آموزش نصب و پیکربندی افزونه Rank Math برای سئوی سایت فروشگاه

0

افزونه Rank Math از جمله کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرسی برای ساخت سایت فروشگاهی محسوب می‌شود. با کمک این افزونه، می‌توانید سئوی تکنیکال سایت خود را به نحو چشمگیری بهبود بخشیده و با خودکارسازی برخی از فرآیندهای زمانبر سئو، در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی کنید.

در این مطلب، ابتدا کاربرد افزونه Rank Math برای سئوی سایت فروشگاهی معرفی شده و به تفاوت‌های آن با افزونه مشهور یوست سئو اشاره خواهد شد. در ادامه آموزش مراحل نصب و پیکربندی اولیه Rank Math مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تنظیمات سریع سئوی سایت با پلاگین Rank Math

در این مطلب، به آموزش نصب و پیکربندی سریع افزونه Rank Math، شامل مشخصات وب‌سایت، اتصال به سرچ کنسول گوگل، نقشه سایت و ترفندهای سئو (بهینه‌سازی) خواهیم پرداخت.

چرا از افزونه Rank Math برای سئوی سایت فروشگاهی استفاده کنیم؟

بعد از طراحی سایت فروشگاهی یکی از چیزهایی که باید برای‌تان مهم باشد، سئوی سایت است. رنک مث، در میان بهترین افزونه‌های سئو وردپرس یک نام نسبتاً جدید است. ممکن است شما برای نصب افزونه رنک مث مردد باشید و مزایای آن نسبت به گزینه‌های مشهورتر همچون Yoast SEO برایتان جای سؤال داشته باشد. بنابراین، پیش از پرداختن به آموزش افزونه Rank Math، بهتر است نگاهی به نقاط قوت این پلاگین و وجوه تمایز آن با سایر پلاگین‌های برتر موجود در بازار بیندازیم.

Rank Math یا Yoast SEO؟

یوست سئو (یواست) نامی آشنا در حوزهٔ وردپرس و سئو سایت است. در حقیقت این پلاگین، از اولین افزونه‌های سئو سایت محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده و تا سالها، بهترین پلاگین سئو محسوب شده است. در طول ۱۱ سال گذشته، این پلاگین ۲۸۸ میلیون بار دانلود شده است که بیانگر شهرت و همه‌گیری آن است. همچنین، اگر شما به دیدن آموزش‌های سئو سایت عادت داشته باشید، متوجه خواهید شد که در اغلب موارد، افزونه پیش‌فرض برای آموزش‌ها یوست سئو است.

بر خلاف یوست سئو، رنک‌مث از جدیدترین افزونه‌های سئو وردپرس محسوب شده و در اواخر سال ۲۰۱۸ عرضه شده است. این موضوع به معنی پایین بودن اعتبار Rank Math نیست. توسعهٔ این پلاگین، توسط تیم مشهور MyThemeShop، سالها قبل از انتشار رسمی آن آغاز شده است. به دلیل کیفیت بالا و امکانات گسترده در نسخهٔ رایگان، رنک‌مث به سرعت مشهور شده و در عرض ۳ سال، بر روی ۱ میلیون سایت نصب شده است که برای یک پلاگین جدید، عدد قابل توجهی است.

بعد از Yoast SEO، دومین پلاگین پرطرفدار سئو از نظر تعداد نصب، All In One SEO است. با این حال، اگر تعداد دانلودهای جدید را مد نظر قرار دهیم، Rank Math در وضعیت بهتری قرار دارد. به طوریکه رنک‌مث محبوب‌ترین پلاگین سئو در سال ۲۰۲۰ شناخته شد.

مزایای سئو سایت با رنک‌مث

  • بیشترین امکانات سئو فنی سایت در نسخهٔ رایگان (پشتیبانی از چند کلمهٔ کلیدی، سئوی محلی، سئوی تصاویر، شمارشگر لینک، پیشنهاد لینک‌های داخلی، سئوی محلی، شناسایی خطای ۴۰۴)
  • امتیازبندی سئو و نمایش وضعیت سئو با لیبل‌های رنگی
  • امکان غیرفعال کردن قابلیت‌های غیرضروری و اضافی
  • امکان وارد کردن تنظیمات و اطلاعات سئو از سایر پلاگین‌ها همچون Yoast SEO

محدودیت‌های رنک‌مث

در صورتی که به امکانات اضافی رنک‌مث نسبت به Yoast SEO نیاز نداشته باشید، می‌توانید به صورت دلخواه یکی از این دو پلاگین را بر اساس رابط کاربری‌شان انتخاب کرده و نصب کنید. مزیت یوست سئو نسبت به رنک‌مث، قدمت طولانی‌تر و بیشتر بودن حجم آموزش‌ها در سطح وب است. هر دو پلاگین، سازگاری پایه با فروشگاه ساز رایگان ووکامرس برای سایت‌های فروشگاهی را عرضه می‌کنند. با این حال، در نسخهٔ پرمیوم یوست سئو، امکانات پیشرفته‌تر برای سئو سایت فروشگاهی در نظر گرفته شده است که نسبت به نسخهٔ پرمیوم رنک‌مث برتری دارد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    آیا به افزونه Rank Math Pro نیاز داریم؟

    همان طور که گفته شد، ویژگی شاخص و قابل توجه افزونه Rank Math در قیاس با دیگر پلاگین‌ها، قابلیت‌های پرشمار نسخهٔ رایگان آن است. با این حال، برخی از امکانات رنک‌مث نیز تنها در نسخهٔ پرو قابل دسترسی هستند. ممکن است برای شما سؤال باشد که تا چه حد به پلاگین Rank Math Pro  نیاز دارید و آیا خرید نسخه پرمیوم رنک‌مث ضروری است یا خیر.

    باید بگوییم، امکانات نسخه پرو رنک‌مث بیشتر به مواردی همچون رتبهٔ مقاله در هر یک از کلمات کلیدی مربوط می‌شوند. این اطلاعات به راحتی از طریق گوگل آنالیتیکس و پلاگین‌های رایگانی که در این زمینه وجود دارند، قابل دسترسی است. بنابراین، اگرچه این موضوع تا حدی سلیقه‌ای است، اما می‌توان گفت احتمال بسیار کمی وجود دارد که شما به نسخه Rank Math Pro نیاز داشته باشید.

    مراحل نصب و فعالسازی افزونه Rank Math

    اولین گام در آموزش افزونه Rank Math، نصب و راه‌اندازی آن است. مراحل نصب این پلاگین، مشابه تمامی پلاگین‌های وردپرسی بوده و در سه مرحلهٔ بسیار ساده صورت می‌گیرد. پس از نصب، گزینهٔ فعالسازی ظاهر می‌شود که با کلیک روی آن پلاگین به راحتی فعال می‌شود.

    • از منوی سایت خود، مسیر افزونه‌ها > افزودن را طی کنید.
    • در صفحهٔ باز شده نام Rank Math را جستجو کنید.
    • در بین گزینه‌های ظاهر شده، Rank Math را انتخاب کرده و روی دکمهٔ نصب کلیک کنید.
    نصب و فعالسازی افزونه Rank Math

    بیشتر بخوانید: ۱۰ ترفند مهم که برای سئوی فروشگاه اینترنتی به آن‌ نیاز دارید

    پیکربندی سریع افزونه Rank Math

    دومین مرحله از آموزش افزونه Rank Math، به تنظیمات اولیه مربوط می‌شود. پیش از اینکه بتوانید از این پلاگین برای بهبود سئوی سایت خود استفاده کنید، لازم است تنظیماتی روی آن اعمال شود. در این بخش، به آموزش پیکربندی سریع افزونه Rank Math خواهیم پرداخت.

    اتصال با حساب کاربری Rank Math

    بلافاصله پس از نصب و فعالسازی Rank Math، صفحه‌ای باز می‌شود که از شما می‌خواهد به حساب کاربری خود متصل شوید. در صورتی که قصد استفاده از نسخهٔ رنک‌مث پرو را نداشته باشید، نیازی به اتصال به حساب کاربری خود ندارید. همچنین اگر از هاست‌های ایرانی استفاده می‌کنید، این اتصال می‌تواند برای شما پردردسر باشد. بنابراین توصیهٔ ما به شما این است که با کلیک روی گزینهٔ Skip، از این مرحله عبور کنید.

    تنظیمات آسان و پیشرفته در افزونه Rank Math

    با انتخاب گزینهٔ Skip، وارد صفحهٔ زیر می‌شوید. می‌توانید نوع تنظیمات ساده و یا پیشرفته را انتخاب کنید. در حالت ساده، مراحل تنظیمات کوتاه‌تر خواهند بود. توصیهٔ ما به شما این است که حالت پیشرفته را انتخاب کنید. شما در هر زمانی می‌توانید تنظیمات را از حالت ساده به پیشرفته یا برعکس تغییر دهید.

    ویزارد پیکربندی سریع افزونه Rank Math

    مراحل تنظیمات آسان در پیکربندی افزونه Rank Math عبارتند از:

    • تنظیمات سایت شما
    • اتصال به حساب Rank Math و آنالیز سایت
    • نقشه‌های سایت
    • بهینه‌سازی و ترفندهای سئو

    تنظمیات پیشرفته در پیکربندی افزونه Rank Math شامل موارد زیر است:

    • مدیریت دسترسی‌ها
    • مانیتور خطاهای ۴۰۴
    • نشانه‌گذاری اسکیماها (Schemas)

    در این مطلب، آموزش مراحل تنظیمات آسان افزونه Rank Math مورد توجه قرار خواهد گرفت. پس از پایان این مطلب، مطالعهٔ مطلب دیگر با عنوان «آموزش تنظیمات پیشرفته Rank Math» را برای طی مراحل تنظیمات پیشرفته به شما توصیه می‌کنیم.

    نکته: در صورتی که در هنگام نصب افزونه Rank Math، فرصت انجام تنظیمات آن را نداشته باشید یا بخواهید مجدداً برای اعمال تغییرات به این صفحه مراجعه کنید، لازم است از پیشخوان Rank Math، سربرگ «راه‌اندازی سریع» را انتخاب کنید.

    درون‌ریزی (Import)

    ممکن است پیش از این، افزونه‌های مرتبط با سئو از جمله یوست روی سایت خود نصب کرده باشید. در این صورت، در آغاز مراحل تنظیمات افزونه Rank Math، یک صفحه به نام درون‌ریزی مشاهده خواهید کرد که به شما اجازه می‌دهد تنظیمات و اطلاعات کاربردی سایر پلاگین‌ها را به Rank Math انتقال دهید. در این مرحله، افزونه‌های مورد نظر خود را تیک زده و پس از کلیک روی دکمهٔ درون‌ریزی، صبر کنید تا این مرحله کامل شود. سپس روی دکمهٔ ادامه کلیک کنید.

    وارد کردن تنظیمات از یوست به Rank Math

    تنظیمات وب سایت شما

    اولین مرحله از تنظیمات افزونه Rank Math، تنظیمات مربوط به «وب‌سایت شما» است. در این قسمت، شما باید مشخصات اصلی سایت‌تان وارد کنید. بدین ترتیب، رنک‌مث کدهایی ایجاد خواهد کرد که شناسایی سایت شما و اهداف‌تان را برای گوگل آسان می‌کند. در ادامه به اطلاعاتی که در این مرحله باید وارد کنید اشاره می‌کنیم.

    نوع سایت

    در اولین بخش، ترکیبی به صورت «*** هست یک:» مشاهده خواهید کرد که به جای علامت *** نام سایت‌تان درج شده است. با کلیک روی منوی کشویی، گزینه‌های متعددی مشاهده می‌کنید که به ترتیب عبارتند از:

    • وبلاگ شخصی: محلی که شما یادداشت‌ها، اطلاعات و تجارب شخصی خود را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارید.
    • انجمن یا سایت خبری: سایتی که به انتشار اخبار اختصاص دارد.
    • نمونه کار شخصی: سایتی که شما از آن برای نمایش مهارت‌ها و نمونه کارهای خود بهره می‌برید.
    • سایت تجاری کوچک: سایتی که برای ارائهٔ خدمات آنلاین توسط یک کسب‌وکار کوچک محلی ساخته شده است.
    • فروشگاه اینترنتی: سایتی که با هدف فروش آنلاین محصولات ایجاد شده است.
    • دیگر وب سایت های شخصی: سایت متعلق به اشخاص حقیقی که هیچ یک از دسته‌بندی‌های فوق در مورد آن صدق نمی‌کند.
    • دیگر وب سایت های تجاری: سایت متعلق به کسب‌وکارهایی که هیچ یک از دسته‌بندی‌های فوق در مورد آن صدق نمی‌کند.

    با انتخاب یکی از گزینه‌های فوق، Rank Math داده‌های متای مناسب را تولید می‌کند. بدین ترتیب،‌ برای موتور جستجوی گوگل مشخص خواهد شد که آیا سایت شما به یک شخص متعلق است یا به یک شرکت و کسب‌وکار تجاری. اگر نوع دقیق کسب‌وکار شما در این فهرست وجود ندارد، نگران نباشید. در بخش بعدی که به «نوع تجارت» مربوط می‌شود، خواهید توانست به صورت دقیق‌تری موضوع فعالیت خود را تعیین کنید.

    نکته: متناسب با اینکه در این مرحله، نوع سایت شما شخصی یا تجاری باشد، گزینه‌های بعدی اندکی تفاوت خواهند داشت. برای سایت شخصی، وارد کردن مشخصات حرفه‌ای فرد و برای سایت تجاری، نام شرکت مورد نیاز خواهد بود.

    نوع تجارت

    در این بخش، لازم است حوزهٔ کاری خود را از میان گزینه‌های متعدد موجود انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر سایت شما متعلق به یک مغازهٔ عمده‌فروشی است، می‌توانید گزینهٔ Wholesale Store را انتخاب کنید. تعداد گزینه‌ها در این بخش بسیار زیاد است. بهتر است چند دقیقه‌ای وقت صرف کرده و تمامی گزینه‌ها را به دقت مطالعه کنید.

    در صورتی که نوع تجارت و موضوع کار شما به هیچ یک از گزینه‌ها مرتبط نبود، گزینهٔ Organization را انتخاب کنید. در صورتی که عنوان کلی کسب و کار شما در فهرست وجود دارد، گزینهٔ مربوط به عنوان کلی را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک مغازه برای فروش کالایی دارید که در این فهرست وجود ندارد، گزینهٔ کلی Stores را انتخاب کنید.

    نام شرکت

    رنک‌مث به طور پیش‌فرض نام سایت شما را در این قسمت به عنوان نام شرکت درج می‌کند. با این حال، در صورتی که اسم شرکت با اسم سایت متفاوت است، می‌توانید آن را تغییر داده و نام دلخواه خود را وارد کنید.

    لوگو برای گوگل

    درج لوگوی سایت در این قسمت، کمک می‌کند تا موتور جستجوی گوگل بتواند لوگوی کسب‌وکار شما را شناسایی و به درخت دانش سایت‌تان اضافه کند. حداقل ابعاد تصویری که در این قسمت آپلود می‌کنید ۹۰ در ۱۶۰ پیکسل است. حداکثر ابعاد تصویر نیز ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل خواهد بود.

    درج لوگوی سایت در Rank Math

    تصویر پیش‌فرض اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

    زمانی که پست‌های سایت شما در شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و توییتر به اشتراک گذاشته می‌شود، به همراه لینک آن تصویر شاخص مربوط به پست و توضیحات متا نیز نمایش داده می‌شوند. اگر پست شما فاقد تصویر شاخص باشد، جای تصویر در پیش‌نمایش خالی خواهد ماند که جلوهٔ مناسبی نداشته و شانس دیده شدن پست را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید یک تصویر مناسب برای نمایش پیش‌فرض در این قسمت آپلود کنید. بدین ترتیب، در صورتی که پست‌های اشتراک‌گذاری شده فاقد تصویر باشند، از این تصویر استفاده خواهد شد.

    ابعاد توصیه شده برای تصویر پیش‌فرض اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی ۱۲۰۰ در ۶۳۰ پیکسل است.

    در نهایت، بر روی دکمهٔ «ذخیره و ادامه» در پایین صفحه کلیک کرده و با ادامهٔ‌ آموزش افزونه Rank Math با ما همراه باشید.

    تنظیمات آنالیز سایت در افزونه Rank Math

    در این بخش، شما می‌توانید به حساب سرچ کنسول گوگل و حساب Rank Math خود متصل شوید. همان طور که گفته شد، در صورت استفاده از هاست ایرانی ممکن است در این مرحله دچار مشکل شوید. با این حال، در صورت امکان، اتصال به حساب کاربری Rank Math، مزایای متعددی برای شما خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به ارسال خودکار نقشه‌های سایت به سرچ کنسول گوگل اشاره کرد. به صورت دلخواه می‌توانید مراحل تنظیمات اتصال حساب را طی کرده و یا با انتخاب گزینهٔ «رد کردن» به مرحلهٔ بعدی بروید.

    مراحل اتصال به حساب Rank Math

    • بر روی گزینهٔ «اتصال به حساب Rank Math» کلیک کنید.
    • در صفحهٔ باز شده، روش‌های مختلف برای ساخت/وارد شدن به حساب Rank Math را مشاهده می‌کنید. آسان‌ترین روش، انتخاب گزینهٔ گوگل و استفاده از اکانت گوگل برای عضویت در سایت Rank Math با یک کلیک است. با این حال، شما می‌توانید با انتخاب گزینهٔ « Register Now»، یک حساب با نام کاربری و پسورد دلخواه خود بسازید.
    • اگر گزینهٔ ورود با حساب کاربری گوگل را انتخاب کرده باشید، در صفحهٔ جدید، حساب‌های کاربری گوگل شما نمایش داده خواهد شد. حساب کاربری مورد نظر خود را انتخاب کرده و به مرحلهٔ بعدی بروید.
    • در صفحاتی که باز می‌شود جدید، دسترسی‌های مورد نیاز پلاگین را تأیید کرده و در پایان بر روی دکمهٔ Allow کلیک کنید.
    اتصال پلاگین Rank Math به حساب گوگل

    پس از پایان مراحل اتصال به حساب، لازم است تنظیمات آنالیتیکس را وارد کنید. کاربران نسخه رایگان افزونه Rank Math، می‌توانند آدرس سایت و حساب گوگل آنالیتیکس خود را وارد کرده و دریافت گزارش‌های ایمیلی را فعالسازی کنند. تنظیمات مربوط به کشور (برای سئوی محلی یا Local SEO) و ادسنس‌ها (AdSense) منحصر به نسخهٔ پرو رنک‌مث است.

    آموزش تنظیمات نقشه سایت در افزونه Rank Math

    پس از نصب و پیکربندی اولیه. نوبت به تنظیمات نقشه سایت می‌رسد. نقشه سایت یا Site Map، یک فایل XML است که آدرس تمامی صفحات سایت شما در آن درج شده است. این فایل، به یافته شدن برگه‌ها و پست‌های درج شده در سایت شما توسط موتورهای جستجو کمک می‌کند. افزونه Rank Math امکانات کاملی برای ساخت نقشه سایت دارد. در این مرحله، تنها تنظیمات اصلی و سریع مورد توجه قرار می‌گیرند و ویرایش جزئيات و تنظیمات بیشتر، از طریق ماژول مخصوص Site Map صورت می‌گیرد.

    اهمیت نقشه سایت (XML) برای معرفی محتوای سایت شما به موتورهای جستجو، مشابه اهمیت فهرست مطالب یک کتاب برای خوانندگان آن کتاب است.

    تنظیمات نقشه سایت با افزونه Rank Math

    برای ساخت نقشه سایت، لازم است گزینهٔ «نقشه‌های سایت» را فعال کنید. به صورت دلخواه، می‌توانید این گزینه را غیرفعال کرده و در آینده، از ماژول سایت مپ (Site Map)، تنظیمات آن را انجام دهید. با فعال کردن نقشه سایت، گزینه‌های دیگری نمایش داده می‌شوند که در ادامه به مرور هر یک از این موارد می‌پردازیم.

    • شامل تصاویر: زمانی که این گزینه فعال باشد، لینک تصاویر درج شده در سایت در نقشه سایت قرار خواهد گرفت. این گزینه به صورت پیش‌فرض فعال است و توصیه می‌شود برای بهبود سئوی سایت، همین حالت را انتخاب کنید. با این حال، اگر تعداد تصاویر در سایت شما بسیار زیاد (در حد هزاران عکس) باشد، بهتر است آن را غیرفعال کنید تا رتبه سایت‌تان آسیب نبیند.
    • پست‌های عمومی: در این قسمت می‌توانید انواع پست‌هایی را که می‌خواهید در نقشه سایت درج شوند انتخاب کنید. اگر از پلاگین‌هایی نظیر ووکامرس و المنتور استفاده می‌کنید، پست‌ها و صفحات شخصی‌سازی شده با این نوع پلاگین‌ها نیز در این قسمت نمایش داده خواهند شد. به صورت پیش‌فرض، توصیه می‌شود، به جز مواردی که محتوای شاخصی وجود ندارد، تمامی انواع پست‌ها و صفحات انتخاب شوند.
    • طبقه‌بندی‌های عمومی: در این بخش نیز انواع دسته‌بندی‌هایی که برای سایت خود ساخته‌اید قابل مشاهده است و شما می‌توانید موارد دلخواه برای فهرست شدن در نقشه سایت را انتخاب کنید.

    در هنگام اجرای تنظیمات سریع Rank Math، به طور کلی تعداد گزینه‌های کمتری برای تنظیمات نقشه سایت در اختیار دارید. همچنین، ممکن است بسیاری از دسته‌بندی‌ها و صفحات را نساخته باشید. در این صورت، جای هیچ نگرانی وجود ندارد و شما در هر زمانی می‌توانید از طریق ماژول Site Map، تغییرات مورد نظرتان را اعمال کنید.

    بهینه‌سازی و ترفندهای سئو با افزونه Rank Math

    در مرحلهٔ بهینه‌سازی یا ترفندهای سئو، ۳ گزینه باید تنظیم شوند. انجام تنظیمات افزونه Rank Math در این مرحله بسیار ساده و سریع است. در ادامه به کاربرد هر یک از این سه گزینه، و حالت مناسب برای هر کدام می‌پردازیم.

    ترفندهای سئو در Rank Math

    نمایه نکردن دسته و برچسب خالی

    پیشنهاد می‌شود گزینهٔ (Noindex Empty Category and Tag Archives) را حتماً فعال کنید. به ازای هر برچسب و دسته‌بندی که شما برای سایت خود ایجاد می‌کنید، یک صفحهٔ آرشیو ساخته می‌شود که محل دسترسی به پست‌های و صفحات مرتبط با آن تگ است. در صورتی که برخی از تگ‌ها و دسته‌بندی‌ها در هیچ یک از پست‌ها و صفحات سایت استفاده نشده باشند، صفحهٔ مربوط به این تگ‌ها خالی خواهد بود.

    با فعال کردن این گزینه، برچسب‌ها و دسته‌بندی‌هایی که هنوز خالی هستند و هیچ پستی برای آنها درج نشده است، از حالت Index خارج می‌شوند و در نتایج موتورهای جستجوگر از جمله گوگل نمایش داده نخواهند شد. بدین ترتیب، از آسیب دیدن رتبه‌ٔ وب‌سایت شما جلوگیری خواهد شد.

    یافته شدن صفحات خالی توسط گوگل می‌تواند آسیب زیادی به رتبه سایت شما بزند.

    Nofollow کردن پیوندهای خارجی

    اگر تعداد لینک‌های خارجی که در سایت‌تان استفاده می‌کنید زیاد است، توصیه می‌شود گزینهٔ (Nofollow External Links) را نیز فعال کنید. یکی از روش‌های بهبود سئو سایت، استفاده از لینک‌های خارجی و لینک دادن به سایت‌های دیگر است. با این حال، ممکن است سایتی که به آن لینک داده‌اید معتبر نباشد و پیش از این به دلایلی نظیر اسپم، توسط گوگل جریمه شده باشد. در این حالت، گوگل شما را نیز در این جریمه سهیم خواهد کرد.

    با انتخاب وضعیت Nofollow برای لینک‌های خارجی، شما به موتورهای جستجو می‌گویید که ایجاد لینک خارجی، به معنی تأیید وب‌سایت مورد نظر از طرف شما نیست. در این حالت، این لینک‌های خارجی تأثیری روی سئوی سایت شما نخواهند داشت. در مقابل، پیامدهای منفی سایت‌های لینک شده نیز متوجه شما نمی‌شود. در صورتی که شما به سایت‌های معتبر و مشهور همچون ویکی‌پدیا و گوگل لینک بدهید، می‌توانید به صورت دستی لینک را در وضعیت Dofollow قرار دهید تا از مزایای آن در سئوی سایت بهره ببرید.

    نکته: یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد افزونه Rank Math در این زمینه، امکان ساخت لیست‌های سفید و سیاه (Black List و White List) برای لینک‌های خارجی است. بدین ترتیب، به راحتی می‌توانید سایت‌های مورد نظرتان را به لیست سفید اضافه کنید تا لینک خارجی به آنها به صورت Dofollow باشد.

    پیوندهای خارجی را در پنجره جدید باز کنید

    این گزینه بدون شک باید فعال شود. در صورتی که پیوندهای خارجی در صفحهٔ جدیدی باز نشوند، کاربر با کلیک روی آنها از سایت شما خارج خواهد شد. با بسته شدن سایت شما، احتمال بازگشت مخاطب به سایت شما به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت. این موضوع، می‌تواند آسیب زیادی به رتبه سایت وارد کند. بنابراین توصیه می‌شود حتماً گزینهٔ (Open External Links in New Tab/Window) را فعال کنید تا لینک‌های خارجی در یک صفحهٔ جدید باز شوند.

    پایان تنظیمات اولیه افزونه Rank Math

    پس از تکمیل تنظیمات بهینه‌سازی و ترفندهای سئو، صفحهٔ زیر را مشاهده خواهید کرد که به شما اطلاع می‌دهد تنظیمات اولیه صورت گرفته و پیکربندی افزونه Rank Math در سطح مبتدی کامل شده است. در این صفحه، می‌توانید گزینهٔ «بروز رسانی خودکار افزونه» را فعالسازی کنید تا رنک مث به طور منظم آپدیت شود.

    در پایین این صفحه، سه گزینه در اختیار شما خواهد بود:

    • بازگشت به داشبورد
    • برو به صفحهٔ راهنما
    • راه‌اندازی تنظیمات پیشرفته

    شما می‌توانید گزینهٔ بازگشت به داشبورد را انتخاب کرده و تنظیمات پیشرفته افزونه Rank Math را به زمان دیگری موکول کنید. همچنین می‌توانید در همین مرحله، بر روی دکمهٔ راه‌اندازی تنظیمات پیشرفته کلیک کرده و مراحل بعدی را طی کنید. برای مشاهدهٔ آموزش مراحل تنظیمات پیشرفته افزونه Rank Math، روی این لینک کلیک کنید.

    جمع‌بندی

    • در این مطلب، آموزش مراحل نصب و پیکربندی اولیهٔ افزونه Rank Math مورد توجه قرار گرفت.
    • راه‌اندازی سریع رنک‌مث، تنظمیات مربوط به مشخصات کلی سایت، اتصال به سرچ کنسول گوگل، تنظیمات نقشهٔ سایت و ترفندهای سئو را شامل می‌شود.
    • با انجام تنظیمات مربوط به سایت شما، افزونه Rank Math کدهایی را تولید می‌کند که حیطه کاری و موضوع فعالیت سایت شما را برای موتورهای جستجو از جمله گوگل مشخص می‌کنند.
    • کاربران نسخهٔ رایگان رنک مث، می‌توانند با اتصال به حساب Rank Math، از امکانات اولیهٔ آنالیز سایت و قابلیت‌هایی نظیر ارسال خودکار نقشه‌های سایت به حساب سرچ کنسول گوگل بهره ببرند.
    • با تنظیمات مربوط به نقشهٔ سایت، صفحات مورد نظر شما در فایل XML مربوط به نقشهٔ سایت‌تان درج می‌شوند. بدین ترتیب، شانس یافته شدن صفحات توسط گوگل افزایش پیدا می‌کند.
    • با تنظیمات ترفندهای سئو، شما می‌توانید چند قابلیت کلیدی از جمله نمایه نکردن صفحات خالی، Nofollow کردن لینک‌های خارجی و باز کردن پیوندهای خارجی در صفحهٔ جدید را فعال کنید.
    • برای ادامهٔ مراحل و تنظیمات پیشرفته افزونه Rank Math، می‌توانید مطلب دوم در این زمینه را مطالعه کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.