افزونه ووکامرس چه امکاناتی برای فروشگاه آنلاین دارد؟

0

افزونه ووکامرس در سپتامبر سال 2011 فعالیت خود را در فضای سایت‌های وردپرس شروع کرد. این افزونه توسط تیم توسعه دهندۀ WooThemes طراحی و معرفی شد.

این تیم با استخدام Mike Jolley و James Koster به عنوان توسعه‌دهندگان حرفه‌ای، اقدام به ایجاد تغییرات و به روز رسانی‌هایی روی بستر Jigoshop کردند. در نهایت در 27 سپتامبر سال 2011 با پدیده‌ای نوظهور در دنیای وب روبرو شدیم.

پلتفرمی که به دلیل سهولت و سادگی در نصب و استفاده، به سرعت جایگاه خود را در فضای فروشگاه‌های آنلاین پیدا کرد. امکانات متعددی که افزونه ووکامرس دارد باعث محبوبیت زیاد آن در سال‌های اخیر شده است. امکان سفارشی سازی، رایگان بودن محصول و سرعت بالای آن در ارائۀ خدمات از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آن هستند.

افزونه ووکامرس

طبق برآوردها تا ژانویۀ سال 2020 بیش از 3.9 میلیون وب سایت در حال استفاده از آن هستند.

افزونه ووکامرس چه کاربردی دارد؟

شاید شما هم به این سؤال فکر کرده باشید که راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی چه هزینه‌ها و چالش‌هایی پیش رو دارد؟ اگر قصد دارید یک فروشگاه آنلاین با کیفیت بالا و قیمت معقول و مناسب داشته باشید، راه‌های زیادی برای آن وجود دارد. فرقی نمی‌کند کالای شما محصولی فیزیکی یا دیجیتالی باشد.

به هر حال برای فروش هر نوع کالا و خدمات در دنیای آنلاین نیاز به یک پلتفرم مخصوص دارید. مدیریت کردن محصولات و مکان کنترل آن در شرایط مختلف، نظارت بر پرداخت‌ها، تهیۀ فاکتورها و بسیاری موارد دیگر در کیفیت خدماتی که به مشتریان می‌دهید حائز اهمیت هستند.


بیشتر بخوانید: ووکامرس چیست و چطور با آن فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

دلایل محبوبیت افزونه ووکامرس در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

وردپرس یکی از سیستم‌های مدیریت محتواست که به دلیل سادگی، ارزان بودن و وجود توسعه‌دهندگان بسیار، محبوبیت زیادی یافته است. در بستر وردپرس می‌توانید با استفاده از افزونه‌های مختلف اقدام به راه‌اندازی بخش جدیدی در سایت خود کنید.

یکی از این‌ها، افزونه ووکامرس است که در واقع برای راه اندازی فروشگاه‌های اینترنتی طراحی شده است. از موارد جذابی که در مورد کاربردهای ووکامرس مطرح است، ساخت فروشگاه بدون محدودیت و دردسر است. شما می‌توانید در سایت وردپرسی خود بخشی را به فروشگاه آنلاین اختصاص داده و از تمام مزایای آن بهره‌مند شوید.

یکی از مهم‌ترین مزایای افزونه ووکامرس برای کاربران ایرانی، پشتیبانی آن از زبان فارسی است. با استفاده از آن کاربران می‌توانند بدون هیچ محدودیتی، اقدام به نشر محتوا دربارۀ محصولات خود کرده و با شرح جزئیات دقیق، کالاها و خدمات خود را در بستر آنلاین به فروش برسانند.

امکاناتی که افزونه ووکامرس برای کاربران فارسی زبان و به خصوص ایرانیان پدید آورده باعث شده است که سایت‌های بسیاری به استفاده از آن روی آورند. هم اینک تعداد سایت‌های فعال و پویایی که در این زمینه مشغول به فعالیت‌اند شامل موارد متعددی هستند. در ادامه برخی از امکانات این افزونه که باعث گسترس و توسعۀ آن تا این حد شده است را مرور می‌کنیم.

افزونه ووکامرس به دلیل امکانات و مزایای متعددی که دارد، محبوبیت زیادی را در بین همۀ فروشگاه‌سازهای آنلاین در جهان پیدا کرده است.

امکانات و قابلیت‌های افزونه ووکامرس چیست؟

امکانات و قابلیت‌هایی که افزونه ووکامرس دارد به مرور زمان و بنا به نیازهای کاربران طراحی شده‌اند. این روند همچنان ادامه دارد و توسعه‌دهندگان دائماً در حال به‌روزرسانی‌هایی بر آن هستند. فروشگاه‌ساز ووکامرس محدودیتی در مورد مدل محصولات و ماهیت آن‌ها ندارد. هر نوع محصول فیزیکی، دیجیتالی و دانلودی که داشته باشید را می‌توانید در بستر این فروشگاه به مشتریان خود عرضه کنید.

به‌خصوص که این افزونه قابلیت این را دارد که در ادغام با دیگر افزونه‌ها، شکل کامل‌تری به خود بگیرد. می‌توان گفت که تقریباً همۀ امکاناتی که در راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی به آن نیاز داریم در افزونه ووکامرس وجود دارند. از طرفی، منبع باز یا Open Source بودن آن باعث می‌شود که توسعه دهندگان بنابر نیاز مشتریان، قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه کنند. برخی از مهم‌ترین امکانات این افزونه را در تیترهای زیر می‌خوانیم.

عملکرد و قابلیت ووکامرس

جامعۀ بزرگ ووکامرس با در نظر داشتن نیازهای روز کاربران، امکانات متعددی برای آن تعبیه می‌کنند. آپدیت‌های مکرر و بهبودهای دائمی این پلتفرم، قابلیت‌های آن را به شکل چشمگیری بهبود بخشیده است.

افزونه ووکامرس دارای محیطی کاربرپسند است

همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین مزایای افزونه ووکامرس، سادگی و سهولت در به کارگیری آن است. این افزونه با محیط کاربرپسند و رابط کاربری ساده‌ای که دارد باعث شده است که استفاده از آن راحت و بدون دردسر باشد.

هر کاربری آماتور و تازه کار نیز می‌تواند به سرعت روش کار با آن را یاد بگیرد و برای فروش محصولات خود در فضای آنلاین استفاده کند. به عبارت ساده‌تر برای استفاده از افزونه ووکامرس نیازی به داشتن مهارت خاصی نیست.

ووکامرس دارای رابط کاربری ساده‌ای است که باعث سهولت استفاده از آن می‌شود. حتی کاربران مبتدی نیز می‌توانند روند کار با آن را به سرعت فرا گیرند.

از زبان فارسی کاملاً پشتیبانی می‌کند

هرچند برای کار در فضای آنلاین، تسلط یا حداقل آشنایی به زبان انگلیسی ضروری به نظر می‌رسد اما این مسئله در مورد ووکامرس جای نگرانی ندارد. یکی از امکانات مهم این افزونه، پشتیبانی کامل آن از زبان فارسی است.

بدین ترتیب فارسی‌زبانان می‌توانند به سرعت جای منوها، تنظیمات، گزینه‌ها، روند کار و به‌روزرسانی فروشگاه و هر آنچه لازم است را یاد بگیرند. البته که افزونه ووکامرس از بسیاری از زبان‌های زندۀ دنیا پشتیبانی می‌کند و در واقع یکی از دلایل رشد سریع آن نیز همین بوده است.

قابلیت پیکربندی پیشرفته دارد

متن باز بودن وردپرس مزیت زیادی برای آن ایجاد کرده است. یکی از اصلی‌ترین امکانات آن، قابلیت پیکربندی پیشرفتۀ آن است. هر وب سایت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک دارای تنظیمات و پیکربندی‌های مختص به خود است.

در افزونه ووکامرس این قابلیت وجود دارد که هر یک از آن‌ها را شخصی‌سازی کرده و در نهایت فروشگاهی مختص به خود داشته باشید.


بیشتر بخوانید: ساخت فروشگاه اینترنتی با ووکامرس (WooCommerce) چه مزایایی دارد؟

امکان فروش انواع محصولات و خدمات را دارد

فروش محصولات و خدمات در فضای آنلاین محدود به گروه خاصی از کالاها نیست. ممکن است شما تولیدکنندۀ صنایع دستی خاصی باشید و قصد فروش آن‌ها از این طریق را داشته باشید. شاید هم تولیدکنندۀ محصولات آموزشی دیجیتال هستید.

هرچه که باشد لازم است روند مشخصی برای رساندن کالا به دست مشتریان را طراحی کنید. کالا یا خدمات شما هر چه که باشد، قابلیت عرضۀ آن در فضای ووکامرس را خواهد داشت. بهینه‌سازی‌هایی که این افزونه داشته است باعث ایجاد بستر محکم و انعطاف‌پذیر برای عرضۀ هر کالایی شده است.

امکان ایجاد تعداد نامحدود محصولات دارد

گفتیم که در افزونه ووکامرس این قابلیت وجود دارد که محصولات مختلفی را به فروش برسانید. گاهی اوقات ممکن است محصولات شما شامل اقلام متعددی شود. در صورتی که تعداد محصولات شما از حد مشخصی فراتر برود، شاید این تصور پیش بیاید که با مشکلاتی مواجه خواهید شد اما اینطور نیست.

با افزونه ووکامرس می‌توانید تعداد نامحدودی از محصولات را به فروش برسانید. بنابراین از نظر تعداد ایجاد محصولات جای هیچ گونه نگرانی وجود خواهد داشت.

محدودیتی در ساخت دسته‌بندی‌ها ندارد

شاید محصولاتی که می‌خواهید بفروشید همه در یک نوع کالای مشخص قرار گرفته باشند. مثلاً فروش محصولاتتان محدود به فرش، لوازم تحریر یا چیز مشخصی باشد. حتی در همین شرایط هم لازم است که محصولات مختلف را با هم تفکیک کنید. فرش دستباف، گلیم، فرش ماشینی، جاجیم و بسیاری دسته‌بندی‌های دیگر شامل این موارد هستند.

حال تصور کنید که محصولات شما شامل انواع مختلفی از کالای دیجیتال، وسایل سرگرمی، اسباب بازی، لوازم بهداشتی و چندین مورد دیگر باشد. در این حالت هیچ محدودیتی در ساخت دسته‌بندی‌ها و تفکیک آن‌ها در افزونه ووکامرس وجود نخواهد داشت.

تعریف ویژگی‌های محصولات بدون محدودیت است

در افزونه ووکامرس می‌توانید برای محصولات خود هر تعداد که می‌خواهید ویژگی‌های مختلف تعریف کنید. از ابعاد محصول گرفته تا رنگ، برند، کشور و شرکت سازنده، کاربرد و تقریباً هر چیز دیگر قابل تعریف است.

ویژگی‌های محصولات در ووکامرس بدون محدودیت است. به این ترتیب مشتریان شما می‌توانند اطلاع دقیق از محصولی که دریافت می‌کنند داشته باشند.

توضیحات محصولات در ووکامرس

در ووکامرس می‌توانید توضیحات دقیق راجع به هر محصول بدهید. این توضیحات شامل تقریباً هر داده‌ای در مورد محصول خواهد بود.

بین محصولات مختلف ارتباط ایجاد کنید

حتماً در فروشگاه‌های مختلف با عنوانی نظیر «محصولات مشابه»روبرو شده‌اید. این همان چیزی است که برای ایجاد ارتباط بین کالاها و محصولات مختلف استفاده می‌شود. در ووکامرس می‌توانید تدبیری بیندیشید که بین کالاهای مختلف فروشگاه شما ارتباط ایجاد شود.

بنابراین وقتی کاربری از محصولات شما بازدید می‌کند با محصولات مشابهی که در همان دسته قرار می‌گیرند آشنا خواهد شد. در نتیجه احتمال خرید از شما به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت. چنین قابلیتی همچنین باعث کاهش نرخ پرش از سایت و بالا رفتن امتیاز سئو نیز می‌شود.

امکان ساخت گالری تصاویر محصولات دارد

یکی از امکانات افزونه ووکامرس که باعث بهبود تجربۀ کاربری می‌شود، ساخت گالری تصاویر محصولات شماست. این قابلیت برای هر محصول به صورت جدا تعریف می‌شود و شما می‌توانید با توجه به نوع محصول، دسته‌بندی، رنگ‌بندی، سایز و بسیاری متغیرهای دیگر، گالری تصاویر مرتبط با آن محصول ایجاد کنید.

در نهایت ارتباط کاربر با محصولات افزایش یافته و او را ترغیب به خرید از شما خواهد کرد. به خصوص که همۀ افراد دوست دارند ظاهر محصولی که می‌خرند را از قبل مشاهده کنند.

قابلیت بزرگنمایی تصاویر وجود دارد

گاهی مشتریان در مشاهدۀ تصاویر محصولات به دنبال دیدن جزئیات بیشتر از آن هستند. این قابلیت با امکان بزرگنمایی یا زوم کردن روی تصاویر فراهم شده است.

در ووکامرس این امکان وجود دارد که روی تصاویر محصولات زوم کرده و آن‌ها را از نمای بزرگتری مشاهده کنید. رابط کاربری که به این منظور طراحی شده به شکلی حرفه‌ای صورت گرفته است و تجربۀ کاربر از مشاهدۀ تصاویر را بهبود می‌دهد.

امکان ثبت و نشر نظرات مشتریان را دارد

هیچ چیز به اندازۀ خواندن نظرات مشتریان قبلی نمی‌تواند باعث ایجاد اعتماد در مشتریان جدید شود. خود ما هم پیش از این که اقدام به خرید کالایی کنیم، از دوستان و آشنایان خود در مورد آن پرس‌وجو می‌کنیم. در فضای آنلاین نیز روال به همین شکل است.

افزونه ووکامرس این امکان را پدید می‌آورد که نظرات، امتیازات و دیدگاه مشتریان را ثبت و نشر کند. بدین ترتیب علاوه بر ارائۀ محتوای ایجاد شده توسط کاربر، تعاملات جدیدی بین مخاطبان صورت خواهد گرفت. این خود یکی از ویژگی‌های مهم برای ارتقاء رتبۀ سایت است.

ثبت و نشر نظرات کاربران در ووکامرس یکی از قابلیت‌های مهم آن است. به این طریق کاربران جدید می‌تواند با تکیه بر تجربیات مشتریان قبلی، تجربۀ مطلوب‌تری از خرید از شما داشته باشند.

قابلیت ساخت خبرنامه و ارسال به کاربران دارد

بعضی از مشتریان دوست دارند از محصولات و خدمات جدید سایت شما خبردار شوند. شاید آن‌ها نخواهند هر روز وارد سایت شما شده و در بخش‌های مختلف آن پرسه بزنند تا چیز جدیدی پیدا کنند.

در ووکامرس این امکان وجود دارد که کاربران خود را عضو خبرنامۀ خود کرده و آنان را از محتواهای جدید باخبر کنید. این قابلیت معمولاً با دریافت ایمیل کاربران تأمین می‌شود.

امکان گزارش‌گیری دقیق از روند کار دارد

قطعاً در مدیریت یک مجموعه، ارائۀ گزارش دقیق از عملکرد سازمان حائز اهمیت زیادی است. یکی از مهم‌ترین امکانات ووکامرس، گزارش‌گیری دقیق از روند فعالیت سایت است.

با این افزونه می‌توانید از تمام سفارشات، تاریخ و ساعت آن‌ها، مبلغ فروش، میزان تخفیف، آمار مشتریان و تقریباً هر اطلاعات دیگری که به آن نیاز دارید آگاهی بیابید. این امکان نیز به شکلی ساده در این افزونه تعبیه شده است.

قابلیت نمایش بر اساس فیلترهای مختلف دارد

در خرید از سایت‌های فروشگاهی مهم است که بتوانیم محصولات را بر اساس ویژگی‌های مختلف فیلتر کنیم. حتماً با مواردی نظیر جدیدترین، قدیمی‌ترین، ارزان‌ترین، گران‌ترین، پرفروش‌ترین، پربازدیدترین و مواردی از این دست روبرو شده‌اید.

این یکی از امکانات مهم ووکامرس است که نقش مهمی در بهبود تجربۀ کاربر از خرید دارد. مثلاً مشتریان همیشه دوست دارند از جدیدترین محصولات شما باخبر شوند. این قابلیت به سادگی در بخشی از نوار ابزار سایت‌های مبتنی بر ووکامرس طراحی شده است.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    از واحدهای پولی مختلف پشتیبانی می‌کند

    یکی از مشکلات اصلی سایت‌سازها و فروشگاه‌سازهای آنلاین، عدم پشتیبانی از واحدهای پولی برخی کشورهاست. کشور ما نیز به دلیل تحریم‌های مختلفی که به آن وارد شده با چنین محدودیتی روبرو بوده است.

    اما در افزونه ووکامرس چنین مشکلی وجود ندارد. ووکامرس از واحد پولی ریال و تومان ایران نیز پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید در تنظیمات آن واحد پولی مورد نظر را تعیین کرده و محصولات را بر اساس آن به فروش برسانید.

    پشتیبانی از واحدهای پولی در ووکامرس

    در ووکامرس محدودیتی برای استفاده از واحدهای پولی کشورهای مختلف وجود ندارد. در این پلتفرم می‌توانید همۀ محصولات را بر اساس واحد ریال کشور خودمان تعیین کنید.

    امکان مدیریت گروهی فروشگاه وجود دارد

    بعضی از فروشگاه‌ها نیاز به این دارند که از چند مدیر مختلف بهره‌مند شوند. ووکامرس چنین قابلیتی دارد. در سایت‌های مبتنی بر ووکامرس می‌توانید چند مدیر مختلف برای سایت تعریف کنید تا هر یک به سهم خود در مدیریت مجموعه نقش داشته باشند.

    همچنین برای بخش‌های مختلف سایت نیز می‌توانید یک مدیر تعریف کنید تا روند فعالیت خود را در همکاری با مدیران دیگر دنبال کند.

    از افزونه‌های سئو پشتیبانی می‌کند

    یکی از مهم‌ترین مواردی که در فروش محصولات آنلاین باید در نظر داشت، توجه دقیق به موارد مرتبط با سئوست. سئو (SEO) و به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوست. ووکامرس با پشتیبانی از پلاگین‌های سئو این قابلیت را فراهم می‌کند که فروشگاه خود را با موتورهای جستجویی نظیر گوگل همسو کنید.

    بدین طریق می‌توان انتظار پیشرفت قابل توجهی در اعتبار سایت داشت. همچنین که بسیاری از مشتریان از طریق موتورهای جستجو به سایت شما راه می‌یابند. در نهایت می‌توانید انتظار مشتریان بیشتری را از این طریق داشته باشید.

    اگر صاحب فروشگاه آنلاین هستید، یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت ارسال مرسولات فروشگاه‌ها استفاده از افزونه حمل و نقل وردپرس است. این افزونه که مانند یک دستیار هوشمند حمل و نقل برای شما عمل می‌کند، امکان دسترسی خدمات شرکت‌های پستی مختلف را به شما می‌دهد و به راحتی می‌توانید وضعیت ارسال بسته‌ها را مشاهده و رهگیری کنید.

    همچنین مزایای دیگری مانند رهگیری سفارشات با ارسال رایگان پیامک، چاپ بارنامه، جمع‌آوری مرسولات از درب فروشگاه یا منزل شما، محاسبه دقیق هزینه‌های شرکت پستی، پشتیبانی اختصاصی و… است.

    کوتاه در مورد افزونه ووکامرس

    • ووکامرس به عنوان یکی از فروشگاه سازهای آنلاین، مبتنی بر پلتفرم وردپرس است.
    • سهولت و سادگی در استفاده از آن باعث محبوبیت و طرفداری زیاد از آن شده است.
    • این سایت ساز دارای مقیاس پذیری بالا و هزینۀ کم برای راه‌اندازی است.
    • امکان راه‌اندازی سریع آن از طریق ووکامرس-ویزارد وجود دارد.
    • با استفاده از آن می‌توانید از یک سیستم مدیریت محتوای کامل بهره‌مند شوید.
    • تنوع زیادی در پلاگین‌ها و تم‌های رایگان و پولی دارد.
    • ووکامرس از یک جامعۀ بین‌المللی برخوردار است که باعث توسعه و بهبود آن می‌شوند.
    • استفاده از این سیستم مقرون به صرفه‌تر از سایر سیستم‌های سایت‌ساز است.
    • قابلیت طراحی درگاه پرداخت اینترنتی دارد.
    • امکان پشتیبانی از واحدهای پولی مختلف از جمله ریال ایران دارد.
    • امکان طراحی محصول، ارائۀ توضیحات، ایجاد گالری تصاویر و بسیاری موارد دیگر دارد.
    • رابط کاربری ساده و تجربۀ کاربری مطلوبی را در پی دارد.

    منبع:

    WordPress

    wpbeginner

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.