بایدها و نبایدهای ارسال کالا به خارج از کشور

0

حتما برایتان پیش آمده که بخواهید بسته‌ای را به فردی در خارج از ایران بفرستید. ارسال کالا به خارج از کشور قواعد مخصوص به خود را دارد. در سال‌های اخیر با افزایش تعداد شرکت‌های پستی خصوصی، گزینه‌های بیشتری پیش روی فرستندگان کالاها است تا آنچه می‌خواهند را به خارج از کشور بفرستند.

روش‌های مختلف هوایی، زمینی، دریایی و ریلی توسط شرکت‎های پستی ارائه می‌شوند تا مشتریان بتوانند ارسال آسوده‌تری داشته باشند.

اما برخی نکات هست که پیش از ارسال کالای خود باید مد نظر قرار دهید. شاید دیده باشید که برخی کالاها در همان فرودگاه مقصد (کشور خارجی) در سطل زباله انداخته می‎شوند و هیچ‌گاه به دست گیرنده نمی‌رسند.

علت آن نیز قوانین متفاوت کشورهای مختلف برای پذیرش برخی کالاها و ورود آن‌ها به کشور خود است. در این مقاله هر آنچه در مورد ارسال کالا به خارج باید بدانید و انواع پست به خارج از کشور را به شما می‌گوییم.

ارسال کالا به خارج از کشور

مراحل ارسال بسته خارجی در شرکت ملی پست

پست خارجی از خدمات معمول شرکت‌های پستی و شرکت ملی پست است که به بسته‎های پستی خارجی اطلاق می‌شود. دریافت و ارسال مرسولات پست خارجی مطابق با تعرفه‌ها و قوانین بین‌المللی انجام می‌شود. مراحل ارسال بسته از طریق شرکت ملی پست به این صورت است:

  1. مشخصا ارسال هر چیزی به خارج از کشور نیازمند آدرس فرستنده و گیرنده‌ است.
  2. در مرحله بعد اطلاعات مرسوله باید دقیقا ذکر شود.
  3. نماینده گمرک در باجه پستی عوارض گمرکی مرسوله را بررسی خواهد کرد.
  4. هزینه پست خارجی مشخص می‌شود.
  5. کلیه مرسولات ارسالی باید بیمه شوند و در صورتی که ارزش مالی آن‌ها از 80 دلار کمتر باشد، عوارض گمرکی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.
  6. ارسال بسته‌های پستی توسط شرکت پست با خطوط هوایی انجام می‌شود.

محدودیت‌های ارسال کالا به خارج از کشور

اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران موجب شده است تا جابه‌جایی برخی اجناس و اقلام به خارج از کشور یا به داخل آن ممنوع باشد. از جمله اقلامی که امکان جابه‌جایی آن‌ها ممکن نیست شامل این موارد می‌شود:

  1. طلا و نقره
  2. مشروبات الکلی
  3. مواد اشتعال‌زا (هر چیزی که هنگام باربری خطر اشتعال داشته باشد همچون فندک)
  4. مایعات و مواد شیمیایی خطرناک
  5. هر کالایی که خود آن و یا اجزای آن احتمال بروز حادثه را در هواپیما به همراه خواهند داشت
  6. مواد اعتیادآور، حشره کش
  7. سلاح‌های سرد مانند شمشیر، چاقو و سلاح‌های گرم مانند وسایل آتش‌بازی
  8. اشیای با قدمت تاریخی
  9. هر کشوری قوانین مربوط به خود را در خصوص ورود و خروج کالا دارد. ممکن است ورود و خروج برخی اجناس در برخی کشورها ممنوع باشد. مثلا ورود آلو، چای، گندم و لیمو برای استرالیا ممنوع است. در ارمنستان طلا، نقره و سنگ و جواهرات و برای کشور ژاپن ارسال آلو، انجیر، زیتون، بادام زمینی و شاهدانه غیرمجاز است.
ارسال بسته به خارج از ایران

بیشتر بخوانید: قوانین و استانداردهای بسته بندی مرسولات پستی برای فروشگاه‌ها

چگونه کالای خود را به خارج از کشور بفرستم؟

از جمله عواملی که در ارسال کالا به خارج از کشور باید مد نظر قرار گیرند، وزن کالا، اندازه، قابلیت فاسد شدن، زمان رسیدن و امکان و قوانین مربوط به جابه‌جایی کالا است. روش‎های مختلفی نیز برای ارسال بار به خارج از کشور وجود دارد، همچون حمل هوایی، ریلی، زمینی و دریایی. در ادامه هر کدام از این روش‌ها را معرفی می‌کنیم.

حمل هوایی بار

یکی از آسان‌ترین و معمول‌ترین روش‌های ارسال کالا به خارج از کشور از طریق هواپیما است. معمولا بسیاری از ایرلاین‌ها خدمات ارسال بار به خارج از کشور را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند. همچنین بسیاری از شرکت‌های پستی که خدمات حمل بین‌المللی بار را انجام می‌دهند نیز به صور مختلف اقدام به ارسال هوایی بار می‌کنند. شرکت‎ها پس از دریافت بار، آن را بسته‌بندی کرده و به فرودگاه و سپس مقصد ارسال می‌نمایند.

حمل هوایی همچنین با هواپیماهای باری بزرگ و مخصوص همچون هواپیماهای آنتونوف و ایلیوشین نیز انجام می‌شود که ایمنی بالایی داشته و ظرفیت کافی برای حمل بار به کشورهای مختلف را دارند. دو شیوه متفاوت ارسال بار از طریق هواپیما در ادامه آورده شده است:

روش حمل هوایی بار
در چه شرایطی از این روش استفاده کنیم
کارگو
این روش برای بازرگانان و تاجران (اشخاص حقوقی) بیشتر کاربرد دارد تا از این طریق بسته‌های خود را به خارج از کشور ارسال کنند. در این شیوه امکان ارسال حیوانات زنده، قطعات و لوازم گوناگون صنعتی وجود دارد که در فریت بار ممکن نیست.
فریت بار
این روش برای افرادی است که قصد خروج از کشور و اقامت دائم در نقطه‌ای دیگر از جهان را دارند (اشخاص حقیقی). آن‌ها می‌توانند وسایل منزل و لوازم بزرگی همچون مبل و میز و فرش و… را به این طریق جابه‌جا کنند. بهتر است بلیت هواپیما طوری تنظیم شود که اسباب و وسایل از قبل ارسال شده باشد و پس از رسیدن به مقصد آن‌ها را دریافت کنند.

محاسبه اثر وزن و حجم کالا بر هزینه ارسال کالا به خارج از کشور

از جمله عواملی که در نقل و انتقال هوایی به شیوه فریت اهمیت دارد وزن حقیقی و وزن حجمی کالا است. وزن حقیقی به وزن واقعی کالا گفته می‌شود که در فرودگاه روی باسکول مشخص می‌شود و وزن حجمی بعد از بسته‌بندی با توجه به ابعاد بار مشخص می‌شود.

به ازای هر متر مربع حجم، 167 کیلوگرم وزن حجمی در حمل بار هوایی لحاظ می‌شود. نرخ هواپیمایی بر اساس وزن زیر 45 کیلوگرم، 45 تا 100 کیلوگرم، 100 تا 250 کیلوگرم و… است. هرچقدر وزن محموله افزایش یابد، نرخ واحد کرایه حمل نیز کاهش می‌یابد.

قیمت ارسال کالا به خارج از کشور

حمل زمینی بار

حمل بار به شیوه زمینی معمولا برای افراد حقیقی یا حقوقی کاربرد دارد که قصد ارسال کالا به کشورهای نزدیک و همسایه ایران را دارند. برای مثال ارسال به ترکیه، پاکستان، ارمنستان، عراق و افغانستان.

هنگام استفاده از این روش باید هزینه‌ای علاوه بر حمل بار برای تریلی یا کامیون باری اختصاص داده شود، برای همین استفاده از هواپیما از این روش به صرفه‌تر است. همچنین در صورتی که مشتری عجله داشته باشد نیز این روش چندان مناسب نخواهد بود.

حمل دریایی بار

در روش ارسال آبی جابه‌جایی مرسولات از طریق کانتینر صورت می‌گیرد. کانتینر محفظه‌های بزرگی است که برای حمل کالا در حجم زیاد استفاده می‌شوند. کانتینرها محصولات را به کشتی باری منتقل می‌کنند.

این روش معمولا برای شرکت‌هایی است که قصد حمل بارهای سنگین به تعداد زیاد همچون اتوموبیل یا مواد غذایی را دارند. افرادی که به دنبال ارسال وسایل بزرگ و سنگینی همچون مبلمان منزل و کمد و… نیز هستند، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

حمل ریلی بار

حمل ریلی با استفاده از ناوگان ریلی کشور و قطارهای باربری انجام می‌شود. این روش برای صادرات و واردات کالاها کاربرد دارد و هزینه کمتری نسبت به سایر روش‎ها دارد.

چه عواملی در قیمت ارسال کالا به خارج از کشور تاثیرگذارند؟

شرکت‌های پستی با توجه به سرعت و روش ارسال کالا تعرفه‌های متفاوتی به مشتریان ارائه می‌کنند. نوع جنس، حجم آن، قیمت شرکت پستی، روش ارسال از جمله عواملی هستند که در قیمت ارسال کالا به خارج اثرگذارند. برای مثال قیمت ارسال بار در برخی ایرلاین‌ها با همدیگر متفاوت است. همچنین هزینه بر اساس کیلوگرم مشخص شده و هرچقدر وزن کالا بیشتر باشد هزینه ارسال نیز افزایش خواهد یافت. به علاوه تعرفه ارسال بار به نقاط مختلف جهان اعم از آسیا، اروپا و آمریکا متفاوت است.

انواع سرویس‌های حمل کالا

  1. DTD دربه به درب: کالا از درب منزل شما دریافت می‌شود، کلیه مراحل طی شده و درب منزل گیرنده ارسال می‌شود.
  2. ATD فرودگاه مبدا تا درب مقصد: شما باید کالای خود را در این شرایط تا فرودگاه ببرید به ماموران تحویل دهید و باقی عملیات توسط شرکت پستی انجام شده و به درب مقصد ارسال می‌شود.
  3. ATA فرودگاه تا فرودگاه: کالا باید توسط مشتری تا فرودگاه حمل شود و سپس در فرودگاه توسط گیرنده دریافت شود.
  4. DTA درب مبدا تا فرودگاه مقصد: مامورین شرکت پست کالای مورد نظر را درب مبدا تحویل می‌گیرند و گیرنده باید آن را در فرودگاه مقصد تحویل بگیرد.
  5. DDP یا خرید، حمل، ترخیص و تحویل.

مراحل ارسال کالا به خارج از کشور در شرکت‌های پستی خصوصی

ارسال کالا به خارج
  1. مشاوره تلفنی یا مجازی: شما با ورود به وبسایت شرکت پستی مورد نظر می‌توانید اطلاعات لازم درباره بار خود و نحوه ارسال آن را با شرکت به اشتراک گذاشته و مشاوره لازم را دریافت کنید. بهتر است با چند شرکت مطرح پستی صحبت کنید و بعد از مقایسه شرایط و تعرفه هرکدام دست به عمل بزنید.
  2. بسته‌بندی مرسوله: اکثر شرکت‌های پستی معتبر عملیات بسته‌بندی مرسوله را خود متقبل می‌شوند. مهم است که کالا با توجه به استانداردهای لازم بسته‌بندی شود. همچنین در حمل هوایی و دریایی از پالت‌های چوبی یا فلزی برای بسته‌بندی استفاده می‌شود.
  3. بارگیری کالا برای ارسال: پس از بسته‌بندی مرسوله به صورت هوایی، زمینی و یا آبی جابه‌جا خواهد شد. مشتری می‌تواند وضعیت مرسوله خود را به طرق مختلف پیگیری کند.
  4. انجام امور تشریفاتی گمرکی: هنگام ورود کالای مشتری به مقصد، بار در فرودگاه اسکن و بازرسی خواهد شد.
  5. بیمه نامه معتبر بین‌المللی: یکی از نکات مهم در حمل کالا به خارج از کشور به هر طریقی بیمه شدن محصول است. بیمه با توجه به قیمت کالا و ارزش آن انجام شده و عموما به ازای هر یک میلیون تومان، هزینه بیمه در حمل بار به خارج از کشور در نظر گرفته می‌شود و بیمه نامه صادر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: پاسخ به سوالات شما درباره ارسال مرسوله پستی

آشنایی با برخی قوانین گمرکی برای ارسال کالا به خارج از کشور

مطابق با ماده 37 قانون مقررات صادرات و واردات، ارسال کلیه کالاهای ساخت داخل یا محصول داخل که «شرعا» یا «قانونا» ممنوع‌الصدور نباشد و جنبه تجاری نیز نداشته و به صورت یک جریان تجاری درنیاید، به هر میزان از لحاظ قیمت بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوز صدور بلا مانع است. مدارکی که فرستنده برای ارسال کالا باید داشته باشد شامل این موارد می‌شود:

  1. اصل شناسنامه فرستنده
  2. اصل گذرنامه معتبر شخص فرستنده
  3. اصل کارت ملی فرستنده
  4. مدارک شرکت در قالب ماده 34 قانون صادرات و واردات

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    قوانین شرکت‌های خصوصی در خصوص ارسال کالا به خارج از کشور

    زمانی که مرسوله خود را برای ارسال به خارج از کشور به شرکت پستی می‎‌سپارید برخی مسئولیت‌ها بر عهده شما و شرکت پستی است. شرکت‌های پستی مختلف قوانین متفاوتی دارند و مهم است که شما با قوانین شرکت در خصوص ارسال کالا به خارج آشنایی کامل داشته باشید تا به مشکل حقوقی بر نخورید. در قرارداد روش ارسال کالا به خارج از کشور، نوع کالا و وزن و اطلاعات مربوط به آن و شرایط بیمه مطرح شده است.

    برخی شرکت‎‌ها ارسال حیوان، مواد خوراکی و حمل کالای خطرناک را بر عهده گرفته و برخی نیز این کار را انجام نمی‌دهند. در صورتی بسته شما یکی از این موارد است حتما باید از قبل با شرکت پستی هماهنگ کنید. همچنین در برخی شرایط شما باید قبول کنید که هرکدام از مقامات دولتی اعم از مقامات گمرک و امنیتی می‌توانند محموله شما را باز کرده و بازرسی کنند.

    زمان رسیدن کالا به مقصد

    در خصوص زمان رسیدن کالا، برخی موارد باید مد نظر قرار گیرند، تعطیلات آخر هفته در حوزه‌ای که کالا ارسال می‌شود، تعطیلات عمومی، تعطیلات بانک‌ها، تاخیرات موجود در امور گمرکی، مسائل امنیتی و همچنین شیوه ارسال کالا همه در زمان رسیدن کالای شما به مقصد تاثیر دارند و باید محاسبه شوند.

    در برخی موارد درج نادرست نشانی یا کد پستی مقصد نیز تاخیر در ارسال را به همراه خواهد داشت. در این شرایط برخی شرکت‌های پستی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند، اما عمدتا مسئولیت این اشتباه بر عهده مشتری است که اطلاعات نادرست وارد کرده است.

    ارسال کالا به خارج از ایران

    بیشتر بخوانید: حساب و کتاب هزینه ارسال مرسولات پستی چگونه است؟

    مشتری چه مسئولیتی در قبال کالای خود دارد؟

    مشتریان نیز هنگام ارسال کالا به خارج از کشور مسئولیت‌هایی بر عهده دارند:

    1. در درجه اول باید محتویات محموله با دقت و صحیح توضیح داده شود و به صورت برچسب در محلی مشخص در سطح خارجی مرسوله نصب شده باشد.
    2. در صورتی که هزینه‌ای باید در مقصد پرداخت شود و این اتفاق رخ ندهد، مسئولیت آن با مشتری خواهد بود.

    مسئولیت شرکت پستی در قبال مشتری هنگام ارسال کالا به خارج از کشور

    1. ارسال به موقع مرسوله
    2. ارسال سالم مرسوله
    3. بیمه مرسوله و دادن خسارت در صورت بروز هرگونه آسیب به کالا
    4. شفافیت در روند ارسال کالا به خارج از کشور

    در جدول زیر چند شرکت پستی بین‌المللی مطرح در ایران ارائه شده‌اند:

    نام شرکت
    خدمات
    درب بار-داربکس
    پست سریع بین‌المللی، بار هوایی داخلی و بین المللی
    سامان اکسپرس
    حمل هوایی، زمینی، دریایی
    پرشیا سپید ترابر
    حمل هوایی، حمل زمینی، حمل دریایی
    شمس
    حمل هوایی، حمل زمینی، حمل دریایی، حمل ریلی
    ویسمان
    حمل هوایی، حمل زمینی، حمل دریایی
    آپادانا
    انبار و توزیع، مدیریت حمل و نقل در داخل منزل، کنترل کیفیت بسته‌بندی و بارگیری محصولات، مدل‌سازی مسیر گذر و عبور محصولات، بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده، لنگرگیری، مدیریت موجودی سفارش
    گلوبکس
    سرویس حمل هوایی و دریایی سریع

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.