میم مارکتینگ چیست + مزایا، قوانین و نکات مهم

0

میم مارکتینگ (Marketing meme) را می‌توان بخشی از زبان بازاریابی قرن 21 دانست. این بخش را می‌توان یک جزء جدانشدنی از استراتژی محتوایی به حساب آورد، زیرا می‌تواند به عنوان یک ایده جدید کارایی و نتیجه خوبی داشته باشد. این فرهنگ بازاریابی را می‌توان در میان محتواهای طنزگونه جست‌وجو کرد. با این اوصاف باید بدانیم که میم مارکتینگ چیست؟ آیا استفاده از این شیوه بازاریابی ایده خوبی به نظر می‌رسد؟

آیا نسبت به هزینه‌ای که قرار است برای قرار دادن میم مارکتینگ در استراتژی محتوایی داشته باشیم نتیجه مثبتی دریافت می‌کنیم؟ برای پاسخ مثبت به این سؤالات باید بگوییم که همه چیز به خود شما بستگی دارد. این‌که چطور از میم بازاریابی استفاده کنید و چگونه از آن در جهت همسویی با صدای برند خود بهره ببرید.

میم مارکتینگ چیست؟

همه ما برای کنار آمدن با لحظات و روزهای سخت زندگی، گاهی به سمت الگوهای خنده‌داری کشیده می‌شویم که می‌توانند حال و هوای ما را عوض کنند. به عبارت ساده‌تر استفاده از طنز در زندگی روزمره می‌تواند همه چیز را برای ما ساده‌تر کند. محتواهای میم را می‌توان نمونه‌هایی دانست که در قالب طنز قصد بیان کردن یک مسئله را دارند. پست‌هایی که با این شیوه ساخته می‌شوند، می‌توانند در قالب‌های گوناگون عکس‌نوشته، گیف یا فیلم باشند. همین محتواها حتی می‌توانند برگرفته از صحبت‌های یک شخص معروف آغشته به طنز باشند که علاوه بر ایجاد سرگرمی در مخاطب، بتوانند هدفی را نیز به معرض اجرا درآورند.

حالا که می‌دانیم میم مارکتینگ چیست، بد نیست به این موضوع نیز توجه کنیم که اگر یک محتوای میم به شکلی قدرتمند ساخته شود، می‌تواند بیشترین اثرگذاری را روی کاربر هدف داشته باشد. زیرا این نوع محتواها همیشه طرفداران زیادی دارند و می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی گوناگون واکنش بسیاری از افراد را به خود جلب کنند.

به دلیل سطح تأثیرگذاری برخی از محتواهای میم، این بخش از استراتژی بازاریابی محتوایی می‌تواند پتانسیل زیادی برای معرفی برند داشته باشد. با این تفاسیر در پاسخ به پرسش میم مارکتینگ چیست باید بگوییم میم‌ها فرمی از محتوا هستند که در قالب طنز می‌توانند اهداف بازاریابی هر برندی را به صورت غیرمستقیم محقق کنند. از این محتواها می‌توان به بهترین شکل برای انجام تبلیغات یا وایرال کردن یک ایده خاص استفاده کرد.

وقتی صحبت از این می‌شود که میم مارکتینگ چیست، باید بگوییم که میم‌ها در درجه اول شوخی در مورد یک موقعیت، شرایط، شخص، رویداد یا سایر عوامل فرهنگی و اجتماعی هستند که به اشکال مختلف محتوا مانند تصویر، فیلم و گیف به اشتراک گذاشته می‌شوند.

چرا میم مارکتینگ تأثیرگذار است

چرا میم مارکتینگ تأثیرگذار است؟

بعد از تعریف میم مارکتینگ چیست، به بخش مهم‌تر آن یعنی میزان تأثیرگذاری بازاریابی میم می‌پردازیم. استفاده از طنز در بازاریابی نه تنها نمی‌تواند ایده بدی باشد، بلکه در تأثیرگذاری روی برند هم موفق است. البته همه چیز در این‌جا به نحوه تولید این محتوا بستگی دارد، زیرا در برخی از مواقع نه تنها نتیجه مثبتی ندارد، بلکه ممکن است پاسخ منفی نیز به دنبال داشته باشد.

پس میم‌ها زمانی خوب و مفید هستند که بتوانند روی مخاطب تأثیر مثبت بگذارند، وی را به تعامل و حتی به اشترک‌گذاشتن محتوا ترغیب کنند. میم (Meme) در این مفهوم به معنای الگوی رفتاری است، به همین دلیل میم بازاریابی را می‌توان نوعی بازاریابی ویروسی تلقی کرد که با یک الگوی رفتاری خاص می‌تواند اهداف یک تجارت را محقق کند.

در دنیایی که امروزه به اینترنت وابسته است، میم‌ها چیزی هستند که در هر جایی دیده و شنیده می‌شوند. به همین دلیل است که این نوع محتوا می‌تواند حتی به عنوان یک رسانه اثرگذار و یکی از مهم‌ترین منابع سرگرمی در اینترنت تبدیل شود. شاید جالب باشد که بدانید میم‌ها به شدت بر فرهنگ حال حاضر تأثیر می‌گذارند. چنین اتفاقی به دلیل این است که در دنیای پرمشغله امروز، مردم به راحتی با محتواهای طنز جالب، جذاب و مفید ارتباط برقرار می‌کنند.

مزایای میم مارکتینگ چیست؟

در جایی که مردم به هر شکلی قصد دور شدن از تبلیغات مختلف را دارند، نزدیک شدن به کاربران هدف و برقراری ارتباط با آن‌ها بیش از هر زمان دیگری دشوار شده است. اما از آن‌جایی که همیشه راه‌حلی برای مقابله با چالش‌ها وجود دارد، میم‌ها نیز روی کار آمدند و تأثیرات مثبت خود را روی مخاطب گذاشتند. برای اینکه بتوانید بهتر این مفهوم و نحوه استفاده از آن را درک کنید، شاید بد نباشد که در ادامه ببینیم که مزایای میم مارکتینگ چیست؟

محتواهایی ارزان و در دسترس

آن‌ها که می‌دانند میم مارکتینگ چیست، حتماً متوجه ارزان بودن این نوع بازاریابی محتوایی نیز شده‌اند. میم‌ها را می‌توان به راحتی ایجاد کرد، به همین دلیل در زمان اجرای کمپین‌های بازاریابی زمان زیادی را صرفه‌جویی می‌کنند. از طرفی میزان درگیر کردن دنبال‌کنندگان و مشتریان با کمک میم‌ها به قدری خوب است که در مقابل هزینه‌ها بسیار به‌صرفه محسوب می‌شوند. اگر یک میم بازاریابی به خوبی تولید شود، درست مانند یک سریال پرطرفدار شانس ویروسی شدن بالایی دارد.

امکان دسترسی بالا

از دیگر مزایای میم مارکتینگ می‌توانیم به دسترسی گسترده‌ای اشاره کنیم که این نوع فرمت محتوایی می‌تواند داشته باشد. میم‌ها تقریباً برای هر فردی با هر سن و سال و در هر قشری از جامعه قابل فهم هستند، به همین دلیل یک ابزار ارتباطی عالی به حساب می‌آیند. اگر این نوع محتوا به خوبی تولید و در آن از هشتگ‌های مناسب استفاده شود، می‌تواند مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کند. از طرفی دیگر این نوع محتوا به دلیل اینکه به شکل غیرمستقیم به تبلیغ می‌پردازد، بسیار بهتر و بیشتر از تبلیغات آشکار به حضور برند و شناخته شدن آن کمک می‌کند.

تأثیرگذاری قدرتمند

چون میم‌ها می‌توانند مخاطب را بخندانند، پس به راحتی هم روی او اثر می‌گذارند. این بهترین مزیتی است که میم بازاریابی دارد. برای اینکه بتوانید به شکلی قدرتمند در این زمینه ظاهر شوید، باید بتوانند با تعبیرهای طنزگونه، به کاهش استرس افراد کمک کنید. شما باید با الگوهای رفتاری اثربخش یک موقعیت استرس‌زا را به گونه‌ای تفسیر کنید که دست‌مایه سرگرمی افراد شود. این حرکت به کاهش استرس کلی جامعه و جلب توجه افراد به سمت برند شما کمک می‌کند.

میم‌ها می‌توانند یک رسانه بازاریابی قدرتمند باشند. به این معنا که برندها قادر هستند محتوایی تولید کنند که به خودی خود پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک الگوی رفتاری را داشته باشد.

قابلیت به اشتراک‌گذاری

وقتی می‌گوییم مزایای میم مارکتینگ چیست، نباید قابلیت به اشتراک‌گذاری آن را فراموش کنیم. یک تبلیغ تلویزیونی را نمی‌توان با دیگران به اشتراک گذاشت، اما یک میم بازاریابی به راحتی قابلیت ارسال را برای سایر افراد در رسانه‌های مختلف فراهم می‌کند. زمانی که میم بتواند آن تأثیرگذاری مورد انتظار را روی مخاطب بگذارد، بسیار دوست‌‌داشتنی به نظر می‌آید. طوری که افراد ترغیب می‌شوند آن را با سایرین به اشتراک بگذارند.

همین قابلیت باعث محبوبیت میم‌ها در سطوح مختلف می‌شود. افراد دوست دارند تا با به اشتراک گذاشتن یک رویداد خاص خنده‌آور، در دیگران حسی مشترک ایجاد کنند. این حس مشترک و عدم تنها بودن می‌تواند دلیل دیگری برای دوست داشتن میم‌ها باشد.

ایجاد بازخورد فوری

ایجاد بازخورد فوری

یکی از چالش‌های بزرگ در صنعت بازاریابی، گرفتن نتیجه در یک مدت زمان خاص است. گاهی برخی از استراتژی‌های بازاریابی قدرتمند هستند، اما برای رسیدن به نتیجه مدت زمان زیادی لازم دارند. اما بر خلاف این نوع استراتژی‌ها، میم‌ها به دلیل توانایی ایجاد بازخورد فوری برای بازاریابان جذابیت بالایی دارند. اگر میم‌ها به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده تهیه شوند، می‌توانند خیلی زود ویروسی شوند و این چیزی است که هر برندی آرزوی آن را دارد. البته هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد، اما برندها باید به دید یک فرصت فوق‌العاده به میم‌ها نگاه کنند.

قوانین میم‌ها در بازاریابی محتوایی

برای استفاده درست از میم‌ها شما تنها نباید به این مفهوم اکتفا کنید که میم مارکتینگ چیست، بلکه مهم‌تر از آن باید به شناخت مواردی بپردازید که در زمینه این نوع بازاریابی بتوانند به شما کمک کنند. در اینجا قوانینی وجود دارند که باید هنگام اجرای این استراتژی آ‌ن‌ها را در نظر بگیرید.

از مزایای میم بازاریابی می‌توانیم به قدرتمندی، قابلیت اشتراک‌گذاری بالا و ایجاد بازخورد فوری از آن‌ها اشاره کنیم.

پیروی از الگوهای رفتاری متناسب با مخاطبان

یکی از بیشترین مواردی که باید به آن‌ها توجه کنید، استفاده از الگوهایی است که بتواند بیشترین تأثیر را روی مخاطب داشته باشد. بر این اساس میم‌هایی که برای مخاطب شما خنده‌دارتر هستند، می‌توانند بیشترین اثر را داشته باشند. علاوه بر مرتبط بودن، باید به موقع بودن انتشار یک میم با مفهوم خاص را نیز در نظر داشته باشید.

عدم استفاده از مفاهیم توهین‌آمیز

یک میم خوب در توضیح میم مارکتینگ چیست، محتوایی است که به شخص، گروه یا چیزی خاص توهین نکند. شما نمی‌خواهید در نهایت با یک واکنش نامناسب از سوی مخاطب روبه‌رو شوید، پس کمدی خود را با اطلاعات ارزشمندی آماده کنید که هدف اصلی آن رضایت مخاطبان باشد.

عدم تبلیغ آشکار تجارت

در میم مارکتینگ چیست، هدف از طراحی یک میم، جلب توجه و انتشار ارگانیک آن است. شما می‌توانید از یک تبلیغ پنهان‌ شده به عنوان یک الگوی رفتاری استفاده کنید. اما بدانید استفاده از تبلیغات آشکار می‌تواند باعث ایجاد تجربه منفی در مخاطب شود. به گونه‌ای که هیچ علاقه‌ای برای لایک کردن، کامنت گذاشتن یا اشتراک‌گذاری محتوای شما نداشته باشد.

استفاده از دستورالعمل‌های تهیه میم

شما در هنگام میمینگ نیاز به استفاده از برخی دستورالعمل‌ها دارید تا بتوانید بهترین محتوا را ایجاد کنید.

  • اولین کاری که باید انجام دهید این است که از میم‌هایی که مسیر اشتباهی رفته‌اند درس بگیرید.
  • در ادامه باید میم‌های خود را کوتاه نگه‌دارید.
  • از میم‌های آشنا استفاده کنید، اما سعی در تغییر مفهوم آن نداشته باشید.
  • از فونت‌ها بزرگ برای نوشتن یا برچسب زدن در محتوای میم استفاده کنید.
  • از قرار دادن یک فراخوان اقدام به عمل (CTA) یا سایر زبان‌های بازاریابی در محتوای خود خودداری کنید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    محبوب ترین میم های سال 2022

    تا به اینجا به این موضوع پرداختیم که میم مارکتینگ چیست و چگونه می‌توان از آن برای رشد برند بهره برد. اما شاید برای شروع نیاز به نمونه‌هایی داشته باشید که بتوانید با الگوپذیری از آن‌ها، بهترین محتواها را تولید کنید.

    میم لیزا تراس

    یکی از میم‌های پرطرفدار در سال 2022 مربوط به لیزا تراس می‌شود که در بریتانیا تنها به مدت 45 روز نخست وزیر بود. او در این مدت کوتاه در شرایط ناامیدکننده‌ای استعفا داد. میم مربوط به جریان لیزا تراس مربوط به پخش زنده رشد یک کاهو بود که از دوران تصدی وی بیشتر طول کشید.

    میم 4 پسر با شلوار جین تنگ

    یکی دیگر از میم‌هایی که بسیار معروف شد، ساختن مجسمه از تصویر کنار هم ایستاده 4 پسر بود که همگی آن‌ها شلوارهای جین تنگ به پا داشتند. اگرچه این میم مربوط به سال 2022 نبود، اما لذت اشتراک‌گذاری آن همچنان در جریان است.

    میم ویل اسمیت

    احتمالاً این میم را همگی ما به خاطر می‌آوریم که سال‌ها پس از اجرای مراسم خسته‌کننده اسکار، نمایش سال 2022 چگونه یک‌باره به پربیننده‌ترین نمایش سال‌های اخیر درآمد. جشنواره اسکار این را مدیون سیلی ویل اسمیت به کریس راک بود.

    میم ملکه الیزابت

    مرگ ملکه الیزابت 96 ساله به عنوان طولانی‌ترین دوران پادشاهی بریتانیا، در عین غم‌انگیز بودن باعث تولید میم‌هایی شد که حتی افراد مشهور را وارد عرصه به اشتراک‌گذاری آن‌ها کرد.

    در میم مارکتینگ چیست مواردی همچون مرگ ملکه الیزابت و سیلی خوردن ویل اسمیت از جمله میم‌های مهم سال 2022 محسوب می‌شوند.

    نکات مهم برای استفاده از میم مارکتینگ چیست؟

    برای درک بهتر اینکه میم مارکتینگ چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد، علاوه بر برخی قوانینی که در بالا ذکر کردیم، باید نکات زیر را نیز مورد توجه قرار دهید.

    • برای تولید یک میم اثربخش باید با فرهنگ‌ها و روندهای فعلی همگام باشید. به موقع بودن عامل اصلی ویروسی شدن یک محتوا محسوب می‌شود.
    • اگر قرار است در قالب طنز پیام برند خود را منتشر کنید، این کار را به شکلی انجام دهید که یک تبلیغ مستقیم محسوب نشود.
    • میم‌ها را می‌توان در هر جایی پیدا کرد، از اینستاگرام گرفته تا اسنپ‌چت یا حتی لینکدین، اما از نظر نوع قالب، هر رسانه‌ای برای نوعی میم خاص مناسب است.
    • حتی زمانی که قرار است با محتوایی مردم را بخندانید و یا آن‌ها را تا حدی سرگرم کنید، حرفه‌ای بودن را فراموش نکنید. در این بین باید همیشه لحن برند خود را حفظ کنید.
    • برای تولید یک میم موفق، در مورد ترجیحات مخاطبان هدف خود تحقیق کنید. این کار را می‌توانید با ابزارهای دیجیتال موجود در رسانه‌های اجتماعی مختلف انجام دهید.

    نتیجه‌گیری

    • در پاسخ به پرسش میم مارکتینگ چیست باید بگوییم که میم‌های بازاریابی فرمتی از محتواها هستند که می‌توانند به عنوان یک راه سرگرم‌کننده روی مخاطب تأثیر بگذارند.
    • میم مارکتینگ در اصل استفاده از طنز در تولید محتواست و اگر به خوبی اجرایی شود می‌تواند با ارتباط گرفتن با مخاطبان، باعث افزایش تعامل آن‌ها در فضاهای گوناگون، خصوصاً شبکه‌های اجتماعی شود.
    • فراموش نکنید که در کنار مزایای میم مارکتینگ استفاده اشتباه از میم هم می‌تواند نتیجه عکس به دنبال داشته باشد.
    • زمانی که میم بازاریابی شما موفق عمل کنند، مردم دوست دارند در مورد برند شما و کارهایی که انجام می‌دهید، بیشتر بدانند.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    mygreatlearning

    divvyhq

    vice

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.