اهمیت اینستاگرام برای کسب‌وکارها با 12 دلیل تاثیرگذار

0

اهمیت اینستاگرام برای تجارت‌های مختلف و کمک به رشد فروش آن‌ها بر کسی پوشیده نیست. در جایی که میلیون‌ها کاربر و مشتری ایرانی وجود دارند، تجارت‌های داخلی می‌‌توانند از آن به نفع برند خود استفاده کنند. رشد اینستاگرام در سال‌های اخیر نشان داده است که افراد تا چه اندازه از این فضا برای تعامل و البته خرید استفاده می‌کنند. به همین دلیل نباید از نقش این پلتفرم در بازاریابی غافل شد. زیرا اینستاگرام تا به امروز نشان داده که با ویژگی‌های بصری خود برنده رقابت با سایر پلتفرم‌های مشابه است.

اهمیت اینستاگرام برای کسب‌ و کارها

اگر شما هم در این فضا کسب‌وکاری دارید بهتر است روی این سؤال کمی فکر کنید که آیا اینستاگرام برای برند شما هم مناسب است؟ بدون شک پاسخ مثبت خواهد بود. این فضا به قدری برای رشد تمامی مشاغل فضا ایجاد کرده است که هر فرد با هر توانایی یا محصولی می‌تواند به فروش خوبی دست پیدا کند. فرقی ندارد که یک روانشناس هستید یا یک نقاش و حتی فروشنده خودروهای سنگین. زیرا شواهد نشان می‌دهند که با کار و تلاش مستمر و برنامه‌ریزی درست می‌توانید درآمد خوبی از این فضا به دست آورید. پس اهمیت اینستاگرام بسیار بیش از آن چیزی است که اغلب ما تصور می‌کنیم.

اهمیت اینستاگرام برای کسب‌ و کارها

از هر بازاریاب اینترنتی که بپرسید، اهمیت اینستاگرام را در محبوبیت بالای آن می‌داند. وقتی شما هم در فضایی عضو هستید که ماهانه 1 میلیارد کاربر فعال دارد و این یعنی بخش عظیمی از دنیا، چرا به ارزش آن شک داشته باشید. آن‌ هم وقتی اکثر این افراد مشاغل مختلف را دنبال می‌کنند.

پس بدون شک اینستاگرام به عنوان یک ابزار بازاریابی قدرتمند شناخته می‌شود که مشاغل مختلف می‌توانند برای بهبود حضور و فروش خود از آن به بهترین شکل استفاده کنند. بنابراین اگر به عنوان یک کسب‌وکار سنتی هنوز در این فضا حضور پیدا نکرده‌اید، باید بگوییم که آسیب زیادی را به تجارت خود وارد کرده‌اید. اما خبر خوش این است که درهای این پلتفرم همیشه به روی مشاغل جدید باز است، به طوری که اگر راه درست استفاده از آن را پیدا کنید، با سرعتی باور نکردنی رشد خواهید کرد.

اینستاگرام به دلیل تعداد بالای کاربران و به خاطر نوع سبک خود می‌تواند بهترین فضا برای کسب‌وکارهای گوناگون محسوب شود.

تأثیر اینستاگرام در افزایش فروش

اینستاگرام موتوری برای کشف برندهای گوناگون است. پس اهمیت اینستاگرام در فروش همین برندها بسیار زیاد است. اگرچه کاربران این پلتفرم در ابتدا به این فضا به چشم محلی برای برندها نگاه نمی‌کنند، اما همین افراد به دلیل ویژگی‌های بصری و قابلیت‌هایی که اینستاگرام دارد به مرور جذب کسب‌وکارهای مختلف در این شبکه می‌شوند. اهمیت اینستاگرام در فروش به این دلیل است که مردم در اینجا به خوبی می‌بینند، نظرات مخالف را می‌خواندند و با بررسی ساده به دور از فشار خرید فیزیکی، محصول مورد نظر خود را سفارش می‌دهند.

در این فضا افراد بسیار بهتر می‌توانند درباره خرید خود تحقیق کنند. تحقیقاتی که می‌توانند در تصمیم آن‌ها به خرید یک کالا یا خدمات کمک کنند. هر یک از این موارد خود زمینه‌ای برای کار بازاریابان فراهم می‌کنند که با توجه به تجارت خود فروش خود را در اینستاگرام بالا ببرند.

برندها در اینستاگرام می‌توانند بدون محدودیت مکانی و زمانی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند به همین دلیل بسیار بیشتر از حالت سنتی به فروش دست پیدا می‌کنند. مشاغل مختلف بسته به نوع تجارت خود می‌توانند از اینستاگرام به عنوان یک ویترین از محصولات خود استفاده کنند و از تمامی قابلیت‌های این فضا مثل پست یا استوری یا هشتگ و برچسب برای فروش بیشتر استفاده کنند.

12 دلیل استفاده از اینستاگرام

مشاغل به دلایل متعددی از اینستاگرام برای دیده شدن برند خود و رشد آن استفاده می‌کنند. بسیاری از این مشاغل سنگ بنای کار خود را در این بستر بنا نهاده‌اند. این در حالی است که برخی مشاغل هم شعبه آنلاین خود را در این پلتفرم ایجاد کرده‌اند. باور کنید حتی افرادی که در این فضا صفحه‌ای شخصی با صدها دنبال‌کننده دارند هم به نوعی در حال درآمدزایی برای خود هستند. پس اگرچه دلایل متفاوت هستند، اما هدف همه تقریباً یک چیز است. البته به جز کسانی که از این فضا تنها برای سرگرمی، رفع نیاز یا تعامل با سایرین استفاده می‌کنند. در ادامه با ذکر دلایلی قدرتمند به شما نشان خواهیم داد که این فضا چرا برای مشاغل مهم است.

1. حضور گسترده افراد

حضور گسترده افراد

همانطور که گفتیم یکی از دلایل اهمیت اینستاگرام استفاده زیاد کاربران از آن است. در این پلتفرم روزانه چیزی حدود 500 میلیون نفر فعالیت می‌کنند. این آمار در کشور ما هم بسیار زیاد است. در این حالت هیچ محدودیتی برای استفاده شما از این حجم از خریداران وجود ندارد، زیرا می‌توانید با چیدن یک استراتژی اختصاصی موفقیت تجارت خود در این فضا را تضمین کنید.

2. ایجاد اعتماد در بین مشتریان

اهمیت اینستاگرام باعث می‌شود که صفحه شما در بین مخاطبین هدفتان اعتماد ایجاد کند. بدون شک افراد دوست دارند شما را در اینستاگرام جستجو کنند. این موضوع حتی برای مشتریان سابق شما هم صادق است، به طوری که پیدا نکردن شما در این پلتفرم می‌تواند احساس ناخوشایندی را در آن‌ها ایجاد کند. زمان که بتوانید در اینستاگرام یک حساب با دنبال‌کنندگان واقعی و تعداد زیادی پست، نظر و لایک داشت باشید، می‌توانید خود را به عنوان یک تجارت قابل اعتماد به مشتریان همیشگی و خریداران جدید معرفی کنید.

یکی از دلایل اهمیت اینستاگرام دست‌یابی به مشتریان متعدد بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی است.

3. فروش آسان محصول

فضای اینستاگرام به گونه‌ای است که شما می‌توانید حتی با کمترین دانش نسبت به این پلتفرم، محصولات خود را بفروشید. به عبارت ساده‌تر شما قرار نیست کار خیلی خارق‌العاده‌ای انجام دهید، زیرا کار با این شبکه اجتماعی بسیار راحت‌تر از بسیاری دیگر از پلتفرم‌ها مثل سایت است. از طرف دیگر در جایی که هزاران و حتی میلیون‌ها مشتری آماده برای خرید وجود دارند، مشخص است که فروش شما بسیار راحت می‌شود. در اینستاگرام مشتریان می‌توانند به راحتی صفحه شما را دنبال کنند، در مورد محصولات شما نظر دهند و با دیدن پست‌ها و استوری‌ها از شما خرید کنند. تمامی این موارد اهمیت اینستاگرام را برجسته می‌کنند.

4. رشد راحت و سریع

یکی از مزایای اینستاگرام، این است که کسب‌وکار شما هر چه که باشد، همیشه جا برای رشد دارد. یکی از دلایل اهمیت اینستاگرام قابلیت دیده شدن سریع در آن است. با چنین قابلیتی شما حتی اگر هنوز کار خود را شروع نکرده باشید، می‌توانید امید به دیده شدن داشته باشید. البته این به معنای کسب موفقیت یک شبه نیست، زیرا تلاش مستمر شما را می‌طلبد. اگر بتوانید در این فضا با توجه به الگوریتم‌های اینستاگرام حضوری فعال و مخاطب‌پسند داشته باشید، می‌توانید به طرزی حرفه‌ای آگاهی از برند را افزایش دهید و به مخاطب هدف خود دست پیدا کنید.

5. نشان دادن هویت و اصالت

در گذشته شرکت‌ها فقط روی فروش تمرکز داشتند و نه چیزی بیشتر، اما امروزه اوضاع بسیار متفاوت است. اینستاگرام فضایی را ایجاد کرده است که در آن شما می‌توانید نشان دهید که چیزی بیشتر از یک شرکت بدون چهره هستید. در اینجا قادر خواهید بود که هویت برند خود را به دنبال‌کنندگان نشان دهید و از آن‌ها یک مشتری وفادار بسازید. داستان‌های زنده و لایو اینستاگرام با موضوعاتی مثل پشت صحنه شرکت یا ویدئوهایی از تعاملات کارمندان می‌تواند اصالت شرکت شما را افزایش دهد و اعتبار بیشتری برای شما ایجاد کند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    6. تنوع روش‌های بازاریابی

    یکی دیگر از دلایل اهمیت اینستاگرام این است که در این پلتفرم همیشه راه‌های جدیدی برای بازاریابی ایجاد می‌شود. شما برای دیده شدن می‌توانید با اینفلوئنسرها شریک شوید، مسابقه برگزار کنید یا به شکل مستقیم تبلیغات پیج خود را در صفحه‌ای دیگر قرار دهید. تنوع روش‌های بازاریابی باعث می‌شود که بتوانید مشتریان مختلف را از فضاهای گوناگون جمع‌آوری کنید و فروش خود را افزایش دهید.

    تنوع روش‌های بازاریابی، نشان دادن هویت و اصالت، رشد سریع و راحت و فروش آسان محصول از دلایل اهمیت اینستاگرام هستند.

    7. افزایش دیده شدن با هشتگ

    افزایش دیده شدن با هشتگ

    هشتگ‌ها سال‌هاست که مورد استفاده کاربران در فضای مجازی قرار می‌گیرند. اما شاید در هیچ زمانی به اندازه امروز کاربرد نداشته‌اند. زیرا مشتریان امروزه می‌توانند به راحتی از طریق یک هشتگ ساده شما را پیدا کنند. کارایی هشتگ‌ها باعث اهمیت اینستاگرام می‌شود. البته این ویژگی تنها برای مشاغل با ارزش نیست و هر کاربری می‌تواند از آن در جهت دیده شدن بیشتر محتوای خود استفاده کند.

    8. تعامل مداوم و مستمر

    دلایل اهمیت اینستاگرام به مواردی که ذکر کردیم ختم نمی‌شوند. تعامل مداوم هم از دیگر مواردی است که می‌تواند باعث اهمیت اینستاگرام شود. واقعیت این است که بسیاری از کاربران دوست دارند نظرات خود را اعمال کنند و به صورت مستقیم با شما در ارتباط باشند. این کار اعتماد آن‌ها را به شما افزایش می‌دهد.

    9. قابلیت رصد کردن رقبا

    فضای اینستاگرام به شکلی است که شما به راحتی می‌توانید رقبای خود را دنبال کرده و آن‌ها را زیر نظر بگیرید. این کار بر خلاف شیوه‌های سنتی که چنین امکانی در این سطح وجود نداشت، می‌تواند به شما کمک کند که از نقاط قوت و ضعف رقبا به خوبی استفاده کنید. حتی ایده گرفتن از رقبای سرسخت هم می‌تواند راهی برای دیده شدن و افزایش فروش شما باشد.

    10. قابلیت دسترسی به مشتریان جدید

    یک مزیت بزرگ دیگر که باعث افزایش اهمیت اینستاگرام می‌شود این است که همیشه می‌توانید به مشتریان جدید دسترسی داشته باشید. این کار با استفاده از روش‌های متعدد مثل تحرک و فعالیت مداوم، استفاده از روش‌های بازاریابی اثربخش و تبلیغات، انجام‌پذیر است.

    11. روش‌های متعدد برای نشان دادن خلاقیت

    اینستاگرام بصری است. مردم بیش از هر چیز به سمت آن‌چه می‌بینند، کشیده می‌شوند. به همین دلیل تصاویر، عکس‌ها و ویدئوها در این فضا بسیار مهم هستند. اما نکته جالب این است که هزار و یک روش خلاقانه برای تولید و انتشار پست و استوری وجود دارد که کسب‌وکار شما را از یکنواختی درمی‌آورند. زمانی که بتوانید از روش‌های گوناگون مثل تصاویر زنده، مسابقات، کمپین‌ها و روش‌های تعاملی برای جلب توجه مخاطب استفاده کنید، می‌توانید با جذاب کردن شخصیت برند خود مشتری را ترغیب به خرید کنید.

    12. انتقال ترافیک به وب‌سایت

    به عنوان یک کسب‌وکار اگر دارای وب‌سایت باشید، می‌توانید از طریق بیو اینستاگرام و با قرار دادن لینک سایت در آن، ترافیک قابل توجهی را به سمت سایت خود روانه کنید. شما حتی می‌توانید با کپی لینک بیو در کپشن‌های پست، کاربران را به بازدید از سایت خود تشویق کنید. با این کار می‌توانید بدون صرف هزینه خاصی در بالا بردن ترافیک وب‌سایت خود نیز مؤثر عمل کنید.

    از دیگر دلایل اهمیت اینستاگرام می‌توانیم افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت و قابلیت رصد رقبا را نام ببریم.

    چگونه در اینستاگرام مشتری جذب کنید؟

    تا به اینجا به اهمیت اینستاگرام و تأثیر آن بر مشاغل مختلف پرداختیم. اما آیا شما هم می‌خواهید مانند هزاران کسب‌وکار ایرانی و میلیون‌ها برند بین‌المللی از اینستاگرام کسب درآمد کنید؟ پس باید با ترفندهای رسیدن به فروش و رشد کردن در این فضا آشنا باشید. در ادامه از ابتدای شروع کار و ساختن پیج تا مرحله بازاریابی را برای شما شرح می‌دهیم تا بتوانید از این تکنیک‌ها برای جذب مشتری و فروش بیشتر استفاده کنید.

    استفاده از نمایه تجاری

    استفاده از نمایه تجاری

    حالا که می‌دانید اهمیت اینستاگرام در رشد مشاغل تا چه حد زیاد است، باید دست به کار شوید و نمایه برند خود را ایجاد کنید. برای این کار علاوه بر ایجاد موارد معمول مثل عکس پروفایل مناسب و نام صفحه، بد نیست موارد زیر را نیز در نظر بگیرید.

    • دنبال‌کنندگان در قدم اول به دنبال راهی برای ارتباط‌گیری با شما هستند، پس قرار دادن یک لینک سایت یا راه تماس در نمایه تجاری شما ضروری است.
    • در چند کلام خلاصه به صورت متفاوت اما جذاب برند خود را در بیو معرفی کنید.
    • از ابزار تجزیه و تحلیل پیج خود یعنی (Instagram Insights) استفاده کنید.
    • فضای نمایه را زیادی شلوغ نکنید تا مخاطب بتواند در یک آنالیز سریع به نکات مهم درباره برند شما دست پیدا کند.

    ساخت پست و استوری خلاقانه

    وقتی صحبت از اهمیت اینستاگرام می‌شود، این شبکه اجتماعی بخشی از قدرت خود را مدیون قابلیت استوری است. این ابزار رایگان راهی فوق‌العاده برای افزایش تعداد دنبال‌کنندگان و وادار کردن آن‌ها به انجام خرید است. شما می‌توانید هر نوع محتوایی مثل عکس، متن یا ویدئوهای کوتاه را در استوری‌های خود با فالوئرها به اشتراک بگذارید. پس حتماً از ابزار مختلف برای ساخت استوری‌های خلاقانه و اثربخش استفاده کنید.

    همکاری با اینفلوئنسرها

    برای رشد فروش در اینستاگرام باید جایی بروید که مشتریان بالقوه شما در آن‌جا حضور دارند. یکی از ترفندهایی که می‌توانید در این میان از آن استفاده کنید، همکاری با اینفلوئنسرهایی است که دارای دنبال‌کنندگان زیادی هستند. بلاگرها، ولاگرها و تمامی کسانی که به نوع دارای فالوئر زیاد هستند، می‌توانند فضایی فوق‌العاده برای دیده شدن برند شما محسوب شوند.

    به‌روز بودن با روندهای مصرف‌کننده

    مصرف‌کنندگان امروزی بیش از هر زمان دیگری از مشاغل انتظار دارند. انتظاراتی که به صورت مداوم در حال تغییر هستند. شما نیز می‌توانید خود را در این مسیر قرار دهید و از ترندهای جدید حداکثر استفاده را ببرید. شما می‌توانید بسته به نوع ترند، با ایجاد یک محتوای مفید و مرتبط در جلب توجه مخاطبین مؤثر عمل کنید.

    مشاغل مختلف وقتی به اهمیت اینستاگرام پی خواهند برد که بتوانند از ابزارها و امکانات مختلف در آن برای افزایش فروش خود استفاده کنند. یکی از این امکانات قابلیت همکاری با اینفلوئنسرهاست.

    پست‌های تولید شده توسط کاربر

    می‌خواهید حس همکاری و اعتماد را در مخاطب ایجاد کنید؟ پس حتماً از پست‌های تولید شده توسط دنبال‌کنندگان خود استفاده کنید. این تکنیک در عین سادگی بسیار ارزشمند است و اهمیت اینستاگرام را دو چندان می‌کند. وقتی مردم عادی می‌بینند که سایرین از محصولات شما استفاده می‌کنند، به خرید از شما ترغیب می‌شوند. این ویژگی مزیت دیگری هم دارد و آن این است که در مواقعی به خود (برای تولید پست‌های جدید) استراحت دهید تا در روزهای بعد قدرتمندتر در میدان رقابت حاضر شوید.

    تولید محتوای برنامه‌ریزی شده

    تولید محتوای برنامه‌ریزی شده

    اهمیت اینستاگرام به دلیل نظم و انضباط مشخصی است که در این فضا وجود دارد. پس یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که محتواهای خود را بدون حد و مرز مشخص و به صورت مکرر برای کاربران ارسال کنید. اگر قرار باشد که شما با محتوای بیش از اندازه خود برای مخاطب مزاحمت ایجاد کنید، ممکن است آن‌ها شما را آنفالو کنند.

    ایجاد سبک

    یکی از مواردی که اهمیت اینستاگرام را برجسته می‌کند، امکان ایجاد سبک در آن است. پس فضای پیج خود را به گونه‌ای طراحی کنید که مطابق با صدای برند شما و در واقع نوعی سبک مخصوص برای تجارت شما باشد. یکی از این راه‌ها ارسال تصاویر قابل تشخیص است. برای مثال قرار دادن لوگوی شرکت در این تصاویر می‌تواند متمایز کننده برند شما باشد. حتی یک بک‌گراند با قالبی زیبا و خلاقانه هم می‌تواند تأثیرات زیادی روی کاربران داشته باشد.

    جمع‌بندی

    • اهمیت اینستاگرام به دلیل تعداد زیاد کاربران آن بر کسی پوشیده نیست.
    • نه تنها افراد می‌توانند در این فضا به فعالیت مشغول شوند، بلکه هر کسب‌وکاری چه کوچک و چه بزرگ نیز قادر هستند که از طریق این پلتفرم درآمد کسب کنند.
    • اینستاگرام موتوری برای کشف برندهای گوناگون است. در جایی که هزاران و حتی میلیون‌ها مشتری وجود دارد، فروش بسیار راحت خواهد بود.
    • از دلایل اهمیت اینستاگرام می‌توانیم به مواردی همچون حضور گسترده افراد، افزایش اعتماد مشتریان، قابلیت تعامل بالا، امکان رشد سریع و قابلیت افزایش ترافیک سایت از طریق این پلتفرم اشاره کنیم.
    • در اینستاگرام می‌توانید با چیدن یک استراتژی قدرتمند و فعالیت بالا طبق الگوریتم‌های اینستاگرام فروش خود را افزایش دهید و هر لحظه بر تعداد دنبال‌کنندگان خود بیفزایید.
    • (Instagram Insights) ابزاری فوق‌العاده برای تجزیه و تحلیل پیج‌ها به شمار می‌آید که در افزایش اهمیت اینستاگرام هم مؤثر است.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    facebook

    digitaluncovered

    rockcontent

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.