(first mile delivery) و (last mile Delivery) چه نقشی در موفقیت کسب‌وکارها دارند؟

0

تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که (first mile delivery) و (last mile Delivery) چه نقشی در موفقیت کسب‌وکارها دارند؟ چرا در مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت لجستیک از (first mile delivery) و همچنین (last mile Delivery) استفاده می‌کنند؟ چه عللی باعث شده است که کسب‌وکارهای مختلف از این دو سرویس استقبال کنند؟

در واقع باید گفت که کالاها و سفارشاتی که از تولیدکنندگان به مشتریان ارسال می‌شوند، در مسیرهای طولانی قرار می‌گیرند. حتی ممکن است حمل‌ونقل برخی محموله‌ها در چند مرحله انجام شود. برای مثال بخشی از فرآیند ارسال از مسیر هوایی و دریایی باشد و بخشی دیگر از طریق مسیرهای جاده‌ای صورت گیرد. به همین دلیل مدیران زنجیره تأمین و لجستیک از راهکارهایی مانند (first mile delivery) و (last mile Delivery) استفاده می‌کنند که باعث ارتقای عملکردشان شوند. در این مقاله از پادرو شما را با این دو سرویس بیشتر آشنا خواهیم کرد. ما را تا پایان مطلب همراهی کنید.

(first mile delivery) چیست؟

مفهوم (First mile delivery)

صنایع مختلفی از (first mile delivery) و (last mile Delivery) استفاده می‌کنند. بنابراین احتمالاً با تعاریف متنوعی از (first mile delivery) مواجه می‌شوید. زیرا هر کسب‌وکاری برای ارسال مرسولات و کالاهای خود به عوامل مختلفی توجه می‌کند و شاید ارزیابی آن از شرایط با کسب‌وکاری دیگر متفاوت باشد. مثال واضح آن مربوط به تولیدکننده‌ای است که (first mile delivery) را حمل‌ونقل کالاهای تکمیل شده از کارخانه به انبار یا مرکز توزیع معرفی می‌کند. اما خرده‌فروشی همزمان این سرویس را حمل‌ونقل کالاها از انبار تأمین‌کننده به محل توزیع خرده‌فروش در نظر می‌گیرد.

با این وجود، در هر دو نوع کسب‌وکاری که به عنوان مثال ذکر کردیم، (first mile delivery) همان اولین مرحله از سفری به حساب می‌آید که کالاها را در فرآیند زنجیره تأمین وارد می‌کند. در مورد خرده‌فروشان (first mile delivery) مرحله میانی به حساب می‌آید. به این معنا که حمل‌ونقل کالاها از مرکز توزیع به موقعیت مکانی فروشگاه‌های فردی در حیطه فعالیت خرده‌فروشان در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر درباره (first mile delivery) و (last mile Delivery) نگاه کنیم، باید این موضوع اشاره کنیم که خرده‌فروشان گاهی ترجیح می‌دهند که در مرحله اول قرار بگیرند. به این واسطه کالاها مستقیم به موقعیت مکانی (Location) خرده‌فروشی ارسال می‌شوند.

دیدگاه تجارت الکترونیک به (first mile delivery)

امروزه فرآیندهای لجستیک روال فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین را نیز تحت‌الشعاع قرار داده‌ است. به این معنی که صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین که فروشگاه اینترنتی یا اینستاگرامی دارند، از (first mile delivery) به مقدار قابل توجهی استفاده می‌کنند. به این ترتیب سفارشات مشتریان از انبارها به پیک‌ها و شرکت‌های پستی تحویل داده می‌شوند. سپس این پیک‌ها مسئول تحویل سفارشات به مشتریان خواهند بود. گفتنی است که تمام این فرآیندهای حمل‌ونقل تحت مدیریت صنعت لجستیک و زنجیره تأمین انجام خواهند شد.

(last mile delivery) چیست؟

(first mile delivery) و (last mile Delivery) مانند دو مرحله آغازین و پایانی فرآیند ارسال کالاها به حساب می‌آیند. بسیاری از افراد، (last mile delivery) را به عنوان مرحله پایانی (Final mile) معرفی می‌کنند. بهتر است در ادامه توضیحی درباره این بخش از سفر کالاها ارائه بدهیم. در این بخش از (first mile delivery) و (last mile Delivery) به حمل‌ونقل کالاها از انبار تولیدکنندگان یا انبار توزیع به انبار خرده‌فروشان یا مشتریان خواهیم پرداخت.

(first mile delivery) و (last mile Delivery) از مهم‌ترین مراحل فرآیند حمل‌ونقل کالاها در امور لجستیک به حساب می‌آیند.

همانطور که از نام (last mile delivery) برمی‌آید، فعالیت‌های مدیران لجستیک و زنجیره تأمین و کارکنان در این مرحله به بخشی از سفر کالاها مربوط می‌شوند که به واسطه آنها اقلام سفارش شده به دست مشتریان خواهد رسید. در این بخش از فرآیند لجستیک، به واحد‌های انبارها که (Skus) نامیده می‌شوند، برچسب زده می‌شود. به این ترتیب سفارشات مشتریان به راحتی سازمان‌دهی می‌گردند. در گام بعدی کارکنان باید سفارشات را بر اساس عوامل مختلفی مانند آدرس تحویل در وسایل نقلیه قرار دهند. پس از اینکه فرآیند حمل‌ونقل و ارسال کالاها به پایان رسید، سفارشات در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

چالش‌های (first mile delivery) و (last mile Delivery)

چالش‌های (first mile delivery) و (last mile Delivery)

اکنون که با معنای (first mile delivery) و (last mile Delivery) آشنا شده‌ایم، بهتر است چالش‌هایی را بررسی کنیم که مدیران و کارکنان لجستیک و زنجیره تأمین با آن مواجه می‌شوند.

چالش‌های (first mile delivery) در زنجیره تأمین

هنگام اجرا مرحله (first mile delivery) و مدیریت بخش‌های مختلف آن اتفاقات مختلفی رخ می‌دهند. این چالش‌ها تمام فرآیند زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در ادامه چالش‌هایی را بررسی می‌کنیم که در هر یک از بخش‌های (first mile delivery) رخ می‌دهند.

برچسب زدن (Labeling)

برای اطمینان از اینکه حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالاها و سفارشات به طور مناسب و دقیق انجام می‌شوند، باید به هر کدام از کالاها یا سفارشات برچسبی بزنیم. هر کالایی برچسب مخصوص به خود را دارد و فرآیند برچسب زدن باید بدون توجه به نحوه حمل‌ونقل انجام شود. اکثر فروشندگان استفاده از برچسب‌های مناسب را دست کم می‌گیرند و نسخه‌های دست‌نویسی را انتخاب می‌کنند. این تصمیم باعث بروز مشکلاتی در مدیریت انبارداری آنلاین و هوشمند می‌شود و با از بین رفتن اطلاعات مهم مربوط به حمل‌ونقل همراه خواهد شد. به این ترتیب برچسب زدن درست (first mile delivery) و (last mile Delivery) را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

شاید بپرسید که چرا (last mile delivery) تحت تأثیر قرار می‌گیرد؟ در پاسخ باید بگوییم که شرکت‌های پیک به دلیل ناقص بودن اطلاعات برچسب‌های دستی نمی‌توانند سفارش‌ها را طبق برنامه جمع‌آوری کنند. در نتیجه تحویل آنها به دست مشتریان با تأخیر انجام می‌شود.

کنترل اطلاعات حمل‌ونقل

یکی از چالش‌هایی که (first mile delivery) و (last mile delivery) را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، به کنترل اطلاعات حمل‌ونقل مربوط می‌شود. درست است که این فعالیت در (first mile delivery) انجام می‌شود. اما تمام بخش‌های فرآیند زنجیره تأمین به هم وابسته هستند و (last mile delivery) نیز بی‌تأثیر از آن باقی نمی‌ماند.

با این وجود بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هنگام کنترل داده‌های حمل‌ونقل بر همه داده‌های حمل‌ونقل از جمله تعداد اقلام در یک سفارش، وزن، اندازه و مقصد نهایی نظارت می‌شود. هر تصمیم اشتباه در این فرآیند کنترلی می‌تواند روند (first mile delivery) را مختل کند. در نتیجه باقی مراحل این سفر تا زمان رسیدن سفارشات به دست مشتریان آسیب می‌بیند.

چالش‌های (first mile delivery) و (last mile delivery) تمام مراحل فرآیند زنجیره تأمین تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بسته‌بندی کردن سفارشات

مدیران و کارکنان صنایع لجستیک هنگام بسته‌بندی سفارشات هم با چالش‌هایی مواجه هستند. به این نحو که اگر اقلام به درستی بسته‌بندی نشده باشند، احتمالاً هنگام بارگیری یا حمل‌ونقل آسیب ببینند یا گم شوند. از آنجایی که بسیاری از فروشندگان دستورالعمل‌های بسته‌بندی را رعایت نمی‌کنند، شرکت‌های پستی یا پیک‌ها بسته‌ها را در بسته‌بندی‌های غیرقابل اعتماد دریافت می‌کنند. در ادامه نیز راهکاری برای ارتقای کیفیت بسته‌بندی سفارشات دریافت شده ندارند. اغلب، مشکلات مربوط به بسته‌بندی‌های ناکارآمد یا نامناسب باقی می‌مانند. در نتیجه مرحله اولیه تحویل از فروشگاه خرده‌فروشان به پیک هم با تأخیر انجام می‌شود. همین باعث می‌شود که (first mile delivery) و (last mile delivery) طبق برنامه از پیش تعیین شده انجام نگردند.

تراکم و شلوغی بنادر و ناوگان‌های ترابری

(first mile delivery) و (last mile delivery) هر دو برای لجستیک و زنجیره تأمین اهمیت دارند. زیرا شلوغی و هرج‌ومرج بنادر و مراکز لجستیک برای حمل‌ونقل کار ارسال به‌موقع را دشوار می‌سازند. این در حالی است که مدیران لجستیک به خوبی به این موضوع واقف هستند که باید با (first mile delivery) ارسال سریع و آسان سفارشات را میسر سازند و از تأخیرهای پرهزینه جلوگیری کنند. اما به علت همین نامنظمی‌ها و شلوغ بودن بنادر و ناوگان حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی دقیق کاری بسیار دشوار خواهد بود.

برای برخی از محموله‌ها وجود مجوز لازم است. برای مثال هند دائماً محل فعالیت است. البته ساعات اوج ترافیک به طور دقیق تعیین نشده است. قوانین متعددی بر انتقال کالاها از یک مکان به مکان دیگر حاکم است. بنابراین، برنامه‌ریزی پیکاپ‌ها برای جلوگیری از تأخیر و توقف بسیار مهم است. البته نباید فراموش کرد که تأخیرها گاهی نیز به دلیل کمبود پرسنل آموزش‌دیده به وقوع می‌پیوندند که همین اتفاقات می‌توانند در بررسی کامل بسته در زمان جمع‌آوری مؤثر باشند.

مدیریت انبارها و چالش‌های پیش روی لجستیک

انبارداری آنلاین و هوشمند

یکی از مهم‌ترین فضاهایی که در (first mile delivery) و (last mile delivery) تأثیر دارد، انبارهای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان است. اگر با انبارداری هوشمند آشنایی داشته باشید، به خوبی از اهمیت این فضا و فعالیت‌های آن در فرآیندهای لجستیک و زنجیره تأمین آگاهی دارید. مدیریت مؤثر موجودی و فهرست‌هایی از کالاها می‌توانند اجرای درست و اصولی مرحله (first mile delivery) را تضمین کنند. همین باعث می‌شود که انجام سفارش و بارگیری در اسرع وقت انجام شوند. این گام، اولین قدم عالی برای دستیابی به هدف تحویل به‌موقع و کامل است. اما شکاف در مدیریت موجودی ممکن است منجر به تأخیر (first mile delivery) شود.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    مستندسازی چالشی مهم در اولین مرحله دریافت کالاها

    آخرین چالش (first mile deliery) که در این مطلب توضیح می‌دهیم، به مستندسازی تمام داده‌ها و اطلاعات مربوط می‌شود. در واقع لازم است که مجوزها، اسناد مهم و تمامی مدارک مورد استفاده برای برخی از محموله‌ها و به ویژه در مورد کالاهای خاص مستندسازی شوند. مستندسازی حجم زیادی از اسناد به نوبه خود چالشی مهم محسوب می‌شود. از طرفی ضرورت آن غیرقابل انکار است. زیرا کالاها با کمک این اسناد می‌توانند از مرزهای ایالتی یا ملی عبور کنند. در بسیاری از مواقع، این چالش به یک مانع بزرگ در تکمیل سریع و آسان و همچنین (first mile delivery) تبدیل می‌شود.

    چالش‌هایی مانند تراکم بنادر و ناوگان ترابری، مستندسازی، برچسب زدن و بسته‌بندی، امور وابسته به (first mile delivery) را با تغییرات آسیب‌زننده مواجه می‌کنند.

    چالش‌های (last mile delivery) در زنجیره تأمین

    اگر نگاهی دقیق‌تر به (first mile delivery) و (last mile delivery) بیندازیم، وجود چالش‌های مختلف را در (last mile delivery) زنجیره تأمین مشاهده خواهیم کرد. جالب است بدانید که چالش‌های پیش روی (first mile delivery) و (last mile delivery) بر یکدیگر تأثیر قابل توجهی دارند. به این ترتیب نمی‌توان گفت که چالش‌های مرحله پایانی دریافت سفارش‌ها هیچ ارتباطی با چالش‌های اولین مرحله دریافت کالاها از انبارها و ارسال‌ها ندارند.

    هزینه مهم‌ترین مشکل (last mile delivery)

    هزینه یکی از چالش‌هایی است که در (first mile delivery) و (last mile delivery) وجود دارد. اما در مرحله پایانی چالش‌برانگیزتر خواهد بود. زیرا این مرحله خود برای کسب‌وکارها هزینه‌تراشی می‌کند. اگرچه بسیاری از کسب‌وکارها سعی می‌کنند که این هزینه را از مشتریان خود دریافت کنند اما همیشه برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی برای (last mile delivery) نیاز به صرف وقت غیرقابل انکاری دارد. در این شرایط تولیدکنندگان می‌توانند با ابزارها و نرم‌افزارهای مختلف و هوشمندسازی یا بهینه‌سازی فرآیندهای لجستیک از عهده هزینه‌های (last mile deliver) برآیند. اما خرده‌فروشان متحمل فشارهای مالی مختلف می‌شوند و مورد آسیب قرار می‌گیرند.

    پیگیری سفارشات در (first mile delivery) و (last mile delivery)

    مشتریان هنگامی که سفارشات خود را به ثبت می‌رسانند، تمایل دارند که کالاهای خود را در مسیر حمل‌ونقل پیگیری کنند. این پیگیری ممکن است توسط خرده‌فروشان انجام شود که در مرحله (first mile delivery) رخ می‌دهد و از طرفی برای کاربران نهایی یا همان مشتریان در مرحله (last mile delivery) خواهد بود. به همین دلیل هر دوی (first mile delivery) و (last mile delivery) به پیگیری حمل‌ونقل سفارشات اهمیت می‌دهند. اما در بخش (last mile delivery) چالش‌برانگیزتر است. زیرا عموماً با مشتریان ارتباط دارد و در صورت بروز مشکل و تأخیر، ارزش صنایع لجستیک و زنجیره تأمین زیر سؤال می‌رود.

    تحویل سریع موضوع مهم در آخرین مرحله دریافت

    تمام تلاش صنایع لجستیک و مدیران زنجیره تأمین این است که تحویل کالاها به خرده‌فروشان و تحویل سفارشات به مشتریان در سریع‌ترین حالت ممکن انجام شوند. این نکته در هر دوی (first mile delivery) و (last mile delivery) اهمیت دارد. اما از آنجا که مرحله نهایی دریافت بیشتر از مرحله آغازین با حمل‌ونقل در ارتباط است، توجه به تحویل سریع در این بخش چالش واضح‌تری به حساب می‌آید. گفتنی است که این چالش باعث ایجاد هزینه‌های گزاف برای صنایع لجستیک می‌شود. در نتیجه این چالش با چالش‌های مذکور ارتباط تنگاتنگی دارد.

    مهم‌ترین چالش‌ها در (last mile delivery) به هزینه‌ها، پیگیری حمل‌ونقل سفارشات و تحویل سریع آنها باز می‌گردد.

    اهمیت (first mile delivery) و (last mile delivery) در لجستیک

    اهمیت (first mile delivery) و (last mile delivery) در لجستیک

    با توجه به آنچه درباره (first mile delivery) و (last mile delivery) گفتیم و چالش‌هایی که در هر مرحله رخ می‌دهند، می‌توانیم به اهمیت (first mile delivery) و (last mile delivery) دقیق‌تر پی ببریم. احتمالاً اولین چیزی که به ذهن شما هم خطور می‌کند، نقش این دو مرحله دریافت در هوشمندسازی فرآیندهای لجستیک و زنجیره تأمین است. درست حدس زدید. مدیران باتجربه با همکاری تیم متخصص و کاربلد خود به خوبی می‌دانند که کیفیت بالای برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، نظارت و هدایت امور لجستیک به رفع مشکلات و چالش‌های گفته شده کمک می‌کنند.

    بنابراین در صورتی که (first mile delivery) و (last mile delivery) به خوبی مدیریت شوند:

    • اموری مانند برچسب زدن، مستندسازی، بسته‌بندی و مدیریت ناوگان ترابری به درستی انجام می‌شوند.
    • کالاها به صورت سازمان‌دهی شده به وسایل حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای و آبی منتقل می‌شوند.
    • در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.
    • پیگیری مسیر حمل‌ونقل برای خرده‌فروشان و مشتریان (کاربران نهایی) به سهولت انجام می‌شود.
    • سفارشات خیلی سریع به دست مشتریان خود می‌رسند.

    به این ترتیب (first mile delivery) و (last mile delivery) در بهینه‌سازی فرآیندهای لجستیک اثر مثبتی خواهند گذاشت.

    مسیربندی هوشمند در لجستیک

    مسیربندی هوشمند (Smart Routing) یکی از اتفاقات جدیدی است که در صنایع لجستیک رخ داده است و زنجیره تأمین را از اولین تا آخرین حلقه آن تحت تأثیر قرار داده است. مسیربندی هوشمند در لجستیک یک راهکار نرم‌افزاری مدیریت شده به حساب می‌آید که به واسطه آن تمام امور توسط مدیران لجستیک مدیریت می‌شوند. این راهکار تمام حلقه‌های زنجیره تأمین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به این ترتیب شاهد هوشمند شدن (first mile delivery) و (last mile delivery) خواهید بود.

    حلقه اول زنجیره تأمین

    اکنون به راحتی می‌توانیم به این نکته توجه کنیم که (first mile deliver) در اولین حلقه زنجیره تأمین اجرا می‌شود. در واقع اموری مانند مستندسازی داده‌ها، برچسب زدن و بسته‌بندی کالاها که به راحتی در مسیربندی هوشمند با ابزارهایی مانند دستکش هوشمند بارکدخوان و یا نرم‌افزارهای مدیریتی و اجرایی انجام می‌شوند، در اولین حلقه‌های زنجیره تأمین قرار دارند. آنلاین شدن انبارها، روی کار آمدن تجهیزات هوشمند و حتی استفاده از ربات‌ها به جای نیروهای کاری، این فرآیند را با کمترین خطا و بیشترین سرعت هدایت می‌کند.

    حلقه آخر زنجیره تأمین

    (last mile delivery) نیز مربوط به اموری است که در حلقه آخر زنجیره تأمین اجرا می‌شوند. چنانچه هزینه‌ها با مدیریت درست و استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری و مالی مدیریت شوند، یا پیگیری مسیر ترابری سفارشات با نرم‌افزارهای مختلف برای مشتریان میسر باشد، تحویل سریع کالاها امکان‌پذیر خواهد شد. به این ترتیب (last mile delivery) موفقیت‌آمیز خواهد بود.

    جمع‌بندی

    • مدیران زنجیره تأمین و لجستیک از راهکارهایی مانند (first mile delivery) و (last mile Delivery) استفاده می‌کنند که باعث ارتقای عملکردشان شوند.
    • (first mile delivery) همان اولین مرحله از سفری به حساب می‌آید که کالاها را در فرآیند زنجیره تأمین وارد می‌کند.
    • (first mile delivery) و (last mile Delivery) از مهم‌ترین مراحل فرآیند حمل‌ونقل کالاها در امور لجستیک به حساب می‌آیند.
    • چالش‌هایی مانند تراکم بنادر و ناوگان ترابری، مستندسازی، برچسب زدن و بسته‌بندی، امور وابسته به (first mile delivery) را با تغییرات آسیب‌زننده مواجه می‌کنند.
    • مهم‌ترین چالش‌ها در (last mile delivery) به هزینه‌ها، پیگیری حمل‌ونقل سفارشات و تحویل سریع آنها باز می‌گردد.
    • مسیربندی هوشمند (Smart Routing) در صنایع لجستیک رخ داده و زنجیره تأمین را از اولین تا آخرین حلقه آن تحت تأثیر قرار داده است.
    • به نظر شما اولین و آخرین مرحله دریافت چه تأثیری در آینده صنایع لجستیک دارند؟ اکنون نوبت شماست که نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منبع

    Goshare

    Pickrr

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.