خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین و موفقیت در کسب‌و‌کار

0

مفهوم لجستیک به معنای مدیریت ارسال محصول برای مشتریان  فروشگاه‌های آنلاین است که خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین در واقع بخشی از زنجیره تامین محصول به شمار می‌رود. با توجه به اینکه این روزها موضوعات تجارت الکترونیک و فروشگاه اینترنتی در حال گسترش روزانه است، برای زیرساخت تجارت الکترونیکی و لجستیک آنلاین هم باید برنامه ریزی صورت بگیرد.

ایجاد روش‌های متنوعی برای پرداخت، ایجاد امنیت کامل اطلاعات خصوصی مشتریان در این پرداخت، لجستیک و عملیات پس از ثبت سفارش مشتری، همگی در کنار مفهوم بازاریابی و پیدا کردن بازار مناسب فروش اهمیت دارند.

به جرات می‌توانیم بگوییم که خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین پایه و ستون فروشگاه اینترنتی است و در این زمینه مثال‌های بسیاری وجود دارد که در آنها مشتریان به دلیل نارضایتی از خدمات پستی فروشگاه اینترنتی فروشگاه را ترک کرده و این موضوع به کاهش فروش فروشگاه اینترنتی منجر شده است.

در مقابل هم مثال‌های بسیاری وجود دارد که استفاده از لجستیک هوشمند و کارامد کمک کرده تا سفارشات به موقع تحویل داده شود و با تکریم مشتری، موفقیت بسیاری برای یک کسب و کار اینترنتی به وجود بیاید. ما در ادامه این مقاله از پادرو به بررسی اهمیت موضوع خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین می‌پردازیم و راه‌هایی را برای رسیدن به آن پیشنهاد می‌دهیم. پس ما را همراهی کنید.

خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین

نکات مهم در ارتباط با خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین

در ارتباط با لجستیک آنلاین و خدمات پستی فروشگاه اینترنتی موضوعات مهمی وجود دارد که فروشگاه‌های آنلاین برای رسیدن به موفقیت بیشتر در این زمینه باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

سیستم‌های مدیریت اطلاعات لجستیک فروشگاه آنلاین

یکی از بخش‌های مهم در ارتباط با لجستیک هوشمند و خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین بخش سیستم‌های اطلاعاتی و نرم افزار و سخت افزار آنها است. این دست از سیستم‌های اطلاعاتی باید بتوانند به خوبی میان فروشگاه اینترنتی و انبارداری و ارسال کالا ارتباط برقرار کنند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    هر زمانی که سفارش جدیدی از سوی مشتریان در سایت فروشگاهی ثبت می‌شود باید اطلاعات آن به صورت خودکار برای بخش انبارداری و ارسال کالا، فرستاده شود و موجودی کالا در نرم افزا و دیتا بیس سایت فروشگاهی به روز رسانی شود. پس از روند ارسال سفارش تاییدیه‌ای به سایت داده می‌شود تا اطلاعات حمل سفارش را به اطلاع مشتریان برساند.

    در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی فروش به صورت وب سایت نیست و از طریق کانال‌های دیگری مانند شبکه‌های اجتماعی و حضوری صورت می‌گیرد. در این موارد نمایش موجودی درست انبار به شدت به سیستم‌های اطلاعات لجستیک بستگی دارد.

    اگر می‌خواهید این سیستم‌ها کارآمد باشند باید همواره آنها را بروز رسانی کنید تا از فروش محصولی بدون موجودی جلوگیری شود. این موضوع در واقع مساله‌ای است که می‌تواند به اعتبار سایت لطمه وارد کند و اعتبار برند شما را نیز خدشه دار کند.

    انبارداری و ارسال کالا و بسته بندی آنها برای مدیریت موفق خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین

    انبارداری و ارسال کالا در خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین کمی با معنای متعارف آن تفاوت دارد. در واقع در لجستیک آنلاین و لجستیک هوشمند، انبارداری تنها به ذخیره سازی کالا اطلاق نمی‌شود. این انبارداری در خدمات پستی فروشگاه اینترنتی شامل فرایندهایی مانند تقسیم بندی فضای انبار، انبارش، جورچینی، کنترل ورود و خروج کالا، کنترل موجودی و غیره می‌شود.

    بعد از ثبت سفارش نیز برای یک محصول فرایندهایی در جهت آماده سازی محصول مانند  برداشت، بسته بندی، برچسب زنی و پرینت و الصاق فاکتور سفارش انجام می‌شود که بسته را برای ارسال توسط پست یا شرکت‌های واسط پستی آماده ارسال می‌کند.

    مدیریت لجستیک فروشگاه آنلاین

    ارسال سفارش مشتریان

    پس از آماده سازی سفارش مشتریان در بخش انبار، نوبت به بخش ارسال می‌رسد که در این مرحله پست لجستیک از طریق شرکت‌های واسط پستی یا شرکت پست و دیگر ارائه‌ دهنده‌های این خدمات باید بتواند کار خود را به درستی انجام داده و بسته‌ها را در آدرس‌های معین به دست مشتریان آنها برساند.

    در این مرحله مساله زمان بسیار اهمیت دارد. کارآمدی در این بخش در کنار وجود زیرساخت‌های لازم در منطقه‌های تحت پوشش، به عملکرد درست مراحل قبلی نیز بستگی دارد.

    این بخش از خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین همیشه مورد توجه ویژه‌ای بوده است. دلیل آن هم ملموس بودن این فرایند در خرید مشتریان آنلاین است. مشتریان آنلاین اهمیت بسیاری برای نحوه تحویل سفارش خود قائل هستند و به همین دلیل هم باید برای این بخش توجه ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

    مراحل رسیدن به موفقیت در خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین

    با توجه به اهمیت موضوع لجستیک هوشمند برای آنکه بتوانید مشتریان را از این موضوع راضی نگه دارید و بتوانید موفقیت کسب و کار خود را در این زمینه تضمین کنید بهتر است مراحل زیر را طی کنید.

    ساخت فروشگاه در اینستاگرام

    ساماندهی انبارداری و ارسال کالا در پست لجستیک

    کلمه انبار برای کسب  و کارهای نوپای اینترنتی کمی نامانوس است. موضوع انبارداری و ارسال کالا با توجه به نوع و اندازه یک کسب و کار مشخص می‌شود. این انبار با توجه به میزان فروش شما می‌تواند از یک اتاق تا چند انبار در شهرهای مختلف کشور یا حتی کشورهای مختلف متغیر باشد.

    در این زمینه مدیریت صحیح موجودی کالا در کنار نوع و اندازه کسب و کار شما اهمیت دارد که برای این موضوع باید برنامه ریزی صحیحی داشته باشید.

    برای مثال یکی از موضوعاتی که موجب نارضایتی مشتریان می‌شود، آن است که شما نتوانید به راحتی کالایی را برای یک مشتری فراهم کنید، خبر بد آن است که اگر شما یک کالا را در انبار نداشته باشید و تنوانید آن کالا را از دیگر فروشگاه‌ها یا همکاران خود تهیه کنید، باید برای همیشه با آن مشتری خداحافظی کنید.

    تعیین صحیح قیمت‌ها برای خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین

    برای آنکه در فروش اینترنتی خود موفق باشید، باید همواره به حاشیه سود خود توجه کنید. در این زمینه اگر در محاسبات خود دقیق نباشید هزینه‌های دیگری به شما تحمیل خواهد شد. این دسته از هزینه‌های می‌توانند سود شما را کمتر کنند و حتی گاهی اوقات منجر به ضرر گردند.

    تعیین کردن نوع ارسال سفارش

    برای ارائه خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین در ارتباط با نوع ارسال، مهم‌ترین موضوع منابع مالی شما و گستردگی مشتریان است. درواقع انتخاب روش صحیح ارسال که از طریق شرکت‌های واسط پستی، پست لجستیک و غیره انجام می‌شود یکی از مهم‌ترین مراحل برای موفقیت در زمینه لجستیک هوشمند است. در ادامه به روش‌های مختلف ارسال می‌پردازیم.

    ارسال رایگان

    معمولا مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی از ارسال رایگان به شدت استقبال می‌کنند و این موضوع برای آنها جذاب است. این هزینه درواقع برای مشتری رایگان است و نه برای فروشنده که فروشندگان معمولا این هزینه را با استفاده از چند راهکار جبران می‌کنند. گاهی اوقات تمام هزینه حمل و نقل از حاشیه سود فروشنده پرداخت می‌شود.

    گاهی اوقات کدهای تخفیف در این زمینه ارائه می‌شود و یا حمل رایگان تنها برای حداقل مقدار سفارش مشخص ارائه می‌شود. گاهی اوقات قیمت محصولات افزایش پیدا می‌کند تا جبران هزینه حمل و نقل رایگان شود. که البته این نحوه پرداخت هزینه معمولا توصیه نمی‌شود و در بلند مدت به اعتبار کسب و کار شما و جامعه آسیب خواهد زد.

    برخی از اوقات نیز می‌توانید برای تامین هزینه حمل و نقل قیمت محصولات را تنها اندکی افزایش دهید تا این هزینه بین شما و مشتری تقسیم شود.

    ارسال رایگان سفارش مشتریان فروشگاه

    بیشتر بخوانید: ۱۰ روش کاربردی برای کاهش هزینه لجستیک فروشگاه آنلاین

    ارسال با هزینه ثابت

    زمانی از این روش استفاده می‌شود که کسب و کار در یک منطقه مشخص سرویس ارائه بدهد. در این حالت می‌توان میانگینی از هزینه‌ها را به عنوان هزینه‌ای ثابت برای انبارداری و ارسال کالا در نظر گرفت. علاوه بر این، این روش عمدتا برای کسب و کارهای وسیع و مشتریان سراسری استفاده می‌شود.

    استفاده از این روش خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین نیازمند آن است که اطلاعات مشتریان شما بررسی شود و محاسبه شود که آیا این نوع از ارسال برای مشتریان شما مناسب است و به کسب و کار شما لطمه نمی‌زند؟ بهتر است این روش برای فروشگاه‌های با تعداد محصول کم یا محصول مشابه به لحاظ وزن و اندازه به کار گرفته شود.

    برون سپاری

    کسب و کارها می‌توانند با توجه به نوع کسب و کار خود ارسال سفارش‌ها را برون سپاری کنند. در این زمینه شرکت‌های زیادی مانند پست لجستیک و  شرکت‌های واسط پستی وجود دارند که برای این کار می‌توانید روی آنها حساب باز کنید. استفاده از این روش مزایا و معایب خاص خود را دارد.

    مزایا

    • در ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکار روشی بسیار کاربردی است.
    • نیازی به استخدام پیک و راننده نیست.
    • به سرمایه اولیه نیازی ندارد.

    معایب

    • پیک‌ها تحت کنترل شما نیستند.
    • ممکن است به برند شما آسیب بزند.
    • در طولانی مدت، هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.
    • معمولا زمان ارسال‌ سفارشات برای مشتریان مطلوب نیست.

    شرکت‌های ارسال سراسری

    این دسته از شرکت‌های واسط پستی در مبدا و مقصد ارسال محدودیتی ندارند. شرکت‌هایی مانند شرکت‌ پست، تیپاکس، ماهکس، DHL ،TNT، TPG و غیره در این دسته بندی قرار می‌گیرند.

    شرکت‌های ارسال منطقه‌ای

    این دسته از شرکت‌های واسط پستی نیز به ارائه خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین در یک منطقه خاص برای مثال تهران می‌پردازند. شرکت‌هایی مانند الوپیک، اسنپ باکس، تی‌نکس، میاره، اسپید و غیره در این دسته بندی قرار می‌گیرند.


    بیشتر بخوانید: حساب و کتاب هزینه ارسال مرسولات پستی چگونه است؟

    محاسبه هزینه‌های لجستیک فروشگاه آنلاین

    در یک تقسیم بندی کلی هزینه‌های لجستیک شرکت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی شامل موارد زیر می‌شود:

    • هزینه‌های حمل‌ و‌نقل: بسته بندی، فاصله مبدا  و مقصد، بیمه، رهگیری، بازگشت کالا و ارسال مجدد در زمره این دسته از هزینه‌های لجستیک است.
    • انبارداری: هزینه‌های انبارداری نیز با توجه به نوع و مقدار سفارش یک فروشگاه اینترنتی تعیین می‌شود. برای مثال اگر شما از یک اتاق در خانه خود به عنوان انبار استفاده کنید، هزینه خواب سرمایه شما تقریبا صفر است.
    • مدیریت لجستیک: این دسته از هزینه‌های خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین مربوط به هزینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری می‌شود که برای مدیریت لجستیک لازم است. البته این میزان هزینه به میزان سفارش در فروشگاه اینترنتی شما بستگی دارد. به عنوان مثال هزینه نرم افزار مدیریت پیک به تعداد پیک‌های شما بستگی دارد.

    بر اساس بررسی‌های که در ارتباط با این موضوع صورت گرفته است، در کشورهای مختلف به طور متوسط 62 درصد از هزینه‌ها در این حوزه مربوط به بخش حمل و نقل، 34 درصد مربوط به بخش نگهداری موجودی و انبارداری و 4 درصد مربوط به مدیریت و کنترل لجستیک است. هم اکنون 6 تا 7 درصد قیمت کالاها در جهان متاثر از هزینه‌های حمل و نقل است که این شاخص در ایران حدود 12 درصد برآورد شده است.

    خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین

    کوتاه در مورد اهمیت خدمات لجستیک فروشگاه‌های آنلاین

    • لجستیک به معنای مدیریت ارسال محصول برای مشتریان  فروشگاه‌های آنلاین است که خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین در واقع بخشی از زنجیره تامین محصول به شمار می‌رود. با توجه به اینکه این روزها موضوعات تجارت الکترونیک و فروشگاه اینترنتی در حال گسترش روزانه است، برای زیرساخت تجارت الکترونیکی و لجستیک آنلاین هم باید برنامه ریزی صورت بگیرد.
    • به جرات می‌توانیم بگوییم که خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین پایه و ستون فروشگاه اینترنتی است و در این زمینه مثال‌های بسیاری وجود دارد که در آنها مشتریان به دلیل نارضایتی از خدمات پستی فروشگاه اینترنتی فروشگاه را ترک کرده و این موضوع به کاهش فروش فروشگاه اینترنتی منجر شده است.
    • یکی از بخش‌های مهم در ارتباط با لجستیک هوشمند و خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین بخش سیستم‌های اطلاعاتی و نرم افزار و سخت افزار آنها است. این دست از سیستم‌های اطلاعاتی باید بتوانند به خوبی میان فروشگاه اینترنتی و انبارداری و ارسال کالا ارتباط برقرار کنند.
    • انبارداری و ارسال کالا در خدمات لجستیک فروشگاه آنلاین کمی با معنای متعارف آن تفاوت دارد. در واقع در لجستیک آنلاین و لجستیک هوشمند، انبارداری تنها به ذخیره سازی کالا اطلاق نمی‌شود.
    • پس از آماده سازی سفارش مشتریان در بخش انبار، نوبت به بخش ارسال می‌رسد که در این مرحله پست لجستیک از طریق شرکت‌های واسط پستی یا شرکت پست و دیگر ارائه‌ دهنده‌های این خدمات باید بتواند کار خود را به درستی انجام داده و بسته‌ها را در آدرس‌های معین به دست مشتریان آنها برساند.
    • کلمه انبار برای کسب  و کارهای نوپای اینترنتی کمی نامانوس است. موضوع انبارداری و ارسال کالا با توجه به نوع و اندازه یک کسب و کار مشخص می‌شود. این انبار با توجه به میزان فروش شما می‌تواند از یک اتاق تا چند انبار در شهرهای مختلف کشور یا حتی کشورهای مختلف متغیر باشد.
    • معمولا مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی از ارسال رایگان به شدت استقبال می‌کنند و این موضوع برای آنها جذاب است. این هزینه درواقع برای مشتری رایگان است و نه برای فروشنده که فروشندگان معمولا این هزینه را با استفاده از چند راهکار جبران می‌کنند.
    • کسب و کارها می‌توانند با توجه به نوع کسب و کار خود ارسال سفارش‌ها را برون سپاری کنند. در این زمینه شرکت‌های زیادی مانند پست لجستیک و  شرکت‌های واسط پستی وجود دارند که برای این کار می‌توانید روی آنها حساب باز کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.