدودیتی را برای خود در نظر بگیرید. به همین دلیل بهتر است در این زمینه بهترین ایده‌ها به کار گرفته شود.

برای مثال شرکتی برای ارسال گل از جعبه‌هایی استفاده می‌کرد که از سقف آویزان می‌شدند و فاصله میان آنها را نیز خالی می‌گذاشت؛ در نتیجه کمترین آسیب به سفارشات او وارد می‌شد.

در کنار حمل آسان زیبایی و جذابیت بسته هم اهمیت درد و شما با کمی خلاقیت خودتان می‌توانید در انواع بسته بندی سفارش مشتریان جذابیت ایجاد کنید. اگر یک بسته بندی جذابیت نداشته باشد مشتری به سراغ گزینه دیگر خواهد رفت. طراحی‌های منحصر به فرد بر روی جعبه به ایجاد مشتریان وفادار کمک قابل توجهی می‌کنند.

ایجاد اعتماد در مشتری

یک بسته بندی خوب باید بیننده را قانع کند که این بسته بندی به خوبی از محصول محافظت کرده و برای آن مناسب است. این ویژگی کمک می‌کند تا مخاطب حس باکیفیت بودن محصول را پیدا کند.

زمانی که بسته بندی سفارش مشتریان به درستی انجام نشود و نامناسب باشد حس شک و تردید را در ارتباط با کیفیت محصول و حتی استحکام خود بسته بندی به مشتریان منتقل می‌کند. این موضوع به ضرر تولید کننده و فروشنده محصول است و مشتری او اعتماد کمتری به محصول و برند پیدا خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: قوانین و استانداردهای بسته بندی مرسولات پستی برای فروشگاه‌ها

سادگی و جذابیت بسته بندی

این روزها  سادگی یکی از آیتم‌های مهم و جدیدی است که در اغلب طراحی‌ها به چشم می‌خورد. البته شاید در ابتدا طراحی ساده و بی‌هیچ ایده جدیدی کمی ریسکی به نظر برسد. 

اما این سادگی گاهی اوقات هم می‌تواند مفید باشد و بر موضوع اصلی یعنی رساندن سالم و بی‌نقص محصولات به دست مشتری تاکید شود. این مساله خود به تنهایی می‌تواند عاملی برای جذب مشتری و مشتریان آینده، باشد. بنابراین سادگی که با کیفیت بالا همراه شود، همیشه هم بد نیست.

بسته بندی سفارش مشتریان

خوانایی مناسب برچسب‌ها

برچسبی که بر روی سفارش مشتریان وجود دارد باید خوانا و واضح باشد. شما در انواع بسته بندی کالا باید این نکته را در نظر داشته باشید که اغلب مشتریان اطلاعات مربوط به محصول را که بر روی بسته نوشته می‌شود می‌خوانند. زیرا آنها می‌خواهند بدانند که دقیقا چه چیزی خریده‌اند و اینکه آیا این محصول همان سفارشی است که انجام داده‌اند؟

بنابراین برای بسته بندی سفارش مشتریان به نوع قلم و سایز انتخابی برای نوشته‌های خود بر روی برچسب محصول دقت کنید تا خوانایی لازم را داشته باشد.

گاهی اوقات نوشته برچسب‌ها به حدی ریز است که خواندن اطلاعات آن برای مشتری بسیار سخت است. مشتریان برای داشتن انتخابی هوشمندانه معمولا این بخش را می‌خوانند و اگر بسته بندی محصول شما خواناتر باشد بیشتر نظر مخاطبان محصول شما را جلب خواهد کرد. آنها در این صورت به سراغ فروشنده دیگر نخواهند رفت و گزینه مورد نظرشان شما خواهید بود.

استفاده از تبلیغات

یک بسته بندی خوب در انواع روش‌های بسته بندی می‌تواند علم بازاریابی را هم به همراه داشته باشد. در علم تبلیغات و بازاریابی، بسته بندی محصول به عنوان یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی شناخته و مطرح می‌شود و از آن به عنوان بنر تبلیغاتی کوچک برای شرکت هم یاد می‌شود.

به خاطر داشته باشید که بسته بندی محصولات در منزل یا شرکت بیش از هر تبلیغات دیگری در معرض نگاه و انتخاب مشتریان قرار خواهد گرفت. شما با استفاده از یک بسته بندی جذاب و مناسب می‌توانید شرکت و محصولات بیشتر خود را به راحت‌ترین شیوه به جامعه هدف خود معرفی کنید.

بسته بندی سفارش مشتریان

استفاده از یادداشت تشکر

در بسته بندی سفارش مشتریان یکی از ایده‌های جالب و کاربردی دیگری که در بسته بندی محصولات در منزل یا فروشگاه می‌توانید اعمال کنید قرار دادن یک یادداشت تشکر کوتاه شامل جمله یا چند کلمه برای خریدار در جعبه است. این کار نشان می‌دهد که شما قصد تشکر از خریدار را دارید. در این زمینه لازم نیست از جمله بلند و طویلی استفاده کنید.

می‌توانید از چند جمله کوتاه استفاده کنید تا بین شما و خریدار احساس صمیمیت بیشتری به وجود بیاید. با استفاده از این تکنیک به احتمال زیاد او برای شما تبدیل به یک مشتری دائمی خواهد شد.

استفاده از رنگ و طرح مناسب

استفاده از ترکیب رنگ و طرح چاپ شده بر روی بسته بندی سفارش مشتریان یکی از مهم‌ترین المان‌های اصلی هر نوع بسته بندی از انواع بسته بندی کالا است. در یک بسته بندی خوب به صورت هوشمندانه باید از ترکیب رنگ و طرح استفاده شود. این انتخاب با استفاده از متدهای روانشناختی صورت می‌گیرد تا بالاترین تاثیر مثبت را بر روی خریدار بگذارد.

رنگ و طرح در فرایند بسته بندی محصولات در منزل یا فروشگاه باید با هم همخوانی داشته باشند و متناسب با اهداف شرکت انتخاب شوند. این انتخاب درست می‌تواند مشتری را به سوی خرید بیشتر سوق دهد.

بسته بندی سفارش مشتری

استفاده از لوگوی شرکت بر روی بسته

این موضوع اهمیت بسیاری دارد که مشتری در هنگام تحویل کالا لوگوی شرکت یا کسب و کار شما را بر روی بسته بندی ببیند. در واقع استفاده از لوگو در انواع روش‌های بسته بندی نشان دهنده هویت و شخصیت کارخانه شما است. شما می‌توانید از این ابزار مهم در جهت جذب مشتری بیشتر برای کسب و کار خود استفاده کنید.

استفاده از لوگوها می‌توانند بسیار متنوع باشند و موارد استفاده از آنها متفاوت باشد. برای مثال در روزهای تعطیل و برخی کالاها لوگو می‌تواند در کنار یک آیتم دیگر قرار بگیرد یا تغییراتی جزئی بر روی آن اعمال شود.


بیشتر بخوانید: هزینه پستی چطور محاسبه می‌شود؟ (جدول تعرفه‌های شرکت‌های پستی)

استفاده از زبان مناسب روی بسته بندی

یک بسته بندی خود نیاز به استفاده از زبان مناسب دارد. شما باید مصرف کنندگان و مشتریان خود را افرادی باسواد و مطلع بدنید. زمانی که کالای فروشی شما یک رم یا هارد است، طبیعتا از کلمه لذیذ برای آن استفاده نمی‌شود. بنابراین باید مراقب زبانی که با آن با مشتری صحبت می‌کنیم، باشیم.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    علاوه بر این باید حواستان به اشتباهات دستور زبان و املا هم باشد تا به صورت اشتباهی بر روی بسته بندی اعمال نشود. زمانی که این اشتباهات رخ می‌دهد مخاطب شما احساس می‌کند که برند شما کیفیت لازم را برای خرید ندارد. بنابراین از دستور زبان و املای صحیح واژگان استفاده کنید تا اعتماد و اطمینان مشتریان خود را بیشتر به دست بیاورید.

    بسته بندی سفارش مشتریان

    باز کردن آسان بسته بندی و دوام آن

    بسته بندی سفارش مشتریان باید به گونه‌ای طراحی شود که در عین حفاظت کامل از کالا به راحتی باز شود و مشتری برای باز کردن آن به زحمت نیفتد. این روزها مردم زمان کمی برای انجام کارهای خود پیدا می‌کنند و به حدی مشغله دارند که نمی‌خواهند زمان زیادی را هم برای پیدا کردن راه باز کردن یک بسته اختصاص دهند.

    بهتر است در این زمینه برای نحوه باز کردن یا استفاده از بسته بندی، یک راهنما یا دستورالعمل بر روی آن بگذارید. حتی اگر باز کردن بسته راحت است استفاده از این راهنما بر روی بسته بندی می‌تواند حس خوبی به مشتریان شما بدهد.

    در کنار باز شدن آسان برخی از شرکت‌های مانند پست دارای قوانینی هستند که این قوانین بسته بندی پست شامل مواردی است. برای مثال طبیعی است که فضاهای خالی موجود در بسته بندی باید پر شود و یک جعبه نباید حجم خالی زیادی داشته باشد زیرا این فضای  خالی منجر به تکان خوردن محتویات درون جعبه شده و ممکن است به کالا  آسیب رساند. همچنین این فضای خالی می‌تواند بر اثر ضربه از بین رفته و به کالای درون آن آسیب برسد.

     بنابراین بر طبق قوانین بسته بندی پست این فضاها همیشه در بسته بندی محصولات باید پر شود. علاوه بر این از دیگر قوانین بسته بندی پست در ارتباط با مرسولات شکستنی است که حتما باید توسط نایلون حباب دار و جعبه مقوایی مناسب با ابعاد بسته بندی پوشانده شود.

    از دیگر قوانین بسته بندی پست باید به قرار دادن انواع مطبوعات و این دست محصولات در داخل پاکت کاغذی درب بسته اشاره کرد.


    بیشتر بخوانید: بهترین راهکارهای مدیریت لجستیک برای فروشگاه‌های آنلاین

    کوتاه در مورد بسته بندی سفارش مشتریان

    • زمانی که فروشگاه های اینستاگرامی یا فیزیکی سفارشی از سوی مشتریان خود دریافت می‌کند؛ یکی از مراحلی که در این زمینه اهمیت دارد، نحوه بسته بندی سفارش مشتریان قبل از ارسال است. در ارتباط با نحوه بسته بندی سفارش مشتریان ابزار متنوع، جعبه‌های سایز برزگ تا کوچک، رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی وجود دارند اما همه این موارد باید قابل استفاده و مفید و کاربردی باشند.
    • در انواع روش‌های بسته بندی، اولین نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد آن است که قابلیت حمل آسان داشته باشد. بسته بندی سفارش مشتریان لازم است به صورتی طراحی شود که کم‌ترین جا را در هنگام حمل بگیرد و مشتری هم بتواند به راحتی آن را تحویل گرفته و حمل کند.
    • یک بسته بندی خوب باید بیننده را قانع کند که این بسته بندی به خوبی از محصول محافظت کرده و برای آن مناسب است. این ویژگی کمک می‌کند تا مخاطب حس باکیفیت بودن محصول را پیدا کند.
    • برچسبی که بر روی سفارش مشتریان وجود دارد باید خوانا و واضح باشد. شما در انواع بسته بندی کالا باید این نکته را در نظر داشته باشید که اغلب مشتریان اطلاعات مربوط به محصول را که بر روی بسته نوشته می‌شود می‌خوانند.
    • یک بسته بندی خوب در انواع روش‌های بسته بندی می‌تواند علم بازاریابی را هم به همراه داشته باشد. در علم تبلیغات و بازاریابی، بسته بندی محصول به عنوان یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی شناخته و مطرح می‌شود و از آن به عنوان بنر تبلیغاتی کوچک برای شرکت هم یاد می‌شود.
    • در بسته بندی سفارش مشتریان یکی از ایده‌های جالب و کاربردی دیگری که در بسته بندی محصولات در منزل یا فروشگاه می‌توانید اعمال کنید قرار دادن یک یادداشت تشکر کوتاه شامل جمله یا چند کلمه برای خریدار در جعبه است.
    • استفاده از ترکیب رنگ و طرح چاپ شده بر روی بسته بندی سفارش مشتریان یکی از مهم‌ترین المان‌های اصلی هر نوع بسته بندی از انواع بسته بندی کالا است. در یک بسته بندی خوب به صورت هوشمندانه باید از ترکیب رنگ و طرح استفاده شود. این انتخاب با استفاده از متدهای روانشناختی صورت می‌گیرد تا بالاترین تاثیر مثبت را بر روی خریدار بگذارد.
    • استفاده از لوگو در انواع روش‌های بسته بندی نشان دهنده هویت و شخصیت کارخانه شما است. شما می‌توانید از این ابزار مهم در جهت جذب مشتری بیشتر برای کسب و کار خود استفاده کنید. استفاده از لوگوها می‌توانند بسیار متنوع باشند و موارد استفاده از آنها متفاوت باشد.
    • باید مراقب زبانی که با آن با مشتری صحبت می‌کنیم، باشیم. علاوه بر این باید حواستان به اشتباهات دستور زبان و املا هم باشد تا به صورت اشتباهی بر روی بسته بندی اعمال نشود. زمانی که این اشتباهات رخ می‌دهد مخاطب شما احساس می‌کند که برند شما کیفیت لازم را برای خرید ندارد.
    • در کنار باز شدن آسان برخی از شرکت‌های مانند پست دارای قوانینی هستند که این قوانین بسته بندی پست شامل مواردی است. برای مثال طبیعی است که فضاهای خالی موجود در بسته بندی باید پر شود و یک جعبه نباید حجم خالی زیادی داشته باشد زیرا این فضای  خالی منجر به تکان خوردن محتویات درون جعبه شده و ممکن است به کالا  آسیب رساند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.