مدیریت لجستیک کسب و کارهای کوچک با 7 توصیه مهم

0

اگر کسب‌وکار کوچکی دارید داشتن یک استراتژی لجستیک مؤثر می‌تواند راهگشای شما باشد. درست حدس زدید! هر کسب‌وکاری باید نحوه مدیریت لجستیک خود را به طور کامل در نظر داشته باشد.

همین تسلط بر مدیریت لجستیک کسب و کارهای کوچک می‌تواند برای صاحبان آن‌ها و مدیران مارکتینگ تا حد چشمگیری مقرون‌به‌صرفه باشد. احتمال زیاد به این دلیل که رضایت مشتری را تا حد زیادی افزایش داده و آن‌ها را از رقبای خود متمایز می‌کند.

اگر کسب‌وکار شما تجارتی موفق در فضای مجازی باشد، مدیریت زنجیره تأمین آسان‌تر می‌شود. زیرا مردم همه چیز را سریع، در وضعیت خوب و به موقع می‌خواهند.

اگر فروشنده آنلاین هستید، باید حمل و نقل و تحویل به موقع خود را بهینه کنید. تحویل بد موقع منجر به افت رتبه برند شما در بازار و موتورهای جستجو می‌شود.

توصیه‌های مهم مدیریت لجستیک کسب و کارهای کوچک

برای اینکه مدیریت لجستیک کسب و کارهای کوچک شما با موفقیت انجام شود 7 توصیه کلید به شما ارائه می‌دهیم.

توصیه‌های مهم مدیریت لجستیک کسب و کارهای کوچک

احتمالاً بخواهید در همین آغاز راه بدانید این سیستم مدیریتی چگونه می‌تواند در کارهای سازمانی نقش خود را به درستی ایفا ‌کند؟ در ادامه 7 توصیه مهم را به شما ارائه می‌دهیم که با کمک آن می‌توانید مدیریت لجستیک کسب و کارهای کوچک را به بهترین شکل انجام دهید.

تعیین اهداف

هدف اصلی لجستیک این است که کالا را از مکانی به مکان دیگر انتقال دهیم. با این حال، فراتر از این هدف اساسی، شما باید استراتژی مدیریت لجستیک کسب و کارهای کوچک یا بزرگ خود را تعیین کنید. تعیین اهداف تدارکات خود را نیز بر این اساس تعیین کنید. آیا قصد ارائه بهترین زمان تحویل در بازار را دارید؟ آیا می‌خواهید کسی باشید که کمترین هزینه را دریافت می‌کند؟

پیگیری و بررسی منابع ورودی خود

ردیاب فقط در مورد محموله‌های مشتری صدق نمی‌کند. شما همچنین باید تمام مواد وارد شده به دفتر، انبار و محل کار خود را دقیق پیگیری کنید.

اگر شما یک کسب‌وکار تولیدی هستید که از مواد اولیه خاصی برای تولید محصولات خود استفاده می کند، مطمئن شوید که آنها به موقع از طرف تأمین‌کنندگان وارد می‌شوند. در واقع داشتن یک چارچوب زمانی و ابزار ردیابی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایجاد این سیستم پیگیری به شما و تیم‌تان اجازه می‌دهد که لوازم مورد نیاز شرکت خود را مدیریت کنید. این مدیریت و هماهنگی فرآیند را از ابتدا تا آخرین مرحله تولید تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برای پیگیری منابع چه کنیم؟

روی یک سیستم مدیریت موجودی خوب سرمایه‌گذاری کرده و زمان تحویل گرفتن منابع اولیه و زمان تحویل دادن محصولات خود را بررسی کنید.

ساده است! هرگز در موقعیتی قرار نگیرید که مشتری شما هر چیزی را که ممکن است در انبار موجود باشد، سفارش دهد. محصولات تولیدی باید فراتر از سفارشات دریافتی باشد تا مشتری ناامید نشود. زیرا مشتری ناامید به راحتی به سراغ دیگران می‌رود.

آماده‌سازی استراتژی حمل‌ونقل

کارهای مربوط به بخش حمل‌ونقل کسب‌وکار کوچک خود را که به موقع انجام دهید. نباید این بخش از عملیات شرکت شما در زمان‌های حساس مخصوصاً در نزدیکی تعطیلات رسمی باشد. بهتر است آماده‌سازی استراتژی حمل‌ونقل را خارج از فصل شلوغ کاری خود انجام دهید

بهتر است بدانید که مدیریت لجستیک کسب‌وکارهای کوچک چیزی فراتر از برنامه‌ریزی محصولاتی است که باید هنگام فرستادن سفارشات ارسال شوند. در ضمن در خاطرتان باشد که مشتریان تمایل دارند سفارشات را بر اساس فصلی بودن نیز سفارش دهند.

یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت ارسال مرسولات فروشگاه‌ها استفاده از افزونه حمل و نقل است. این افزونه که مانند یک دستیار هوشمند حمل و نقل برای شما عمل می‌کند، امکان دسترسی خدمات شرکت‌های پستی مختلف را به شما می‌دهد و به راحتی می‌توانید وضعیت ارسال بسته‌ها را مشاهده و رهگیری کنید.

همچنین مزایای دیگری مانند رهگیری سفارشات با ارسال رایگان پیامک، چاپ بارنامه، جمع‌آوری مرسولات از درب فروشگاه یا منزل شما، محاسبه دقیق هزینه‌های شرکت پستی، پشتیبانی اختصاصی و… است.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    چرا استراتژی حمل‌ونقل اهمیت دارد؟

    فصل تعطیلات زمان هدیه دادن و ثبت سفارشات عمده است. بنابراین حتماً اطمینان حاصل کنید که موجودی شما به خوبی قبل از فصل‌های شلوغ ذخیره شده است. در این مدت در مورد الگوهای خرید مشتری نیز تحقیق کنید و منابع خود را زیر نظر داشته باشید.

    بر اساس فرایند تولید خود، به ذخیره‌ای را که ممکن است به زودی به پایان برسد، توجه کنید. در ضمن مطمئن شوید که محصولاتی که ممکن است تمام شود را به زودی و قبل از تمام شدن ذخیره، آماده می‌کنید.

    • این کار به محاسبه زمان ارسال هنگام سفارش با توجه به برنامه زمانی شما کمک می‌کند.
    • تأخیر در حمل‌ونقل برای مشتریان در طول فصل تعطیلات یا زمان برگزاری عروسی ممنوع است.
    • به بازار فروش محصولات خود توجه داشته باشید. با توجه بازار خود، باید مطمئن شوید که تقویم شما تمام فصول مهم خرید را برای مشتریان پیگیری می‌کند.

    با شرکت‌های واسط پستی همکاری کنید

    یکی از مهم‌ترین نکات مدیریت لجستیک کسب و کارهای کوچک مشارکت با شرکت حل‌ونقل مناسب است. بنابراین دقت داشته باشید که در صورت محدود بودن بودجه، روی حداقل یک شریک حمل‌ونقل خوب سرمایه‌گذاری کنید.

    ارسال سفارش مشتریان از مهم‌ترین بخش‌های تجارت بوده که باید به درستی صورت بگیرد تا بتوانید رضایت مشتریان خود را جلب کنید. پادرو به عنوان یک پلتفرم کامل و جامع در زمینه مدیریت لجستیک فروشگاه‌ها، ارسال کالا، دریافت درگاه پرداخت و مدیریت ارسال سفارش مشتریان می‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای شما باشد.

    تمرکز بیشتر بر مشتری

    تدارکات فقط در مورد تحویل نیست. ممکن است این مورد را قبلاً شنیده باشید، اما از ابتدای فعالیت خود تا انتها، روی مشتریان خود سرمایه‌گذاری کرده باشید. درست است! مشتریان برای جریان تدارکات شما بسیار مهم هستند.

    شما نباید

    • توجه خود را از درخواست‌های مشتریان دور نگه دارید.
    • باید در همه حال رضات مشتریان را جلب کنید.

    در عوض شما باید منتظر تغییرات در تاریخ حمل‌ونقل، تغییر در سفارش و آدرس تحویل باشید. علاوه بر این، در نظر داشته باشید که مشتری شما باید همیشه از محل محصول خود مطمئن باشد. پس از ثبت سفارش با شرکت، مطمئن شوید که به آنها اجازه می‌‌دهید سفارش خود را به صورت آنلاین پیگیری کنند.

    بهترین فروش با مدیریت لجستیک کسب و کارهای کوچک

    بیشتر بخوانید: 8 فاکتور مهم در انتخاب بهترین شرکت برای ارسال سفارش مشتریان

    مدیریت لجستیک کسب و کارهای کوچک در حمل و نقل

    به منظور بالا بردن کیفیت ارسال محصولات به فروش رسیده، روی یک ردیاب حمل‌ونقل محصول آنلاین خوب سرمایه‌گذاری کنید. این سرویس به شما کمک می‌کند تا مشتریان در پروفایل خود در فروشگاه اینترنتی یا اپلیکشین اندروید و آی.او.اس محصول خود را به راحتی پیگیری کنند.

    در نتیجه اطلاعاتشان به آسانی به‌روزرسانی شوند و نیازی به تماس مداوم با شرکت نداشته باشند. خدمات پس از فروش مشتریان یکی از کارآمدترین تاکتیک‌های برنامه (CRM) است که به جریان مناسب و سازنده زنجیره تأمین شما کمک می‌کند.

    امکان پیگیری مرسولات در مدیریت لجستیک

    شما می‌توانید طیف وسیعی از رویدادهای مؤثر بر سیستم حمل‌ونقل محصول خود را زیر نظر داشته باشید. هم شما و هم مشتریان خود با این امکانات باید بتوانید در هر زمان متوجه شوید که محصولات در کجا قرار دارند. با دسترسی مستقیم مشتریان به اطلاعات پیگیری، خود را از مشکلات مربوط به مسئولیت ارسال محصولات خریداری شدۀ مشتریان دور نگه می‌دارید.

    زنجیره تامین و تدارکات برای موفقیت هر کسب و کاری، کوچک یا بزرگ، حیاتی است. بدون برنامه مدیریت تدارکات خوب، کل استراتژی تجاری خود را در معرض شکست قرار می دهید.

    انتخاب سرویس‌دهنده با بهترین قیمت

    در بسیاری از مواقع، صاحبان مشاغل بیش از حد مشغول مذاکره با چندین سیستم حمل‌ونقل هستند. برای صرفه جویی در هزینه و زمان تحویل کالا، باید اطمینان داشته باشید که بهترین معامله و قیمت را به دست آورده‌اید.

    بهترین قیمت بعد از مذاکره

    همیشه بر سر قیمت‌ها رقابت وجود دارد. بنابراین قیمت‌های خود را برای هرگونه هزینه‌ای که ممکن است به شرکت وارد شود، آماده کنید. این را از خود بپرسید: “بهترین قیمتی که می‌توانم برای محصول خودم بگیرم چقدر است؟”

    شماره‌ها در مدیریت لجستیک کسب‌ و کارهای کوچک

    نکته مهمی که بسیاری از مشاغل کوچک از آن چشم‌پوشی می‌کنند، نیاز به سرمایه‌گذاری روی بارکد و سیستم شماره‌ای برای محصولات‌شان است. سفارشات تأخیری یک چیز است، اما اگر سفارش اشتباهی را به مشتری خود برسانید تبعات بدتری را تجربه خواهید کرد.

    استفاده از کدهای منحصربه‌فرد محصولات

    از کدهای (UPC) و (EAN) در مدیریت لجستیک کسب و کارهای کوچک استفاده کنید تا به شما در بسته‌بندی و تحویل محصولات مناسب از انبارتان به بازار و به مشتری اطمینان دهد. این کدها شناسه‌های منحصربه‌فردی برای محصولات هستند و روی اکثر کالاهای مصرفی مانند لوازم الکترونیکی، لباس، لوازم جانبی و سایر کالاهای فیزیکی چاپ می‌شوند.

    این کدها بارکدهایی هستند که فقط باید اسکن شوند تا بدانید چه چیزی در بسته‌بندی موجود است. اگر محصولات شما فاقد بارکد باشند، باید هنگام بسته‌بندی هوشیار باشید. زیرا این کدهای منحصربه‌فرد تأخیرها را کاهش داده و همچنین از تحویل کالاهای اشتباه جلوگیری می‌کنند.

    بهبود فروش و عملکرد

    برنامه‌ریزی فروش و عملیات مؤثر (S&OP) می‌تواند به شما کمک کند بفهمید چه زمانی به تجهیزات جدید یا اضافه کار نیاز دارید. پیش‌بینی های دقیق به شما در برنامه ریزی موجودی کمک می‌کند ، بنابراین شما به اندازه کافی ابزارهای مناسب را برای پاسخگویی به تقاضا در اختیار دارید.

    فرآیند (S&OP) می‌تواند نگرش‌های تبلیغاتی آینده، معرفی محصولات جدید و سایر تغییرات مشتریان را درک کند. با داشتن این اطلاعات می‌توانید اطمینان حاصل کنید که موجودی کافی، هرچند نه خیلی زیاد در دست دارید.

    نتیجه‌گیری

    • برای مدیریت لجستیک کسب و کارهای کوچک توجه به 7 نکته کلیدی کمک بسیاری می‌کند.
    • پیش از هر کاری برای باید هدف خود را در فرآیند مدیریت لجستیک در نظر داشته باشید.
    • این هدف‌گذاری پروسه سفارش گرفتن و ارسال محصولات مورد نظر مشتریان سرعت می‌بخشد.
    • با استفاده از تکنولوژی‌های مبتنی بر اینترنت و ابزارهایی مانند (CRM) فرآیند امور ارسال محصولات به آدرس مشتریان را پیگیری کنید.
    • استفاده از شماره‌ها و کدهای منحصربه‌فرد برای محصولات پیگیری آن‌ها در شرکت‌های حمل‌ونقل را آسان‌تر می‌کند.
    • مقرون به‌صرفگی هزینه حمل‌ونقل می‌تواند مدیریت لجستیک کسب و کارهای کوچک را بهبود دهد.
    • برنامه‌ریزی درباره تهیه مواد اولیه تا تولید نهایی محصولات و فروش آن‌ها شما را در مدیریت بهینه سیستم به طور توجهی کمک می‌کند.
    • در نظر گرفتن 7 نکته کلیدی ذکر شده، باید تمرکز شما را روی امور مشتریان بیشتر کند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.