مدیریت لجستیک برای فروشگاه‌های آنلاین با بهترین راهکارها

0

زمانی که شرکت‌تان وارد مرحله‌ی رشد سریع می‌شود، لازم است روی آنچه به مشتریان‌تان ارائه می‌دهید بیشتر دقت کنید. این دقت باید هم از نظر روش ارسال و هم از نظر نوع کالا باشد. لجستیک فروشگاه آنلاین موردی اساسی اما پیچیده است که می‌تواند در منابع تیم‌تان تبدیل به چالشی اساسی شود.

بسیاری از سایت های فروشگاه اینترنتی امکان داشتن سیستم مدیریت لجستیک بزرگی ندارند و باید درمورد اینکه سفاش‌ها چگونه خریداری، بسته‌بندی و ارسال شوند تصمیم بگیرند. در این مطلب به راهکارهای مدیریت لجستیک برای فروشگاه آنلاین پرداخته‌ایم:

مدیریت لجستیک فروشگاه آنلاین

لجستیک فروشگاه آنلاین چیست؟

لجستیک فروشگاه آنلاین فرآیند تولید، طبقه‌بندی، انبارداری و ارسال کالا به دست مشتری است. این فرآیند که حالا در فروشگاه‌های آنلاین تبدیل به روندی خودکار شده به آن‌ها کمک می‌کند محصولات‌شان را به دست مشتریان برسانند.

در دیگر کشورها خرده‌فروش‌های آنلاین حدود ۱۱٪ از گردش مالی‌شان را صرف لجستیک آنلاین می‌کنند. این صنعت سال گذشته ۲۷٪ رشد داشت و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۶۵۰ میلیون دلار برسد. اگرچه، بیشتر از نیم خرده‌فروش‌ها می‌گویند انبارداری و ارسال کالا چالشی جدی در کسب‌وکارشان است.

داشتن فرآیند لجستیک آنلاین فکرشده فقط محض زیبایی و ظاهر فروشگاه نیست. شرکت‌های فروش آنلاین لجستیک آنلاین سریع و موثر را به عنوان مزیتی رقابتی به حساب می‌آورند. حتی بعضی از این فروشگاه‌ها گزارش داده‌اند اگر فرآیند مدیریت لجستیک آنلاین در فروشگاه شان نیازهای مشتری را برآورده نکند دچار مشکلی جدی می‌شوند.

مدیریت لجستیک چیست؟

مدیریت لجستیک هماهنگ‌کنند‌ه‌ی برنامه‌های استراتژیک در زنجیره تامین است و وظایف مختلفی برعهده دارد. از جمله وظایف مدیر لجستیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت سفارش
  • هماهنگی با انبار
  • کنترل موجودی
  • مدیریت حمل‌ونقل
  • برنامه‌ریزی عرضه و تقاضا
  • تحقیقات بازار
  • تحقیق و بررسی خواسته‌های مشتری

مدیریت لجستیک در زنجیره‌ی تامین نقشی مهم و حیاتی دارد و مدیر لجستیک می‌تواند با برنامه‌ریزی درست مانع از بروز اخلال و ناهماهنگی شود.

راهکارهای مدیریت لجستیک

اگر انبارداری فروشگاه اینترنتی و خدمات پستی فروشگاه اینترنتی با تاخیر مواجه شود و نیازهای مشتری را تامین نکند، به اعتبار فروشگاه آنلاین و رابطه با مشتری لطمه وارد می‌شود.

فرآیند معمول لجستیک فروشگاه آنلاین

تدارکات داخلی

شرکت‌هایی که انبارداری و ارسال کالا با خودشان است و انبارهایی برای نگه داری کالاهای‌شان دارند. در این شیوه از مدیریت لجستیک فروشگاه‌های آنلاین تیمی اختصاصی دارند که کالاها را تحویل می‌گیرند، از آن‌ها نگه‌داری می‌کنند و آن‌ها را برای مشتری ارسال می‌کنند.

جهت پست لجستیک و خدمات پستی فروشگاه اینترنتی معمولا نیاز به همکاری با شرکت دیگری مثل شرکت پست است. اگرچه این حالت مزایای زیادی دارد اما معمولا بسیار هزینه‌بر است و فضای بزرگی برای انبار کردن کالاها نیاز است.

دراپ‌شیپینگ

دراپ‌شیپینگ لجستیک فروشگاه آنلاین را به شکلی انجام می‌دهند که پیچیدگی کمتری دارد. در این روش از مدیریت لجستیک، فروشگاه‌های آنلاین خودشان کالا را موجود ندارند، پس از ثبت سفارش فروشگاه‌ها در توزیع‌کننده ثالثی سفارش را ثبت می‌کند و این شخص ثالث کارهای بسته‌بندی و ارسال را هم انجام می‌دهد.

دراپ‌شینیگ از نظر منطقی کمترین مشکل را از نظر انبارداری و ارسال کالا را دارد اما چون کالا اصلا به فروشگاه وارد نمی‌شود مشکلاتی از جمله کیفیت کالا، زمان ارسال و مواردی از این دست پیش می‌آید.

ارائه‌دهندگان لجستیک شخص ثالث

ارائه‌دهندگان لجستیک شخص ثالث به عنوان واسطه بین رویکردهای تدارکات داخلی و دراپ‌شیپینگ قرار دارد. در این حالت کنترل محصولاتی که فروشگاه آنلاین می‌فروشد دراختیار خودش است با این تفاوت که حالا در محل توزیع ثالثی نگهداری و بسته‌بندی می‌شوند.


بیشتر بخوانید: اهمیت خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین برای موفقیت در کسب‌و‌کار

بهترین راهکارهای مدیریت لجستیک برای فروشگاه‌های آنلاین

در مراحل اولیه شریکی برای مدیریت لجستیک آنلاین پیدا کنید

در بسیاری موارد سپردن کار انبارداری و ارسال کالا و پست لجستیک به شرکتی دیگر عاقلانه‌ترین و به‌صرفه‌ترین راه است. در صورت تدارکات داخلی لازم است فضایی برای انبار تهیه کنید و کار نگهداری را انجام دهید که این انرژی زیادی می‌برد.

همچنین با رشد بیشتر کسب‌وکارتان لازم است انرژی بیشتری به بخش لجستیک فروشگاه آنلاین اختصاص دهید. معمولا همکاری با ارائه‌دهندگان شخص ثالث بهترین نتیجه را می‌دهد.

ارزش لجستیک آنلاین را با سودش متعادل کنید

اینکه مطمئن شوید کالاها به خوبی بسته‌بندی و ارسال می‌شوند رضایت مشتری را افزایش می‌دهد، اما سنجیدن میزان ارزش افزوده هم اهمیت زیادی دارد و گاهی ممکن است دردسر این لجستیک از ارزشش بیشتر باشد.

خرده‌فروش‌ها باید از بازگشت سرمایه‌شان مطمئن شوند و به همین دلیل لازم است میان سود لجستیک آنلاین و ارزشی که ایجاد می‌کند تعادل ایجاد شود.

حمل و نقل سریع و رایگان را اولویت قرار دهید

پیشنهاد تحویل بدون هزینه بسیاری از افراد را به خرید تشویق می‌کند و به طور کلی تحویل آنلاین دلیل اصلی خرید مردم از فروشگاه‌ آنلاین است. همچنین سریع رسیدن بسته هم دلیل دیگر ترجیح افراد به خرید آنلاین است و در یک نظرسنجی که از مردم پرسیده شد چرا سبد خرید را رها کرده‌اند، ۳۵٪ پاسخ دادند تحویل بسیار زمان‌بر بوده است.

روش‌هایی برای کنترل و مدیریت هزینه حمل و نقل و ارسال رایگانش وجود دارد، مثل درنظر گرفتن حداقلی برای سفارش و ارائه‌ی این مزیت در جشنواره‌ها یا مواردی از این دست. همچننی برای حمل و نقل رایگان باید گزینه‌ی مناسبی برای لجستیک فروشگاه آنلاین پیدا کنید که مقرون‌به‌صرفه باشد.

همچنین همان‌طور که گفته شد تحویل رایگان تنها مزیتی نیست که برای مشتریان جالب است بلکه زمان تحویل هم اهمیت زیادی دارد و مخصوصا انتخاب زمان تحویل برای مشتریان اهمیت زیادی دارد و اگر بین گزینه‌ها نباشد باعث ناخرسندی مشتریان می‌شود.

درواقع اینجا تضادی وجود دارد: مشتریان هم دوست دارند سفارش‌شان را سریع تحویل بگیرند و هم دوست ندارند پولی پرداخت کنند. و این چالش فروشگاه آنلاین است که روش‌های سریع و ارزان را بیابد.

کاهش هزینه مدیریت لجستیک

قبل از بستن قرارداد با شرکت‌های لجستیک شخص ثالث سوابق‌شان را از نظر تحویل کالا بررسی کنید و رضایت کاربران را لحاظ کنید.

تا آن‌جا که می‌توانید فرآیند انبارداری و ارسال کالا را خودکار کنید

هر روشی که برای لجستیک آنلاین انتخاب کرده باشید نیاز به فناوری، اطلاعات و مهارت‌هایی دارد که در نهایت بهترین تصمیم را از جهت خدمات پستی فروشگاه اینترنتی و انبارداری فروشگاه اینترنتی را به ارمغان بیاورد. خودکار کردن فرآیند احتمال اشتباه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و نرم‌افزارها و سیستم‌های زیادی برای خودکار کردن پست لجستیک وجود دارند.

نکته‌ی دیگر اینکه خودکارسازی لجستیک فروشگاه آنلاین لازم نیست پیچیده باشد و کارا بودن آن مهم‌ترین چیز در انتخاب سیستم است. نرم‌افزارهای لجستیک قابلیت همگام‌سازی با سفارش‌های آنلاین را دارند اما معمولا فرآیند بسته‌بندی و ارسال باید دستی انجام شود. بنابراین نباید توقع‌تان از خودکارسازی بسیار بالا باشد.

از کیفیت و دقت سفارش مطمئن شوید

کیفیت و دقت سفارش در جلب رضایت مشتری اهمیت زیادی دارد. هیچ‌چیز بیشتر از خراب‌کاری در بدیهیات مشتری را ناراحت نمی‌کند. این موضوع به‌خصوص وقتی اهمیت دارد که روش دراپ‌شیپینگ را انتخاب می‌کنید. بنابراین لازم است هر روشی را انتخاب می‌کنید کالا کیفیتی داشته باشد که در سایت نوشته‌اید. همچنین اضافه کردن بخشی مثل نوشتن پیام یا امکان ارسال کالا به صورت هدیه برای مشتری بسیار ارزشمند است.


بیشتر بخوانید: ۱۰ روش کاربردی برای کاهش هزینه لجستیک فروشگاه آنلاین

گزینه‌های پایدار را برای لجستیک فروشگاه آنلاین بررسی کنید

مدیریت لجستیک فروشگاه آنلاین باید سریع، کاربردی و تا حد ممکن ارزان باشد، بنابراین شرکت‌های کمتری به دنبال پایداری روش ارسال هستند. با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست حالا پایدار بودن روش ارسال هم تبدیل به یکی از دغدغه‌های مشتریان شده و بسیاری ترجیح می‌دهند عادت‌های خریدشان را عطف به این مسئله تغییر دهند.

ممکن است در نگاه اول داشتن گزینه پایدار کار سختی باشد اما حتما با کمی بررسی می‌توان به راهکاری رسید. از طرفی شرکت‌های لجستیک شخص ثالث هم گاهی این مسئله را درنظر می‌گیرند و به عنوان گزینه ارائه می‌کنند.

موجودی خود را همگام‌سازی کنید

ارزیابی دقیق و اندازه‌گیری موجودی کاری بسیار دشوار در مدیریت لجستیک است. توجه به خرید مجدد و نخریدن بیش از حد نیاز به مدیریت دقیق دارد. مدیریت انبار بخش مهمی از مدیریت لجستیک است و حتی می‌توان گفت علم است. تصمیم‌گیری درمورد کالاهای موجود، خرید کالای جدید و اختصاص دادن فضای انبار به کالاهای مختلف تصمیم دشواری است. با در نظر گرفتن متغیرهایی مثل هزینه انبارداری، پیش‌بینی نیازها و میزان هر محصول در انبار می‌توان راحت‌تر تصمیم گرفت.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    به انبارداری و ارسال کالا متصل باشید

    بسته به اینکه هر کالا را در کجای انبار نگه‌داری می‌کنید، اطلاع دقیق از کالاها به‌خصوص کالاهایی که تقاضای بیشتری دارند، ضروری است. باتوجه به این مسئله بسیاری از سایت‌های خرده‌فروشی به یک انبار بسنده نمی‌کنند و انبارها و روش‌های ارسال مختلفی دارند که با توجه به تقاضای محصول کاربردی هستند.

    بنابراین اگر از آن دسته فروشگاه‌هایی هستید که انبارهای مختلف دارید لازم است انبارداری فروشگاه اینترنتی را طوری انجام دهید که به انبارها متصل باشید و موجودی را به دقت ثبت کنید.

    مدیریت لجستیک فروشگاه اینترنتی

     انبارها را منطقه‌بندی کنید تا هزینه‌ی کمتری برای لجستیک آنلاین صرف کنید

    اگر جزو فروشگاه‌های آنلاینی هستید که فروش زیادی به شهرهای دیگر دارید احتمالا هزینه‌ی زیادی هم صرف حمل‌ونقل می‌کنید. یکی از بهترین راهکارهای مدیریت لجستیک برای فروشگاه آنلاین این است که بستگی به بزرگی شرکت‌تان یک یا چند شهر که بیشترین خرید را دارند به عنوان منطقه‌ای برای داشتن انبار تازه درنظر بگیرید و انباری را به آن شهر منتقل کنید. با این کار هزینه ارسال بسیار کاهش می‌یابد و سود بیشتری نصیب‌تان می‌شود.

    استفاده از ارزان‌ترین مصالح و سریع‌ترین روش ارسال برای همه وسوسه‌کننده است اما با کمی هزینه‌ی بیشتر و استفاده از محصولات دوست‌دار محیط زیست احتمال افزایش فروش شما تا حد زیادی بالا می‌رود و هزینه‌های بسته‌بندی جبران می‌شود.

    تامین‌کننده‌های متنوعی برای کالاهای‌تان انتخاب کنید

    بسیاری مواقع پیش می‌آید تامین‌کننده کالایی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و کالاهایی که قرار بوده به شما و بعد به مشتری برسند منتفی می‌شوند. در این صورت اگر با پیش‌بینی درست نیازهای مشتری جلو رفته باشید و به کالاها احتیاج فوری پیدا کنید با مشکل روبه‌رو خواهید شد.

    همچنین گاهی خود تامین‌کننده کالا را موجود دارد و مشکلی هم از بابت ارسال نیست اما پست لجستیک و خدمات پستی فروشگاه اینترنتی تامین‌کننده با مشکل مواجه شده‌اند و قادر به تحویل کالاها نیستند.

    راهکار این مشکلات انتخاب تامین‌کننده‌های متنوع است. با داشتن چند تامین‌کننده در صورت بروز مشکل برای یکی دیگری در دسترس است و از نظر پایش قیمت و کیفیت هم کار ساده‌تری دارید.

    لجستیک معکوس را هم درنظر بگیرید

    در مسئله‌ی مدیریت لجستیک فروشگاه آنلاین فقط ارسال کالا مطرح نیست و باید در چرخه‌ی فروش امکان عودت کالا را هم درنظر بگیرید.

    بسیاری از فروشگاه های اینترنتی سیستم انبارداری و ارسال کالا را به درستی انتخاب می‌کنند اما بخش عودت کالا را لحاظ نمی‌کنند که در نهایت به نارضایتی مشتری منجر می‌شود. بنابراین بخش عودت را هم در این فرآیند لحاظ کنید. یکی از راهکارهای محبوب لجستیک معکوس تحویل گرفتن کالای مرجوعی در دفتر حضوری فروشگاه است که هزینه کمتری دارد.

    کوتاه در مورد راهکارهای مدیریت لجستیک فروشگاه آنلاین

    • لجستیک فروشگاه آنلاین فرآیند تولید، طبقه‌بندی، انبارداری و ارسال کالا به دست مشتری است.
    • شرکت‌های فروش آنلاین، لجستیک آنلاین سریع و موثر را به عنوان مزیتی رقابتی به حساب می‌آورند.
    • مدیریت لجستیک هماهنگ‌کنند‌ه‌ی برنامه‌های استراتژیک در زنجیره تامین است و وظایف مختلفی برعهده دارد. فرآیند معمول لجستیک فروشگاه آنلاین به صورت‌های تدارکات داخلی، دراپ‌شیپینگ و ارائه‌دهندگان لجستیک شخص ثالث است.
    • سنجیدن ارزش مدیریت لجستیک، داشتن حمل‌ونقل سریع و رایگان، خودکار کردن فرآیند انبارداری و ارسال کالا، پایدار کردن فرآیند لجستیک فروشگاه آنلاین و لجستیک معکوس جزو راهکارهای مدیریت لجستیک برای فروشگاه آنلاین است.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.