استوری تلینگ در اینستاگرام چیست و نمونه‌های جذاب استوری تلینگ

0

شاید برایتان جالب باشد که هزاران سال پیش، اجداد اولیه‌ ما در غار‌ها از تکنیکی استفاده می‌کردند که امروز می‌تواند باعث افزایش فروش در فروشگاه‌ اینستاگرامی شود. نام این تکنیک استوری تلینگ یا داستان سُرایی است. جادویی که طی قرن‌ها به انسان‌ها کمک کرد تا با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند و زندگی‌ بهتری داشته باشند.

در این مطلب از وبلاگ پادرو قصد داریم تکنیک استوری تلینگ در اینستاگرام را به شما معرفی کنیم و کاربرد‌ آن را در بازاریابی را بررسی کنیم. اگر دوست دارید فروش خود را بالا‌تر ببرید با ما همراه باشید تا با جادوی داستان‌ها آشنا شوید. مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

تکنیک استوری تلینگ چیست؟

استوری تلینگ واژه‌ای مرکب است از دو بخش story به معنای داستان و telling به معنای تعریف کردن. در معنای ساده استوری تلینگ در بازاریابی به این معناست که با تعریف یک داستان، با مخاطب ارتباط بگیریم و از این طریق کسب و کار خود را رشد دهیم و برای مثال فروش خود را بالاتر ببریم.

شخص اول (قهرمان) داستان می‌تواند صاحب برند باشد یا یکی از مشتریان که پیش از این از خدمات استفاده کرده‌اند یا به طور کلی فردی خیالی که دچار مسئله‌ای است.

استوری تلینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانی که از استوری تلینگ استفاده می‌کنیم، موقعیتی را در قالب یک قصه به مخاطب معرفی می‌کنیم که در آن شخصی با مسئله‌ای رو به روست و تلاش می‌کند تا این موقعیت‌ را حل کند.

مزیت‌ استوری تلینگ در اینستاگرام

مزایای استوری تلینگ در اینستاگرام شامل موارد زیر است:

  • ایجاد اعتماد بین فروشنده و مخاطب
  • ایجاد جذابیت به کمک داستان‌گویی و افزایش تعامل پیج
  • برقراری ارتباط راحت‌تر بین مخاطب و برند

هر سه‌ این موارد می‌توانند به خوبی سبب شوند تا کارآیی پیج و کسب و کار شما بالاتر برود.

چرا داستان‌ها برای مخاطب جذاب هستند؟

۱- ما از کودکی با داستان‌ها بزرگ شده‌ایم. از شنگول و منگول گرفته تا داستانی که یک راننده تاکسی در یک ظهر گرم برایمان تعریف می‌کند تا زود‌تر به مقصد برسیم. زمانی که در حال شنیدن یک داستان هستیم، از فضای روزمره‌ خود جدا می‌شویم و با مسئله و چالش‌های قهرمان داستان درگیر می‌شویم و دوست داریم بدانیم آن را چه‌گونه حل می‌کند؟

۲- بسیاری از افراد هنگام شنیدن داستان‌ها، با شخصیت‌ها هم‌ذات پنداری می‌کنند یا متوجه می‌شوند که آنها هم در این موقعیت بوده‌اند و به این طریق ذهنشان درگیر می‌شود.

۳- تحقیقیات علمی ثابت کرده‌اند در طول خواندن یا شنیدن داستان، بخش‌هایی از قشر‌ مغز (کورتکس) فعال می‌شود که پردازش احساسات عاطفی را به عهده دارند.

۴- داستان‌ها الهام و انگیزه بخش هستند و در روحیه مخاطبان تأثیر مفید می‌گذارند.

۵- به کمک استفاده از خط روایی درست، می‌توانیم مفاهیم سخت کسب و کار خود را به سادگی به مخاطب توضیح دهیم.

ویژگی‌های یک داستان خوب برای استفاده در کسب و کار

همان‌طور که دیدیم استفاده از داستان‌ها مزیت‌های بسیاری در رشد کسب و کار ما دارد، اما باید بدانیم هر روایتی برای استوری تلینگ در اینستاگرام مناسب نیست. ویژگی‌های یک داستان مورد استفاده در استوری تلینگ موارد زیر است.

جذابیت

 به عنوان یک صاحب کسب و کار در اینستاگرام باید بدانید در این شبکه اجتماعی میلیون‌ها محتوای دیگر وجود دارد که مخاطب می‌تواند به سراغ آنها برود. باید سعی کنید زمانی که از تکنیک استوری تلینگ در اینستاگرام استفاده می‌کنید، داستان جذابی را تعریف کنید تا مخاطبان جذب محتوای شما شوند. پس دور داستان‌های یک نواخت و کلیشه‌ای را خط بکشید!

هدفمند بودن

زمانی که می‌خواهیم از تکنیک استوری تلینگ در اینستاگرام و یا شبکه‌های اجتماعی دیگر استفاده کنیم وقت و هزینه‌ای را برای آن می‌پردازیم. پس باید به خوبی بدانیم می‌خواهیم چه چیزی را تعریف کنیم، و مهم‌تر از آن چه هدفی از تعریف کردن داستان در کسب و کار خود داریم.

جامعیت داشتن

هنگام استفاده از تکنیک استوری تلینگ در اینستاگرام، داستانی که تعریف می‌کنید باید بتواند برای مخاطبان وسیعی کاربرد داشته باشد. دید خود را محدود نکنید و داستان را طوری انتخاب کنید که برای افراد زیادی کاربرد داشته باشد و همه بتوانند به سادگی متوجه منظور شما شوند.

ویژگی‌های داستان خوب

به یاد ماندنی بودن داستان

در زبان انگلیسی عبارتی وجود دارد به اسم « To Be Catchy» , و در مواقعی به کار می‌رود که یک یک مفهوم در ذهن می‌ماند. انگار که کلمات قلاب‌هایی دارند که به ذهن مخاطبان می‌چسبند. داستان‌های خوب برند‌های معتبر برای مدت‌ها ذهن مخاطب را درگیر می‌کنند.

آشنا بودن مسئله

گفتیم در هر داستان شخصیتی وجود دارد که سعی می‌کند از پس موقعیتی بر بیاید. داستان‌هایی که مسئله‌ آنها برای افراد زیادی آشناست، موفقیت بیشتری دارند. چرا که حس همذات پنداری مخاطب را بیشتر برمی‌انگیزند و عواطف او را بر می‌انگیزند.

چالش محور بودن

داستانی که چالشی نداشته باشد، کششی هم نخواهد داشت. چالش یا مسأله اصلی‌ترین عاملی است که مخاطب را با داستان درگیر می‌کند. سعی کنید در داستان مدنظرتان روی یک چالش تمرکز کنید و چندین موضوع را با همدیگر بررسی نکنید تا مخاطب گیج نشود.

داستانی برای ترفند استوری‌ تلنیگ در اینستاگرام مناسب است که در انتخاب و تعریف کردن آن، نکات بالا روایت شود. در این حالت داستان شما حالت ویروسی می‌شود و به راحتی در بین مخاطبان دست به دست می‌شود.

دستور العمل استوری تلنیگ در اینستاگرام

اکنون که هم مزایای استوری تلینگ در اینستاگرام را می‌دانید و هم با ویژگی‌های یک داستان خوب آشنا شده‌اید، وقت آن است که مراحل را هم بدانید. در ادامه‌ این نوشتار راهنمای فرآیند استوری تلنیگ را برایتان قدم به قدم توضیح می‌دهیم.

قدم اول: هدف شما چیست؟

پیش از این که دست‌ به کیبورد شوید باید به طور دقیق بدانید هدف شما از همان استوری تلینگ در اینستاگرام یا دیگر پلت‌فرم‌های کسب و کار چیست؟ آیا می‌خواهید خدمات یا کالایی را به مخاطبان خود معرفی کنید؟ دوست دارید از داستان برند خود صحبت کنید تا شناخته‌تر شوید؟ یا دوست دارید تجربه‌ای شخصی را با مخاطبان خود در میان بگذارید؟

زمانی که هدف دقیق خود را از استوری تلینگ در اینستاگرام بدانید، می‌توانید این کار را به صورت دقیق‌تری انجام دهید.

قدم دوم: برای چه کسانی می‌خواهید داستان بگویید؟

مخاطب‌ها یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های شما در هر کسب و کاری هستند. کسانی‌ که می‌خواهیم خدماتمان را به آن‌ها برسانیم و البته جامعه‌ی هدفی که می‌خواهیم استوری تلینگ را برای آنها انجام دهیم. بهتر است در مرحله دوم از دستور العمل استوری تلنیگ در اینستاگرام، به این سوالات در مورد مخاطب جواب دهید.

  • مخاطبان شما در چه رده‌ سنی هستند و چه‌گونه فکر می‌کنند؟ چه چیز‌هایی برای آنها جذاب است و ترجیح می‌دهند وقت خود را چگونه بگذرانند؟
  • این مخاطبان در حوزه‌ کسب و کار شما،‌ چه نیاز‌هایی دارند؟
  • چرا پیج فروشگاهی یا خدماتی شما می‌تواند برای آنها سودمند باشد و نیاز‌هایشان را پاسخ بگوید؟

به کمک این آنالیز، می‌توانید داستانی را خلق کنید که متناسب با شخصیت و نیاز‌های مخاطبان شما باشد.

قدم سوم: انواع داستان را بشناسید

در استوری تلینگ، انواعی از داستان‌ها وجود دارند که هر کدام بسته به مفاهیم به کار رفته در آنها، نتایج مختلفی را بر جای می‌گذارند. بیایید با این انواع بیشتر آشنا شویم:

۱- داستان‌هایی از تجربیات خود

این داستان‌ها به سراغ بیان مسیری می‌روند که شما در زندگی‌تان طی‌ کرده‌اید و آنها را بیان می‌کنند. با گفتن داستان برند خود، می‌توانید در مخاطب این حس را ایجاد کنید که با یک‌ برند معتبر سر و کار دارد. برندی که صاحب‌ آن سال‌ها تلاش کرده و چالش‌، موفقیت و شکست‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.

استفاده از تجربیات در استوری تلینگ

۲- داستان‌های ارزش محور

ارزش به معنای مفاهیمی است که در یک جامعه به عنوان خوبی و بدی شناخته می‌شود. در این داستان‌ها چالش‌ بر سر ارزش‌ها و انجام کار درست در یک موقعیت سخت است. این نوع داستان‌ها علاوه بر آموزنده بودن، کنجکاوی و احساسات مخاطب را هم درگیر می‌کند.

۳- داستانی برای ترغیب

در این دسته از استوری تلینگ، هدف این است که مخاطب را به انجام عملی تشویق کند. بنابرین در طول این گونه روایت‌ها به سراغ نشان‌ دادن تجربیات دیگرانی بروید که از فروشگاه شما خرید کرده‌اند و در نتیجه اگر مخاطب هم اکنون این کار را انجام دهد همان نتیجه سودبخش را خواهد گرفت.

۴- استوری تلینگ برای ایجاد همدلی

زمانی که مخاطب شنیدن یا خواندن این داستان را به پایان رساند، با خود می‌گوید:‌ « من هم در چنین موقعیتی بوده‌ام/ هستم» و این امر به او قوت قلب می‌دهد که تنها نیست.

۵- داستان‌های بررسی

در این سری از داستان‌ها مخاطب با شخصیتی مواجه می‌شود که از طریق آزمون و خطا، می‌کوشد راه‌ حلی را پیدا کند. بار علمی زیاد این گونه داستان‌ها، سبب می‌شود مخاطبان خاص خود را داشته باشند.

قدم چهارم: قالب بیانی داستان‌ خود را پیدا کنید

امروزه و با قابلیت‌های متنوع فضای مجازی می‌توانیم داستان‌های خود را در گونه‌های مختلف بیان کنیم. در جدول زیر قالب‌های استوری تلینگ را معرفی کرده‌ایم:

نوع داستان
ویژگی‌ها
داستان نوشتاری
 در قالب یک متن (Text) به دست مخاطب می‌رسد و در وبلاگ‌ها منتشر می‌شوند. انتشار این داستان‌ها معمولاً هزینه کمتری دارد، چرا که نیازی به ساخت در مرحله دیگری ندارند و به راحتی منتشر می‌شوند.
داستان گفتاری
در قالب یک گفت‌وگوی زنده داستان تعریف می‌شود. تد‌ تاک‌ها از این دسته استوری تلینگ‌ها محسوب می‌شوند.
داستان صوتی
فایل داستان توسط راوی‌ای ضبط و پس از ادیت، مخاطبان به  نسخه ضبط شده گوش خواهند داد. این داستان‌ها می‌توانند در قالب پادکست منتشر شوند.
داستان ویدیویی
که در آن راوی جلوی دوربینی می‌نشیند و داستان مد نظرش را ضبط می‌کند. مخاطبان می‌توانند آن را در قالب پست یا استوری در اینستاگرام ببینند.

البته می‌توانید در انتخاب قالب استوری تلینگ در اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های شبیه آن، خلاقیت به خرج دهید. برای مثال یک نمونه استوری تلینگ خلاقانه می‌تواند در لایو اینستاگرامی ضبط شود تا میزان تعامل مخاطبان در آن بالا باشد و هم اثر بخشی زود‌تر به چشم برسد.

بخش پنجم: پیش نویس را استارت بزنید

حالا وقت آن است که دست به مداد شوید و چیزی که در ذهنتان هست را بنویسید. این پیش‌نویس را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظرات آنها را لحاظ کنید. وقتی داستان می‌نویسیم ممکن است خودمان از نقص‌هایش آگاه نباشیم. اما دوستانمان می‌توانند نقاط مبهم یا اشتباهات متداول را به ما یادآوری کنند.

پس از این که کیفیت داستان، به حد مد نظرتان رسید وقت آن است که آن را برای اشتراک آماده کنید. پس اگر می‌خواهید آن را در قالب ویدیو، عکس یا ویس در اختیار مخاطب بگذارید، مراحل آماده کردن آن را پیش ببرید.

بخش ششم: وقت به اشتراک گذاری است

حالا که برای خلق داستان خود این همه زحمت کشیدید، وقت آن است که آن را به درستی به مخاطبان برسانید. پست و استوری اینستاگرام، یوتیوب، ایمیل و اپ‌های پادگیر می‌توانند اثر شما را به مخاطبان برسانند.

نکات تکمیلی استوری تلینگ در اینستاگرام

  • فراموش نکنید داستان گویی یک هنر است، پس سعی کنید ابتدا قوانین را به خوبی بشناسید و پس از آن خلاقیت به خرج دهید. خلاقیت همیشه جذاب است.
  • کال تو اکشن را فراموش نکنید. این یعنی در زمان تعریف داستان، از مخاطب بخواهید نظرش را در مورد بخش‌های آن بگوید. یا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارد.
  • نمونه‌های موفق استوری تلینگ در اینستاگرام را ببینید و آنها را به خوبی بررسی کنید.
  • کاربرد استوری تلینگ در بازاریابی می‌تواند بسته به هدف شما متفاوت باشد اما با انتخاب درست و نحوه روایت جذاب، اثر آن را به خوبی مشاهده خواهید کرد.
نمونه‌های استوری تلینگ‌های خوب را بررسی کنید

بیشتر بخوانید: 10 راهکار برای رشد سریع پیج اینستاگرام فروشگاه شما

نمونه‌های موفق استوری تلینگ

در ادامه داستانِ داستان‌گویی شرکت‌های مختلفی را کنار شما بررسی می‌کنیم و کاربرد استوری تلینگ در بازاریابی آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

شرکت GoPro

این کمپانی که تولید‌کننده انواع دوربین‌های حرفه‌ای و معمولی است که توانسته در بخش استوری تلینگ، بسیار خوب عمل کند. این شرکت تنها در کانال یوتیوب خود ۴ میلیون دنبال کننده دارد. در محتوا‌های داستانی این شرکت به بررسی تجربه و داستان کاربران و افراد معروف می‌رود.

شرکت mouthfood

موث فوود برندی است که در آن جعبه‌های شکلات و خوراکی‌های این چنین به دست مشتریان می‌رسند. اما یکی از راز‌های موفقیت این برند، استوری تلینگ است. برای مثال می‌توانیم در یکی از پست‌های آن داستان سیبی را بخوانیم که از یک مزرعه در حومه شهر به کارخانه می‌رود و تبدیل به محصولی می‌شود که به دست مخاطب می‌رسد. جذاب نیست؟

شرکت Airbnb

این شرکت که خدمات گردشگری را به مسافران سرتاسر دنیا ارائه می‌کند، از مخاطبان خود خواسته است تا تجربیات خود را از سفر به یک منطقه با او به اشتراک بگذارند و بعد، آن را تبدیل به یک مجله کرده است و از این طریق استوری تلینگ خود را پیگیری می‌کند. پس همان‌طور که دیدیم این بار در روند استوری تلینگ، از تجربه مخاطب استفاده شده است.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    نظر شما درباره‌ی استوری تلینگ چیست؟ به نظر شما هنوز هم مثل کودکی «یکی بود، یکی نبود»‌ها معجزه می‌کنند؟

    جمع‌بندی در مورد استوری تلینگ

    استوری تلینگ فرآیندی است که در آن داستانی را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذاریم.

    هدف ما از این کار می‌تواند به دست آوردن تعامل بیشتر، شناخته شدن یا فروش بیشتر باشد.

    یک داستان خوب حالت ویروسی دارد و آنقدر در ذهن ماندگار و جذاب است که به زودی نقل محافل می‌شود.

    برای استوری تلینگ در اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌ها، ابتدا باید هدف کسب و کار خود را بشناسیم، بعد به سراغ آنالیز پرسونای مخاطب برویم و در نهایت بسته به نیاز خود، از یکی از انواع داستان استفاده کنیم.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.