کسب درآمد بالا با بلاگری غذا

0

اکثر ما روزانه زمان زیادی را در قسمت اکسپلور اینستاگرام می‌گذرانیم. الگوریتم اینستاگرام بنا بر علاقه‌مندی‌های شما سعی می‌کند پست‌هایی را در این قسمت برای شما به نمایش بگذارد که احتمال می‌دهد آن‌ها را دوست خواهید داشت. ممکن است این محتوا برای شخصی ورزشی و انگیزشی باشد و برای شخص دیگری انواع لباس و پوشاک. اما همیشه پای ثابتی در این ماجرا وجود دارد و آن هم پست‌های مربوط به غذاست! اما شاید جالب باشد بدانید که، یکی از پردرآمدترین مشاغل در دنیای امروز، بلاگری غذا است! پس اگر به آشپزی علاقه دارید و به دنبال کسب درآمد از وبلاگ غذا هستید، در این مقاله با پادرو همراه باشید.

چطور از وبسایت غذا کسب درآمد کنیم؟

غیر ممکن است که به اکسپلور اینستاگرام بروید و در همان صفحه اول یک پست خوراکی نبینید. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که محتوای مربوط به غذا، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها بخشی از علاقه‌مندی‌های تمام افرادی است که در دنیای مجازی گشت و گذار می‌کنند. در ادامه به بررسی مراحل کسب درآمد از طریق بلاگری غذا می‌پردازیم:

1. انتخاب نیچ در وبلاگ غذا

به همان میزان که تقاضای مخاطبان در این زمینه بسیار است، تولیدکنندگان محتوا در آن هم بسیارند و آمارها نشان می‌دهد کسانی در این زمینه موفق‌ترند که از آغاز برای خود نیچ تعیین کرده‌ باشند. به محض اینکه برای خود نیچ تعیین می‌کنید در بین دنیای بزرگ فود بلاگرهای اینستاگرام برند منحصر به فردی ساخته‌اید.

حال شاید با این پرسش رو به رو شده باشید که اصلا این نیچ (Niche) تعیین کردن یعنی چه؟ در پاسخ باید گفت که نیچ تعیین کردن همان شاخه انتخاب کردن است.

یعنی به جای اینکه همزمان محتوای مربوط به قرمه‌سبزی و پیتزا و بستنی داخل پیج‌تان باشد، مشخص می‌کنید که در این جا فقط قرار است حول غذاهای ایتالیایی فعالیت کنیم و محتوای‌مان در این حوزه است. می‌توانید تمرکزتان را فقط روی غذاهای سنتی بگذارید یا اینکه صرفاً درباره انواع نوشیدنی‌ها تولید محتوا کنید.

چطور می‌توان بهترین نیچ را انتخاب کرد؟ مشخص است که در وهله اول باید به توانایی‌ها و علایق خودتان نگاه کنید. ببینید که دوست دارید وقت و انرژی محدودتان را صرف خواندن و تحقیق کردن و نوشتن درمورد کدام نیچ کنید.

در مرحله دوم باید ببینید که برندهای موفق در این زمینه چه نیچ‌هایی انتخاب کرده‌اند و بررسی کنید که با توجه به معیارهای دیگرتان کدام یک از آن‌ها همچنان جای کار دارند و شما هم می‌توانید وارد آن شوید.

اما نکته بسیار مهم این است که خیلی وقت‌ها مهم نیست که چه نیچی انتخاب می‌کنید، مهم شکل ارائه شماست. مهم سلیقه شما در نحوه تولید محتوا و به اشتراک گذاری و تبلیغ آن است. که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

کسب درآمد از طریق وبلاگ غذا

2. انتخاب نام برند

مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکته در انتخاب نام برای برند، آسان بودن سرچ آن است. یعنی نباید نامی انتخاب کنید که نوشتنش سخت باشد. در درجه دوم باید به این توجه کنید که نام‌ انتخاب شده نامربوط به کار نباشد و دیدن و شنیدنش خاطره‌ای از غذا و خوراکی را در ذهن‌ها تداعی کند. اگر این مسائل را در انتخاب نام برای برندتان رعایت کنید مطمئن باشید که نقش به سزایی در پیشبرد اهدافتان خواهد داشت.

3. انتخاب سوشال مدیا

به عنوان یک بلاگر، ویترینی که شما در آن محتوای خود را عرضه می‌کنید، سوشال مدیای شماست. پس باید آن‌ها را با دقت انتخاب کنید و بدانید که کدام‌یک برای کار شما مهم‌تر و پر بازده‌ترند، تا بتوانید زمان‌تان را بهینه میان آن‌ها تقسیم کنید. به عنوان مثال اینستاگرام برای یک فود بلاگر نقشی اساسی‌تر از تلگرام، توییتر و یا فیسبوک دارد. بنابراین در تقسیم زمان خود باید اینستاگرام را در الویت‌ بگذارید.

راه اندازی سایت

هر فودبلاگر فارغ از این که در چه شاخه‌ای فعالیت می‌کند و چه نیچی دارد، داشتن وبسایت برایش ضروری است. شاید بازدهی وبسایت در کوتاه مدت به‌اندازه فضاهایی مثل اینستاگرام نباشد، اما صرف داشتن وبسایت و فعالیت در آن وجهی از برند شما را کامل می‌کند که خیلی‌ از افراد به آن توجه نمی‌کنند.

گذشته از این موارد، با توجه به تجربه چند سال گذشته، فیلترینگ، ریپورت شدن و حتی شاید دشمنی رقبا، می‌تواند منجر به از بین رفتن و یا به تعلیق در آمدن اکانت شما در شبکه‌های مجازی شود! اکانتی که شما در آن روزها زمان خرج کرده‌اید و با ارائه برندتان به دیگران، آن را جا انداخته‌اید.

از این رو داشتن وبسایت برای شما ضروری است. چرا که وبسایت، رسانه انحصاری شماست و کسی نمی‌تواند یک شبه زحمات شما را بر باد دهد. علاوه بر این‌ها بسیاری از مخاطبان شما را از طریق سرچ در گوگل پیدا خواهند کرد؛ و اگر شما سایت داشته باشید و روی سئو آن کار کرده باشید، برد بسیار بزرگی خواهید داشت که در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

ساخت پیج اینستاگرامی

همانطور که در این مقاله بارها به نام اینستاگرام اشاره شد، اینستاگرام مهم‌ترین ابزار اجتماعی شما برای برقراری ارتباط با خیل عظیم از مخاطبان است که می‌توانند از دنبال‌کنندگان محتوای شما باشند. پس توجه داشته باشید که باید بخش عمده‌ای از وقت و انرژی‌تان را صرف توسعه برند خود در اینستاگرام کنید.

با نیم‌نگاهی به درآمد تسترهای غذا در اینستاگرام می‌توانید انگیزه‌ای دوچندان برای سرمایه‌گذاری روی این رسانه پیدا کنید. همچنین اگر نگاهی به فود بلاگرهای اینستاگرام بیاندازید خواهید دید که آن‌ها تمرکزشان را بیش از هر شبکه اجتماعی دیگری، روی جلو بردن برند خود در اینستاگرام گذاشته‌اند.

بنابرین مهم است که باسلیقه باشید، از ادیتور استفاده کنید، منظم پست و استوری بگذارید به الگوریتم‌های برنامه توجه کنید و همواره حواس‌تان باشد که از حد نگذرید تا مخاطبان‌ دل‌زده نشوند.

فعالیت در یوتیوب

یوتیوب یکی ویژگی منحصر به فرد و جذاب دارد که می‌تواند برای شما انگیزه خوبی باشد تا در آن فعالیت مستمر داشته باشید. در یوتیوب شما نه تنها می‌توانید گستره برندسازی‌تان را وسیع‌تر کنید، بلکه می‌توانید کسب درآمد مستقیم داشته باشید!

درواقع یوتیوب با توجه به الگوریتم مختص خودش به کانال‌هایی که بیشتر از هزار سابسکرایبر (دنبال کننده) و تعداد مشخصی بازدید دارند، ماهانه درآمد دلاری اختصاص می‌دهد. این درآمد با توجه به رشد صعودی دنبال کنندگان و بازدید کنندگان ویدیوهای شما افزایش یافته و البته بستگی به میزان فعالیت شما نیز دارد.

جدا از این‌ها، یوتوب هم بخشی همانند اکسپلور اینستاگرام دارد که در آنجا به مخاطبان شورت ویدیو (ویدیو کوتاه) نمایش می‌دهد. این بخش می‌تواند زمین بازی شما باشد. حتی اگر صرفا همان ریلزهایی که در اینستاگرام منتشر می‌کنید را به عنوان شورت ویدیوهای یوتیوبی منتشر کنید، مطمئن باشید که نتیجه‌اش را خواهید دید.

فعالیت در توییتر

توییتر معمولا آن‌قدرها جدی گرفته نمی‌شود. اما مطمئن باشید اگر فضای توییتر فارسی را بشناسید و بتوانید سبک خودتان را در کوتاه نویسی پیدا کنید (به دلیل محدودیت کارکتر در توییتر) و کمی هم طنز در آن وارد کنید، می‌توانید به محبوبیت خوبی در این فضا دست پیدا کنید و از این محبوبیت و توجه برای ارائه کارهای جدی‌تر بهره ببرید.

کسب درآمد اینترنتی از طریق آشپزی

4. برنامه‌ریزی برای محتوا

پیش‌تر درمورد اینکه باید به هرکدام از شبکه‌های اجتماعی وقتی اختصاص دهید و در تمامی آن‌ها فعال باشید صحبت کردیم. حال ممکن است چگونگی این فعالیت‌ها بنا به مختصات هرکدام از این شبکه‌های اجتماعی برایتان روشن نباشد. در این بخش در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد که در هرکدام از این‌ها بهتر است چگونه فعالیت کنید و چه‌طور محتوا به اشتراک بگذارید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

محتوای وبسایت‌های آشپزی و فود بلاگری

یکی از اهداف مهم ما از محتوایی که در وبسایت خود به اشتراک می‌گذاریم گرفتن رتبه بالاتر در سرچ گوگل است. حال پرسش این است که چه‌طور؟ در پاسخ باید گفت که «سئو». به‌طور خلاصه سئو به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که منجر به رتبه‌گیری وبسایت شما در سرچ گوگل می‌شود. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

– انتشار مستمر مطالب آموزشی‌ که مرتبط با روند کار شما به‌عنوان یک فودبلاگر است.

– بهینه‌سازی محتواها و توضیحات متا، استفاده از کلمات کلیدی هدفمند

– طراحی ریسپانسیو سایت

– لینک‌سازی‌های داخلی و توجه به لینک‌سازی‌های خارجی

– افزایش سرعت و کیفیت کلی سایت با به‌روز نگهداشتن آن

و بسیاری موارد دیگر که می‌توانید با سرچ کردن در مورد آن‌ها مطالعه کنید و به اطلاعات خود در این زمینه بیافزایید.

محتوا اینستاگرام در حوزه آشپزی و فود بلاگری

کل کار شما در اینستاگرام حول محور جلب توجه می‌گردد. هر آنچه تولید می‌کنید و به اشتراک می‌گذارید باید این هدف را دنبال کند. برای اینکه در اینستاگرام فعالیت خوبی داشته باشید و از آن نتیجه بگیرید، باید نقطه اشتراک حوزه نیچ خود و مطالب محبوب و پربازدید را پیدا کنید، تا هم به علاقه‌مندی‌های خود بپردازید و هم بتوانید به وسیله آن‌ها طیف وسیعی از دنبال کنندگان و مخاطبان را با خود همراه کنید.

و اما نکات کلی‌ که در تولید محتوا باید به آن‌ها توجه کنید:

– سعی کنید روزانه استوری بگذارید. بسته به جنس محتوا و میزان محبوبیت مخاطبان‌تان، نه آنقدر کم باشد که به چشم نیاید و نه آن‌قدر زیاد که مخاطبان را خسته کند.

– بهتر است که هر روز یک پست به اشتراک بگذارید. اما هر دو روز، یک پست هم، می‌تواند استراتژی‌ای باشد که در بعضی شرایط بهتر جواب دهد.

– تلاش کنید محتوایی که به اشتراک می‌گذارید، چه در استوری و چه در پست‌ها و ریلزها و… به‌هیچ‌وجه طولانی نباشد و در کوتاه‌ترین حالتِ ممکن باشد.

– بکوشید تا در ویدیو مخاطب را در 10 ثانیه اول جذب کنید. چرا که اگر این کار را در 10ثانیه اول نکنید، و قسمت جذاب ویدیوتان در اواسط و یا انتهای آن باشد، بسیاری از مخاطبان آن را نخواهند دید.

– از افکت‌ها و امکانات ویرایش ویدیو کمک بگیرید و سعی کنید به وسیله آن‌ها عکس و ویدیوهاتان را جذاب‌تر و عامه‌پسندتر کنید. این امر حتی برای موفق‌تر بودن در استفاده از الگوریتم‌های اینستاگرام هم، می‌تواند به شما کمک کند.

– به کاوری که برای ویدیوهاتان می‌گذارید فکر کنید؛ فرقی نمی‌کند که 10 ثانیه اولِ جذابی در ویدیو ارائه داده‌اید، اگر کاوری که برای آن ویدیو انتخاب کرده‌اید به اندازه کافی جذاب نباشد، هیچوقت مخاطب روی آن کلیک نخواهد کرد.

محتوا یوتیوب در حوزه آشپزی و فودبلاگری

در یوتیوب دست شما برای انتشار ویدیوهای طولانی‌تر باز است. چرا که مخاطبان در یوتیوب به‌دنبال ویدیوهای کوتاه نمی‌گردند. اما در کنار انتشار ویدیوهای طولانی باید حواس‌تان به انتشار منظم شورت ویدیو (ویدیو کوتاه) هم باشد. نکاتی که در پیش بردن کانال یوتیوب خود بهتر است به آن‌ها توجه کنید:

– درمورد الگوریتم‌های یوتیوب مطالعه کنید و سعی کنید تا جای ممکن راجع به بهینه‌سازی محتوای کانال خود اطلاعات کسب کنید.

– هر 2/3 روز یک‌بار ویدیو منتشر کنید و فقط درصورتی آن‌ها را طولانی کنید که ارزش دیدن داشته باشند.

– تامبنیل (کاور ویدیو) در یوتوب یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که تاثیر به سزایی در میزان بازدید شما دارد. پس در طراحی آن حساسیت به خرج بدهید.

– اگر ادیت ویدیوها را خودتان می‌زنید، درمورد ادیت مخصوص یوتیوب تحقیق کنید. ویدیوهای مربوط به آن را تماشا کنید و سعی کنید همواره خود را به روز نگهدارید. اما اگر می‌بینید که وقت این کارها را ندارید، حتما این کار را به یک متخصص ادیت ویدیوی یوتیوب، بسپارید.

– برای شروع، تجهیزات ضبط شما آنقدرها اهمیت ندارد؛ چرا که سلیقه و شکل ارائه محتوای شما بسیار مهم است و اگر به این مسئله توجه کافی داشته باشید، قدیمی بودن و یا به کیفیتِ روز نبودن تجهیزات ضبط شما آن‌قدرها به چشم نمی‌آید. اما حتما باید به فکر به روز کردن آن‌ها در طی زمان باشید.

اگر تصمیم به راه اندازی سایت با فروشگاه اینترنتی دارید، برای تولید محتوای جذاب و موثر حتما نگاهی به مقاله سیر تا پیاز تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی و استراتژی آن داشته باشید.

5. کسب درآمد با بلاگری غذا

قطعاً این سوال برایتان پیش آمده که با این همه زحمت و خرج‌هایی که یک فود بلاگر دارد، اصلاً چه‌طور قرار است که کسب درآمد داشته باشیم؟

انتشار تبلیغ در اینستاگرام

قطعاً اولین منبع درآمدی که بعد از مدتی کار به عنوان یک فود بلاگر در فضای مجازی، می‌توانید روی آن حساب باز کنید، تبلیغ در اینستاگرام است. بعد از اینکه پیج شما به حداقلی از دنبال کننده، لایک و بازدید رسید، خواهید دید که برندهای متفاوت برای انجام تبلیغات به سراغ شما خواهند آمد.

در تبلیغ کردن باید دقت داشته باشید و هرچیزی را تبلیغ نکنید تا محبوبیت خود را میان مخاطبان‌تان محفوظ نگهدارید. همینطور بهتر است که در مبلغ پیشنهادی‌تان را به نسبت رشد پیج‌تان خیلی منطقی افزایش دهید تا مشتریان خود را حفظ کنید.

انتشار تبلیغ در وبسایت

این روزها وارد هر وبسایتی که می‌شوید، گوشه و کنار آن و در بخش‌های مختلف آن تبلیغات بزرگ و کوچک می‌بینید. شما هم پس از اینکه وبسایت‌تان به بازدید خوبی رسید، می‌توانید در آن تبلیغ انجام دهید و برای هرکدام از آن‌ها هزینه دریافت کنید.

فروش محصولات مرتبط با آشپزی

یکی از بزرگترین ایده‌ها برای یک فودبلاگر می‌تواند راه اندازی فروشگاهی اینترنتی برای فروش محصولات آشپزی باشد. اینکه شما برندتان را به نحوی گسترش دهید که بتوان این چیزها را در قالب آن جا داد، در میزان درآمدزایی آینده شما بسیار تاثیرگذار است. شما حتی می‌توانید از برند خود برای راه انداختن یک رستوران نیز استفاده کنید!

اما چه طور وارد بازار فروش محصولات آشپزی شویم؟ اگر برندتان را خوب جا انداخته باشید و به همه جنبه‌های آن اهمیت داده باشید، می‌توانید یک گام جلوتر رفته و فروشگاه اینترنتی خود را راه بیندازید. لازم نیست که در آغاز محصولات تولید خودتان را بفروشید، چرا که هزینه راه انداختن یک خط تولید بسیار بالاست.

شما باید در آغاز به دنبال فروشگاه‌های فیزیکی و تولیدی‌ها بروید تا محصولات‌شان را در قسمت فروش اینترنتی سایت خود به فروش بگذارید و روی هر فروش درصدی را دریافت کنید.

قدم بعدی هم می‌تواند راه انداختن خط تولید و تولید محصولات خودتان باشد. رسیدن شما به این دستاورد اوج کسب درآمد از وبلاگ غذا را برای شما به همراه خواهد داشت.

اسپانسرینگ

اگر بتوانید به سطح قابل توجهی از مخاطبان و دنبال کنندگان دست پیدا کنید، به مرور برندهای مختلفی که در حوزه شغلی شما فعال هستند، مانند کسانی که کسب درآمد اینترنتی از طریق آشپزی دارند و یا فروشگاه‌های مختلف محصولات آشپزی و حتی رستوران‌ها، به سراغ شما خواهند آمد. آن‌ها اسپانسر محتوای شما خواهند شد و شما هم مستقیماً برای محتوایی که تولید می‌کنید وجهی را دریافت خواهید کرد.

قدم بعدی که برای شما درآمد و محبوبیت بیشتری به همراه خواهد داشت، این است که به کسب درآمد فود بلاگرهای دیگر کمک کنید و اسپانسر آن‌ها شوید.

کسب درآمد از یوتیوب

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، یوتیوب برای فعالیت‌های شما در این شبکه اجتماعی ماهانه درآمد دلاری در نظر گرفته است و اگر وقت و انرژی‌تان را، روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنید، قابلیت این را دارد که به منبع درآمد قابل توجهی برای شما تبدیل شود.

درآمد فود بلاگر

درآمد از آموزش آشپزی

جدا از محتواهایی که به شکل رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهید، می‌توانید بخش‌هایی داشته باشید که مخاطبان برای دسترسی به آن‌ها باید مبلغی را پرداخت کنند. فروش فیلم آموزش‌های آشپزی هم می‌تواند یکی از این موارد باشد. البته گزینه بهتر، می‌تواند برگزاری کلاس‌های آنلاین باشد، چرا که فیلم‌های آموزشی را ممکن است افرادی سودجو به شکل عمومی منتشر کنند.

اما چه برای تهیه فیلم‌ها و پکیج‌های آموزشی و چه برای برگزاری کلاس‌های آنلاین، حتی اگر خودتان زمان و یا توانایی کافی را ندارید، می‌توانید از افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند درخواست کنید تا تحت برند شما به این کار مشغول شوند و در نهایت درصدی از درآمدشان، سهم شما باشد.

سخن آخر

در این مقاله کوشیدیم تا بررسی کنیم فود بلاگر شدن چه پیش نیازهایی دارد و در مسیر شما را با چه چالش‌هایی رو به رو خواهد کرد. ما در آغاز به اهمیت انتخاب نیچ و حساسیت در انتخاب نام برندتان پرداختیم، سپس شبکه‌های اجتماعی و نحوه استفاده و بهینه‌سازی آن‌ها را بررسی کردیم و در پایان هم به شیوه‌های کسب در آمد در دنیای فودبلاگری پرداختیم. امید است که اگر به دنبال فود بلاگر شدن هستید، این مقاله از پادرو به شما کمک کرده باشد.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول کسب درآمد با بلاگری غذا

    چه‌طور در رسانه‌های اجتماعی افزایش فالوور و دنبال کننده داشته باشیم؟

    قطعا افزایش دنبال کنندگان شما روندی زمانبر است و بستگی به میزان فعالیت شما و حساسیتی که به خرج می‌دهید دارد. اما یکی از روش‌هایی که می‌توانید در مقاطع مختلف برای چند پله بالاتر رفتن از آن استفاده کنید، تبلیغ کردن است. باید به پیج‌ها و اینفلوئنسرهایی که جامعه مخاطب‌شان هدف شماست صحبت کنید و با پرداخت مبلغی، از آن‌ها درخواست تبلیغات کنید. تبلیغات می‌تواند یک شبه شما را چند مرحله در افزایش دنبال کننده، جلو بیاندازد.

    چه طور می‌توان بهترین نیچ را انتخاب کرد؟

    مشخص است که در وهله اول باید به توانایی‌ها و علایق خودتان نگاه کنید. ببینید که دوست دارید وقت و انرژی محدودتان را صرف خواندن و تحقیق کردن و نوشتن درمورد کدام نیچ کنید. در مرحله دوم باید ببینید که برندهای موفق در این زمینه چه نیچ‌هایی انتخاب کرده‌اند و بررسی کنید که با توجه به معیارهای دیگرتان کدام یک از آن‌ها همچنان جای کار دارند و شما هم می‌توانید به آن وارد شوید.

    برای اینکه در اینستاگرام فعالیت خوبی داشته باشیم و از آن نتیجه بگیرید باید چه کار کنیم؟

    باید نقطه اشتراک نیچ خود و مطالب محبوب و پربازدید را پیدا کنید. تا هم به علاقه‌مندی‌های خود بپردازید و هم بتوانید به وسیله آن‌ها طیف وسیعی از دنبال کنندگان و مخاطبان را با خود همراه کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.