10 مورد از فناوری های محبوب لجستیک که بیزینس شما را متحول می‌کند

0

فناوری های محبوب لجستیک توانسته‌اند کیفیت عملکرد زنجیره تأمین و فرآیندهای مرتبط با آن را ارتقا دهند. این در حالی است که همگامی با روندهای مختلف فناوری در عصر دیجیتال می‌تواند کار دشواری باشد. به خصوص که به نظر می‌رسد در نسخه‌های جدید هر فناوری چیز جدیدی وجود دارد. استفاده از آخرین نسخه از هر فناوری کمک می‌کند که در مسیر پیشرفت و سودآوری گام‌های مؤثرتری برداشته شوند. بنابراین کسب‌وکارها باید دقت داشته باشند که از آخرین پیشرفت‌های فناوری‌ها بهره‌مند شوند تا به کمک آنها بتوانند در رقابت با رقبای خود عملکرد بهتری داشته باشند. در این مقاله از وبلاگ پادرو قصد داریم که شما را با 10 فناوری برتر لجستیک آشنا کنیم. همراه ما باشید.

آشنایی با فناوری های محبوب لجستیک

آشنایی با فناوری های محبوب لجستیک

استفاده از فناوری های محبوب لجستیک مانند یادگیری ماشینی (Machine Learning)، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا در لجستیک هوشمند ( IoT in Smart Logistics)، فناوری بلاک‌چین (Blockchain) و ادغام زنجیره تأمین می‌توانند برای اطمینان از اینکه شما از همه چیز جلوتر هستید، بسیار مفید باشند. در حال حاضر آگاهی از روندهای لجستیکی بیش از هر زمان دیگری ضروری شده است. زیرا مشتریان درخواست‌ها و مطالبات بیشتری از کسب‌وکارها دارند. این درخواست‌ها عموماً از نظر ارتباطات آنی، نوع فناوری و سرعت تحویل مهم هستند.

اهمیت فناوری های محبوب در لجستیک

فناوری های محبوب لجستیک بر تمام ابعاد این صنعت تأثیر دارند. امروزه مشتریان به فناوری‌های جدید لجستیک واقف هستند. این موضوع باعث می‌شود که انتظار عملکرد باکیفیت‌تری از ناوگان حمل‌ونقل داشته باشند. به این معنی که انتظار می‌رود لجستیک سریع‌تر و با انعطاف‌پذیری بالاتری به مشتریان خدمات عالی عرضه کند. اکنون دیگر سازمان‌ها به این مسئله نمی‌اندیشند که از رقبای خود عقب‌تر هستند. زیرا خواسته‌های مشتریان تنها با کمک فناوری های محبوب لجستیک به راحتی برآورده خواهند شد. در این جریان کسب‌وکارهایی که با فناوری‌های روز لجستیک تکامل می‌یابند تنها کسب‌وکارهایی هستند که در درازمدت دوام می‌آورند.

در ادامه شما را با فناوری های محبوب لجستیک آشنا خواهیم کرد.

انواع نرم افزارهای محبوب لجستیک به مدیران لجستیک کمک می‌کنند که مدیریت امور را با کیفیت بالاتری در اختیار داشته باشند.

1- فضای ابری، یکی از فناوری های محبوب لجستیک

در حال حاضر، نیمی از کسب‌وکارهایی که خدمات لجستیک را به مشتریان خود ارائه می‌دهند، از خدمات مبتنی بر فضای ابری (cloud) استفاده می‌کنند. انعطاف‌پذیری خدمات فضای ابری، یکپارچگی داده‌ها و سهولت دسترسی به آنها باعث شده که کسب‌وکارهای دیگر نیز در آینده از داده‌ها و فرآیندهایی استفاده کنند تا داده‌ها در هر جایی قابل استفاده باشند. به این ترتیب نیاز به فضای ابری غیرقابل انکار است.

در حال حاضر مدیریت لجستیک، به ویژه فرآیندهای بخش حمل‌ونقل و ارسال مرسولات با کمک فضای ابری با کیفیت بالاتری انجام می‌شوند. در این راستا باید به نکات زیر توجه داشته باشید

  • کارهای دستی را به صورت خودکار انجام دهید.
    • خودکارسازی فرآیندهای لجستیک گردش کار را ساده‌تر و کارایی را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد
  • هزینه‌های سرمایه‌ای و هزینه‌های عملیاتی را برای بهبود زیرساخت‌های سخت‌‎افزاری و فناوری اطلاعات حذف کنید.
  • برای ارتباطات باید به اینترنت دسترسی داشته باشید.
    • این امر باعث می‌شود که تقریباً از هر نقطه‌ای در جهان به اطلاعات دسترسی داشته باشید.
  • داده‌ها را از چندین منبع داخلی و خارجی دریافت کنید.
    • این کار امکان مشاهده اطلاعات بیشتر را فراهم می‌کند
  • تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته را روی داده‌های حمل‌ونقل اجرا کنید.
    • این باعث می‌شود که فرصت‌های تجاری را به خوبی استفاده کنید.
  • پیاده‌سازی و به‌روز‌رسانی فناوری های محبوب در لجستیک در طول زمان آسان است.
    • فناوری‌ها شرکت‌ها را قادر می‌سازند تا از آخرین قابلیت‌های مدیریت امور لجستیک استفاده کنند.
  • این نرم‌افزارها بسیار مقیاس‌پذیر هستند و شرکت‌ها را در امور مختلف قادر می‌سازند.
    • مدیران با توجه به نیازهای در حال تغییر کسب‌وکار، مقیاس خود را افزایش یا کاهش دهند.

2- اینترنت اشیا (IoT)

استفاده از اینترنت اشیا (IoT) چیزی فراتر از کاهش هزینه‌هاست. اینترنت اشیا می‌تواند کارایی عملیاتی صنایع لجستیک را افزایش دهد، تمام فرآیندهای لجستیکی را بهینه کند و باعث تقویت امنیت عملیاتی شود. در حقیقت اینترنت اشیا که یکی از فناوری های محبوب لجستیک به حساب می‌آید و همه جنبه‌های زندگی ما را متحول می‌کند.

به طور خاص در لجستیک، گسترش اینترنت اشیا منجر به رشد ارتباطات مختلف بین کالاها، بسته‌بندی‌ها، مراکز حمل‌ونقل و سایر فرآیندهای لجستیکی می‌شود. علاوه بر این داده‌های بیشتری را به مدیران ارائه می‌دهد که به مدیریت دارایی‌ها از راه دور، پیش‌بینی مخاطرات، اطمینان از جابه‌جایی مناسب محموله و پیش‌بینی تراکم ترافیک کمک می‌کند. هماهنگی فناوری های محبوب لجستیک نکته مثبت دیگری در زنجیره تأمین محسوب می‌شود. برای مثال اینترنت اشیا هنگامی که با فناوری بلاک‌چین ترکیب می‌شود، بستری فراهم می‌آورد که بسته‌ها به صورت با سرعت بیشتر و در مسافت طولانی‌تری ارسال شوند.

3- فناوری بلاک‌چین، از فناوری های محبوب لجستیک هوشمند

فناوری بلاک‌چین این پتانسیل را دارد که صنعت لجستیک را متحول کند. این فناوری با حذف پیچیدگی‌های فرآیندهای مختلف صنعت لجستیک می‌توانند کارهای اداری را تسهیل کنند و تأخیرها و میزان تقلب‌ها را کاهش دهند. اما مهم‌تر از همه، این نوع از فناوری های محبوب لجستیک هزینه‌ها را در زنجیره تأمین کاهش می‌دهند.

در حال حاضر، فناوری بلاک‌چین باید بر موانع ارتباطی با ارزهای دیجیتال مشکوک غلبه کند و مقیاس‌پذیری خود را ثابت کند. مسیر سختی است اما بهتر است که به آینده نگاه کنید. اکنون ارتباطات ایمن ارائه شده توسط بلاک‌چین می‌توانند سرعت پرداخت را به شدت افزایش دهند. در ضمن شفافیت بیشتری را برای صنعتی به ارمغان می‌آورد که می‌تواند در رفع پیچیدگی اداری تأثیرگذار باشد.

4- هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

 هوش مصنوعی از فناوری های محبوب لجستیک

شکی نیست که هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) به عنوان فناوری های محبوب لجستیک هستند و نقش مهمی در دگرگونی بخش حمل‌ونقل ایفا می‌کنند. جریان ابرداده‌ (Big data) که از زنجیره تأمین می‌آید معمولاً برای شناسایی روندها در زنجیره تأمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها کمک می‌کند تا شرکت‌های لجستیک بتوانند تغییرات لازم را در سازمان خود ایجاد کنند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای شناسایی هر پیوندی در زنجیره تأمین به طور مداوم کاربرد دارند. استفاده از هوش مصنوعی زمانی برای تصمیم‌گیری در زنجیره تأمین میزان خطای انسانی را کاهش می‌دهد. در ضمن مدیریت انبار و فرآیند برنامه‌ریزی را سرعت می‌بخشد. به همین دلیل تجزیه‌وتحلیل‌های مدیریتی آسان‌تر انجام می‌شوند. در نتیجه، پیش‌بینی تقاضا با توجه به ملاحظات مؤثر و متعدد تأثیرگذار بر تقاضا و بر اساس تجربیات گذشته، بسیار آسان‌تر خواهد بود.

اینترنت اشیا، بلاک‌چین، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی باعث تسریع و تسهیل فرآیندهای مدیریت لجستیک می‌شوند.

5- حقیقت مجازی (Virtual Reality) در زنجیره تأمین

حقیقت مجازی به عنوان یکی از فناوری های محبوب لجستیک در زمینه زنجیره تأمین نیز مزایایی دارد. این مزایا عبارتند از:

زمان سریع‌تر برای به دست آوردن بازده بالاتر

مطالعه روی فناوری های محبوب لجستیک ثابت کرده که حقیقت مجازی زمان آموزش کارکنان را با کمک تجربیات همه‌جانبه کاهش می‌دهد. فعالیت‌های ماهرانه به گونه‌ای طراحی می‌شوند که کارکنان آموزش دیده اطلاعات بیشتری را در مدت زمان کوتاه‌تری حفظ کنند. این موضوع منجر به جابه‌جایی محصولات بیشتر با سرعت بالاتر می‌شود.

افزایش کارایی کارکنان

کارکنان با حقیقت مجازی به عنوان یکی از فناوری های محبوب لجستیک می‌توانند فرآیندهای پیچیده را تمرین کنند و از اشتباهات درس بگیرند. این مزیت منجر به افزایش کارایی و دقت بیشتر هنگام کار در زندگی واقعی می‌شود.

کاهش حوادث پرخطر

حقیقت مجازی با افزایش آگاهی کارکنان درباره پروتکل‌های ایمنی و علائم هشدار، احتمال وقوع حوادث پرهزینه خطرناک را کاهش می‌دهد. ارتقای ایمنی کارکنان کارایی و کیفیت عملکرد آنها و به طور کلی کیفیت بالاتر فرآیندهای لجستیک را تضمین می‌کند.

بیشتر بخوانید: دراپ شیپینگ چیست

تعامل فراگیر با افزایش تعداد کارهای عملی

مزیت دیگر حقیقت مجازی در صنعت لجستیک ایجاد فرصتی منحصربه‌فرد برای کارکنان است تا به این وسیله تعاملات کاری خود را با بخش‌های مختلف صنعت افزایش دهند. این مزیت از حقیقت مجازی به عنوان یکی از فناوری های محبوب لجستیک می‌تواند بهینه‌سازی فرآیندهای لجستیک را با کیفیت بهتری به پیش براند.

6- وسایل نقلیه بدون راننده

وسایل نقلیه بدون راننده

وسایل نقلیه بدون راننده که توسط نرم‌افزارها و سیستم‌های اتوماسیون هدایت می‌شوند، می‌توانند به عنوان یکی از کاربردی‌ترین فناوری‌ های محبوب لجستیک به حساب می‌آیند. انتظار می‌رود که در سال‌های آینده انواع سفرهای طولانی با کامیون‌ها و ون‌های بدون راننده انجام شوند. البته اکنون بیش از 40 شرکت به صورت آزمایشی این فناوری را استفاده می‌کنند و در صورت پربازده بودن، به عنوان یکی از فناوری‌های محبوب توسط تعداد بیشتری از صنایع لجستیک استفاده خواهد شد.

7- اتوماسیون (Automation) و روبات

روبات‌ها شروع به همکاری با انسان‌ها کرده‌ و کارهای تکراری را به حد قابل توجهی کاهش می‌دهند. در نتیجه نیروی کار را در مواقع کمبود کارگر فراهم می‌کنند. شاید به نظر بیاید که با وجود روبات‌ها عملیات پیچیده‌تر می‌شوند اما در حقیقت فرآیندهایی مانند چیدن، بسته‌بندی و مرتب‌سازی راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شوند و (Last-mile delivery) نیز به صورت مستقل یا کمکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اتوماسیون هم یکی از انواع فناوری های محبوب لجستیک است که در مراکز توزیع یا انبارها کاربرد دارد. از اتوماسیون فرآیند گرفته تا اتوماسیون فیزیکی، از نرم‌افزارها و سیستم‌هایی استفاده می‌کنند که به این ترتیب کارها با سرعت و کیفیت بالاتری پیش خواهند رفت. برخی از اتوماسیون‌های معمول انبار شامل موارد زیر هستند:

  • دیجیتالی کردن فرآیندهای دستی
  • استفاده از سیستم‌های بارکدخوان
  • بهره‌مندی از چراغ‌های (LED) برای بررسی موجودی انبار
  • ایجاد شرایط حضور روبات‌های متحرک مستقل

فناوری های محبوب لجستیک به کاهش خطاهای امور دستی کمک قابل توجهی می‌کنند. در نتیجه سرعت و کیفیت عملکرد کارکنان و مدیران افزایش می‌یابند.

8- چاپ سه‌بعدی (3D Print)

زنجیره‌های تأمین محلی و منطقه‌ای می‌توانند دوباره و حتی پیچیده‌تر ترسیم شوند. گاهی ممکن است حذف شوند، زیرا چاپ سه‌بعدی نیاز به حمل‌ونقل فیزیکی کالاها و قطعات را از راه دور کاهش می‌دهد. چاپ سه‌بعدی همان فناوری محبوبی است که توقع مشتریان را بالا می‌برد. این فناوری لجستیک فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند تا کارکنان با کمک آن عملیات لجستیکی خود را به روش‌های نوآورانه و سودآوری بهینه کنند. از آنجایی که کاربران این دستگاه بیشتر از قبل به مزایای این فناوری جدید و نوظهور برای عملیات لجستیکی خود روی می‌آورند، مدیران هم تمایل بیشتری به استفاده از آخرین نسخه آن دارند تا به این وسیله از رقبای خود پیشی بگیرند.

9- تحلیل‌های ابرداده‌ای از فناوری های محبوب لجستیک

سیل عظیمی از داده‌های تولید شده توسط زنجیره‌های تأمین، مواد خامی را فراهم می‌کنند که برای ایجاد تغییرات ساختاری و بهبود در شبکه‌ها مفید خواهند بود

تجزیه‌وتحلیل این جریان اطلاعاتی می‌تواند بینشی را در اختیار مدیران قرار دهد که فرآیندهایی مانند استفاده از ظرفیت را بهینه کنند. در ضمن آنها با ابرداده‌ها می‌توانند پیش‌بینی و کاهش هزینه‌های ناشی از ریسک‌ها را کم کنند. این در حالی است که ابرداده‌ها به راه‌های جدیدی برای کسب درآمد از بخش‌های جداگانه و بررسی دقیق موجودی یک زنجیره تأمین نیز اشاره می‌کنند. بنابراین به عنوان یکی از فناوری های محبوب لجستیک در نظر گرفته می‌شود.

10- واقعیت افزوده، فناوری محبوب لجستیک

حقیقت مجازی

واقعیت افزوده (Augmented reality) یکی از فناوری های محبوب لجستیک به شمار می‌آید. از این فناوری در انبارداری آنلاین استفاده می‌شود. برای مثال عملیات انبارداری را می‌توان از طریق گیره‌های هدآپ (Head Up) یا سایر دستگاه‌های دیجیتالی مانند عینک‌های هوشمند، بارکدخوان‌ها و سایر ابزارهای کمکی تقویت کرد. وقتی واقعیت افزوده به سیستم‌های مدیریتی متصل می‌شود، ساده‌سازی عملیات و افزایش بهره‌وری را پربازده‌تر خواهد کرد. علاوه بر این، با کمک حقیقت مجازی رانندگی با ناوبری و دستگاه‌های کمکی ایمن‌تر می‌شود و بارگیری وسیله نقلیه را می‌توان از طریق روش‌های مختلف بهینه‌سازی فضا کارآمدتر کرد. به همین دلیل تعداد رو به افزایش صنایع لجستیک در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از واقعیت افزوده در آینده‌ای نزدیک هستند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    جمع‌بندی

    • استفاده از فناوری های محبوب لجستیک مانند یادگیری ماشینی (Machine Learning)، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا (IoT)، فناوری بلاک‌چین (Blockchain) و ادغام زنجیره تأمین می‌توانند برای اطمینان از اینکه شما از همه چیز جلوتر هستید، بسیار مفید باشند.
    • انواع نرم افزارهای محبوب لجستیک به مدیران لجستیک کمک می‌کنند که مدیریت امور را با کیفیت بالاتری در اختیار داشته باشند.
    • انعطاف‌پذیری خدمات فضای ابری، یکپارچگی داده‌ها و سهولت دسترسی به آنها باعث شده که کسب‌وکارهای دیگر نیز در آینده از داده‌ها و فرآیندهایی استفاده کنند تا در هر جایی قابل استفاده باشند.
    • اینترنت اشیا می‌تواند کارایی عملیاتی صنایع لجستیک را افزایش دهد، تمام فرآیندهای لجستیکی را بهینه کند و باعث تقویت امنیت عملیاتی شود.
    • بلاک‌چین، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی باعث تسریع و تسهیل فرآیندهای مدیریت لجستیک می‌شوند.
    • وسایل نقلیه بدون راننده که توسط نرم‌افزارها و سیستم‌های اتوماسیون هدایت می‌شوند، می‌توانند به عنوان یکی از کاربردی‌ترین فناوری‌ های محبوب لجستیک به حساب می‌آیند.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع

    unipart

    dispatchtrack

    roundtablelearning

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.