بازاریابی در اینستاگرام چگونه منجر به فروش می‌شود؟ ترفندهایی برای پولدار شدن

0

بازاریابی در اینستاگرام به اشکال گوناگون کلید درآمد میلیونی و حتی میلیاردی برای کسانی است که در این فضا مشغول به کسب درآمد هستند. ارقامی که در این پلتفرم جابه‌جا می‌شوند، اینستاگرام را با بیش از یک میلیارد کاربر فعال به یکی از بهترین بسترها برای تجارت تبدیل کرده‌اند. در این بازار پررونق می‌توانید هر چیزی را به فروش برسانید. به همین دلیل است که حدود 90 درصد از کاربران فعال اینستاگرام حداقل یک کسب‌وکار را در این پلتفرم دنبال می‌کنند. اما کسب درآمد در این فضا تنها به خود شما، اطلاعات و اهدافتان در کنار استراتژی‌های بازاریابی بستگی دارد. مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

ترفندهای بازاریابی در اینستاگرام

اینستاگرام بیش از اینکه برای استفاده شخصی باشد، به یک پلتفرم جهانی برای برندها تبدیل شده است تا بتوانند با تولید محتوای درست و به‌جا، محصولات خود را به نمایش بگذارند، توجه افراد را به خود جلب کنند و در نهایت به کسب درآمد بپردازند. به همین دلیل است که بازاریابی در اینستاگرام برای برندهای مختلف بسیار اهمیت دارد.

پتانسیل اینستاگرام برای معرفی محصولات به روشی دوستانه و البته معتبر به قدری بالاست که شما می‌توانید یک پیج تجاری را از صفر در آن راه‌اندازی کنید و تنها بعد از چند ماه شاهد درآمد میلیونی از آن باشید. به همین دلیل است که برای شروع درآمدزایی در اینستاگرام اصلاً دیر نیست. به عبارتی، بازاریابی در اینستاگرام اگرچه بسیار رقابتی است، اما برای هیچ تجارتی غیرممکن نیست.

بازاریابی در اینستاگرام

تولید محتوا در اینستاگرام

یکی از مهم‌ترین ترفندهای بازاریابی در اینستاگرام، آشنایی با تولید محتواست. در واقع تولید محتوا در اینستاگرام به منظور افزایش فروش حرف اول را می‌زند. به همین دلیل بسیار مهم است که انواع محتوا را بشناسید و از آن‌ها در زمان و مکان درست (پست، استوری، لایو، هایلایت، IGTV و ریلز) استفاده کنید. در ادامه به برخی از فرمت‌های محتوا برای بازاریابی در اینستاگرام می‌پردازیم.

محتوای تولید شده توسط کاربر

بسیاری از برندهای مطرح در سطح دنیا توانسته‌اند با اشتراک‌گذاری محتواهای تولید شده توسط کاربران (UGC) خود نه تنها بازاریابی خوبی در اینستاگرام داشته باشند، بلکه با افزایش اعتماد سایر دنبال‌کنندگان، اعتبار خوبی برای کسب‌وکار خود به دست آورند. شما هم به عنوان یک تجارت فعال در این فضا می‌توانید از کاربران خود بخواهید که تصاویر و فیلم‌های شگفت‌انگیز خود از محصولات خریداری شده را با شما به اشتراک بگذارند.

استفاده از ترفندهای بازاریابی در اینستاگرام می‌تواند در عرض چند ماه فروش شما را چندین برابر کند.

محتوای روایت‌کننده داستان

هیچ چیزی به اندازه روایت داستان‌های جذاب نمی‌تواند در جلب توجه مخاطب و بازاریابی در اینستاگرام موفق عمل کند. اینستاگرام بخش زیادی از محبوبیت خود را مدیون داستان‌گویی‌های کاربران خود بوده است. داستان‌ها اغلب مفاهیمی انگیزشی و احساسی را دربر دارند و به دور از تخیلات هستند. به همین دلیل بهتر در دل مخاطب نفوذ می‌کنند. داستان‌ها می‌توانند موضوعات گوناگونی داشته باشند، از تغییر یک ایده در زندگی گرفته تا رویدادهای هیجان‌انگیز یا کار با محصولاتی منحصربه‌فرد که می‌تواند جذاب باشد.

محتوای میم مارکتینگ

بسیاری از کسب‌وکارهای موجود در اینستاگرام حتی نمی‌دانند میم مارکتینگ چیست، چه برسد به آن‌که بخواهند از آن استفاده کنند. اگرچه نام این نوع محتوا شاید کمی مبهم باشد، اما مفهوم آن ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. میم مارکتینگ همان محتواهای طنزگونه برگرفته از مسائل سیاسی، اجتماعی، نقل‌قول‌ها و حتی روزهای سخت زندگی هستند که در قالب الگوهای خنده‌دار به بررسی موضوعات مختلف می‌پردازند. میم مارکتینگ را می‌توان یک محتوای فوق‌العاده برای بازاریابی در اینستاگرام دانست. اما فراموش نکنید میم‌هایی موفق هستند که علاوه بر قابل ربط بودن به موضوع کسب‌وکار، بتوانند روی مخاطبان تأثیرگذار باشند.

محتوای پشت صحنه

مخاطبان امروز از محتواهای سنتی، رسمی و بعضاً غیرواقعی خسته هستند. به همین دلیل محتواهایی با مضمون پشت صحنه می‌توانند برای آن‌ها از جذابیت بالایی برخوردار باشند. زمانی که شما از پشت صحنه کسب‌وکار خود محتوا تولید می‌کنید و آن را با کاربران به اشتراک می‌گذارید، در واقع شرایطی را ایجاد خواهید کرد که کاربران با شما احساس نزدیک بودن کنند. این احساس باعث می‌شود آن‌ها تصور ‌کنند که شما را به خوبی می‌شناسند. پس مانعی برای خرید از شما نمی‌بینند.

محتوای آموزشی

اگر از کاربران فعال در اینستاگرام بوده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که این فضا مملو از محتواهای آموزشی مختلف است. شما می‌توانید به عنوان یک مبتدی وارد اینستاگرام شوید و بعد از چند ماه با دنبال کردن پیج‌های مرتبط با علاقه خود، به یک متخصص در حوزه‌ای خاص تبدیل شوید. از آن‌جایی که هر ویدئو حاوی محتوای عملی و کاربردی، بازخورد خوبی دارد، بنابراین محتوای آموزشی می‌تواند از ترفندهای بازاریابی در اینستاگرام محسوب شود.

علاوه بر موارد گفته شده، محتواهای تولید شده توسط اینفلوئنسرها، محتواهای سرگرمی، محتواهای تجربی، نقل‌قول‌های الهام‌بخش، برگزاری انواع مسابقه، بازی، چالش و محتواهای حاوی سؤالات باز از دیگر محتواهای مفید برای بازاریابی در اینستاگرام محسوب می‌شوند.

بهینه‌سازی پیج

بهینه‌سازی پیج

ما در بازاریابی از طریق گوگل با موضوعی به نام سئو مواجه هستیم که نشان‌دهنده بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر برای رفتن یک سایت فروشگاهی اینترنتی به رتبه‌های برتر و افزایش بازدید از آن است. در واقع سایت‌هایی که سئوی بهتری داشته باشند، فروش بیشتری را تجربه می‌کنند. این در مورد پیج شما نیز صادق است. به این منظور باید از نام پیج خود گرفته تا نوشتن بیو و حتی پست‌گذاری، به این بهینه‌سازی توجه کنید. برای مثال در پروفایل خود علاوه بر قرار دادن یک عکس (هدشات یا لوگو) خاص، جذاب و مرتبط، باید مواردی همچون بیوگرافی مناسب و فراخوانی برای اقدام را رعایت کنید.

میم مارکتینگ، محتوای پشت صحنه، روایت‌ها، محتواهای آموزشی و سرگرمی از بهترین محتواهای مناسب برای بازاریابی در اینستاگرام هستند.

پیروی از الگوریتم‌های اینستاگرام

الگوریتم‌های اینستاگرام ترکیبی از فرآیندهای طبقه‌بندی شده مختلف هستند که به منظور ایجاد بهترین تجربه کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرند. تخطی از این الگوریتم‌ها می‌تواند منجر به جریمه شدن یا بن‌شدن حساب شما شود. الگوریتم‌های اینستاگرام از طریق هوش مصنوعی این شبکه اجتماعی اجرا می‌شوند و تنوع زیادی دارند. همین الگوریتم‌ها هستند که پست‌ها و استوری‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند و حتی باعث می‌شوند که یک محتوا به اکسپلور برود و بازدید زیادی داشته باشد. در الگوریتم‌های اینستاگرام موارد مهم زیادی وجود دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • محتواهای مخالف قوانین اینستاگرام مانند محتوای حاوی خشونت تولید نکنید.
  • در انتشار محتواها زمان‌بندی درست را در نظر بگیرید.
  • از محتواهای کپی شده استفاده نکنید.
  • محتواهایی جدید، جذاب، کاربردی و مخاطب پسند به اشتراک‌ بگذارید.
  • تعاملات با کاربران را افزایش دهید و آن‌ها را تشویق به گذاشتن کامنت کنید.
  • از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید.

توجه به زیبایی‌شناسی

رنگ‌ها، طرح‌ها و سبک‌ها جزئی جدایی‌ناپذیر از بازاریابی در اینستاگرام محسوب می‌شوند. بسیاری از کاربران به دلیل جذابیت بصری اینستاگرام از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. پس در جایی که همه در حال تولید بهترین محتواها برای فروش بیشتر هستند، شما نمی‌توانید بدون در نظر گرفتن بخش زیبایی‌شناسی در این پلتفرم دیده شوید و انتظار کسب درآمد داشته باشید.

مردم در اولین نگاه هنگام بازدید از حساب شما در این شبکه اجتماعی، فوراً متوجه ویژگی‌های بصری حسابتان می‌شوند. پس باید در جای جای صفحات خود از بیوگرافی گرفته تا ایجاد هایلایت‌ها، پست‌ها و حتی نوشتن کپشن، زیبایی‌شناسی را در نظر بگیرید. ضمن اینکه برای برندسازی باید سبک مختص به خود را داشته باشید و از بخش گرافیکی حساب خود نیز غافل نشوید.

صدای برند متمایز

برای اینکه از رقبای خود متمایز باشید، باید برندسازی منحصربه‌فردی داشته باشید. این مورد یکی از قوی‌ترین نتایج بازاریابی در اینستاگرام را به دنبال دارد. شما باید صدای برند خود را در موارد متعددی مورد توجه قرار دهید. برای مثال هنگام نوشتن زیرنویس‌ها، در متن ویدئوها و نحوه برخورد شما در آن‌ها، هنگام نوشتن بیوگرافی، در زمان استفاده از اصطلاحات کلیدی و حتی هنگام صحبت کردن نمایندگان شما جلوی دوربین، صدای برندتان باید خاص شما باشد.

نحوه بیان شما در کنار آنچه می‌گویید نیز اهمیت دارد. از همان اول به یک شکل برخورد کنید. ببینید که آیا می‌خواهید معمولی باشید یا سرگرم‌کننده؟ لحنی جدی داشته باشید یا علمی و حتی طنزگونه؟ به هر حال صدای برند خود را متناسب با کسب‌وکارتان در نظر بگیرید و در این راه ثابت قدم باشید.

استفاده از ابزارهای بازاریابی در اینستاگرام

ابزارهای مختلفی وجود دارند که با کمک به تولید محتوا یا تجزیه‌وتحلیل حساب، به بازاریابی در اینستاگرام کمک زیادی می‌کنند. در ادامه به معرفی برخی از این ابزارها می‌پردازیم.

  • (Sprout Social): مناسب برای برنامه‌ریزی اینستاگرام، ارائه گزارش و مدیریت اینستاگرام
  • (Linktree): کمک به تغییر رنگ، فونت و ایجاد تصاویر سفارشی، ویرایشگر بصری کشیدن و رها کردن
  • (Combin Growth): پیدا کردن مخاطبان هدف در اینستاگرام، نظارت بر فعالیت مخاطبان، پیدا کردن اینفلوئنسرها
  • (vUser Instagram Follower Booster): شناسایی و حذف فالوئرهای جعلی، بهره‌مندی از ربات برای بالا بردن تعداد دنبال‌کنندگان، کمک به افزایش تعامل در صفحه شما، افزایش شانس ورود به اکسپلور
  • (InShot Video Editor): برنامه ویرایشگر ویدئو، کمک به خلق فیلم‌های منحصربه‌فرد، حذف و برش فیلم، تنظیم ابعاد فیلم، تنظیم سرعت پخش

زمان‌بندی درست

همانطور که در بخش الگوریتم‌های اینستاگرام بررسی کردیم، زمان‌بندی درست در انتشار محتوا می‌تواند یکی از ارکان بازاریابی در اینستاگرام و رشد فروش باشد. تعیین زمان درست بسته به کسب‌وکار شما متفاوت است. برای این کار می‌توانید از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل برای پیگیری رفتار دنبال‌کنندگان و سایر مخاطب هدف خود استفاده کنید تا بتوانید بهترین زمان‌های انتشار محتوا را تعیین کنید.

به‌روز بودن با اخبار و ترندهای اینستاگرام

یکی دیگر از بهترین ترفندهای بازاریابی در اینستاگرام این است که به طور مداوم اطلاعات خود را درباره ترندهای این پلتفرم به‌روز کنید. اگرچه این روند می‌تواند کمی سخت و حتی هزینه‌بردار باشد، اما برای عقب نماندن از رقبا چاره‌ای جز آن ندارید. در بسیاری از مواقع می‌توانید حتی از اخبار روز برای جلب توجه مخاطبان بیشتر و تبدیل آن‌ها به یک مشتری وفادار استفاده کنید.

توجه به زیبایی‌شناسی، استفاده از ابزارهای بازاریابی در اینستاگرام و پیروی از الگوریتم‌های اینستاگرام می‌توانند منجر به رشد فروش محصولات شوند.

اندازه‌گیری بازگشت سرمایه

برای بازاریابی در اینستاگرام تنها تلاش‌های بازاریابی شما اهمیت ندارند. بلکه باید با بررسی نتایج تلاش‌های خود ببینید که کدام استراتژی‌ها را باید از کار خود حذف کنید یا چه چیز‌هایی را به برنامه خود وارد کنید. نرخ بازگشت سرمایه (ROI) اگرچه شاید در ابتدا بیشتر برای پاسخ‌گویی به صاحبان برند و رؤسای آن‌ها مفید باشد، اما می‌تواند یک بینش عالی از سرمایه‌گذاری در اینستاگرام به شما بدهد. بنابراین برای بازاریابی در اینستاگرام از این مورد هم غافل نشوید.

بازاریابی و تبلیغات در اینستاگرام

تبلیغات نیز از دیگر روش‌های بازاریابی در اینستاگرام محسوب می‌شود که می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای در فروش یک تجارت داشته باشد. بنابراین شما هم می‌توانید از تبلیغات برای پیشبرد اهداف تجاری خود استفاده کنید. تبلیغات برای بازاریابی در اینستاگرام به اشکال مستقیم و غیرمستقیم به کاربران نشان داده می‌شوند و منجر به جلب اعتماد آن‌ها خواهد شد.

بازاریابی و تبلیغات در اینستاگرام

تبلیغات اغلب چیزی شبیه به یک پست معمولی هستند، اما در نهایت محصولی برای فروش را در خود جای داده‌اند. هزینه تبلیغات اینستاگرام بسته به روشی که قرار است استفاده کنید و همچنین مدت زمان آن متفاوت خواهد بود. البته مواردی همچون هدف‌گذاری مخاطب، رقابت‌پذیری صنعت و مکان نیز در این تعیین هزینه اثرگذار خواهند بود. در ادامه به برخی از روش‌های انجام تبلیغ در اینستاگرام می‌پردازیم.

  • تبلیغات بنری
  • برگزاری مسابقات اینستاگرامی
  • ایجاد چالش‌های اینستاگرامی
  • تبلیغات در استوری همراه با لینک
  • همکاری با اینفلوئنسرها (سلف ویدئو، حضور در محل، سفیر برند، آنباکسینگ)
  • تبلیغات در صفحات پربازدید
  • تبلیغات اسپانسری (Explorer ads، IGTV ads، Shopping ads و Reels ads)

نکته: برخی از روش‌های تبلیغاتی اینستاگرام مانند (Instagram collab) در ایران قابل استفاده نیستند. به همین دلیل در لیست بالا قرار نمی‌گیرند.

بازاریابی و فروش در اینستاگرام

آمارها نشان می‌دهند که بازاریابی در اینستاگرام می‌تواند فروش یک برند را تا 300 درصد افزایش دهد. با این اوصاف آیا به عنوان یک تجارت دلیلی متقاعدکننده‌تر از این برای فعالیت در اینستاگرام سراغ دارید؟ زمانی که بدانید مردم حداقل روزانه 30 دقیقه از وقت خود را در اینستاگرام می‌گذارند و بسیاری از آن‌ها خرید خود را از این فضا انجام می‌دهند، حتماً طور دیگری برای استفاده از پتانسیل این فضا برنامه‌ریزی می‌کنید. استراتژی شما باید به گونه‌ای باشد که بیشترین عملکرد و بهینه‌سازی ایجاد شده را در آن پیش‌بینی کنید. البته در این بین نباید از توانمندی‌ها و بودجه خود غافل شوید.

باور کنید که اگر شما بهترین فروشگاه آنلاین را در سراسر وب داشته باشید، اما از اینستاگرام و رشد آن غافل بمانید، به زودی از میدان رقابت حذف خواهید شد. در این فضا می‌توانید با صرف کمترین هزینه بیشترین بازدهی را داشته باشید. زمانی که در اینستاگرام به صورت ویژه استفاده می‌کنید، می‌توانید به مرور آگاهی از برند خود را افزایش می‌دهید و حتی اگر تا چند وقت قبل از این یک کسب‌وکار محلی بوده‌اید، امروزه از هر جای کشور بازدیدکننده یا خریدار داشته باشید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    در اینستاگرام به راحتی می‌توانید هواداران وفاداری برای خود ایجاد کنید و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشید. از اینستاگرام حتی می‌توانید برای افزایش بازدید از فروشگاه آنلاین خود در بستر گوگل استفاده کنید. بنابراین اولین کاری که برای افزایش فروش باید انجام دهید این است که هدف خود را مشخص کنید. آیا از اینستاگرام برای ایجاد آگاهی از برند و دستیابی به مشتریان ایده‌آل خود استفاده می‌کنید؟ برای نمایش محصولات و خدمات خود؟ برای رشد یک جامعه درگیر؟ برای افزایش وفاداری به برند؟ در نهایت با توجه به پاسخ این سؤالات، بودجه و توانایی خود، یک برنامه کاربردی برای بازاریابی در اینستاگرام تدوین کنید تا شاهد نتایج خارق‌العاده این فضا باشید.

    روش‌های تبلیغی متعدد مانند تبلیغات بنری، تبلیغات اسپانسری، اینفلوئنسر مارکتینگ و تبلیغات در صفحات پربازدید تأثیر بی‌نظیری در رشد یک فروشگاه اینستاگرامی دارند.

    اصول بازاریابی برای فروش بیشتر در اینستاگرام

    مهم‌ترین بحث در بازاریابی اینستاگرام این است که چگونه فروش خود را افزایش دهیم. در ابتدای مطلب به شما نشان دادیم که چه روش‌هایی در رشد درآمدزایی شما از اینستاگرام مؤثر هستند. اما تمام این موارد کافی نیستند. شما برای افزایش فروش خود می‌توانید از موارد مهم دیگری نیز استفاده کنید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

    • یک فروشگاه خاص اینستاگرامی باز کنید.
      • البته در حال حاضر این قابلیت برای کاربران ایرانی وجود ندارد که از ابزار خرید در اینستاگرام استفاده کنند، اما همچنان نسخه داخلی این ابزار یعنی پادروشاپ برای آن‌ها در دسترس است.
      • با پادروشاپ که بهترین فروشگاه ساز اینستاگرام است، به راحتی می‌توانید یک فروشگاه اینستاگرامی فوق‌العاده با ابزارهای خاص باز کنید، کاتالوگ محصول داشته باشید و قابلیت پرداخت به صورت مستقیم (بدون نیاز به مراجعه به دایرکت یا تماس تلفنی) را فراهم کنید.
    • از یک دکمه فراخوان به عمل متمرکز بر فروش در اینستاگرام در نمایه استفاده کنید.
    • از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل برای ردیابی نتایج و بهبود استراتژی فروش خود استفاده کنید.
      • وقتی پای بازاریابی در اینستاگرام به میان می‌آید، ممکن است همه روش‌های موجود برای شما نتایج خوبی را به دنبال نداشته باشند.
      • پس حتماً در مورد تأثیرگذاری روش‌ها با کمک ابزارهای تحلیلی، تحقیق کنید.
    • تصاویری استفاده کنید که مخاطبان شما را درگیر کنند.
      • برای این کار به قوانین عکاسی پایبند باشید و از تجهیزات حرفه‌ای استفاده کنید.
    • مخاطبان رقبا را هدف قرار دهید.
      • از روش‌های گوناگون برای جلب توجه این افراد استفاده کنید و پیشنهاداتی بهتر از رقیب برای آن‌ها در نظر بگیرید.

    نتیجه‌گیری

    • بازاریابی در اینستاگرام مستلزم استفاده از روش‌های متعدد است که تولید محتوا از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.
    • توجه به زیبایی‌شناسی، داشتن صدای برند مرتبط و خاص در کنار زمان‌بندی مناسب برای ارسال محتوا از دیگر روش‌های بازاریابی در اینستاگرام محسوب می‌شوند.
    • اینستاگرام می‌تواند تا 300 درصد فروش کسب‌وکارها را افزایش دهد، بنابراین به کمک ابزارهایی همچون پادروشاپ می‌توانید بهترین فروشگاه اینستاگرامی را راه‌اندازی کنید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.