اصول اولیه سوشال کامرس و نقش آن در رشد تجارت الکترونیک

0

گشت‌و‌گذارهایمان در اینستاگرام، ما را با فعالیت‌های مختلفی همراه می‌کند. از اخبار روز آگاه می‌شویم و تبلیغات برندهای مختلف را می‌بینیم. از خریدهایی که دوستانمان داشته‌اند تا مدل‌های جدید پوشاک، همه در شبکه‌های اجتماعی مختلف قابل مشاهده هستند. آیا تا به حال پیش آمده است که با مدل ژاکت پاییزه در اینستاگرام مواجه شوید و دلتان بخواهد یکی از آن‌ها را داشته باشید؟

خوشبختانه تصاویر تبلیغاتی محصولات شامل برچسبی است که شما را به صفحۀ محصول هدایت می‌کند این صفحه شامل قیمت و جزئیات آن است که امکان انتخاب اندازه، مدل و رنگ را همراه با دکمۀ «خرید محصول» فراهم می‌آورد. به این ترتیب می‌توانید به سادگی محصولات مورد پسند خود را بخرید. این همان اتفاقی است که تحت عنوان سوشال کامرس به آن خواهیم پرداخت.

سوشال کامرس و تعریفی بر مفهوم آن

سوشیال کامرس یا تجارت اجتماعی، از زیرمجموعه‌های تجارت الکترونیک است. در این شیوۀ تجارت، فروشندگان محصولات خود را به صورت مستقیم از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسانند. این ویژگی به مشتریان بالقوه این امکان را می‌دهد تا تعامل نزدیک‌تری با برندها داشته باشند. مرور دقیق‌تر کالاها و آگاهی از جزئیات آن‌ها می‌تواند روند خرید بهتری را برای آنان فراهم نماید.

تعریف سوشال کامرس

سوشال کامرس این امکان را پدید می‌آورد تا فروشندگان، محصولات خود را به صورت مستقیم در رسانه‌های اجتماعی به فروش برسانند.

بر خلاف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، سوشال کامرس به مشتریان این امکان را می‌دهد که پرداخت‌های خود را مستقیماً از پلتفرم‌های اجتماعی انجام دهند. در برخی موارد، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی ممکن است حاوی پیوندهایی باشد که مستقیماً به صفحۀ محصول خرده فروشی‌ها هدایت می‌شوند. جایی که مشتری می‌تواند خرید خود را در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل نماید.

نرخ فروش در تجارت الکترونیک در دو دهۀ گذشته به شکل چشمگیری افزایش یافته است. دو سال اخیر نیز با همه‌گیری ویروس کرونا، جان تازه‌ای به صنعت سوشال کامرس بخشیده شد. بر اساس گزارش‌های eMarketer، بازار تجارت اجتماعی در آمریکا تقریباً 38 درصد افزایش یافته است. این رقم در سال 2020 به مبلغ شگفت‌انگیر 26.77 میلیارد دلار رسید. انتظارات بر این است که رشد آن تا سال 2023 به بالای 50 میلیارد دلار برسد.

سوشال کامرس و تجارت الکترونیک

هرچند سوشال کامرس و تجارت الکترونیک، هر دو زیر یک چتر قرار می‌گیرند اما مفهوم آن‌ها بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. به زبان ساده، تجارت الکترونیک به تجربۀ خرید آنلاین از طریق وبسایت یا اپلیکیشن‌ها گفته می‌شود که معمولاً روی پلتفرم‌های تجاری نظیر آمازون ساخته می‌شوند. مشتریان ممکن است از طریق دسکتاپ یا دستگاه‌های تلفن همراه به این وب‌سایت‌ها دسترسی داشته باشند. با این حال در بسیاری از موارد، قیف فروش تجارت الکترونیک به صورت یکسان در نظر گرفته می‌شود.

سوشال کامرس و تجارت الکترونیک

تبلیغات دیجیتال، محتوای رسانه‌های اجتماعی و سایر استراتژی‌های بازاریابی آنلاین، همگی به عنوان تاکتیک‌های برتر برای هدایت مشتریان به فروشگاه آنلاین عمل می‌کنند. به این ترتیب مشتریان در روند خرید از این فروشگاه‌ها لازم است مراحل بیشتری را طی کنند.

هر یک از گام‌هایی که در مراحل خرید در تجارت الکترونیک برداشته می‌شوند ممکن است علاقۀ مشتری بالقوه را به خرید محصول مورد نظر کاهش دهد. از این رو می‌توان گفت که طراحی رابط کاربری و در نظر گرفتن تجربۀ کاربر حائز اهمیت زیادی در این عرصه است.


بیشتر بخوانید: با انواع سوشال کامرس و آینده تجارت اجتماعی آشنا شوید

ناگفته نماند که 92 درصد از کاربران فعال، از طریق دستگاه‌های تلفن هوشمند به اینترنت دسترسی دارند. این کاربران دارای نرخ رها کردن سبد خرید بالایی هستند که چیزی بیش از 85 درصد را شامل می‌شود. از طرفی همۀ سایت‌های تجارت الکترونیک نیز سازگاری با موبایل ندارند. اینجا نقطه‌ای است که سوشال کامرس وارد عرصه می‌شود.

سوشال کامرس یا تجارت اجتماعی به جای هدایت مجدد مشتریان به یک پلتفرم دیگر، فروشگاه را به سمت مشتریان می‌آورند. به این ترتیب آنان در هر کجا که هستند می‌توانند با تلفن‌های هوشمند خود اقدام به خرید کنند.

تجارت اجتماعی با دسترسی مستقیم به پلفترم‌های رسانه‌های اجتماعی، مراحل غیرضروری را حذف کرده و فرآیند خرید را ساده می‌کند. این ویژگی باعث افزایش کارآیی و بازدهی سوشال کامرس شده است.

هرچند سوشال کامرس از زیرمجموعه‌های تجارت الکترونیک به حساب می‌آید اما این دو در مفهوم تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

معرفی بهترین پلتفرم‌های سوشال کامرس

در بین همۀ پلتفرم‌های سوشال کامرس، اینستاگرام و فیسبوک بهترین عملکرد را از خود نشان داده‌اند. اما در کنار این‌ها نمی‌توان رشد پلتفرم‌های دیگر نظیر تیک تاک، پینترست و اسنپ‌چت را نادیده گرفت. این پلتفرم‌ها نیز به خوبی در حال گسترش خدمات خود هستند. از آنجا که هر پلتفرم، بازار هدف و پرسونای خاصی را دنبال می‌کند، هر یک نقاط قوت و ضعف خود را دارند.

رویکردی نسبی که به دنبال آن سوشال کامرس مرتبط با آن پلتفرم شکل می‌گیرد. در اینجا نگاهی به ویژگی‌های کلیدی بهترین پلتفرم‌های سوشال کامرس می‌اندازیم. با شناخت هر یک از آن‌ها می‌توانید بهترین آن‌ها را برای کسب و کار خود تعیین کنید.

برای شروع سوشال کامرس لازم است بهترین پلتفرم را برای فروش و عرضۀ محصولات خود بشناسید.

اینستاگرام

اینستاگرام بیشترین میزان کاربران در بین همۀ شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده است. این پلتفرم را بیش از یک میلیارد کاربر، یکی از امیدوارکننده‌ترین شبکه‌های سوشال کامرس در بازار است. به خصوص که 70 درصد از خریداران، محصولات مورد نظر خود را در اینستاگرام دنبال می‌کنند.

اینستاگرام به دلیل عکس‌ها، استوری‌ها و محتواهای ویدیویی، فضایی ایده‌آل برای به اشتراک گذاری تصاویر برندهاست. بنابراین اگر مشتریان با محتوای شما درگیر هستند، بهتر است محصولات خود را در آن قرار دهید تا تعاملات برای فروش آغاز شود.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    تنها چیزی که برای راه اندازی خرید اینستاگرام نیاز دارید، یک نمایۀ تجاری فیسبوک است. به این ترتیب فروشگاه فیسبوک به اینستاگرام شما پیوند می‌خورد. سپس می‌توانید با آپلود کردن کاتالوگ محصولات، شروع به ایجاد برچسب‌های آن‌ها کنید. این به شما امکان می‌دهد پست‌های قابل خرید ایجاد کرده تا روند خرید به صورت مستقیم از این شبکه اتفاق بیفتد.

    علاوه بر این، خریداران اینستاگرام می‌توانند از طریق استیکرهای محصول تعبیه شده در استوری از شما خرید کنند. به جای آپلود یک پست قابل خرید در جدول زمانی می‌توانید یک تصویر برای استوری خود انتخاب کرده و نماد آن را در گوشۀ سمت راست به همراه محصولی که می‌خواهید پیوند دهید انتخاب کنید. سپس استیکر را به مکان مورد نظر منتقل کرده، رنگ و اندازه را سفارشی کرده و آن را در استوری خود به اشتراک بگذارید.


    بیشتر بخوانید: نقش استراتژی‌های سوشیال کامرس در موفقیت برندها چیست؟

    فیسبوک

    فیسبوک در سال 2021 بیش از 3.45 میلیارد کاربر فعال ماهانه داشته است. لازم به گفتن نیست که این پلتفرم 17 ساله، پتانسیل عظیمی برای مخاطبان جدید و گسترش در ابعاد جهانی دارد. فروشگاه‌های فیسبوک که در سال 2020 و در طول دورۀ همه‌گیری کووید-19 راه‌اندازی شدند، به کسب‌وکارهای کوچک و متوط کمک کرد تا به صورت آنلاین خدمات خود را عرضه نمایند. فیسبوک نه تنها سازگار با موبایل است، بلکه رایگان بوده و به شما امکان تهیۀ کاتالوگ محصولات جدید را نیز می‌دهد.

    هنگامی که مشتریان شما، صفحه و محصولاتتان را دنبال می‌کنند، فیسبوک اقدام جالبی انجام می‌دهد. این پلتفرم به صورت هوشمند، ارائۀ محصولات را بر اساس ترجیحات منحصربفرد و تاریخچۀ جستجوی خریدار انجام می‌دهد. بنابراین تجربۀ هر کاربر می‌تواند یک تجربۀ مخصوص به خود را در خرید از فروشگاه‌ها داشته باشد.

    مشتریان ممکن است خرید خود را در فیسبوک تکمیل کنند یا به سایت تجارت الکترونیک شما ارجاع داده شوند. همچنین در صورت نیاز می‌توانید به مسنجر فیسبوک با مشتریان در ارتباط باشید تا به سؤالات آن‌ها پاسخ دهید. همچنین می‌توانید از صفحۀ فیسبوک برای به اشتراک گذای اخبار، تعامل با مشتریان فعلی و معرفی محصولات جدید استفاده کنید.

    تیک تاک

    تیک تاک یکی از پلتفرم‌های جوان‌ و جدید در عرصۀ سوشال کامرس است. کابردهای این شبکه فراتر از اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه است. در حال حاضر می‌توانید با ارائۀ محصولات خود در پست‌های قابل خرید، امکان پخش زنده و چندین قابلیت ارزشمند دیگر، تجارت اجتماعی خود را در آن آغاز کنید.

    پیش از راه‌اندازی نسخۀ بیزینس تیک تاک در سال 2020، عبارتی تحت عنوان «تیک تاک باعث شدن آن را بخریم!» در بین کاربران رایج بود. این شبکه با توانایی منحصربفرد خود، امکان وایرال شدن محتواها و برندها را پدید آورده است. به همین دلیل تیک تاک می‌تواند کسب و کار شما را یک شبه به میلیون‌ها مشتری بالقوه معرفی کند.

    تیک تاک و سوشال کامرس

    به گفتۀ eMarketer، بسیاری از قابلیت‌های سوشال کامرس تیک تاک تا کنون بر تبلیغات محصول متمرکز شده‌اند. در زیر هر آگهی، کاربران می‌توانند روی دکمۀ خرید کلیک کنند تا مستقیماً به سایت تجارت الکترونیک آن‌ها منتقل شوند. اما اخیراً برندها این امکان را دارند تا ویترین فروشگاهی خود در تیک تاک را نیز ایجاد نمایند.

    با اضافه کردن برگۀ نمایۀ تجاری و درست کردن کاتالوگ، محصولات ثابت خود را همگام‌سازی کرده و اجازۀ خرید مستقیم از تیک تاک را به آن‌ها می‌دهد. در حال حاضر، مشارکت BigCommerce و TikTok به فروشندگان اجازه می‌دهد تا فروشگاه آنلاین خود را به نمایۀ تیک تاک خود متصل کنند. بنابراین تعاملات بین فروشندگان و مشتریان افزایش یافته و درصد موفقیت آن بیشتر خواهد شد.

    تیک تاک به عنوان یکی از رسانه‌های اجتماعی، رشد زیادی در عرصۀ سوشال کامرس داشته است.

    پینترست

    نکتۀ جالبی در مورد پینترست وجود دارد. اینکه اغلب کاربران به جای سازندۀ طرح‌ها، به محتوای آن‌ها اهمیت می‌دهند. در مقایسه با پلتفرم‌هایی نظیر فیسبوک و اینستاگرام، پینترست جایی است که تأثیرات دو طرفۀ کاربر و برند روی یکدیگر بیشتر است.

    به این ترتیب فروشندگان می‌توانند بیشتر روی عرضۀ محصولات تمرکز کنند و نقش شهرت شخصی را کاهش دهند. پینترست که در سال 2010 راه‌اندازی شد، به عنوان یک پلتفرم برای کمک به مردم برای پیدا کردن الهام از تمام جنبه‌های زندگی شروع به کار کرد.

    جنبه‌هایی نظیر سبک زندگی، دکوراسیون منزل، تناسب اندام و مد در این شبکه بسیار به چشم می‌خورند. اما از سال 2015، پینترست اقدام به عرضۀ پین‌های قابل خرید از برندها کرد. به این ترتیب کاربران می‌توانند با کلیک روی دکمۀ خرید، اقدام به سفارش آن‌ها نمایند.

    با استفاده از پینترست در سوشال کامرس، فروشندگان و بازرگانان می‌توانند پین‌های محصولات خود را ایجاد کرده تا اطلاعات قیمت و سهام به روز شدۀ آن را نمایش دهند. خریداران نیز این فرصت را کسب می‌کنند تا محصولات را مستقیماً در تابلوهای شخصی خود ذخیر کنند. همچنین اگر کاربران قصد خرید داشته باشند، با کلیک روی دکمۀ پین به سایت فروشنده منتقل خواهند شد.

    این پلتفرم همچنین ویژگی‌هایی برای بهینه‌سازی فراهم کرده است. با توصیه‌هایی برای یافتن مخاطبان جدید و همچنین پیگیری مشتریان قبلی، سمت مدیر تبلیغات در پینترست این اجازه را می‌دهد تا روند کاوش در آن را به شکلی مؤثرتر دنبال نماید.

    امکانات خاص پینترست به عنوان یک رسانۀ اجتماعی، مزایای زیادی برای شروع موفق یک کسب و کار ایجاد کرده است.

    مزایای سوشال کامرس چیست؟

    اگر هنوز متقاعد نشده‌اید که سوشال کامرس برای کسب و کار شما ضروری است، در ادامه چند مورد از مزایای کلیدی آن را بررسی خواهیم کرد. مطالعۀ موارد زیر باعث افزایش آگاهی شما از اثرات مفید آن خواهد شد.

    مزایای سوشال کامرس

    تجارت اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط، مزایای زیادی به همراه دارد.

    تعداد زیاد مشتریان بالقوه در شبکه‌های اجتماعی

    بر اساس آما Statista، در سال 2020 بیش از 3.6 میلیارد کاربر در رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود داشت. انتظار می‌رود این تعداد تا سال 2025 به 4.4 میلیارد نفر برسد.

    با توجه به اینکه تعداد بیشتری از این کاربران شروع به خرید از طریق رسانه‌های اجتماعی کرده اند، این فرصت بزرگی برای شماست تا گسترۀ کسب و کارتان را افزایش دهید. پتانسیل سوشیال کامرس این امکان را می‌دهد تا محصولات خود را در برابر مخاطبان بیشتری قرار دهید.

    افزایش آگاهی از برند

    سوشال کامرس به جای محدود کردن مشتریان به سایت تجارت الکترونیک یا رسانه‌های اجتماعی، امکان ادغام این دو را فراهم کرده است. این فرصتی است تا کسب و کارهای مختلف، برندسازی خود را به شکلی مؤثرتر و در ابعاد بزرگتر انجام دهند. به این ترتیب می‌توانید از طریق نشر محتوای روزانه، ماندگاری بیشتری در ذهن مشتریان داشته باشید.

    یکی از راه‌های کلیدی برای ایجاد آگاهی از برند، بازاریابی اثربخش است. این رویای هر برند است که یک ورزشکار، هنرپیشه یا افراد مشهور، محصولات آن‌ها را تأیید کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی این فرصت را به برندها می‌دهد تا نام خود را بیش از پیش بر سر زبان‌ها بیندازند.

    رسیدن به مخاطبان هدف

    مشتریان کسب و کار شما به احتمال زیاد در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتظر شما هستند. این به شما فرصتی عالی برای تعامل با مشتریان فعلی به روشی معتبر و جدید را می‌دهد تا از طریق آن، صدای برند خود را به گوش آنان برسانید. بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دارای قابلیت‌های تحلیلی هستند که امکان ردیابی و رصد رفتار کاربران را می‌دهد. به این طریق می‌توانید راه رسیدن به مخاطبان هدف خود را کوتاه‌تر و ارزان‌تر کنید.

    البته برای دستیابی به مخاطبان هدف خود باید ابتدا آن‌ها را بشناسید. مثلاً اگر مشتریان شما در محدودۀ سنی بالای 30 سال هستند، احتمالاً تیک تاک گزینۀ بهتری خواهد بود. بنابراین لازم است برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به مشتریان وقت بگذارید.

    لازم است علاقۀ آن‌ها را بشناسید و با بینش و سبک زندگی آن‌ها آشنا شوید. سپس با ارائۀ محصولات درست خواهید توانست بهترین گزینه را معرفی نمایید.

    تجربۀ خرید راحت‌تر در سوشال کامرس

    سوشال کامرس دارای ویژگی‌هایی نظیر دکمۀ خرید و پرداخت درون برنامه‌ای است. این ویژگی باعث حذف مراحل غیرضروری در فرآیند خرید می‌شود. به این ترتیب امکان ریزش مشتریان در هنگام طی کردن مراحل خرید کاهش خواهد یافت. ایجاد فرآیند خرید یکپارچه به کاربران این امکان را می‌دهد تا تجربۀ خرید راحت‌تری داشته باشند. مثلاً به جای تغییر مسیر کاربر اینستاگرام از برنامه و انتقال آن‌ها به سایت تجارت الکترونیک، امکان خرید مستقیم از اینستاگرام را فراهم می‌کند.

    بنابراین به جای مختلف کردن زمان پیماش آن‌ها، خرید بدون اصطکاک و بی‌دغدغه تجربه خواهد شد.

    کوتاه در مورد سوشال کامرس

    • سوشال کامرس یا تجارت اجتماعی، مراحل خرید برای کاربران را ساده‌تر کرده است.
    • این سبک از تجارت به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های خرید آنلاین و تجارت الکترونیک به حساب می‌آید.
    • در سوشال کامرس، کاربران امکان خرید مستقیم و بی‌واسطه در رسانه‌های اجتماعی را دارند.
    • تجربۀ خرید راحت‌تر، رسیدن به بازار هدف، کاهش هزینه‌ها و افزایش آگاهی از برند از مهم‌ترین تأثیرات تجارت اجتماعی در دنیاست.
    • حضور تعداد زیاد کاربران در شبکه‌های اجتماعی، این فرصت را پدید می‌آورد تا روند رشد کسب و کار شما به شکلی مؤثرتر طی شود.
    • بهترین راه برای استفاده از سوشال کامرس، ادغام آن با تجارت الکترونیک و پلتفرم‌های شخصی است.
    • محتوای ارزشمند، بازاریابی هوشمند و شناخت سلیقۀ مخاطبان به رشد شما در این عرصه کمک می‌کند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.