ولاگر کیست؟ ولاگینگ چیست؟ تفاوت بین ولاگر و بلاگر

0

برای شما هم سؤال است که ولاگر کیست و اصلاً چه تفاوتی بین ولاگر و بلاگر وجود دارد؟ اگر دقت کرده باشید هر روز اصطلاحات جدیدی از دل فضای اینستاگرام بر سر زبان‌ها می‌افتد که گاهی درک و تفاوت قائل شدن بین برخی از آن‌ها با دشواری همراه است. اما با کمی توجه و تحقیق متوجه می‌شویم که اغلب این اصطلاحات نه تنها بد نیستند، بلکه می‌توانند بیان‌کننده فعالیت گروهی خاص باشند.

در این حالت افرادی که به کاری در فضای اینترنت یا اینستاگرام مشغول هستند، برای خود هویتی اختصاصی و جداگانه پیدا می‌کنند و دیگر نیاز نیست برای تمام فعالان یک اصطلاح جمعی به کار برد. در این مقاله به صورت اختصاصی به شما نشان خواهیم داد که ولاگر کیست و تفاوت بین ولاگر با بلاگر و البته اینفلوئنسر و واینر چیست. اما به نظر شما آیا این مفاهیم چیزی مشترک هم دارند؟

ولاگر کیست؟

ولاگر کیست؟

ولاگر (vlogger) اصطلاحی است که از مخفف دو عبارت ویدئو بلاگ (Video Blog) گرفته شده است. پس این اصطلاح به صورت اختصاصی برای افرادی استفاده می‌شود که محتوای تصویری تولید و در بلاگ خود چه یک وب‌سایت چه یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. در فضای مجازی خصوصاً در شبکه اجتماعی اینستاگرام، محتوا حرف اول را می‌زند. در اصل همان عبارت مهم که «محتوا پادشاه است» در اینجا مفهوم پیدا می‌کند. همه افرادی که به نوعی در این فضا مشغول به فعالیت هستند، محتوا تولید می‌کنند. برخی با متن، برخی با تصویر، برخی با ویدئو و اکثراً هم ترکیبی از انواع محتوا را در استراتژی‌های خود قرار داده‌اند.

اما وقتی صحبت از این می‌شود که ولاگر کیست، ما با افرادی روبه‌رو هستیم که برای دیده شدن پیج یا صفحه سایت خود از محتوای ویدئویی استفاده می‌کنند. به این افراد ولاگر می‌گویند. به بستری که ویدئو در آن منتشر می‌شود ولاگ می‌گویند و به فعالیتی که یک ولاگر انجام می‌دهد، ولاگینگ گفته می‌شود. اگر نگاهی به آپارات و یا نسخه جهانی آن یعنی یوتیوب داشته باشیم، به تمامی افرادی که در این فضا ویدئو تولید کرده‌اند، ولاگر گفته می‌شود. پس در پاسخ به پرسش ولاگر کیست، منظور تنها فضای اینستاگرام نیست و این می‌تواند شامل هر بستر دیگر نیز باشد.

ولاگر مخفف ویدئو بلاگ است. پس وقتی صحبت از این می‌شود که ولاگر کیست، ما با فردی مواجه هستیم که به تولید محتوای ویدئویی مشغول است.

ولاگری چیست و چه انواعی دارد؟

حال که متوجه شدیم که ولاگر کیست، بد نیست با ولاگری هم آشنا شویم. ولاگری در اصل کاری است که یک ولاگر انجام می‌دهد. برخی این افراد را با ولاگری برخی هم با ولاگینگ می‌شناسند. ویدئو بلاگ‌ها می‌توانند با اهداف مختلف تجاری یا غیرتجاری توسط یک ولاگر ایجاد شوند. پس محتوای این ویدئوها روی موضوع خاصی تمرکز ندارد. در ادامه به معرفی انواع ولاگر می‌پردازیم.

ولاگرهای بررسی محصول یا فناوری

در این عصر مردم به صورت مداوم در حال به‌روزرسانی نیازهای خود هستند. شرکت‌های مختلف هم در راستای این نیازها به ساخت تجهیزات مختلف مطابق با فناوری می‌پردازند. ولاگرها می‌توانند با بررسی محصولات و فناوری‌های مختلف مردم را با این محصولات آشنا کنند.

ولاگرهای بازی

ولاگرهای بازی

بازی امروزه به یکی از پول‌سازترین فعالیت‌های مجازی تبدیل شده است. افراد زیادی هستند که با تولید محتوای ویدئویی در مورد بازی‌های مشهور می‌توانند حتی در ماه صدها میلیون (درآمد دلاری) از ولاگری بازی‌ها درآمد کسب کنند. ولاگرهای بازی از سرگرم‌کننده‌ترین اشکال تولید‌کنندگان محتوا هستند.

ولاگرهای کمدی

همه افراد دوست دارند بخندند. آن‌ها جذب کسانی می‌شوند که بتوانند آن‌ها را بخندانند. در بررسی ولاگر کیست، ولاگینگ کمدی نیز می‌تواند یکی از ژانرهای این شغل در فضای مجازی باشد.

از دیگر انواع ولاگر می‌توانیم به ولاگر مد و زیبایی، ولاگر سبک زندگی، ولاگر آموزشی، ولاگر ورزشی، ولاگر سلامتی و ولاگر آشپزی اشاره کنیم.

فرق بین ولاگر و بلاگر

ولاگر و بلاگر اهداف مشترکی با هم دارند. اما روش آن‌ها در رسیدن به این اهداف تا حد زیادی متفاوت است. در اصل با توجه به پاسخ به سؤال ولاگر کیست، هر دو در فضای مجازی محتوا تولید می‌کنند، با این تفاوت که ولاگر محتوای ویدئویی و بلاگر محتوای متنی و گاهی تصویری ایجاد می‌کند. با این اوصاف یک شخص می‌تواند همزمان ولاگر و بلاگر باشد یا اینکه به صورت اختصاصی در یکی از این زمینه‌ها مشغول به کار باشد. اما یک تفاوت عمده دیگر بین این مفاهیم، میزان تأثیرپذیری آن‌ها بر مخاطب است که این میزان در ولاگرها به دلیل ارتباط ویدئویی مستقیم بیشتر است.

فرق بین ولاگر و اینفلوئنسر

حال که فهمیدیم ولاگر کیست و بلاگر به چه کسی می‌گویند، بد نیست با اصطلاح اینفلوئنسر هم آشنا شویم. اینفلوئنسرها در واقع افراد تأثیرگذاری هستند که می‌توانند روی گروهی خاص از کاربران اثر بگذارند. این افراد می‌توانند به اشکال مختلف با مخاطبین خود ارتباط نزدیکی برقرار کنند. این گروه از فعالان در اینستاگرام دارای دنبال‌کنندگان زیادی هستند. بنابراین نه تنها ولاگرها، بلکه بلاگرها هم می‌توانند زیرمجموعه اینفلوئنسرها قرار بگیرند. زمانی که یک بلاگر یا ولاگر بتواند هواداران زیادی برای خود دست‌وپا کند و تعداد فالوئرهای خود را بالا ببرد، به یک اینفلوئنسر یعنی فرد تأثیرگذار تبدیل می‌شود.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    فرق بین ولاگر و واینر

    در مقاله ولاگر کیست، نوبت به معرفی یک اصطلاح دیگر یعنی واینر می‌رسد. واینرها در فضای مجازی و به صورت اختصاصی در اینستاگرام به افرادی گفته می‌شود که محتوایی جالب، سرگرم‌کننده و یا خنده‌آور تولید می‌کنند. به طور کلی واینرها طنز‌پردازانی هستند که می‌توانند با هر موضوعی چه سیاسی، چه اجتماعی و چه فرهنگی، محتوایی قابل توجه تهیه کنند. چنین افرادی اغلب از طریق محتوای ویدئویی خود به جلب توجه مخاطبین اقدام می‌کنند. یک مثال واضح از واینر «سرنا امینی» است. چنین شخصی می‌تواند در رده ولاگر هم قرار بگیرد، اما در اصل واینر یا طنزپرداز اصطلاحات درست‌تری برای شغل وی در فضای اینستاگرام خواهند بود.

    ولاگری یا ولاگینگ به فعالیتی گفته می‌شود که یک ولاگر بر دوش دارد. این به معنای اجرا و تولید یک محتوای ویدئویی با هر موضوعی خواهد بود.

    روش‌های تبدیل شدن به یک ولاگر

    تا اینجا متوجه شدیم ولاگر کیست، ولاگینیگ چیست و چه تفاوتی بین ولاگر، بلاگر، اینفلوئنسر و واینر وجود دارد. در ادامه قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانید وارد دنیای جذاب و گاهی پر از پول ولاگرها شوید.

    هدفتان را انتخاب کنید

    در مبحث ولاگر کیست، اولین قدم برای تبدیل شدن به یک ولاگر حرفه‌ای، تعیین هدف است. از خودتان بپرسید که چرا می‌خواهید ولاگر شوید؟ این کار را برای تفریح انجام می‌دهید؟ به پول آن نیاز دارید یا اینکه می‌خواهید مشهور شوید؟ پاسخ دقیق و بدون تعارف به این سؤالات می‌تواند شما را در رسیدن به موفقیت کمک کند.

    موضوع وبلاگ خود را پیدا کنید

    موضوع وبلاگ خود را پیدا کنید

    برای ولاگینگ کردن باید حتماً روی موضوع خاصی تمرکز کنید. اینکه بخواهید از هر دری سخن بگویید، چیزی جز وقت تلف کردن نیست. بهتر است موضوعی را انتخاب کنید که در آن تخصص بیشتری دارید تا با تسلط بهتری کار خود را شروع کنید. روی این گزینه بیشتر فکر کنید، زیرا تأثیر زیادی در رشد شما خواهد داشت.

    به تحقیق و تفحص بپردازید

    در مقاله ولاگر کیست، تحقیق کردن برای تبدیل شدن به یک ولاگر حرفه‌ای لازمه کار شما خواهد بود. برای این کار می‌توانید از سایر رقبا یا افراد مختلف الگو بگیرید. این الگوپذیری نباید به مرزهای جغرافیایی خاصی محدود شود.

    روی اعتمادبه‌نفس خود کار کنید

    برای اینکه بتوانید روی مخاطب خود تأثیر بگذارید و به راحتی جلوی دوربین بیایید، باید روی اعتماد‌به‌نفس خود کار کنید. مخاطب امروز می‌تواند در یک لحظه متوجه تسلط یا ناتوانایی شما در یک ارائه خوب شود. پس اگر می‌خواهید ولاگری حرفه‌ای شوید، حتماً روی این احساس خود بیشتر کار کنید.

    به عنوان کسی که می‌داند ولاگر کیست و قصد دارد ولاگر شود، باید قبل از هر چیز روی اهداف و موضوع مورد نظر خود تمرکز کنید. به تحقیق بپردازید و اعتمادبه‌نفس خود را برای رفتن جلوی دوربین افزایش دهید.

    خلاقیت داشته باشید

    برای تولید ویدئو بلاگ‌های جذاب و کاربرپسند، علاوه بر انتخاب موضوع و هدف مناسب، باید خلاقیت به خرج دهید. خلاقیت داشتن در تولید محتوای ویدئویی منجر به جذب دنبال‌کنندگان بیشتری می‌شود که در نتیجه دیده شدن بیشتر شما را در پی دارد.

    شیک پوش باشید

    هیچ کس دوست ندارد یک ولاگر با ظاهری نامناسب را دنبال کند. پس شیک‌پوشی یا حداقل آراسته‌پوشی باید از اولین ملزومات کار شما باشد. البته حتی زشت‌ترین پوشش‌ها هم می‌توانند در اینستاگرام دیده شوند، اما برای اینکه به یک فرد تأثیرگذار تبدیل شوید، بسیار مهم است که ظاهری خوب داشته باشید.

    تجهیزات ضروری برای ولاگرها

    برای اینکه وبلاگ شما شیک‌تر و کار شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد، به برخی تجهیزات ولاگینگ نیاز خواهید داشت تا به خوبی نشان دهید یک ولاگر کیست و چه کارهایی از دستش برمی‌آید. البته همانطور که احتمالاً بارها در فضای اینستاگرام با این موضوع برخورد داشته‌اید، بدون تجهیزات خاصی هم می‌شود به فعالیت در این فضا مشغول شد. پس می‌توانید به عنوان یک ولاگر کار خود را با وسایل معمولی آغاز کنید و به مرور مطابق با رشدی که دارید، تجهیزات خود را گسترش دهید. در ادامه تمامی تجهیزاتی را که به عنوان یک ولاگر تازه‌کار یا حرفه‌ای به آن‌ها نیاز دارید، بیان کرده‌ایم.

    بیشتر بخوانید: تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر

    صفحات شیت

    اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک برنامه‌ریزی مناسب انجام دهید تا بتوانید فعالیت خود را مطابق با آن و از پیش سنجیده شده انجام دهید. انواع شیت‌ها در این زمینه کارایی زیادی دارند، به طوری که می‌توانید در آن‌ها هر اطلاعاتی را به صورت اعداد و حروف وارد کنید. ایجاد یک گزارش شیت از ابتدا هم فعالیت شما را ساماندهی می‌کند و هم استراتژی‌های شما را در آینده آرشیو خواهد کرد. پس شما در هر زمانی که بخواهید می‌توانید به اطلاعات و داده‌های گذشته ورود پیدا کنید.

    از شیت‌های کاربردی برای هر کسب‌وکاری از جمله ولاگری می‌توانیم به گوگل اسپرد شیت (Google Spreadsheet) و شیت اکسل اشاره کنیم. پس از آن‌جایی که مهم‌ترین بخش هر ویدئو، برنامه‌ریزی در مورد آن است، استفاده از یک شیت کاربردی به منظور تعیین و تنظیم استراتژی می‌تواند نتایج بهتری را به دنبال داشته باشد.

    کسی که می‌داند ولاگر کیست به خوبی بر این موضوع نیز تسلط دارد که یک ولاگر خوب قبل از هر چیزی برای تهیه و تدوین ویدئوهای خود برنامه‌ریزی می‌کند. شیت‌ها ابزار خوبی برای این کار هستند.

    دوربین

    وقتی می‌گوییم ولاگر کیست، ابزاری مثل دوربین را باید با این حرفه عجین بدانیم. به عبارتی ولاگری بدون وجود دوربین و فیلم‌برداری وجود خارجی نخواهد داشت. اگر تازه به حرفه ولاگینگ وارد شده‌اید، احتمالاً نیازی به تجهیزات حرفه‌ای ندارید. مگر اینکه خودتان تمایل داشته باشید که برای آن هزینه کنید. واقعیت این است که در بسیاری از مواقع هم دوربین موبایل شما کار راه‌انداز خواهد بود.

    اگرچه دوربین‌های اغلب گوشی‌های هوشمند امروزی قابلیت ولاگ کردن را دارند، اما صدا ممکن است خیلی واضح یا باکیفیت نباشد. پس در صورت استفاده از دوربین گوشی حتماً یک میکروفون مناسب را به تنظیمات گوشی خود اضافه کنید تا همه چیز حرفه‌ای‌تر نشان داده شود. اما به عنوان یک ولاگر حرفه‌ای، دوربین‌های زیر برای شما کارایی بیشتری خواهند داشت.

    • دوربین (Sony ZV-E10)
    • دوربین (Sony A7S III)
    • دوربین (Canon PowerShot G9 X Mark II)
    • دوربین (Sony ZV-1)
    • دوربین (Panasonic Lumix G100)
    • دوربین (Nikon Z50)
    • دوربین (Canon EOS M6 Mark II)
    • دوربین (Nikon D780)
    سه پایه

    سه پایه

    به عنوان ولاگری حرفه‌ای که میلیون‌ها تومان خرج خرید دوربین خود کرده است، نباید خرید یک سه پایه را فراموش کنید. اما لازم نیست روی خرید سه پایه خیلی مانور دهید و هزینه زیادی متحمل شوید. زیرا یک سه پایه ساده هم می‌تواند کار شما را راه بیندازد. بسته به نیاز شما سه پایه می‌تواند سایز و امکانات متفاوتی داشته باشد. گاهی یک مینی سه پایه و گاهی هم یک سه پایه بلند کارکرد خوبی دارند.

    سه پایه‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی سه پایه‌ رومیزی یا مینی هستند، بعضی نمونه‌ها با نام انعطاف‌پذیر یا گوریلا شناخته می‌شوند و تعدادی دیگر سه پایه‌های سنتی نگهدارنده موبایل هستند. از جمله انواع برندهای سه پایه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

    • سه پایه موبایل (Zomei) مدل‌های (T60-T70-T80-T90)
    • سه پایه موبایل (Weifeng) مدل 3110
    • سه پایه موبایل (ABR) مدل 3110II
    • سه پایه دوربین مدل (A-100)
    • سه پایه دوربین نست مدل (NT-510)
    • سه پایه دوربین یونیمات مدل (D909DSLR)

    میکروفون حرفه‌ای

    در بررسی مفهوم ولاگر کیست، تنها نوع فعالیت چنین شخصی اهمیت ندارد. وقتی صحبت از کار حرفه‌ای می‌شود، تجهیزات حرفه‌ای نیز از ملزومات کار خواهند بود. صدا اولین چیزی است که می‌تواند تفاوت ویدئو بلاگ شما را بالا ببرد. به عبارتی اگر صدای محتوای شما خوب و باکیفیت نباشد، چندان مهم نیست که محتوای ویدئویی شما چه حرفی برای گفتن و چه چیزی برای یاد دادن دارد. به همین جهت اهمیت استفاده از میکروفون برجسته می‌شود.

    اگر شما یک دوربین با امکانات بالا بخرید، احتمالاً نیازی به میکروفون در بسیاری از موقعیت‌های خود ندارید، زیرا چنین تجهیزات دارای میکروفون جلو هستند. اما در هر صورت در بسیاری از مواقع خصوصاً در زمانی که فاصله شما از دوربین زیاد است، وجود یک میکروفون حرفه‌ای می‌تواند کمک‌کننده باشد. میکروفونی که می‌خرید باید متناسب با نیاز شما باشد. هر یک از این میکروفون‌ها کارایی‌های خاص خود را خواهند داشت.

    • میکروفون‌هایی که روی دوربین نصب می‌شوند.
    • میکروفون‌هایی که روی دوربین مداربسته نصب می‌شوند.
    • میکروفون‌هایی که جهت‌دار هستند.
    • میکروفون‌هایی که برای نصب روی یقه طراحی شده‌اند.

    با توجه به موارد بالا می‌توانیم در ادامه به معرفی لیستی از این میکروفون‌ها بپردازیم.

    • میکروفن یقه‌ای (BOYA BY-M1)
    • میکروفون (Rode smartLav+ Lavalier Condenser)
    • میکروفون بی‌سیم (Comica BoomX-D)
    • میکروفون ارزان (BOYA BY-WM3D)
    • میکروفون (Rode Wireless GO Compact Digital Wireless)

    نورپردازی

    نورپردازی از دیگر ملزومات یک ولاگر برای تولید محتواست، به همین دلیل در بحث ولاگر کیست جایی را نیز به نورپردازی مناسب اختصاص داده‌ایم. وقتی نورپردازی خوب باشد، نه تنها همه چیز زیباتر می‌شود، بلکه زمان تدوین ویدئو را نیز کاهش می‌دهد. از انواع تجهیزات نورپردازی برای تولید محتوا می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم.

    • نورهای تنگستن
    • پنل‌های ال‌ای‌دی (LED)
    • رینگ لایت‌ها

    از سایر تجهیزات نورپردازی در مبحث ولاگر کیست، می‌توانیم به مواردی همچون سافت باکس، اکتاباکس، پتر مخصوص، بیوتی دیش، اسنوت، شیدر و فیلترهای رنگی اشاره کنیم.

    برای ولاگری فقط دانستن اینکه ولاگر کیست، کفایت نمی‌کند. شما باید از تجهیزاتی مانند شیت، دوربین، میکروفون و تجهیزات نورپردازی برای گرفتن ویدئوهای باکیفیت استفاده کنید.

    جمع‌بندی

    • در این مطلب گفتیم که ولاگر کیست و چه کاری انجام می‌دهد. چنین شخصی در اصل کار تولید محتوای ویدئویی را بر عهده دارد.
    • ولاگری یا ولاگینگ به فعالیت یک ولاگر گفته می‌شود که نیاز به تخصص‌های خاصی دارد.
    • بلاگرها در تفاوت با ولاگرها به تولید محتوای متنی یا تصویری مشغول هستند، اینفلوئنسرها افراد تأثیرگذارند و واینرها به طنزپردازان فضای مجازی شهرت دارند.
    • بعد از بررسی مفهوم ولاگر کیست نشان دادیم که چگونه می‌توان ولاگر شد. ضمن اینکه برای ولاگر شدن به تجهیزاتی همچون دوربین، سه پایه، میکروفون و تجهیزات فیلم‌برداری نیاز است.
    • از تجهیزات نورپردازی برای ولاگری می‌توانیم امکاناتی از جمله سافت باکس، اکتاباکس، پتر مخصوص، بیوتی دیش، اسنوت، شیدر و فیلترهای رنگی را نام ببریم.
    • به نظر شما پاسخ درستی به این پرسش داده‌ایم که ولاگر کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا ولاگرها می‌توانند درآمد خوبی داشته و به خوبی سایر فعالان در فضای مجازی تأثیرگذار باشند؟

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    profiletree

    andrewstapleton

    findyourinfluencer

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.