ووکامرس چیست و چطور با آن فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

0

روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی بسیار متنوع است. شما می‌توانید از فروشگاه سازهای مختلف مانند جوملا و پرستاشاپ تا ووکامرس که یک افزونه است، استفاده کنید. در این مطلب تخصصی قصد داریم به معرفی افزونه فروشگاه ساز آنلاین ووکامرس بپردازیم.

این افزونه یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین فروشگاه سازها است. اما سؤال اصلی که مطرح می‌شود این است که ووکامرس چیست و صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی چطور می‌توانند از آن استفاده کنند؟

افزونه ووکامرس چیست

افزونه ووکامرس دارای امکانات بسیار زیادی است که برای مدیریت یک فروشگاه اینترنتی کاربرد دارد. اگر قصد دارید فروش آنلاین محصولات خود را آغاز کنید و یا خدمات آنلاین ارائه دهید ووکامرس بهترین گزینه برای شروع کسب‌وکار آنلاین شماست.

افزونه ووکامرس چیست؟

یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین و در دسترس ترین روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی ووکامرس است. این افزونه برای فروش محصولات و خدمات اینترنتی طراحی و ارائه شده است. این افزونه تمام امکانات لازم برای کنترل و مدیریت یک فروشگاه اینترنتی را به صاحبان این فروشگاه‌ها ارائه می‌دهد.

WooCommerce یا ووکامرس چیست؟ در یک توضیح ساده می‌توان ووکامرس را یک افزونه فروشگاه ساز برای وب سایت وردپرسی تعریف کرد. این افزونه بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب شده و یک قسمت به نام فروشگاه را به وب سایت اضافه می‌کند. پس از آن شما می‌توانید از به‌راحتی با استفاده از این پلاگین محصولات و یا خدمات خود را در وب سایت فروش اینترنتی قرار دهید و آن‌ها را به فروش برسانید.

پرسش اصلی مطرح شده در تعریف افزونۀ فروشگاه ساز ووکامرس این است که افزونه ووکامرس چیست؟ برای افزودن قابلیت‌های جدید به یک وب سایت از افزونه استفاده می‌شود. افزونه براساس پلاگین یک تکه کد طراحی‌شده و پس از آن به برنامۀ سایت افزوده می‌شود. قابلیت‌هایی مانند لایک کردن، مرتب کردن پست‌ها، فرم و فروشگاه از قابلیت‌هایی است که افزونه‌ها می‌توانند به سایت اضافه کنند.

امکانات افزونه فروشگاه ساز ووکامرس چیست؟

  • دارای کاربری بسیار ساده و آسان برای کنترل و مدیریت فروشگاه
  • دارای امکانات لازم برای فروش بین‌المللی
  • قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی
  • دارای امکانات لازم برای اضافه کردن توضیحات بیشتر برای محصول
  • دارای قابلیت افزودن وزن محصول
  • دارای سیستم انبارداری
  • دارای تنظیمات لازم برای قیمت بر اساس تومان یا ریال
  • دارای درگاه پرداخت اینترنتی
  • امکان امتیازدهی به محصولات و خدمات
  • دارای سیستم مدیریت محصول پیشرفته
قابلیت‌های ووکامرس چیست

فروشگاه ساز ووکامرس یک پلاگین بین‌المللی است و تاکنون به 65 زبان زندۀ دنیا ترجمه شده است. این پلاگین تاکنون بر روی 4.414.537 وب سایت فعال نصب شده است و حدود 15 درصد از تمام وب‌سایت‌های فروشگاهی از آن استفاده می‌کنند.

درگاه پرداخت اینترنتی

هر فروشگاهی با وجود درگاه پرداخت به عنوان یک فروشگاه معتبر شناخته می‌شود که دردسرهایی مانند دریافت فیش تقلبی، پاسخ در دایرکت و… را ندارد و فضای ایمن برای مشتری ایجاد می‌کند تا به راحتی خرید خود را انجام دهد. همچنین مشتریان می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز خرید خود را انجام دهند و نیازی به منتظر ماندن برای دریافت شماره کارت نیست.

درگاه پرداخت پادروشاپ یکی از راه‌هایی است که به مدیریت بهتر فروشگاه آنلاین شما کمک می‌کند. به کمک این ویژگی می‌توانید به سادگی رسیدهای پرداخت را مدیریت کنید و همچنین فاکتور آنلاین برای مشتری صادر کنید.

با داشتن درگاه پرداخت پادروشاپ از مزایایی مانند تسویه وجه روزانه، دریافت رسید معتبر، پرداخت امن، انجام تراکنش بدون کارمزد، مدیریت پرداخت‌های انجام شده توسط مشتری و… بهره‌مند می‌شوید.

مزایا و معایب فروشگاه ساز ووکامرس چیست؟

قالب فروشگاهی ووکامرس به عنوان پرچم‌دار بازار پلتفرم‌های فروشگاه ساز یکی از محبوب‌ترین افزونه‌ها محسوب می‌شود. در پاسخ به این پرسش که ووکامرس چیست و دارای چه امکاناتی است، قصد داریم در ادامه مزایا و معایب این افزونه را بررسی کنیم.

مزایای قالب ووکامرس چیست؟

با توجه به اینکه این افزونه دارای امکانات بسیار زیادی است اما برخی از گزینه‌های موجود در این افزونه را می‌توان به‌عنوان مزایای قالب ووکامرس بیان کرد.

  • مهم‌ترین مزیت این افزونه هزینۀ بسیار کم آن است.
  • به صوت متن باز (Open Source) طراحی شده است.
  • این افزونه دارای قابلیت شخصی سازی است و هرگونه تغییراتی را می‌توانید در آن ایجاد کنید.
  • کاملاً انعطاف پذیر است و برای انواع فروشگاه‌های آنلاین کاربرد دارد.
  • دارای به روزرسانی های پیوسته است.
  • دارای افزونه‌های جانبی و ابزارهای کاربردی است.
  • قابلیت کنترل از گوشی موبایل با استفاده از اپلیکیشن ووکامرس را دارد.
  • از امینت بسیار خوبی برخوردار است.
  • جامعۀ کاربران این افزونۀ فروشگاه ساز بسیار وسیع است.
  • امکان مدیریت موجودی محصولات را دارد.
  • امکان دسته بندی دلخواه را برای محصولات دارد.
  • شما می‌توانید با استفاده از این افزونه بی‌نهایت محصول را به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید.
  • امکان فروش محصولات فیزیکی و دیجیتالی و را دارد.
  • امکان ساخت کد تخفیف و طرح‌های تخفیف را دارد.

معایب قالب ووکامرس چیست؟

افزونۀ فروشگاه ساز ووکامرس دارای امکانات بسیار زیادی است و برخی از قابلیت‌های بسیار مهم و کاربردی محسوب می شود. اما این افزونه از نظر کاربران دارای معایب زیر است:

  • برخی از افزونه‌های جانبی آن کمی گران هستند.
  • قابلیت مدیریت سایت‌های سنگین را ندارد.
  • برای فروشگاه‌های بسیار بزرگ مناسب نیست.
  • سرعت سایت کاهش پیدا می‌کند.
  • دارای پشتیبان تخصصی نیست.
  • نحوۀ کار کردن با آن برای افراد مبتدی به آموزش نیاز دارد.
  • فضای کاربری آن می‌تواند پیشرفت بیشتری داشته باشد.
قالب های ووکامرس چیست

با استفاده از سیستم Woocommerce صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین علاوه بر اینکه می‌توانند بر عملکرد فروشگاه خود نظارت داشته باشند، قادر خواهند بود تغییرات مورد نیاز را نیز اعمال کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به راحتی پس از قرار دادن محتوای فروشگاه و بالا بردن رتبۀ آن در گوگل با استفاده از سئو، فروش خود را به طور چشمگیری افزایش دهند.

چطور با ووکامرس فروشگاه آنلاین بسازیم؟

در ادامۀ پاسخ به این سؤال که ووکامرس چیست به موضوع آموزش ووکامرس می‌پردازیم. شما برای نصب و استفاده از این افزونه باید آموزش‌های لازم را در اختیار داشته باشید. تا این بخش از مطلب با ووکامرس و کاربردهای آن آشنا شدید.

همان‌طور که توضیح داده شد افزونۀ فروشگاه‌ساز ووکامرس باید بر روی وب سایت وردپرسی نصب شود تا یک فروشگاه اینترنتی را ایجاد کند. پس اولین لازمۀ نصب ووکامرس، داشتن وب سایت وردپرس است. به‌طورکلی شما برای راه‌اندازی وب سایت وردپرس و نصب ووکامرس روی آن به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • خرید دامنه و هاست مناسب: اولین امکانات مورد نیاز برای راه اندازی وب سایت وردپرس، خرید دامنه و هاست مناسب است تا وب سایت شما ساخته شود. قیمت دامنه با توجه به اینکه چه پسوندی را انتخاب می‌کند تا مبلغ 500.000 تومان متغیر است. قیمت هاست نیز به صورت میانگین، سالانه با قیمت 300.000 تومان الی 2 میلیون تومان قابل خریداری است.
  • طراحی قالب وب سایت وردپرس: امروزه قالب‌های وردپرس آماده با قابلیت‌های گوناگونی در دسترس است. شما می‌توانید جهت صرفه‌جویی در هزینه‌های خود از قالب‌های آماده استفاده کرده و مبلغی بین 600.000 تومان تا 1 میلیون تومان را پرداخت کنید. اما اگر فروشگاه شما به قالب تخصصی‌تر و با امکانات بیشتری نیاز دارد، باید قالب مورد نظر خود را طراحی کنید. هزینۀ قالب‌های وردپرس سفارشی بین 5 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان متغیر است.
  • خرید افزونه‌های مورد نیاز جهت سفارشی سازی: تفاوت وب سایت های گوناگون به دلیل امکانات و افزونه های متفاوت است. هرکس می‌تواند مطابق با سلیقه و نیاز فروشگاه خود، افزونه های لازم را برای گسترش امکانات وب سایت خود به آن اضافه کند. هزینۀ افزونه های آماده از 500.000 تومان تا 5 میلیون تومان برای افزونه های اختصاصی متغیر است.
  • استخدام پشتیبان سایت و خدمات سئوی سایت: با توجه به اینکه وب سایت های فروشگاهی خدمات خرید آنلاین را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، باید برای هر وب سایت فروشگاهی پشتیبان آنلاین جهت رفع مشکلات و پاسخ سؤالات کاربران فعالیت داشته باشد. خدمات سئو نیز مهم ترین استراتژی برای بیشتر دیده شدن یک فروشگاه است. در صورتی که شما فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید اما کسی به آن مراجعه نکند، فروشگاه شما کاربری لازم را نخواهد داشت. سئو با بهبود رتبۀ وب‌سایتتان کمک می‌کند تا مشتریان برای خرید به فروشگاه شما مراجعه کنند.

یکی از بهترین قابلیت‌های ووکامرس ارائۀ نمودارهای کامل به شماست. در این افزونه شما می‌توانید نمودارهای مربوط به میزان فروش، میزان درآمد، میزان فعالیت‌ها و تعیین بازه‌های زمانی دلخواه برای نمایش نمودار را مشاهده کنید. این نمودارها بهترین روش برای تجزیه و تحلیل مدیریت وب سایت فروشگاه آنلاین شما بوده و در توسعه و بهبود عملکردتان نقش مؤثری خواهد داشت.

آموزش نصب قالب ووکامرس

برای نصب افزونۀ ووکامرس باید وارد پنل مدیریتی وردپرس وب سایت خود شوید. در قسمت سمت راست پنل مدیریتی، گزینۀ افزونه‌ها را مشاهده می‌کنید. در این قسمت با کلیک کردن روی افزودن باید گزینۀ Woocommece را جست‌وجو کنید. پس از مشاهدۀ نتیجۀ مورد نظر گزینۀ نصب را کلیک کرده و در انتهای فرآیند تکمیل شدن گزینۀ فعال نمایید را انتخاب کنید. در انتها مشاهده خواهید کرد که افزونۀ فروشگاه به قسمت سمت راست منو اضافه شده است.

پلاگین ووکامرس امروزه 129.819.569 دانلود شده و بیش از 28.24 درصد از سهم تمام پلتفرم‌های فروشگاه ساز دنیا را به خود اختصاص داده است. این آمار نشان می‌دهد این افزونه به عنوان پرچم‌دار پلتفرم‌های فروشگاه ساز دارای امکانات و قابلیت‌های لازم برای کنترل و مدیریت یک فروشگاه است.

معرفی افزونه های ضروری برای ووکامرس

اگر افزونۀ فروشگاه ساز ووکامرس را به وبسایت فروشگاهی وردپرس خود افزوده‌اید، اکنون باید 3 افزونۀ پرکاربرد دیگر را نیز ووکامرس اضافه کنید تا کنترل و مدیریت بهتری در اختیار داشته باشید. این افزونه‌ها عبارت هستند از:

افزونه ارسال پیامک در ووکامرس چیست؟

کاربران پس از ثبت سفارش باید اطلاعات خود را وارد کنند. در این قسمت آن‌ها می‌توانند شماره تماس خود را نیز اضافه کنند. پس از ثبت سفارش در صورت ارسال پیامک آن‌ها مطمئن می‌شوند که عملیات خرید را به درستی انجام داده و سفارش آن‌ها ثبت شده است. شما همچنین می‌توانید از این طریق با کاربران خود در ارتباط بوده و اطلاعیه‌های تخفیف و طرح‌های ویژه را برای آن‌ها ارسال کنید.

افزونه سئو در ووکامرس چیست؟

پس از کامل شدن فروشگاه اینترنتی در ووکامرس و افزودن محصولات مورد نظر باید اقدامات مربوط به سئو را آغاز کنید. اگر فروشگاه اینترنتی شما در موتورهای جست‌وجو نشان داده نشود، شما نمی‌توانید از طریق فروشگاه خود فروش داشته باشید. خوشبختانه Yoast اقدام به طراحی یک افزونه برای سئوی فروشگاه ووکامرس کرده است.

سئو پلاگین ووکامرس

با استفاده از این افزونه سئوی محصولات شما انجام شده و فروشگاه اینترنتی شما در موتورهای جستجو نشان داده می شود. اگر قصد دارید از طریق فروشگاه خود فروش خوب و درآمد زیاد را تجربه کنید باید شانس دیده شدن محصولات خود را در فروشگاه ووکامرس بالا ببرید.


بیشتر بخوانید: ساخت فروشگاه اینترنتی با ووکامرس (WooCommerce) چه مزایایی دارد؟

افزونه فاکتور در ووکامرس چیست؟

یکی از مهم ترین نیازهای یک فروشگاه آنلاین، صدور فاکتور است. در فاکتور قیمت تمام محصولات، تعداد هر محصول، تخفیف‌ها و مجموع هزینه‌ها ثبت می شود. فروشگاه آنلاین نیز به صدور فاکتور نیاز دارد. فروشگاه اینترنتی شما برای هر کسب و کاری که راه اندازی شده باشد، باید قابلیت ارائۀ فاکتور برای خریداران را داشته باشد.

یکی از افزونه‌هایی که خدمات صدور فاکتور آنلاین را انجام می‌دهد، افزونۀ فاکتور ووکامرس است که باید به فروشگاه ساز ووکامرس افزوده شود.

اگر صاحب فروشگاه آنلاین هستید، یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت ارسال مرسولات فروشگاه‌ها استفاده از افزونه حمل و نقل وردپرس پادروپین است. این افزونه که مانند یک دستیار هوشمند حمل و نقل برای شما عمل می‌کند، امکان دسترسی خدمات شرکت‌های پستی مختلف را به شما می‌دهد و به راحتی می‌توانید وضعیت ارسال بسته‌ها را مشاهده و رهگیری کنید.

همچنین مزایای دیگری مانند رهگیری سفارشات با ارسال رایگان پیامک، چاپ بارنامه، جمع‌آوری مرسولات از درب فروشگاه یا منزل شما، محاسبه دقیق هزینه‌های شرکت پستی، پشتیبانی اختصاصی و… است.

کوتاه در مورد اینکه ووکامرس چیست و چطور با آن فروشگاه بسازیم

  • ووکامرس یکی از قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین افزونه‌ها برای ساختن فروشگاه‌های اینترنتی است.
  • در توضیح ووکامرس چیست باید بگوییم این سیستم به شما کمک می‌کند تا با کمترین هزینه خدمات لازم برای راه اندازی و مدیریت یک فروشگاه آنلاین و مدرن را در اختیار داشته باشید.
  • افزونۀ فروشگاه ساز ووکامرس به راحتی بر روس پلاگین وردپرس نصب شده و قابلیت ارائۀ تمام امکانات لازم برای یک فروشگاه اینترنتی را دارد.
  • اگر با نحوۀ مدیریت و استفاده از وردپرس آشنایی داشته باشید، می‌توانید به راحتی با افزونۀ ووکامرس نیز کار کنید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    منبع:

    WordPress

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.