تحقیقات بازار با استوری اینستاگرام و ۵ ایده کاربردی

0

انجام تحقیقات بازار و شناسایی نیاز مخاطب یکی از مهمترین مراحل راه‌اندازی هر نوع کسب و کاری است. وقتی صحبت از تجارت آنلاین و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باشد، بدون شک بهترین ابزار برای مطالعه بازار را نیز باید در همین بستر جستجو کنیم.

استوری اینستاگرام، با قابلیت‌های منحصربه‌فردی که دارد، می‌تواند ابزاری فوق‌العاده برای انجام تحقیقات بازار و مطالعات بازاریابی محسوب شود. برای آشنایی با قابلیت‌ها و نحوه استفاده از استوری اینستاگرام برای تحقیقات بازار و مطالعات بازاریابی با ما همراه باشید.

نظرسنجی از مشتریان با استوری اینستاگرام

طراحی بخش استوری اینستاگرام در نهایت ظرافت و هوشمندی برای جذب حداکثری مخاطبان صورت گرفته است. حضور حداکثری مخاطبان، در کنار امکانات بسیار متنوع برای نظرسنجی و تعامل با مخاطب، بخش استوری اینستاگرام را به ابزاری بسیار کاربردی برای تحقیقات بازار تبدیل می‌کند.

چرا از استوری اینستاگرام برای تحقیقات بازار استفاده کنیم؟

شاید برای شما سؤال باشد که چه ویژگی‌هایی استوری اینستاگرام را به یک مکان فوق‌العاده برای تحقیقات بازاریابی تبدیل می‌کنند؟ برای پاسخ به این سؤال اول باید ببینیم تحقیقات بازار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. برای اینکه تحقیقات شما در حوزهٔ شناخت بازار مثمر ثمر باشد، باید چند نکتهٔ کلیدی را در مراحل انجام تحقیق مد نظر قرار دهید.

  • جامعهٔ آماری مناسب: باید افراد بسیار زیادی در تحقیقات شما شرکت کنند تا نتایج مطالعه معتبر و قابل اطمینان باشد.
  • دقت کافی: پاسخ دهندگان باید در ارائه اطلاعات دقیق و صادق باشند و آنچه که واقعاً نیاز دارند یا تجربه کرده‌اند با شما در میان بگذارند.
  • قابلیت اندازه‌گیری: اطلاعات به دست آمده از تحقیقات بازار، باید قابلیت استخراج نتیجهٔ معنادار برای شما داشته باشند. تنها در این صورت می‌توانید از نتایج تحقیقات خود برای تعیین استراتژی بازاریابی و فروش بهره بگیرید.

بخش استوری اینستاگرام، به طرز شگفت‌انگیزی هر سه پیش‌نیاز فوق برای انجام تحقیقات بازار را برآورده می‌سازد. کافی است مروری بر ویژگی‌های استوری اینستاگرام داشته باشیم.

مطالعه افکار عمومی از طریق استوری اینستاگرام

حضور گسترده کاربران و جامعه آماری مناسب

اولین ویژگی اینستاگرام که آن را به محیطی عالی برای انجام تحقیقات بازاریابی تبدیل می‌کند، استقبال گسترده کاربران از این بخش در اپلیکیشن اینستاگرام است. بخش استوری‌ها با تکیه بر اساسی‌ترین اصول روانشناسی و بازاریابی طراحی شده است. از جمله ویژگی‌های استوری اینستاگرام که باعث جلب توجه مخاطبان می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محل قرارگیری استوری‌ها در محیط اپلیکیشن که درست در بالاترین بخش صفحهٔ اصلی قرار گرفته است و هیچ گاه جابه‌جا نمی‌شود
  • ترکیب رنگی نوار دور استوری‌ها که حالت پویایی دارد مخاطب را به سمت خود فرا می‌خواند. در نهایت با تمام شدن استوری‌ها به رنگ خنثی و سکون (احساس آرامش) ختم می‌شود.
  • کوتاه بودن طول استوری‌ها و سرعت تعویض اسلاید که مخاطب را به دیدن ادامهٔ استوری‌ها تشویق می‌کند.
  • حذف استوری‌ها بعد از ۲۴ ساعت که احساس اضطرار و ترس از دست دادن را در مخاطب تشدید کرده و آنها را به چک کردن مکرر استوری تشویق می‌کند.
  • محیط جذاب و سرگرم‌کننده با امکان درج انواع محتواهای دیداری، شنیداری و متنی نکته مهم دیگری است. این قابلیت به تداوم حضور کاربران در محیط استوری و حتی دیدن چندبارهٔ استوری‌ها منتج می‌شود.

تمامی این ویژگی‌ها، به صورت هدفمند برای کشاندن مخاطب به سمت استوری شما طراحی شده‌اند. به بیان ساده‌تر، اینستاگرام با طراحی بخش استوری‌ها، هر آنچه که شما برای موفقیت در بازاریابی نیاز دارید به صورت رایگان در اختیارتان می‌گذارد. حال نوبت شماست که با آشنایی کامل با قابلیت‌های استوری، از آن به نفع خود استفاده کنید.

سرعت مشاهده استوری‌های اینستاگرام حدود ۱۵ برابر بیشتر از پست‌هاست. حضور مخاطب در اینستاگرام، یکی از عوامل اصلی است که بخش استوری را به محلی مناسب برای انجام تحقیقات بازاریابی تبدیل می‌کند.

نتایج دقیق نظرسنجی با استفاده از ابزارهای چندرسانه‌ای

همان طور که گفته شد، مهم است که پاسخ‌های کاربران به پرسش‌های شما صادقانه و دقیق باشد. اگر شما از کاربران و مشتریان خود بخواهید یک فرم نظرسنجی کاغذی یا آنلاین را برای شما پر کنند، اکثر آنان از انجام این کار سر باز خواهند زد. زیرا پاسخ دادن به سوالات مکرر یک پرسشنامه کاری کسل‌کننده و ملال‌آور محسوب می‌شود.
حتی وقتی عده‌ای پر کردن پرسشنامه را قبول کنند، آن را در کمال بی‌دقتی و به صورت سرسری پر خواهند کرد. استوری اینستاگرام با ویژگی‌های مختلفی که دارد این مشکل بزرگ را برطرف می‌کند و شما می‌توانید نتایج قابل اعتمادی از طریق آن به دست آورید.

  • همان طور که گفته شد، کاربران برای سرگرمی و به میل خود استوری‌های شما را دنبال می‌کنند. اکثر کاربران نه تنها مشکلی با پاسخ دادن به انواع سؤالات گزینه‌ای مطرح شده در استوری‌ها ندارند، بلکه از انجام این کار لذت می‌برند.
  • شرکت در نظرسنجی و پرسش و پاسخ‌های استوری اینستاگرام به صورت تدریجی و مداوم صورت می‌گیرد. کاربران مجبور نیستند در یک زمان فشرده و کوتاه به ۲۰ سؤال پاسخ دهند. به همین دلیل، پاسخ‌ها با حضور ذهن بیشتری همراه بوده و از حالت رفع تکلیف خارج می‌شوند.
  • فرض کنید در یک پرسشنامه، از مشتریان خود می‌پرسید چه رنگ لباسی را دوست دارند. به جرأت می‌توان گفت هیچ فردی همیشه به یک رنگ لباس علاقه ندارد و پاسخی که در آن لحظه به سؤال داده می‌شود، بیشتر به این ربط دارد که آنان کدام لباس مورد علاقه‌شان را به خاطر بیاورند. در اینستاگرام این مشکل با قابلیت بهره‌گیری از ابزارهای چندرسانه‌ای حل می‌شود.
قابلیت های استوری اینستاگرام برای تحقیقات بازار

امکانات دیداری و شنیداری موجود در محیط استوری به بالا رفتن دقت نظرسنجی‌ها کمک می‌کنند. به سادگی می‌توانید عکس دو رنگ مختلف از محصول را به اشتراک گذاشته و محبوب‌ترین رنگ همان کالای خاص از نگاه کاربران را مشخص کنید.

استخراج نتایج آماری با ابزارهای نظرسنجی متنوع

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ابزارهای استوری اینستاگرام، فراهم بودن امکان استخراج نتایج معنی‌دار است. در تحقیقات بازار به شیوهٔ متداول یعنی فرم نظرسنجی، اغلب پرسشنامه‌ها به صورت چندگزینه‌ای طراحی می‌شوند که امکان شمارش نتایج وجود دارد. اما امکان برقراری تعامل فرد به فرد برای شنیدن نظرات کاربران و علت انتخاب یک گزینهٔ خاص وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: ترفندهای تولید محتوای جذاب در اینستاگرام برای افزایش نرخ تعامل

در مقابل، در تحقیقاتی که به صورت مصاحبه‌ای صورت می‌گیرد، تعامل فرد به فرد برای شنیدن نقطه نظرات خاص مشتریان وجود دارد. اما احتمال خطا در نتیجه‌گیری به دلیل عدم قابلیت شمارش نظرات و آرا بالاست.

ابزارهای مختلف اینستاگرام برای نظرسنجی از کاربران و مطالعات بازاریابی عبارتند از:

  • امتیازدهی با ایموجی اسلایدر
  • مقایسهٔ دو گزینه‌ای با برچسب نظرسنجی
  • پرسش چندگزینه‌ای با برچسب کوئیز
  • باکس پرسش و نظرات آزاد
  • امکان درج لینک

شما می‌توانید متناسب با هدف و نوع کسب‌وکار خود، از هر یک از این ابزارها برای انجام تحقیقات بازاریابی بهره‌مند شوید. در بخش‌های بعدی، جزئیات و نحوهٔ استفاده از هر کدام از این قابلیت‌ها برای مطالعات بازاریابی شرح داده خواهد شد.

استوری اینستاگرام مجموعهٔ کاملی از انواع ابزارهای شمارشی و توصیفی در اختیار شما قرار می‌دهد که علی‌رغم سادگی، اصول اساسی آمار و احتمال در آنها رعایت شده است. اغلب کسب‌وکارها می‌توانند تا حد زیادی از این ابزارها برای رسیدن به یک نتیجه‌گیری قابل اطمینان بهره ببرند.

از استیکر نظرسنجی برای مقایسه دو گزینه‌ای استفاده کنید

یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های استوری اینستاگرام برای انجام تحقیقات بازاریابی، برچسب نظرسنجی  (Poll) است. در این روش، مخاطبان به راحتی با انتخاب یکی از گزینه‌های بله و خیر به سؤال شما جواب می‌دهند. البته شما می‌توانید هر نوع گزینهٔ دیگری را به جای بله و خیر درج کرده و از انتخاب مورد نظر اکثر کاربران مطلع شوید.

برای فعال کردن برچسب نظرسنجی کافی است استوری خود را تولید کرده و استیکر (Poll) را انتخاب کنید. سپس پرسش خود را وارد کرده و دو گزینهٔ مورد نظرتان را تایپ کنید. البته به دلیل محدودیت ۲۲ کاراکتری، گزینه‌های شما باید ساده و خلاصه باشند.


بیشتر بخوانید: چطور از استوری اینستاگرام در قیف فروش استفاده کنیم؟

کاربردهای برچسب نظرسنجی

برچسب نظرسنجی در استوری اینستاگرام قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دار. شما با خلاقیت خود می‌توانید از آن برای هر نوع مقایسهٔ دوگزینه‌ای استفاده کنید. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • می‌توانید نظر کاربران در مورد قیمت‌گذاری کالا را بپرسید.
  • می‌توانید ترجیح کاربران در مورد قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف یک محصول را ارزیابی کنید.
  • ترجیح کاربران میان دو محصول متفاوت از نظر رنگ، طرح، مدل، و ابعاد را تشخیص دهید.

ویژگی جالب برچسب نظر سنجی در استوری اینستاگرام آن است که با هر پاسخ کاربران، درصد آرای هر یک از گزینه‌ها مشخص می‌شود. بنابراین گاهی می‌توانید از تغییرات درصد آرا در طول ۲۴ ساعت نیز برای شناخت مخاطبان بیشتر خود استفاده کنید.

با ایموجی اسلایدر حس کاربران نسبت به محصولات را درک کنید

یکی از ابزارهای جالب استوری‌ها برای اعلام سریع نظر کاربران در مورد یک محصول یا یک ایدهٔ خاص، کشویی ایموجی یا ایموجی اسلایدر (Emoji Slider) است. نحوهٔ عملکرد ایموجی اسلایدر به این صورت است که شما یک سؤال طرح کرده و یک ایموجی مناسب برای پاسخ به آن پیشنهاد می‌کنید. کاربران با حرکت دادن ایموجی به سمت چپ یا راست، نشان می‌دهند تا چه حد با شما موافق یا مخالف هستند. بلافاصله پس از انجام این کار، میانگین نظرات سایر کاربران به مخاطب نشان داده می‌شود.

ایده استفاده از ایموجی اسلایدر اینستاگرام برای مطالعه بازار

کاربردهای ایموجی اسلایدر اینستاگرام

شما می‌توانید از ایموجی اسلایدر برای پرسیدن نظر کاربران و تحقیقات بازاریابی در مورد هر موضوعی بهره بگیرید. به عنوان مثال:

  • کسب‌وکارهای مرتبط با حوزهٔ مد، پوشاک و لوازم آرایشی، می‌توانند عکس‌هایی از سلبریتی‌های مشهور منتشر کرده و نظر کاربران را در مورد لباس، آرایش، رنگ مو آنان بپرسند.
  • طراحان و هنرمندان، می‌توانند هر بار عکس‌هایی از آثار جدید خود درج کرده و میزان استقبال کاربران از سبک جدید طراحی خود را بسنجند.
  • تولیدکنندگان و صنایع، می‌توانند پیش از تولید انبوه محصولات، میزان استقبال کاربران از نمونهٔ اولیه را بررسی کنند.

یکی از قابلیت‌های ایموجی اسلایدر اینستاگرام آن است که شما می‌توانید انتخاب تک‌ تک کاربران را نیز مشاهده کنید. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد شناخت مناسبی از فرد به فرد مخاطبان و کاربران خود به دست آورده و با سلیقهٔ گروه‌های مختلف مخاطبان خود بیشتر آشنا شوید.

با برچسب سؤال مهمترین نقطه نظرات کاربران را شناسایی کنید

تحقیقات میدانی نشان داده‌اند ۷۸ درصد مردم از گرد هم آمدن در حساب شبکهٔ اجتماعی برندهای مورد علاقه‌شان استقبال می‌کنند. اگر به دنبال راهی برای صحبت کردن با مخاطبان خود هستید، از استیکر سؤالات اینستاگرام (Question Sticker) استفاده کنید. مزیت استیکر سؤالات این است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون محدود شدن به گزینه‌های پیش‌فرض، آزادانه نظرات خود را بیان کنند.

کاربردهای استیکر سؤالات اینستاگرام

بسیاری از کسب‌وکارها در اینستاگرام از استیکر سؤالات برای پیدا کردن نقاط ضعف و قوت برند خود و شکایات رایج کاربران بهره می‌برند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹، شرکت (Dunkin) به مناسبت معرفی منوی وگان جدید خود در شعبهٔ منهتن نیویورک، یک پرسش و پاسخ اینستاگرامی برگزار کرد تا کاربران سؤالات خود در مورد آن بپرسند. با تحلیل نظرات و سؤالات کاربران، این شرکت متوجه شد که دغدغه‌های وگان دغدغهٔ بسیاری از افراد هستند و منوی جدید خود را در ۹۰۰۰ شعبهٔ دیگر عرضه کرد.

با درج استیکر سؤال اینستاگرامی و برگزاری پرسش و پاسخ‌ها، فرصت کافی برای اعتمادسازی فراهم می‌شود. زیرا کاربران با پرسیدن سؤالات خود اطلاعات بیشتری در مورد محصول کسب می‌کنند. در عین حال، شما می‌توانید از روی پرسش‌های رایج کاربران، نیازهای مصرف‌کننده را شناسایی کنید. اگر کاربران به طور مرتب در مورد ویژگی‌هایی سؤال می‌پرسند که در محصول فعلی وجود ندارد، این موضوع ایدهٔ تولید محصولات بعدی را فراهم می‌سازد.

استیکر سؤالات در اینستاگرام، ابزار مناسبی هستند تا به کاربران نشان دهید صدای آنان توسط شما شنیده می‌شود. با تحلیل سؤالات و نظرات پرتکرار، می‌توانید میزان استقبال از یک محصول خاص را پیش‌بینی کرده و یا برای تولید محصولات بعدی ایده بگیرید.

با برچسب کوئیز شناخت مخاطبان از برندتان را محک بزنید

یکی از ویژگی‌های خاص اینستاگرام، حضور پرتعداد افرادی است که مشتری محصول شما نیستند اما به دلیل محتوای جالب پیج شما را دنبال می‌کنند. برای اینکه نظرسنجی‌های شما از مخاطبان برای انجام تحقیقات بازار قابل اعتماد باشد، باید مطمئن شوید که بخش زیادی از مخاطبان شما مشتری محصولات‌تان هستند. برچسب کوئیز (Quiz Sticker) ابزار مناسبی برای این کار است.

طرز استفاده از استیکر کوئیز اینستاگرام برای تحقیقات بازار، به این صورت است که شما می‌توانید یک سؤال چندگزینه‌ای مرتبط با محصولات و خدمات خود بپرسید. به محض پاسخ دادن کاربران، پاسخ صحیح به آنان نمایش داده خواهد شد. این کار علاوه بر بالا بردن میزان تعامل مخاطبان، به شما کمک می‌کند شناخت آنان از حوزهٔ کاری خود را ارزیابی کنید.

نحوه استفاده از برچسب کوئیز استوری اینستاگرام برای تحقیقات بازار

کاربرد استیکر کوئیز اینستاگرام برای تحقیقات بازار

به عنوان مثال، وبسایت Booking که خدمات رزرو هتل ارائه می‌کند، هر چند وقت یکبار یک پرسش چندگزینه‌ای تحت عنوان «حدس بزن کجاست!» درج می‌کند. در این پرسش عکس یک مکان ناشناس درج شده و کاربران باید حدس بزنند این عکس متعلق به چه مکانی است. بدین ترتیب، مشخص می‌شود که چه تعدادی از کاربران اهل مسافرت و گردش هستند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    پس از پایان پرسش، جواب صحیح در یک اسلاید معرفی شده و لینکی برای مطالعهٔ بیشتر درج می‌شود که میزان تعامل مخاطبان با سایت مجموعه را بالا می‌برد.

    استیکر کوئیز درصد پاسخ‌ها به هر گزینه را مشخص می‌کند. همچنین امکان مشاهدهٔ افرادی که هر گزینه را انتخاب کرده‌اند وجود دارد. بنابراین شما از روی درصد پاسخ‌های صحیح می‌توانید تشخیص دهید که چه درصدی از مخاطبان شما، مشتریان واقعی برندتان هستند.

    از قابلیت لینک در استوری اینستاگرام برای نظرسنجی در سایت خود استفاده کنید

    با اینکه استوری اینستاگرام، قابلیت‌های پرشماری برای انجام تحقیقات بازار دارد، اما برای انجام تحقیقات بازار به شکل جامع‌تر همچنان به پر شدن فرم‌های نظرسنجی در سایت‌تان نیاز دارید. اگر صفحهٔ اینستاگرامی شما بیشتر از ۱۰ هزار (10K) دنبال کننده داشته باشد، می‌توانید از قابلیت درج لینک برای جذب تعداد بالای مخاطبان اینستاگرامی خود به فرم نظرسنجی استفاده کنید.

    ورود کاربران به وبسایت کشیدن لینک درج شده به سمت بالا و به سرعت صورت می‌گیرد. برای جلب توجه بیشتر مخاطبان، می‌توانید جوایزی نیز در نظر بگیرید که شرط آن پر کردن فرم نظرسنجی وب‌سایت باشد. از آنجایی که استوری اینستاگرام برای مدت محدودی قابل دسترسی است، احتمال زیادی دارد تا کاربران برای از دست ندادن شانس بردن جایزه، سریع روی آن کلیک کنند.

    نحوه استفاده قابلیت درج لینک استوری

    به عنوان یک مثال، فستیوال (Oasis) از استوری اینستاگرام برای درج لینک نظرسنجی سالانهٔ خود استفاده کرد. برای تشویق کاربران به شرکت در نظرسنجی اعلام شد ۴ نفر از شرکت کنندگان، بلیط حضور در فستیوال (Oasis 2020) را به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد. آنها همچنین برای افزایش اعتبار نظرسنجی، یک پست اینستاگرامی نیز برای گردآوری نظرات کاربران از طریق کامنت‌ها منتشر کردند.

    یک روش دیگر برای بالا بردن میزان مشارکت در فرم نظرسنجی از طریق اینستاگرام، در نظر گرفتن جوایزی برای معرفان است. بدین ترتیب، افرادی که پیج شما را به دنبال کنندگان خود معرفی کرده و در خصوص نظرسنجی به آنها اطلاع کنند، می‌توانند جوایزی به قید قرعه دریافت کنند.

    جمع بندی

    • استوری اینستاگرام، به دلیل حضور مخاطبان، فضای سرگرم کننده و ابزارهای متنوع نظرسنجی، محیطی فوق‌العاده برای انجام تحقیقات بازار به شمار می‌رود.
    • با کمک استیکر ایموجی اسلایدر در اینستاگرام، می‌توانید میزان استقبال کاربران از ایده‌ها، خدمات و محصولات مختلف را بسنجید.
    • از استیکر نظرسنجی اینستاگرام، برای مقایسهٔ دو محصول، نظرات کاربران در مورد قیمت‌گذاری محصول و تشخیص ترندهای مورد علاقهٔ کاربران استفاده کنید.
    • برای اینکه مطمئن شوید کاربران پیج اینستاگرامی شما، مشتریان حقیقی برندتان هستند از استیکر کوئیز و طرح پرسش‌های مرتبط با حوزهٔ کاری خود بهره بگیرید.
    • از استیکر سؤال اینستاگرام برای شناسایی مهمترین نقاط ضعف برندتان، خواسته‌های اساسی و پرتکرار کاربران و نیازهای برآورده نشده در بازار بهره بگیرید.
    • با قابلیت درج لینک، شرکت کنندگان در فرم‌های نظرسنجی وب‌سایت خود را افزایش دهید. در نظر گرفتن جوایز برای شرکت در نظرسنجی و معرفی شما به کاربران دیگر، می‌تواند میزان مشارکت را به نحو چشمگیری افزایش دهد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.