آنالیز لایو اینستاگرام، روشی برای افزایش تعامل با فالوورها

0

آنالیز لایو اینستاگرام موضوع مورد بررسی در این مقاله است. اینستاگرام در مدتی که اذهان و توجه ما را به خود جلب کرده پیشرفت‌ها و تغییرات متعددی را به خود دیده است. این شبکۀ اجتماعی محبوب، مجهز به ابزارهای بسیاری شده است. پست، استوری، هایلایت استوری، لایو، ریلز از جملۀ این‌ها هستند. هر یک از این‌ها هم ابزارهای خاص خود را دارند که زمینه‌های بروز خلاقیت را فراهم می‌کنند.

کاربران اینستاگرام از یک یا چند مورد از این‌ها برای رشد پیج خود استفاده می‌کنند. شاید اهمیت لایو در نظر بسیاری از کابران نادیده گرفته شود. اما لازم است بدانیم که آنالیز لایو اینستاگرام می‌تواند بیشتر از بقیۀ آن‌ها منجر به پیشرفت کسب‌وکار یا برند شخصی‌تان شود. لایو اینستاگرام، ترفندها و تکنیک‌های مختص به خود را دارد. تکنیک‌هایی که خیلی از ما آن‌ها را نمی‌دانیم.

آنالیز لایو اینستاگرام

آنالیز لایو اینستاگرام می‌تواند اطلاعاتی دقیق از نتایج لایوهای شما ارائه کند. به این منظور لازم است نکات، تکنیک‌ها و ترفندهای آن را بدانید.

مطرح شدن چنین سوالاتی، ذهن ما را بیش از پیش به سمت آنالیز لایو اینستاگرام سمت‌وسو می‌دهد:

  • آیا واقعاً آنالیز لایو اینستاگرام به افزایش فروش کسب‌وکارها کمک می‌کند؟
  • چگونه با آنالیز لایو اینستاگرام فروش خود را چند برابر کنیم؟
  • چگونه می‌توانیم با برگزاری لایو در اینستاگرام، محتوای درخور توجه به کاربران ارائه کنیم؟
  • چگونه لایو اینستاگرام را به عنوان پست ذخیره‌سازی کنیم؟
  • انتشار دادن لایو اینستاگرام تا چه حد برایمان مثمر ثمر خواهد بود؟

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    لایو اینستاگرام – تریبونی برای نمایش محتوای زنده

    لایو اینستاگرام را می‌توان شبیه به یک تریبون زنده در نظر گرفت. شما با برگزاری لایو اینستاگرام قصد ارائۀ محتوایی دارید که از دهان خودتان خارج می‌شود. درست مثل سخنرانی جلوی جمعیتی که برای شنیدن صحبت‌هایتان آمده‌اند.

    این واقعیت می‌تواند تا حد زیادی استرس‌آور باشد. طبیعی است که همۀ ما و حتی سخنرانان حرفه‌ای همواره در ابتدای کار خود نگرانی را تجربه می‌کنند. تا اینجای کار ایرادی ندارد. با تمرین و تکرار می‌توانید مهارت‌های خود در این زمینه را ارتقاء دهید.

    از اولین باری که اقدام به آن می‌کنید تا زمانی که به مراحل حرفه‌ای‌تر آن می‌رسید. این مقاله به شما در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد. با آنالیز لایو اینستاگرام به نکات و تکنیک‌هایی خواهیم رسید که پیش از این از آن‌ها غافل بودیم. با شناخت و به کارگیری آن‌ها خواهید توانست به یک متخصص در برگزاری و آنالیز لایو اینستاگرام تبدیل شوید. پس با پادرو همراه باشید.

    تجربۀ لایو اینستاگرام می‌تواند مهارت‌های اجتماعی‌تان را نیز بهبود بخشد. با همۀ این‌ها، نکات و ترفندهای زیادی هستند که می‌توانند شما را در این مسیر یاری کنند.

    آنالیز لایو اینستاگرام – نکاتی که پیش از شروع باید بدانید

    لازمۀ برگزاری یک لایو حرفه‌ای، شناخت ترفندهایی ساده است. هرچند که شروع به انجام این کار بسیار ساده بوده و پیچیدگی خاصی ندارد. سادگی و سهولت در استفاده، از ویژگی‌های اصلی چنین اپلیکیشن‌هایی هستند.

    با این حال برخی از تنظیمات مربوط به لایو برای خیلی‌ها ناشناخته است. تنظیماتی که می‌توانند تعامل با فالوئرها را به شکلی قابل توجه افزایش دهند. هرچند بیشتر کاربران بدون هیچ مقدمه‌ای شروع به گرفتن لایو می‌کنند.


    بیشتر بخوانید: فروشگاه آنلاین موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

    تنظیمات اولیه را انجام دهید

    برخی از تنظیمات اولیه و نکاتی که پیش از شروع به لایو باید بدانیم را در ادامه می‌خوانیم. این تنظیمات در صفحۀ مربوط به لایو، از سمت چپ بالای صفحه قابل دسترسی هستند. روی آیکون مشابه با چرخ دنده کلیک کرده تا تنظیمات زیر برایتان باز شوند.

    • Hide story from: این بخش از تنظیمات لایو این امکان را می‌دهد که امکان تماشای لایو را از کاربران مورد نظرتان منع می‌کند. تنها کافیست در فیلد جست‌وجوی مربوط به آن، نام کاربری آن‌ها را وارد کنید.
    • Allow Message replies: این گزینه به شما قابلیتی می‌دهد که افراد را برای پیام دادن در بخش دایرکت محدود کنید.
    • Allow resharing to stories: این قابلیت مهمی است. فعال کردن این گزینه به کاربران این امکان را می‌دهد که لایو شما را به صورت استوری برای دیگران به اشتراک بگذارند. اگر قصد افزایش بازدید و آنالیز لایو اینستاگرام را دارید حتماً این گزینه را فعال کنید.
    • Allow Sharing: این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که لایو شما را به صورت دایرکت برای فالوئرهای خود بفرستند.
    تنظیمات اولیه در لایو اینستاگرام

    آنالیز لایو اینستاگرام با استفاده از ابزارهایی که این پلتفرم به وجود آورده ممکن است. با انجام دادن تنظیمات اولیه می‌توانید روند شروع لایو را به شکلی اثربخش‌تر دنبال کنید.

    جایی برای نظرات توهین‌آمیز باقی نگذارید

    یکی از دغدغه‌های کاربران برای برگزاری لایو اینستاگرام، نظرات توهین‌آمیز برخی از کاربران است. این مسئله می‌توانست منجر به بروز اختلال در روند لایو شود. بنابراین توسعه‌دهندگان پلتفرم تصمیم به اقدام جالبی در این خصوص گرفتند.

    یکی از تکنیک‌هایی که برای بهتر کردن لایو به کار می‌رود امکان فیلتر کردن نظرات توهین آمیز است. اینستاگرام با اضافه کردن این قابلیت توانست بهبود زیادی را در زمینۀ لایو فراهم آورد. به منظور فیلتر کردن نظرات توهین‌آمیز در لایو، مراحل زیر را دنبال کنید.

    1. به بخش تنظیمات اینستاگرام وارد شوید.
    2. روی گزینۀ Privacy کلیک کنید.
    3. بخش Comment را باز کنید. (این بخش تنها به منظور محدود کردن نظرات در لایو نیست. بلکه مربوط به همۀ نظرات توهین‌آمیز در پست‌ها و لایو‌هاست.)
    4. بخش Filter دو گزینه دارد. hide offensive comments و Manual filter که هر دوی آن‌ها لازم است فعال باشند.
    5. در فیلدی که عنوان Word separated by comments مشخص شده، کلمات و عباراتی که آن‌ها را به عنوان نظرات توهین‌آمیز می‌شناسید وارد کنید. هر یک از عبارات را باید با کاما از یکدیگر جدا کنید.

    چرا آنالیز لایو اینستاگرام اهمیت دارد؟

    لایو در اینستاگرام یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط مستقیم و موثر با دنبال کنندگان است. بر خلاف همۀ دیگر انواع محتوا در اینستاگرام، بخش لایو معطوف به هر آن چیزی است که در لحظه جاریست.

    در پخش زندۀ اینستاگرام خبری از محتوای از پیش تعیین شده و آماده نیست. این نوع از محتوا کاملاً بر خلاف سایر انواع آن‌ها عمل می‌کند. لایو را می‌توان یک کانال ارتباطی مفید برای افزایش فروش و بالا بردن تعداد فالوئرها دانست. در پاسخ به این سوال که چرا آنالیز لایو اینستاگرام اهمیت دارد می‌توانیم فهرستی از آن‌ها را در زیر ببینیم:

    • لایو در اینستاگرام بیش از سایر انواع محتوا برای مخاطب جذابیت دارد.
    • حضور در لایو باعث می‌شود نظرات، سوالات و جواب‌ها به صورت آنی رد و بدل شوند.
    • گرفتن لایو همراه با ارسال نوتیفیکیشن به فالوئرهاست. بنابراین حتی کاربرانی که به ندرت اینستاگرام را چک می‌کنند از حضور شما در لایو آگاه خواهند شد.
    • لایو ضبط شده تا 24 ساعت در بخش استوری‌ها قابل مشاهده است.
    • امکان افزودن آن به بخش IGTV میسر است. بنابراین می‌توانید از آن به عنوان یک محتوای تازه و منحصربفرد نیز استفاده کنید.
    آنالیز لایو اینستاگرام

    ویدیوی ضبط شده در لایو اینستاگرام را می‌توانید به بخش IGTV اضافه کنید. با انجام این کار، سهم زیادی از تولید محتوای شاخص و منحصربفرد شما تامین خواهد شد. همچنین می‌توانید بخش‌هایی از ویدیو را نیز حذف کنید.

    برای یک پخش زندۀ قدرتمند آماده شوید

    روندها به ما ثابت کرده‌اند که پخش زندۀ اینستاگرام می‌تواند ماندگاری زیادی داشته باشد. محبوبیت لایو بیشتر از هر چیز دیگری است. چرا که کاربران در هنگام مشاهدۀ شما با موجودیتی زنده مواجه هستند.

    همچنین هیچ محتوای دیگری در اینستاگرام به اندازۀ لایو، شفاف و دقیق نیست. بنابراین لازم است از این ابزار مفید برای جذب مخاطبان استفاده کنید. در ادامه قصد داریم مراحلی مشخص را برای بالا بردن میزان اثربخشی لایو معرفی کنیم.

    ببینید چند نفر آنلاین‌ هستند

    اپ اینستاگرام دارای بخشی برای ضبط و انتشار استوری‌هاست. در همین قسمت، گزینه‌ای موسوم به Live وجود دارد. با کلیک بر روی این حالت درمی‌یابید که چند نفر از دنبال‌کنندگان شما آنلاین هستند.

    این بخش به شما نشان می‌دهد که آیا زمان مناسبی برای برگزاری لایو هست یا خیر. یکی از دلایلی که افراد حرفه‌ای در اینستاگرام، موعد لایو خود را از پیش اعلام می‌کنند نیز همین مسئله است.

    بعد از شروع، کمی منتظر بمانید

    وقتی شروع به گرفتن لایو کردید نوتیفیکشنی برای فالوئرهایتان ارسال می‌شود. پیامی مبنی بر اینکه شما در حال برگزاری لایو هستید. کاربرانی که متوجه حضور شما در پخش زنده می‌شوند به احتمال زیاد سری به شما خواهند زد.

    مهم است بعد از شروع لایو، کمی منتظر بمانید. این اقدام به این منظور است که تعداد حداقلی از کاربران مشغول تماشای لایو شوند. بعد از پیوستن تعداد مشخصی از آن‌ها، می‌توانید شروع به گفتمان کنید.

    نکاتی را برای جذابیت بیشتر لایو بدانید

    هیچ کس دوست ندارد مشغول تماشای لایو کسی باشد که حرف جالبی برای گفتن ندارد، ظاهرش ناآراسته است، موضع صریح و مشخصی ندارد، حرف‌هایش شفافیت نیست و در گفت‌وگو انسجامی وجود ندارد. این موارد می‌تواند سریعاً باعث دلزدگی کاربران شود. حال که مشغول به گرفتن لایو هستید حتماً این چند نکته را در نظر داشته باشید.

    • شروع به پرسش و پاسخ با کاربران کنید. بدون داشتن تعامل با آن‌ها راه به جایی نخواهید برد.
    • آیکون موشک در قسمت پایین لایو به منظور ارتباط با کاربران در بخش دایرکت است.
    • آیکون صورت دوتایی در قسمت پایین لایو برای برگزاری لایو دو نفره است.
    • آیکون صورت در بخش پایین به منظور افزودن فیلترهایی برای زیبایی صورت تعبیه شده است.
    • با کلیک بر روی آیکون کنار فیلترها می‌توانید تصویر یا ویدیویی را از گالری خود به نمایش بگذارید.
    • امکان پین کردن کامنت‌ها در زیر لایو وجود دارد. این تکنیک در روند سوال و جواب‌ها بسیار موثر است.

    سرنوشت لایو را مشخص کنید

    اینکه در مدت زمان برگزاری لایو چه بر شما و کاربران می‌گذرد تا حد زیادی در کنترل خودتان است. شروع و پایان لایو کاملاً مشخص هستند. ‌مهم‌تر از همه، اقدامات، صحبت‌ها و روندی است که در طی پخش زنده صورت می‌گیرند.

    با این حال، سرنوشت لایوها از 3 حالت خارج نیست. می‌‌توانید با کلیک روی گزینۀ Share to IGTV، ویدیوی لایو را در قسمت IGTV پیج خود ذخیره کنید. با کلیک بر روی Download Video، ویدیوی شما در بخش گالری ذخیره خواهد شد. همچنین با انتخاب Delete Video می‌توانید آن را به طور کامل حذف کنید.

    آنالیز لایو اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا موجبات یک ارائۀ بهتر و قوی‌تر را فراهم کنید. آماری از این دست که چه تعداد از کاربران از ساعات مختلف شبانه‌روز اقدام به تماشای لایو شما کرده‌اند حائز اهمیت زیادی است.

    آنالیز لایو اینستاگرام برای یک ارائۀ قوی و پول‌ساز

    آنچه تا کنون پیرامون آنالیز لایو اینستاگرام گفته شد نکات کلی بودند. نکات و تنظیماتی که پیش از شروع لایو باید در نظر داشته باشید. لایو اینستاگرام می‌تواند شبیه به یک سمینار در مقایس کوچک عمل کند. دقیقاً مشابه با یک سمینار، برای لایو نیز لازم است مناسبات و اقدامات متعددی انجام دهید. در ادامه نکاتی را به منظور برگزاری یک لایو قوی بازگو می‌کنیم.


    بیشتر بخوانید: چند راهکار کلیدی برای افزایش فالوور با لایو اینستاگرام

    فالوورهایتان را از پیش مطلع کنید

    اگر برنامۀ هیجان‌انگیزی برای لایوتان دارید حتماً فالوورهایتان را از پیش مطلع کنید. با آنالیز لایو اینستاگرام متوجه شده‌ایم که اعلام ساعت دقیق لایو می‌تواند مخاطبان شما را چند برابر کند. بنابراین لازم است یک معارفۀ قوی از لایو برای کاربران خود انجام دهید. این کار را می‌توانید با یک توضیح مختصر، جذاب و کنجکاو کننده انجام دهید.

    در استوری‌های خود از استیکرها و شمارند‌ه‌های معکوس استفاده کنید. به کاربران اعلام کنید که قرار است راجع به چه چیزی صحبت کنید. اگر در لایو خود مهمان دارید حتماً این نکته را ذکر کنید. گاهی اوقات مخفی نگه داشتن هویت مهمان می‌تواند به تنهایی باعث کنجکاوی فالوورها شود.

    مکان مناسب با نور کافی ایجاد کنید

    جدا از تمام تکنیک‌ها و ترفندها، مکانی که در آن اقدام به برگزاری لایو می‌کنید حائز اهمیت است. آنچه کاربران می‌بینند شما هستید و محیطی که در آن قرار دارید. بنابراین لازم است با ظاهری آراسته در مکانی مناسب باشید. نورپردازی مکان نیز اهمیت زیادی دارد. هرچه بتوانید محیط و نور حرفه‌ای‌تر ایجاد کنید با شانس بیشتری برای استقبال از طرف کاربران روبرو خواهید شد.

    به این منظور لازم است به پس‌زمینۀ پشت سر خود اهمیت بدهید. مثلاً اگر قرار است معارفه‌ای دربارۀ ورزش بدنسازی داشته باشید بهتر است لایو را در یک باشگاه برگزار کنید. همچنین وضعیت بدن و صورت خود را نیز همسو و هماهنگ با موضوع کنید.

    برای لایوتان برنامۀ مشخص بریزید

    اثربخشی لایو اینستاگرام با داشتن یک برنامۀ مشخص برای لایو افزایش می‌یابد. پیش از هر چیز این مسئله اهمیت دارد که مدت زمان لایو شما چقدر است. هیچ کس دوست ندارد بینندۀ برنامه‌ای باشد که زمان پایان آن را نمی‌داند.

    بنابراین لازم است در تبلیغات لایو خود، مدت زمان آن را اعلام کنید. همچنین کاربران شما باید بدانند که هر بخش از لایوتان به چه چیزهایی اختصاص دارد. مثلاً اگر یک لایو یک ساعته دربارۀ بدنسازی دارید آن را به 4 بخش ربع ساعته تقسیم کنید. مشخص کنید که در هر یک از این بخش‌ها قرار است به چه مبحثی در زمینۀ بدنسازی پرداخته شود.

    برنامه‌ریزی برای لایو اینستاگرام

    هیچ کس دوست ندارد به تماشای فیلمی بنشیند که نمی‌داند تا چه موقع ادامه خواهد یافت! بنابراین برای لایو خود برنامۀ زمانی دقیق و مشخص داشته باشید.

    حرکت کنید و نمای دوربین را تغییر دهید

    این نکته کاملاً وابسته به زمینۀ مورد بحث در لایو است. اما معمولاً کاربران دوست ندارند چهرۀ ثابت کسی را ببینند که هیچ تکانی نمی‌خورد. شاید گوش دادن به صحبت‌هایتان در یک لایو طولانی از حوصلۀ کاربران خارج شود. به این منظور لازم است هر چند مدت یک بار تحرکی به خود دهید یا نمای دوربین را عوض کنید. این اقدام باعث خارج شدن لایو از حالت یکنواخت می‌شود.

    خودتان باشید و حرفه‌ای رفتار کنید

    هیچ کدام از موارد فوق به اندازۀ این مورد اهمیت ندارد. آماده کردن مقدمات، تنظیم دوربین، زاویۀ مناسب، تنظیمات اولیۀ لایو و همۀ اقدامات دیگر برای به نمایش گذاشتن خودتان است.

    رفتار متفاوت با آنچه هستید ممکن است باعث دلزدگی مخاطبان شما شود. بنابراین همواره اعتمادبه‌نفس خود را پیدا کرده و همانطور که هستید رفتار کنید. بنابراین آنالیز رفتار و گفتار خودتان بیش از آنالیز لایو اینستاگرام اهمیت دارد.

    مروری بر چند نکته – جمع‌بندی

    • در حال حاضر، ابزار آنالیز لایو اینستاگرام برای اکانت‌های حرفه‌ای یا Professional Account موجود است. به این منظور لازم است اکانت خود را به حالت پروفشنال تغییر دهید.
    • گزینۀ View Insights برای ارائۀ آنالیز لایو اینستاگرام به صورت دقیق‌تر از تعداد کاربرانی است که به لایو شما ملحق شده‌اند. تعداد کاربران، کامنت‌ها و به اشتراک‌گذاری‌ها را در بخش Insights خواهید دید.
    • برای افزایش بازدیدها بهتر است لایوها را در زمان‌های مختلف برگزار کنید. به این ترتیب درمی‌یابید که در چه ساعاتی با چه کاربرانی روبرو می‌شوید.
    • لایوهای مختلف را در مدت زمان‌های متفاوت بگیرید. بررسی کنید که کاربران تا چه مدت می‌توانند تا انتهای لایو شما باقی بمانند.
    • لایوها را با موضوعات مختلف برگزار کنید. در حوزۀ تخصصی خود چند مورد را انتخاب کرده و هر بار در مورد یکی از آن‌ها صحبت کنید.
    • به کامنت‌ها سریعاً پاسخ دهید. هیچ کاربری دوست ندارد نادیده گرفته شود.
    • تجربه کنید و به مرور زمان مهارت‌هایتان را ارتقاء دهید.

    منبع:

    Hootsuite

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.