5 نکته درباره ریتنشن مارکتینگ و اهمیت آن که باید بدانید

0

آیا شرکت شما هم مشتریان خود را از دست می‌دهد و دلیل این موضوع را نمی‌دانید؟ آیا پول زیادی صرف تبلیغات می‌کنید، بدون این‌که نتیجه آن را بدانید؟ یکی از بهترین روش‌هایی که شما می‌توانید مشتریان قدیمی خود را به کسب‌وکارتان بازگردانید، از طریق ریتنشن مارکتینگ است. ریتنشن مارکتینگ باعث می‌شود تا بتوانید مشتریان خود را مجددا به کسب‌وکارتان بازگردانید و درآمد بیشتری کسب کنید.

شاید برخی از افراد فکر کنند که شرکت‌های بسیار موفق، اقدامات عجیب و غریبی برای حفظ مشتریان خود می‌کنند. این در حالی است که باید به شما بگویم همین ریتنشن مارکتینگ است که به این کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مشتریان قدیمی خود را حفظ کنند و نسبت به رقبا، درآمد بیشتری داشته باشند.

دستورالعمل‌های مختلفی برای استفاده از این ریتنشن مارکتینگ وجود دارند که باعث می‌شوند مشتریان شما به کسب‌وکارتان وفادار باقی بمانند. این امر موجب می‌شود که در هزینه تبلیغات تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید.

ریتنشن مارکتینگ چیست؟

وقتی درباره این روش برای بازیابی مشتریان قدیمی صحبت می‌کنیم، ممکن است برخی از افراد بپرسند که ریتنشن مارکتینگ چیست و چرا استفاده می‌شود؟ به‌طورکلی، ریتنشن مارکتینگ که به عنوان بازاریابی بازگشتی نیز شناخته می‌شود، به روشی از بازاریابی گفته می‌شود که در آن می‌توانید مشتریان قدیمی خود را به خرید مجدد از کسب‌وکارتان ترغیب کنید. به بیان دیگر، این روش به شما کمک می‌کند که بتوانید مشتریان خود را به صورت دائمی به خود وفادار نگه دارید.

می‌توان این‌گونه گفت که مهم‌ترین استراتژی ریتنشن مارکتینگ، در واقع بازگرداندن مشتریانی است که قبلا هم از شما خرید کرده‌اند و با شما در ارتباط هستند. به منظور رسیدن به این هدف، باید کارهای زیادی انجام دهید که یکی از مهم‌ترین آنها، راضی نگه داشتن مشتریان است.

به زبانی دیگر می‌توان گفت استراتژی ریتنشن مارکتینگ در واقع به اقداماتی اطلاق می‌شود که یک کسب‌وکار برای خرید مجدد محصولات توسط مشتریان فعلی و یا قدیمی خود انجام می‌دهد. این کار نه تنها می‌تواند موجب بیشتر دیده شدن کسب‌وکار شما شود، بلکه سودآوری شما را نیز افزایش می‌دهد.

بازاریابی بازگشتی تاثیر خیلی زیادی بر افزایش تعداد دفعات خرید مشتریان شما دارد. به علاوه، در این زمینه نرخ تکرار خرید نیز افزایش پیدا می‌کند که زیاد شدن همه این فاکتورها می‌تواند منجر به افزایش ارزش طول عمر مشتری شما شود. پس می‌توانید مطمئن باشید که سودآوری بلند مدت شما تضمین شده است.

دلیل اهمیت ریتنشن مارکتینگ

بازاریابی بازگشتی به دلایل متعددی برای کسب‌وکار و شرکت شما اهمیت دارد که در این بخش، آنها را به طور کامل نام می‌بریم.

از دست دادن مشتریان می‌تواند تاثیر زیادی در آسیب رسیدن به تصویر شرکت شما در جنبه عمومی داشته باشد. هنگامی که آنها رابطه خود را با شرکت شما قطع می‌کنند، ممکن است درباره شما تصور بدی داشته باشند و علیه شما تبلیغات منفی کنند. همین امر می‌تواند باعث دلسردی مشتریان بالقوه و یا جدید شود.

علاوه بر این، دلایل دیگری نیز وجود دارند که نسبت به موارد قبلی کمی متفاوت هستند. به عنوان مثال، شما اگر بخواهید از بازاریابی بازگشتی استفاده کنید و مشتریان قبلی خود را حفظ کنید، نیاز به پرداخت هزینه خیلی کمتری دارید تا زمانی که بخواهید مشتریان جدیدی به دست بیاورید. علاوه بر این‌، برقراری ارتباط بین مشتری و شرکت از طریق بازاریابی بازگشتی خیلی راحت‌تر است و کلا وفاداری بیشتری در بین طرفین وجود دارد.

باتوجه‌به این فاکتورها، اگر به دنبال یک روش مطمئن هستید که بتوانید بدون پرداخت هزینه خیلی زیاد، تعداد مشتریان بیشتری داشته باشید و درآمد خود را افزایش دهید، بهتر است از ریتنشن مارکتینگ استفاده کنید. این روش می‌تواند تاثیر خیلی زیادی بر افزایش نرخ بازگشت سرمایه شما داشته باشد.

مزایای استفاده از ریتنشن مارکتینگ

حفظ مشتریان قدیمی از طریق ریتنشن مارکتینگ مزایای بی‌شماری دارد. در میان همه این مزایا، برخی از آنها می‌توانند تاثیر مستقیم و آشکاری بر کسب‌وکار شما بگذارند. بعضی از این مزایا هم شاید کمی متفاوت‌تر باشند و به صورت غیرمستقیم بر موفقیت شما تاثیر گذار باشند.

به عنوان مثال، ممکن است برخی از این مزایا فقط ماهیت اقتصادی داشته باشند و برخی دیگر بیشتر مربوط به تصویر شرکت از نظر سایر مشتریان باشند. به‌طورکلی، برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ریتنشن مارکتینگ که موجب افزایش درآمد شما می‌شوند، عبارت‌اند از:

وفاداری مشتریان حفظ شده

حفظ مشتریان قدیمی باعث می‌شود که همین افراد مشتریان و مراجعه‌کنندگان بسیار زیادی را به کسب و کار شما بیاورند.

  • تبلیغ مشتریان از شما: اگر مشتریان تصور خوبی از شما داشته باشند، به احتمال خیلی زیاد درباره شرکت شما با دوستان و خانواده خود نیز صحبت می‌کنند و این امر نوعی تبلیغ برای شما محسوب می‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه تبلیغات به خاطر عامل قبلی

ریتنشن مارکتینگ باعث می‌شود تا دیگر نیاز نباشد همانند مراحل ابتدایی جذب مشتری هزینه بسیار زیادی برای تبلیغات و جذب مشتری داشته باشید.

ریتنشن مارکتینگ
  • افزایش درآمد و سود شما

 تاکنون چندین بار تاکید کردیم که بازاریابی بازگشتی می‌تواند تأثیر فوق‌العاده زیادی بر افزایش درآمد و سود شما داشته باشد. دلیل این موضوع هم این است که مشتریانی که به شما اعتماد داشته باشند، نسبت به تغییرات قیمت حساسیت خیلی کمتری از خود نشان می‌دهند و هزینه‌های اضافی شما برای برقراری ارتباط به شیوه‌های کارآمد کاهش پیدا می‌کند.

  • بهتر شدن تصویر کسب و کار شما از نظر مشتریان

شاید دانستن آن برای شما جالب باشد که مشتریان وفادار شاید از خود شما هم برای تبلیغات بهتر صحبت کنند و خیلی بهتر و کارآمدتر ویژگی‌های مثبت شما را بازگو کنند. این امر می‌تواند تصویر کسب و کار را در نظر آنها ارتقا دهد.

  • پایداری شرکت

در نهایت، آخرین مزیت مهم استفاده از ریتنشن مارکتینگ این است که پایداری و دوام شرکت شما را به میزان بسیار زیادی افزایش می‌دهد. شما با حفظ یک مجموعه کامل از مشتریان خوب و وفادار، می‌توانید مدت زمان بیشتری سود زیاد به دست بیاورید. حتی این امکان وجود دارد که بیزینس شما با گذر زمان افزایش پیدا کند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    بهترین استراتژی‌های نگه داشتن مشتریان کنونی

    به یاد داشته باشید که حفظ مشتری و وفاداری او ارتباط خیلی نزدیکی با یکدیگر دارند. به‌طورکلی، هر دوی این مفاهیم باید با هدف ایجاد یک رابطه برای ایجاد اعتماد از طرف مشتری به شرکت در نظر گرفته شوند. مشتریان به شرکت شما اعتماد می‌کنند و تصمیم بگیرند که همچنان از شما خرید کنند. داشتن ارتباط به صورت دائمی می‌تواند سود بسیار زیادی برای شما داشته باشد. بااین‌حال، این موضوع یک شبه به دست نمی‌آید و برای رسیدن به این هدف، باید یک استراتژی درست داشته باشید.

    باید بدانید که ریتنشن مارکتینگ در اینستاگرام اهمیت بسیار زیادی دارد و خیلی از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند برای فروش اینترنتی خود، از این استراتژی‌ها استفاده کنند. اگر مایلید مقالات مرتبط به اینستاگرام نظیر میم اینستاگرام چیست را بخوانید، می‌توانید از بلاگ پادرو استفاده کنید.

    برخی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا به ریتنشن مارکتینگ دست پیدا کنید، شامل موارد زیر می‌شوند.

    کیفیت خدمات

    اصلی‌ترین استراتژی برای داشتن مشتریان کنونی این است که بهترین کیفیت ممکن از محصولات را در اختیار آنها قرار دهید. به علاوه، سعی کنید از مشتریان خود در تمامی مراحل خرید پشتیبانی کنید.

    حس تعلق خاطر

    اگر بتوانید از روش‌هایی استفاده کنید که مشتریان احساس بهتری داشته باشند، احتمال اینکه بیشتر از شما خرید کنند هم بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال، می‌توانید برای برخی از مشتریان خود، کارت‌های تبلیغی خاصی در نظر بگیرید تا احساس کنند که بخشی از شرکت شما هستند و احساس هویت بیشتری با خرید از شما داشته باشند.

    ایجاد جریان‌های دو طرفه

    یکی دیگر از استراتژی‌های بسیار مهم در زمینه ریتنشن مارکتینگ این است که با مشتریان خود جریان‌های دو طرفه ایجاد کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از آنها بخواهید که وارد کانال‌های تلگرامی و یا وبلاگ شما شوند. به‌طورکلی، از هر روشی استفاده کنید تا آنها احساس بهتری نسبت به شما داشته باشند.

    داشتن ارتباط نزدیک با مشتری

    باتوجه‌به مورد قبل، به احتمال زیاد متوجه شدید که استراتژی خیلی مهمی در بازاریابی بازگشتی که می‌تواند موجب افزایش مشتریان شما شود، داشتن ارتباط مناسب با آنهاست. به علاوه، می‌توانید این ارتباط را از طریق پست، ایمیل و یا هر روش دیگری مدیریت کنید.

    بازخورد

    این احتمال وجود دارد که مشتریان شما برخی مواقع، شکایت‌هایی داشته باشند. پس مطمئن شوید که به شکایت‌های آنها رسیدگی می‌کنید و به شیوه‌ای همدلانه، به آن‌ها پاسخ می‌دهید. همچنین برای بهبود کیفیت خدمات خود، می‌توانید نظرسنجی‌هایی را در نظر بگیرید که مشتریان در آنها مشارکت کنند و نظر خود را درباره کسب‌وکار شما بگویند.

    نحوه استفاده از اینستاگرام برای ریتنشن مارکتینگ

    همان‌طورکه می‌دانید، اینستاگرام یکی از بهترین رسانه‌های اجتماعی است که در آن می‌توانید مشتریان بسیار زیادی جذب کنید. ازاین‌رو، خیلی از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، قصد دارند از ریتنشن مارکتینگ برای موفقیت در اینستاگرام کمک بگیرند. بنابراین، باید بدانید که چگونه می‌توانید از اینستاگرام برای به دست آوردن مشتریان و وفادار کردن آنها استفاده کنید. نکات خاصی وجود دارند که در این زمینه به شما کمک می‌کنند. برخی از مهم‌ترین آن‌ها، عبارتند از:

    1.      شناخت مشتریان فعلی

    یکی از روش‌های فوق‌العاده برای ریتنشن مارکتینگ و افزایش مشتریان، این است که مشتریان خود را به طور کامل بشناسید. این امر به شما کمک می‌کند که محصولاتی در اختیار آنها قرار دهید که برای آن‌ها مناسب است. ازاین‌رو، شناخت مشتریان فعلی خود را در اولویت قرار دهید. برای استفاده از اینستاگرام در ریتنشن مارکتینگ، می‌توانید از خود این اپلیکیشن کمک بگیرید. فقط کافی است که وارد تنظیمات اکانت تجاری خود شوید و مشاهده کنید که چه تعداد از فالوور‌های شما خانم و چه تعداد آقا هستند و بیشتر آنها در چه بازه سنی قرار دارند.

    2.      پست کردن مطالب متنوع

    آنقدر خلاق باشید که هر لحظه درباره محصولات مختلفی پست بگذارید. زیرا اگر فالوورهای شما حتی مشتری هم نباشند و نخواهند خرید کنند، با دیدن محصولات متنوع به احتمال زیاد برای خرید وسوسه می‌شوند. درصورتی‌که محصولات شما همیشه مشابه یکدیگر باشند، این امکان وجود دارد که بعد از گذشت مدتی از پیج اینستاگرام شما خسته شوند و شما را رها کنند.

    ریتنشن مارکتینگ

    علاوه بر این، سعی کنید در پست‌هایی که مربوط به محصولات خاصی هستند، درباره مزایای آن‌ها صحبت کنید. توضیح دهید که چرا مشتریان باید به جای خرید از رقبا، از شما خرید کنند. به‌طورکلی، نشان دهید که خرید کردن از محصولات شما تا چه حد می‌تواند بر بهبود زندگی آنها تاثیر بگذارد. تمام این موارد، مهم‌ترین روش‌های استفاده از ریتنشن مارکتینگ در اینستاگرام هستند.

    3.      فعال نگه داشتن فید اینستاگرام

    زمانی که مشتریان درباره کسب‌وکار شما کنجکاو می‌شوند، تنها چند ثانیه در پیج باقی می‌مانند. آنها می‌خواهند بدانند که در همین مدت زمان، تا چه حد فعال و خلاق هستید. ازاین‌رو، می‌توانید در پیج تجاری اینستاگرام خود مشاهده کنید که فالوور‌های شما بیشتر در چه ساعاتی آنلاین هستند و در همان ساعات پست بگذارید. علاوه بر این، بهتر است پست‌هایی را در اینستاگرام خود قرار دهید که خلاقیت زیادی دارند.

    می‌توانید در آنها از تم‌ها و شبکه‌ها و یا رنگ‌های مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر محصولاتی درباره دختران می‌فروشید، می‌توانید از تم صورتی استفاده کنید. همچنین انتخاب رنگ باعث می‌شود که مشتریان، شما را با همان رنگ بشناسند.

    4.      ارائه خدمات به مشتری

    یکی از کارهای خیلی مهمی که شما می‌توانید برای ریتنشن مارکتینگ انجام دهید، این است که خدمات مورد نیاز مشتری را در اختیار او بگذارید. به‌طورکلی، به این موضوع فکر کنید چه چیزی باعث افزایش رضایت مشتری می‌شود و از همه آن خدمات کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که همیشه پاسخ مشتریان خود را در سریع‌ترین زمان ممکن بدهید. زیرا در صورت جواب ندادن به آن‌ها، مشتریان برای همیشه از دست شما می‌روند.

    5.      پروفایل مناسب

    به هیچ عنوان از اهمیت پروفایل غافل نشوید. منظور ما از پروفایل، فقط عکس نیست و شما باید توجه خیلی زیادی به بیو اینستاگرام خود داشته باشید. در قسمت بیوگرافی، چیزی بنویسید که کسب‌وکار شما را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد. ازاین‌رو، بازدیدکنندگان باید با خواندن این بیو که طول خیلی کمی هم دارد، متوجه شوند که در پیج اینستاگرام شما می‌توانند چه چیزی ببینند.

    می‌توانید در قسمت بیو اینستاگرام خود لینک قرار دهید که مشتری بتواند به صورت مستقیم به سایر پلتفرم‌ها و یا وبسایت فروشگاهی شما وارد شود. درصورتی‌که لینک سایت فروشگاهی خود را در این قسمت قرار دهید، مشتریان می‌توانند بدون پیام دادن و اتلاف وقت، در سریع‌ترین زمان ممکن محصول مورد نظر خود را سفارش دهند. خوشبختانه اینستاگرام هیچ‌گونه محدودیتی برای افزودن چندین لینک در بیو ندارد و شما می‌توانید همه لینک‌های مورد نظر خود را در بیو اضافه کنید.

    در نهایت، فاکتور مهم دیگری که باید درباره پروفایل مد نظر قرار دهید، این است که گزینه تماس در بیو اینستاگرام را فعال کنید. مشتریان باید بدانند که از چه طریقی می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند. می‌توانید در این بخش آدرس ایمیل، شماره تماس و یا هر راه ارتباطی دیگری را قرار دهید. با انجام این کار، به بهترین شکل ریتنشن مارکتینگ را انجام داده‌اید و آنها می‌توانند در کمتر از 1 ثانیه، بهترین راه برای تماس با شما را پیدا کنند.

    6.      نظر گرفتن از دنبال کنندگان

    سعی کنید هر چند وقت یک بار در کپشن‌ها یا استوری‌ها، نظر فالوورهای خود را بپرسید. می‌توانید از آنها بخواهید که درباره محصولات، خدمات و یا حتی خدمات ارائه شده برای مشتریان نظر خود را بگویند. استوری‌های اینستاگرام می‌توانند بهترین گزینه‌ها برای گرفتن نظر از مخاطبان باشند. زیرا شما می‌توانید با استفاده از نظرسنجی‌های خاصی از آنها کمک بگیرید.

    نظر گرفتن از فالوورها به شما این امکان را می‌دهد که از میزان رضایت آن‌ها آگاه شوید و در صورت هرگونه نقص و کمبود، آنها را جبران کنید. به علاوه، با استفاده از این روش می‌توانید مطمئن شوید که آیا شما در مسیر درستی هستید یا خیر.

    بهترین ابزارهای ریتنشن مارکتینگ

    یکی از مهمترین موضوعات برای موفقیت در ریتنشن مارکتینگ و رسیدن به مشتریان زیاد، استفاده از ابزارهای مختلف اینستاگرام است. اینستاگرام ویژگی‌های متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به بهترین شکل ممکن به افزایش مشتریان خود کمک کنید. در این بخش، برخی از بهترین ابزارهای ریتنشن مارکتینگ اینستاگرام را نام می‌بریم که با استفاده از آنها می‌توانید تعداد مشتریان خود را افزایش داده و آنها را همچنان حفظ کنید.

    • ایمیل ریتنشن مارکتینگ
    • فرستادن پوش نوتیفیکیشن
    • باشگاه مشتریان
    • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
    • صندوق‌های پیام
    • بازاریابی محتوا
    ریتنشن مارکتینگ

    سخن نهایی

    در این مقاله از پادرو، به طور کامل متوجه شدید که ریتنشن مارکتینگ چه تاثیری بر افزایش تعداد مشتریان و بیشتر شدن درآمد کسب‌وکارها دارد. همان‌طورکه گفتیم، با استفاده از این روش می‌توانید مشتریان قدیمی خود را مجددا به سمت کسب‌وکارتان باز گردانید و آنها را به خدمات و محصولات خود وفادار نگه دارید. با استفاده از ریتنشن مارکتینگ در اینستاگرام، احتمال موفقیت شما خیلی بیشتر است. به همین دلیل هم اغلب کسب‌وکارهای موفق از این روش برای افزایش مشتریان و درآمد خود استفاده می‌کنند.

    سوالات متداول

    چگونه از طریق ایمیل ریتنشن مارکتینگ می‌توانید به بازاریابی کسب‌وکار خود کمک کنید؟

    شما برای بازگرداندن مشتریان خود به کسب‌وکارتان، می‌توانید به آنها ایمیل بزنید و به آنها یادآوری کنید که با خرید از شما می‌توانند از خدمات و مزایای مختلفی بهره‌مند شوند. به عنوان مثال، می‌توانید تخفیف قابل توجهی برای آنها در نظر بگیرید.

    پوش نوتیفیکیشن چیست؟

    درصورتی‌که اپلیکیشن مخصوص برای مشتریان خود در نظر گرفته باشید و آنها موقع خرید مجبور شوند آن را دانلود کنند، این اپلیکیشن از آنها می‌خواهد که برای آن‌ها نوتیفیکشن ارسال کند. ارسال پوش نوتیفیکشن در این اپلیکیشن می‌تواند تاثیر زیادی بر ترغیب مجدد مشتریان شما داشته باشد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.