وب اپلیکیشن چیست؟

0

این روزها به مدد شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها فروش آنلاین محصولات به‌راحتی امکان‌پذیر شده است. اما یکی از جدیدترین فناوری‌های حال حاضر، وب اپلیکیشن ها هستند. شاید ظاهر اپلیکیشن و وب اپ بسیار نزدیک بهم باشد، اما حقیقت این است که این دو پلتفرم تفاوت‌هایی با هم دارند. شناخت مزایا و معایب هر دو پلتفرم به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را برای توسعه فروش محصولاتتان در فضای مجازی بگیرید. در این مقاله خواهیم دید وب اپ چیست، چه تفاوتی با اپلیکیشن موبایلی دارد و ساخت وب اپلیکیشن چه کمکی به شما می‌کند. در انتها شما را با وب اپلیکیشن پادروشاپ و خدماتی که این فروشگاه‌ ساز اینترنتی ارائه می‌دهد، می‌پردازیم.

تفاوت وب اپ و اپلیکیشن چیست؟

در دنیای کسب و کارهای دیجیتال داشتن یک اپلیکیشن فروش محصول و همچنین یک سایت الزامی است. زیرا این دو پلتفرم رسمیت و دسترسی بسیار خوبی برای کسب و کار شما ایجاد می‌کنند. همچنین فیلترینگ باعث شده تا همه مردم به کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی دسترسی نداشته باشند. بنابراین صاحبان کسب و کار آنچنان که باید نمی‌توانند از طریق این پلتفرم‌ها روی فروش محصولات خود حساب کنند.

بنابراین به‌نظر می‌رسد توسعه کسب و کار از مجرای اپلیکیشن اقدامی صحیح و فکر شده است. اما از طرف دیگر وب اپ‌ها نیز مزایای بسیاری دارند که احتمالاً افراد پس از آگاهی از این مزیت‌ها می‌توانند وب اپلیکیشن را به عنوان پلتفرم فروش و توسعه کاری خود انتخاب کنند.

اما برای اینکه با تفاوت وب اپ و اپلیکیشن آشنا شویم ابتدا باید ببینیم وب اپ چیست؟

وب اپ یا وب اپلیکیشن (web application) یک برنامه با کاربری آسان و روان است که به کمک مرورگرها قابلیت اجرا دارد و تقریباً شبیه به اپلیکیشن‌های موبایلی طراحی شده است اما اپلیکیشن تحت وب محسوب می‌شود.

وب‌اپلیکیشن‌ها نرم‌افزارهایی هستند که به کمک زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی مانند HTML، CSS، JavaScript و برنامه‌نویسی سمت سرور مانند PHP، Python، Ruby و … توسعه داده می‌شوند. این اپلیکیشن‌ها عمدتا برای دسترسی به سرویس‌ها و ارائه وظایف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
بعضی از وب اپلیکیشن‌‌ها توسط یک مرورگر خاص قابل اجرا هستند اما اکثر وب اپ‌ها با هر مرورگری باز می‌شوند.

کاربران می‌توانند به وسیله مرورگر خود به این سایت‌ها دسترسی داشته باشند. در واقع تفاوت اصلی وب اپ و اپلیکیشن موبایل، برنامه‌ای است که باید فروشگاه اینترنتی یا سایت مورد نظر روی آن باز شود.

اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، اپلیکیشن‌ها به دلیل ماهیت خود تنها می‌توانند پس از نصب روی موبایل و تبلت، مورد استفاده قرار گیرند اما وب اپلیکیشن می‌تواند روی سیستم عامل هر دستگاهی از جمله لپ‌تاپ و کامپیوتر به راحتی باز شود.

وب اپ‌ها برخلاف اپلیکیشن‌ها نیازی به نصب و راه‌اندازی ندارند و تنها با وارد کردن یک آدرس وبسایت در مرورگر به راحتی باز شده و قابل رویت هستند. 

بنابراین وب اپ گاهی اوقات می‌تواند با مزایای خود جای یک نسخه اپلیکیشن موبایلی نیز بنشیند و کاربران را ترغیب به استفاده تحت هر شرایطی نماید.

تفاوت وب اپ و اپلیکیشن موبایلی

تفاوت وب اپ و سایت چیست؟

با اینکه نرم افزار تحت وب و سایت هر دو در مرورگرهای ساده باز می‌شوند اما تفاوت‌هایی در هویت‌شان وجود دارد. در این بخش به مهم‌ترین تفاوت‌های این دو پلتفرم اشاره می‌کنیم:

1. وب‌سایت یک مکان آنلاین است که محتوا و اطلاعات را به‌صورت ثابت نمایش می‌دهد. این محتوا ممکن است شامل متن، تصاویر، ویدیوها و دیگر عناصر چندرسانه‌ای باشد. عمدتا، وب‌سایت‌ها برای ارائه اطلاعات، ارتباطات، تبلیغات و فروش استفاده می‌شوند. کاربران می‌توانند از طریق مرورگرهای مختلف به وب‌سایت دسترسی پیدا کنند.

برخلاف وب‌سایت‌ها که محتوای ثابت دارند، وب‌اپلیکیشن‌ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های پویا و تعاملی بیشتری هستند و معمولاً به عنوان ابزارهای نرم‌افزاری برای ارائه خدمات و ارتباط با کاربران به کار می‌روند.

2. یکی دیگر از تفاوت‌های وب اپلیکیشن و وب سایت‌ این است که برای دسترسی به سایت‌ها باید حتما اینترنت مناسب داشته باشید اما برای ورود به وب اپ‌ها کافی است یک بار بارگذاری شده باشند، از دفعات بعد می‌توانید به‌صورت آفلاین وارد شوید.

3. در کار با پلتفرم‌های تعاملی مانند وب اپ یا اپلیکیشن تلفن هوشمند، اطلاعات کاربران برای آمارگیری‌ها، تبلیغات و بررسی رفتار مشتری ذخیره می‌شود. در واقع سیستم CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) تمام داده‌ها و اطلاعات مرتبط با مشتری‌ها را در یک فضا ذخیره می‌کند. این اطلاعات بعدها می‌تواند نقش عمده‌ای در طبقه‌بندی محصولات، تولید براساس نیاز بازار، نمودارهای خرید و عادات مشتری، آمارها و… داشته باشد.

مزایا و معایب وب اپلیکیشن

استفاده از وب اپلیکیشن به جای اپلیکیشن موبایلی مزایا و معایبی دارد که هر صاحب کسب و کاری قبل از تصمیم نهایی باید از آن‌ها باخبر باشد. در این بخش مزایا و معایب وب اپلیکیشن در مقایسه با اپلیکیشن را برای شما شرح می‌دهیم.

مزایای استفاده از وب اپ

  • دسترسی به آنها ساده است و تنها به یک مرورگر صفحات وب مانند کروم یا موزیلا نیاز است. 
  • نیازی به دانلود و نصب ندارد. 
  • آپدیت‌ها می‌تواند سریع انجام شود و نیازی به عملکرد کاربر و دانلود کردن داده‌های جدید ندارد.
  • طراحی و ساخت آنها کم‌هزینه‌تر و راحت‌تر از اپلیکیشن‌ است.
  • نیازی به تایید فروشگاه‌هایی همچون گوگل پلی، اپ استور و کافه بازار ندارد و خیلی زود می‌تواند راه‌اندازی شود. 

معایب استفاده از وب اپ

  • سرعت وب اپلیکیشن گاهی اوقات به دلیل نوسانات اینترنت می‌تواند کند شود اما در قیاس با آنها، اپلیکیشن‌ها معمولاً خیلی راحت‌تر و روان‌تر باز می‌شوند. 
  • پیدا کردن آدرس وب اپلیکیشن‌ها ممکن است کمی دشوار باشد زیرا مانند اپلیکیشن‌ها در یک پایگاه نرم‌افزاری مانند گوگل پلی استور بارگذاری نشده‌اند. 
  • معمولاً وب اپ‌ها نسبت به اپلیکیشن‌ها دارای UX ضعیف‌تری هستند. تجربه کاربری اپلیکیشن نسبت به وب اپ در سطح بالاتری قرار دارد.
  • وب‌اپلیکیشن‌ها برای عملکرد خود به پلتفرم خاصی وابسته هستند و اگر این پلتفرم تغییر کند یا پشتیبانی نکند، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند.
  • وب‌اپلیکیشن‌ها نیازمند بروزرسانی‌های مداوم برای حفظ امنیت هستند و ممکن است به دلیل آسیب‌پذیری‌های امنیتی، اطلاعات کاربران در خطر قرار بگیرد.

وب ویو چیست؟

وب ویو (WebView) یک قسمت از برنامه‌نویسی برای توسعه نرم‌افزارهای موبایل است که اجازه می‌دهد تا صفحات وب (وب‌سایت‌ها یا برخی قسمت‌های آن) را درون برنامه‌های موبایل نمایش دهد. به عبارت دیگر، WebView به برنامه‌نویسان امکان نمایش محتوای وب در داخل برنامه‌های موبایل را می‌دهد، بدون اینکه کاربران بخواهند به برنامه مرورگر جداگانه یا وبسایت دیگری متصل شوند.

شاید در تعریف دیگر بتوان گفت وب ویو یک رابط کاربری بین سایت شما و موبایل‌های هوشمند است. این رابط همچون یک میانبر در گوشی هوشمند عمل کرده و در واقع یک نسخه از سایت شما در قالب اپلیکیشن است.

اما تفاوت وب ویو با اپلیکیشن‌های موبایلی در چیست؟ در جواب این سوال باید گفت اپلیکیشن‌های موبایلی باید تماماً در همه بخش‌ها برنامه‌نوسی و کدنویسی شوند. اما وب ویو یک ظاهر از سایت شماست و نیازی به کدنویسی اختصاصی ندارد. بنابراین صاحبان کسب و کار می‌توانند سایت خود را در قالب یک اپ وب ویو به کاربران ارائه دهند. مزیت این کار صرفه‌جویی در زمان طراحی اپلیکیشن و هزینه به مراتب پایین‌تر است. 

مزیت دیگر این کار این است که پس از تبدیل وب سایت اختصاصی‌تان به وب ویو می‌توانید فایل این اپ را به‌طور عمومی در دسترس کاربران قرار دهید. همچنین می‌توانید فایل نصب وب ویو خود را در پلتفرم‌هایی همچون کافه بازار نیز قرار دهید.

وب ویو و تفاوت آن با وب اپلیکیشن

چند نمونه وب اپلیکیشن

در این بخش چند نمونه وب اپلیکیشن موفق را به شما معرفی می‌کنیم. هرچند این نمونه‌ها و برندهای موفق جهانی برای دسترسی بهتر کاربران دارای نسخه اپلیکیشن موبایلی هم هستند اما نسخه‌های وب اپ آنها نیز در سطح بسیار بالایی قرار گرفته است. 

  • پینترست
  • اسپاتیفای 
  • سرویس GMAIL
  • فیس بوک
  • وب اپ بسیاری از بانک‌های معتبر و پرداخت آنلاین
  • یوتیوب
  • وب اپ‌های تبدیل واحد (تبدیل ارز دیجیتال، مقادیر وزنی و سانتی‌متر و اینچ)
  • واتساپ و تلگرام نسخه وب 
  • توییتر

وب اپلیکیشن پادرو

پادرو یک فروشگاه‌ساز حرفه‌ای است که می‌تواند به شما برای ساخت یک فروشگاه آنلاین با تمامی امکانات رایج کمک کند. به کمک پادرو می‌توانید فروش خود را مدیریت کرده و به بخش‌های کاربردی‌ای مانند درگاه پرداخت امن فروشگاهی یا پنل‌های پیامک تبلیغاتی دسترسی داشته باشید. همچنین پادروشاپ حمل و نقل مرسوله‌ را برای کسب و کارها آسان کرده، به شکلی که تمام مراحل ارسال محصولات توسط این پلتفرم برای مشتریان انجام می‌گیرد. 

شما می‌توانید پس از ثبت نام و ورود به پادروشاپ نسخه وب اپلیکیشن پادرو را نصب و به صفحه اصلی خود اضافه کنید. از طریق وب اپ پادرو به امکانات متنوع، دوره‌های آموزشی رایگان و یک راهنمای کامل از نحوه استفاده از این وب اپ دسترسی خواهید داشت.

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام در وب اپلیکیشن پادرو حتما نگاهی به مقاله راهنمای ثبت نام فروشگاه اینستاگرامی در وب اپلیکیشن پادروشاپ داشته باشید.

سوالات متداول وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن چیست؟ 

وپ اپ‌ یا وپ اپلیکیشن برنامه‌هایی هستند که با استفاده از زبان‌ برنامه‌نویسی نوشته می‌شوند و غالباً روی مرورگرها اجرا می‌شوند. برای مشاهده این برنامه‌ها در فضای مرورگر باید دستگاه دیجیتال به شبکه اینترنت متصل باشد. 

مزایای استفاده از وب اپلیکیشن چیست؟

1- وب اپلیکیشن‌ها تقریباً روی اکثر مرورگرها (موزیلا، فایرفاکس، کروم، اکسپلورر) باز می‌شوند. 2- برای باز کردن وب اپلیکیشن صرفاً نیازی به گوشی همراه نیست و می‌توان از کامپیوتر شخصی نیز استفاده کرد. 3- قبل از باز کردن وب اپ حتماً باید اتصال اینترنت چک شود اما کافی است یک بار بارگذاری شوند، آفلاین هم قابلیت اجرا دارند. 4- وب اپ‌ها دارای قابلیت طراحی به زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی هستند. 5- به راحتی و تنها به وسیله مرورگر باز می‌شوند. 6- نیازی به دانلود و نصب ندارند. 

تفاوت وب اپلیکیشن با وبسایت چیست؟

وبسایت‌ها معمولاً به ارائه اطلاعات و محتوا می‌پردازند اما وب اپلیکیشن‌ها جنبه عملکردی و تعاملی‌تر با کاربر دارند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله مراجعه کنید.

وب اپلیکیشن های معروف کدام‌ها هستند؟

وب اپ‌هایی همچون پینترست، اسپاتیفای، ساوندکلود، توییتر و اینستاگرام. توجه کنید که این وب اپ‌ها دارای اپلیکیشن قابل نصب روی تلفن‌های هوشمند نیز هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.