داستان اینستاگرام: این اپلیکیشن چگونه به وجود آمد؟

0

به نظر شما اینستاگرام چگونه به وجود آمد؟ اگر شما هم درباره روند شکل‌گیری این اپلیکیشن مشتاق هستید، تا  انتهای داستان اینستاگرام همراه ما باشید.

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان به شمار می‌رود که افراد زیادی در طول روز از آن استفاده می‌کنند. در عین حال، خیلی از افراد اطلاعاتی درباره نحوه شکل‌گیری و گذشته این اپلیکیشن جذاب ندارند. ما در این نوشتار، اطلاعاتی درباره داستان اینستاگرام ارائه خواهیم کرد که می‌تواند در استفاده از این اپلیکیشن مثمر ثمر واقع شود.

اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود که به کاربران این امکان را می‌دهد که عکس‌ها و ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. این اپلیکیشن در سال 2010 توسط کوین سیستروم و مایک کریگر عرضه شد. بعد از مدتی هم شرکت فیس‌بوک که اکنون با نام متا شناخته می‌شود، این برنامه را خریداری کرد.

در اینستاگرام کاربران می‌توانند فایل‌های ویدئویی و تصویری خود را ویرایش کرده و با استفاده از هشتگ‌های مختلف آن‌ها را سازماندهی نمایند. آن‌ها می‌توانند پست‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که همه افراد آن‌ها را ببینند یا آن‌ها را تنها با افراد انتخاب شده به اشتراک بگذارند.

علاوه بر موارد ذکر شده، اینستاگرام چگونه به وجود آمد؟ نشان می‌دهد که کاربران این امکان را دارند که با استفاده از تکنیک و موقعیت مکانی، سایر افراد را چک کنند. هم چنین مواردی مانند مطالب پرطرفدار، عکس‌های لایک شده و فالو کردن سایر کاربران برای تماشای پست‌های آن‌ها در اینستاگرام نیز امکان‌پذیر است.

داستان اینستاگرام چگونه به وجود آمد؟

یکی از موضوعات جالبی که درباره این برنامه باید بدانید این است که برنامه مذکور در ابتدا به کاربران اجازه می‌داد که عکس‌های خود را فقط در سایز مربعی (1:1) 640 پیکسل به اشتراک بگذارند. دلیل این موضوع هم این بود که تصاویر اشتراک گذاشته شده بتوانند با گوشی‌های آیفون در آن زمان تطابق داشته باشند.

داستان اینستاگرام

این در حالی است که این محدودیت در سال 2015 تا حدودی از بین رفت و کاربران می‌توانستند فایل‌های خود را با سایز 1080 پیکسل نیز به اشتراک بگذارند. در این زمان، ویژگی‌های دیگری نیز به داستان اینستاگرام اضافه شد که می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها به ویژگی‌های پیام‌رسانی و امکان اضافه کردن چند عکس یا ویدئو در یک پست استوری اشاره کرد.

اینستاگرام در این ویژگی از رقبای خود مانند اسنپ چت تقلید کرد. این استوری‌ها تأثیر زیادی در این اپلیکیشن داشتند که بعد از 24 ساعت ناپدید می‌شوند. ویژگی استوری اینستاگرام در ژانویه 2019 عرضه شد و بیشتر از 500 میلیون نفر به طور روزانه از این ویژگی استفاده می‌کنند.

تاریخچه و داستان اینستاگرام

حالا به بخش اصلی مقاله درباره تاریخچه و داستان اینستاگرام می‌رسیم. این پلتفرم در اکتبر 2010 برای سیستم‌عامل iOS عرضه شد و توانست با سرعت بسیار زیادی محبوبیت قابل‌توجهی کسب کند. این موضوع تا حدی بود که در مدت دو ماه، یک میلیون کاربر و تا یک سال هم 10 میلیون کاربر به این اپلیکیشن اضافه شوند. این داستان اینستاگرام ادامه داشت تا اینکه در ژوئن 2018، تعداد کاربران این برنامه به بیشتر از یک میلیارد نفر می‌رسید. اطلاعات مربوط به اینستاگرام چگونه به وجود آمد؟ را از دست ندهید.

فیس‌بوک این اپلیکیشن را در آوریل 2012 با قیمت تقریبی یک میلیارد دلار خریداری کرد و در همان سال هم نسخه اندروید این اپلیکیشن عرضه شد. اینستاگرام با ویژگی‌های محدودشده برای دسکتاپ نیز در اختیار کاربران قرار گرفت و آن‌ها می‌توانستند با استفاده از لپ‌تاپ هم از این اپلیکیشن بهره‌مند شوند. در اکتبر 2016، اپلیکیشن مجزای اینستاگرام برای ویندوز 10 نیز عرضه شد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید تا سال 2015 بیشتر از 40 میلیارد عکس در این اپلیکیشن به اشتراک گذاشته شده بود. علی‌رغم تمام ویژگی‌های مثبتی که باعث شده داستان اینستاگرام موردتوجه کاربران قرار بگیرد، این اپلیکیشن با تعدادی انتقادات نیز مواجه بود. از مهم‌ترین انتقادات این اپلیکیشن می‌توان به تأثیر منفی آن بر سلامت روان نوجوانان و تغییر خط‌مشی رفتاری آن‌ها اشاره کرد.

اینستاگرام برای اولین‌بار توسط کوین سیستروم و مایک کریگر در سانفرانسیسکو راه‌اندازی شد و بیشترین تمرکز آن بر اشتراک‌گذاری فیلم و عکس است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید آیکون ظاهری این اپلیکیشن تاکنون چهار بار تغییر کرده است. این پلتفرم در سال 2013 در میان مردم ایران نیز رواج پیدا کرد و اغلب افراد برای خود یک اکانت اینستاگرام ساختند. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره داستان اینستاگرام به شما عرضه می‌کنیم.

قابلیت‌های اینستاگرام

برنامه اینستاگرام قابلیت‌های بسیار متعددی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که هر یک از آن‌ها می‌توانند باعث افزایش عملکرد و لذت‌بخشی در استفاده از این اپلیکیشن شوند. از جمله قابلیت‌های برنامه اینستاگرام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هشتگ‌ها
  • اکسپلور
  • فیلترهای جذاب
  • ویدئو
  • IGTV
  • ریلز
  • دایرکت اینستاگرام
  • استوری اینستاگرام
  • تبلیغات
  • برنامه‌های شخص ثالث
  • الگوریتم‌ها و تغییرات در طراحی

بیشتر بخوانید: نصب مجدد اینستاگرام

هشتگ‌ها

این اپلیکیشن در سال 2011 ویژگی هشتگ‌ها را به کاربران عرضه کرد که با استفاده از آن می‌توانند عکس‌ها و ویدئوهای متفاوتی را جستجو نمایند. این اپلیکیشن مدام کاربران خود را تقویت می‌کند تا هشتگ‌های خاص را به پست‌های خود اضافه کنند تا بتوانند افراد هم‌نظر و همفکر خود را راحت‌تر بیابند.

داستان اینستاگرام نشان می‌دهد که اخیراً اغلب کاربران از هشتگ استفاده می‌کنند و استفاده از این هشتگ‌ها نیز تأثیر زیادی در بهبود پیج آن‌ها دارد. برای اضافه کردن هشتگ‌ها، آن‌ها به موضوعات متعدد توجه می‌کنند. برای مثال، ممکن است برخی از آن‌ها روزهای هفته و برخی دیگر رویدادهای خاص در هرسال را هشتگ‌گذاری کنند.

داستان اینستاگرام

همچنین می‌توان از این هشتگ‌ها بر اساس موضوع پست‌های خود استفاده کنند. برای مثال، هشتگ‌های انگیزشی یا هشتگ‌های مربوط به زنان می‌توانند از جمله این موارد باشد. شاید برای شما جالب باشد که کاربران این امکان را دارند که علاوه بر فالو کردن اکانت‌های مختلف، هشتگ‌ها را نیز دنبال کنند. این قابلیت در سال 2017 عرضه شد که با دنبال کردن هشتگ‌های مختلف، کاربران می‌توانستند محتوای آن هشتگ را در فید خود تماشا کند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    اکسپلور

    یکی دیگر از قابلیت‌هایی که در داستان اینستاگرام مشاهده کردیم، ویژگی اکسپلور بود. برای این قابلیت یک بخش مخصوص در اینستاگرام وجود دارد که با علامت ذره‌بین نمایش داده می‌شود. هنگامی که کاربران روی این علامت کلیک می‌کنند، می‌توانند عکس‌ها و ویدئوهای محبوب خود را مشاهده کند.

    علاوه بر این، فایل‌های ویدئویی و تصویری که در موقعیت مکانی و نزدیک به آن‌ها گرفته شده است هم در این بخش نمایش داده خواهد شد. این قابلیت در سال 2015 به‌روزرسانی شد تا کاربران بتوانند از تگ‌ها و مکان‌های رایج، مطالب موردعلاقه خود و جستجوی موقعیت مکانی سایر افراد لذت ببرند.

    در سال 2016 یک ویژگی به این بخش اضافه شد که Videos You Might Like نام داشت. با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند ویدئوهایی که احتمالاً به آن‌ها علاقه دارند را مشاهده نمایند. در همان سال، بخش Events هم به اینستاگرام اضافه شد که انواع محتوا به اشتراک گذاشته شده تقسیم‌بندی می‌شدند و در بهبود داستان اینستاگرام بی‌تأثیر نبودند.

    برای مثال، اگر کاربران به موضوعات ورزشی علاقه دارند، می‌توانند روی گزینه sports  و اگر به غذا علاقه دارند، می‌توانند روی گزینه food کلیک کنند. تمام این ویژگی‌ها به دنبال اضافه شدن قابلیت استوری در اکتبر همان سال بود.

    فیلترهای جذاب

    همان طور که در ابتدا نیز گفتیم، این اپلیکیشن تعدادی فیلترهای رنگی جذاب ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها کاربران می‌توانند عکس‌های خود را زیباتر کند. فیلتر Lux در فوریه 2012 عرضه شد که بخش‌های تاریک عکس را روشن‌تر می‌کند و به‌طورکلی، کنتراست تصویر را افزایش می‌دهد. فیلترهای جدیدتری هم در سال 2014 به این اپلیکیشن اضافه شدند که می‌توانستند به زیباتر شدن عکس‌های کاربران کمک زیادی کند.

    ویدئو

    شاید برای شما جالب باشد که بدانید در ابتدای کار، داستان اینستاگرام تنها بر اشتراک‌گذاری تصاویر تمرکز داشت که در ژوئن 2013 به کاربران این امکان را داد تا ویدئوهای 15 ثانیه‌ای به اشتراک بگذارند. این ویژگی در این برنامه اینستاگرام ادامه پیدا کرد تا این‌که در اوت 2015 به کاربران این امکان را داد که ویدئوهای طولانی‌تری به اشتراک بگذارند. تا این‌که در مارس 2016، ویدئوهای به اشتراک گذاشته توسط کاربران از 15 ثانیه به 60 ثانیه افزایش پیدا کرد. آلبوم‌ها نیز در فوریه 2017 عرضه شد که با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانستند 10 عکس یا ویدئو را به طور متوالی در یک پست به اشتراک بگذارند.

    IGTV

    IGTV قابلیتی است که کاربران این امکان را می‌دهد تا ویدئوهای خود را به‌صورت عمودی در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. این قابلیت که در ژوئن 2018 عرضه شد، کاربران را قادر می‌سازد تا ویدئوهای طولانی تا اندازه 10 دقیقه را در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. همچنین حجم این ویدئوها می‌تواند تا 650 مگابایت باشد که این می‌تواند یک گزینه خوب برای بهبود داستان اینستاگرام باشد.

    این در حالی است که کاربران مجاز و معتبر می‌توانند ویدئوهای طولانی‌تری با حجم بیشتری آپلود کنند. این کاربران این اجازه را دارند که ویدئوهایی با طول حداکثر 60 دقیقه و حجم 5.4 گیگابایت را در اینستاگرام به اشتراک بگذارند.

    داستان اینستاگرام

    ریلز

    در نوامبر 2019 خبری پخش شد که اینستاگرام قصد دارد ویژگی جدیدی با نام ریلز را در برزیل آزمایش کند که بعداً این قابلیت در فرانسه و آلمان نیز امتحان شد. عملکرد این قابلیت تا حد زیادی شبیه به ویدئوهای اشتراک‌گذاری شده در برنامه تیک‌تاک بود که به کاربران این امکان را می‌داد تا ویدئوهای کوتاهی با کلیپ‌های صوتی متنوعی را در این اپلیکیشن به اشتراک بگذارند. همچنین فیلترهای زیادی در این ویژگی وجود دارند که می‌توانند باعث افزایش زیبایی ویدئوها شوند.

    داستان اینستاگرام نشان می‌دهد که قابلیت ریلز در سال 2020 در بیشتر از 50 کشور جهان معرفی و راه‌اندازی شد. ریلز تمام صفحه اینستاگرام شما را می‌پوشاند و می‌توان از آن برای تبلیغات نیز استفاده کرد. همچنین ریلز اشتراک‌گذاری شده می‌تواند تا 30 ثانیه طول داشته باشند.

    دایرکت اینستاگرام

    دایرکت اینستاگرام از همان روزهای ابتدایی راه‌اندازی این اپلیکیشن عرضه شد تا با استفاده از آن، کاربران می‌توانند با یکدیگر مکالمه‌های خصوصی داشته باشند. این قابلیت که در دسامبر 2013 عرضه شد، به کاربران این امکان را می‌دهد تا علاوه بر ارسال پیام‌های متنی، فایل‌های ویدئویی و تصویری را نیز با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

    اگر کاربران از شخصی که آن‌ها را دنبال نمی‌کند پیامی دریافت نمایند، این پیام در کنار سایر چت‌ها نمایش داده نمی‌شود و تا زمانی که کاربران نخواهند، شخص مقابل نمی‌فهمد آن‌ها پیام را خوانده‌اند یا خیر. کاربران اینستاگرام می‌توانند یک عکس را در دایرکت این اپلیکیشن به حداکثر 15 نفر ارسال کنند.

    این قابلیت داستان اینستاگرام در دسامبر 2015 آپدیت شد و کاربران می‌توانستند فایل‌های موردعلاقه خود را از فید اینستاگرام به‌صورت مستقیم به دایرکت شخص مقابل ارسال نمایند. در حال حاضر، یک قابلیت به این بخش اضافه شده است که کاربران می‌توانند به هر یک از پیام‌های شخص مقابل خود عکس‌العملی نشان دهند.

    آن‌ها می‌توانند در همان صفحه مکالمه هم عکس یا ویدئو بگیرند و برای گیرنده ارسال کنند. یکی از قابلیت‌های جالب دایرکت در اینستاگرام، این است که اگر شخص مقابل از صفحه چت کاربران عکس بگیرد، آن‌ها می‌توانند متوجه شوند. این قابلیت در نوامبر 2016 اضافه شد.

    استوری اینستاگرام

    استوری‌های اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین قابلیت‌های این اپلیکیشن به شمار می‌رود که افراد بسیار زیادی روزانه از آن استفاده می‌کنند. این قابلیت که در اوت 2016 عرضه شد، به کاربران این امکان را می‌دهد تا عکس و ویدئوهای مختلفی را با افکت‌های متنوع به استوری خود اضافه کنند. استوری‌ها بعد از گذشت 24 ساعت حذف خواهند شد.

    داستان اینستاگرام از ویژگی لایو هم در کنار استوری اینستاگرام عرضه کرد و تنها تفاوت آن‌ها این است که یک نوار قرمزرنگ در اطراف آن روشن و خاموش می‌شود. هنگامی که یکی از فالوورهای شما در استوری خود چیزی اضافه می‌کند، نوار قرمزرنگی در اطراف پروفایل او مشاهده می‌کنید.

    این اپلیکیشن در 5 دسامبر 2017 قابلیت هایلایت استوری‌ها را نیز اضافه کرد که کاربران می‌توانند استوری‌های خود را برای همیشه ذخیره کنند. همچنین ویژگی کلوز فرند هم در این اپلیکیشن وجود دارد که شما می‌توانید استوری خود را فقط به افراد خاصی نشان دهید. هنگامی که یکی از مخاطبان شما استوری کلوز فرند می‌گذارد، اطراف پروفایل او نوار سبزرنگ نمایش داده می‌شود.

    سایر قابلیت‌ها

    از دیگر قابلیت‌هایی که داستان اینستاگرام عرضه کرد و در ابتدا هم به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توان به تبلیغات و سرویس‌های شخص ثالث اشاره کرد. همچنین الگوریتم‌ها و تغییرات طراحی این برنامه تاکنون تغییرات زیادی داشته است که اگر شما پست‌های یکی از فالویینگ‌های خود را در مدت طولانی لایک نکنید، پست‌های او برای شما نمایش داده نخواهد شد.

    داستان اینستاگرام

    کلام آخر

    • اینستاگرام چگونه به وجود آمد؟ داستان اینستاگرام از گذشته تاکنون تغییرات بسیار زیادی داشته است که باعث شده اپلیکیشنی که در حال حاضر در دست شماست را داشته باشیم.
    • اگر می‌خواهید اطلاعات کافی درباره نحوه شکل‌گیری و داستان اینستاگرام و موفقیت آن تاکنون کسب کنید، کمی وقت گذاشته و نوشتار بالا را به‌دقت مطالعه فرمایید.

    منبع:

    investopedia

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.