اصول پاسخ به کامنت در اینستاگرام برای کسب‌وکارها

0

آیا تا به حال به اهمیت پاسخ به کامنت در اینستاگرام فکر کرده‌اید؟ بی پاسخ ماندن سوالات و پیشنهادات مخاطبان شما در اینستاگرام تا چه حد ممکن است، به کسب و کار اینترنتی شما و فروشگاه های اینستاگرامی لطمه وارد کند؟

ماجرا از یک قانون سنتی و بسیار مهم آب می‌خورد، آنجا که کاسبان و بازاریان قدیمی نیز تصریح می‌کردند: جواب مشتری را ندهی، کاسبی تعطیل می‌شود! و مذهبی‌ها هم تاکید داشتند، مشتری، لطف خداست که وارد مغازه شده است!

با چنین پشتوانه سنتی و مذهبی، ایرانیان باید به قوانین مدرن و تازه مربوط به پاسخگویی به کامنت مشتریان و مشتری مداری در فضای مجازی حساس بوده و دغدغه آن را داشته باشند. سوال بسیار مهم این است که اصولا چطور جواب کامنت‌ها را در شبکه‌های اجتماعی بدهیم؟

شما به عنوان یک فرد حقیقی یا یک نماینده از کسب و کار جدی و رسمی، حین فعالیت در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، بدون تردید تجربه دریافت کامنت های عجیب و غریب از فالورها یا دنبال کننده‌های خود را داشته‌اید.

نحوه پاسخ به کامنت در اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. در چنین شرایطی چه واکنشی دارید؟ بی تفاوت از کنار نظرات مردم عبور می‌کنید؟ به بعضی از آنها پاسخ می‌دهید و یا به همه آنها با وسواس تمام عیار، واکنش نشان داده و حتما جواب می‌دهید، حتی اگر توهین کرده باشند؟!

پاسخ به کامنت در اینستاگرام

پاسخگویی به کامنت‌ها وبه طور کلی نظرات مردم به مخاطب این حقیقت را منتقل می‌کند که شما به تک تک آنها احترام گذاشته و برای نظراتشان اهمیت قایل هستید.

زمان مناسب پاسخ به کامنت در اینستاگرام

با توجه به تحقیقات صورت گرفته تا مرز 42 درصد از کاربران انتظار دارند تا حداکثر 60 دقیقه پس از ارسال نظر خود، پاسخ آن را دریافت کنند. البته 32 درصد از کاربران هم توقع دارند در همان نیم ساعت اول پاسخ خود را مشاهده کنند.

خیلی طبیعی است که هیچ کاربری دوست نداشته باشد، نادیده گرفته شود و نظرش هیچ بازتاب و جوابی نداشته باشد.

این موضوع ممکن است در میان کاربران وفادار به کسب و کار یا صفحه شما، ناامیدی و ناراحتی ایجاد کند. آنها حق دارند منتظر جواب کامنت خود باشند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    اما چرا پاسخ‌گویی به کامنت‌ها این‌قدر اهمیت دارد؟ در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت چرا این موضوع تا این حد اهمیت دارد و چرا باید با روش پاسخ دادن به کامنت در اینستاگرام آشنا باشید. آیا فرمولی جامع برای پاسخ‌گویی به انواع‌ کامنت‌ها وجود دارد و یا هر کامنت و نظری به دنیای نویسنده آن وابسته است؟!

    زمان مناسب برای پاسخگویی بسیار اهمیت دارد، بهترین عملکرد، بالاترین راندمان و سود را خواهد داشت و کاربران بیشتری را با رفتار حرفه ای آشنا خواهد کرد

    قدرت در اختیار مخاطب

    قدرت در بازار سنتی، چند دهه است که به دست مخاطب یا همان مشتری افتاده است، بد نیست بدانید که در کسب و کار اینترنتی هم این قدرت کاملا در اختیار مخاطب است و کسب و کاری که مخاطب شناسی خوب نداشته باشد و در حفظ و احترام به این مخاطب نکوشد، میدان را خالی کرده و کاملا شکست خورده است.

    شما نباید در این موضوع تردید داشته باشید که با رعایت اصول پاسخ به کامنت در اینستاگرام می‌توانید نظر منفی را به نظر مثبت تبدیل کنید. تصور کنید روی صحنه یا استیج تئاتر ایستاده‌اید و مخاطبان در حال تماشای بازی شما هستند، خوب بازی کنید، بازی بد باعث می‌شود سالن شما خالی شود.

    راز گفتگو اصولا ذات فلسفه در برقراری دیالوگ است، گفتگو باعث می‌شود بین دو نفر تفکر و فلسفه ورزی شکل بگیرد، نه اشتباه نکنید منظور ما از فلسفه الزاما فلسفه اخلاق یا موضوع هستی و زمان نیست، اینجا هر چیزی فلسفه خودش را دارد، کسب و کار شما، یک کامنت به ظاهر ساده و پاسخی که شما به آن می‌دهید، فلسفه خودش را خواهد داشت، گفتگو را شکل بدهید تا راز ماندگاری این رابطه را کشف کنید.

    کامنت در اینستاگرام

    بیشتر بخوانید: با چه راهکارهایی فروش در اینستاگرام را افزایش دهیم؟

    پاسخ فکر شده به کامنت

    باید به کامنت‌های ارسال شده، به صورت فکر شده و هدفمند و مناسب پاسخ بدهیم. پاسخی که برای آن فکر نکرده باشیم، اصولا حتی از شمشیر دو لبه هم خطرناک تر خواهد بود.

    پاسخ به کامنت در اینستاگرام باید طوری باشد که مشخص شود یک متخصص این را نوشته و یا اگر تردید داشته از یک متخصص برای نوشتن آن کمک گرفته است.

    ارائه پاسخ درست، علمی با ذکر منبع و سند و مدرک و به طور کلی «پاسخ مناسب» باعث اعتمادسازی خواهد شد. مخاطبان جدید به کسب‌وکاری که برای مخاطبانش وقت کافی می‌گذارد و به‌طور تخصصی جواب تک‌تک کامنت‌های آن‌ها را می‌دهد، بهتر و زودتر اعتماد می‌کنند.

    هر چه پاسخ‌گویی بیشتر در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، بدون تردید کامنت‌های بیشتری از طرف مخاطبان دریافت خواهید کرد و طبیعتا توجه بیشتری از طرف کسانی که برند شما را دنبال نمی‌کنند جلب خواهد شد و در نتیجه برند شما برندی متخصص‌ و قابل‌اعتمادتر از رقیبان‌تان به نظر می‌آید و در نهایت نیز مخاطبان حاضر می‌شوند برای محصولات شما پول بیشتری بپردازند.

    ارائه پاسخ درست و هدفمند می‌تواند آغازگر یک گفتگو با مشتری یا مخاطب شما باشد، این گفتگو رمز انکارناپذیر برقراری ارتباط موثر است.

    ریپلای Reply یک گزینه کلیدی

    درمرحله ای اول باید پس از باز کردن برنامه ی اینستاگرام در گوشی اندرویدی خود، پستی که می خواهید پاسخی برای کامنت های دریافتی آن ارسال کنید را باز کنید. البته با وجود ربات‌ها و اکانت‌های اسپم زیاد، حق دارید که بسیاری از کامنت‌ها بدبین باشید اما چاره‌ای نیست، همیشه حق با مشتری است و باید مراقب همه چیز باشید.

    برای پاسخ به کامنت در اینستاگرام از گزینه ریپلای حتما استفاده کنید و این امکان تازه در اینستاگرام را دست کم نگیرید، همیشه به زمانی فکر کنید که اینستاگرام هنوز این گزینه را افتتاح نکرده بود و کسب و کارها برای ارتباط با مخاطب خود باید راه طولانی را طی می‌کردند.

    وقتی به اکثر کامنت‌ها پاسخ درست و واقعی و هوشمندانه می‌دهید حتی به افرادی که تنها به‌صورت گذری از صفحه شما دیدن می‌کنند، نشان می‌دهد که شما به فالورهای خود توجه می‌کنید.

    نباید این را نیز فراموش کنیم که تعداد بالای کامنت‌ها بدون شک، یک شاخص تعامل بسیار اساسی برای الگوریتم اینستاگرام به‌حساب می‌آید.

    ریپلای کامنت در اینستاگرام

    پاسخ به تعریف‌ها و کامنت‌های مثبت

    بدون تردید این بهترین نوع کامنتی است که می‌توانید دریافت کنید. اگر شخصی وقت خود را صرف نوشتن تمجید از شما کرد، از او به خاطر آن کامنت سپاسگزار باشید و این را حتما در نظری که اختصاصا برای او ارسال می‌کنید، به رخ بکشید.

    اصولا مراقب باشید بازخورد بدی از بی‌توجهی احتمالی شما شکل نگیرد، ناسپاس نباشید، زیرا ممکن است پس ‌از این هیچ کامنت مثبت دیگری دریافت نکنید. باور کنید که کار سختی نیست، یک تشکر ساده ممکن است کافی باشد.

    اما بهتر است با نوشتن پاسخی متفکرانه شخص را به گفتگوی بیشتر تشویق کنید. پاسخ به کامنت در اینستاگرام یک تکنیک است.

    شما ربات نیستید، نباشید!

    هنگام پاسخ به کامنت در اینستاگرام مانند یک انسان صحبت کنید. باور کنید که پاسخ ماشینی به کامنت‌ها گاهی قابل‌قبول است. اما وقتی شخصی زمانی از روز خود را اختصاص می‌دهد تا یک کامنت متفکرانه برای شما به‌جا بگذارد و شما با پاسخ ماشینی و بسیار مختصر به کامنت او جواب می‌دهید، به‌نوعی بی‌احترامی تلقی می‌شود. حتی از لحنی رسمی، خشک و غیر صمیمی اجتناب کنید.

    شما ربات نیستید، ربات نبودن خود را به مخاطب ثابت کنید، از پاسخ‌های صمیمانه استفاده کنید و مخاطب را دوست خود خطاب کنید.

    چگونه به کامنت‌های اینستاگرام پاسخ دهیم

    تا اینجا به نکاتی بسیار مهم اشاره شده که بدون تردید در میزان موفقیت شما در مشتری مداری و فروش بهتر موثر خواهد بود اما به طور کلی باید گفت، مخاطب اطمینان پیدا کند که فروشنده یا یک اینفلوئنسر او را دوست دارد و ذهنیت بدی نسبت به مردم ندارد.

    این طرز فکر که فروشنده در حال فریب دادن من به عنوان مخاطب است، اولین قدم برای نابودی کسب و کار است. فراموش نکنید که نحوه پاسخ به کامنت در اینستاگرام بسیار مهم است.

    بنابراین مراقب باشید حتی برای یک لحظه چنین چیزی از صفحه اینستاگرام شما و یا پاسخی که بک کامنت‌ها می‌دهید تداعی نشود. آیا با ارسال یک ایموجی ساده مشکل حل خواهد شد؟

    البته که نه اما موضوع مهم این است که باید هر سوالی را در جهان نویسنده آن بررسی کرد، شاید گاهی فقط یک ایموجی کافی باشد اما معمولا اینگونه نیست، متن جواب کامنت در اینستاگرام بسیار مهم است و فقط نباید ایموجی گذاشت.

    آیا منطقی است که شما به عنوان یک فروشنده یا صاحب کسب و کار یا حتی یک فرد حقیقی دارای یک صفحه موفق اینستاگرامی به مخاطب خود کمک کنید؟ چرا که نه؟ اگر می‌توانید به مخاطب خود کمک کنید، از این کار کاملا درست دریغ نکنید.

    پاسخ به کامنت در اینستاگرام

    تشکر از لایک

    تشکر از لایک در اینستاگرام بسیار اهمیت دارد. برای مخاطب بسیار اهمیت دارد که متوجه درک متقابل فروشنده یا مالک یک صفحه اینستاگرامی باشد و مطمئن شود که از فضای درستی خرید کرده و یا موضوع مهم و درستی را لایک کرده است.

    البته به اصطلاح از آن سوی بام پرتاب نشوید! گاهی شما با یک فرد غریبه که برای اولین لحظاتی پیش کامنتی را ارسال کرده چنان صمیمانه صحبت می کنید که واضح است برای جلب نظرش در حال تلاش هستید و این حس خوبی به مخاطب نمی‌دهد.

    چطور امکان دارد با فردی که چند ثانیه پیش با او ارتباط برقرار کرده‌اید در اوج صمیمیت صحبت کنید؟ بهتر است تعادل در این زمینه رعایت شود.

    پاسخ متناسب و شایسته

    بدیهی است که پاسخ شما به هر کامنتی باید شایسته همان کامنت و به طور کامل متناسب با آن باشد. به عنوان مثال برای یک کامنت یک کلمه‌ای خنثی چندان منطقی نیست که چندین و چند سطر ادبی و بسیار زیبا پاسخ داده شود و یا در مقابل یک کامنت زیبا و نسبتا طولانی فقط بنویسیم: ممنون!

    پاسخ به کامنت منفی در اینستاگرام البته فرق دارد و کمی پیچیده است. البته موضوع فقط فیزیک پاسخ نیست، گاهی یک کلمه ساده مثل بیان تشکر و یا یک ایموجی به موقع و جالب، می‌تواند کار چند خط نوشته را انجام بدهد.

     بنابراین باز هم به همان قانون قبلی باز می‌گردیم که هر کامنتی به جهان نویسنده خودش باز می‌گردد و شما هم به عنوان یک نویسنده هنگام پاسخگویی جهان خودتان را دارید با این تفاوت که باید مراقب پاکی و حرفه ای بودن و متخصص بودن نویسنده این جهان باشید تا مشتریان، مخاطبان و دوستان بیشتری دور شما حلقه بزنند. نحوه پاسخ به کامنت در اینستاگرام بسیار اهمیت دارد.

    اصول جواب دادن به کامنت

    پاسخ کلی به همه مخاطبان

    حتی اگر این امکان به اینستاگرام اضافه شده باشد، موضوع بسیار مهم این است که این کار دستکم در ظاهر اصلا درست نیست و حس خوبی به مخاطب شما نمی‌دهد. یک کار رفع تکلیفی برای این که از دست کاربران راحت شوید و این بدترین نوع رفتار است که ممکن است ناخواسته از سوی شما سر بزند!

    آپدیت بودن اینستاگرام

    یک موضوع به ظاهر ساده که ممکن است با شنیدن آن به شوخی بگویید که این را خودم می‌دانم و نیازی نیست مدام تذکر بدهید، بله مشخص است که این را همه می‌دانند و مشخص است که آپدیت بودن یک نرم افزار بسیار مهم است.

    باور کنید همین موضوع به ظاهر ساده گاهی کلید حل یک مشکل پیچیده است و به راحتی مساله را حل می‌کند پس به عنوان یک اینستاگرامر حرفه‌ای هر روز از آخرین اخبار درباره اینستاگرام آگاه باشید، در گوگل درباره آن جستجو کنید و مطمئن شوید چیز تازه‌ای ارائه نشده که شما درباره آن نااگاه باشید، این نرم افزار برای بسیاری از کاربران یک سلاح مهم برای امرار معاش یا برقراری ارتباط با دنیای طراحی شده در ذهن آنها است.


    بیشتر بخوانید: با مهم‌ترین ویژگی‌های یک فروشگاه موفق اینستاگرامی آشنا شوید

    کوتاه در مورد اصول پاسخ به کامنت در اینستاگرام

    پاسخ دادن به نظرات و کامنت‌های مردم بسیار اهمیت دارد و کار ساده‌ای هم نیست و باید پذیرفت که به تخصص و تجربه نیاز دارد. مهم است که مخاطبان ما مطمئن شوند طرف مقابل آنها یک ربات نیست و انسانی است که با عشق و علاقه سرگرم پرورش دادن کسب و کار و ایده خودش است. برای هر کامنتی در حد امکان وقت بگذارید و برای نویسنده آن احترام قابل شوید.

    اصول پاسخ به کامنت در اینستاگرام برای فروشگاه‌های اینستاگرامی اهمیت زیادی دارد و در صورت عدم رعایت آن اصل مهم مشتری مداری در فضای مجازی از بین می‌رود.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.