لجستیک انبار چیست؟

0

امروزه بسیاری از انبارداران و مدیران فروش با این سوال مواجه هستند که لجستیک انبار چیست؟ لجستیک انبار بخشی جدایی‌ناپذیر از هر زنجیره تامین است. هنگامی‌که محصولات از مکانی به مکان دیگر منتقل نمی‌شوند، در انبارها قرار می‌گیرند. در هر زمان، محصولات متعددی در انبارها ذخیره، دریافت و ارسال می‌شوند. یکی از راه‌های اصلی بهینه‌سازی فضای انبار، درک لجستیک انبار است.

لجستیک در مقابل زنجیره تامین

اصطلاحات لجستیک و زنجیره تامین مشابه هم هستند، بنابراین ابتدا به بررسی تفاوت میان آن‌ها می‌پردازیم. زنجیره تامین به کل فرآیند تبدیل مواد خام به محصول نهایی و تحویل آن به مشتری اشاره دارد. لجستیک سازماندهی و اجرای دقیق یک عملیات پیچیده است و به جابجایی کالاهای ملموس و نامشهود در کل زنجیره تامین کمک می‌کند. یک مثال از لجستیک استفاده از قفسه‌ها و باکس‌ها برای ذخیره اقلام در انبار شما است. قفسه‌ها معمولا بلند هستند و در انبارها استفاده می‌شوند. باکس‌ها فضاهای جداگانه درون قفسه‌ها هستند. با تخصیص اقلام به این قفسه‌ها و باکس‌ها، فضای کف انبار خود را صرفه‌جویی می‌کنید و کارکنان می‌توانند محصولی را بر اساس محل قرارگیری در باکس یا قفسه پیدا کنند.

لجستیک انبار چیست؟

لجستیک انبار به جریان فیزیکی محصولات در حین دریافت و ارسال و همچنین داده‌های مرتبط با این جریان، مانند زمان تکمیل یا اطلاعات محصول اشاره دارد. محصولی که در انبار دریافت می‌شود باید در محل نگهداری ذخیره شود و پس از تخصیص به محل ذخیره‌سازی منتقل شود. هنگامی‌که سفارش فروش دریافت می‌شود، محصولات باید در داخل انبار قرار گرفته و برای مصرف کننده ارسال شوند. این جریان فیزیکی کالا است.

ورود سهام:

خروج موجودی:

چالش‌های لجستیک انبار چیست؟

جریان اطلاعات در مورد تجزیه و تحلیل تقاضای محصول و تعیین مدت زمان لازم برای انجام سفارش مشتری است. وقتی هر دوی این جریان‌ها همگام‌سازی و بهینه‌سازی می‌شوند، به یک کسب‌وکار کمک می‌کند تا به خوبی اجرا شود.

چالش‌های لجستیک انبار چیست؟

چالش‌های متداول لجستیک انبار حول محور سازمان می‌چرخد: به بیان ساده، چگونه می‌توانید کنترل دقیقی بر چیزی به بزرگی یک انبار بدست آورید؟

با این حال، شما باید بر انبار خود کنترل داشته باشید. شما باید بتوانید محل دقیق یک کالای خاص از موجودی، قفسه‌ای که یک ماده غذایی ظاهرا تاریخ مصرف گذشته را نگهداری می‌کرد یا محل قرارگیری کالاهای آسیب دیده را مشخص کنید. این کنترل‌ها برای عملیات روان و درآمدهای سالم بسیار مهم هستند، و با این حال، بدون ابزارهای متخصص، دستیابی به آنها تقریباً غیرممکن است.

چالش‌های انبار حتی عمیق‌تر از این نگرانی‌ها هستند: مدیریت موجودی، مدیریت زنجیره تامین، کنترل هزینه، منابع انسانی، مدیریت ریسک و امنیت، از جمله چالش‌های دیگر لجستیک انبار محسوب می‌شوند. بنابراین، چگونه می‌توانید به انعطاف‌پذیری کافی برای ماندن در رقابت دست پیدا کنید، در حالی که پیشنهادات کافی برای راضی کردن مشتریان را ارائه می دهید، در حالی که همچنان کنترل‌های کافی برای افزایش درآمد خود را اعمال می‌کنید؟ این‌ها سوالاتی هستند که امروزه انباردارها با آن روبرو هستند.

چگونه لجستیک انبار را بهبود دهیم؟

این غیر قابل انکار است: مدیران انبار چیزهای زیادی در قفسه‌های خود دارند. خوشبختانه، شما همچنین ابزارهای مفید و فوق‌العاده قدرتمندی دارید که به شما کمک می‌کند نیازهای انبار، کارکنان و انتظارات مشتریان خود را برآورده کنید. سیستم‌های پیشرفته مدیریت انبار (WMS) به شما بینش خوبی نسبت به انبار خود می‌دهد و شما و همه کارمندان‌تان را با ابزارهای لازم برای مدیریت مؤثر، کارآمد و سودآور مجهز می‌کند.

در واقع، WMS  نه تنها راهی مطمئن برای بهبود لجستیک انبار است، بلکه در انبارداری امروزی نیز ضروری است. بیش از یک سیستم کنترل موجودی، سیستم‌های مدیریت انبار کنترل تمام لجستیک انبار را در دست می‌گیرند، از کنترل و مدیریت موجودی گرفته تا انجام سفارش. امروزه بسیاری از WMSها روی تلفن همراه نصب و استفاده می‌شوند، بنابراین مدیران و کارمندان انبار شما می‌توانند در حال حرکت و انجام کار، از طریق تلفن هوشمند خود با سیستم کار کنند و با هم در ارتباط باشند.

WMS جامع همچنین ابزارهای مدیریت سنتی را با سیستم‌های کنترل انبار (WCS) ترکیب می‌کند تا یک هم‌افزایی کل انبار را برای بهبود تدارکات کلی شما، از دریافت موجودی تا حمل و نقل ایجاد کند.


همچنین بخوانید: خدمات لجستیکی برای فروشگاه اینترنتی

نکاتی که قبل از راه‌اندازی انبار باید بدانید:

  • با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل و مناطقی که بیشترین تقاضا را دارند، مکان مناسب را برای راه‌اندازی انبار خود انتخاب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که سرمایه کافی برای راه‌اندازی انبار را دارید.
  • یک برنامه برای افزایش فضای ذخیره سازی، جلوگیری از حوادث و عملکرد موثر داشته باشید. برای مثال، بهتر است محل تخلیه و بارگیری را نزدیک جاده قرار دهید.
  • افراد حرفه‌ای را برای انجام وظایف انبار استخدام کنید.
  • تجهیزات و ماشین‌آلات مناسب برای انبار را انتخاب کنید.

نکاتی که پس از راه‌اندازی انبار خود باید بدانید:

  • برای هزینه‌های عملیاتی روزانه برآورد و برنامه‌ریزی کنید.
  • روندها و پیش بینی‌های محصول را تجزیه و تحلیل کنید تا برای تقاضای مشتری آماده شوید.
  • نرم‌افزار مناسب را برای مدیریت عملیات در انبار خود انتخاب کنید.
  • یک استراتژی مناسب برای رسیدگی به محصولات آسیب‌دیده و بازگشت از مشتریان ارائه دهید.
  • اقدامات کنترلی را برای محافظت از محصولات خود اجرا کنید.
  • یک سیاست ایمنی را اجرا کنید که به جلوگیری از حوادث کمک می‌کند و در صورت بروز مشکل آماده باشید.

مزایای لجستیک انبار چیست؟

در ادامه به مزایایی که یک استراتژی لجستیک انبار موثر و بصری می‌تواند برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد، اشاره خواهیم کرد:

  • افزایش کارایی کلی
  • مدیریت موجودی بهتر
  • زمان تحویل دقیق و سطوح سفارش مجدد
  • هزینه‌های عملیاتی کمتر
  • رضایت مشتری بالاتر

یک طرح لجستیک انبار ایده‌آل، زنجیره تامین شما را ساده می‌کند و در نتیجه هزینه‌های کمتری را برای شما به عنوان مالک کسب و کار به همراه دارد. همچنین، قیمت‌های پایین‌تر و زمان تحویل سریع‌تر را برای مشتری به همراه خواهد داشت.

این نکته الزامی است که شما باید برای ارائه محصولات با کیفیت و ارزان قیمت به مشتریان خود تلاش کنید. لجستیک انبار یک عامل کلیدی در این امر است. تدارکات بهتر به معنای زنجیره تامین کارآمدتر و هزینه کمتر برای شما و مشتریان‌تان است.

بیشتر بخوانید: دراپ شیپینگ چیست

فهرستی از چالش‌هایی که بر عملیات انبار شما تأثیر می‌گذارند را تهیه و یک استراتژی برای مقابله مؤثر با آن‌ها ایجاد کنید. انتخاب یک WMS برای نظارت بر این فعالیت‌ها و ادغام داده‌ها در یک مکان، یکی از راه‌های رسیدگی به مشکلات تدارکات انبار منحصر به فرد شما است.

یک نرم افزار مدیریت لجستیک انبار بهتر است مبتنی بر ابر باشد که به کسب و کار شما کمک کند تا جریان فیزیکی محصولات را به طور خودکار بر اساس تراکنش‌هایی که در سیستم ثبت می‌شوند، نظارت کنید. یعنی زمانی‌که معاملات خرید را ثبت می‌کنید، سهام افزایش و معاملات فروش کاهش می‌یابد. به غیر از ردیابی حرکت فیزیکی سهام، می‌توانید از ماژول گزارش‌های داخلی نیز اطلاعاتی دریافت کنید، این به شما امکان می‌دهد اطلاعات را ردیابی کرده و بر اساس داده‌هایی که در دست دارید برنامه‌ریزی کنید.

مزایای-لجستیک-انبار
مزایای-لجستیک-انبار

چگونه ملاحظات انبار بر لجستیک انبار تأثیر می‌گذارد؟

بدون شک، یک WMS توانمند می‌تواند عملیات شما را متحول و لجستیک را بهینه کند. اما یک ابزار نرم‌افزاری، مهم نیست که چقدر قدرتمند است، تنها می‌تواند تا حد خطای انسانی پیش رود. در تنظیمات زندگی واقعی، ملاحظات انبار به شدت بر تدارکات شما تأثیر می‌گذارد.

مدیران انبار شما و تا حدی همه کارکنان درگیر باید در استفاده از تجهیزات و WMS به خوبی آموزش ببینند. حمل و نقل، پیمانکاران و تامین‌کنندگان مرتبط باید با تلاش‌های لجستیکی شما هماهنگ باشند. هر گونه تغییر در انبار شما از جمله اضافه کردن قفسه جدید، بروزرسانی‌ها و غیره باید در سیستم ثبت شود، در غیر این صورت مشکلات به سرعت ظاهر می‌شوند.
لجستیک انبار ثابت نیست. لجستیک بر اساس نیازهای فیزیکی، موجودی، کارکنان شما و هر عامل دیگری که بر آن حاکم است، تغییر می‌کند. در پایان، در حالی‌که می‌توانید ابزارها و رویه‌هایی را برای کمک به اداره و کنترل لجستیک انبار پیاده‌سازی کنید، این عملیات به مراقبت، آموزش مناسب و سیاست‌های در حال تحول بستگی دارد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول درباره لجستیک انبار

    در ادامه به برخی از سوالات رایج درباره لجستیک انبار پاسخ می‌دهیم.

    منبع: zoho

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.