آموزش فروش آنلاین برای فروشگاه‌های اینترنتی + ترفندها

0

رومیان بر این باور بودند که همه راه‌ها به رم ختم می‌شود، یعنی رم مرکز جهان و محل تراکم و تمرکز همه چیز بود. اما در دنیای امروز همه راه‌ها به کجا می‌رسد؟ دنیای فروشگاه‌های آنلاین. تعریف و ساز و کار فروشگاه اینترنتی ساده است، دیگر مغازه‌ای در کار نیست، ویترین فروشنده، صفحه وبسایت و زنبیل خریدار سبد خرید او است.

اما همانطور که هر مغازه‌داری نمی‌تواند به راحتی کالایش را بفروشد، راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز فوت و فن خودش را دارد. در صورتی که فرد با ترفندهای فروش آنلاین آشنا نباشد، پروژه مجازی او به ناچار با شکست مواجه خواهد شد. در ادامه با چم و خم فروشگاه‌های اینترنتی و دنیای مجازی، جاده‌ی ابریشم امروزی بیشتر آشنا می‎شویم.

مشتری مداری در فروش آنلاین

آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی و ترفندهای فروش آنلاین

ترفندهای فروش آنلاین عمدتا بر خلاقیت استوارند. زمانی که تصمیم به راه اندازی فروشگاه اینترنتی خودتان می‌گیرید، باید در درجه اول نبض بازار دستتان باشد؛ یعنی نیاز مشتری. مخاطب همیشه حرف اول را می‌زند. او است که تعیین می‌کند شما در بازار خوش خواهید درخشید یا دولت مستعجل خواهید بود.

یک استراتژی افزایش فروش آنلاین استفاده از افزونه‌های تبلیغاتی است تا بتوانید کلیک بیشتری بدست بیاورید. این افزونه‌ها به شما کمک می‌کنند تا فضای بیشتری در لیست نتایج موتورهای جست و جو داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین راه های افزایش فروش آنلاین صداقت و شفافیت شما است. شما باید به مخاطب خودتان نشان دهید که می‌تواند به شما اعتماد کند و بدون اینکه شما را دیده باشد و جنستان را از نزدیک لمس کرده باشد، اقدام به خرید کند. صداقت شما، اعتبار شما است. مشتری مداری برای فروشگاه های آنلاین اهمیت ویژه‌ای دارد و البته هرکسی مشتری‌مدار نیست.

چگونه در کسب و کار اینترنتی خود مشتری مداری کنیم؟

شما باید به مخاطب خودتان که قرار است مشتری شما شود و بعد مشتری وفادارتان بماند اثبات کنید که او را می‌شناسید و از نیاز او خبر دارید. شما چیزی دارید که او می‌خواهد و می‌توانید آن را به سادگی یک کلیک در اختیارش قرار دهید. آیا تا به حال وارد مغازه‌ای شدید که جنس شما را دارد، اما فروشنده بدعنق باعث می‌شود به محض ورود دست خالی خارج شوید؟

مهارت‌های حرفه ای ارتباط با مشتریان اصلی است که باید هم خودتان آموزش ببینید و هم به هم‌تیمی‌های خود آموزش دهید. از در اختیار گذاشتن فضایی برای ابراز نظر مشتری نهراسید. به او فرصت دهید تا از شما تقدیر و تشکر کند و اگر ایرادی در کار شما هست صادقانه مطرح کند.

در این صورت شما با عذرخواهی و جبران خسارت دل او را بدست آورده‌اید و خلوص‌تان را هم نشان داده‌اید. فراموش نکنید مزیت فروش آنلاین سرعت آن است. متعهد باشید که در کمترین زمان کالای مشتری را به دستان او می‌رسانید. زمانی بسیار کمتر از آنچه او تصور می‌کند.

متعهد باشید که در صورت خرابی و یا بروز هر مشکلی در کنار مشتری هستید، شما باید طرف او باشید. او است که بقای شما را تضمین می‌کند، پس هرگونه نارضایتی و خرابی را جبران کنید.

نکات مهم مشتری مداری در فروش آنلاین 

اصول مشتری مداری برای فروشگاه های آنلاین بر دو پایه است:

  1. اصل اول چنانچه گفته شد، اصول معنوی است:

صداقت، وفاداری، قدردانی و شفافیت اصول اساسی شما هستند. مدیریت ارتباط با مشتری از دادن فضای نقد و نظر تا ایمیل‌های یادآوری به مشتری و هدیه به او، شرکت دادنش در مسابقات و در نهایت پیامک تبریک روز تولد گسترده‌ است. شما می‌خواهید به مشتری‌تان نشان دهید که او برای شما ویژه است. صدایش را می‌شنوید و قدرش را می‌دانید. شما دوست خوب او هستید که نیازش را برطرف می‌کنید. فراموش نکنید، بسیاری افراد در زمانی که غصه‌دار هستند، بیشتر تمایل به خرید کردن دارند. شما دوست روزهای ابری مشتری هستید.

  • اصل دوم اما رعایت نکات فنی و تکنیکی است:

فروشگاه مجازی شما نمایانگر کیفیت کالای شما و اهمیتی است که به مخاطب خود می‌دهید، صفحات شلوغ و گیج‌کننده، دسترسی دشوار به کالای مورد نظر و استفاده از طراحی‌های کسل کننده، وبسایت شما را به مغازه‌ای کهنه با شیشه‌های شکسته تبدیل می‌کند که در آن مشتری باید از لابه‌لای چندین قفسه تو در تو برود و از زیر انبوهی کالاهی کثیف، آنچه می‌خواهد پیدا کند.

اینجا شما هرچقدر هم صداقت و شفافیت داشته باشید، وقت باارزش مشتری را تلف کرده‌اید. بنابراین سعی کنید تا جایی که امکان دارد پیچیدگی فرآیند سفارش و پرداخت را نیز کمتر کنید و روش‌های مختلف پرداخت را در اختیار مخاطبتان قرار دهید. یادتان باشد، مخاطب برای یک کلیک وارد فروشگاه شما شده است.

تکنیک های فروش آنلاین

در نهایت شما برای بقا نیاز به افزایش فروش دارید، پس مهم است که با روش های افزایش فروش آنلاین آشنایی کامل داشته باشید تا در دنیای فروش مجازی به محاق نروید:

آموزش تکنیک های فروش آنلاین

یک راه برای افزایش فروش آنلاین سیستم «پرسونای خریدار» یا «Buyer Persona» است. شما با این سیستم می‌توانید مخاطب هدفتان را شناسایی کنید. با تیم‌های تحقیقات بازار و وبمسترها همکاری کنید، آن‌ها شما را با زیر و بم این سیستم و اطلاعات مخاطب هدفتان آشنا می‌کنند.

یکی از راه‌های مهم موفقیت در فروش آنلاین همکاری با گروه‌های مختلف است. اگر راه انزوا را پیش بگیرید، قطعا منزوی خواهید شد. پس باید تبلیغات کنید، با گروه‌های هم صنف خود در ارتباط باشید و باهم برای پیشبرد اهدافتان همفکری کنید.

فروش، کار هرکسی نیست. امروزه کارگاه‌های فراوان آموزش فروش آنلاین به کمک شما آمده‌اند تا اطلاعات تخصصی را به شما یاد بدهند. از یادگیری نهراسید. ما در دنیایی زندگی می‎‌کنیم که در حال تغییرات لحظه‌ای است و اگر شما در لحظه پیشرفت نکنید، از غافله عقب مانده‌اید. مدیریت فروشگاه آنلاین نیازمند دانش به روز و جهانی است.

مدیریت فروشگاه اینترنتی چگونه است؟

زمانی که مدیریت سایت فروشگاهی را بر عهده گرفتید، یعنی بازار را به دقت مطالعه کرده‌اید، مخاطب را شناختید و رقبا را رصد کرده‌اید. از جمله وظایف مدیر فروشگاه اینترنتی برخورداری از قدرت تحلیل بالا و نگاه بلند مدت است. شما باید بتوانید فروش ماه، فصل و سال خود را پیشبینی کنید و مطابق با آن برنامه‌ریزی کنید.

روابط عمومی رکن مهم کار شما است. با رضایت‌سنجی انبوه به صورت کتبی یا با تماس تلفنی از مخاطب، علاوه بر اینکه جویای احوال مشتریانتان می‌شوید، نقاط ضعف خودتان را نیز در سطح وسیع ردیابی می‌کنید.

یکی از نکاتی که در آموزش مدیریت سایت فروشگاهی در کارگاه‌های تخصصی همواره مد نظر است شناسایی و آنالیز رقبا است. شما باید بدانید که برترین‌ها در حوزه شما چه کرده‌اند تا شما بتوانید چند قدم از آن‌ها جلوتر بروید و البته تبلیغات را فراموش نکنید.

کمپین های بازاریابی آنلاین چیست ؟

از روش های جذب مشتری برای فروشگاه آنلاین راه اندازی کمپین برای فروش آنلاین است. رسانه‌ها پل‌های ارتباطی شما و مخاطبان‌تان هستند و اجرای کمپین بازاریابی اینترنتی از طریق آن‌ها و البته صرف بودجه از طرف شما ممکن می‌شود. یکی از تکنیک‌های افزایش فروش آنلاین و جذب مشتری خاطره بازی است.

شما باید در ذهنیت مشترک انسان‌ها جای بگیرید یا آن را برای مخاطبانتان تداعی کنید. حواس مخاطب، مهم‌ترین ابزارهای شما هستند. حس بویایی، چشایی و بینایی مخاطب را با خاطرات لبریز کنید و او را به گذشته شیرینش باز گردانید. تجربه‌های موفق در این عرصه را مرور کرده و راهکار بومی خود را بیابید.

فروشگاه آنلاین

بیشتر بخوانید: با 10 روش تبلیغات اینترنتی برای فروشگاه‌های آنلاین آشنا شوید

چگونه کمپین فروش آنلاین راه اندازی کنیم؟

  1. یک استراتژی افزایش فروش آنلاین این است که خودتان را با مسائل روز درگیر کنید: شرکت لگو در سال 2019 با تغییرات آب و هوایی و مسائل روز جهان همراهی کرد و کمپینی راه انداخت تا علاوه بر فروش محصولات خود دست به آگاهی بخشی نیز بزند. لگو مشتریان خودش را فراتر از انسان‌های معمولی می‌دید، مخاطبان لگو، افرادی هستند که مسائل روز برایشان مهم است و می‌توانند دست به تغییرات بزرگ بزنند. مثل خود لگو!
  2. از نسکافه تا شنل، فرصت همکاری با سلبریتی‌ها در کمپین های تبلیغاتی اینترنتی را از دست ندهید: بسیاری از افراد دوست دارند عطری که ناتالی پورتمن می‌زند را استفاده کنند یا از مارک قهوه‌ای که جرج کلونی می‌نوشد، بخورند. یکی از کمپین های تبلیغاتی برای فروشگاه آنلاین همکاری با افرادی است که بین مردم محبوبیت زیادی دارند.

چگونه در اینترنت/اینستاگرام تبلیغ کنیم؟

اینترنت امروز از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است. فرض کنید یک روز گوشی شما کنارتان نباشد. از اخبار دنیا بی‌اطلاع خواهید شد و شبیه غارنشینان می‌شوید. برای برنامه‌ریزی در این زمینه بیش از هر چیز باید بدانید که تبلیغات اینترنتی چیست ؟ شما باید با اصول فنی و محتوایی شبکه‌های اجتماعی آشنا باشید تا بتوانید تبلیغات موثری داشته باشید.

بازاریابی موتور جست و جو (SEM) یکی از راه‌های تبلیغ برای فروشگاه اینترنتی و موفقیت در فروش آنلاین است که در آن در زمان کوتاهی برند شما مطرح می‌شود. تبلیغات بنری نیز یکی از روش‌های رایجی است که در سایت‌های مختلف شما را در معرض نمایش می‌گذارد و به افزایش فروش آنلاین محصولات فروشگاه اینترنتی شما کمک می‌کند.

چگونه فروشگاه اینترنتی خود را تبلیغ کنیم؟

برای موفقیت در فروش آنلاین به غیر از نکات فنی همچون سئو، دیجیتال مارکتینگ و ریمارکتینگ، محتوا در جهان تبلیغاتی امروز حرف اول را می‌زند. متن تبلیغ فروشگاه اینترنتی باید جذاب، هیجان‌انگیز و خواندنی باشد. فراموش نکنید که بهترین تبلیغ برای فروشگاه اینترنتی ، دارای تصویری هیجان‌انگیز و عنوانی خیره‌کننده است که کلیک تعیین کننده را برای شما به ارمغان می‌آورد.

درآمد فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

خب، شما فروشگاه اینترنتی خودتان را راه انداخته‌اید و در جمع خانوادگی‌تان نشسته‌اید که پسرخاله‌تان سوال کلیدی را از شما می‌پرسد: – میانگین درآمد فروشگاه اینترنتی چقدره؟

برای اینکه درآمد فروشگاه اینترنتی را بدانید شما را از آمار فروش فروشگاه های اینترنتی ایران با خبر می‌کنیم:

آمار فروش اینترنتی ایران در سال 97.98 نشان می‌دهد که تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی کشور در سال 1397، 55/49 میلیارد دلار بوده و در سال 1398 این رقم به طور میانگین حدود 3912 هزار میلیارد ریال بوده است. اما10 فروشگاه اینترنتی برتر ایران که در این سال‌ها درخشیده‌اند کدامند؟

  1. دیجی کالا: آمار جالب دیجی‌ کالا از فروش خود نشان می‌دهد که پرفروش‌ترین فروشگاه آنلاین خاورمیانه است و روزانه به طور میانگین 4.1 میلیون بازدیدکننده دارد.
  2. خانومی: در لیست فروشگاه های اینترنتی ایرانی این وبسایت به علت عملکرد تخصصی خود در محصولات آرایشی بهداشتی مقام دوم را کسب کرده است.
  3. بانه دات کام: این شرکت بخاطر تنوع محصولات اهمیت یافته است.
  4. فروشگاه اتما: این فروشگاه نشان داده است که قیمت مناسب و خدمات ارسال رایگان تا چه حد در جذب مخاطب اثرگذارند.
  5. آلیار: این برند با بهره‌گیری از کمپین‌های تبلیغاتی نبض بازار را در دست گرفته است.
  6. زز زاگرس: تمرکز خود را بر تنوع و رضایت‌سنجی از مشتریان قرار داده است.
  7. مبیت: برگ برنده مبیت کاربری آسان است.
  8. دیجی استایل: این وبسایت دوستار کاربران است. به این معنی که یافتن کالای مورد نظر در آن آسان است.
  9. بلج: پاسخگویی یکی از تکنیک‌هایی است که این شرکت را پیشتاز کرده است.
  10. گیفت آس: یونیک بودن و ارائه خدمات منحصر به فرد نشان‌دهنده خلاقیت این شرکت است.
درآمد فروشگاه اینترنتی

بیشتر بخوانید: 10 مورد از مشکلات فروشگاه آنلاین که باعث شکست شما می‌شود

افزون شدن تعداد فروشگاه های اینترنتی در ایران نشان دهنده آن است که آینده فروشگاه های اینترنتی و فروش آنلاین در ایران پررونق خواهد بود. ویروس کرونا و خانه نشینی موجب شده تا حضور در فروشگاه‌ها نسبت به گذشته به شدت کمتر شود و بر تعداد خریداران مجازی افزوده شود.

مجازی شدن فضای کسب و کار این امکان را در اختیار خود فروشندگان قرار داده است تا در خانه و از راه دور مدیریت فروشگاه آنلاین را بر عهده بگیرند. اما این کار سختی‎‌های خودش را هم دارد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    ره صد ساله را یک شبه نروید

    مانند مغازه‌هایی که هر چند وقت یکبار تاسیس می‌شوند و بی سر و صدا در مدت زمان کوتاهی ناپدید می‌شوند، برخی اشتباهات رایج در کسب و کار آنلاین نیز می‌توانند فروشگاه مجازی شما را به مرز ورشکستگی برسانند. یکی از این خطاها استفاده از روش‌های تقلبی و سئوی غیرواقعی در دستکاری آمار و ارقام است.

    این اشتباه فنی اعتبار شما را لکه‌دار کرده و به کسب و کارتان ضرر می‌زند. مهم است که وبسایت شما بر اساس قوانین سئو بهینه سازی شود. در این راستا تولید محتوای غنی و تصاویر تولیدی نقش بسزایی دارند. همچنین فراموش نکنید، امروزه بسیاری از افراد وبسایت‌ها را از طریق گوشی همراه خود مشاهده می‌کنند، پس طراحی صفحه شما باید برای موبایل متناسب باشد.

    در نهایت فروشگاه اینترنتی شما آینه تمام نمای خود شما است. پس برای موفقیت در فروش آنلاین سعی کنید خودتان باشید. صادق، شفاف و قابل اعتماد.  

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.