مدیر شبکه اجتماعی کیست و مهم‌ترین وظایف او چیست؟

0

مدیر شبکه اجتماعی موقعیت شغلی تقریباً آشنایی است که در چند سال اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. در دهه اخیر که اهمیت شبکه‌های اجتماعی در امور دیجیتال مارکتینگ، ارائه خدمات سلامت، آموزش و سایر امور بر عموم مردم آشکار شد، گرایش به استفاده اصولی از این بستر آنلاین به شکل روزافزونی افزایش یافت. از آنجایی که سازمان‌ها برای پیشبرد اهداف بازاریابی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، تمام برنامه‌ها را به گونه‌ای آماده می‌کنند که فرصت را غنیمت شمرده و بیشترین سود را از شبکه‌های اجتماعی ببرند. به همین خاطر برای مدیریت صفحات این بسترها مدیر شبکه اجتماعی استخدام می‌کنند.

در این مقاله از پادرو به این موضوع می‌پردازیم که مدیر شبکه‌ اجتماعی کیست؟ چه وظایفی برعهده اوست و با چه چالش‌هایی مواجه می‌شود؟ در ادامه همراه ما باشید.

مدیر شبکه اجتماعی کیست؟

مدیر شبکه اجتماعی چیست؟

این روزها حضور افراد در انواع شبکه‌های اجتماعی پررنگ شده است. همین موضوع باعث شده که هر فردی خود را یک مدیر برای صفحه خود معرفی کند. اما اگر بخواهیم تعریف دقیقی از مدیر شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم، باید بگوییم که مدیر شبکه اجتماعی فردی است که برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، نظارت و ارزیابی و هدایت فعالیت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، تیک‌تاک و یوتیوب را برعهده دارد. البته نباید از این نکته غافل ماند که مدیران شبکه‌های اجتماعی، مدیریت پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و واتس‌اپ را نیز در شرح وظایف خود دارند.

مدیریت شبکه‌ اجتماعی چیست؟

با توجه به توضیحی که درباره مدیر شبکه اجتماعی دادیم، درک فرآیند مدیریت شبکه‌ اجتماعی آسان خواهد شد. در واقع می‌توان گفت که مدیریت شبکه اجتماعی شامل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، نظارت، هدایت و ارزیابی فعالیت‌های موجود در شبکه اجتماعی است. این فعالیت‌ها شامل انتشار محتوا در قالب پست و استوری، ارتباط با مشتریان و نظارت بر داده‌های به دست آمده از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل شبکه اجتماعی می‌شوند.

مدیر شبکه اجتماعی اینستاگرام

شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال‌های اخیر محبوبیت ویژه‌ای به دست آورده است. به همین دلیل مدیریت صفحات اینستاگرام مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. توجه به الگوریتم‌های اینستاگرام، نیازسنجی کاربران، استفاده از تقویم تولیدمحتوا، بهره‌مندی از راهکارهای افزایش فالوئرها و نظارت بر اطلاعات ابزارهای تحلیل‌کننده اینستاگرام برای مدیریت پیج این شبکه اجتماعی بسیار مهم است. در ادامه توضیح کامل‌تری درباره وظایف مدیر شبکه اجتماعی می‌دهیم.

وظایف مدیر شبکه اجتماعی چیست؟

وظایف مدیر شبکه اجتماعی

مدیر شبکه اجتماعی که مسئولیت مدیریت صفحات کسب‌وکار در انواع شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را بر عهده دارد، به نوعی در معرفی برند، محصولات و خدمات آن شرکت نقش مهمی ایفا می‌کند. بنابراین افراد مختلف برای قرار گرفتن در این موقعیت شغلی، باید با شرح وظایف آن آشنایی کامل داشته باشند.

معرفی برند کسب‌وکارها

شاید بتوان گفت که آینده برندها تا حد زیادی در گرو عملکرد مدیران شبکه‌های اجتماعی است. پست‌ها، استوری‌ها، تبلیغات مختلف و کمپین‌هایی که به مناسبت‌های مختلف اجرا می‌شوند، در سرنوشت مارک‌های تجاری بسیار اهمیت دارند. در بین کارشناسان واحد دیجیتال مارکتینگ این مدیر شبکه‌ اجتماعی است که به ترویج دادن (Promote) مارک‌های تجاری، هدایت کمپین‌ها و مدیریت محتوای صفحات می‌پردازد. برای اینکه در این راستا به درستی فعالیت داشته باشد، باید با الگوریتم‌های هر شبکه اجتماعی آشنایی داشته باشد.

مدیر شبکه اجتماعی با نظارت بر ابزارهای تحلیل‌کننده عملکرد صفحات کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینسایت در اینستاگرام می‌تواند نظارت و هدایت صفحات را با دقت بالاتری انجام دهد. به این ترتیب او می‌تواند در معرفی برندها، ترویج آنها با پروموت کردن برخی پست‌ها، توییت‌ها و محتواهای تبلیغاتی و اجرای کمپین‌ها موفق‌تر باشد.

مدیر شبکه اجتماعی مسئولیت برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، نظارت، ارزیابی و هدایت صفحات شبکه‌های اجتماعی را بر عهده دارد.

افزایش فالوئرها در شبکه‌های اجتماعی

یکی از عواملی که باعث می‌شود که برندها محبوبیت بیشتری میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به دست آورند، ارتباط سازنده و مناسب با کاربران است. این نکته مهم تنها به دست مدیران شبکه‌های اجتماعی امکان‌پذیر است. هر مدیر شبکه اجتماعی در ساعت کاری خود با انتشار محتواهای تولید شده، انتشار استوری‌ها، پاسخ به پیام‌ها در صفحه پیام مستقیم (Direct Message)، کامنت‌ها و پاسخ به بازخوردها و پاسخ‌های سؤالات در استوری و کامنت می‌تواند توجه کاربران مختلف را جلب کند.

او در گذر زمان می‌توانند تعداد فالوئرهای صفحات را افزایش دهد. به این ترتیب فرصت افزایش تعداد مشتریان و معرفی به طیف وسیع‌تری از کاربران را دارد که به واسطه فالوئرهای جدید با صفحات تحت مدیریت او آشنا می‌شوند.

تولید محتوا برای چندین شبکه اجتماعی

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر شبکه اجتماعی، تولید محتوا برای صفحات چندین شبکه اجتماعی است. کسب‌وکارهای آنلاینی که در اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، یوتیوب، تیک‌تاک و پینترست فعالیت دارند، باید محتواهای مناسب هر یک را آماده کنند و بر اساس تقویم محتوایی آنها را در زمان مشخصی منتشر نمایند. مدیر شبکه اجتماعی وظیفه مهم تولید محتوا را بر عهده دارد. او باید با تسلط به مواردی مانند نرم‌افزارهای گرافیکی، اصول تولید محتوا، بازاریابی محتوا و امور ارتباط با مشتریان، مدیریت چندین صفحه را به درستی انجام دهد.

نظارت بر ابزارهای تجزیه‌وتحلیل کننده شبکه‌های اجتماعی

نظارت بر ابزارهای تجزیه‌وتحلیل کننده شبکه‌های اجتماعی

مدیر شبکه اجتماعی مانند هر مدیر دیگری وظیفه نظارت را نیز بر عهده دارد. اما در این میان نظارت بر اطلاعات ابزارهایی که کار تجزیه‌وتحلیل شبکه‌های اجتماعی را انجام می‌دهند، به عنوان وظیفه مدیریت شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شود. برنامه‌های مختلفی مانند (Sprout Social)، (HubSpot)، (TapInfluence)، (Snaplytics) و (Google Analytics) می‌توانند به مدیر شبکه‌های اجتماعی کمک کنند. با کمک این ابزارها می‌توان بازاریابی محتوا، مدیریت امور مشتریان و اجرای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را با کیفیت بالاتری انجام داد.

نظارت بر اطلاعات ابزارهای تحلیل‌گر شبکه‌های اجتماعی در بهبود کیفیت وظایف مدیر شبکه اجتماعی تأثیر بسزایی دارند. به این ترتیب استفاده از استراتژی‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه، تدوین تقویم تولیدمحتوا، انتخاب محتواهای مرتبط و ارتباط با مخاطبان با بازده بالاتری انجام خواهند شد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    چالش‌های پیش روی مدیر شبکه‌های اجتماعی

    بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مدیر شبکه اجتماعی مانند افراد دیگر، در حال تفریح و سرگرمی است. اما باید این باور اشتباه را کنار گذاشت. تا کنون درباره مفهوم مدیر شبکه اجتماعی و وظایف او توضیحاتی را ارائه دادیم. اما شما بهتر است چند چالش عمده‌ای را بشناسید که پیش روی مدیر شبکه اجتماعی قرار دارند.

    چالش‌های پیش روی مدیران شبکه‌های اجتماعی در کیفیت عملکرد آنها تأثیر منفی خواهند گذاشت.

    ارسال نکردن به‌موقع پست و استوری

    با اینکه ابزارهای مختلفی به ارسال به‌موقع محتواهای آماده شده کمک می‌کنند، گاهی پیش می‌آید که مدیران شبکه‌های اجتماعی از زمان ارسال محتوا غافل می‌شوند. در صورتی که مدیر شبکه اجتماعی از تقویم تولیدمحتوای خود غافل شود، نظم برنامه‌های دیگر را بر هم می‌زند. این نکته در تمام امور حتی بازخوردهای فالوئرها درباره محتواهای آینده نیز اثر منفی خواهد گذاشت. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که با ابزارهای مختلف، پیروی از برنامه تقویم محتوایی را فراموش نکنید.

    بی‌توجهی به تصاویر مورد استفاده

    در شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، پینترست و فیسبوک، استفاده از تصاویر تأثیر بسیاری در افزایش فالوئرها و جلب رضایت آنها دارد. چنانچه عکس‌های انتخابی بی‌کیفیت بوده و ارتباطی با محتوای متنی پست و استوری نداشته باشند، با نارضایتی فالوئرها و بازخورد منفی آنها روبه‌رو خواهید شد. در نتیجه باید در انتخاب عکس مرتبط و باکیفیت دقت بسیاری داشته باشید.

    کپی کردن محتوای صفحات دیگران

    کپی کردن محتوای پیج‌های کسب‌وکارهای دیگر یکی از اشتباهات و چالش‌های آسیب‌زننده به حساب می‌آید. زیرا علاوه بر نقض قانون کپی‌رایت، رتبه محتواها در سیستم الگوریتم‌های هر شبکه اجتماعی به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد. مثال واضح آن کپی کردن محتواهای پیج‌های اینستاگرامی است. سئوی اینستاگرام رتبه پیجی را که کار کپی کردن محتوا انجام می‌دهد، در همان شبکه اجتماعی و گوگل به مقدار زیادی کاهش می‌دهد. بنابراین مدیر شبکه اجتماعی باید از اجرایی کردن این تصمیم خودداری کند.

    بی‌توجهی به پروفایل

    مدیر شبکه اجتماعی باید به آماده کردن پروفایلی حرفه‌ای دقت داشته باشد. بی‌توجهی به مواردی مانند بیوی کامل و حرفه‌ای، تصویر مناسب پروفایل و ظاهری مناسب برای پست‌ها و استوری‌ها بازده مدیر شبکه اجتماعی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از افراد بی‌توجهی به پروفایل را چالش مدیریت شبکه اجتماعی معرفی می‌کنند.

    نداشتن استراتژی

    چالش دیگری که مدیر شبکه اجتماعی با آن مواجه است، فقدان استراتژی است. استراتژی‌های مدیریتی برای موفقیت پیج شبکه اجتماعی در امور مرتبط با دیجیتال مارکتینگ ضرورت دارند. اما نادیده گرفتن آنها باعث شکست خوردن کسب‌وکار در فضای شبکه‌های اجتماعی می‌شود. بنابراین باید مدیریت استراتژیک را به درستی در پلتفرم‌های آنلاین اجرا کرد.

    جمع‌بندی

    • مدیر شبکه اجتماعی فردی است که برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، نظارت و ارزیابی و هدایت فعالیت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، تیک‌تاک و یوتیوب را برعهده دارد.
    • مدیر شبکه‌های اجتماعی در معرفی برند، محصولات و خدمات آن شرکت نقش مهمی ایفا می‌کند.
    • مدیر شبکه اجتماعی با نظارت بر برنامه‌های تحلیل‌کننده عملکرد صفحات کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌تواند نظارت و هدایت صفحات را با دقت بالاتری انجام دهد.
    • مسئولیت برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، نظارت، ارزیابی و هدایت صفحات شبکه‌های اجتماعی در حیطه عملکرد مدیریت شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.
    • چالش‌های پیش روی مدیران شبکه‌های اجتماعی در کیفیت عملکرد آنها تأثیر منفی خواهند گذاشت. این چالش‌ها شامل نداشتن استراتژی، بی‌توجهی به پروفایل، کپی کردن محتوا و نداشتن تقویم محتوای دقیق می‌شوند.

    پرسش‌های پرتکرار

    منبع

    digitalmarketinginstitute

    coursera

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.