(first mile delivery) و (last mile Delivery) چه نقشی در موفقیت کسب‌وکارها دارند؟

(first mile delivery) و (last mile Delivery) چه نقشی در موفقیت کسب‌وکارها دارند؟

تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که (first mile delivery) و (last mile Delivery) چه نقشی در موفقیت کسب‌وکارها دارند؟ چرا در مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت لجستیک از...

شیما بهرامسری

نوسته شده در شهریور ۵, ۱۴۰۱

اشتراک گذاری:

(first mile delivery) و (last mile Delivery)

تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که (first mile delivery) و (last mile Delivery) چه نقشی در موفقیت کسب‌وکارها دارند؟ چرا در مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت لجستیک از (first mile delivery) و همچنین (last mile Delivery) استفاده می‌کنند؟ چه عللی باعث شده است که کسب‌وکارهای مختلف از این دو سرویس استقبال کنند؟

در واقع باید گفت که کالاها و سفارشاتی که از تولیدکنندگان به مشتریان ارسال می‌شوند، در مسیرهای طولانی قرار می‌گیرند. حتی ممکن است حمل‌ونقل برخی محموله‌ها در چند مرحله انجام شود. برای مثال بخشی از فرآیند ارسال از مسیر هوایی و دریایی باشد و بخشی دیگر از طریق مسیرهای جاده‌ای صورت گیرد. به همین دلیل مدیران زنجیره تأمین و لجستیک از راهکارهایی مانند (first mile delivery) و (last mile Delivery) استفاده می‌کنند که باعث ارتقای عملکردشان شوند. در این مقاله از پادرو شما را با این دو سرویس بیشتر آشنا خواهیم کرد. ما را تا پایان مطلب همراهی کنید.

(first mile delivery) چیست؟

هزینه یکی از چالش‌هایی است که در (first mile delivery) و (last mile delivery) وجود دارد. اما در مرحله پایانی چالش‌برانگیزتر خواهد بود. زیرا این مرحله خود برای کسب‌وکارها هزینه‌تراشی می‌کند. اگرچه بسیاری از کسب‌وکارها سعی می‌کنند که این هزینه را از مشتریان خود دریافت کنند اما همیشه برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی برای (last mile delivery) نیاز به صرف وقت غیرقابل انکاری دارد. در این شرایط تولیدکنندگان می‌توانند با ابزارها و نرم‌افزارهای مختلف و هوشمندسازی یا بهینه‌سازی فرآیندهای لجستیک از عهده هزینه‌های (last mile deliver) برآیند. اما خرده‌فروشان متحمل فشارهای مالی مختلف می‌شوند و مورد آسیب قرار می‌گیرند.

پیگیری سفارشات در (first mile delivery) و (last mile delivery)

مشتریان هنگامی که سفارشات خود را به ثبت می‌رسانند، تمایل دارند که کالاهای خود را در مسیر حمل‌ونقل پیگیری کنند. این پیگیری ممکن است توسط خرده‌فروشان انجام شود که در مرحله (first mile delivery) رخ می‌دهد و از طرفی برای کاربران نهایی یا همان مشتریان در مرحله (last mile delivery) خواهد بود. به همین دلیل هر دوی (first mile delivery) و (last mile delivery) به پیگیری حمل‌ونقل سفارشات اهمیت می‌دهند. اما در بخش (last mile delivery) چالش‌برانگیزتر است. زیرا عموماً با مشتریان ارتباط دارد و در صورت بروز مشکل و تأخیر، ارزش صنایع لجستیک و زنجیره تأمین زیر سؤال می‌رود.

تحویل سریع موضوع مهم در آخرین مرحله دریافت

تمام تلاش صنایع لجستیک و مدیران زنجیره تأمین این است که تحویل کالاها به خرده‌فروشان و تحویل سفارشات به مشتریان در سریع‌ترین حالت ممکن انجام شوند. این نکته در هر دوی (first mile delivery) و (last mile delivery) اهمیت دارد. اما از آنجا که مرحله نهایی دریافت بیشتر از مرحله آغازین با حمل‌ونقل در ارتباط است، توجه به تحویل سریع در این بخش چالش واضح‌تری به حساب می‌آید. گفتنی است که این چالش باعث ایجاد هزینه‌های گزاف برای صنایع لجستیک می‌شود. در نتیجه این چالش با چالش‌های مذکور ارتباط تنگاتنگی دارد.

مهم‌ترین چالش‌ها در (last mile delivery) به هزینه‌ها، پیگیری حمل‌ونقل سفارشات و تحویل سریع آنها باز می‌گردد.

اهمیت (first mile delivery) و (last mile delivery) در لجستیک

اهمیت (first mile delivery) و (last mile delivery) در لجستیک

با توجه به آنچه درباره (first mile delivery) و (last mile delivery) گفتیم و چالش‌هایی که در هر مرحله رخ می‌دهند، می‌توانیم به اهمیت (first mile delivery) و (last mile delivery) دقیق‌تر پی ببریم. احتمالاً اولین چیزی که به ذهن شما هم خطور می‌کند، نقش این دو مرحله دریافت در هوشمندسازی فرآیندهای لجستیک و زنجیره تأمین است. درست حدس زدید. مدیران باتجربه با همکاری تیم متخصص و کاربلد خود به خوبی می‌دانند که کیفیت بالای برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، نظارت و هدایت امور لجستیک به رفع مشکلات و چالش‌های گفته شده کمک می‌کنند.

بنابراین در صورتی که (first mile delivery) و (last mile delivery) به خوبی مدیریت شوند:

  • اموری مانند برچسب زدن، مستندسازی، بسته‌بندی و مدیریت ناوگان ترابری به درستی انجام می‌شوند.
  • کالاها به صورت سازمان‌دهی شده به وسایل حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای و آبی منتقل می‌شوند.
  • در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.
  • پیگیری مسیر حمل‌ونقل برای خرده‌فروشان و مشتریان (کاربران نهایی) به سهولت انجام می‌شود.
  • سفارشات خیلی سریع به دست مشتریان خود می‌رسند.

به این ترتیب (first mile delivery) و (last mile delivery) در بهینه‌سازی فرآیندهای لجستیک اثر مثبتی خواهند گذاشت.

مسیربندی هوشمند در لجستیک

اهمیت مسیربندی هوشمند در لجستیک در (first mile delivery) و (last mile Delivery)

مسیربندی هوشمند (Smart Routing) یکی از اتفاقات جدیدی است که در صنایع لجستیک رخ داده است و زنجیره تأمین را از اولین تا آخرین حلقه آن تحت تأثیر قرار داده است. مسیربندی هوشمند در لجستیک یک راهکار نرم‌افزاری مدیریت شده به حساب می‌آید که به واسطه آن تمام امور توسط مدیران لجستیک مدیریت می‌شوند. این راهکار تمام حلقه‌های زنجیره تأمین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به این ترتیب شاهد هوشمند شدن (first mile delivery) و (last mile delivery) خواهید بود.

حلقه اول زنجیره تأمین

اکنون به راحتی می‌توانیم به این نکته توجه کنیم که (first mile deliver) در اولین حلقه زنجیره تأمین اجرا می‌شود. در واقع اموری مانند مستندسازی داده‌ها، برچسب زدن و بسته‌بندی کالاها که به راحتی در مسیربندی هوشمند با ابزارهایی مانند دستکش هوشمند بارکدخوان و یا نرم‌افزارهای مدیریتی و اجرایی انجام می‌شوند، در اولین حلقه‌های زنجیره تأمین قرار دارند. آنلاین شدن انبارها، روی کار آمدن تجهیزات هوشمند و حتی استفاده از ربات‌ها به جای نیروهای کاری، این فرآیند را با کمترین خطا و بیشترین سرعت هدایت می‌کند.

حلقه آخر زنجیره تأمین

(last mile delivery) نیز مربوط به اموری است که در حلقه آخر زنجیره تأمین اجرا می‌شوند. چنانچه هزینه‌ها با مدیریت درست و استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری و مالی مدیریت شوند، یا پیگیری مسیر ترابری سفارشات با نرم‌افزارهای مختلف برای مشتریان میسر باشد، تحویل سریع کالاها امکان‌پذیر خواهد شد. به این ترتیب (last mile delivery) موفقیت‌آمیز خواهد بود.

جمع‌بندی

  • مدیران زنجیره تأمین و لجستیک از راهکارهایی مانند (first mile delivery) و (last mile Delivery) استفاده می‌کنند که باعث ارتقای عملکردشان شوند.
  • (first mile delivery) همان اولین مرحله از سفری به حساب می‌آید که کالاها را در فرآیند زنجیره تأمین وارد می‌کند.
  • (first mile delivery) و (last mile Delivery) از مهم‌ترین مراحل فرآیند حمل‌ونقل کالاها در امور لجستیک به حساب می‌آیند.
  • چالش‌هایی مانند تراکم بنادر و ناوگان ترابری، مستندسازی، برچسب زدن و بسته‌بندی، امور وابسته به (first mile delivery) را با تغییرات آسیب‌زننده مواجه می‌کنند.
  • مهم‌ترین چالش‌ها در (last mile delivery) به هزینه‌ها، پیگیری حمل‌ونقل سفارشات و تحویل سریع آنها باز می‌گردد.
  • مسیربندی هوشمند (Smart Routing) در صنایع لجستیک رخ داده و زنجیره تأمین را از اولین تا آخرین حلقه آن تحت تأثیر قرار داده است.
  • به نظر شما اولین و آخرین مرحله دریافت چه تأثیری در آینده صنایع لجستیک دارند؟ اکنون نوبت شماست که نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های پرتکرار

منبع

Goshare

Pickrr

شیما بهرامسری

نوسته شده در شهریور ۵, ۱۴۰۱

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

در این مطلب بخوانید:

Table of Contents

آخرین مطالب